laporan program khidmat bantu pss cemerlang daerah kmy smk bandar sp 2015

6
LAPORAN PROGRAM BENGKEL KHIDMAT BANTU PSS SMK BANDAR SUNGAI PETANI 2015 A. PENGENALAN Pusat Sumber Sekolah merupakan nadi dalam melaksanakan program kurikulum dan kokurikulum di peringkat sekolah. Oleh itu, untuk menjayakan hasrat tersebut PSS mestilah memainkan peranan yang amat penting. Pengurusan PSS mestilah dilaksanakan dengan berkesan. Oleh itu, Khidmat Bantu PSS mesti dilaksanakan untuk menjadikan PSS sebagai nadi seperti yang diharapkan. B. OBJEKTIF Bengkel khidmat bantu ini diadakan dengan harapan agar objektif-objektif berikut tercapai : i) Meningkatkan pengurusan PSS secara keseluruhan khususnya dalam bidang pengurusan bahan, fizikal (susun atur dan keceriaan) serta sistem pentadbiran. ii) Meningkatkan kualiti pengurusan PSS khasnya system fail PSS dan system rangkaian sumber PSS. C. KRITERIA PEMILIHAN SEKOLAH Sekolah-sekolah yang akan diberi khidmat bantu dipilih berdasarkan kriteria berikut : i) Pengurusan dan penggunaan PSS yang tidak mencapai taraf yang dikehendaki. ii) Guru PSS yang masih memerlukan bimbingan. iii) PSS yang berada dalam keadaan yang memerlukan peningkatan. iv) PSS yang dipilih perlu berhampiran dengan sekolah lain supaya boleh dilawati dan dicontohi. v) Pemilihan sekolah juga bergantung kepada kerjasama dan persetujuan pihak pentadbiran sekolah. Namun, SMK Bandar Sungai Petani terpilih untuk diberi bengkel khidmat bantu kerana PSS SMK Bandar Sungai Petani telah terpilih mewakili Daerah Kuala Muda/Yan ke Pertandingan PSS Cemerlang Peringkat Negeri Kedah bagi tahun 2015. D. SEKOLAH TERLIBAT/TERPILIH 1

Upload: muhamad-fairuz-latif

Post on 10-Jan-2017

287 views

Category:

Education


2 download

TRANSCRIPT

Page 1: Laporan program khidmat bantu pss cemerlang daerah kmy smk bandar sp 2015

LAPORAN PROGRAM BENGKEL KHIDMAT BANTU PSS SMK BANDAR SUNGAI PETANI 2015

A. PENGENALAN

Pusat Sumber Sekolah merupakan nadi dalam melaksanakan program kurikulum dan kokurikulum di peringkat sekolah. Oleh itu, untuk menjayakan hasrat tersebut PSS mestilah memainkan peranan yang amat penting. Pengurusan PSS mestilah dilaksanakan dengan berkesan. Oleh itu, Khidmat Bantu PSS mesti dilaksanakan untuk menjadikan PSS sebagai nadi seperti yang diharapkan.

B. OBJEKTIF

Bengkel khidmat bantu ini diadakan dengan harapan agar objektif-objektif berikut tercapai :

i) Meningkatkan pengurusan PSS secara keseluruhan khususnya dalam bidang pengurusan bahan, fizikal (susun atur dan keceriaan) serta sistem pentadbiran.

ii) Meningkatkan kualiti pengurusan PSS khasnya system fail PSS dan system rangkaian sumber PSS.

C. KRITERIA PEMILIHAN SEKOLAH

Sekolah-sekolah yang akan diberi khidmat bantu dipilih berdasarkan kriteria berikut :

i) Pengurusan dan penggunaan PSS yang tidak mencapai taraf yang dikehendaki.

ii) Guru PSS yang masih memerlukan bimbingan.iii) PSS yang berada dalam keadaan yang memerlukan peningkatan.iv) PSS yang dipilih perlu berhampiran dengan sekolah lain supaya boleh

dilawati dan dicontohi.v) Pemilihan sekolah juga bergantung kepada kerjasama dan persetujuan

pihak pentadbiran sekolah.

Namun, SMK Bandar Sungai Petani terpilih untuk diberi bengkel khidmat bantu kerana PSS SMK Bandar Sungai Petani telah terpilih mewakili Daerah Kuala Muda/Yan ke Pertandingan PSS Cemerlang Peringkat Negeri Kedah bagi tahun 2015.

D. SEKOLAH TERLIBAT/TERPILIH

Bil. Nama Sekolah Tarikh Perlaksanaan PKG Daerah

1 SMK BANDAR SUNGAI PETANI 19 Mei 2015 Sungai.Layar Kuala Muda Yan

1

Page 2: Laporan program khidmat bantu pss cemerlang daerah kmy smk bandar sp 2015

E. KAEDAH PELAKSANAAN

1. Sebelum Projek

Sebelum program bengkel khidmat bantu dijalankan satu taklimat/perbincangan diberikan oleh Guru Perpustakaan dan Media SMK Bandar Sg. Petani iaitu En Asrul Kusairy Ahmad mengenai kaedah pelaksanaan serta fokus tugasan yang akan dijalankan berdasarkan dapatan mesyuarat dan kursus PSS Cemerlang yang telah beliau hadiri iaitu:

1. Pengurusan Sistem Fail PSS Kesemua fail PSS perlu disemak, dilengkapkan dan dikemas kini.

2. Rangkaian Sumber PSS Dibuat penambah baikan

3. Keceriaan PSS Penambah baikan(‘touch-up’)

2. Semasa Projek

Peserta telah dibahagikan kepada fail-fail PSS yang akan dilengkapkan seperti yang telah dirancang. Aktiviti berjalan selama 1 hari.

