2011 - 2015 · murni putrajaya 2011 ... penghuninya bagi mengiringi pembangunan infrastruktur kelas...

98

Upload: phamcong

Post on 01-Apr-2019

239 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

2011 - 2015

Gagasan Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan,

ianya adalah satu kesinambungan prakarsa dalam memperkukuhkan perpaduan di

kalangan rakyat. Gagasan ini berteraskan kepada nilai-nilai murni berpaksikan

keadilan sosial, prinsip penerimaan dan meraikan kemajmukan masyarakat

berbilang kaum di negara ini.

YAB Dato’ Sri Mohd Najib bin Tun Hj Abdul RazakPerdana Menteri

Ucapan Bajet 201023 Oktober 2009

iv Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

“Dalam usaha mencapai Wawasan 2020 yang tinggal

kurang satu dekad sahaja lagi, Kerajaan amat komited untuk melahirkan masyarakat Malaysia yang mempunyai nilai-nilai moral dan etika yang utuh. Hasrat negara ini bertujuan untuk memastikan rakyat Malaysia memiliki sifat-sifat yang demokratis, liberal lagi bertolak ansur, penyayang, adil dan saksama, progresif dan makmur

serta menguasai ekonomi yang mampu bersaing, dinamis, kukuh serta mempunyai daya ketahanan. Kita berhasrat untuk mewujudkan Malaysia sebagai sebuah

negara yang bertamadun tinggi melalui pencapaian taraf ekonomi yang berdaya maju, namun diiringi dengan

penghayatan akhlak masyarakat yang tinggiTan Sri Sidek Hassan

Muzakarah Pakar “Pemahaman dan Penghayatan Nilai Menjana Kepada Prestasi”

12 Oktober 2010

sekapur sirih, seulas pinang

vi Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Ketua Setiausaha Negara

assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, salam sejahtera dan salam 1Malaysia: rakyat Didahulukan, pencapaian Diutamakan,

kejayaan sesebuah negara kini tidak lagi diukur mengikut dimensi ekonomi dan pembangunan fizikal semata-mata, malah ia turut didukung oleh pembangunan modal insan yang berkualiti. Menyedari hakikat ini, usaha-usaha yang menjurus kepada meningkatkan keupayaan modal insan menerusi penguasaan ilmu, pemupukan masyarakat berbudaya dan pemantapan aspek moral serta nilai-nilai murni yang tinggi perlu terus dipergiatkan. inisiatif-inisiatif ini merupakan antara perancangan kerajaan ke arah memperkayakan modal insan sebagai teras utama pembangunan negara dalam menjayakan aspirasi Wawasan 2020.

Justeru, di sebalik pembangunan putrajaya sebagai sebuah pusat pentadbiran kerajaan persekutuan yang terurus, bersemangat dan bertenaga, tersisip agenda penting membina nilai, sikap serta mentaliti penghuninya bagi mengiringi pembangunan infrastruktur kelas pertama. usaha ini penting ke arah menjadikan putrajaya sebuah bandar contoh dan tanda aras bagi bandar-bandar lain di dalam dan luar negara, di samping menjadi mercu tanda kejayaan negara, baik dari aspek kecanggihan infrastruktur mahupun kemurnian peribadi rakyatnya.

viiPelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

saya mengucapkan tahniah dan syabas kepada unit pemodenan Tadbiran dan perancangan pengurusan Malaysia (MaMpu) dan perbadanan putrajaya (ppj) atas usaha sama menerbitkan pelan Tindakan pembudayaan amalan nilai-nilai Murni putrajaya. namun, apa yang lebih penting ialah pelaksanaannya secara berkesan diikuti pemantauan berterusan bagi menghasilkan impak yang dihasratkan.

semoga pengamalan nilai-nilai murni yang menjadi warisan kita turun temurun akan terus disemarakkan sebagai satu budaya, sekali gus menjadi tunjang dalam merealisasikan gagasan “1Malaysia: rakyat Didahulukan, pencapaian Diutamakan”.

Tan sri siDek hassan

viii Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Ketua Pengarah, Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)

assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan salam 1Malaysia: rakyat Didahulukan, pencapaian Diutamakan,

Dalam merencanakan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi yang mampu bersaing di pentas global, pegangan kepada nilai-nilai murni yang menjadi warisan berzaman merupakan asas pembentukan jati diri insaniah. sebagai negara yang kukuh dengan budaya ketimuran, pengamalan nilai-nilai murni secara berterusan dan istiqamah akan terus menjadi benteng dan kekuatan kepada rakyat negara ini dalam menerima perbezaan dan meraikan kepelbagaian.

putrajaya sebagai pusat pentadbiran utama kerajaan Malaysia yang dibangunkan dengan infrastuktur kelas pertama perlu diperkukuhkan identitinya berteraskan keperibadian dan akhlak mulia penghuninya. sebagai bandar intelek dan berketrampilan, putrajaya seharusnya mendahului dan unggul dalam membudayakan nilai-nilai murni

ixPelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

kehidupan seharian komunitinya. untuk merealisasikan iltizam tersebut, unit pemodenan Tadbiran dan perancangan pengurusan Malaysia (MaMpu) bersama perbadanan putrajaya (ppj) telah membangunkan pelan Tindakan pembudayaan amalan nilai-nilai Murni putrajaya sebagai wadah untuk memacu putrajaya sebagai “Bandar Dengan komuniti Berbudaya nilai-nilai Murni Dan Tahap sosial Yang Baik”.

Melalui pembangunan terancang berskala mega yang disulami dengan pembudayaan amalan nilai murni, putrajaya sebagai Bandar Contoh akan lebih terserlah keunikannya dan statusnya sebagai antara bandar yang berprestij di dunia.

DaTO’ MOhaMaD ZaBiDi Zainal

x Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan salam 1Malaysia: rakyat Didahulukan, pencapaian Diutamakan,

Terlebih dahulu saya ingin memanjatkan kesyukuran ke hadrat allah s.W.T kerana dengan izin dan limpah kurnianya jua, pelan Tindakan pembudayaan amalan nilai-nilai Murni putrajaya telah dapat disediakan hasil jalinan kerjasama di antara unit pemodenan Tadbiran dan perancangan pengurusan Malaysia (MaMpu) dan perbadanan putrajaya (ppj). Matlamat pelan Tindakan ini adalah untuk mewujudkan komuniti putrajaya yang mempunyai nilai-nilai murni dan tahap sosial yang baik. ini selari dengan Visi ppj iaitu menjadikan putrajaya sebagai pusat pentadbiran kerajaan persekutuan yang terurus, bersemangat dan bertenaga serta makmur, yang memenuhi keperluan sosio-ekonomi, rekreasi dan rohaniah penghuni, warga kerja dan pelawatnya.

Memang tidak dapat dinafikan usaha-usaha bagi membentuk komuniti putrajaya yang membudayakan amalan nilai-nilai murni dan berbudi bahasa dalam kehidupan seharian mereka bukanlah usaha yang mudah. Justeru, usaha-usaha ini tidak mungkin dapat dijayakan oleh ppj secara bersendirian, tetapi amat bergantung kepada perkongsian sumber dan tenaga di antara kementerian dan agensi pelaksana, persatuan-persatuan penduduk, badan-badan bukan kerajaan dan yang paling penting warga putrajaya itu sendiri.

Presiden Perbadanan Putrajaya, (PPj)

xiPelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

adalah menjadi harapan saya, pelan Tindakan pembudayaan amalan nilai-nilai Murni putrajaya ini menjadi titik tolak usaha-usaha berterusan dalam membudayakan amalan nilai-nilai murni komuniti putrajaya. amalan nilai murni yang ditunjukkan oleh komuniti putrajaya kelak diharapkan bukan sahaja dapat memberikan impak yang positif kepada komuniti putrajaya itu sendiri, malah kepada mereka yang datang untuk bekerja atau melancong. semoga amalan nilai-nilai murni yang dipamerkan kekal terpahat di sanubari, disampaikan kepada keluarga dan kenalan terdekat dan seterusnya, menjadi salah satu faktor daya tarikan untuk mereka datang melawat atau bekerja di putrajaya.

Oleh itu, marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa agar matlamat murni ini dapat direalisasikan dan putrajaya akhirnya menjadi tersohor kerana amalan nilai-nilai murni dan pekerti mulia warganya.

Tan sri saMsuDin OsMan

xii Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Jambatan pertama yang menggabungkan dua (2) teknik kejuruteraan iaitu gerbang dan kabel penyangga. Ini merupakan revolusi dalam pembinaan jambatan yang melonjakkan kecemerlangan bidang kejuruteraan Malaysia.

Sekalung Budi viketua setiausaha negara

Sekapur Sirih viiiketua pengarah, unit pemodenan Tadbiran dan perancangan pengurusan Malaysia (MaMpu)

Seulas Pinang xpresiden perbadanan putrajaya, (ppj)

Singkatan xiv

Bab 1 1pengenalan

Bab 2 7putrajaya Bandar Contoh

Bab 3 15Bandar Dengan komuniti Berbudaya nilai Murni Dan Tahap sosial Yang Baik

Bab 4 21Cabaran-Cabaran Dalam pembudayaan nilai-nilai Murni

Bab 5 31strategi pembudayaan nilai-nilai Murni

Bab 6 51pelaksanaan pelan Tindakan pembudayaan amalan nilai-nilai Murni putrajaya

Bab 7 57Melangkah ke hadapan

Lampiran 1 61

Lampiran 2 69

kandungan

xiv Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

SINGKATAN

kpM - kementerian pelajaran Malaysia

kpkk - kementerian penerangan, komunikasi dan kebudayaan

kBs - kementerian Belia dan sukan

kpDnkk - kementerian perdagangan Dalam negeri, koperasi dan kepenggunaan

kpWkM - kementerian pembangunan Wanita, keluarga dan Masyarakat

kWpkB - kementerian Wilayah persekutuan dan kesejahteraan Bandar

JakiM - Jabatan kemajuan islam Malaysia

JaWi - Jabatan agama islam Wilayah persekutuan

JBs - Jabatan Belia dan sukan

JkJr - Jabatan keselamatan Jalan raya

JkM - Jabatan kebajikan Masyarakat

ppj - perbadanan putrajaya

Bph - Bahagian pengurusan hartanah

ikiM - institut kefahaman islam Malaysia

ipD - ibu pejabat polis Daerah

isM - institut sosial Malaysia

ngO - Badan Bukan kerajaan

pengenalan

2 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Mempunyai seni bina yang unik berwarna keemasan dan kelihatan seperti jambatan emas apabila disinari cahaya matahari senja. Dengan berlatar belakangkan Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), pemandangan pada waktu malam bertambah menarik dengan limpahan cahaya.

3Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

rajah 1 : peta putrajaya

Bab 1

PENGENALAN

putrajaya telah diisytiharkan sebagai sebuah Wilayah persekutuan, di samping kuala lumpur dan labuan pada tahun 2001. putrajaya merupakan sebuah bandar terancang yang diilhamkan oleh perdana Menteri keempat Malaysia, YaBhg. Tun Dr. Mahathir

Mohamad. putrajaya mempunyai keluasan 4,931 hektar dan terletak dalam lingkungan koridor raya Multimedia (MsC) yang strategik. ia terletak di lokasi 25km ke selatan kuala lumpur dan 20km ke utara lapangan Terbang antarabangsa kuala lumpur (klia) dan bersebelahan dengan Cyberjaya.

Dari sebuah tempat terpencil yang dikenali dengan nama prang Besar, kawasan ini melonjak membangun dengan nama putrajaya mulai 12 Oktober 1994. Berbanding dengan kuala lumpur, sebuah bandar tinggalan penjajah, putrajaya dibangunkan oleh anak bangsa sendiri dengan bercirikan budaya tempatan. putrajaya dirancang menjadi sebuah bandar dengan peranan khusus sebagai pusat pentadbiran kerajaan persekutuan. pada masa yang sama putrajaya juga diilhamkan sebagai an ideal place to live, work and play dengan menyediakan kemudahan awam serta prasarana yang terbaik kepada penghuni, pekerja dan pengunjung ke putrajaya. seterusnya pada tahun 2009, pucuk pimpinan negara berhasrat menjadikan

putrajaya sebagai bandar contoh dalam pelbagai aspek. salah satu daripadanya adalah dalam aspek nilai-nilai murni dan tahap sosial.

putrajaya dibina berasaskan tiga (3) konsep bersepadu iaitu hubungan manusia dengan penciptanya (hablu min allah) diikuti dengan hubungan manusia dengan manusia (hablu minan nas) dan manusia dengan alam. konsep hubungan ketuhanan diterapkan melalui pembinaan dua (2) buah masjid utama dan pembinaan surau di setiap presint bagi memberi kemudahan ibadah kepada komunitinya yang majoriti beragama

4 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

islam. konsep mesra manusia atau hubungan manusia dengan manusia dicerminkan melalui pembinaan kawasan perumahan tanpa pagar dengan harapan semangat kejiranan dapat dibina sesama komuniti. putrajaya diadun berteraskan bandar dalam taman (garden city) bagi membolehkan ia berkembang dengan tidak mengganggu alam sekitar serta saling bergantungan. kawasan kediaman direka khas untuk mewujudkan cara hidup di mana alam semula jadi dan teknologi digabungkan dengan harmoni bagi manfaat penghuni selari dengan konsep mesra alam.

sehingga tahun 2009 penduduk putrajaya berjumlah 68,228 orang. komposisi penduduk di putrajaya adalah seperti dalam Jadual 1.

