21560232 1malaysia kemakmuran bersama

Upload: johar7766

Post on 03-Jun-2018

243 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    1/82

    1MALAYSIA, KEMAKMURAN BERSAMA

    Sedutan Ucapan Bajet 2010 oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menterimerangkap Menteri Kewangan ketika membentang rang undang-undangperbekalan (2010) di Dewan Rakyat pada 23 Oktober 2009

    Tuan Yang di-Pertua, saya mohon mencadangkan supaya rang undang-undangbertajuk "Suatu Akta bagi menggunakan sejumlah wang daripada Kumpulan WangYang Disatukan untuk perkhidmatan bagi tahun 2010 dan bagi memperuntukkanwang itu untuk perkhidmatan bagi tahun itu" dibaca bagi kali kedua.

    Alhamdulillah, dipanjatkan rasa syukur ke hadrat Allah dengan izin dan limpahkurnia-Nya, dapat saya membentangkan Bajet 2010 di Dewan mulia ini.Sesungguhnya bajet ini merupakan bajet sulung saya sejak memegang jawatansebagai Menteri Kewangan.

    Suka saya memulakan bajet pertama ini dengan membacakan firman Allah SWTdalam surah Al-Zukhruf, ayat ke 32 yang bermaksud: "Adakah mereka berkuasamembahagi-bahagikan rahmat Tuhanmu wahai Muhammad? Kami telahmenentukan antara mereka segala keperluan hidup di dunia ini dan Kami juga telahmeninggikan darjat sesetengah mereka melebihi sesetengah yang lain, semuanyaini supaya sebahagian daripada mereka mendapat kemudahan menjalani kehidupan

    daripada sebahagian yang lain".

    Beriktibar daripada ayat itu, sebagai pihak pemerintah yang diberi amanah, kerajaanmemikul tanggungjawab besar untuk memastikan hasil negara dapat dinikmati olehseluruh rakyat secara adil dan saksama.

    Sekalipun Bajet 2010 ini merupakan bajet terakhir untuk tempoh RancanganMalaysia Kesembilan (RMK-9), tetapi ia amat penting sebagai asas pembentukanmodel ekonomi baru dan pembuka tirai kepada RMK-10.

    Kini, negara berada di kedudukan kritikal sama ada untuk terus terperangkap dalam

    kelompok negara berpendapatan sederhana atau memilih untuk melonjak sebagaiekonomi pendapatan tinggi. Lantaran itu, kita perlu menjadi negara pelakuperubahan dan pencipta penyelesaian dalam mengharungi saat-saat palingmencabar iktisad global.

    Kita telah berjaya melakukan transformasi ekonomi berasaskan pertanian kepadaperindustrian. Kini kita akan beranjak kepada satu bentuk model ekonomi baruberasaskan inovasi, kreativiti dan nilai tambah tinggi.

    Inovasi merupakan agenda utama negara. Kerajaan akan mentransformasikanMalaysia melalui proses inovasi yang menyeluruh. Merangkumi inovasi tadbir urusdalam sektor awam dan swasta, inovasi dalam kemasyarakatan (societalinnovation), inovasi bandar, inovasi desa, korporat, industri, pendidikan, penja

    gaankesihatan, pengangkutan, jaringan keselamatan sosial dan inovasi penjenamaan.Sebahagian daripada proses inovasi ini sedang dilaksanakan melalui pelbagaiprakarsa seperti Gagasan 1Malaysia, Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA),Penunjuk Prestasi Utama (KPI), model ekonomi baru dan pengwujudan PEMUDAH,PEMANDU dan NEAC. Kerajaan amat komited dan serius untuk melakukan total

    1

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    2/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    3/82

    innovation untuk membawa negara ke tahap ekonomi lebih maju. InnovativeLeadership for 1United, Innovative Malaysia.

    Saya mengambil beberapa langkah penting bagi merangsang ekonomi demimenjamin kesejahteraan rakyat iaitu:

    I.Memperkenalkan Gagasan 1Malaysia: "Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan";II.Meliberalisasikan 27 subsektor perkhidmatan dan kewangan;III. Melaksanakan NKRA dan KPI; memansuh garis panduan JawatankuasaPelaburan Asing dan menubuhkan Ekuiti Nasional Berhad (EKUINAS);IV. Melaksanakanprogram untuk meringankan beban rakyat termasukProgram Perumahan Rakyat dan infrastruktur luar bandar;V.Melancarkan Amanah Saham 1Malaysia untuk menggalakkanpelaburan dan meningkatkan pendapatan.Saya telah mengumumkan KPI anggota perkhidmatan awam. Ia merupakan langkahbesar yang belum pernah diambil oleh mana-mana negara.

    Bagi mencapai matlamat KPI dengan lebih berkesan, saya mengumumkan enam

    NKRA iaitu mengurangkan kadar jenayah; memerangi rasuah; meluaskan akseskepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan; meningkat taraf hidup rakyatberpendapatan rendah; memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman; sertamenambah baik pengangkutan awam.

    PRESTASI EKONOMI

    Ekonomi Malaysia merupakan sebuah ekonomi terbuka, di mana jumlah daganganlebih kurang 200 peratus daripada KDNK. Oleh itu, ia terdedah kepadaketidaktentuan perdagangan luar dan aliran modal antarabangsa. Natijah daripadakrisis global, eksport negara merosot sebanyak 23.4 peratus dalam tempoh separuhpertama tahun 2009 berbanding peningkatan 15.5 peratus dalam tempoh yang sama

    tahun lepas. Indeks pengeluaran perindustrian pula merosot kepada 12.7 peratusberbanding peningkatan 3.3 peratus. Manakala, jumlah bersih pelaburan langsungasing berkurangan kepada RM3.6 bilion berbanding RM19.7 bilion bagi tempohsama.

    Sebagai langkah proaktif, kerajaan telah bertindak pantas dengan melaksanakandua Pakej Rangsangan Ekonomi berjumlah RM67 bilion. Pakej ini merupakan antarayang terbesar dan komprehensif daripada segi jumlah dan liputan berbandingnegara lain. Pelaksanaannya berjaya mengelakkan negara daripada terjerumus kedalam kemelesetan ekonomi yang lebih teruk. Sehingga 16 Oktober 2009, lebih48,000 projek telah siap dan hampir 40,000 projek sedang dilaksanakan.Alhamdulillah, saya ingin maklumkan, secara keseluruhannya kesemua pelaksanaanpakej rangsangan adalah mengikut jadual.

    Tanda-tanda pemulihan ekonomi telah mula dilihat melalui tindakan proaktifkerajaan. KDNK suku kedua 2009 menguncup dengan lebih perlahan pada kadarnegatif 3.9 peratus berbanding suku pertama pada kadar negatif 6.2 peratus.

    2

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    4/82

    Prestasi baik ini disokong oleh kecergasan sektor pembinaan yang berkembang 2.8peratus pada suku kedua hasil pelaksanaan projek di bawah pakej rangsangan.Sektor pertanian dan perkhidmatan mencatat pertumbuhan 0.3 dan 1.6 peratus.Perbelanjaan penggunaan swasta pula kembali meningkat sebanyak 0.5 peratusberikutan bertambahnya keyakinan sektor isi rumah dan sentimen pasaran buruhyang lebih baik.

    Seperti yang diunjurkan oleh Tabung Kewangan Antarabangsa atau IMF pada 1Oktober, ekonomi dunia tahun 2009 menguncup pada kadar lebih rendah iaitunegatif 1.1 peratus berbanding negatif 1.4 peratus semasa anggaran dibuat padaJulai tahun ini. Bagi tahun 2010 pula, ekonomi dunia dijangka kembali berkembangpada kadar 3.1 peratus. Perdagangan dunia pula, dijangka mencatat negatif 11.9peratus pada 2009 dan kembali pulih 2.5 peratus pada 2010. Mengambil kiraperkembangan ekonomi dan perdagangan dunia serta persekitaran ekonomidomestik yang lebih baik, KDNK bagi 2009 diunjurkan negatif 3 peratus -lebih baikdaripada anggaran awal antara negatif 4 hingga negatif 5 peratus pada 28 Mei 2009.

    Menjelang tahun depan, ekonomi negara dijangka kembali pulih dan cergas. Bagitahun 2010, ekonomi dijangka berkembang kepada 2 hingga 3 peratus. Semuasektor ekonomi dijangka mencatat pertumbuhan positif iaitu sektor perlombongan

    1.1 peratus, pembuatan 1.7 peratus, pertanian 2.5 peratus dan pembinaan 3.2peratus. Sektor perkhidmatan kekal menjadi penggerak utama, berkembang 3.6peratus. Pertumbuhan ekonomi ini juga didorong oleh penggunaan swasta 2.9peratus dan pelaburan swasta yang kembali pulih 3.4 peratus.Di samping itu, peningkatan semula eksport sebanyak 3.5 peratus, dianggar turutmenyumbang kepada pertumbuhan ekonomi negara. Kadar inflasi kekal rendahantara 1.5 hingga 2.5 peratus. Kadar pengangguran rendah di bawah 4 peratus.Pendapatan per kapita meningkat 2.5 peratus kepada RM24,661. Pendapatandaripada segi pariti kuasa beli meningkat kepada AS$13,177.

    STRATEGI BAJET 2010

    Bajet 2010 akan menjadi asas kepada pembentukan model ekonomi baru danpenggubalan RMK-10. Selaras dengan Gagasan 1Malaysia, fokus Bajet kali iniakan mendahulukan kesejahteraan rakyat dan mengutamakan pencapaianmatlamat NKRA.Bajet ini juga memberi penekanan kepada usaha melonjakkanperanan sektor swasta sebagai peneraju pertumbuhan ekonomi,membangunkan modal insan berkemahiran tinggi dan meningkatkankecekapan perkhidmatan awam. Bertemakan "1MALAYSIA, KEMAKMURANBERSAMA" Bajet ini bertumpu kepada 3 strategi berikut:

    Pertama: Memacu Negara ke Arah Ekonomi Berpendapatan Tinggi;

    Kedua: Memastikan Pembangunan Holistik Dan Mapan; dan

    Ketiga: Mengutamakan Kesejahteraan Rakyat.

    STRATEGI PERTAMA: MEMACU NEGARA KE ARAH EKONOMIBERPENDAPATAN TINGGI

    3

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    5/82

    Kerajaan akan mengambil pendekatan baru berpaksikan inovasi, kreativiti dan nilaitambah tinggi. Langkah ini akan meningkatkan pendapatan per kapita rakyat lebihdua kali ganda dalam tempoh 10 tahun akan datang.

    MENINGKATKAN PELABURAN SWASTA

    Sektor swasta pernah menerajui pertumbuhan ekonomi. Sumbangan pelaburannyamencecah 30 peratus daripada KDNK. Namun, keadaan ini berubah sejak krisiskewangan Asia 1997/98. Kini, pelaburan swasta menyusut ketara di bawah 10peratus daripada KDNK. Pelaburan langsung domestik berkurangan daripada RM72bilion pada 1997 kepada RM56 bilion pada 2008.