3. Liputan

Sepanjang aktiviti berjalan, liputan dalam bentuk rakaman gambar pegun telah dibuat.

4. Impak Program Bengkel Khidmat Bantu

Daripada tinjauan dan pemerhatian yang dibuat, Program Bengkel Khidmat Bantu ini telah menampakkan kesan yang positif. Dari segi keceriaan, terdapat ruang-ruang tertentu yang dicantikkan serta dibuat penambah baikan.

Penglibatan bersama guru-guru SMK Bandar Sg Petani dalam melengkapkan fail-fail PSS berjumlah 30 lebih sangat baik dan membantu. PSS SMK Bandar Sg Petani yang telah mempunyai pengalaman menyertai pertandingan PSS Cemerlang telah menjadikan guru-guru PSS mereka cukup cekap dan berpengalaman.

Dengan tunjuk ajar PTP-PTP PKG Daerah KMY, kesemua fail yang berjumlah 35 buah telah berjaya dilengkapkan dan dikemas kini.

2

Page 3: Laporan program khidmat bantu pss cemerlang daerah kmy smk bandar sp 2015

F. RUMUSAN

Keseluruhan Program Bengkel Khidmat Bantu ini telah dilaksanakan dengan jayanya. Para peserta yang terdiri daripada Pegawai Teknologi Pendidikan, Guru Perpustakaan Media, pihak pengurusan, serta 14 orang guru telah memberi komitmen yang amat baik dalam menjalankan tugas masing-masing seperti yang diagihkan. Hasil kerja dan idea yang disumbangkan oleh para peserta dapat meningkatkan lagi tahap pencapaian PSS. Pihak sekolah amat berbesar hati atas program bengkel khidmat bantu yang dijalankan ini.

3

Page 4: Laporan program khidmat bantu pss cemerlang daerah kmy smk bandar sp 2015

SENARAI PESERTA BENGKEL KHIDMAT BANTU PUSAT SUMBER SEKOLAHSMK BANDAR SUNGAI PETANI

ZON PKG SG. LAYAR 2015

BIL PESERTA SEKOLAH/JAWATAN

1 ASRUL KUSAIRY BIN AHMAD GPM2 NORHAFIZA BINTI ABD.LATEH AJK PSS3 RUZIMAH BT MOHD NOR AJK PSS

4 HAFSAH BINTI DAHLAN AJK PSS

5 IDAWATI BT YAACOB AJK PSS

6 MASRIYAH BINTI ABDULLAH AJK PSS

7 NOR AFIZAH BT. MOHD.AMRI AJK PSS

8 NOORDAINI BINTI MIHAD AJK PSS

9 RASHEDI BIN ABDUL RASHID AJK PSS

10 MASNI BINTI OMASIL AJK PSS

11 ROHANA BINTI HUSSAIN AJK PSS

12 NOR ILHAM BT. MUSTAPHA AJK PSS

13 ROSE ANITA BT JAAFAR AJK PSS

14 CHE SOM BT. AWANG PT N17

15 MUHAMAD NAIM BIN MAT HASSAN JURUTEKNIK

16 NUR SHAMINE BT RAMLI PT(P/O)

17 WAN AZMAN BIN WAN NGAH PKG KOTA KUALA MUDA(FASILITATOR)18 MOHAMAD SHUKRI BIN BAHAROM PKG BUJANG(FASILITATOR)19 MUSA BIN ISMAIL PKG SUNGAI LAYAR(FASILITATOR)20 FAUZI BIN SALLEH PKG BUKIT SELAMBAU(FASILITATOR)21 DEWI @ IVA DEWI BINTI AHMAD PKG GURUN(FASILITATOR)22 ABDUL JALIL BIN HASSAN PKG SUNGAI PETANI(FASILITATOR)23 MUHAMAD FAIRUZ BIN ABDUL LATIF PKG SUNGAI LAYAR(FASILITATOR)24 MAZLINA BINTI MAJID PKG SUNGAI LIMAU(FASILITATOR)25 IDRUS BIN MAT PKG GURUN(FASILITATOR)26 NUR HAMIZAH BINTI ABD RANI PKG KOTA KUALA MUDA(FASILITATOR)27 MAHATHIR BIN ABU BAKAR PKG BUKIT SELAMBAU(FASILITATOR)28 MUHAMMAD ASHRAF BIN ABU BAKAR PKG SUNGAI LAYAR(URUSETIA)

4

Page 5: Laporan program khidmat bantu pss cemerlang daerah kmy smk bandar sp 2015

GAMBAR AKTIVITI BENGKEL KHIDMAT BANTU PUSAT SUMBER SEKOLAHSMK BANDAR SUNGAI PETANI

ZON PKG SG. LAYAR 2015

5