ucapan pengerusi - jks 2 2010

42
UCAPAN PENGERUSI

Upload: mohd-razapi-a-ghani

Post on 24-May-2015

867 views

Category:

Education


2 download

DESCRIPTION

mesyuarat jks ke 2 2010

TRANSCRIPT

UCAPAN PENGERUSI

Good teaching cannot be reduced to technique; good teaching comes from the identity and integrity of the teacher.

Pengajaran yang baik tidak boleh disandarkan kepadateknik penyampaian sahaja; pengajaran yang baik datangnya daripada identiti dan keikhlasan (ketulusan) guru.

Parker J. Palmer (1998) dalam buku The Courage To TeachSan Francisco: Jossey- Bass Publishers

26MESYUARAT JKS SMK LANDASKALI KE DUA , 2010

TARIKH: 03 OGOS 2010.MASA: 2.30 4.00 PETANG.TEMPAT: BILIK MESYUARAT SMK LANDAS2

CABARAN LANDAS TAHUN 2010LANDAS 2010SMK LANDAS TERBILANG MENJELANG 2010TERBILANGMENJELANG 2010

UCAPAN ALUAN PENGERUSI

PERANAN DAN TUGAS GURUDALAM MENGGAPAI KECEMERLANGAN

LANDAS2010

LANDAS 2009

LANDAS WITH A GREAT CHALLENCE IN 2010layari laman web http.smklandas.com6

LOOK WITH YOUR SOLENOT ONLY WITH YOUR EYE7

WE MUST SET OUR OWN TARGETSAND ACHIVED IT.8

SET YOUR TARGET

BE CAUTIOUS WITH YOUR TARGETPROSESPRA PERANCANGANPENETAPAN HALA TUJUANALISIS PERSEKITARANISU, MATLAMAT & KPIOBJEKTIFSTRATEGIPELAN TAKTIKALPELAN OPERASI

PELAKSANAAN &PENILAIANVISI TERCAPAI PADA TAHUN 2010MODEL PERANCANGAN STRATEGIK SMK LANDAS 2008-2010200820102008 - 2010ABI LANDAS 2010

ADAKAH KITA SUDAH MENEPATI SASARANPADA TAHUN 2009?2009 TARGETS2010 TARGETSCABARAN DAN HARAPAN LANDAS 2010PELAJAR LEMAHPELAJAR SEDERHANAELITMESTI ADA PENDEKATAN YANG BERBEZA PADA TAHUN 2010

GURU MEMBAKAR DIRI UNTUK MENERANGI ALAM SEJAGATTO BE A GREAT TEACHERWE NEEDS A GREAT CHALLENCE.14BENTUK-BENTUK CABARAN YANG DIHADAPI.CABARAN-CABARAN DALAM ORGANISASI.CABARAN DALAM PERLAKSANAAN PROGRAM PENDIDIKAN/AKADEMIK.CABARAN UNTUK MEMENUHI KEHENDAK PELANGGAN.CABARAN UNTUK MENCAPAI VISI DAN MISI.DASAR SMK LANDAS 2010.JAWATAN KUASA KURIKULUM SEKOLAH ADALAH MERUPAKAN TERAS UTAMA YANG PERLU DIGERAKAN UNTUK MENCAPAI VISI DAN MISI.UNIT KOKURIKULUM DAN HEM MENJADI PENJANA DALAM PENCAPAIAN KECEMERLANGAN KURIKULUM.PUNCA MISI DAN VISI TIDAK TERCAPAIFokus aktiviti tidak tepat.Penyumbang dalam organisasi minima.Kurang kerjasama.Penentangan tanpa sebab.Telah sebati dalam zon selesa.Hanyut tanpa komitmen.Batu api dan prejudice.Sentiasa berpuas hati dengan pencapaian.

MASALAH KATOGERI ANGGOTA PASUKAN..Alienated.Comformist.Pragmatist.Passive.Examplary.TUGAS KITA SEBAGAI PENDIDIKMENYEDIAKAN INDIVIDU YANG MEMPUNYAI KEKUATAN LESTARI UNTUK MENGHADAPI DUNIA GLOBAL.PENYAMPAI ILMU.PENJELAS NILAI.PEMBINA TAMADUN.

Pentadbiran dan Kewangan KurikulumHal Ehwal MuridKokurikulumFizikal & KeceriaanAsrama Cemerlang(Asrama sedang dibina)KomunitiTUJUH FOKUS PENGURUSAN BERKESAN SMK LANDAS 2009Pengurusan kurikulum (PK Pentadbiran)Cakna Cemerlang.Cuti Terancang.Klinik Subjek Kritikal.Sentuhan Peperiksaan.Head Count dan Post Mortem.Program Perkasa.Gerak Gempur.Sentuhan Nurani.Anugerah Cemerlang.Program Baca Buku.Julang Media.Sekolah Damping(sekolah pilihan).Pusat sumber RESTORAN ILMU. 2FOKUSLain-lain PROGRAM boleh dicadangkan21Menggunakan Integrated Approach dalam pendidikan sangat penting.Spritual Quotient.Emotional Quotient.Intelligence Quotient.Physical Quotient.