    Oleh itu, sumbangan sektor swasta dalam memacu ekonomi perlu diperkasakankembali. Kerajaan akan memberi keutamaan kepada usaha meningkatkanpelaburan domestik dan menggalakkan syarikat kita di luar negara membawa balikkeuntungan untuk melabur semula di sini. Negara menghadapi persaingan sengitdari negara serantau untuk menarik pelaburan asing yang terhad. Dengan itu,langkah-langkah agresif dan inovatif akan segera diambil bagi menambat danmeningkatkan semula kemasukan pelaburan.

    Menyediakan Persekitaran Mesra Perniagaan

    Kerajaan akan menyediakan persekitaran perniagaan yang lebih kondusif melaluiperubahan struktur menjadi sebuah ekonomi berorientasikan pasaran. Ke arah ini,Pihak Berkuasa Tempatan hendaklah memudahkan urusan pendaftaran perniagaandan mempercepatkan pengeluaran Perintah Pembangunan. Dua buah MahkamahBaru Bahagian Dagang juga ditubuhkan oleh Kerajaan dalam usahamempercepatkan pelupusan kes-kes dagang dan memendekkan tempoh masapenyelesaian kepada sembilan bulan sahaja.

    Memenuhi maksud sistem penyampaian yang efektif, individu dan syarikat kinihanya perlu menggunakan nombor rujukan tunggal. Maknanya tidak perlu lagibersusah payah menghafal pelbagai nombor rujukan yang kadang kalamengelirukan dalam urusan seharian di pejabat-pejabat kerajaan. Perkara ini sudah

    dimudahkan. Bagi individu, ia dikenali sebagai MyID menggunakan nombor MyKad.Bagi syarikat, MyCoID dengan menggunakan nombor pendaftaran SuruhanjayaSyarikat Malaysia.

    Kedua-dua inisiatif ini diperkenalkan pada 1 September 2009. Pada peringkat awal,MyID digunakan di Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Imigresen, KumpulanWang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).MyCoID pula, digunakan di LHDN, KWSP, Pembangunan Sumber Manusia Berhaddan SOCSO. Penggunaan MyID dan MyCoID ini akan diperluaskan kepada agensikerajaan lain secara berperingkat mulai awal 2010.

    Usaha gigih untuk menarik individu berbakat dan berkemahiran tinggi dari negara

    luar adalah kritikal. Untuk ini, kerajaan akan mempermudah pelaksanaan programpemberian Taraf Pemastautin Tetap (PR) kepada individu berbakat danberkemahiran tinggi bagi mempercepatkan pemindahan teknologi dan prosestransformasi. Selain itu, kini ahli keluarga ekspatriat yang masih berada di bawahtanggungan akan diberi visa secara automatik dalam tempoh 14 hari sahaja.Dengan itu juga, kemudahan PR akan dipanjangkan kepada lelaki warga asing yang

    4

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    6/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    7/82

    berkahwin dengan wanita warga Malaysia seperti yang diberikan kepada wanitawarga asing.

    Persekitaran mesra perniagaan juga menuntut bekalan elektrik berkualiti tanpasebarang gangguan untuk menjamin kelancaran operasi perniagaan. TenagaNasional Berhad akan membelanjakan RM5 bilion bagi melaksanakan pelbagaiprojek penjanaan, penghantaran dan pengagihan bekalan pada 2010. Ini termasukpelaksanaan projek hidroelektrik Ulu Jelai di Pahang dan Hulu Terengganu.Manakala, Sabah Electricity Sendirian Berhad akan meningkatkan kapasitipenjanaan elektrik dan memperkukuhkan sistem penghantaran dan pengagihan diSabah. Langkah ini dapat mengurangkan Indeks Tempoh Gangguan Purata Sistemke tahap 700 minit menjelang 2010.

    Pelaksanaan Inisiatif Penswastaan

    Dalam melaksanakan inisiatif penswastaan, kerajaan akan mengurangkan secaraberansur-ansur penglibatan dalam aktiviti ekonomi yang bersaing dengan sektor ini.Kerajaan akan menswastakan syarikat di bawah Kementerian Kewangan dan agensikerajaan yang berdaya maju. Gelombang kedua penswastaan ini bermatlamatmembolehkan syarikat dan agensi berkenaan beroperasi dengan lebih cekap. Kesanpenswastaan ini akan mengurangkan kebergantungan kewangan kepada kerajaan.

    Meningkatkan Inisiatif Projek Perkongsian Awam-Swasta (PPP)

    Kerjasama awam-swasta dipergiatkan dalam usaha menjadikan sektor swastasebagai peneraju pertumbuhan ekonomi. Pelaksanaan projek berimpak tinggi olehsektor swasta akan dijalankan secara kerjasama dengan kerajaan. Peranankerajaan adalah membantu menyediakan prasarana asas agar projek-projek iniberdaya maju. Antara projek yang dilaksanakan pada 2010 adalahPembangunanKompleks Bersepadu Imigresen, Kastam dan Kuarantin di Bukit Kayu Hitam,pembinaan enam buah kampus UiTM dan pembangunan Pusat MATRADE.

    Mempergiatkan Kemasukan Pelaburan Asing

    Malaysia dihimpit persaingan sengit dari negara serantau dalam merebut pelaburan

    asing. Kita tidak boleh berpeluk tubuh dan membiarkan peluang berlalu. Kerajaanmengambil keputusan untuk melonggarkan syarat serta memudahkan prosedur bagisyarikat asing beroperasi di Malaysia.

    Khazanah Nasional Berhad dan Permodalan Nasional Berhad pula akan terusmempertingkatkan usaha sama dengan pelabur asing dalam bidang sepertipendidikan, pelancongan dan infrastruktur. Kerajaan akan mempergiatkankemasukan pelaburan asing dengan membenarkan pemilikan ekuiti syarikat danpenglibatan secara usaha sama dalam projek tempatan yang dikenal pasti.

    Jelasnya lagi, tanpa berlengah, kita telah mengorak langkah agresif untuk menarik

    pelabur dari negara seperti Timur Tengah, China dan India. Syukur, inisiatif initelahmula membuahkan hasil. Baru-baru ini, sempena lawatan ke Arab Saudi, sebuahsyarikat negara itu telah menyuntik dana sebanyak AS$1.5 bilion Usaha samapelaburan berimpak tinggi ini dijayakan dengan 1Malaysia Development Berhad(1MDB.) -sebuah "Sovereign Wealth Fund" milik kerajaan yang turut melabursebanyak AS$1.

    5

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    8/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    9/82

    Sehubungan ini, saya sering mengingatkan pihak swasta dan syarikat berkaitankerajaan, dalam kejayaan meraih keuntungan, hendaklah jangan dilupa kepadatanggung jawab sosial. Kembalilah berbudi kepada masyarakat. Bertolak dari situ,saya ingin mengumumkan bahawa 1MDB akan menubuhkan satu danatanggungjawab sosial korporat atau CSR, antara tabungan yang terbesar berjumlahRM100 juta sebagai permulaan untuk membiayai aktiviti kemasyarakatan.

    MEMPERGIAT PENYELIDIKAN, PEMBANGUNAN DAN PENGKOMERSIALAN

    Perbelanjaan ke atas aktiviti R&D adalah rendah. Sebanyak 0.6 peratus daripadaKDNK berbanding 3 peratus di Amerika Syarikat, 3.5 peratus di Korea dan 2.4peratus di Taiwan. Justeru, untuk melonjak menjadi sebuah ekonomi berpendapatantinggi, kita memerlukan asas aktiviti penyelidikan, pembangunan danpengkomersialan atau R&D&C yang kukuh dengan langkah berikut:

    Pertama: Merasionalisasikan semua dana juga geran penyelidikan supayalebih efektif dan mencapai sasaran yang ditetapkan;

    Kedua: Menubuhkan sebuah Pusat Inovasi Negara yang dilengkapidengansrangkaian Pusat Kecemerlangan Inovasi di bawah Kementerian Sains,Teknologi dan Inovasi, diselaraskan dengan kerjasama Kementerian PengajianTinggi;

    Ketiga: Mengintegrasi aktiviti R&D dengan pendaftaran paten, hak cipta dancap dagang supaya proses R&D&C dapat dilaksana dengan lebih berkesan.Kerjasama antara agensi paten dan institusi penyelidikan dapatmempercepatkan pengkomersialan hasil penyelidikan.

    Keempat: Memberi galakan potongan cukai ke atas perbelanjaan bagipendaftaran paten dan cap dagangan dalam negara kepada perusahaan kecildan sederhana.

    MEMANFAATKAN SEPENUHNYA NICHE AREAS

    Sehingga ini, sumbangan sektor perkhidmatan kepada KDNK ialah sebanyak 58

    peratus dan masih banyak lagi ruang untuk dibangunkan. Justeru, kita perlumemberi tumpuan kepada niche areas berpotensi dan mempunyai rantaian nilaitambah tinggi serta dapat menjana pulangan lebih besar. Bidang tersebut termasukpelancongan, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), kewangan, perbankanIslam, industri halal serta teknologi hijau.

    Merancakkan Industri pelancongan

    Industri pelancongan pula perlu dirancakkan kerana potensinya yang mempunyainilai tambah tinggi meliputi ekopelancongan, agro pelancongan, edu pelancongandan pelancongan kesihatan. Meskipun dalam persekitaran ekonomi dunia yanglembap serta penularan wabak H1N1, kunjungan pelancong kekal tinggi pada purata

    dua juta sebulan. Sehingga Ogos 2009, kemasukan pelancong asing meningkat 4.4peratus kepada 15.4 juta, berbanding 14.7 juta dalam tempoh sama pada 2008.Kerana itulah kerajaan memperuntukkan sebanyak RM899 juta kepada sektorpelancongan bagi 2010. Antara program utama yang akan dilaksanakan adalah:

    6

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    10/82

    Pertama: Menarik lebih ramai warga asing dari United Kingdom, Jepun,Republik Korea, Asia Barat, India dan China menyertai program Malaysia MySecond Home (MM2H);

    Kedua: Meningkatkan kualiti infrastruktur pelancongan di pusat pelancongandi seluruh negara seperti program pembangunan eco-tourisme dan programpeningkatan kemudahan homestay;

    Ketiga: Memastikan tenaga kerja barisan depan terdiri daripada rakyattempatan. Pekerja asing yang sedang bekerja di barisan depan akanditamatkan perkhidmatan secara berperingkat;

    Keempat: Menggunakan kaedah pengiklanan di Internet untuk mempromosiaktiviti pelancongan negara; dan

    Kelima: Mengadakan lebih banyak produk dan acara pelancongan yang lebihmenarik, termasuk KL Grand Prix Fest, Pesta Air Nasional, Rain Forest EcoChallenges dan Malaysia International Golf Exhibition. Kita juga akanmembuka pusat membeli-belah barangan berjenama berkonsepkan factoryoutlet yang berskala besar.

    Bagi terus memajukan industri pelancongan kesihatan, kerajaan akan menambahbaik galakan cukai untuk penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan yang memberi

    perkhidmatan kepada pelancong kesihatan asing.

    Berita baik kepada penyedia perkhidmatan jagaan kesihatan ialah pengecualiancukai pendapatan ditingkatkan daripada 50 peratus nilai peningkatan pendapataneksport kepada 100 peratus.

    Harapan kita, langkah ini membolehkan penyedia perkhidmatan jagaan kesihatanmenawar perkhidmatan yang berkualiti bagi menarik lebih ramai pelancongkesihatan.