Jadual 1: Komposisi Penduduk Mengikut Kaum Pada Tahun 2009

Bangsa Jumlah Peratusan

Melayu 64,503 94.54%

Cina 491 0.72%

india 866 1.27%

lain-lain 2,368 3.47%

Jumlah 68,228 100.00%

sumber: perbadanan putrajaya (ppj)

Di samping itu, seramai 42,631 orang adalah terdiri daripada penduduk yang berumur lebih daripada 18 tahun dan sebahagian besarnya telah mempunyai kerjaya masing-masing sama ada di sektor kerajaan, swasta atau bekerja sendiri seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 2.

Jadual 2: Komposisi Penduduk Putrajaya (18 Tahun Ke Atas) Mengikut Sektor Pekerjaan Pada Tahun 2009

Sektor Pekerjaan Jumlah Peratusan

awam/kerajaan 23,784 55.80%

swasta 8,974 21.06%

sendiri 3,338 7.80%

pembantu rumah 1,232 2.90%

Bersara 631 1.48%

Tidak Bekerja 4,672 10.96%

Jumlah 42,631 100.00%

sumber: perbadanan putrajaya (ppj)

5Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Melihat pula kepada tahap sosial yang baik, tahap sosial

sesebuah masyarakat itu diukur dengan pengamalan

sifat-sifat positif atau negatif yang digambarkan oleh

persekitaran masyarakat itu sendiri. Tahap sosial yang

baik boleh dilihat melalui pematuhan norma-norma sosial

dan pembudayaan amalan-amalan baik seperti menjaga

kebersihan, mengenali jiran-jiran, mengutamakan keluarga,

mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan jalan

raya, berbudi pekerti dan sebagainya. Masyarakat yang

mempunyai tahap sosial yang baik dilihat hidup dalam

rukun damai, aman dan tertib cara hidupnya. Berbeza

pula dengan tahap sosial yang negatif, masyarakatnya

mencerminkan satu suasana yang kurang enak dan tidak harmoni. akan wujud suatu

kecelaruan dalam masyarakat itu di mana aspek-aspek seperti kebersihan dan perpaduan

tidak diendahkan, anggota masyarakatnya bersifat individualistik dan penindasan terhadap

yang lemah akan berlaku.

Disebabkan oleh faktor-faktor ini, pelan

Tindakan pembudayaan amalan nilai-

nilai Murni putrajaya ini memberikan

penekanan kepada penghayatan elemen

nilai murni dan pematuhan peraturan

sosial yang baik. Oleh itu, dalam usaha

menjadikan putrajaya sebagai sebuah

bandar yang boleh dicontohi, komunitinya

perlulah mencerminkan tahap sosial yang

baik dengan amalan nilai-nilai murni

yang terpuji. ini penting bagi memartabatkan imej putrajaya di peringkat dunia sekaligus

menghindarkan reputasinya daripada dicemari oleh perkara-perkara memalukan seperti

masalah sosial, jenayah, keruntuhan akhlak dan ketidakpatuhan kepada undang-undang

dan peraturan. amalan nilai-nilai murni akan mendidik anggotanya untuk menjadi warga

yang baik dan bertanggungjawab kepada diri sendiri, keluarga, masyarakat dan negara.

6 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Manusia dan alam semula jadi saling memerlukan. Justeru itu, Putrajaya dibangunkan berasaskan tema “Bandar Dalam Taman” di mana di samping bangunan pejabat atau perumahan, sebahagian kawasan turut dibangunkan untuk kegunaan taman, tasik dan wetland.

7Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

puTraJaYa BanDar COnTOh

8 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Berfungsi sebagai perpustakaan dan pusat pembelajaran untuk semua warga Putrajaya yang menyediakan perkhidmatan seperti pinjaman buku, kelas kemahiran, pusat siber dan juga Wi-Fi percuma.

9Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bab 2

PUTRAJAYA BANDAR CONTOH

Bandar sejahtera didefinisikan sebagai bandar yang selamat, bersih dan indah untuk didiami, bekerja dan berekreasi, di mana aktiviti ekonomi dan kemudahan perbandaran berkembang secara terurus tanpa mengenepikan keperluan generasi akan datang.

Berdasarkan ciri-ciri bandar sejahtera, 11 kriteria telah dibangunkan ke arah menjadikan putrajaya sebagai bandar contoh.

kriteria-kriteria seperti yang disenaraikan di bawah telah digarap sebagai pemacu ke arah mencapai matlamat menjadikan putrajaya Bandar Contoh:

a) Bandar Yang Selamat Setiap Masa Bandar dengan persekitaran yang

selamat dan mempunyai kadar jenayah yang rendah.

b) Bandar Yang Terurus Dan Bersih Dengan Persekitaran Yang Menyihatkan

Bandar yang mempunyai kemudahan awam yang diselenggara dangan baik dan persekitaran yang bersih serta bebas dari pencemaran.

10 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

c) B a n d a r Ya n g M e m p u n y a i Kemudahan Awam Dan Kawasan Rekreasi Yang Mencukupi

Bandar yang memiliki kemudahan awam yang lengkap seperti tandas, dewan serbaguna, stesen bas, surau, taman permainan, trek jogging, laluan basikal, pusat penjagaan kanak-kanak dan lain-lain.

d) Bandar Yang Mempunyai Infrastruktur Yang Baik Bandar yang dilengkapi pelbagai infrastruktur seperti

rangkaian lebuhraya, sistem telekomunikasi, sistem pembetungan dan sistem perparitan yang baik.

e) Bandar Hijau Dan Pemeliharaan Alam Sekitar Bandar yang paling kurang pencemarannya, sikap dan

komitmen penduduk yang mesra alam, kualiti udara yang baik, penggunaan sumber tenaga alternatif yang baik, pengangkutan awam yang mesra alam, pengekalan kawasan hijau yang terancang serta pelaksanaan dasar mesra alam.

11Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

f) Bandar Yang Bersemangat Dan Bertenaga (Vibrant)

Bandar yang mempunyai daya tarikan tersendiri melalui kepelbagaian adat dan budaya.

g) Bandar Yang Mempunyai Pengangkutan Awam Yang Cekap Dan Efektif

Bandar yang mempunyai rangkaian kemudahan pengangkutan awam yang cekap dan menyediakan pengangkutan awam yang cepat, selesa, menepati masa serta mudah diakses.

h) Bandar Yang Mempunyai Kemudahan Perkhidmatan Perubatan Dan Kesihatan Yang Memenuhi Keperluan Penduduk

Bandar yang lengkap dengan kemudahan perkhidmatan perubatan dan kesihatan seperti hospital dan klinik.

12 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

i) Bandar Dengan Komuniti Berbudaya Nilai Murni Dan Tahap Sosial Yang Baik

Bandar yang mempunyai komuniti yang memiliki nilai kerohanian, bermoral dan beretika tinggi.

j) Bandar Yang Mempunyai Pelbagai Kemudahan Bagi Meningkatkan Ilmu Dan Pembelajaran

Bandar yang mempunyai sumber ilmu seperti pusat komuniti dan perpustakaan awam di setiap presint.

k) Bandar Yang Menyediakan Perkhidmatan Yang Cekap Dan Mesra Rakyat

Bandar yang menyediakan sistem penyampaian yang inovatif, cepat dan mempunyai value for money seperti perkhidmatan secara online, kaunter bergerak, kiosk dan pengurusan aduan yang cekap dan responsif.

13Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

sebagai bandar contoh, putrajaya perlu mempunyai identiti atau trademark tersendiri yang akan menjadikannya tersohor di serata dunia. antara contoh bandar-bandar yang telah mempunyai identiti atau trademark yang tersendiri adalah seperti berikut:

a) Tokyo adalah bandaraya metropolitan yang paling sibuk dan padat penduduk dengan sistem pengangkutan domestik dan antarabangsa yang sangat baik;

b) New York atau sering disebut The Big Apple merupakan pusat kegiatan ekonomi yang terbesar di dunia dan pusat kegiatan perdagangan antarabangsa;

c) London sebuah bandaraya yang terkenal dengan seni bina bangunan sejarah, hub kewangan, dan rangkaian pengangkutan yang sangat baik (rangkaian gerabak keretapi bawah tanah yang tertua di dunia dan lapangan terbang paling sibuk di dunia iaitu London Heathrow Airport);

d) Paris pula terkenal dengan Eiffel Tower dan pusat fesyen serta jenama antarabangsa; dan

e) Vancouver terkenal sebagai sebuah bandar yang memiliki kecantikan alam semula jadi dan dianggap sebagai bandar yang paling sejahtera (most liveable city).

14 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Berkonsepkan seni bina moden kontemporari, bangunan berkerangka keluli yang juga dikenali sebagai Masjid Besi, tersergam indah berlatarbelakangkan Tasik Putrajaya dengan keindahan alam semula jadi.

15Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BanDar Dengan kOMuniTiBerBuDaYa nilai Murni DanTahap sOsial Yang Baik

16 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Merupakan monumen berbentuk bunga raya diilhamkan untuk mendokumentasikan detik-detik penting sejarah kegemilangan negara melalui reka bentuk yang menyerlahkan kesenian dan keindahan warisan budaya dan negara. Lokasinya di pinggiran tasik, menyerlahkan keunikan dan keindahan reka bentuk monumen ini.

17Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bab 3

BANDAR DENGAN KOMUNITI BERBUDAYA NILAI MURNI DAN TAHAP SOSIAL YANG BAIK

amalan nilai-nilai murni amat penting dalam menjaga keharmonian hidup bermasyarakat. Masyarakat yang

harmoni dan mengamalkan nilai-nilai murni akan dapat melahirkan warga yang mempunyai identiti luhur, berfikiran luas, terbuka serta bertanggunggjawab bukan sahaja terhadap diri sendiri malahan juga terhadap keluarga, rakan, jiran, guru serta persekitaran dan seterusnya, membentuk satu bangsa Malaysia yang berkeperibadian tinggi dan dihormati.

salah satu aspek untuk menjadikan putrajaya Bandar Contoh ialah pengamalan nilai-nilai murni dan tahap sosial yang baik. selaras dengan ini, putrajaya dihasratkan dapat menonjolkan amalan nilai-nilai murni yang baik dalam kalangan komunitinya dan sentiasa menjadi sebutan para pelancong. antara contoh amalan nilai-nilai murni yang dihasratkan dapat direalisasikan di putrajaya adalah seperti situasi berikut: a) Di negara Jepun, seorang pelancong tersesat jalan dan hanya mempunyai alamat rumah

rehatnya. Dia telah dihantar oleh seorang lelaki tua hingga ke tempat penginapannya. Di negara Jepun juga tiada jurutol yang mengutip bayaran tol, tetapi penduduknya membayar dengan nilai yang tepat;

b) Di switzerland, penumpang bas membeli tiket dengan harga tambang yang betul daripada kiosk tiket yang disediakan di setiap stesyen sebelum menaiki bas; dan

c) Di amerika syarikat, pembeli akan membuat bayaran bagi setiap akhbar yang diambil dari tempat akhbar yang disediakan di tepi jalan.

pengamalan nilai-nilai murni di kalangan masyarakat putrajaya sama ada sebagai penghuni, penjawat awam, pelawat atau pelancong dan peniaga akan membantu mencapai hasrat menjadikan putrajaya sebagai bandar contoh. layanan mesra pelanggan dalam

18 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

penyampaian perkhidmatan dan sikap responsif dalam mengendalikan urusan dengan pelanggan merupakan amalan yang ingin dibudayakan. Dari aspek kemasyarakatan pula, fenomena gotong-royong dan sifat tolong-menolong, hormat-menghormati kepada guru, ibu bapa, pemimpin, ketua dan warga emas, menghormati hak-hak orang lain, murah dengan senyuman apabila bertegur sapa atau ketika memberi perkhidmatan, sentiasa mengungkapkan ucapan ‘terima kasih’ atau ‘syukur’ apabila beroleh sesuatu yang baik, mengungkapkan ucapan ‘salam’ dan ‘apa khabar’ apabila bertemu jiran atau rakan adalah amalan-amalan yang ingin dipertingkatkan. Masyarakat putrajaya juga turut memperlihatkan mentaliti kelas pertama seperti membudayakan kebersihan (contohnya tandas sentiasa bersih dan tidak membuang sampah merata-rata), tidak merosakkan kemudahan awam, mematuhi undang-undang dan peraturan serta sentiasa menepati masa dalam apa jua urusan.

amalan nilai-nilai murni boleh bercambah dan subur melalui pelaksanaan program-program yang berterusan dalam kalangan masyarakat. pelbagai pihak memainkan peranan penting termasuk agensi kerajaan, Badan Bukan kerajaan (ngO) dan sektor swasta. Oleh itu, satu pelan yang bersepadu dan komprehensif amat penting bagi memastikan program-program dilaksanakan secara terancang.

pelan Tindakan pembudayaan nilai-nilai Murni putrajaya ini sangat penting sebagai panduan kepada perbadanan putrajaya (ppj) dan agensi-agensi pelaksana khususnya yang terletak di putrajaya bagi merealisasikan hasrat kerajaan untuk menjadikan putrajaya sebagai bandar contoh dalam aspek nilai-nilai murni dan tahap sosial.

pelan Tindakan pembudayaan nilai-nilai Murni putrajaya merupakan road map bagi mewujudkan komuniti putrajaya yang mempunyai nilai-nilai murni dan tahap sosial yang baik. pelan Tindakan ini mengandungi program dan aktiviti serta agensi pelaksana bagi tempoh 2011-2015 dan digubal dengan mengambil kira isu-isu dan cabaran semasa yang dihadapi di putrajaya. antara keberhasilan yang diharapkan (desired outcomes) adalah seperti berikut:

a) penduduk putrajaya adalah masyarakat yang berbudi bahasa, peramah dan bertanggungjawab;

19Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

b) putrajaya menjadi kawasan bebas jenayah, gejala sosial dan kemalangan;

c) Masjid, surau dan rumah ibadat di putrajaya menjadi pusat khidmat masyarakat (Community services Centre) dan sentiasa menjadi tumpuan ramai;

d) persatuan penduduk dan pertubuhan sukarela bergerak aktif dalam memperkukuhkan hubungan sesama masyarakat;

e) Bangunan dan kemudahan yang mesra Orang kelainan upaya (Oku) disediakan secukupnya;

f) alam sekitar yang bebas dari sebarang pencemaran;

g) amalan nilai-nilai murni dan sikap mulia yang ingin dibudayakan di putrajaya seperti memberi tempat duduk kepada wanita yang mengandung dan warga emas semasa berada di dalam bas atau pengangkutan awam lain, beratur sebelum menaiki bas, menolong orang buta melintas jalan dan meletakkan troli kembali ke tempat asal dapat diterapkan dalam diri setiap warga putrajaya; dan

h) Budaya ziarah-menziarahi dan gotong-royong.

