2014 kertas kerja permohonan baitulmal

11
TUJUAN Kertas kerja ini bertujuan memohon sumbangan kewangan bagi tujuan pembinaan projek inovasi dan menaiktaraf infrastruktur di Surau An-Nadzifah, SK Sri Selama. PENDAHULUAN Kertas kerja bertujuan memohon sumbangan kewangan bagi tujuan pembinaan projek inovasi dan menaiktaraf infrastruktur di Surau An-Nadzifah, SK Sri Selama. merupakan platform dan pusat kegiatan bagi semua aktiviti keagamaan di SK Sri Selama. Bagi mengimarahkan lagi surau ini, pihak sekolah telah bersepakat untuk menaik taraf Surau An- Nafzifah supaya lebih kondusif dan berupaya menarik minat murid untuk bersama mengimarahkan surau dan melibatkan diri dalam semua aktiviti kegamaan yang telah direncana oleh pihak sekolah. Besar harapan pihak sekolah agar modal insan yang dilahirkan ini cemerlang dunia dan akhirat sejajar dengan hasrat dan impian Kementerian Pelajaran Malaysia. Namun demikian, pihak sekolah menghadapi kekangan kewangan untuk merealisasikan hasrat ini. Pihak sekolah memerlukan sumber kewangan dan kemudahan yang mencukupi. Besar harapan kami agar pihak tuan dapat membantu sekolah kami dalam bentuk sumber kewangan sebagai tanda sokongan kepada pihak sekolah dalam membantu menaik taraf Surau An-Nadzifah. 0

Upload: pinggan88

Post on 17-Dec-2015

621 views

Category:

Documents


51 download

DESCRIPTION

done

TRANSCRIPT

TUJUANKertas kerja ini bertujuan memohon sumbangan kewangan bagi tujuan pembinaan projek inovasi dan menaiktaraf infrastruktur di Surau An-Nadzifah, SK Sri Selama.

PENDAHULUANKertas kerja bertujuan memohon sumbangan kewangan bagi tujuan pembinaan projek inovasi dan menaiktaraf infrastruktur di Surau An-Nadzifah, SK Sri Selama.

merupakan platform dan pusat kegiatan bagi semua aktiviti keagamaan di SK Sri Selama. Bagi mengimarahkan lagi surau ini, pihak sekolah telah bersepakat untuk menaik taraf Surau An-Nafzifah supaya lebih kondusif dan berupaya menarik minat murid untuk bersama mengimarahkan surau dan melibatkan diri dalam semua aktiviti kegamaan yang telah direncana oleh pihak sekolah. Besar harapan pihak sekolah agar modal insan yang dilahirkan ini cemerlang dunia dan akhirat sejajar dengan hasrat dan impian Kementerian Pelajaran Malaysia.

Namun demikian, pihak sekolah menghadapi kekangan kewangan untuk merealisasikan hasrat ini. Pihak sekolah memerlukan sumber kewangan dan kemudahan yang mencukupi. Besar harapan kami agar pihak tuan dapat membantu sekolah kami dalam bentuk sumber kewangan sebagai tanda sokongan kepada pihak sekolah dalam membantu menaik taraf Surau An-Nadzifah.

1. Pengenalan

Surau sekolah merupakan pusat kegiatan syiar Islam di sekolah. Pengimarahan surau dengan pelbagai program kegamaan akan dapat melahirkan golongan pelajar yang memahami dan menghayati Islam secara syumul dalam kehidupan seharian.

2. Rasional 2.1 Surau adalah syiar dan imej Islam di sekolah yang perlu diberi perhatian.

2.2 Menggerakkan aktiviti keagamaan yang menarik dan berkesan.

2.3 Penambaikan kepada infrastruktur yang lebih menarik dan berinovasi.

3. Visi

Pusat ilmu membina modal insan berkualiti dunia akhirat

4. Misi

Merealisasikan fungsi surau sekolah sebagai pelengkap pembelajaran memupuk nurani menuju keredhaan Ilahi

5. Objektif

5.1 Mengimarahkan surau dengan pelbagai aktiviti keagamaan yang menarik dan berkesan.

5.2 Mewujudkan surau mithali yang menekankan kepada budaya ilmu dan pembinaan insan

8. Kumpulan Sasaran

8.1 Pelajar Muslim di sekolah

8.2 Pentadbir dan guru-guru muslim

8.3 Kakitangan sokongan muslim

8.4 Persatuan Ibubapa dan Guru-Guru yang beragama Islam

8.5 Masyarakat setempat

Surau adalah rumah Allah iaitu tempat yang paling penting bagi semua umat Islam. Surau menjadi nadi utama bagi program-program keagamanaan yang dilaksanakan di sekolah seperti Sambutan Maal Hijrah , Program Maulidur Rasul , Sambutan Peristiwa Isra Mikraj , Program Solat Hajat dan program-program motivasi seperti Kem Insaf Diri , Amali Pengurusan Jenazah , Amali Haji dan Umrah dan lain-lain.