    Memantapkan Industri ICT

    Dalam memantapkan bidang ICT, kerajaan akan mempercepatkan pelaksanaan

    High Speed Broadband dengan jumlah kos sebanyak RM11.3 bilion. SejumlahRM2.4 bilion dari kerajaan dan RM8.9 bilion dari Telekom Malaysia.

    Sebagai permulaan, perkhidmatan jalur lebar dengan kelajuan 10 megabait sesaatakan disediakan di kawasan terpilih di Kuala Lumpur dan Selangor menjelang akhirMac 2010. Seterusnya, perkhidmatan ini akan diperluaskan di kawasan terpilih diseluruh negara dalam tempoh 2010 hingga 2012.

    Sebagai tanda galakan kepada rakyat dan komitmen, kerajaan mencadangkan agarpembayar cukai individu diberi pelepasan cukai ke atas yuran langganan jalur lebarsehingga RM500 setahun mulai tahun 2010 sehingga 2012.

    7

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    11/82

    Pada masa ini, penjawat awam dibenar membuat pinjaman kerajaan untuk membelikomputer setiap lima tahun dengan maksimum RM5,000. Bagi menggalakkanpemilikan komputer, syarat ini akan dilonggarkan dengan membenarkan penjawatawam membuat pinjaman setiap tiga tahun sekali.

    Mempergiatkan Industri Halal

    Umat Islam di seluruh dunia kini jumlahnya melebihi 1.8 bilion. Permintaan untukperkhidmatan dan produk halal menurut syariah semakin meningkat hinggamencecah AS$2.1 trilion setahun. Malah, bukan Islam yang turut berminat terhadapproduk halal juga meningkat. Dalam konteks ini, sebagai negara Islam, Malaysiasudah mula dikenali sebagai hab makanan dan produk halal. Sayugialah kitamengambil peluang untuk menjadi peneraju kepada industri ini. Untuk tujuan ini,sebanyak RM24 juta akan disediakan oleh kerajaan.

    MEMAJUKAN SEKTOR PERTANIAN

    Ternyata, lapangan pertanian merupakan antara sektor yang menjadi sumberpenting pendapatan rakyat di luar bandar dan pertumbuhan ekonomi negara.Kerajaan yakin sektor ini berupaya dipertingkatkan untuk memainkan peranan lebih

    besar dalam menjana ekonomi rakyat. Oleh itu, transformasi sektor ini perludipergiatkan bermula daripada peringkat tanaman hingga ke pemasaran hasilpertanian. Proses ini melibatkan program menarik lebih ramai usahawan tani muda,menggalakkan amalan pertanian terbaik dan menaik taraf prasarana pertanian.Saya ingin memaklumkan bahawa peruntukan besar sejumlah RM6 bilion akandigunakan untuk sektor ini seperti berikut:

    Pertama: Menaik taraf dan membaik pulih sistem infrastruktur pengairan dansaliran di dalam dan luar jelapang padi. Nikmatnya akan melimpah ruahkepada seramai 180,000 petani dengan peruntukan sejumlah RM137 juta;

    Kedua: Tahun depan, sejumlah RM70 juta diperuntukkan bagi melaksanakan

    projek Empangan Paya Peda di Terengganu. Ini pastinya akan membawakemudahan kepada ramai pesawah apabila keupayaan bekalan air SkimPengairan Padi daerah Besut ditingkatkan;

    Ketiga: Berita baik kepada industri akuakultur. Sejumlah RM82 juta akandiagihkan manfaatnya kepada lebih 1,150 peserta dalam memodenkan industriakuakultur serta melaksanakan skim latihan pengusaha dan penternakakuakultur. Penumpuan akan diberikan kepada pembenihan perikanan danpembangunan ikan hiasan;

    Keempat: Tidak lupa kepada industri tanaman makanan seperti buah-buahan,sayur-sayuran, perladangan organik, herba, rumpai laut dan sarang burungwalit, kerajaan bersetuju memperuntukkan sebanyak RM149 juta;

    Kelima: Untuk membangunkan prasarana keperluan asas ladang ternakan danmewujudkan rantaian bekalan dalam industri pengeluaran daging lembu dankambing, peruntukan sejumlah RM58 juta telah dikhaskan; dan

    Keenam: Kita akan melaksanakan program inkubator untuk melatih danmembimbing belia serta graduan menjadi usahawan tani berjaya. Program ini

    8

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    12/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    13/82

    akan dijalankan secara kerjasama antara Kementerian Pertanian, Industri danAsas Tani; Kementerian Belia dan Sukan; Universiti Putra Malaysia; AgroBankdan Wilayah Pembangunan Koridor.

    Sejajar dengan matlamat ini, saya gembira dengan agenda FELDA untuk menjadigedung makanan negara yang mampu mengeluarkan hasil tanaman berskala besar.Kawasan tanah lapang di penempatan FELDA akan ditanam dengan tanamanseperti cili, terung, bunga kantan dan pisang. FAMA akan membantu memasarkanhasil tanaman tersebut. Pada 23 Ogos lalu, saya menyarankan FELDA, FELCRAdan RISDA bekerjasama mewujudkan konsortium bagi melaksanakan pelbagaiprojek industri hiliran dan huluan berimpak tinggi. Sukacita diumumkan, konsortiumini akan ditubuhkan pada akhir 2009 dengan modal berbayar sebanyak RM300 jutaiaitu RM100 juta daripada setiap agensi tersebut. Konsortium ini akan terlibat dalamperkongsian teknologi, pengurusan perladangan, kerjasama perniagaan termasukaktiviti pembekalan dan pemprosesan keluaran pertanian.

    Sebagai sebuah pentadbiran yang mendahulukan rakyat, segala sumpah janji dankhidmat diabdikan tidak lain tidak bukan, adalah untuk melihat kesejahteraan sertakemakmuran dinikmati semua pihak tanpa sebarang pengecualian. Saya sentiasamahukan pentadbiran ini prihatin terhadap keluh kesah dan rintihan golongan sepe

    rtipetani dan nelayan. Kita faham akan jerih payah mereka menongkah aruskehidupan, memugar tanah dan bergelut dengan badai demi mencari rezeki.Untuk membela untung nasib golongan ini, sukacita diumumkan bahawakerajaan akan menyediakan subsidi, insentif dan bantuan berjumlah hampirRM2 bilion.

    Antara subsidi dan insentif yang disediakan pada 2010 adalah subsidi harga padilebih RM400 juta dan baja padi hampir RM300 juta. Manakala insentif peningkatan,pengeluaran hasil padi dan subsidi beras melibatkan hampir RM220 juta. Selain ituelaun sara hidup nelayan dan insentif mendapat peruntukan RM170 juta. Inilah buk

    tibahawa kerajaan bukan sekadar membuat janji-janji kosong. Kita merencanayang terbaik untuk rakyat, kita telah mendahulu dan mempertamakankehendak rakyat. Hakikatnya kita sedang mengotakan apa yang dijanji, bahkanberusaha membuat lebih daripada itu sebagai kerajaan yang menjuarai kebajikanserta periuk nasi rakyat.

    MENGGALAKKAN INDUSTRI PEMBINAAN

    Jika ditinjau secara keseluruhannya, industri pembinaan mencatat pertumbuhanpositif di celah-celah persekitaran ekonomi yang sukar. Tampaknya, sektor iniberupaya untuk diperkembangkan lagi dengan pelaksanaan pelbagai projekpembangunan. Sememangnya langkah ini mencergaskan industri berkaitan bahan

    binaan dan merancakkan sektor perkhidmatan. Bagi tahun 2010, peruntukan lebihRM9 bilion disediakan untuk membiayai projek infrastruktur termasuk:

    Pertama: RM4.7 bilion untuk projek jalan dan jambatan sementara RM2.6bilion untuk bekalan air dan perkhidmatan pembetungan

    Kedua: Menyediakan RM899 juta untuk kemudahan rel, RM820 juta untukpelabuhan dan perkhidmatan laut dan bakinya sebanyak RM276 juta untukprojek lapangan terbang.

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    14/82

    9

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    15/82

    MEMPERKASA PERUSAHAAN KECIL DAN SEDERHANA

    Kerajaan bukanlah sekadar menumpu kepada inisiatif niaga besar-besaran atauprojek mega sahaja. Menjadi tanggung jawab kerajaan untuk terus memperkasaperusahaan kecil dan sederhana atau PKS. Pada masa ini, terdapat 79 bentuk danapinjaman dan geran PKS berjumlah RM8.8 bilion yang dikendalikan oleh pelbagaiagensi. Bagi memudahkan akses pembiayaan PKS, ia sedang diperkemaskankepada hanya 33 jenis dana yang akan diselaraskan oleh SME Corp.

    Kerajaan juga memperuntukkan sebanyak RM350 juta kepada SMECorp. di manaRM200 juta untuk skim pinjaman mudah PKS dan RM100 juta untuk skimpeningkatan dan keupayaan PKS dan bakinya untuk program penjenamaan danpromosi PKS. Kadar faedah bagi pinjaman mudah yang ditawarkan oleh SME Corp.akan diselaraskan supaya sama dengan kadar yang dikenakan oleh InstitusiKewangan Pembangunan.

    Selain itu, terdapat enam tabung PKS yang dikendalikan oleh Bank Negara Malaysiaberjumlah RM13.4 bilion. Tabung ini telah memberi manfaat kepada 46,000 PKSdengan nilai pembiayaan RM20 bilion. Kerajaan telah menerima maklum balas dansedar tentang rungutan ramai berkaitan betapa susah dan lecehnya untukmendapatkan pinjaman seperti ini. Lantas, demi memastikan dana ini disalurkandengan cepat dan mudah, kerajaan memutuskan bahawa institusi kewangan

    hendaklah meluluskan pembiayaan mikro dalam purata enam hari, manakalatempoh pengeluarannya pula dalam purata empat hari. Kerajaan jugamemperuntukkan RM538 juta bagi melaksanakan pelbagai program pembangunanPKS.

    MEMBANGUNKAN TEKNOLOGI HIJAU

    Kerajaan melancarkan Dasar Teknologi Hijau Negara pada Ogos lalu. Dasar inibertujuan menyediakan hala tuju pengurusan alam sekitar yang mapan. Untukmenggalakkan pembangunan aktiviti teknologi hijau kerajaan akan:

    Pertama: Menstruktur semula Pusat Tenaga Malaysia sebagai PusatTeknologi Hijau Negara dengan tanggungjawab untuk menyediakan pelan

    tindakan pembangunan teknologi hijau. Pusat ini berperanan sebagai focalpoint untuk menetapkan piawaian dan mempromosi teknologi hijau. Untukmemperhebatkan aktiviti kesedaran mengenai perlu menghijau persekitarandan mengamalkan budaya hidup mesra alam, peruntukan sebanyak RM20 jutadisediakan;

    Kedua: Menganjurkan pameran antarabangsa tentang teknologi hijau padaApril 2010. Pameran ini dijangka menarik syarikat terkemuka dunia dan pakardalam bidang teknologi hijau;

    Ketiga: Menjadikan Putrajaya dan Cyberjaya sebagai Bandar Teknologi Hijauyang akan menjadi pelopor kepada pembangunan bandar lain; dan

    10

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    16/82

    Keempat: Memberi keutamaan kepada barangan dan perkhidmatan yangmesra alam sekitar dan mematuhi standard produk teknologi hijau dalamperolehan kerajaan.