Amalan Nilai-nilai Murni Dan Sikap Positif Yang Ingin Dibudayakan Dalam Masyarakat Putrajaya

Terdapat 16 nilai murni dan 23 sikap yang telah dikenalpasti melalui sesi perbincangan pada Disember 2009 yang melibatkan agensi pelaksana, ngO yang terlibat dalam pembangunan modal insan, persatuan penduduk di putrajaya dan perbadanan putrajaya (ppj) yang menjadi tonggak kepada pelaksanaan program nilai murni untuk membentuk sahsiah diri komuniti putrajaya.

20 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

rajah 2: Nilai Dan Sikap Yang Ingin Dibudayakan Di Putrajaya

nilai-nilai murni dan sikap yang ingin dibudayakan di putrajaya sebagai bandar contoh adalah seperti dalam rajah 2. perincian mengenai nilai-nilai murni dan sikap tersebut seperti yang terdapat dalam lampiran 1 dan lampiran 2.

Bert

olak

ans

ur

kepe

kaan

ikhlas

Belas k

asihan

kebolehpercayaan

kerajinan

Bersemangat

Berimanpemaafpem

urah

kelembutan

Menghargai/

bersyukur

Men

ghor

mat

i

ram

ah m

esra

/ be

rbai

kkeceri

aan

kesaksamaan/

keadilan

ketertiban

kesabaran

Menepati masa

Bertanggungjawab

kawalan diri

sensitif

keikhlasan

16 NILAI Amanah

BenarBijaksana

AdilTelus

BersyukurBertanggungjawab

BerdedikasiBerdisiplin

BekerjasamaBersih

Berbudi MuliaIkhlasSabar

SederhanaTekun

23

SIKAP

SIKAP

21Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

CaBaran-CaBaran DalaM peMBuDaYaan nilai-nilaiMurni

22 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Dinamakan sempena Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dan dibina berkonsepkan reka bentuk seni bina Parsi. Sebahagian besar kawasan masjid dikelilingi oleh tasik Putrajaya menjadikannya kelihatan terapung di permukaan tasik.

23Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bab 4

CABARAN-CABARAN DALAMPEMBUDAYAAN NILAI-NILAI MURNI

pertambahan yang ketara dari segi bilangan penduduk, pekerja, kenderaan, infrastruktur serta peningkatan aktiviti pentadbiran, komersial dan pelancongan menjadi penyumbang utama kepada pembangunan pesat putrajaya. Justeru, putrajaya

akan berhadapan dengan isu-isu yang sinonim dengan fenomena urbanisasi khususnya dari aspek penyelenggaraan, kesesakan lalu lintas dan pencemaran alam sekitar termasuk kelunturan amalan nilai-nilai murni.

kepesatan pembangunan juga mencerminkan pembentukan nilai-nilai baru dalam kehidupan masyarakat seperti pemikiran terbuka, toleransi, bersifat kritis, kreatif, nilai daya saing, mengejar kecemerlangan dan bertanggungjawab. perubahan-perubahan ini telah mewujudkan cabaran yang perlu dihadapi ke arah membudayakan nilai-nilai murni dalam kalangan komuniti putrajaya. Cabaran-cabaran ini adalah seperti berikut:

a) Meningkatkan Nilai Kerohanian

agama merupakan asas bagi membina masyarakat dan negara. Masyarakat moden hendaklah mempunyai pembangunan yang seimbang dari segi fizikal dan spiritual. agama dilihat sebagai pendorong dalam mencapai kemajuan.

sikap yang positif seperti sabar, amanah, tolong-menolong dan menghormati hak orang lain adalah asas yang diajar dalam setiap agama. kes-kes seperti khalwat, berkelakuan tidak sopan, tidak menghormati ramadhan dan sebagainya harus dibendung supaya tidak menjejaskan hasrat menjadikan putrajaya Bandar Contoh.

statistik daripada Jabatan agama islam Wilayah persekutuan (JaWi) menunjukkan amalan-amalan yang bertentangan dengan nilai-nilai murni berlaku di putrajaya yang melibatkan

24 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

seksyen 27 (khalwat) dan seksyen 29 (perbuatan tidak sopan di tempat awam), Bahagian 4 kesalahan Berhubungan Dengan kesusilaan, akta Jenayah syariah (Wilayah-Wilayah persekutuan 1997 akta 559) seperti di Jadual 3.

Jadual 3: Jumlah Tangkapan Mengikut Kesalahan-Kesalahan Jenayah Syariah di Putrajaya (Mac - Oktober 2009)

Kesalahan Lokasi Bilangan OYDS

kurang sopan

Dataran Masjid dan Jambatan-Jambatan 269

Jambatan 206

Dataran Masjid putra 114

Taman 17

presint 9 12

Tasik 10

khalwat

presint 9 56

presint 11 36

presint 14 4

presint 18 4

presint 8 4

Monumen putrajaya 2

Tidak Menghormati ramadhan

alamandapresint 9

41

Jumlah 739

nota: OYDs – Orang Yang Disyaki sumber: JaWi putrajaya

kes-kes ini mungkin melibatkan penghuni dan pelawat-pelawat daripada luar putrajaya. usaha-usaha perlu dipertingkatkan untuk membudayakan nilai-nilai murni dan seterusnya dapat mengurangkan tata kelakuan yang tidak bermoral ini.

b) Meningkatkan Semangat Kejiranan Komuniti Putrajaya

Menurut imam nawawi, jiran ialah mereka yang tinggal berdekatan dengan rumah (dalam lingkungan 40 buah rumah), sama ada dari sebelah kiri, kanan, depan atau belakang. Jiran tetangga di putrajaya terdiri daripada mereka yang terlibat dalam pelbagai sektor pekerjaan. Mereka menghuni rumah sendiri atau kuarters anggota sektor awam. Bagi merealisasikan

25Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

bandar contoh, masyarakat putrajaya ingin dilihat sebagai masyarakat yang mesra dan akrab dengan jiran tetangga walaupun sibuk bekerja dari awal pagi hingga ke petang. Manakala pada hujung minggu pula sekiranya masa tidak digunakan untuk bersama keluarga atau menziarahi sanak saudara yang berada di luar putrajaya, mereka mengambil kesempatan untuk bergaul dan menolong jiran tetangga tanpa mengira status dan pangkat. agama juga menekankan hubungan baik sesama tetangga demi melahirkan suatu kehidupan dalam masyarakat yang harmoni, sebagaimana sabda rasulullah s.a.W yang diriwayatkan oleh Bukhari yang maksudnya, ‘Bukanlah dari kalangan orang beriman, apabila ia dalam keadaan kenyang sedangkan jirannya dalam kelaparan.’

selain itu, sikap mengambil endah atau ambil peduli mengenai jiran (sebagai contoh sekiranya rumah jiran dimasuki pencuri atau anak-anak jiran terlibat dengan masalah sosial seperti dadah atau perlakuan sumbang) akan menyumbang kepada keharmonian hidup berjiran. kejiranan yang berlandaskan perasaan kasih sayang, berbaik-baik, bertolak-ansur, tolong-menolong, bekerjasama di antara satu sama lain tanpa mengira keturunan, usia, agama atau pangkat inilah yang ingin direalisasikan di putrajaya. untuk itu, program-program untuk meningkatkan semangat kejiranan perlu diberi penekanan.

c) Memperkukuh Institusi Keluarga

sebuah keluarga dikongsi oleh beberapa orang insan yang digelar suami, isteri, anak-anak dan saudara mara yang lain. Besar atau kecil keluarga bergantung kepada bilangan anggotanya. institusi keluarga merupakan institusi paling awal yang bertanggungjawab

26 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

membina peribadi dan personaliti seseorang. Mendidik anak pada era ini adalah satu cabaran besar bagi ibu bapa. ibu bapa kesuntukan masa untuk mendidik anak-anak dengan nilai murni yang sepatutnya manakala anak-anak pula terdedah kepada pelbagai pengaruh luar dan rakan sebaya.

Di samping itu, terdapat kajian yang menunjukkan bahawa kepesatan pembangunan boleh menjejaskan kestabilan institusi keluarga. Berdasarkan kajian yang dibuat oleh institut integriti Malaysia (iiM) melalui indeks persepsi integriti nasional (ipin) didapati bahawa ramai ibu bapa menyerahkan tanggungjawab mendidik anak-anak kepada guru dan pembantu rumah asing kerana kesibukan kedua ibu bapa menyara kehidupan. gaya hidup yang mengejar kebendaan dan mementingkan kerjaya menyebabkan kurang tumpuan diberikan kepada pembinaan karaktor anak-anak dan akibatnya anak-anak mudah terjebak dalam masalah sosial. Oleh itu, institusi keluarga perlu diperkukuhkan bagi memastikan generasi muda mempunyai jati diri yang dapat menangkis pengaruh negatif yang dibawa oleh kepesatan arus pembangunan.

d) Meningkatkan Amalan Menghormati Peraturan Dan Undang-Undang

pematuhan amalan nilai-nilai murni bermaksud mematuhi dan menghormati prinsip-prinsip amalan nilai-nilai murni atau mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa yang mentadbir. peraturan dan undang-undang adalah satu komitmen yang penting dalam kehidupan. Masyarakat yang membudayakan amalan nilai murni akan sentiasa menghormati peraturan dan undang-undang. Oleh itu, jumlah pelanggaran peraturan dan undang-undang seperti yang ditunjukkan dalam Jadual 4 perlu dikurangkan. usaha-usaha bagi menerapkan nilai-nilai murni perlu dipergiatkan bagi membentuk sikap individu supaya tidak mementingkan diri, lebih bertanggungjawab, prihatin terhadap hak orang lain dan menghormati undang-undang.

27Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Jadual 4: Jumlah Saman Terhadap Pengguna Jalan Raya Di Putrajaya Bagi Tahun 2008 dan 2009

Jenis kesalahanJumlah Saman

2008 2009

halangan lalu lintas 12,954 31,843

had laju 11,412 5,936

lampu isyarat merah 826 733

lesen memandu 916 1,669

Cukai jalan 460 1,090

Telefon bimbit 126 123

Topi keledar 83 81

Tali pinggang keledar 76 185

kemalangan jalan raya 570 761

no. pendaftaran 73 109

lain-lain 1,263 1,653

Jumlah 28,759 44,183 sumber: Cawangan Trafik ipD putrajaya

e) Meningkatkan Tahap Kesedaran Sosial

setiap individu yang hidup bermasyarakat berkewajipan di sisi undang-undang dan dari segi etikanya untuk menghormati hak dan harta benda orang lain khususnya harta benda awam yang disediakan untuk kesejahteraan dan kemudahan anggota masyarakat. Oleh itu, sikap tidak bertanggungjawab seperti mengambil harta benda orang lain tanpa izin atau merosakkan harta awam sehingga menyebabkan kerugian kepada kerajaan di samping menyusahkan anggota masyarakat tidak berlaku seandainya masyarakat itu membudayakan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian.

kehidupan bermasyarakat juga menuntut setiap individu untuk menghormati hak dan maruah orang lain dan menyokong kepelbagaian budaya. ini digambarkan melalui program-program yang menggalakkan persekitaran yang positif, tingkah laku yang profesional dan

28 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

amalan saling membantu untuk mencapai matlamat individu dan kumpulan; melayan setiap orang dengan saksama tanpa mengira pangkat, keturunan, warna kulit, jantina, pandangan politik mahupun kepercayaan agama; menghormati hak privasi orang lain; memastikan tempat tinggal selamat dan sihat dengan mematuhi peraturan keselamatan, kesihatan dan persekitaran; menjaga keselamatan satu sama lain; dan tindakan segera melaporkan sebarang kemalangan, kecederaan atau keadaan tidak selamat kepada pihak yang berwajib. selaras dengan itu, program-program untuk membentuk sikap bertanggungjawab dan sayangkan persekitaran perlu dilaksanakan.

f) Meningkatkan Perkongsian Sumber Dan Penyelarasan Antara Agensi Pelaksana

Terdapat pelbagai program yang telah dianjurkan oleh agensi-agensi kerajaan di putrajaya yang memerlukan penyertaan daripada komuniti putrajaya. namun begitu, terdapat beberapa program yang kadangkala mempunyai objektif dan matlamat yang sama. Oleh itu, program-program seumpama ini perlu dilaksanakan secara bersepadu dan menyeluruh. Dengan demikian masalah dari segi mendapatkan penyertaan dapat dikurangkan serta sambutan yang optimum daripada komuniti dapat ditingkatkan kerana program-program yang dianjurkan oleh agensi-agensi berkenaan mendapat hebahan dan liputan yang lebih meluas serta mempunyai nilai untuk wang (value for money).

g) Memantapkan Peranan Agensi Kerajaan Dalam Pengamalan Nilai-Nilai Murni Penjawat Awam

agensi-agensi kerajaan dituntut untuk menerapkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan anggota organisasi yang sebahagiannya merupakan penduduk putrajaya. sekiranya program penerapan nilai-nilai murni yang dilaksanakan itu berjaya menjadikan setiap anggota organisasi tersebut sebagai seorang yang berintegriti dan

29Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

mengamalkan nilai-nilai murni, individu tersebut yang juga merupakan ketua keluarga, jiran dan anggota masyarakat berupaya menjadi pemangkin pembinaan nilai-nilai murni kepada individu lain yang rapat dan berhubungan dengannya.

untuk mencapai hasrat ini, agensi kerajaan perlu menggandakan lagi usaha bagi melaksanakan program-program yang lebih berkesan dalam menerapkan nilai-nilai murni selain menggunakan pendekatan konvensional seperti menganjurkan lawatan ke rumah-rumah kebajikan, hospital, jualan amal, meraikan hari ibu dan sebagainya.

30 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Dikenali juga sebagai Putrajaya Monument telah dilancarkan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 29 Ogos 1995 dan direka bentuk dengan gabungan tema teknologi tinggi dengan motif kontemporari dan tradisional menandakan bermulanya pembangunan Putrajaya.

31Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

sTraTegi peMBuDaYaan nilai-nilai Murni

32 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Berkonsepkan Taman Metropolitan dengan kawasan persinggahan burung, tiga (3) jenis taman tema permainan (taman, air dan hutan), taman persiaran, cahaya lampu suar, gazebo, dan laluan jogging menjadi daya tarikan orang ramai.

33Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bab 5

STRATEGI PEMBUDAYAAN NILAI-NILAI MURNI

Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya bermatlamat menjadikan Putrajaya sebagai bandar dengan komuniti yang mempunyai nilai-nilai murni dan tahap sosial yang baik. Pelan Tindakan ini berlandaskan kepada 11

kriteria yang telah ditetapkan bagi menjadikan Putrajaya sebagai bandar contoh dengan memberi fokus kepada kriteria ke-9. Enam (6) objektif strategik yang disokong oleh strategi-strategi dan program serta aktiviti yang relevan bagi menangani isu-isu dan cabaran dalam pembudayaan nilai-nilai murni telah dikenal pasti seperti rangka kerja yang ditunjukkan dalam Rajah 3.

Rajah 3: Rangka Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya

PUTRAjAYA BANDAR CONTOH1. Selamat Setiap Masa2. Terurus & Bersih Dengan Persekitaran Yang

Menyihatkan3. Mempunyai Kemudahan Awam dan Kawasan

Rekreasi yang Mencukupi4. Mempunyai Infrastruktur yang Baik5. Hijau dan Pemeliharaan Alam Sekitar6. Bersemangat dan Bertenaga (Vibrant)7. Mempunyai Pengangkutan Awam yang Cekap

dan Efektif8. Mempunyai Kemudahan Perkhidmatan

Perubatan Dan Kesihatan Yang Memenuhi Keperluan

9. Komuniti Berbudaya Nilai-Nilai Murni Dan Tahap Sosial Yang Baik

10. Mempunyai Pelbagai Kemudahan Bagi Meningkatkan Ilmu dan Pembelajaran

11. Menyediakan Perkhidmatan Yang Cekap Dan Mesra Rakyat

KOMUNITI

BERBUDAYA

NILAI-NILAI

MURNI DAN

TAHAP

SOSIAL

YANG BAIK

❃ Meningkatkan Nilai Kerohanian

❃ Meningkatkan Semangat Kejiranan

❃ Memperkukuh Institusi Keluarga

❃ Meningkatkan Amalan Menghormati Undang-undang dan Peraturan

❃ Meningkatkan Tahap Kesedaran Sosial

❃ Meningkatkan Perkongsian Sumber Serta Penyelarasan Antara Agensi Pelaksana

❃ Memantapkan Peranan Agensi Kerajaan Dalam Meningkatkan Pengamalan Nilai-nilai Murni Penjawat Awam

CABARAN

PELAN TINDAKAN

STRATEGI

PELAN TINDAKAN

6 OBJEKTIF STRATEGIK

34 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Rajah 4: Objektif Strategik dan Strategi-strategi Pembudayaan Nilai-nilai Murni

Objektif Strategik dan Strategi

Sebagai usaha menangani cabaran-cabaran dalam pembudayaan nilai-nilai murni, Pelan Tindakan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya menggariskan enam (6) objektif strategik yang disokong oleh 18 strategi seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 4.

objEkTif STRATEgik 1Meningkatkan Penghayatan

kerohanian/Pendidikan Moral

objEkTif STRATEgik 2Memperkukuh Semangat

kejiranan

OBJEKTIF STRATEGIK 6Memantapkan Peranan

Agensi kerajaan dan Agensi berkepentingan Dalam

Membudayakan Nilai-nilai Murni Dalam kalangan Warga

objEkTif STRATEgik 3Memantapkan institusi

keluarga

objEkTif STRATEgik 5Meningkatkan kolaborasi

Strategik Antara Agensi Pelaksana

STRATEgi1. Mengimarahkan Masjid dan

Surau2. Mengukuhkan Penghayatan

kerohanian dan Moral

STRATEgi1. Menyebarluas Pengamalan

Memperkukuh Tadbir Urus komuniti2. Memperkukuh interaksi

Sosial, Persefahaman dan kerjasama kejiranan

3. Memperkasakan generasi Muda bagi kelangsungan komuniti

4. Memupuk kecintaan kepada Putrajaya

STRATEgi1. Menyebarluas Pengamalan

Nilai-nilai Murni Melalui Pelbagai Saluran komunikasi

2. Memperkukuh Tadbir Urus integriti

3. Meningkatkan kesedaran Tanggungjawab Sosial

STRATEgi1. Meningkatkan keakraban

Hubungan Ahli keluarga2. Meningkatkan Penghayatan

Nilai-nilai Murni Melalui Pembelajaran Secara berterusan

3. Memperkasa Peranan kaum ibu/Wanita

STRATEgi1. Mewujudkan Penyelarasan

dan komunikasi berkesan2. Meningkatkan Pelaksanaan

Program-program Nilai Murni Secara berpadu

objEkTif STRATEgik 4Membudayakan Amalan

Menghormati Undang-undang dan Peraturan

STRATEgi1. Meningkatkan kesedaran

& kepekaan Terhadap Pematuhan Amalan Nilai Murni

2. Meningkatkan Pemantauan Yang berterusan

3. Memantapkan Sikap Penyayang dan Prihatin

4. Menerapkan kecintaan kepada Alam Sekitar

KOMUNITI YANGMEMPUNYAI NILAIMURNI DAN TAHAPSOSIAL YANG BAIK

35Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N1.

Men

ingk

atka

n Pe

ngha

yata

n Ke

roha

nian

/Pen

didi

kan

Mor

al

1.

Men

gim

arah

kan

Mas

jid D

an S

urau

Mem

buka

Tad

ika

dan

Task

a di

mas

jid (m

endi

dik

kana

k-ka

nak

deng

an m

enci

ntai

m

asjid

dan

kep

entin

gan

sola

t)

-- J

AKI

M

- KPW

KM

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Mem

buka

ruan

g un

tuk

di

sew

a (u

ntuk

tuju

an

aktiv

iti e

kono

mi y

ang

beru

nsur

Isla

m)

-- J

AKI

M

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Men

yedi

akan

Kem

udah

an-

kem

udah

an K

omun

ikas

i

(s

eper

ti in

tern

et d

an te

lefo

n aw

am)

-- J

AKI

MKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Men

ganj

urka

n Ke

las-

kela

s Pe

ngaj

ian

Ilmu

(sep

erti

kela

s men

jahi

t, m

emas

ak,

peng

urus

an je

naza

h,

baha

sa A

rab,

mem

baca

Al

-Qur

an &

tajw

id, k

ursu

s ka

hwin

, taz

kira

h &

khut

bah)

Setia

p bu

lan

- JA

KIM

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Jom

ke

Mas

jidSe

tiap

bula

n- J

AKI

MKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Foru

m K

eaga

maa

nSe

tiap

bula

n- J

AKI

MKo

mun

iti

Putr

ajay

a

OB

jEK

TIF

STR

ATE

GIK

1:

MEN

ING

KA

TKA

N P

ENG

HA

YATA

N K

ERO

HA

NIA

N/P

END

IDIK

AN

MO

RA

L

36 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NSa

mbu

tan

Mau

lidur

Ras

ul

dan

Maa

l Hijr

ahSe

kali

seta

hun

- JA

KIM

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Maj

lis B

acaa

n Ya

asin

Dan

Ta

hlil

2 ka

li se

tahu

n- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

2. M

engu

kuhk

an

Peng

haya

tan

Kero

hani

an D

an

Mor

al

Prog

ram

Mem

bang

unka

n Ka

rakt

or (C

hara

cter

Bu

ildin

g)

2 ka

li se

tahu

n- J

AKI

M- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Pert

andi

ngan

Nas

yid

Seta

hun

seka

li- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Klin

ik K

eroh

ania

nSe

bula

n se

kali

- JA

KIM

- JAW

IKo

mun

iti

sete

mpa

t

Pert

andi

ngan

Men

ulis

Ay

at-A

yat C

inta

kan

Tuha

n da

n Ra

sul

Seka

li se

tahu

n- J

AKI

MBe

lia

(15

– 25

ta

hun)

Foru

m B

icar

a H

ati

(pem

bica

raan

men

gena

i is

u-is

u be

rkai

tan

mor

al d

an

agam

a)

Seka

li se

tahu

n- J

AKI

MBe

lia

(15

– 25

ta

hun)

Mem

bang

unka

n Te

naga

M

uda

(seb

agai

mua

zzin

(tu

kang

aza

n da

n im

am)

Setia

p m

asjid

dan

su

rau

- JA

KIM

Belia

(1

5 –

25

tahu

n)

37Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NSa

mbu

tan

Mau

lidur

Ras

ul

dan

Maa

l Hijr

ahSe

kali

seta

hun

- JA

KIM

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Maj

lis B

acaa

n Ya

asin

Dan

Ta

hlil

2 ka

li se

tahu

n- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

2. M

engu

kuhk

an

Peng

haya

tan

Kero

hani

an D

an

Mor

al

Prog

ram

Mem

bang

unka

n Ka

rakt

or (C

hara

cter

Bu

ildin

g)

2 ka

li se

tahu

n- J

AKI

M- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Pert

andi

ngan

Nas

yid

Seta

hun

seka

li- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Klin

ik K

eroh

ania

nSe

bula

n se

kali

- JA

KIM

- JAW

IKo

mun

iti

sete

mpa

t

Pert

andi

ngan

Men

ulis

Ay

at-A

yat C

inta

kan

Tuha

n da

n Ra

sul

Seka

li se

tahu

n- J

AKI

MBe

lia

(15

– 25

ta

hun)

Foru

m B

icar

a H

ati

(pem

bica

raan

men

gena

i is

u-is

u be

rkai

tan

mor

al d

an

agam

a)

Seka

li se

tahu

n- J

AKI

MBe

lia

(15

– 25

ta

hun)

Mem

bang

unka

n Te

naga

M

uda

(seb

agai

mua

zzin

(tu

kang

aza

n da

n im

am)

Setia

p m

asjid

dan

su

rau

- JA

KIM

Belia

(1

5 –

25

tahu

n)

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NM

engk

aji S

emul

a Ku

rikul

um P

endi

dika

n Ag

ama

Dan

Mor

al D

i Se

kola

h

Seka

li se

tahu

n- K

PM- J

AKI

MM

urid

-mur

id

seko

lah

Men

ingk

atka

n ju

mla

h pr

emis

mak

anan

yan

g m

enda

pat p

ensi

jilan

hal

al

-- J

AKI

MPr

emis

M

akan

an

38 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

OB

jEK

TIF

STR

ATE

GIK

2: M

EMPE

RK

UK

UH

SEM

AN

GA

T K

EjIR

AN

AN

2.M

empe

rkuk

uh

Sem

anga

t Kej

irana

n1.

