takrifan komunikasi

Post on 09-Aug-2015

178 Views

Category:

Education

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

KOMUNIKASINAMA PENSYARAH: ABDULLAH BIN MOHD

YASSIN

APA ITU KOMUNIKASI?

Proses pertukaran maklumat perasaan, idea dan pemikiran daripada seseorang individu kepada individu yang lain. 

APA PULA KATA PARA ILMUAN?

Hovland, Janis & Kelley

Komunikasi sebagai suatu proses oleh individu (penyampai) menyampaikan idea atau maklumat (biasanya dalam bentuk kata-kata) dengan tujuan mengubah atau membentuk perilaku orang lain (khalayak).

Berelson & Steiner

Komunikasi sebagai suatu proses penyampaian informasi, gagasan, emosi, keahlian, dan lain-lain melalui penggunaan simbol-simbol seperti kata-kata, gambar, angka-angka, dan lain-lain.

Harold Lasswell

Komunikasi pada dasarnya merupakan suatu proses yang menjelaskan tentang siapa, apa, saluran apa, kepada siapa dan dengan akibat apa atau hasil apa.

Barnlund

Komunikasi timbul didorong oleh keinginan untuk mengurangkan rasa ketidakpastian, bertindak secara efektif, mempertahankan atau memperkuat ego.

Weaver

Komunikasi adalah prosedur umum yang dihasilkan melalui fikiran seseorang untuk mempengaruhi fikiran orang lain.

Gode

Komunikasi adalah suatu proses yang membuat sesuatu dari mula yang dimiliki oleh seseorang (monopoli seseorang) menjadi dimiliki oleh dua orang atau lebih.

Green Berg dan Baron

Komunikasi ialah satu proses dimana individu, kumpulan atau kelompok organisasi yang bertindak sebagai penyampai dengan menyampaikan maklumat kepada individu, kumpulan atau kelompok organisasi yang bertindak sebagai penerima maklumat.

TERIMA KASIH

top related