    Seterusnya, bagi memajukan pembekalan dan penggunaan teknologi hijau,kerajaan akan mewujudkan dana berjumlah RM1.5 bilion. Ia membolehkan syarikatpengeluar dan syarikat pengguna teknologi hijau membuat pinjaman mudah untukmembiayai aktiviti. Bagi syarikat pengeluar, pinjaman maksimum adalah RM50 jutadan syarikat pengguna RM10 juta. Kerajaan akan menanggung dua peratusdaripada jumlah kadar faedah dengan nisbah jaminan 60 peratus dan institusiperbankan 40 peratus. Permohonan pinjaman boleh dibuat melalui Pusat TeknologiHijau Negara. Skim ini dijangka memberi faedah kepada lebih 140 syarikat dandimulakan pada 1 Januari 2010.

    Menggalakkan Pembinaan Bangunan Hijau

    Bagi tujuan meluaskan penggunaan teknologi hijau lagi, kerajaan melancarkanGreen Building Index (GBI) pada 21 Mei 2009. GBI adalah indeks penarafan hijau keatas bangunan mesra alam. Didapati, bangunan hijau dapat menjimatkan kos utilitidan memelihara kualiti alam sekitar. Kerana itulah kerajaan menggalakkanteknologi hijau.

    MENGGALAKKAN INDUSTRI KREATIF

    Dalam memacu negara ke kemuncak kemajuan, kreativiti dan daya pemikiran di luarkotak perlu dicambah dan dirangsangkan. Lantaran itu, industri kreatif wajardimajukan untuk menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi. Industri ini meliputiseni persembahan dan muzik, reka bentuk, animasi, pengiklanan dan pembangunankandungan. Bagi menyelaras perkembangan pelbagai segmen, kerajaan akan:

    Pertama: Menggubal Dasar Industri Kreatif yang komprehensif sebagai asaspembangunan industri kreatif negara;

    Kedua: Menyediakan Dana Industri Kreatif berjumlah RM200 juta bagi

    membiayai aktiviti seperti pengeluaran filem dan drama, muzik, animasi,pengiklanan dan pembangunan kandungan tempatan. Dana berbentukpinjaman dengan kadar faedah rendah akan dikendalikan oleh Bank SimpananNasional. Urusan mendapatkan pinjaman ini akan dipermudahkan supayaboleh dimanfaatkan oleh industri; dan

    Ketiga: Para penggiat seni juga tidak sekali-kali diabaikan. Kerajaan akanmenubuhkan Tabung Kebajikan Penggiat Seni bagi memastikan kebajikanwarga seni dengan sejumlah RM3 juta diperuntukkan sebagai geranpelancaran.

    STRATEGI KEDUA: MEMASTIKAN PEMBANGUNAN HOLISTIK DAN MAPAN

    Untuk membolehkan negara menjadi sebuah ekonomi berpendapatan tinggi,pembangunan secara tuntas dan mapan perlu diberi penekanan. Pembangunansetiap bidang ekonomi memerlukan modal insan berkualiti tinggi dengan kemahiranyang bersesuaian. Kita juga perlu memastikan pembangunan seimbang supayadapat merapatkan jurang antara bandar dan luar bandar. Selain itu, kemajuan yang

    11

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    17/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    18/82

    ingin dicapai memerlukan asas sistem kewangan dan perbankan kukuh. Pengurusanyang cekap dan profesional serta berintegriti dengan nilai positif juga pentinguntukmencapai matlamat pembangunan negara.

    MENINGKATKAN MODAL INSAN BERKEMAHIRAN TINGGI

    Modal insan berkualiti tinggi merupakan prasyarat utama untuk menyokong agendapembangunan negara. Oleh itu, kerajaan akan memastikan pembangunan modalinsan dilaksana secara komprehensif, meliputi usaha meningkatkan kemahiran danpengetahuan. Langkah akan diambil untuk membentuk individu berintelek dalambidang sains dan teknologi, menggilap keupayaan keusahawanan serta memupuknilai positif dan progresif.

    Meluaskan Akses Kepada Pendidikan Berkualiti Dan Berkemampuan

    Selaras matlamat membangunkan modal insan berkualiti tinggi, kerajaanmemperuntukkan lebih RM30 bilion kepada pendidikan rendah dan menengah, yangakan memberi manfaat kepada 5.5 juta pelajar di seluruh negara. Peruntukan initermasuk bayaran emolumen operasi pendidikan sebanyak RM19 bilion serta RM2.8bilion untuk program bantuan pelajar dan biasiswa. Sejumlah RM1.6 biliondisediakan bagi pembinaan 80 sekolah baru serta 1,100 blok tambahan dan 347projek gantian sekolah. Peruntukan ini adalah untuk pembinaan Sekolah

    Kebangsaan Rendah dan Menengah, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan,SekolahJenis Kebangsaan Cina dan Tamil serta Sekolah Mubaligh (mission school). Disamping itu, sebanyak RM1.1 bilion disediakan bagi mengubah suai dan menaiktaraf sekolah di seluruh negara, terutama di Sabah dan Sarawak.

    Selanjutnya kerajaan mengumumkan NKRA bagi meluaskan akses pendidikanberkualiti dan berkemampuan. Ia bertujuan supaya setiap rakyat menikmatipendidikan terbaik bermula daripada peringkat asas hingga ke tahap tertinggi. Untukini, empat komponen kecil NKRA akan diberi tumpuan.

    Pertama: Memantapkan pendidikan prasekolah

    Sehingga kini, kadar penyertaan kanak-kanak lingkungan umur 5 dan 6 tahun dalamprasekolah kerajaan dan swasta adalah 67 peratus. Kerajaan berhasratmeningkatkan kadar penyertaan kepada 87 peratus menjelang 2012.

    Bagi mencapai sasaran ini, semua kemudahan dan kurikulum prasekolah dibawahKEMAS dan agensi lain akan diubah suai, selaras dengan dasar dan piawaian yangditetapkan oleh Kementerian Pelajaran. Untuk ini, peruntukansebanyak RM48 jutaakan disediakan bagi 2010.

    Kedua: Meningkatkan kadar literasi dan numerasi

    Tiada gunanya kita bercakap tentang kemajuan seandai dan sekiranya masihkedapatan golongan yang tercicir hatta tidak boleh membaca dan mengira.

    Sedangkan ilmu itu adalah penyuluh dan pelita. Menurut maklumat, pada masa ini,terdapat sebilangan kalangan murid normal sekolah rendah yang masih belumdapat menguasai kemahiran asas literasi dan numerasi. Oleh yang demikian,kerajaan bertekad untuk memastikan semua murid normal dapat menguasaiasas literasi dan numerasi selepas tiga tahun bersekolah.

    12

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    19/82

    Antara programnya termasuk menyediakan modul khas untuk murid dan guru,menyaring murid mengikut keupayaan serta menyediakan programlatihan khasuntuk guru. Langkah ini mula dilaksanakan pada 2010, melibatkan semua muridTahun Satu dengan jumlah peruntukan RM32 juta.

    Ketiga: Mewujudkan sekolah berprestasi tinggi

    Kita perlu memperbaiki kualiti pendidikan dan memberi autonomi kepadapengurusan sekolah supaya dapat menghasilkan pelajar cemerlang. Kerajaan akanmengklasifikasikan sekolah yang dikenal pasti sebagai Sekolah Berprestasi Tinggi(SBT). Prinsip asas SBT akan menumpukan kepada kecemerlangan akademik danpencapaian keseluruhan pelajar termasuk disiplin dan kebersihan, aktivitikokurikulum dan penguasaan bidang keutamaan sekolah.

    Kerajaan menyasarkan 20 sekolah di beri pengiktirafan SBT pada 2010 denganperuntukan tambahan RM20 juta.

    Keempat: Mengiktiraf Pengetua dan Guru Besar Sekolah

    Kerajaan akan memastikan sekolah ditadbir secara profesional oleh pengetua danguru besar serta pasukan pengurusan mereka. Bagi sekolah yangmenunjukkanprestasi cemerlang, kerajaan akan memperkenalkan New Deal atau Bai'ah Baru

    bagi menghargai jasa dan prestasi pengetua serta guru besar. Kerajaan akanmenentukan sasaran prestasi yang perlu dicapai oleh mereka yang dipersetujuibersama. Sekiranya sasaran tersebut dicapai, ganjaran berbentuk insentif kewangandan bukan kewangan serta autonomi dalam mentadbir sekolah akan diberikan.Namun, bagi mereka yang tidak mencapai sasaran selama dua tahun berturut-turut,tidaklah pula terlepas daripada tindakan bersesuaian.

    Kesemuanya ini dilakukan atas prinsip kebertanggungjawaban untuk melahirkangenerasi yang cemerlang.

    Menjaga Kebajikan Golongan Pelajar

    Kerajaan berhasrat memberi ganjaran kepada pelajar cemerlang dalam pendidikan.Untuk ini, Kerajaan akan:

    Pertama: Menganugerahkan Biasiswa Nasional kepada 30 pelajar terbaikdikalangan yang terbaik atau crme de la crme berasaskan kepada meritsepenuhnya. Penyandang biasiswa ini akan melanjutkan pelajaran ke universititersohor di dunia;

    Kedua: Menukar pinjaman PTPTN kepada biasiswa bagi pelajar yang berjayamenamatkan pengajian ijazah sarjana muda kelas pertama atau setarafdengannya bermula tahun 2010;

    Ketiga: Kerajaan prihatin terhadap kebajikan pelajar terutama daripada

    keluarga berpendapatan rendah. Untuk itu kita akan memberi diskaun tambang50 peratus bagi perkhidmatan kereta api KTMB jarak jauh kepada pelajarberumur 13 tahun selagi mereka masih bertaraf pelajar. Kad diskaun pelajar

    13

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    20/82

    1Malaysia percuma boleh diperoleh dari KTMB. Diskaun tambang ini bermula1 Januari 2010; dan

    Keempat: Menawarkan pakej netbook, termasuk perkhidmatan broadbandpercuma kepada pelajar universiti dengan bayaran RM50 sebulan untuktempoh 2 tahun. Pakej ini jauh lebih murah daripada harga pasaran denganprioriti kepada pelajar tahun pertama dan dari keluarga berpendapatan rendah.Sebagai permulaan, pakej ini akan ditawar oleh Telekom Malaysia kepada100,000 pelajar di semua universiti tempatan bermula 1 Januari 2010.