KITA MESTI BIJAKSANA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

HAVE THE RIGHT PILOT TO THE RINGT PLANEwe are the right pilot...Pengajaran berkesan

SMK LANDAS Cemerlang dan Terbilang menjelang 2010.PETIKAN UNGKAPAN PENGARAH JPN..1.INTEGRITIDALAM PERKERJAAN SEHARIAN SEBAGAI SEORANG GURU.2. INTEGRITI JUGA MERUPAKAN PERKARA YANG MELIBATKAN PERATURA DAN UNDANG-UNDANG. CONTOH: TIDAK URUS MARKAH DENGAN BAIK.3. GURU YANG BANYAK SONGE TIDAK AKAN BERJAYA KERANA MEMASAK DENGAN SEDAP ATAU TAK SEDAP SAMA SAJA KEPENATAN NYA.29MANAGE YOUR CURRICULUMPOST MORTEMONE SIZE DOEST FIT ALLPROFFESIONALS ADVISECOMPETE SERIOUSLYDOAPETIKAN UNGKAPAN PENGARAH JPN..Peranan warga pendidik di peringkat sekolah, maktab dan institut pendidikan sangat penting kerana guru adalah barisan terhadapan yang bersemuka dengan murid dan klientel pendidikan. Justeru itu, guru bestari atau teacher perlulah difahami dengan akronim berikut:Peranan dan Tanggungjawab Warga PendidikT : ThoughtfulnessE : EncouragementA : Academic ExcellenceC : CheerfulnessH : Helping handE : EnthusiasmA : AcceptanceR : Respect Guru hendaklah membuat refleksi kendiri terhadap tanggungjawab dan sumbangan yang diberikan dari semasa ke semasa. Adakah amanah yang dipikul dilaksanakan dengan sewajarnya.

Rasa bersalah bila tidak bekerja;Rasa kekurangan bila tidak menyumbang;Rasa rugi bila tidak membuat kerja bersama atau membazir sumber;Rasa kesal bila tidak berjaya atau tidak menyelesaikan kerja; dan Rasa berdosa bila tidak berkhidmat dengan tekun Penyungguhan Kendiri (Self-actualised)Ciri Kepemimpinan Diri (Personal Leadership) Proses dan amalan kepemimpinan, keutuhan peribadi dan pembentukan watak diri menentukan keupayaan dalam menterjemahkan matlamat kepada realiti dan hasil (outcomes).

Pemimpin perlu matang dan seimbang dari aspek kerohanian, emosi, akal budi dan etika diri.

Gelagat peribadi melalui ciri-ciri, sikap, tabiat, tingkah laku akan mencorakkan kualiti dan bentuk kepimpinan.

Kekuatan komponen emosional hendaklah ditunjukkan dalam motivasi kendiri, daya saingan (competitiveness); pencapaian kendiri (self-achievement). Ketahanan diri, keazaman/nyah rasa (passion) dan keyakinan (determination) hendaklah dipupuk dan dipermantapkan. Kemampuan dan Keupayaan diri Dengan memiliki sifat boleh dipercayai dan integriti, subordinat dapat diberi kuasa secara pengupayaan kuasa (empowerment) dan penurunan kuasa dalam melaksanakan sesuatu. Transformational Leader gain follower trust by maintaining their integrity and dedication, by being fair in their treatment of followers, and by demonstrating their faith in followers by empowering them. (Bass & Riggi 2006)

Maka, subordinat yang diberi kuasa dapat membuat keputusan dengan akauntabiliti yang tinggi dalam organisasinya. Decision-making Accountability (DMA) is to the organization as what DNA is to the human body. (Drive, 2002)Tahap Akauntabiliti Diri Guru Setiap pemimpin hendaklah mempunyai akuantabiliti yang merujuk kepada keiltizaman diri yang sedar dan proaktif terhadap matlamat (purpose) sesebuah organisasi oleh seseorang.Work is activity with a purposeMempunyai Sistem Penyampaian BerkesanDalam memastikan sistem penyampaian dalam perkhidmatan pendidikan (delivery system) berjaya dengan cemerlang, maka beberapa pemacu (drivers) perlu di dalam menjamin sesuatu kejayaan :Focus on quality (Tumpuan pada kualiti)Responsiveness to the customer/consumer (Peka terhadap pelanggan/pengguna)Cost effectiveness (Berhemat)Innovations (Inovasi)Speed of response (Kesegeraan)Good Communication (Komunikasi yang baik)Dedicated people (Pekerja yang dedikasi)Teamwork (Kerja Sepasukan)Alternatives(Alternatif)

Possibilities (Kemungkinan)

Choices (Pilihan) Pemimpin Perlu Juga Memikirkan Pendekatan Dan Amalan APCRUMUSAN PENTINGKURIKULUM ADALAH CORE BUSINESS.KEGIATAN KOKU DAN HEM ADALAH MENJADI PEMANKIN KEPADA KECEMERLANGAN KURIKULUM.KETIGA-TIGA ASPEK INI SALING BERKAITAN SAPERTI DALAM FORMULA ONE