M

empe

rkuk

uh

Ta

dbir

Uru

s

Ko

mun

iti

Mem

bang

unka

n Pa

ngka

lan

Dat

a (m

aklu

mat

asa

s kel

uarg

a da

n pe

kerja

an/b

lok,

kar

iah)

1 Pang

kala

n D

ata

- BP

H-

PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Mel

antik

Pen

geru

si/K

etua

Pe

rsat

uan

Pend

uduk

Setia

p bl

ok/

pres

int

- PP

jKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Men

gada

kan

Mes

yuar

at/

Sem

inar

Pen

geru

si/K

etua

Pe

rsat

uan

Pend

uduk

Seka

li se

tahu

n-

PPj

Peng

erus

i/Ke

tua

Pers

atua

n Pe

ndud

uk

Men

gada

kan

Law

atan

Sa

mbi

l Bel

ajar

(bag

i par

a pe

mim

pin

kom

uniti

ke

peru

mah

an

atau

kom

uniti

cont

oh)

Seta

hun

seka

li-

PPj

Peng

erus

i/Ke

tua

Pers

atua

n Pe

ndud

uk

Men

gada

kan

Prog

ram

Jati

Kom

uniti

Seta

hun

seka

li-

PPj

- N

GO

Pu

traj

aya

Peng

erus

i/Ke

tua

Pers

atua

n Pe

ndud

uk

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N

39Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NM

ewuj

udka

n Pr

ogra

m

Peng

awas

an K

ejira

nan

(Nei

ghbo

urho

od P

olic

ing)

se

baga

i sis

tem

am

aran

aw

al u

ntuk

men

gesa

n ge

jala

sos

ial d

an je

naya

h di

kaw

asan

kej

irana

n

Kaw

asan

Pe

rum

ahan

- IP

D

Putr

ajay

aPe

nger

usi/

Ketu

a Pe

rsat

uan

Pend

uduk

2. M

empe

rkuk

uh

Inte

raks

i Sos

ial,

Pers

efah

aman

D

an K

erja

sam

a

Kejir

anan

Peng

gilir

an H

ost (

bagi

m

enga

daka

n b

acaa

n ya

ssin

, taz

kira

h, P

otlu

ck

dan

seba

gain

ya)

Seta

hun

se

kali

- Pe

rsat

uan

Pend

uduk

-

AJK

Sur

au

Kom

uniti

Se

tem

pat

Mew

ujud

kan

Blog

Be

rita

Kejir

anan

(unt

uk m

enya

mpa

ikan

be

rita-

berit

a m

enge

nai

kem

atia

n, k

elah

iran,

pe

rkah

win

an, m

ajlis

ke

syuk

uran

dan

se

baga

inya

)

Blog

- Pe

rsat

uan

Pend

uduk

Kom

uniti

se

tem

pat

Pert

andi

ngan

Kej

irana

n (p

erta

ndin

gan

anta

ra b

lok/

jln/p

resi

nt se

pert

i kui

z/

trea

sure

hun

t/w

alk

hunt

)

2 ka

li se

tahu

n-

Pers

atua

n

Pend

uduk

Kom

uniti

Se

tem

pat

40 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NPr

ogra

m F

B (F

aceb

ook)

Le

ts P

utra

jaya

(med

ia so

sial

un

tuk

tuju

an p

ublis

iti,

peny

ebar

an m

aklu

mat

dan

pe

ndid

ikan

)

Sepa

njan

g m

asa

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

3.

Mem

perk

asak

an

Gen

eras

i M

uda

Bagi

Ke

lang

sung

an

Kom

uniti

Prog

ram

‘Ber

cerit

a Pa

da A

nak-

Ana

k’

(war

ga tu

a be

rcer

ita

kepa

da g

ener

asi m

uda

tent

ang

peng

alam

an,

kisa

h-ki

sah

taul

adan

, ki

sah-

kisa

h na

bi d

an la

in-

lain

)

1 ka

li se

tahu

n- J

AKI

M- I

SM

War

gaEm

as

& Ka

nak-

kana

k/

Rem

aja

Men

gada

kan

Latih

an

Tega

s D

iri

1 ka

li se

tahu

n- I

SMKa

nak-

kana

k &

Rem

aja

Perk

hem

ahan

rem

aja

1 ka

li se

tahu

n- P

PjBe

lia(1

5 - 2

5 ta

hun)

Out

door

Akt

iviti

Se

kali

seta

hun

- KBS

- PPj

Belia

(15

- 25

tahu

n)

Indo

or A

ktiv

iti

Seka

li se

tahu

n- K

BSBe

lia(1

5 - 2

5 ta

hun)

4.

Mem

upuk

Ke

cint

aan

Kepa

da

Putr

ajay

a

Slot

“Apa

kha

bar

Putr

ajay

a”- R

adio

IKIM

Sebu

lan

seka

li- P

Pj

- IKI

MKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Anu

gera

h L

aman

/Ke

diam

an In

dah

Terp

elih

ara/

Terb

ersi

h

Seka

li se

tahu

n- P

Pj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

41Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N3.

Mem

anta

pkan

Inst

itusi

Ke

luar

ga1.

Men

ingk

atka

n Ke

akra

ban

Hub

unga

n A

hli

Kelu

arga

Peny

edia

an B

uku

Sena

rai

Sem

ak K

elua

rga

(unt

uk

mem

anta

u ak

tiviti

kel

uarg

a da

n ke

jiran

an)

Setia

p ke

luar

ga- K

PWKM

- N

GO

Kelu

arga

Mew

ujud

kan

Piag

am

Kelu

arga

(mer

upak

an ja

nji

oleh

setia

p ah

li ke

luar

ga)

Satu

Pi

agam

Se

tiap

Kelu

arga

- KPW

KMKe

luar

ga

Har

i Unt

uk O

KU/A

nak-

anak

Istim

ewa

Seka

li se

tahu

n- K

PWKM

Kelu

arga

Mem

beri

pend

idik

an

keib

ubap

aan

mel

alui

ku

rsus

yan

g se

suai

unt

uk

sem

ua k

aum

-- K

PWKM

- PPj

- NG

O

Ibu

bapa

/Pe

njag

a

2. M

enin

gkat

kan

Pe

ngha

yata

n N

ilai-

nila

i Mur

ni M

elal

ui

Pem

bela

jara

n Se

cara

Ber

teru

san

Men

ganj

urka

n Ke

m N

ilai-

nila

i Mur

ni (f

okus

kep

ada

cara

-car

a ya

ng b

etul

unt

uk

bers

alam

dan

ber

caka

p de

ngan

ibu

bapa

, sol

at,

adab

dan

sopa

n de

ngan

or

ang

yang

lebi

h tu

a da

n m

engh

arga

i war

ga tu

a)

2 ka

li se

tahu

n- J

AKI

M

- JAW

I - K

PM- K

PWKM

Kana

k-ka

nak

beru

mur

5-7

ta

hun

OB

jEK

TIF

STR

ATE

GIK

3: M

EMA

NTA

PKA

N IN

STIT

USI

KEL

UA

RG

A

42 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NM

enga

njur

kan

Pert

andi

ngan

Men

ghaf

az

Sura

h-su

rah

Pilih

an

2 ka

li se

tahu

n-

JAW

I-

JAKI

MKa

nak-

kana

k be

rum

ur

7-12

tahu

n

Maj

lis K

hata

m A

l- Q

uran

Be

ram

ai-r

amai

2 ka

li se

tahu

n-

JAKI

M

- Pe

rsat

uan

Pend

uduk

Kana

k-ka

nak

Karn

ival

Suk

anek

a Ka

nak-

Kana

k Pu

traj

aya

Seka

li Se

tahu

n-

PPj

Kana

k-ka

nak

Prog

ram

‘Sto

ry Te

lling

’ (b

agi m

enan

amka

n am

alan

suka

mem

baca

)

2 ka

li se

tahu

n-

PPj

Kana

k-ka

nak

beru

mur

7-9

ta

hun

Prog

ram

‘Bin

tang

Kec

il’ (b

agi m

enye

rlahk

an/

men

yalu

rkan

bak

at k

anak

-ka

nak)

Seka

li se

tahu

n-

PPj

- Ta

dika

PE

RMAT

A

Kana

k-ka

nak

3. M

empe

rkas

a Pe

rana

n Ka

um Ib

u/W

anita

Sete

guh

Hat

i ibu

Seka

li se

tahu

n-

KPW

KM-

JAKI

MW

anita

Bers

ukan

Seka

li se

tahu

n-

KBS

- N

GO

Wan

ita

43Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NM

enga

njur

kan

Pert

andi

ngan

Men

ghaf

az

Sura

h-su

rah

Pilih

an

2 ka

li se

tahu

n-

JAW

I-

JAKI

MKa

nak-

kana

k be

rum

ur

7-12

tahu

n

Maj

lis K

hata

m A

l- Q

uran

Be

ram

ai-r

amai

2 ka

li se

tahu

n-

JAKI

M

- Pe

rsat

uan

Pend

uduk

Kana

k-ka

nak

Karn

ival

Suk

anek

a Ka

nak-

Kana

k Pu

traj

aya

Seka

li Se

tahu

n-

PPj

Kana

k-ka

nak

Prog

ram

‘Sto

ry Te

lling

’ (b

agi m

enan

amka

n am

alan

suka

mem

baca

)

2 ka

li se

tahu

n-

PPj

Kana

k-ka

nak

beru

mur

7-9

ta

hun

Prog

ram

‘Bin

tang

Kec

il’ (b

agi m

enye

rlahk

an/

men

yalu

rkan

bak

at k

anak

-ka

nak)

Seka

li se

tahu

n-

PPj

- Ta

dika

PE

RMAT

A

Kana

k-ka

nak

3. M

empe

rkas

a Pe

rana

n Ka

um Ib

u/W

anita

Sete

guh

Hat

i ibu

Seka

li se

tahu

n-

KPW

KM-

JAKI

MW

anita

Bers

ukan

Seka

li se

tahu

n-

KBS

- N

GO

Wan

ita

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NPe

njag

aan

Kesi

hata

n da

n A

nak

Seka

li se

tahu

n- K

linik

Ke

siha

tan

Pu

traj

aya

- KPW

KM

Wan

ita

Kela

s Ke

mah

iran

(mem

asak

, men

jahi

t, m

engg

ubah

kra

ftan

gan)

Seka

li se

tahu

n- P

Pj- N

GO

Wan

ita

Sam

buta

n H

ari I

buSe

kali

seta

hun

- KPW

KMW

anita

Pert

andi

ngan

Ibu

Mith

ali,

Ibu

Ang

gun,

Ibu

Cont

ohSe

kali

seta

hun

- KPW

KMW

anita

44 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N4.

Men

ingk

atka

n A

mal

an

Men

ghor

mat

i Per

atur

an

Dan

Und

ang-

unda

ng

Sert

a M

ewuj

udka

n M

asya

raka

t Siv

il

1.

Men

ingk

atka

n Ke

seda

ran

&

Kepe

kaan

Te

rhad

ap

Pem

atuh

an

Am

alan

Nila

i Mur

ni

Peny

ebar

an R

isal

ah/

Pam

eran

Men

gena

i Ke

sela

mat

an Ja

lan

Raya

Sepa

njan

g ta

hun

- PPj

- JKJ

RKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Beng

kel K

esed

aran

/ Ce

ram

ah M

engh

orm

ati

& M

emat

uhi U

ndan

g-

unda

ng d

an P

erat

uran

Se

mas

a

2 ka

li se

tahu

n- I

PD

Putr

ajay

a- P

Pj- J

KJR

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Kem

pen

Pend

idik

an

Nila

i-nila

i Keb

ersi

han

dan

Men

yaya

ngi s

erta

M

emel

ihar

a H

arta

Ben

da

Awam

2 ka

li se

tahu

n- K

linik

Ke

siha

tan

Pu

traj

aya

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Peng

guna

an e

lekt

roni

k bi

llboa

rd b

agi

mem

apar

kan

per

soal

an

dan

peng

haya

tan

nila

i-ni

lai m

urni

tert

entu

unt

uk

min

ggu

ters

ebut

.

Sepa

njan

g ta

hun

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

OB

jEK

TIF

STR

ATE

GIK

4:

MEN

ING

KA

TKA

N A

MA

LAN

MEN

GH

OR

MA

TI P

ERA

TUR

AN

DA

N U

ND

AN

G-U

ND

AN

G

SERT

A M

EWU

jUD

KA

N M

ASY

AR

AK

AT

SIV

IL

45Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

NM

emap

arka

n vi

deo

dan

gam

bar-

gam

bar

kero

saka

n k

emud

ahan

/ ke

mal

anga

n ja

lan

raya

di

Putr

ajay

a, p

erila

ku/t

idak

m

emat

uhi a

mal

an n

ilai

mur

ni (P

apar

kan

gam

bar

pela

kuny

a)

Sepa

njan

g ta

hun/

be

rter

usan

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Mem

apar

kan

notis

-not

is

amar

an/h

ukum

an b

agi

kes-

kes

perla

ngga

ran

amal

an n

ilai m

urni

/pe

ratu

ran

yang

ber

kaita

n

Sebu

lan

seka

li- J

AKI

MKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Kem

pen

Budi

Bah

asa

Seta

hun

seka

li- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Kem

pen

Penc

egah

an

Gej

ala

Sosi

al

Sepa

njan

g ta

hun

- IPD

Pu

traj

aya

- JA

KIM

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Mem

apar

kan

Info

rmas

i M

enge

nai N

ilai-n

ilai M

urni

da

lam

Pen

gang

kuta

n Aw

am P

utra

jaya

Sepa

njan

g ta

hun

- PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Had

iah

Peke

rti

Nia

gaSe

kali

seta

hun

- KPD

NKK

Gol

onga

n pe

niag

a

46 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N2.

