novel tingkatan 2 2016

Upload: ummi-anis

Post on 28-Feb-2018

232 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 7/25/2019 Novel Tingkatan 2 2016

    1/5

    NOVEL TINGKATAN 2 - JALAN KE PUNCAK

    NOVELJALAN KE PUNCAK

    Laiman pemuda dari Sabah menuntut ilmu dalam

    bidang kejuruteraan. Dia dihantar ke sebuah syarikatminyak di Sarawak untuk menjalani latihan industri. Diamemang berkeupayaan untuk maju dalam bidang yangdipelajarinya. Semasa dalam latihan, Laiman bekerjadengan bersungguh-sungguh, tetapi dia mempunyaiimpian lain daripada itu. Di tempat latihan itu, Laimanakrab dengan gadis yang bernama Soniah, yang jugamasih belajar. Hal ini menimbulkan rasa cemburu

    kawannya yang bernama Muluk. Soniah merasakan adasesuatu yang tidak kena antara Laiman dengan Muluk,tetapi dia menyembunyikannya.

    Ketika Laiman tiada di tempat kerja kerana pergi keKuching, tangki minyak telah terbakar. da telahanyang menyatakan bahawa Laiman yang merancangpembakaran tangki minyak itu sebelum dia ke Kuching.!engurus syarikat sendiri pun mengesyaki perkara yang

    sama. "alau bagaimanapun, setelah mendapatketerangan daripada Laiman, pengurus itu percayabahawa Laiman tidak bersalah dalam hal tersebut.

    Setelah tamat belajar, Laiman pulang kekampungnya di Kusilad, Sabah. Dalam #kirannya, diaberpendapat bahawa ija$ah yang diperolehnyabukanlah tiket untuk dia mencari pekerjaan bergajitetap. Dia memikirkan projek yang sentiasa ada dalam

    #kirannya sejak dahulu. pabila dia mendapat tawaranuntuk bekerja di jabatan pertanian, dia menolaknya.

    %indakan Laiman itu menimbulkan rasa hairan di hatisepupunya, Milan dan juga menimbulkan kemarahanayahnya, !ak Kiassim. !ak Kiassim yakin bahawabekerja makan gaji adalah yang terbaik bagi lulusanuni&ersiti. 'ikiran Laiman ketika itu tertumpu padaprojek ternakan lebah madu dan ternakan ikan air

    tawar. Dia merancang untuk menjalankan projek

  • 7/25/2019 Novel Tingkatan 2 2016

    2/5

    ternakan ikan air tawar di tanah paya bersebelahandengan tanah !ak Sahok. %ernakan lebah madu tidakmendatangkan masalah kepada Laiman kerana projektersebut tidak memerlukan kawasan yang luas. Disamping itu, dia juga menanam pokok tembikai.

    Kemarahan !ak Kiassim menjadi-jadi apabila melihatLaiman tidak beroleh apa-apa kemajuan. (amun begitu,Laiman tetap dengan pendiriannya. Dia berpakatdengan Milan untuk terus bergerak maju. !ada awalnya,Milan juga kurang bersemangat. Milan menjadi yakindan penuh semangat apabila melihat Laiman tidakpernah berputus asa. Mereka bersama-sama memintai$in !ak Sahok untuk melaksanakan projek di sebelahtanah !ak Sahok, tetapi !ak Sahok tidakmengi$inkannya. Laiman tahu bahawa !ak Sahokbukanlah pemilik tanah yang dicita-citakannya itu,tetapi dia tidak mahu bermusuh dengan !ak Sahok.

    Milan makin bersemangat seperti Laiman. %anamantembikai mula menampakkan kemajuan. Laimanmemikirkan projek lain, iaitu kebun limau dan kelapa.Milan berasa bimbang kerana #kiran Laiman terlalubercabang-cabang, tetapi Laiman yakin dengantindakannya itu. Menurut Laiman, kerjanya yang banyakakan dibantu oleh budak-budak yang gagal dalampersekolahan. !erkara tersebut tentu akanmenyenangkan hati ibu bapa budak-budak itu.

