21 bestari harlan metro isnin 1 november 2016 · cabar dial untuk mellkukan perubahan akhir sekali,...

Post on 26-Feb-2020

11 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

21 BESTARI HARlAN METROISNIN 1 NOVEMBER 2016

..

Siswa mahutingkatpotensi

diri, yakinsepertinya Saya siswa tahun akhir di

sebuah institusi pengajiantinggl tempatan dan agakcemburu dengan pencapaianrakan sebilik. Dia seorangperamah, cantik serta bijakmenyebabkannya mem-punyai ramai kawan danberpengaruh.

Saya ingin meniadi se-pertinya. Walaupun bukan100 peratus, hakikatnya sayajauh ketlnggalan. Saya sero-nok dengan pencapaiannyatetapi agak pasif dan sukarmelakukan sesuatu sebaikdia.

Bagaimanapun, perasaancemburu ini hanya saya rasaikerana ingin menjadi seper-tinya dan hubungan kamisangat baik. Dia ternyatabijak berada dalam khalayakramai dengan penuh keya-

~.. .,

kinan. Saya ingin meningka-tkan potensi diri dan menjadiyakin seperti rakan baiksaya ini. Saya berharap puandapat membantu.

TURUTlNGIlV DER/AYAMelaka

'Berasa seronok dan terujadengan pencapaian rakanlain adalah tindak balaserriosi yang positif. Rasateruja itu membolehkan andamendapat motivasi luaransecara semula jadi denganmudah berikutan rakan itujuga sahabat baik dan palinghampir.

Motivasi ini mencetuskankesedaran dan keinginanuntuk memperbatkipotensidiri serta mencapai matlamatperibadi. Anda sebenarnyabertuah kerana mendapatpeluang bersama rakanyang berjaya. Secara tidaklangsung, anda dapat mem-pelajari nilai positif yang adapada dirinya..Menjawab kepada keper-

luan a~da untuk meningka-tkan potensi diri dan menjadiyakin seperti rakan baik,

saya gariskan beberapa tipyang boleh dipraktikkan.

BELAJAR rlBAH LAID'POSITIF RAKAN

Perkara asas dan segerayangboleh dilakukan ialahdengan mernpelajari tingkahlaku positif rakan anda.Perhatikan tingkah lakusehariannya membabitkancara bertindak, bercakap,beraktiviti serta mengurus- .kanmasa.

Cuba semak apa yangada pada coraktingkahlakunya tetapi tiada dalamtingkah laku anda. KenaIpasti ketidaksamaan itu bagimenggalakkan tingkah lakuyang positif.

MENIRU DAN MEMPRAKTIKKANAPAYANGDIPERHATIKAN

Meniru gaya bermak-sud mempraktikkan apasahaja tindakan posit if yangdilakukan rakan baik anda.Pilihtindakan sesuai danberkaitan supaya memberimanfaat kepada anda.

Sebaiknya kenal pastitindakan atau aktiviti yangmemerlukan kerjasama andabersama rakan berkenaansarna ada kegiatan rasmiatau tidak. Meniru gaya inibertujuan membiasakan diridengan caranya bertindak.la akan menjadi sebati danakhirnya perkara yang andabiasa buat itulah menjaditabiat dan membentuk sikappositif.

BERTANTADANBERI_RASA D£NOANRAKAN

Ambil peluang untukbertanya tip dan berkongsirasa dengannya. Anda bolehmemberitahunya betapaanda teruja dan seronok me-lihat pencapaiannya. Tidak

salah memberitahunya apayang anda rasakan kerana ia'memberikan satu penghar-gaan kepadanya serta me-ngukuhkan tali persahaba-tananda. I

Perkongsian boleh di-lakukan pada bila -bila mas ayang dirasakan sesuai secaraspontan. la membolehkananda mendapat respons se-gera daripadanya. Percaya-lah perkongsian yang ikhlasmeninggalkan kesan lebihpositif.

MINTA BANTUAN DANSOKONCAN RAKAN UNTUK. tlMAJUKAN DlRI

Setelah anda berkongsi.dan meluahkan pera-saan, tiba masanya untukmendapatkan bantuan.dansokongan daripada rakanuntuk memajukan diri.Percaya atau tidak, semuaindividu berusaha mengejarkehidupan bahagia, cemer-lang dan bersistematik. Olehitu, bantuan dan sokonganantara satu sarna lain amat .penting dalam mewujudkan .persekitaran sosial berkesandan positif.

Bantuan dan sokonganboleh diperoleh secara lisanatau bukan lisan. Menerusilisan, kata-kata sernangatdan sokongan rakan mampumemberikan semangat buatanda untuk melakukanperubahan yang baik dalampersonaliti diri.

GAIUSKAN_APAM RAMAl YANGINOINDleAPAi

Matlamat yang ingindicapai perlu dikenal pastibagi memudahkan andamengambil tindakan danperancangan tingkah lakusesua.i. Anda perlu me-

. ngetahui keperluan untukberubah dan meningkatkan

potensi diri dalam aspekyang bagaimana.

Tanpa perincian marla-mat, impian akan menjadikabur dan hanya tinggalharapan. Senaraikan apayang ingin dicapai ataudiperbaiki sebelum ber-tindak.

K£NAl PASTI KELEBIHArtDANmEMAHAN DlRI BANBANTUANPAlARKAUNSfUNG

Perkara paling praktikaluntuk mengetahui kele-mahan dan kelebihan diriialah dengan mendapatkanbantuan pakar kaunse-ling secara bersemuka.Menerusi sesi kaunse-ling, ada beberapa ujianpersonaliti yang bolehdijalani bersama kauriselorbagi mengetahuitrait danpersonaliti diri secara tepatdan kondusif.

Penerimaan diri tanpasyarat adalah langkah awaldalam memperbaiki pres-tasi diri. Percaya dan yakinsetiap orang boleh berubahke arah lebih balk,

CABAR DIAl UNTUKMEllKUKAN PERUBAHAN

Akhir sekali, cabardiri untuk melakukanperubahan yang memberimanfaat kepada diri sertaoranglain, Semangat danyakin diri penting bagi me-maksimumkan potensi diriyang selama ini mungkinbelum cukup digilap dandiberi perhatian: .

Andasebenarnyasudahmemulakan langkah awaluntuk b.erjaya iaitu den-gan berani dan bersediaberkongsi di ruangan ini.Langkah seterusnya perlumempraktikkan apa yangsaya kongsikan di sini.Selamat berjaya.

top related