eegasi dr a f n nrt snr mn ffrn fr entrprnr: n n n a brbr ... · eegasi dr a f n nrt snr mn ffrn fr...

Post on 23-Oct-2020

2 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

  • DELEGASI Bank Dunia dibawa melawat ke kaunter di tingkat 17, Menara SSM@Sentral untukmelihat proses kerja pemerbadanan syarikat sambil diperhatikan Ketua Pegawai Eksekutif SSM,Datuk Azmi Ariffin (kanan).

    Berita Harian I 29 Mac 2011

    DELEGASI dari Asia Pasifik yang menyertai Seminar 'Making a Difference for Enterpreneurs: Doing Business in Asia' bergambar kenangan di ibu pejabat SSM.

    Delegasi Asia Pasifikdidedahkan inovasi SSMSURUHANJAYA SYARIKAT MALAYSIACOMPANIES COMMISSION OF MALAYSIAPeserta seminar Bank Duna saksi prosedur mula perniagaanOleh Haryani Ngaharyani@bharian.com.my

    B ERSEMPENA Semi-nar Bank Dunia yangberlangsung pada 16dan 17 Mac lalu, delegasi dariAsia Pasifik yang menyertaiSeminar 'Making a Differen-ce for Enterpreneurs: DoingBusiness in Asia membuatlawatan ke ibu pejabat Su-ruhanjaya Syarikat Malay-sia (SSM) untuk melihat de-ngan lebih dekat sistem pe-merbadanan syarikat danproses memulakan pernia-gaan.

    Menerusi lawatan dua hariitu yang membabitkan bebe-rapa kumpulan kecil, pesertadidedahkan dengan inisiatifyang disediakan oleh SSM ke-pada orang awam untuk men-jalankan perniagaan.

    Mereka juga berpeluangmenyaksikan sendiri prose-dur untuk memulakan per-niagaan menerusi 'I Day In-corporation Single Interac-tion Counters (IncorporationCounters) di ibu pejabatSSM.

    Aktiviti lawatan termasukmengunjungi IncorporationCounters yang turut disertaiwakil dari Bank Dunia iaitusatu badan yang bertang-gungjawab menerbitkan ke-luaran Ease of Doing Busi-ness Report setiap tahun.

    Turut mengikuti lawatanberkenaan adalah wakil dariPasukan Petugas Khas Pemu-dahcara Perniagaan (PEMU-DAH) iaitu petugas khas (tas-kforce) yang ditubuhkan oleh

    kerajaan untuk membangun-kan perniagaan.

    Menerusi lawatan berke-naan, perkara yang ditekan-kan oleh pihak pengurusantertinggi SSM membabitkaninovasi dalam per mulaantransformasi perniagaan diMalaysia termasuk e-inisia-tif SSM dan proses semakansemula proses dan prosedurpemerbadanan syarikat diMalaysia.

    Penerangan mengenai tigaperingkat evolusi penambah-baikan dalam proses pemer-badanan syarikat, di manajumlah prosedur dikurang-kan daripada sembilan men-jadi satu dan jumlah hari da-ripada 11 hari kepada satuhari.

    Sistem Laluan Identiti Kor-porat Malaysia (MyCoID) dansemakan undang-undang se-dia ada dilaksanakan untukmemudahkan cara melaku-kan perniagaan.

    Peserta lawatan diberi pen-dedahan mengenai inovasiSSM dalam membawa pem-baharuan untuk memudah-kan sistem penyampaian per-khidmatan awam.

    Antara inovasi SSM ada-lah e-Info, e-Lodgement dan 1Day Incorporation Service,manakala perkhidmatan e-info dan e-Lodgment adalahservis yang disediakan atastalian oleh SSM untuk men-dapatkan maklumat berhu-bung syarikat dan perniaga-an dan serah-simpan doku-men.

    Menerusi sistem itu rekodsehingga Februari 2011 me-

    nunjukkan terdapat 2,889,384transaksi untuk e-Info dan546,400 bagi e-Logdement.

    Kedua-dua perkhidmatanatas talian ini diperkenalkanoleh SSM sebagai usaha un-tuk meningkatkan transaksiperniagaan harian denganmenyediakan perkhidmatanatas talian yang boleh dila-yari di mana saja dan padabila-bila masa.

    Perkhidmatan e-Lodge-ment memperkukuhkan in-tegriti rekod syarikat dan pe-

    milik saham terus menerusiatas talian, secara tak lang-sung dapat menghapuskansebarang ketidaksamaanmaklumat.

    SSM dengan kerjasamaUnit Pemodenan Tadbirandan Perancangan Penguru-s an Malaysia (MAMPU)memperkenalkan 1 Day In-corporation pada 1 April 2010untuk menggugurkan prose-dur tertentu dan mengurang-kan jangkamasa proses per-merbadanan syarikat.

    Kini semua proses untukmencari nama dan menda-patkan kelulusan, penyera-han dokumen, memorandumdan artikel persatuan, penye-teman dan pembelian bolehdilaksanakan secara berteru-san menerusi satu kaunterinteraksi Baja.

    Sementara MyCoID adalahteknologi terkini yang dilak-sanakan oleh SSM dengankerjasama lima agensi iaituLembaga Has il Dalam Negeri(LHDN), Kumpulan Wang

    Simpanan Pekerja (KWSP),Pertubuhan Keselamatan So-sial (PERKESO), Pembangu-nan Sumber Manusia Bhd(PSMB) dan SME Corp se-cara serentak dan automatikdan dilaksanakan sejak 16Februari 2011.

    Pembangunan sistem lalu-an MyCoID yang mengga-bungkan proses penubuhansyarikat dan pendaftaran de-ngan agensi lain akan mem-bolehkan urusan pendafta-ran dengan pelbagai agensidapat dilakukan pada masayang sama.

    Perubahan dalam perun-dangan syarikat yang sedangdiusahakan dan SSM mela-lui draf Rang Undang-un-dang syarikat yang barnmembabitkan aspek berkai-tan pengguguran keperluanmemorandum dan artikelsyarikat memudahkan pro-ses pemerbadanan peruntu-kan undang-undang tentangsaham tanpa nilai par, pe-ngekalan modal, caj, tadbirurns korporat dan penguat-kuasaan.

    Perubahan membabitkanpengenalan rangka undang-undang baru yang akan di-guna pakai oleh semua sya-rikat, memperkenalkan kon-sep satu pengarah/anggotasyarikat dan undang-undangyang dipermudahkan prose-dur untuk syarikat dan pe-ngurangan kos pemerbada-nan dan pematuhan bagi sya-rikat.

    Page 1

top related