    Setelah masa berlalu agak lama, !ak Kiassim dapatmenerima baik usaha Laiman. Dia telah melihatkejayaan Laiman dalam projek kebun tembikainya.(amun, !ak Sahok masih enggan memberikan kei$inankepada Laiman untuk mengusahakan tanah paya disebelah tanahnya bagi dijadikan kawasan ternakan ikanair tawar. Hasil perundingan dengan !ak Kiassim, !akSahok kemudiannya bersetuju untuk membenarkanLaiman mengusahakan tanah tersebut.

    Laiman memulakan projek ikan air tawarnya.Kawasan paya itu diperdalam dengan menggunakan

  • 7/25/2019 Novel Tingkatan 2 2016

    3/5

    jentera pengorek. Setelah segala-galanya berjalandengan lancar, Laiman menambahkan lagi kolamternakannya. Sebahagian dari pada kawasan itudigunakan untuk ternakan ikan air tawar, manakalasebahagiannya lagi untuk ternakan udang harimau.)rusan kebun tembikai diserahkan kepada ayahnya.

    Masalah dalam bidang perusahaan adalah perkarabiasa dan dihadapi oleh mana-mana pengusaha.Masalah yang menimpa Laiman ialah dua orang anakmuda yang dilatihnya, iaitu Kedek dan Mualimeninggalkannya untuk membuka perusahaan sendiri.Laiman tidak berasa kecewa kerana sekurang-kurangnya dia telah berjaya melatih orang lain bekerja.

    Kejayaan Laiman kian terserlah apabila jabatanpertanian berjanji akan membantunya memperbesarperusahaan ternakan ikan air tawar. !rojek ikan airtawar yang diusahakannya itu akan dijadikan projekcontoh di daerah Kusilad. Hal itu menggembirakanLaiman dan Milan. Menurut pihak jabatan, adakemungkinan projek itu akan menjadi projek terbesar diSabah. pabila Milan beredar ke warungnya, Laimanbuat sekian kalinya teringat akan Soniah, gadis yangakrab dengannya semasa dia berada di Sarawakdahulu.

    LATIHAN NOVEL JALAN KE PUNCAK

  • 7/25/2019 Novel Tingkatan 2 2016

    4/5

    LATIHAN NOVELJALAN KE PUNCAK

    Semasa menyusun . yang berselerak, Laiman mengelamun kehadirannyadi. Selepas rehat, Laiman berhasrat untuk menjenguk

    kerja. Dia mahu berkongsi pengalaman denganpekerja bawahan yang berpengalaman. Laiman mahu ke bilik rehat sahaja, tetapidiajak oleh Sukri untuk .. Dalam kereta, Sukri bertanyakanperancangan kerjaya Laiman, tetapi Laiman sebagai pemegangbiasiswa . mahu berfikir dahulu walaupun mendapat tawaran.Laiman teringat akan Chow Chin, senior di universiti yang munculsebagai . tanpa bergantung kepada bantuan ayahnya yang kaya raya.Seorang pengusaha bengkel yang bermula sebagai pekerja biasa turut bermaindalam ingatannya. Lamunan Laiman terhenti apbila kereta Sukri berhentidi

    Watak utama: (pelajar kejuruteraan yang sedang menjalani latihanindustri)

    Watak sampingan: (penyelia latihan industri dan rakan Laiman)

    Watak imbas kembali: (pelajar senior Laiman di universiti, kiniusahawan berjaya)

    UNSUR KOMSAS NOVELJALAN KE PUNCAK

    PERISTIWA NILAI PENGAJARAN

    Laiman berpegang kepadaprinsip untuk tidak tergesa-gesamenerima sesuatu tawaranpekerjaan

    Sukri cepat mesra walaupun diapenyelia kepada Laiman,mahasiswa kejuruteraan yangsedang menjalani latihan industri

    how hin berusaha sendiriuntuk membina empayarperniagaan dengan berjimat

    cermat dan tidak membanggadiri!

  • 7/25/2019 Novel Tingkatan 2 2016

    5/5