    Menggilap Kemahiran Tenaga Kerja

    Usaha berterusan akan diambil untuk melatih dan menggilap tenaga kerjasupayamenepati keperluan pasaran. Bagi tujuan ini, kerajaan akan:

    Pertama: Menyediakan RM1.3 bilion bagi membiayai pengurusan dan menaiktaraf politeknik dan kolej komuniti serta menyediakan peruntukan kepadatabung pinjaman pelajaran untuk 32,000 Pelajarnya;

    Kedua: Memperuntukkan RM504 juta bagi membina dan menaik taraf sertamenyelenggarakan peralatan di Institut Latihan Perindustrian dan PusatLatihan Teknologi Tinggi;

    Ketiga: Menyediakan RM438 juta kepada Institut Kemahiran Mara dan KolejKemahiran Tinggi Mara serta Institut Kemahiran Belia Negara juga InstitutKemahiran Tinggi Belia Negara untuk pengurusan latihan termasuklah menaiktaraf institusi;

    Keempat: Menyediakan RM110 juta kepada pusat latihan kemahiran negeridan institusi latihan terpilih bagi menjalankan program latihan industri,terutamanya dalam bidang teknikal, hospitaliti, kulinari serta perabot; dan

    Kelima: Mengiktiraf Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) tahap 4 dan ke atassupaya setaraf dengan aliran akademik. Dengan pengiktirafan ini, pemegangSKM tahap 4 layak memohon untuk berkhidmat di sektor awam, manakala bagimereka yang berkhidmat di sektor swasta dapat menikmati gaji setaraf dengan

    pemegang sijil diploma.

    Mempergiatkan Program PERMATA

    Setiap anak itu adalah permata. Merekalah pelaburan terbaik sebagai pewaris.Justeru, program PERMATA memberi penekanan terhadap kaedah pengasuhan danpendidikan awal kanakkanak secara bersepadu dan terancang. Program inimenyumbang kepada pembangunan modal insan yang berilmu dan berprestasitinggi.

    Sehingga kini, program PERMATA diperkenalkan kepada 457 pusat asuhan dantelah berjaya mendidik seramai 17,565 kanak-kanak. Untuk terus memperkasakanprogram ini, kerajaan akan memperuntukkan RM100 juta bagi pelaksanaan

    programnya.

    14

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    21/82

    Selain itu, PERMATA akan turut melaksanakan program Perkasa Remaja untukmelatih dan membimbing remaja berumur 18 hingga 25 tahun bagi mengelakkanmereka terlibat dalam gejala sosial. Program yang dikendalikan oleh UKM akanmembolehkan belia dibentuk menjadi lebih bertanggungjawab.

    MEMANTAPKAN SISTEM PERBANKAN DAN KEWANGAN

    Pada masa ini, struktur skim insurans motor tidak begitu fleksibel kerana tidakmengambil kira kos perniagaan dan kadar tuntutan yang kian meningkat. Untukmemastikan rakyat terus mendapat akses kepada perlindungan insurans motor, satuskim insurans dan takaful asas akan ditawarkan. Premium skim perlindunganinsurans akan ditetapkan pada kadar berpatutan dan tidak membebankan rakyatserta berpadanan dengan tahap perlindungan. Skim ini akan memberi perlindunganinsurans asas mandatori bagi kecederaan kepada anggota badan dan kematianpihak ketiga serta membolehkan pihak yang menuntut untuk mendapatkanpampasan pada kadar segera. Skim ini dijangka diperkenalkan pada pertengahan2010.

    Kerajaan menyokong inisiatif industri insurans dan takaful dalam membangunkanproduk kewangan bagi memenuhi keperluan golongan berpendapatan rendah.Usaha ini juga akan membantu meningkatkan kadar pemilikan perlindungankewangan rakyat.

    Mutakhir ini kegiatan pemberi pinjaman wang yang tidak mematuhi undang-undangdan membebankan peminjam, terutamanya kegiatan pemberi pinjaman tidakberlesen atau 'ah long' semakin menjadi-jadi. Untuk membendung kegiatan sepertiini, kerajaan akan mengguna pakai Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haramdan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 bagi mendakwa yang terlibat.Kerajaan akan mengkaji semula Akta Pemberi Pinjaman Wang 1951 bagimemperkemaskan keberkesanan dan penguatkuasaan ke atas pemberi pinjamanwang berlesen.

    Mencergaskan Pasaran Saham

    Struktur pasaran saham akan diliberalkan lagi untuk meningkatkan kecekapan serta

    menarik aktiviti pelaburan dalam dan luar negara. Kerajaan akan melaksanakanlangkah berikut:

    Pertama: Meliberalisasikan struktur perkongsian komisen antara broker sahamdan remisier dalam dua peringkat untuk menggalakkan penyertaan pelaburruncit dalam pasaran saham. Pada peringkat pertama, berkuat kuasa sertamerta,kadar perkongsian komisen dilonggarkan dengan kadar minimum 40peratus bagi remisier. Di peringkat kedua, perkongsian komisen ini akandiliberalisasikan sepenuhnya mulai 1 Januari 2011;

    Kedua: Membenarkan penyertaan 100 peratus ekuiti asing dalam syarikatkewangan korporat dan syarikat perancangan kewangan, berbanding syaratsedia ada yang memerlukan sekurang-kurangnya 30 peratus ekuiti tempatan;

    Ketiga: Menghendaki semua syarikat awam tersenarai untuk menawarkan e-Dividen kepada pemegang saham dalam usaha meningkatkan sistempembayaran yang lebih cekap. Begitu juga, syarikat pembrokeran saham akan

    15

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    22/82

    menyediakan pilihan e-Payment kepada pelanggan untuk menerima danmembuat bayaran.

    Memajukan Lagi Sistem Kewangan Islam

    Sememangnya sejak awal 80-an, Malaysia menjadi pelopor penting dalampembangunan sistem kewangan Islam. Kita maju setapak demi setapak sebagaipelaku utama bukan sahaja di rantau ini bahkan di seantero dunia. Nilai asetperbankan Islam kini mencecah 18.8 peratus daripada keseluruhan aset industriperbankan Malaysia. Manakala, aset industri takaful menyumbang 7.7 peratusdaripada jumlah aset industri insurans dan takaful. Kita berbangga denganpencapaian Malaysia di bidang ini kerana Malaysia mampu menerbitkan jumlahsukuk terbesar di dunia. Ia melibatkan AS$94.7 bilion iaitu 62 peratus keseluruhansukuk dunia pada 2008. Atas perkembangan dan pencapaian ini, bagi memastikanperkhidmatan kewangan khususnya kewangan Islam berkembang pesat, kerajaanmencadangkan galakan cukai sedia ada dilanjutkan sehingga 2015 manakala skopgalakan diperluaskan.

    MEMERANGI RASUAH

    Kerajaan menjadikan satu NKRA utama untuk memerangi rasuah. Usaha inibertujuan meningkatkan lagi keyakinan dan persepsi masyarakat dalam

    membanteras rasuah di kalangan anggota penguat kuasa dan pentadbiran awamserta memastikan proses juga prosedur Perolehan kerajaan dipatuhi. Langkah inidapat memastikan negara berada di kedudukan yang lebih baik dalam IndeksPersepsi Rasuah Antarabangsa. Untuk melaksana NKRA ini, kerajaan akan:

    Pertama: Menggubal Whistle Blower Act bagi menggalakkan pemberimaklumat tampil membuat pendedahan jenayah rasuah dan salah lakulain. Akta ini akan memberi kekebalan kepada pemberi maklumatdaripada diambil tindakan sivil atau jenayah akibat pendedahan yangdilakukan. Akta ini akan diperkenalkan pada 2010;

    Kedua: Menubuhkan 14 lagi Mahkamah Sesyen Khas Rasuah dan 4 buahMahkamah Tinggi Khas Rayuan Kes Rasuah. Kini hanya terdapat 2 mahkamah

    khas tersebut di Kuala Lumpur dan 2 lagi di Shah Alam;

    Ketiga: Meningkatkan usaha memperbaiki imej Suruhanjaya PencegahanRasuah Malaysia termasuk mengadakan persidangan memerangi rasuahperingkat antarabangsa, kempen kesedaran melalui mediamassa dan menjalinhubungan baik dengan masyarakat.

    PEMBANGUNAN WILAYAH KORIDOR

    Kerajaan melancarkan lima koridor pembangunan untuk merapatkan jurangpertumbuhan ekonomi antara wilayah, meningkatkan pendapatan dan mengagihkankekayaan untuk dinikmati oleh setiap lapisan masyarakat. Kerajaan akanmemastikan pembangunan wilayah koridor dilaksana mengikut jadual.

    16

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    23/82

    Sehingga kini, sebanyak 126 projek berada di pelbagai peringkat pelaksanaandaripada jumlah 195 projek yang telah dirancang. Jumlah pelaburan swasta yangdirencana berjumlah RM221 bilion telah melepasi sasaran RMK-9 sebanyak RM145bilion.

    Bagi menyokong pelaksanaan projek oleh sektor swasta di wilayah koridor, kerajaanakan memperuntukkan sebanyak RM3.5 bilion pada 2010 untuk membinainfrastruktur dan kemudahan asas serta melaksanakan program latihan dan projeksosio-ekonomi.

    Antara projek yang akan dilaksanakan termasuk Projek Perumahan Awam danPembersihan Sungai Segget di Iskandar Malaysia, Projek Pertanian Bersepadu danPusat Latihan Usahawan Tani di NCER, ProjekPelebaran Jalan Persekutuan KualaKrai-Gua Musang dan Kuala Lipis-Raub-Bentong di ECER.

    Di koridor lain, antaranya projek Kluster Industri Minyak Sawit Sandakan danKeningau Integrated Livestock Centre di SDC serta projek jalan akses ke EmpanganMurum dan jalan akses ke Empangan Baram di SCORE.

    MENINGKATKAN KEBERKESANAN DAN KECEKAPAN PENGURUSANKERAJAAN

    Dalam menjayakan program dan aktiviti pembangunan negara, usaha meningkatkankeberkesanan dan kecekapan jentera pentadbiran kerajaan akan diberi keutamaan.Kerajaan akan menyusun semula dasar dan garis panduan berkaitan peranan danfungsi setiap agensi agar lebih bersesuaian dengan perubahan persekitaran dankeperluan semasa. Jalinan kerjasama semua agensi akan dipertingkatkan lagi untukmenjaga kepentingan rakyat dan negara serta mengelakkan pertindihan.Memperkukuhkan Pengurusan Kewangan Kerajaan.

    Kerajaan adalah dalam peringkat akhir kajian pelaksanaan cukai barangan danperkhidmatan (GST), terutamanya untuk menilai impak sosial (social impact study)

    terhadap rakyat. Tujuan kajian adalah supaya rakyat tidak dibebankan denganpengenalan cukai ini, jika didapati GST perlu dilaksanakan bagi mencapai kestabilankewangan Kerajaan. Sekiranya kerajaan melaksanakan GST, ia akan menggantikancukai jualan dan cukai perkhidmatan sedia ada serta pengecualian tertentu akandiberikan kepada golongan berpendapatan rendah. Kadar GST yang akandikenakan dijangka lebih rendah daripada kadar cukai jualan dan cukaiperkhidmatan sedia ada.

    Untuk meringankan beban cukai syarikat petroleum huluan, kerajaan mencadangkancukai pendapatan bagi tahun taksiran 2010 berdasarkan pendapatan yang diperolehpada tahun 2009 dibenarkan dibayar secara ansuran selama 5 tahun.

    Kerajaan perlu memastikan sistem percukaian di Malaysia adalah saksama dandapat menjana hasil bagi tujuan pembangunan. Selaras dengan ini, kerajaanmencadangkan cukai sebanyak 5 peratus dikenakan ke atas keuntungan daripadapelupusan hartanah mulai 1 Januari 2010.