M

enin

gkat

kan

Pem

anta

uan

Yang

Be

rter

usan

Pega

wai

Kaw

asan

bag

i m

eman

tau

vand

alis

me

dan

kebe

rsih

an

Berte

rusa

n- P

Pj- P

DRM

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Slot

Adu

anSe

panj

ang

mas

a- J

AKI

MKo

mun

iti

Putr

ajay

a

Mem

anta

pkan

sal

uran

ba

gi o

rang

aw

am

mel

apor

kan

sala

h la

ku d

an

jena

yah

syar

iah

Sepa

njan

g ta

hun

- JA

KIM

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Men

ingk

atka

n pe

ngua

tkua

saan

Sepa

njan

g ta

hun

- JAW

I- J

PJ- A

AD

K- P

DRM

Kom

uniti

Pu

traj

aya

3.

Mem

anta

pkan

Si

kap

Peny

ayan

g D

an P

rihat

in

Skua

d Kh

idm

at

Mas

yara

kat (

untu

k m

emba

ntu

dala

m

mem

elih

ara

tam

an

perm

aina

n, ta

ndas

aw

am,

stes

en b

as)

1 ka

li se

bula

n - K

BSRe

maj

a &

Be

lia

Penu

buha

n Pe

rsat

uan

War

ga E

mas

1 Pertu

buha

n- P

Pj- J

KMKo

mun

iti

Putr

ajay

a

47Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N4.

Men

erap

kan

Keci

ntaa

n Ke

pada

A

lam

Sek

itar

Prog

ram

‘Say

angi

Tam

an

And

a’2

kali

seta

hun

- KPM

- PPj

Mur

id-m

urid

se

kola

h

Men

ganj

urka

n ke

mpe

n ke

seda

ran

men

gena

i pe

njag

aan

kebe

rsih

an d

an

alam

sek

itar

2 ka

li se

tahu

n -

PPj

- Ag

ensi

Kera

jaan

Putr

ajay

a-

NG

O

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Prog

ram

Rec

ycle

Sebu

lan

seka

li- P

PjKo

mun

iti

Putr

ajay

a

48 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N5.

Men

ingk

atka

n Ko

labo

rasi

Str

ateg

ik

Ant

ara

Agen

si P

elak

sana

1. M

ewuj

udka

n Pe

nyel

aras

an

Dan

Kom

unik

asi

Berk

esan

Men

ubuh

kan

Jaw

atan

kuas

a Pe

nyel

aras

an P

elak

sana

an

Prog

ram

Nila

i-nila

i Mur

ni

Putr

ajay

a

1 J/

kuas

a -

PPj

Agen

si

Pela

ksan

a

Men

yela

ras,

Mem

anta

u da

n M

elap

or P

elak

sana

an

dan

Pen

capa

ian

Akt

iviti

-ak

tiviti

Yan

g D

ilaks

anak

an

3 ka

li se

tahu

n-

PPj

Agen

si

Pela

ksan

a

2. M

enin

gkat

kan

Pela

ksan

aan

Prog

ram

-pro

gram

N

ilai M

urni

Sec

ara

Bers

epad

u

Seha

ri Be

rsam

a Ko

mun

itiSe

kali

seta

hun

- PP

j -

Agen

si

Ke

raja

an

Pu

traj

aya

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Trea

sure

Hun

t/Fu

tsal

Seka

li se

tahu

n-

PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Men

ganj

urka

n A

ktiv

iti P

engh

ayat

an

Patr

iotis

me

Sem

pena

Har

i Ke

mer

deka

an

Seka

li se

tahu

n-

PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

OB

jEK

TIF

STR

ATE

GIK

5: M

ENIN

GK

ATK

AN

KO

LAB

OR

ASI

STR

ATE

GIK

AN

TAR

A A

GEN

SI P

ELA

KSA

NA

49Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N5.

Men

ingk

atka

n Ko

labo

rasi

Str

ateg

ik

Ant

ara

Agen

si P

elak

sana

1. M

ewuj

udka

n Pe

nyel

aras

an

Dan

Kom

unik

asi

Berk

esan

Men

ubuh

kan

Jaw

atan

kuas

a Pe

nyel

aras

an P

elak

sana

an

Prog

ram

Nila

i-nila

i Mur

ni

Putr

ajay

a

1 J/

kuas

a -

PPj

Agen

si

Pela

ksan

a

Men

yela

ras,

Mem

anta

u da

n M

elap

or P

elak

sana

an

dan

Pen

capa

ian

Akt

iviti

-ak

tiviti

Yan

g D

ilaks

anak

an

3 ka

li se

tahu

n-

PPj

Agen

si

Pela

ksan

a

2. M

enin

gkat

kan

Pela

ksan

aan

Prog

ram

-pro

gram

N

ilai M

urni

Sec

ara

Bers

epad

u

Seha

ri Be

rsam

a Ko

mun

itiSe

kali

seta

hun

- PP

j -

Agen

si

Ke

raja

an

Pu

traj

aya

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Trea

sure

Hun

t/Fu

tsal

Seka

li se

tahu

n-

PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

Men

ganj

urka

n A

ktiv

iti P

engh

ayat

an

Patr

iotis

me

Sem

pena

Har

i Ke

mer

deka

an

Seka

li se

tahu

n-

PPj

Kom

uniti

Pu

traj

aya

BIL

OBJ

EKTI

F ST

RATE

GIK

STRA

TEG

IPR

OG

RAM

/AKT

IVIT

ISA

SARA

NAG

ENSI

PE

LAKS

AN

AKU

MPU

LAN

SA

SARA

N6.

Mem

anta

pkan

Per

anan

Ag

ensi

Ker

ajaa

n D

an

Agen

si B

erke

pent

inga

n D

alam

Mem

buda

yaka

n N

ilai-n

ilai M

urni

Dal

am

Kala

ngan

War

ga

1.

Men

yeba

rluas

Pe

ngam

alan

Nila

i-ni

lai M

urni

Mel

alui

Pe

lbag

ai S

alur

an

Kom

unik

asi

Foca

l Per

son

Di S

etia

p Ke

men

teria

n/Ag

ensi

Ke

raja

an (r

ujuk

an b

agi i

su-

isu

nila

i dan

inte

griti

)

Setia

p Ag

ensi

Ke

raja

an

- Ag

ensi

Kera

jaan

Penj

awat

Aw

am

Cera

mah

/dia

log

inte

griti

Setia

p 6

bula

n-

Agen

si

Ke

raja

anPe

njaw

at

Awam

2.

Mem

perk

ukuh

Ta

dbir

Uru

s In

tegr

iti

Mel

antik

Peg

awai

Inte

griti

Be

rtau

liah

(CeI

O) (

bagi

m

eran

cang

, mel

aksa

na,

men

yela

ras,

mem

anta

u da

n m

enila

i Int

egrit

i war

ga

jaba

tan)

Seor

ang

CeIO

di

setia

p ag

ensi

- Ag

ensi

Kera

jaan

Penj

awat

Aw

am

Mel

aksa

na A

udit

Nila

i Se

cara

Ber

kala

Setia

p Ta

hun

- Ag

ensi

Kera

jaan

Penj

awat

Aw

am

Mel

aksa

naka

n Ka

jian

Kebe

rkes

anan

Pro

gram

-pr

ogra

m N

ilai M

urni

Seka

li Se

tahu

n-

Agen

si

Ke

raja

anPe

njaw

at

Awam

Men

jala

nkan

Aud

it In

tegr

iti/In

tegr

ity Te

stin

g/M

yste

ry S

hopp

ing

4 Ka

li Se

tahu

n-

Agen

si

Ke

raja

anPe

njaw

at

Awam

3.

Men

ingk

atka

n Ke

seda

ran

Tang

gung

jaw

ab

Sosi

al

Jual

an A

mal

(mel

iput

i buk

u, p

akai

an

dan

pera

lata

n/pe

rkak

asan

te

rpak

ai)

Keke

rapa

n-

Agen

si

Ke

raja

anPe

njaw

at

Awam

Law

atan

Ke

Rum

ah O

rang

Tu

a/A

nak

Yatim

/Hos

pita

l at

au L

ain-

lain

Inst

itusi

Keke

rapa

n-

Agen

si

Ke

raja

anPe

njaw

at

Awam

OB

jEK

TIF

STR

ATE

GIK

6:

MEM

AN

TAPK

AN

PER

AN

AN

AG

ENSI

KER

AjA

AN

DA

N A

GEN

SI B

ERK

EPEN

TIN

GA

N

DA

LAM

MEM

BU

DA

YAK

AN

NIL

AI-

NIL

AI M

UR

NI D

ALA

M K

ALA

NG

AN

WA

RG

A

50 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Dikenali juga dengan nama Palace of Justice dicipta dengan menggunakan sentuhan seni reka Moor yang jelas kelihatan dari binaan kubah, turus dan gerbang. Bangunan ini direka berdasarkan tiga (3) prinsip utama iaitu keseimbangan (keadilan), ketelusan dan kekuatan melambangkan sistem kehakiman negara.

51Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN PEMBUDAYAAN AMALAN NILAI-NILAI MURNI PUTRAJAYA

52 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Dikenali juga sebagai Putrajaya International Convention Centre (PICC) adalah pusat konvensyen utama di Putrajaya. Salah satu ciri utama PICC ialah bumbungnya yang unik direka berbentuk pending perak dan digabungkan dengan ciri-ciri berbentuk wau.

53Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bab 6

PELAKSANAAN PELAN TINDAKAN PEMBUDAYAAN NILAI-NILAI MURNI

Kerajaan telah memberi perhatian khusus kepada usaha untuk menjadikan Putrajaya sebagai bandar contoh dalam semua aspek. Bagi merealisasikan hasrat ini, agensi-agensi Kerajaan, NGO dan pihak berkepentingan perlu berganding bahu bagi

menggerakkan strategi pelaksanaan, pemantauan dan penilaian program-program yang telah digariskan dalam Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya.

Adalah diharapkan dengan pelaksanaan program-program yang digariskan dalam Pelan Tindakan ini dan program-program lain yang lebih kreatif akan menghasilkan satu bentuk perubahan minda yang dipamerkan melalui tingkah laku dan nilai intelektual warga Putrajaya. Adalah menjadi aspirasi semua supaya di Putrajaya kelak akan kelihatan penonjolan amalan-amalan antaranya seperti berikut:• warga muda menghormati warga yang lebih tua; • para peniaga yang mesra pelanggan melalui ucapan-ucapan ‘salam’ dan ‘terima kasih’; • tiada warga merokok di kawasan yang dilarang merokok; • kawasan persekitaran yang bersih kerana warga yang mementingkan nilai kebersihan; • pengguna jalan raya mematuhi lampu isyarat dan menghormati hak pengguna-pengguna

jalan raya yang lain; • kenderaan-kenderaan diletakkan di tempat-tempat letak kereta yang disediakan; • harta benda awam berada dalam keadaan baik;• tandas-tandas awam dalam keadaan yang bersih dan terjaga; dan• penumpang kenderaan awam berdisiplin dan beratur mengikut giliran.

Selain daripada aktiviti-aktiviti yang dicadangkan dalam pelan ini, agensi pelaksana boleh mencadangkan aktiviti-aktiviti yang lain yang lebih kreatif dan berkesan mengikut situasi dan keperluan dari semasa ke semasa.

Tempoh Pelaksanaan dan Mekanisme Pemantauan

Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya merupakan kerangka kerja bagi mencapai matlamat menjadikan komuniti Putrajaya yang mempunyai nilai-nilai murni dan tahap sosial yang baik. Program-program dan aktiviti-aktiviti yang digariskan akan dilaksanakan untuk tempoh lima (5) tahun mulai dari tahun 2011 hingga 2015.

54 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bagi memastikan agensi-agensi pelaksana memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing, strategi, program dan aktiviti dalam Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya akan dipantau dan dinilai oleh Focus Group Amalan Nilai-nilai Murni dan Tahap Sosial Yang Baik secara berkala dan akan dilaporkan kepada Jawatankuasa Induk Putrajaya Bandar Contoh yang seterusnya melaporkan kepada Mesyuarat Panel Pemantauan Penyampaian Perkhidmatan (Panel 3P). Mekanisme pelaporan adalah seperti dalam Rajah 5.

Rajah 5: Mekanisme Pemantauan Pelaksanaan Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya

Faktor-faktor Penentu Kejayaan

Antara faktor-faktor utama dalam menentukan keberhasilan usaha membudayakan amalan nilai-nilai murni sebagaimana digariskan dalam Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya ini ialah:

a) Komitmen Yang Tinggi Pihak-pihak Terlibat

Komitmen yang tinggi dan usaha yang bersungguh-sungguh daripada semua pihak yang terlibat amat penting dalam menjayakan usaha pembentukan komuniti yang berbudi bahasa dan berakhlak mulia. Komitmen dan rasa bertanggungjawab yang tinggi dari pihak-pihak yang terlibat dalam membudayakan nilai-nilai murni, boleh melenyapkan gejala negatif dari terus menular dan menjadi amalan komuniti Putrajaya. Sikap enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing perlu dihindari demi mencapai matlamat yang ditetapkan.

