pelan strategik pendidikan khas sekolah kebangsaan keru 2015

3
PERANCANGAN STRATEGIK PENDIDIKAN KHAS SEKOLAH KEBANGSAAN KERU 2015-2017 ANJAKAN 1 Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa 2 Memastikan setiap murid profisen dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris 3 Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai 7 Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia 8 Tranformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan 9 bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas. ASPIRASI Negara dalam kalangan sepertiga ke atas dalam pentaksiran antarabangsa seperti PISA, TIMSS dalam tempoh 15 tahun. BIL . ISU STRATEGIK MATLAMAT OBJEKTIF KPI TOV (%) SASARAN (%) STRATEGI PELAKSANA 201 5 201 6 201 7 1 Tahap pencapaian murid peringkat antarabang sa. Peningkat an kualiti pendidika n melalui program pembelaja ran dan pengajara n di dalam dan Meningkat kan program didik hibur yang berkesan kepada murid melalui penglibat Peratus murid melibatka n diri di dalam program sekolah, daerah, dan negeri mahupun 90 91 95 100 1. Meningkatkan jumlah program yang sesuai dianjurkan sama ada di peringkat sekolah, daerah, negeri, mahupun kebangsaan. 2. Meningkatkan PK HEM, PK KOKO, PK AKADEMIK, GURU PENDIDIKAN KHAS

Upload: marliyza-mam

Post on 24-Dec-2015

72 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

perancanganstrategik kelas PPKI SKKERU 2015

TRANSCRIPT

Page 1: Pelan Strategik Pendidikan Khas Sekolah Kebangsaan Keru 2015

PERANCANGAN STRATEGIK PENDIDIKAN KHAS SEKOLAH KEBANGSAAN KERU 2015-2017

ANJAKAN 1 Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa2 Memastikan setiap murid profisen dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris3 Melahirkan rakyat Malaysia yang menghayati nilai7 Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia8 Tranformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan9 bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.

ASPIRASI Negara dalam kalangan sepertiga ke atas dalam pentaksiran antarabangsa seperti PISA, TIMSS dalam tempoh 15 tahun.

BIL. ISU STRATEGIK

MATLAMAT OBJEKTIF KPI TOV (%)

SASARAN (%) STRATEGI PELAKSANA

  2015 2016 2017

1 Tahap pencapaian murid peringkat antarabangsa.

Peningkatan kualiti pendidikan melalui program pembelajaran dan pengajaran di dalam dan di luar kelas.

Meningkatkan program didik hibur yang berkesan kepada murid melalui penglibatan pendidikan di dalam dan di luar bilik darjah.

Peratus murid melibatkan diri di dalam program sekolah, daerah, dan negeri mahupun kebangsaan.

90 91 95 100 1. Meningkatkan jumlah program yang sesuai dianjurkan sama ada di peringkat sekolah, daerah, negeri, mahupun kebangsaan. 2. Meningkatkan latihan dan pendedahan kepada aktiviti yang dianjurkan supaya murid dapat bersedia. 3. Menyediakan kemudahan infrastruktur dan kemudahan akses di sekolah.

PK HEM, PK KOKO, PK AKADEMIK, GURU PENDIDIKAN KHAS

Page 2: Pelan Strategik Pendidikan Khas Sekolah Kebangsaan Keru 2015

2 Tahap profisien murid dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris

Peningkatan tahap profisien dalam Bahasa Malaysia & Bahasa Inggeris

Memastikan murid dapat menguasai 3M iaitu proses membaca, menulis dan mengira bagi membolehkan murid terus profisien.

Peratus murid lulus dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris.

75 90 95 100 1. meningkatkan latihan pengayaan yang bersesuai mengikut tahap pencapaian murid. 2.Perbanyakkan aktiviti berkumpulan dan perbincangan bagi memantapkan kemahiran berkomunikasi. 3. Mempelbagaikan aktiviti terapi seperti terapi pertuturan, cara kerja, dan sebagainya bagi memberi peluang kepada murid untuk melatih diri supaya lebih profisien.

PK HEM, PK KOKO, PK AKADEMIK, GURU PENDIDIKAN KHAS

8 Transformasi kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan

Penyampaian pendidikan yang sejajar dengan perkembangan pemodenan sejagat.

Mewujudkan suasana pendidikan kondusif dengan menereapkan penggunaan ICT di dalam pengajaran dan pembelajaran.

Peratus penggunaan bahan ICT di dalam pengajaran dan pembelajaran.

75 90 95 100 1. Memperbanyakkan alatan ICT yang boleh digunapakai di sekolah seperti komputer riba, pemancar slaid, pencetak, dan lain-lain. 2. Pendedahan tentang kepentingan dan cara kerja menggunakan teknologi semasa kepada guru.

PK HEM, PK KOKO, PK AKADEMIK, GURU PENDIDIKAN KHAS

Page 3: Pelan Strategik Pendidikan Khas Sekolah Kebangsaan Keru 2015