    Dewasa ini perangkaan menunjukkan bahawa penggunaan kad kredit adalahsemakin meluas. Bilangan kad kredit meningkat daripada lebih 2 juta pada tahun1997 kepada 11 juta sehingga Ogos 2009. Bilangan tersebut tidak termasuk kad caj

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    24/82

    17

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    25/82

    sebanyak 285 ribu yang telah dikeluarkan pada ketika ini. Sebagai langkah untukmenggalakkan perbelanjaan berhemat, kerajaan mencadangkan cukai perkhidmatansebanyak RM50 setahun dikenakan ke atas setiap kad kredit utama dan kad caj,termasuk kad yang diberi percuma. Kerajaan juga mencadangkan cukaiperkhidmatan sebanyak RM25 setahun dikenakan ke atas setiap kad kredittambahan. Langkah ini akan berkuat kuasa mulai 1 Januari 2010.

    Kerajaan akan melaksanakan dasar automotif yang lebih terbuka berikutanliberalisasi dan komitmen negara di peringkat antarabangsa.

    Untuk ini, kerajaan akan mengenakan bayaran sebanyak RM10 ribu bagi setiap unitAP yang dikeluarkan kepada pemegang AP Terbuka bagi agihan peruntukan APtahun 2010. Cadangan ini akan berkuat kuasa mulai 1 Januari 2010. Sebahagiandaripada jumlah kutipan ini akan disalurkan untuk dana pembangunan bumiputeradalam sektor automotif.

    Usaha juga akan diambil untuk menambah hasil kerajaan dengan menggalakkanagensi menggunakan kemudahan ruang bangunan, dewan, asrama, makmal danperalatan latihan untuk disewakan kepada sektor swasta dan orang ramai. Langkahini mesti dilaksanakan tanpa menjejaskan aktiviti teras agensi berkenaan. Sebagaiinsentif, kerajaan bersetuju membenarkan agensi menggunakan 50 peratus hasilsewaan untuk kegunaan sendiri manakala 50 peratus lagi akan diserah sebagai

    hasil kerajaan. Langkah ini akan berkuatkuasa1 Januari 2010 dan satu garispanduan akan disediakan.

    Menstruktur Semula Skim Subsidi Minyak

    Minyak bersubsidi kini dinikmati oleh semua pengguna kenderaan termasuk pemilikkereta mewah dan rakyat asing. Keadaan ini membebankan kerajaankeranamenanggung subsidi yang tinggi. Bagi memastikan hanya kumpulan sasar diberisubsidi, kerajaan akan melaksanakan satu sistem pengurusan subsidi minyak padaawal 2010. Sistem yang mesra rakyat ini akan mengguna pakai MyKad daninfrastruktur sedia ada. Pendekatan untuk memberi subsidi bagi kumpulan sasarsahaja akan juga digunakan untuk komoditi lain.

    STRATEGI KETIGA: MENGUTAMAKAN KESEJAHTERAAN RAKYAT

    Peruntukan ini mencerminkan dasar perbelanjaan kerajaan yang lebih berhemat danmengutamakan value for money. Kita perlu mengambil peluang untuk menyusunsemula program, proses dan jentera pentadbiran kerajaan supaya lebih efisien danberkesan serta memenuhi keperluan rakyat.

    Sememangnya kegigihan penjawat awam dalam memastikan pembangunan negaratercapai demi kesejahteraan rakyat adalah dihargai. Lalu, baru-baru ini, saya telahmengumumkan bayaran khas kewangan sebanyak RM500 kepada penjawat awamkumpulan sokongan. Sukacita saya ingin mengumumkan bayaran khas ini

    dipanjangkan kepada semua penjawat awam gred 41 hingga gred 54 dan setarafdengannya serta pesara wajib kerajaan. Bayaran khas ini akan dibuat pada bulanDisember tahun ini. Langkah ini memerlukan peruntukan tambahan sebanyakRM400 juta. Ini menunjukkan kerajaan amat prihatin dengan beban perbelanjaanyang ditanggung oleh penjawat awam dan pesara. Oleh itu, kerajaan berharap

    18

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    26/82

    supaya penjawat awam dan pesara menggunakan pemberian ini dengan sebaikbaiknya.

    Kesimpulannya, sebagai sebuah negara sedang membangun dan bercita-cita besar,Malaysia seperti mana yang lainnya sedang bertarung di gelanggang dunia yangsungguh mencabar. Malah, sejak merdeka, kita tidak sunyi daripada dihambatpelbagai dugaan dan rintangan. Syukur kepada Tuhan, semuanya kita harungi dantempuhi dengan semangat dan perancangan yang tersusun.

    Marilah kita mencipta helaian kisah Malaysia yang lebih maju dan progresif.

    Pujangga berpesan kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih.Makanya, saya menyeru setiap seorang daripada kita yang kasihkannegaranya, tidak kira bangsa atau keturunan, apa jua latar kedudukan mahupun fahaman, bergerak sederap dan seiring, dengan satu suara, satu harapan,membentuk satu cita untuk Malaysia tercinta.

    Akhirul kalam, seperti mana mafhum ayat suci al-Quran di awal pembentangan tadi,kepada Allah kita memohon segala kerahmatannya agar Bajet 2010 ini bakalmenjadi landasan kepada haluan yang ingin ditujui. Bersama api semangat BaganPinang yang masih bergejolak dan membakar sukma, bersama harapan yang maraklagi menyala, marilah kita membuat satu transformasi besar-besaran seraya

    menjulang Malaysia tercinta ini ke persadanya.

    Sesungguhnya, inilah bajet yang menelusuri keperluan dan meresapi denyut nadirakyat. Sesungguhnya inilah satu persembahan yang tulus dan ikhlas daripadakerajaan yang menjiwai rakyat. Bulatkanlah tekad, tetapkanlah hasrat, menjunjunggagasan 1Malaysia, segala yang mustahil kan pasti menjadi nyata. 1Malaysia,Kemakmuran Bersama.

    Utusan Malaysia, Sabtu 24 Oktober 2009

    UNITED, WE CAN REALISE THE IMPOSSIBLE

    Full text of the 2010 Budget speech by Prime Minister and Finance MinisterDatukNajib Razak on 23rd October 2009.

    MR Speaker Sir, I beg to move the Bill entitled "An Act to apply a sum from theConsolidated Fund for the service of the year 2010 and to appropriate that sum forthe service of that year" be read a second time.

    INTRODUCTION

    We are in the midst of a difficult environment following the global economic crisis,which adversely affected the country. To date, the global economy and trade have

    yet to show strong signs of recovery. This requires us to plan wisely as well asmakefirm and bold decisions, given the limited resources available to stimulate theeconomy.

    19

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    27/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    28/82

    needs of the rakyat and the nation must always take precedence. Therefore, everystep requires sacrifice and strong cooperation from every segment of the society.

    20

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    29/82

    I have announced the KPIs for the administration and the civil service. This isa boldstep, which has never been implemented by any other country in the world. It isaclear testimony of the culture of responsibility and commitment of the administrationand the civil service in discharging their duties, giving importance to the well-being ofthe rakyat.

    To effectively achieve KPI targets, I have also announced six NKRAs, namelyreducing crime rate; combating corruption; expanding access to quality andaffordable education; raising the standard of living of the low-income groups;strengthening infrastructure in rural and remote areas; and improving publictransport.

    ECONOMIC PERFORMANCE

    The Malaysian economy is an open economy, with total trade about 200 per cent ofGDP. Therefore, we are vulnerable to uncertainties in external trade andinternational capital flows. As a result of the global crisis, our exports fellsharply by

    23.4 per cent in the first half of 2009, compared with an increase of 15.5 per cent inthe same period last year. Similarly, the Industrial Production Index declined 12.7 percent, compared with an increase of 3.3 per cent. Total net foreign direct investment(FDI) decreased to RM3.6 billion, compared with RM19.7 billion during the sameperiod.As a proactive measure, the government responded swiftly with the implementationof two Economic Stimulus Packages totalling RM67 billion. These stimulus packages

    are among the biggest and comprehensive in terms of value and coveragecompared with other countries. The implementation of these packages hasprevented the economy from sliding into a deeper recession. As at Oct 16, morethan 48,000 projects were completed and almost 40,000 projects are beingimplemented. The implementation of the packages is on schedule.

    Following the government's proactive measures, the economy has begun to showsigns of recovery. This is evident with the GDP contracting at a slower pace of3.9per cent during the second quarter of 2009, compared with -6.2 per cent in the firstquarter.

    This improved performance was supported by the construction sector, which grew

    2.8 per cent in the second quarter, as a result of projects implemented under thestimulus packages. In addition, the agriculture and services sectors recordedincrease of 0.3 per cent and 1.6 per cent, respectively. Private consumptionexpenditure rebounded 0.5 per cent, following improvements in household sectorconfidence and labour market sentiment.On Oct 1, the International Monetary Fund (IMF) projected the world economy tocontract at a slower rate of 1.1 per cent in 2009 compared with its earlier proj

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    30/82

    ectionof -1.4 per cent in July. In fact, in 2010, the global economy is expected to growstrongly at 3.1 per cent. World trade is expected to record -11.9 per cent in 2009 andrecover at 2.5 per cent in 2010. Taking into account the performance of the globaleconomy and international trade as well as improved domestic economicenvironment, the nation's GDP in 2009 is projected at negative three per cent, betterthan the earlier projection of negative four to negative five per cent announcedonMay 28.

    21

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    31/82

    In 2010, the economy is expected to expand two to three per cent. All sectors oftheeconomy are projected to record positive growth, with the mining sector at 1.1 percent, manufacturing (1.7 per cent), agriculture (2.5 per cent) and construction(3.2per cent). The services sector remains the main driver, expanding 3.6 per cent.Economic growth will be supported by private consumption at 2.9 per cent andprivate investment recovering 3.4 per cent.

    In addition, the rebound in exports at 3.5 per cent is expected to contribute towardseconomic growth. Inflation remains low at between 1.5 per cent and 2.5 per centandunemployment at below four per cent. Per capita income of the rakyat is projected toincrease 2.5 per cent to RM24,661 and income in terms of purchasing power parityto US$13,177.

    2010 BUDGET STRATEGIES

    The 2010 Budget will be the foundation for the development of the new economic

    model and the formulation of the 10MP. In tandem with the 1Malaysia concept, thefocus of this Budget is the well-being of the rakyat and gives importance to theachievements of the NKRAs. This Budget will also emphasise on advancing the roleof the private sector as the driver of economic growth, developing high-skilledhumancapital and enhancing the efficiency of the public service. With the theme"1Malaysia, Together We Prosper", this Budget focuses on three strategies, namely:

    Driving the nation towards a high-income economy;

    Ensuring holistic and sustainable development; and,Focusing on well-being of the rakyat.FIRST STRATEGY: Driving the nation towards a high-income economy

    In advancing towards a high-income economy, the government will take a newapproach based on innovation, creativity and high value-added activities. Thesemeasures will more than double the per capita income of the rakyat in the next 10years.