PANEL PEMANTAUAN PENYAMPAIANPERKHIDMATAN

(PANEL 3P)

JawatankuaSa InDuk

FOC

US

GR

OU

P B

an

Da

RSE

LaM

at

FOC

US

GR

OU

P B

an

Da

RtE

Ru

Ru

S D

an

BER

SIH

FOC

US

GR

OU

P PE

RkH

IDM

ata

n

CEka

P D

an

MES

Ra R

akY

at

FOCU

S G

ROU

P a

Ma

Lan

nIL

aI

Mu

RnI D

an

SO

SIa

L

FOC

US

GR

OU

P Ba

nD

aR

VI

BRa

nt

Da

n R

EkRE

aSI

FOC

US

GR

OU

P Ba

nD

aR

HIJa

u

FOC

US

GR

OU

P kE

Mu

Da

Ha

n

PEM

BELa

JaRa

n

FOC

US

GR

OU

P In

FRa

StRu

ktu

R

Da

n k

EMu

Da

Ha

n a

wa

M

FOC

US

GR

OU

P kE

Mu

Da

Ha

n

kESI

Hat

an

FOC

US

GR

OU

P PE

nG

an

Gku

tan

a

wa

M Y

an

G C

Eka

P

urus Setia

55Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

b) Kecukupan Dan Kecekapan Sumber

Pihak-pihak yang terlibat dalam usaha pembudayaan nilai-nilai murni perlu memastikan semua sumber digemblengkan secara optimum ke arah kejayaan matlamat yang ditetapkan. Ini meliputi:i) tenaga manusia yang mencukupi dan berintegriti;ii) kemudahan dan prasarana yang mencukupi bagi pelaksanaan tugas; daniii) peruntukan kewangan yang mencukupi.

c) Komunikasi Berkesan

Sistem komunikasi yang lancar dan terbuka perlu diwujudkan sebagai satu kaedah bagi menyampaikan maklumat dari semua peringkat tanpa adanya halangan yang boleh menyekat komunikasi yang berkesan kepada orang ramai. Antara contoh sistem komunikasi sedia ada ialah seperti risalah-risalah, banner dan sepanduk. Terdapat juga media elektronik seperti e-mel, laman web dan internet untuk menyampaikan maklumat. Kejayaan program ke arah pembudayaan nilai-nilai murni bergantung rapat kepada penerimaan maklumat oleh kumpulan sasar dan seterusnya memastikan penyertaan yang menggalakkan. Justeru, pihak-pihak terlibat perlu menyebarkan maklumat dan mempromosi aktiviti dan program yang bakal diadakan melalui sistem komunikasi yang bersesuaian secara menyeluruh kepada komuniti Putrajaya yang meliputi kuarters Kerajaan, Kompleks Kerajaan, sekolah, masjid, surau, Pusat Komuniti dan Kejiranan dan sebagainya.

d) Sistem Pemantauan Dan Penilaian Yang Berkesan

Pemantauan pelaksanaan adalah sangat penting. Keputusan dan perancangan yang terbaik sekali pun tidak akan bermakna sekiranya ia tidak dilaksana dan dipantau pelaksanaannya. Mekanisme pemantauan yang berkesan perlu dibangunkan bagi memastikan pelaksanaan program dan aktiviti yang dirancang berjalan dengan lancar. Masalah yang dihadapi dalam melaksanakan program dan aktiviti dapat dikesan dengan lebih awal dan seterusnya tindakan segera dapat diambil bagi mengatasi masalah-masalah yang berbangkit.

Di samping itu, penilaian outcome dan impak program juga merupakan komponen penting yang harus diberikan keutamaan. Penilaian ini dilakukan bagi menentukan sama ada sesuatu program telah mencapai matlamat yang ditetapkan dan mendatangkan faedah kepada kumpulan sasar, atau sebaliknya.

56 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Salah satu daripada empat (4) dataran di sepanjang Putrajaya Boulevard selain Dataran Rakyat, Dataran Putrajaya dan Dataran Gemilang. Dataran ini dijadikan lokasi bagi majlis-majlis keraian utama di peringkat Putrajaya dan negara.

57Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

MELANGKAH KE HADAPAN

58 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bangunan yang bercirikan seni bina Melayu, Islam dan Eropah berdindingkan batu asli dengan atap hijau dan kubah berbentuk bebawang yang dikelilingi oleh empat (4) kubah kecil. Bangunan ini menjadi ikon Putrajaya dan menempatkan Pejabat Perdana Menteri Malaysia.

59Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bab 7

MELANGKAH KE HADAPAN

Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya ini akan membawa satu dimensi baru ke arah peningkatan kualiti hidup warga Putrajaya. Dengan pelaksanaan Pelan ini, Putrajaya bukan sahaja akan dikenali sebagai Pusat Pentadbiran Kerajaan

Persekutuan tetapi juga sebagai satu bandar yang terpelihara dan wajar dicontohi dengan nilai-nilai murni dan hidup dengan berlandaskan kepada norma-norma sosial yang baik.

Namun demikian, kunci kepada kejayaan Pelan ini bukanlah terletak kepada dokumen ini semata-mata, tetapi juga bergantung kepada faktor penglibatan warganya, penjawat awam dan NGO untuk membentuk sebuah entiti yang mantap dan bergerak di atas landasan yang sama ke arah menjadikan Putrajaya sebuah bandar yang disegani dan dihormati dari aspek budayanya. Dengan adanya penyertaan dan sokongan daripada setiap lapisan masyarakat yang benar-benar komited kepada pelaksanaan Pelan ini, maka sudah tentu segala perancangan Pelan ini pasti mencapai matlamat yang ditetapkan.

Melihat kepada 11 kriteria yang telah dikenal pasti, Putrajaya sememangnya sudah boleh dilihat sebagai sebuah bandar yang serba lengkap dari segi penyediaan kemudahan, landskap, infrastruktur dan pengangkutan. Dengan segala kelengkapan ini, maka keperluan pembangunan insaniah adalah penting dan akan membawa kepada keseimbangan tuntutan kehidupan. Dengan adanya amalan nilai-nilai murni, maka akan terbentuklah masyarakat yang harmoni dan teguh perpaduannya.

Kemajuan sesebuah negara banyak bergantung kepada sikap anggota masyarakatnya. Oleh itu jika warga Putrajaya mempunyai sikap yang baik dan positif, maka segala perancangan akan berjalan lancar dan pembangunan akan dapat dilaksanakan dengan sempurna. Tidak dinafikan bahawa krisis nilai-nilai murni ini berlaku dalam segenap aspek kehidupan dan menjadi satu kebiasaan. Sebagai contoh, sikap tidak bertimbang rasa dengan memandu secara berbahaya di jalan raya telah menjadikan jalan raya semakin tidak selamat. Selain itu, harta benda awam pula dirosakkan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Oleh itu, telah tiba masanya agenda pembangunan nilai-nilai murni dan budi pekerti yang baik diberi penegasan baru melalui usaha-usaha secara bersepadu dan menyeluruh untuk mengekalkan amalan yang terbaik dan meninggalkan nilai-nilai negatif. Kebaikan pekerti dan amalan nilai-nilai murni akan terus kekal menjadi ingatan. Pelan Tindakan Pembudayaan

60 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya ini boleh dijadikan sebagai titik permulaan perubahan ke arah kebaikan.

61Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

62 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

16 Nilai Murni Dan Ciri

Bil Nilai Ciri

1. Amanah Berdedikasi dan sentiasa bersedia menerima tugas •

dan tanggungjawab

Komited dan tekun melaksanakan tugas hingga •

tahap yang terbaik

Berusaha meningkatkan kualiti dan hasil kerja•

Berusaha meningkatkan ilmu pengetahuan dan •

kemahiran sepanjang masa

Bertanggungjawab terhadap hasil kerja, tindakan •

dan keputusan yang dibuat

2. Benar Jujur dalam melaksanakan tanggungjawab•

Bercakap benar dan menepati janji•

Cermat dan berhemat dalam membuat keputusan•

Bertindak berasaskan profesionalisme•

Memberikan arahan yang jelas dan tepat•

Patuh dan setia dalam melaksanakan tugas•

Sanggup menerima teguran dan nasihat•

3. Bijaksana Melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan •

dan kemahiran yang cukup untuk membolehkan

setiap tugas dan tanggungjawab disempurnakan

hingga tahap yang terbaik

Mempunyai minda yang sentiasa aktif dan badan •

yang sihat

Bersikap terbuka dan responsif terhadap •

perubahan idea, pengetahuan dan kemahiran

baru serta sanggup menerima dan memberi

teguran atau kritikan membina

Lampiran 1

63Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Nilai Ciri

Bertindak atau membuat keputusan dengan •

segera dan cekap

Tertib dalam bertindak dan membuat keputusan •

berasaskan keutamaan

Menegakkan kebenaran dan menegur kesilapan •

dengan penuh hikmah dan berhemah

Melaksanakan keputusan muktamad yang dibuat •

oleh pihak yang lebih berwibawa walaupun

bertentangan dengan pendapat peribadi

Kreatif, inovatif dan proaktif•

Bersabar dalam menghadapi masalah dan tenang •

dalam menangani tekanan

4. Adil Mendapatkan maklumat yang lengkap tentang •

kehendak undang-undang dan peraturan serta

keutamaan dan fakta yang tepat sebelum

membuat sesuatu keputusan atau tindakan

Membuat penilaian secara objektif dan •

profesional

Menerima pandangan dan bersedia membuat •

pertimbangan semula apabila mendapat

maklumat dan fakta yang lebih lengkap dan tepat

Kritis dan analitis dalam membuat pertimbangan •

menggunakan kaedah yang betul

Menghargai hak dan keperluan setiap individu •

dan kumpulan serta bertindak dengan penuh

bertimbang rasa

Memberi peluang yang saksama kepada •

pembangunan diri dan kemajuan kerjaya

64 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Nilai Ciri

Seimbang dalam pembawaan diri, adil kepada diri •

sendiri serta adil terhadap ketua, orang bawahan

dan rakan sekerja

5. Telus Mengamalkan kaedah syura dalam segala •

tindakan dan keputusan yang hendak dibuat

Bersikap terbuka dalam memberi buah fikiran •

dan pendapat serta yakin dalam menegakkan

kebenaran

Memaklumkan tindakan dan keputusan kepada •

pihak-pihak yang berhak mengetahuinya, sama

ada pihak dalam atau di luar organisasi

Menepati standard kualiti perkhidmatan•

6. Bersyukur Menghargai setiap nikmat yang diterima•

Menghargai dan berkongsi kejayaan bersama•

Menghargai kejayaan orang lain dan memberi •

pengiktirafan kepada yang layak

Sabar dan tenang menghadapi masalah dan •

redha menerima ketetapan, kegagalan dan ujian

Bersederhana dalam meraikan kejayaan•

Mengucapkan ‘terima kasih’ atas bantuan atau •

sumbangan orang lain

Berkhidmat dengan lebih bersungguh-sungguh •

dan bersedia menabur bakti ke tahap optimum

7. Bertanggungjawab Melaksanakan tugas dengan bersungguh-•

sungguh

Berasa bersalah sekiranya gagal menyempurnakan •

tugas ke tahap yang terbaik

65Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Nilai Ciri

8. Berdedikasi Melaksanakan tugas dengan sempurna•

Melaksanakan kerja lebih daripada yang •

diharapkan

Tekun menyempurnakan tugas hingga tahap yang •

terbaik

Mempunyai dorongan yang tinggi untuk sentiasa •

meningkatkan prestasi

Bersedia menerima nasihat atau teguran•

9. Berdisiplin Tertib dalam kelakuan dan tindakan•

Patuh dan taat kepada arahan, peraturan dan •

undang-undang

Berpegang teguh kepada ajaran agama•

Sentiasa menjaga maruah diri, organisasi, •

perkhidmatan dan negara

Melaksanakan tugas dan tanggungjawab •

yang diamanahkan dengan tekun tanpa perlu

penyeliaan yang rapi

10. Bekerjasama Senang melaksanakan sesuatu tugas secara •

berkumpulan

Suka mendapatkan pandangan, nasihat atau •

teguran dan merujuk kepada kawan-kawan yang

dianggap lebih arif daripadanya

11. Bersih Sikap dan perilaku tidak menunjukkan sifat-•

sifat negatif seperti jahat, buruk sangka, iri hati,

marah, cemburu, dendam dan seumpamanya

66 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Nilai Ciri

Sentiasa prihatin terhadap kebersihan luaran dan •

juga persekitaran

Tertib dan bersopan dalam hubungan dan •

pertuturan

Sentiasa memastikan harta yang diperoleh adalah •

halal dan berpadanan dengan kedudukan dan

kemampuan

12. Berbudi Mulia Mudah memberi kesenangan atau menolong •

orang lain tanpa disuruh dan tanpa

mengharapkan sebarang balasan

Gerak geri dan kelakuan yang penuh sopan, tidak •

menyakitkan hati atau menyinggung perasaan

orang lain

Berasa senang apabila melihat orang lain senang•

13. Ikhlas Sentiasa menerima tanggungjawab dengan •

penuh keredhaan

Berusaha menghasilkan prestasi kerja yang terbaik •

secara berterusan

Tidak menunjuk-nunjuk, malah sentiasa bersedia •

melaksanakan sebarang tugas yang diberi

14. Sabar Berhemah tinggi•

Bersopan santun•

Sentiasa tenang walaupun dalam keadaan yang •

cemas atau amat mencabar

67Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Nilai Ciri

15. Sederhana Bijaksana dalam membuat pertimbangan•

Tidak keterlaluan dari segi kelakuan, percakapan, •

pakaian atau tindakan

Tidak boros dalam perbelanjaan atau tidak •

membazir ketika menggunakan peralatan dan

kemudahan pejabat

16. Tekun Komited dalam tugas•

Berupaya memberi tumpuan sepenuhnya dalam •

menyempurnakan tugas

Sabar dalam menghadapi segala kesulitan dan •

sentiasa tabah menyelesaikan masalah

Produktif dan dapat menghasilkan output yang •

berkualiti dan mencapai sasaran yang ditetapkan

Mengutamakan tugasnya daripada kepentingan •

diri dan sanggup berkorban masa dan tenaga

untuk kepentingan organisasi, perkhidmatan dan

negara

68 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Menara berbentuk melengkung serta condong pada ketinggian 28 meter dan ke atas, menghasilkan suatu reka bentuk yang dinamik. Diselaputi kehalusan rekaan skrin penghadang matahari berasaskan corak geometri Islam berlatarbelakangkan dinding tirai kaca yang menampilkan imej kekukuhan dan keutuhan institusi kewangan serta ekonomi negara.

69Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

70 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

23 Sikap dan Ciri

Bil Sikap Ciri

1. Kepekaan

(Alertness)

Mempunyai kesedaran terhadap persekitaran•

Sedar terhadap keperluan dan kehendak orang •

lain

Mengambil berat terhadap isu dan situasi di •

sekeliling

Segera bertindak mengambil tindakan•

Prihatin dengan jiran tetangga•

Sensitif kepada apa yang orang suka atau •

sebaliknya

Merasakan bahawa perlu sentiasa bersiap sedia•

2. Ikhlas

(Benevolence)

Percaya bahawa ikhlas adalah satu tuntutan•

Faham bahawa segala yang diberikan adalah •

untuk tujuan ibadah

Mempunyai sikap tidak mengharapkan balasan•

Bersedia untuk membantu jiran terutama •

dalam kecemasan

Berjaya meletakkan keperluan orang lain •

daripada diri sendiri

Sanggup memberi bantuan tanpa mengira •

agama, kaum, bangsa dan sebagainya

Lampiran 2

71Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

3. Belas Kasihan

(Compassion)

Percaya bahawa dia mempunyai perasaan yang •

kuat kepada orang lain yang menderita

Mempamerkan rasa simpati yang lebih kepada •

mangsa

Sanggup memberi masa, tenaga dan wang •

ringgit kepada yang memerlukan

Sering mengeluarkan ucapan yang bersifat •

kasih sayang dan simpati

Sentiasa berfikir dan berdoa agar mangsa pulih •

dan bahagia

Merasakan bahawa mangsa sedang •

menghadapi saat hidup yang perit – merasakan

kesulitan

Golongan OKU perlu dibela•

Sifat bantu membantu•

4. Kebolehpercayaan

Percaya bahawa dia boleh diharapkan dan •

dipercayai

Tabiat diri yang boleh diramal mengikut fitrah•

Tidak suka kepada penyeliaan, pengawasan •

dan pengawalan

Tidak perlukan kepada undang-undang•

Tingkah laku yang boleh diharapkan•

Boleh ditaati•

72 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

5. Kerajinan

(Diligence)

Percaya bahawa rajin itu tangga kejayaan•

Suka melakukan pekerjaan tanpa mengira •

masa, tempat dan situasi

Selalu bersedia untuk memberi tenaga dan •

keupayaan

Merasakan bahawa usaha yang rajin akan •

memberi kesejahteraan kepada masyarakat

Tidak suka membuang masa dengan kerja-•

kerja yang membazir

Persekitaran bersih dan sihat•

Tolong-menolong di antara satu sama lain•

6. Bersemangat

(Enthusiasm)

Percaya bahawa setiap kerja tidak ada •

penghujung dan boleh diselesaikan

Sesuatu kerja dilakukan dengan bersungguh-•

sungguh

Tidak kenal putus asa•

Setiap pekerjaan dilakukan dengan penuh •

tenaga untuk menghasilkan produktiviti dan

kualiti

Cepat bertindak dan berkeyakinan melakukan •

sesuatu

Rajin mencari atau mendapatkan sumber •

maklumat

Disiplin dan kendiri yang kuat•

73Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

7. Beriman

(Faith)

Setiap benda yang dilakukan ada hala tuju dan •

menjurus kepada benda yang baik

Percaya kepada setiap tindakan atau perbuatan •

yang dilakukan ada balasan tetapi tidak

mengharapkan ganjaran

Suka melakukan kebaikan•

Menjaga hubungan baik sesama manusia dan •

alam sekitar

Bertanggungjawab di atas segala kerja yang •

diamanahkan

Sentiasa berfikir dahulu sebelum mengambil •

sesuatu tindakan

Mengeluarkan idea yang bernas untuk •

kebaikan bersama

8. Pemaaf

(Forgiveness)

Suka berinteraksi dalam nada yang tenang dan •

lembut

Merasa lega apabila berjaya memaafkan •

sesuatu kesalahan

Mempunyai sikap terbuka dan boleh dibawa •

bincang

Merasakan ketenangan dan kebahagian •

apabila tidak menyimpan perasaan dendam

atau dengki di dalam hati

Percaya bahawa sikap saling memahami dan •

rendah diri dapat memberi kesan yang positif

ke atas roh dan jasmani

Hidup saling bermaaf-maafan•

74 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

9. Pemurah

(Generosity)

Sesuatu perkara dilakukan tanpa •

mengharapkan balasan

Sanggup berkorban masa, tenaga dan wang •

ringgit

Bersikap terbuka dalam menerima pendapat •

orang lain

Tidak mementingkan diri sendiri•

Tidak pilih kasih dalam memberi sumbangan •

demi kebaikan semua

Suka tolong-menolong dan rajin•

Sentiasa berkongsi/bertolak ansur untuk •

kebahagiaan semua

10. Kelembutan

(Gentleness)

Mengambil berat tentang kebajikan orang lain•

Mempunyai sikap rendah diri dan boleh •

dibawa berbincang

Percaya bahawa sikap keterbukaan boleh •

membawa kejayaan untuk mencapai sesuatu

matlamat

Suka berinteraksi dalam suasana budiman•

Gemar dengan sikap suka melayan dan •

menolong terhadap orang lain

Sebarang tindakan yang diambil diteliti •

sebelum membuat keputusan

Tidak suka kepada sikap besar diri dan •

sombong

75Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

11. Menghargai/ Bersyukur

(Gratefulness)

Sentiasa menghargai pemberian • Tuhan dan

penghargaan orang lain

Bersungguh-sungguh memanfaatkan •

kemudahan dan kepercayaan yang telah

diberikan

Menghargai masa dan pemberian orang lain•

Meningkatkan keyakinan diri di dalam •

melakukan sesuatu

Sentiasa menjaga amanah atau kemudahan •

yang diberikan

Mempunyai sifat tanggungjawab terhadap •

kerja-kerja yang akan dilakukan

Mudah melafazkan rasa syukur dan terima •

kasih

12. Menghormati

(Honour)

Percaya bahawa menghormati orang lain •

adalah penting

Merasakan bahawa menghormati orang adalah •

memberi kekayaan dan keselesaan

Gemar kepada situasi yang mempamerkan •

penghargaan dan penghormatan kepada

seseorang

Senang berinteraksi dengan individu yang tahu •

menghargai dan menilai orang sekeliling

Suka memberi salam dan kata-kata baik •

kepada orang lain

76 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

13. Ramah mesra/berbaik

(Hospitality)

Percaya bahawa berkongsi dalam suasana •

ramah mesra adalah baik untuk semua pihak

Hidup berkongsi dan bermesra akan •

memudahkan kerja-kerja yang susah

Percaya bahawa sikap beramah mesra adalah •

penting

Suka kepada suasana yang ramah-tamah dan •

mesra

Gemar untuk membantu menggembirakan •

orang lain

Tidak suka kepada situasi yang berbalah, •

tegang atau konflik

14. Keceriaan

(Joyfulness)

Percaya bahawa kehidupan yang ceria adalah •

penting dalam interaksi komuniti

Percaya bahawa keceriaan diri dapat •

menyumbang kepada kesejahteraan

masyarakat

Sering mengamalkan gaya hidup yang positif •

walaupun ada cabaran

Sentiasa rasa gembira walaupun dilanda •

kesusahan

Sering memikirkan cara-cara untuk •

mewujudkan keceriaan dalam komuniti

77Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

15. Kesaksamaan/ Keadilan

(Justice)

Percaya bahawa keadilan adalah penting•

Bahawa kita bertanggungjawab untuk •

melaksanakan apa yang betul untuk

masyarakat

Bahawa kita mesti kerjasama menegakkan •

kebenaran

Pamerkan tingkah laku kongruen - cakap •

serupa bikin

Mewujudkan tabiat yang tulen, tidak •

mengamalkan sikap anti-integriti

Mengharapkan kebenaran menjadi amalan ahli •

komuniti

Suka kepada ahli-ahli yang bercakap benar dan •

mengaku kesalahan

16. Ketertiban

(Orderliness)

Percaya bahawa hidup yang berjaya perlu ada •

tertib dan peraturan

Tidak melanggar peraturan walaupun ada •

peluang berbuat demikian

Fikirkan bahawa manusia yang tertib akan •

menyumbang kepada keharmonian dan

kejayaan

Mempunyai daya yang tinggi untuk •

mengikut peraturan dan prosedur walaupun

membebankan

Suka akan suasana yang tersusun dan teratur•

Gemar mengurus atau mengikuti mesyuarat •

yang ikut perancangan dan peraturan

78 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

Mempunyai jadual kerja yang tersusun untuk •

mudah diamalkan

Suka bergaul dengan individu yang patuh •

kepada peraturan dan tertib

17. Kesabaran

(Patience)

Percaya bahawa setiap manusia perlu sabar jika •

ingin berjaya

Percaya bahawa kesabaran adalah amalan •

yang menguntungkan

Merasakan bahawa apa yang sabar boleh •

membantu menyelesaikan sesuatu masalah

Suka bergaul dengan orang yang sanggup •

untuk berkorban masa demi kebaikan orang

lain

Sering memperlihatkan tabiat senang, rendah •

diri dan relaks walaupun wujud tekanan

Sanggup untuk menggunakan masa dan •

tenaga yang lebih demi menjamin kejayaan

sesuatu kerja

18. Menepati masa

(Punctuality)

Percaya disiplin penting dalam kehidupan •

Menghormati keperluan orang lain•

Menyiapkan tugas tepat pada masa•

Mengharapkan agar orang lain juga menepati •

masa

Menyusun tugas dengan teratur•

79Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

19. Bertanggungjawab

(Responsibility)

Percaya bahawa dia akan dipersoalkan •

terhadap semua amanah yang dipikul

Menyempurnakan tugas dan menjaga amanah •

dengan baik

Berharap orang lain dapat melaksanakan tugas •

masing-masing

Melaksanakan peranannya sebagai ahli dalam •

satu pasukan

Memikul tanggungjawab tanpa perlu arahan •

dan ganjaran

Memahami tanggungjawab dan •

kepentingannya terhadap diri dan orang lain

20. Kawalan diri

(Self control)

Mempercayai bahawa dia perlu mengawal •

hawa nafsu

Mempunyai kebijaksanaan untuk mengawal •

tingkah laku

Mempunyai sifat bertimbang rasa, tidak rakus •

dan tidak mengikut nafsu

Mempunyai kesabaran•

Tidak mudah marah dan tenang•

21. Sensitif

(Sensitive)

Sangat responsif atau sentiasa terdedah•

Menunjukkan sikap ambil peduli akan perkara-•

perkara tertentu

Respektif terhadap persekitaran •

Mudah dan pantas bertindak balas dalam •

semua keadaan

Mengetahui dan peka terhadap kelakuan atau •

perasaan orang lain

80 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

Bil Sikap Ciri

22. Keikhlasan

(Sincerity)

Mempercayai apa yang dilakukan tidak •

mengharap balasan

Mempunyai semangat kesukarelawan dan •

ingin menyumbang

Mengharapkan setiap orang juga bersemangat •

untuk memberi sumbangan

Sentiasa melibatkan diri dengan tugas-tugas •

kesukarelawanan

23. Bertolak ansur

(Tolerance)

Mempercayai kepentingan pihak lain perlu •

diberi perhatian juga

Mempercayai kepada situasi menang-menang •

(win-win situation)

Sanggup mengalah jika ada kepentingan lain •

yang lebih besar

Merasa puas dengan pengorbanan yang dibuat•

Tidak merasa yang dia sentiasa betul dan suka •

kepada perbincangan

81Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015

82 Pelan Tindakan Pembudayaan Amalan Nilai-nilai Murni Putrajaya 2011 - 2015