baru - connecting repositorieskhamis 5 jun 2003 ·pelajar baru ipta lebih 37,,000 mendaftar serentak...

2
KHAMIS 5 JUN 2003 www.tutor.com.my ·Pelajar baru IPTA Lebih 37,,000 mendaftar serentak

Upload: others

Post on 31-Jan-2021

5 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • KHAMIS 5 JUN 2003

    www.tutor.com.my

    ·Pelajar baru IPTALebih 37,,000 mendaftar serentak

  • Pelajar baru IPTALebih 37,000 mendaftar serentak

    OLEH ROHANA MAN

    SERAMAI 37,034 pelajar baruinstitusi pengajian tinggi awam(IPTA) mendaftar serentak di 17buah universiti dan kolej universitiawam yang menawarkan tempat kepadamereka, baru-baru ini.

    Pendaftaran serentak itu diadakan pada1 Jun lalu, mulai pukul 8 pagi sehingga4.30 petang.

    Bagaimanapun, tinjauan UtusanMalaysia mendapati terdapat IPTAsepertiUniversiti Putra Malaysia (UPM) yangmenerima kemasukan pelajar baru yangramai membuka kaunter pendaftaranpelajar baru selama dua hari berturut-turutiaitu pada 31 Mei dan 1 Jun lalu.

    Pada semester Mei 2003 ini, UPMmenerima seramai 6,400 pelajar baru sekaligus muncullPTA paling banyak menerimapelajar baru.

    Universiti itu menempatkan semuapelajar baru di 14 buah kolej kediamannya.

    Di Kolej Kediaman Ke Empat Belas (K14)sahaja, seramai 1,805 pelajar barumendaftar manakala di Kolej Kediaman KeDua Belas (K12), seramai 867 pelajar barumendaftar.

    Jumlah yang ramai itu menyebabkanberlaku sedikit kesesakan lalu lintas di

    kedua-dua jalan masuk ke kolej kediamanberkenaan.

    linjauan Utusan Malaysia mendapatikenderaan terperangkap dalam kesesakanlalu lintas di Lebuh Silikon.

    Bagaimanapun, kesesakan itu berjaya diatasi hasilkerjasama ibu bapa dan penjaga yang patuh pada arahanpengawal keselamatan UPM.

    Begitu juga, kawalan lalu lintas yang turut dib~mtu olehahli jawatankuasa (AJK) kolej kediaman membantu pihakuniversiti mengendalikan proses pendaftaran pelajar barudengan lancar.

    Presiden Majlis Tertinggi Mahasiswa (MTM) Kolej K14,Mohd. Safzan Mohd. Mukhtar, 21, berkata, seramai 51pembantu hal ehwal mahasiswa terlibat dalam programMinggu Suaikenal Pelajar Baru yang berlangsung dari 1 Junsehingga 8 Jun ini.

    Menurutnya, oleh kerana jumlah pelajar baru yangditempatkan di K14 ramai maka pihak kolej telahmengadakan hari pendaftaran pelajar baru selama dua hari.

    Presiden MTM K12, Faiz Ramzi Sutarji, 22, pula berkata,seramai 867 pelajar baru mendaftar di kolej kediaman itupada semester ini.

    "Saya berterima kasih kepada ibu bapa dan penjaga sertapelajar baru yang telah memberi kerjasama kepada AJKbertugas dalam memastikan keseluruhan prosespendaftaran berjalan lancar," katanya.

    Menurutnya, sikap sabar pelajar baru yang terpaksaberjalan mendaki dan menuruni bukit untuk ke mejapendaftaran di tengah terik mentari memudahkan AJKmenjalankan tug as.

    li!1jauan di kampus Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) pula mendapati kesesakan lalu lintas tidak begituketara kerana setiap kolej kediaman hanya menerimakemasukan pelajar baru kurang daripada 500 orang.

    pegawai perhubungan Awam UKM, Radzuan Ghazaliberkata, pad a semester ini, UKM menerima kemasukan ,4,808 pelajar baru.

    Menurutnya, semua pelajar baru UKM mendaftar disembi Ian buah kolej kediaman.

    Katanya, pada semester ini juga, UKM menawarkanem pat kursus peringkat sarjana muda iaitu programKesihatan Persekutuan (kepujian) dan Fisioterapi (kepujian)di Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu.

    "Tempoh pengajian bagi kedua-dua kursus ini ialahem pat tahun," katanya .

    • Lihat muka 6