    Increasing private investment

    The private sector was once the main driver of economic growth, with investment

    contributing almost 30 per cent of GDP. However, the situation has changed sincethe 1997/98 Asian financial crisis. In recent years, private investment declinedsignificantly to below 10 per cent of GDP. Total domestic direct investmentdecreased from RM72 billion in 1997 to RM56 billion in 2008.

    Hence, the private sector contribution in driving the economy will be intensified.Towards this end, the government will give priority to enhance domestic investme

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    32/82

    ntand encourage local companies abroad to remit their profits and reinvest in thecountry. Currently, the nation faces stiff competition from neighbouring countries inattracting limited FDIs. As such, aggressive and innovative measures must be takento attract and increase FDI inflows.

    Providing business-friendly environment

    22

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    33/82

    The government will address structural issues to provide a more conducive businessenvironment and create a more market-oriented economy. Towards this, localauthorities will take immediate steps to facilitate registration of businesses andexpedite issuance of Development Orders. The government has established twonew Commercial Division Courts to expedite the hearing of commercial cases andresolve them within nine months, compared with a longer duration prior to this.

    To ensure an effective delivery system, individuals and companies are only requiredto use a single reference number in their dealings with government agencies. Forindividuals, the initiative known as MyID, uses MyKad number, while for companies,MyCoID utilises the Companies Commission of Malaysia (CCM) businessregistration number.

    Both initiatives were introduced on Sept 1. Under phase one, MyID will be used inthe Road Transport Department, Immigration Department, Employees ProvidentFund (EPF) and Inland Revenue Board (IRB). MyCoID will be used in IRB, EPF,Pembangunan Sumber Manusia Berhad and Social Security Organisation (Socso).

    MyID and MyCoID will be extended to other government agencies in stagesbeginning early 2010.

    Concerted efforts to attract highly talented and skilled individuals from abroadarecritical. Towards this, the government will simplify the granting of PermanentResident (PR) status to highly talented and skilled individuals to acceleratetechnology transfers and the transformation process. In addition, visas will beautomatically granted to working and dependent expatriate family members within14days. PR status will also be extended to foreign men married to Malaysian women.A business-friendly environment requires uninterrupted electricity supply to ens

    uresmooth business operations. For this, Tenaga Nasional Berhad (TNB) will spendRM5 billion to implement electricity generation, transmission and distribution projectsin 2010. These include the hydroelectric project in Ulu Jelai, Pahang and HuluTerengganu. Sabah Electricity Sendirian Berhad will increase its electricitygeneration capacity as well as strengthen delivery and distribution system in Sabah.This will reduce the System Average Interruption Duration Index to 700 minutes by2010.

    Implementation of privatisation Initiatives

    The government will gradually reduce its involvement in economic activities,particularly in areas where it competes with the private sector. For this, thegovernment will privatise companies under Ministry of Finance (MOF Inc) and otherviable government agencies. The second wave of privatisation aims to enable thecompanies and agencies to operate more efficiently and expand their activities.Thiswill reduce their financial dependence on the government.

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    34/82

    Enhancing Implementation of public-private pertnership initiatives

    Public-private collaboration will be enhanced to enable the private sector tospearhead economic growth. High-impact projects by the private sector will beundertaken jointly with the government. The role of the government is to facilitate theprovision of basic infrastructure to ensure project viability. Among projects tobeimplemented in 2010 include the development of an integrated Customs,

    23

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    35/82

    Immigration and Quarantine Complex (CIQ) in Bukit Kayu Hitam, construction of sixUiTM campuses and the development of Matrade Centre.

    Intensifying foreign direct Investment

    Malaysia faces stiff competition from regional countries in attracting FDI inflows. Inthis regard, the government has relaxed conditions and simplified procedures forforeign companies to operate in Malaysia.

    Khazanah Nasional Berhad and Permodalan Nasional Berhad will enhancecollaboration with foreign investors in education, tourism and infrastructure. Thegovernment will further intensify efforts to attract FDI by allowing equity ownership incompanies and joint ventures in local projects.

    We have taken aggressive steps to attract investors from Middle East, China andIndia. This initiative has yielded positive results. Following my recent visit,acompany from Saudi Arabia has invested US$1.5 billion in a high-impact project i

    ncollaboration with 1Malaysia Development Berhad (1MDB), a government-ownedsovereign wealth fund, which also invested US$1 billion in the project.

    I often remind the private sector and government-linked companies (GLCs) not toneglect their social responsibilities in their quest for profits. In line with this, for astart, 1MDB will establish a corporate social responsibility fund totalling RM100million as a start to finance community activities.

    Intensifying research, development and ocmmercialisation

    Currently, expenditure on R&D activities is at 0.6 per cent of GDP, well below theUnited States at three per cent, South Korea (3.5 per cent) and Taiwan (2.4 percent). To shift towards a high income economy, we need a strong foundation inresearch, development and commercialisation (R&D&C) activities. Therefore, tostrengthen R&D&C activities, the government will undertake the following measures:

    Rationalising all research funds and grants to be more effective to achieve settargets;Establishing a National Innovation Centre supported by a network of

    innovation excellence centres under the Science, Technology and InnovationMinistry and in collaboration with the Higher Education Ministry;Integrating R&D activities with patents, copyrights and trademarks registrationto ensure R&D&C processes are implemented more effectively. Thecooperation between patent and research agencies will expedite thecommercialisation of research findings; and.Providing small and medium enterprises with tax deduction on expensesincurred in the registration of patents and trademarks in the country.

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    36/82

    Leveraging fully on niche areas

    24

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    37/82

    We must intensify efforts to fully leverage on the potential of sectors in whichwehave the advantage, including the services sector. To date, the contribution oftheservices sector to GDP is 58 per cent and has the potential to be developed further.

    Thus, we have to focus on niche areas with potential and move up the value chainas well as generate higher returns. The areas include tourism, informationtechnology and communication (ICT), finance and Islamic banking, halal and greentechnology industries.

    Boosting tourism industry

    The tourism industry has the potential to be further developed, given its high value-add, particularly ecotourism, agrotourism, edutourism and health tourism.

    Despite the weak global economic environment and the outbreak of influenza A(H1N1) pandemic, tourist arrivals remain high, averaging two million per month.As

    at August, tourist arrivals increased 4.4 per cent to 15.4 million compared with14.7million during the same period in 2008.

    To further intensify the tourism industry, the government will allocate a totalofRM899 million in 2010. Among the main programmes to be implemented are:

    Attracting more participants from Britain, Japan, Republic of Korea, MiddleEast, India and China to participate in the Malaysia My Second Home(MM2H) programme;

    Upgrading the quality of infrastructure in tourism centres throughout thecountry, such as ecotourism development and upgrading homestay facilities;Ensuring front liners are locals. In this regard, the service of foreign workerscurrently employed as front liners will be terminated in stages;Utilising Internet-based advertising to promote tourism activities; and,Providing more attractive tourism products and events, including KL GrandPrix Fest, National Water Festival, Rain Forest EcoChallenges and MalaysiaInternational Golf Exhibition as well as launching a large-scale shopping mallfor branded items based on the factory outlet concept.

    To further promote the medical tourism industry, the government will enhance taxincentives for healthcare service providers who offer services to foreign healthtourists. Income tax exemption of 50 per cent on the value of increased exportswillbe increased to 100 per cent. This enables healthcare service providers to offerhighquality health services and attract more health tourists.

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    38/82

    Strengthening ICT Industry

    To strengthen ICT, the government will expedite the implementation of high-speedbroadband (HSBB) at a total cost of RM11.3 billion, of which RM2.4 billion is fromthe government and RM8.9 billion from Telekom Malaysia. Initially, broadbandservices with the speed of 10 mega bytes per second (Mbps) will be provided inselected areas in Kuala Lumpur and Selangor by end-March 2010. Subsequently,

    25

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    39/82

    these services will be extended to other selected areas nationwide between 2010and 2012.

    Broadband penetration is currently at 25 per cent. This rate is far lower compared to95 per cent in the Republic of Korea, 88 per cent in Singapore, 64 per cent in Japanand 60 per cent in the United States. In order to attain developed nation status,computer ownership and broadband penetration should be enhanced. Various taxincentives have been given to augment the supply of broadband services inMalaysia, in respect of infrastructure development and capacity. To further enhancebroadband penetration, the government proposes that individual taxpayers be giventax relief on broadband subscription fee up to RM500 a year from 2010 to 2012.

    Civil servants are eligible to apply for computer loans up to a maximum of RM5,000from the government once in every five years. To encourage computer ownership,civil servants can now apply for computer loans once in every three years.

    Intensifying halal industry

    The world Muslim population exceeds 1.8 billion while the demand for halal productsand services continues to grow, reaching US$2.1 trillion annually. In addition,halalproducts are increasingly popular among non-Muslims. In this context, as a rapidlydeveloping Islamic country, Malaysia is recognised as a hub for halal food andproducts. To further advance the halal industry, the government will:

    Formulate the Halal Act in collaboration with state Majlis Agama Islam, whichwill be the basis for the development, regulation and enforcement of halal

    industry activities;To corporatise the Halal Industry Development Corporation (HDC) as anagency under the International Trade and Industry Ministry (MITI). Thisagency will prepare and implement an action plan for the development of halalindustry;Intensify Halal Certification by Department of Islamic Development Malaysia(Jakim) by collaborating with international institutions to obtain standardscertification, such as Hazard Analysis and Critical Control Point and GoodManufacturing Practice. This will enable Jakim's halal certificates to beinternationally recognised; and,

    Developing the halal products anti-smuggling system at three entry points andthree main ports to facilitate agencies, such as Royal Customs Malaysia,Department of Veterinary Services and Jakim to prevent smuggling activitiesas well as reduce risk of pandemic diseases. An amount of RM24 million willbe provided.Advancing agriculture sector

    The agriculture sector has contributed significantly to the income of the peopleinrural areas and to economic growth. The government is confident that the sector

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    40/82

    hasthe potential to be upgraded and play a significant role in generating income for therakyat. The transformation of the sector needs to be intensified from cultivation tomarketing the products. This process involves programmes aimed at attracting more

    26

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    41/82

    young entrepreneurs, encourage best agricultural practices and upgrade agricultureinfrastructure. For this purpose, the government will allocate RM6 billion for theagriculture sector, among others:

    Upgrade and improve drainage and irrigation infrastructure in padi fieldsinvolving 180,000 farmers with an allocation of RM137 million;Implement the Paya Peda Dam Project in Terengganu, which will increasewater supply capacity to Skim Pengairan Padi in Besut. For the year 2010, asum of RM70 million will be provided;Modernise the aquaculture industry and implement entrepreneurship trainingscheme for aquaculture breeders with focus on production of fish fry andornamental fish. The scheme will benefit 1,150 participants, involving anallocation of RM82 million;Develop food farming industry such as fruits, vegetables, organic farming,herbs, seaweeds and swiftlet nests with an allocation of RM149 million;Develop basic infrastructure of livestock farms and establish supply chains for

    production of beef and mutton with an allocation of RM58 million; and,Implement the incubator programme to train and guide youths and graduatesto be successful agro-entrepreneurs. This programme will be jointlyundertaken by the Agriculture and Agro-based Industry Ministry, Youth andSports Ministry, Universiti Putra Malaysia, AgroBank and Regional EconomicCorridors.Efforts are being undertaken to establish Federal Land Development Authority(Felda) settlements for large-scale food production and as a national foodstorehouse. Vacant land in Felda settlements will be used to plant chillies, brinjals,bunga kantan and bananas. Fama will facilitate the marketing of these products.On

    Aug 23, I proposed that Felda, Federal Land Consolidation and RehabilitationAuthority (Felcra) and Rubber Industry Smallholders Development Authority (Risda)cooperate in establishing a consortium to implement various high impact projectsindownstream and upstream industries.