Surau yang selesa adalah penting untuk mencapai objektif objektif program yang dijalankan di surau.Maka program untuk menaiktaraf surau Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kota telah mula dijalankan mulai tahun 2009. Pelbagai usaha telah dijalankan oleh pihak Lembaga Surau Sekolah untuk mencari dana dan memperbaiki prasaran di surau.Walau bagaimana pun , masih terdapat kekurangan yang perlu diperbaiki , maka usaha menaiktaraf surau sekolah SMK Seri Kota perlu diteruskan lagi.

2.0MATLAMAT

2.1Program menaiktaraf ini dapat menjadi medan dakwah yang selesa bagi warga MuslimSMK Seri Kota.2.2 Memberi keselesaan kepada guru-guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran.2.3 Aktiviti-aktiviti keagamaan dapat dijalankan dengan lebih baik .2.4 Menjadi tempat ibadah yang mempunyai prasarana yang lengkap kepada pelajar-pelajarIslam terutama pelajar-pelajar asrama SMK Seri Kota , Sekolah Sukan Negeri Melaka.

3.0OBJEKTIF

Di antara objektif Program Menaiktaraf Surau ialah :

3.1Memasang penghawa dingin di Surau Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kota , Melaka.3.2 Memperbaiki stor surau agar penyimpanan barang dan peralatan lebih teratur .3.3Memperbaiki tandas dan bilik mandi surau agar lebih selesa dan kelihatan bersih sertakemas.3.4Mengelakkan surau daripada serangan anai-anai.

4.0NAMA PROGRAM

Program menaiktaraf Surau Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kota , Melaka.

5.0TEMA

SURAU SEKOLAHKUADALAH SYURGAKU .

6.0JAWATANKUASA LEMBAGA SURAU

Pengerusi : En.Othman bin Sagap ( Pengetua )Timb. Pengerusi : En. Abdul Ghani b Ahmad ( GPK Pentadbiran )Naib Pengerusi : En. Baharim Md. Yassin ( GPK HEM )En. Zaiman bin Husin ( GPK Ko Ku ): Pn Lili Basmi ( GPK Tingkatan 6 )Penyelaras : Pn. Hjh Puspa Adam (GKMP Kemanusiaan )Setiausaha: Pn. Hjh Noorlizah EusoffAJK: En. Mohd. Fairos b. Jaafar: En. Mohd. Rizal b. Abd. Rauf

7.0ANGGARAN PERBELANJAANPERKARAJUMLAH

1Penghawa dinginRM 10,000.00

2Tingkap SlidingRM 4,000.00

3Menaiktaraf storRM 3,000.00

4Menaiktaraf tandasRM 3,000.00

5Rawatan anai-anaiRM 2,000.00

JUMLAHRM 22,000.00

8.0 SUMBER PENDAPATAN

8.1 Kutipan derma daripada guru-guru dan pelajar SMK Seri Kota8.2 Memohon sumbangan derma daripada pelbagai agensi kerajaan dan swasta

9.0 PENUTUP

Akhir kalam, adalah diharapkan agar Program Menaiktaraf Surau ini berupaya mencapai objektif yang telah digariskan demi menjaga kepentingan pelajar-pelajar dalam meningkatkan syiar Islam. Sumbangan Tuan / Puan boleh dibuat secara tunai / cek atas namaBendahari Tabung Surau SMK Seri Kota/ akaun Bank Muamalat0401-0025831-72-9. Semoga sumbangan Tuan / Puan diberkati Allah , Insya Allah.

Sekian , Wassalam .

SEKOLAH KEBANGSAAN (P) METHODIST 2 JALAN TUN SAMBANTHAN 4, BRICKFIELDS 50470 KUALA LUMPUR Tel : 03-22741965 Fax : 03-22721404 Email : [email protected]

ANGGARAN SUMBANGAN PERBELANJAAN

BILNAMA PROGRAMANGGARAN PERBELANJAAN (RM)

1Kem Bestari Solat Siri 1 hingga 42234.50

2Program Ihya Ramadan, Nuzul al-Quran & Majlis Khatam al-Quran1610.00

3Program Restu Ilmu 713.00

4Sambutan Maal Hijrah 280.00

JUMLAH4857.50

Disediakan oleh,

RAUDHATUL KHALILAH BT AHMADSetiausaha Surau

Disahkan oleh,

ZAINAL ARIF BIN SUDINGuru Besar

SK SRI SELAMA, JLN SIR CHULAN, 34100 SELAMA, PERAK

PERMOHONAN SUMBANGAN KEWANGAN

BAGI MENAIK TARAFSURAU AN-NADZIFAH, SK SRI SELAMAKERTAS KERJA2015

7