    The consortium will be established by the end of 2009, with a paid-up capital ofRM300 million and, with each agency contributing RM100 million. This consortiuminvolves technology sharing, plantation management, business partnerships,including supply and processing of agriculture products.

    To ensure agriculture products are marketed abroad effectively and expeditiously,efforts to upgrade cargo facilities will be intensified. For this, 16 MASKargo willupgrade air cargo facilities for export of perishable agriculture products. Thismeasure will assist entrepreneurs to export more agriculture produce.The government is concerned with the plight of farmers and fishermen. To safeguardtheir interest, the government will provide subsidies, incentives and assistance

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    42/82

    amounting to almost RM2 billion.

    Among subsidies and incentives to be provided in 2010 include padi price subsidyofmore than RM400 million and paddy fertiliser subsidy of almost RM300 million.Meanwhile, incentives to increase paddy yield, production and rice subsidy accountfor almost RM220 million. In addition, a sum of RM170 million is allocated to providecost of living allowance and incentives to fishermen.

    27

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    43/82

    Promoting construction industry

    The construction industry recorded positive growth despite the difficult economicenvironment. This sector has the potential to be further developed with theimplementation of various Government development projects. These measures alsoreinvigorate building materials related industries and intensify the services sector. In2010, allocation totalling RM9 billion is provided to finance infrastructure projectsincluding:

    Provision of RM4.7 billion for road and bridge projects as well as RM2.6 billionfor water supply and sewerage services; and,Provision of RM899 million for rail facilities, RM820 million for ports and seaservices as well as RM276 million for airport projects.Strengthening small and medium enterprises

    The government continues to focus on the development of local entrepreneurs,particularly small and medium enterprises (SMEs). Currently, there are 79 SME

    funds and grants totalling RM8.8 billion administered by various agencies. To furthersimplify access to SME financing, the government is taking steps to consolidatethese funds to 33. Subsequently, these funds will be coordinated by SME Corp.

    The government will also allocate a sum of RM350 million to SME Corp, of whichRM200 million is for SME soft loans, RM100 million for capacity enhancement, whilethe balance is for branding and promotion. The interest rate on soft loans offered bySME Corp will be similar to rates offered by development finance institutions.

    In addition, there are six SME funds administered by Bank Negara Malaysia (BNM)

    totalling RM13.4 billion. These funds have benefited 46,000 SMEs with approvedtotal financing of RM20 billion. To ensure faster and easier disbursement of funds,the government will ensure financial institutions approve micro financing at anaverage of six days and disbursements at an average of four days.

    The government will also allocate RM538 million for the implementation of variousSME development programmes. These include:

    An allocation of RM281 million to state economic development corporations;

    An allocation of RM200 million to Tabung Kumpulan Usaha Niaga (Tekun).This includes RM20 million for small-scale Malaysian-Indian entrepreneurs,which is an addition to the existing allocation of RM15 million. To enhanceTekuns management efficiency, loan approval 18 and repayment processeswill be restructured to improve effectiveness to benefit more entrepreneurs;and,An allocation of RM57 million, among others for the purchase of businesspremises, provision of infrastructure outside industrial areas and Skim KilangBimbingan through the SME Bank.

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    44/82

    28

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    45/82

    Developing green technology

    Green technology has the potential to become an important sector in economicdevelopment. Towards this, the government launched the National GreenTechnology Policy in August. The objective of the policy is to provide directiontowards management of sustainable environment. To further promote thedevelopment of green technology activities, the government will:

    Restructure the Malaysia Energy Centre as the National Green TechnologyCentre tasked with formulating a green technology development action plan.This centre will function as the focal point to set standards and promote greentechnology. To intensify green awareness activities and practise environment-friendly lifestyle, an allocation of RM20 million will be provided;Organise an international exhibition on green technology in April 2010. Theexhibition is expected to attract internationally renowned companies andexperts in green technology;Develop Putrajaya and Cyberjaya as pioneer townships in Green Technology,as a showcase for the development of other townships; and,

    Give priority to environment-friendly products and services that comply withgreen technology standards in government procurement.To promote green technology, the government will establish a fund amounting toRM1.5 billion. This fund will provide soft loans to companies that supply and utilisegreen technology. For suppliers, the maximum financing is RM50 million and forconsumer companies RM10 million. The government will bear two per cent of thetotal interest rate. In addition, the government will provide a guarantee of 60per centon the financing amount, with the remaining 40 per cent by banking institutions.Loanapplications can be made through the National Green Technology Centre. Thisscheme will commence on Jan 1, January 2010 and is expected to benefit 140

    companies.

    Promoting construction of green buildings

    To expand the use of green technology, the government launched the GreenBuilding Index (GBI) on May 21. May 2009. GBI is a green rating index onenvironmentally friendly buildings. Green buildings save utility costs and preservethe quality of the environment. To promote green technology, the governmentproposes that:

    Building owners obtaining GBI Certificates from Oct 24, 2009, October 2009

    until Dec 31, December 2014, be given income tax exemption equivalent tothe additional capital expenditure in obtaining such certificates; and,Buyers purchasing buildings with GBI certificates from developers be givenstamp duty exemption on instruments of transfer of ownership. The exemptionamount is equivalent to the additional cost incurred in obtaining the GBIcertificates. This exemption is given to buyers who execute sales andpurchase agreements from Oct 24, 2009, October 2009 until Dec 31, 2014.December 2014.29

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    46/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    47/82

    Promoting creative industry

    The creative industry has the potential to be further developed and contribute toeconomic growth. This industry encompasses performing arts and music, design,animation, advertisement and content development. To coordinate the developmentof the various segments of the industry, the government will:

    Formulate a comprehensive Creative Industry Policy for the development ofcreative industry;Establish a RM200 million Creative Industry Fund to finance activities, suchas film and drama productions, music, animation, advertisements and localcontent development. The fund managed by Bank Simpanan Nasional willprovide soft loans. The loan application procedures will also be simplified;and,Establish Tabung Kebajikan Penggiat Seni to ensure the welfare of artistes.For this, a launching grant of RM3 million will be provided.

    SECOND STRATEGY: Ensuring Holistic And Sustainable Development

    Holistic and sustainable development must be emphasised to enable the country tobecome a high-income economy. The development of each economic sectorrequires high quality human capital with suitable skills. There is a need to ensurebalanced development to narrow the gap between urban and rural areas. In addition,economic development requires a strong financial and banking system. An efficientand professional government machinery with integrity and positive values is alsoneeded to achieve development goals

    Enhancing highly skilled human capital

    High quality human capital is a prerequisite to support the national developmentagenda. Therefore, the government will ensure human capital development isimplemented comprehensively, encompassing efforts to increase skills andknowledge. Apart from this, measures will be taken to develop intellectuals inscience and technology, groom entrepreneurial capabilities as well as nurturepositive and progressive values.

    Expanding access to quality and affordable education

    In line with the objective to develop high quality human capital, the government

    willallocate RM30 billion for primary and secondary education, which will benefit 5.5million students nationwide. This allocation includes emoluments amounting to RM19billion, RM2.8 billion for student assistance and scholarship programme, RM1.6billion for the construction of 80 new schools as well as 1,100 additional blocks and347 school replacement projects.

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    48/82

    This allocation is for the construction of national primary and secondary schools,government-aided religious schools, national-type Chinese and Tamil schools andmission schools. In addition, a sum of RM1.1 billion is provided to refurbish andupgrade schools nationwide, especially in Sabah and Sarawak.

    30

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    49/82

    In addition, the government announced the NKRA with focus on widening access toquality and affordable education. It aims to ensure the rakyat receives the besteducation, from foundation to the highest level. For this, focus will be given on fourNKRA sub-components, namely:

    Strengthening pre-school education The government will incorporate preschooleducation as part of the mainstream national education system. Todate, the participation rate of children 22 between 5 and 6 years old ingovernment and private pre-schools is at 67 per cent. The governmentaspires to increase the participation rate to 87 per cent by 2012.To achieve this, all pre-school facilities and curriculum under Kemas andother agencies will be revamped, in line with the policy and standardsstipulated by the Ministry of Education Ministry. Private pre-schools are alsogiven the opportunity to participate in this initiative. In addition, thegovernment will establish centralised preschools in existing school premisesas well as provide training and courses to government and private pre-schoolteachers. For this, an allocation of RM48 million will be provided in 2010.Increasing literacy and numeracy rate A number of normal school-going

    children in primary schools are yet to be proficient in basic literacy andnumeracy skills. The government aims to ensure that 100 per cent of allnormal school children will master basic literacy and numeracy after threeyears of schooling. Among the programmes that will be implemented includeprovision of special modules for students and teachers, student screeningaccording to capabilities as well as special training programmes for teachers.This measure will commence in 2010, involving all Year 1 schoolchildren withan allocation of RM32 million.Creating high performance schools We need to enhance the quality ofeducation and grant autonomy to the school management in producingexcellent students. For this purpose, the government will classify identifiedschools as high performance schools (SBT). SBT will focus on academic

    excellence, overall studentsachievements, including discipline andcleanliness, curriculum activities as well as competency in schoolsspecialisation areas. The government targets 20 schools to be recognised asSBT in 2010 with an allocation of RM20 million.Recognising school principals and head teachers The government willensure that schools are managed and administered professionally byprincipals and head teachers as well as their management teams.For excellent performing schools, the government will introduce the New Deal orBaiah as an appreciation of the contribution and performance of principals and headteachers. The government will determine the performance targets that must beachieved, as agreed by principals and head teachers. If the targets are achieved

    ,rewards in the form of monetary and non-monetary incentives, as well as autonomyin school administration will be accorded. However, for those who fail to meet thetargets for two consecutive years, necessary action will be taken.

    Safeguarding welfare of students

    31

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    50/82

  • 8/12/2019 21560232 1malaysia Kemakmuran Bersama

    51/82

    The government intends to reward students who excel in their studies. For this,thegovernment will:

    Award National Scholarships to 30 crme de la crme students strictly basedon merit. These scholarship recipients will further their education in worldrenowned universities;Convert the National Higher Education Fund Corporation (PTPTN) loans toscholarships for students who graduate with first class honours degree orequivalent, beginning 2010;Provide a 50 per cent discount on fares for long-distance services of KeretapiTanah Melayu Berhad (KTMB) to students aged 13 and above. Acomplimentary 1Malaysia student discount card can be obtained from KTMB.This discount will commence Jan 1, 2010; and, 24Offer a Netbook package, including free broadband service, to universitystudents for RM50 per month for two years. This package is cheaper than thecurrent market price. Priority will be given to first year students and those fromlow-income families. For a start, this package will be offered by Telekom

    Malaysia to 100,000 local university students, effective Jan 1, 2010. January2010.Enhancing skills of the workforc