kem tuju kejayaan p.islam ting 5 2015

63
KEM TUJU KEJAYAAN PENDIDIKAN ISLAM TINGKATAN 5 PERPUSTAKAAN AWAM TERENGGANU

Upload: nako-abdullah

Post on 02-Nov-2015

256 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

Revision P.Islam

TRANSCRIPT

KEM TUJU KEJAYAAN

KEM TUJU KEJAYAANPENDIDIKAN ISLAMTINGKATAN 5PERPUSTAKAAN AWAM TERENGGANUBAHAGIAN B

60 MARKAHBK7 SKEMA PENDIDIKAN ISLAM K1 (1223/1)STOP RIBAPADAHAL ALLAH TELAH MENGHALALKAN JUAL BELI DAN MENGHARAMKAN RIBA1a(i)A. Berdasarkan gambar di atasPengertian riba:Ialah faedah atau pertambahan bayaran (1m)dalam urusan pinjaman, hutang piutang, pertukaran makanan yang sejenis termasuk juga mata wang (1m)1a(ii)Dua faktor berlakunya riba dalam masyarakat:1. kelemahan iman2. kurang ilmu pengetahuan3. sikap tamak dan ingin mengaut keuntungan yang banyak4. kemiskinan hidup sehingga terpaksa berhutang5. terpengaruh dengan tawaran pihak berkenaan yang dianggap rendah dan murah1a(iii)Perbuatan mengambil riba adalah kejahatan paling berbahaya terhadap agama dan masyarakat. Pendapat saya terhadap penyataan di atas:Perbuatan mengambil riba adalah kejahatan paling berbahaya terhadap agama dan masyarakat kerana ia menindas dan menzalimi golongan miskin (isi).

Perkara ini terjadi disebabkan kerana orang miskin dipaksa membayar lebih dari pinjamannya yang menyebabkan hidupnya merana dan dibebani hutang sepanjang masa. (huraian) Kesannya orang miskin menjadi bertambah miskin dan orang kaya semakin kaya (kesan).Justeru, riba perlu diharamkan di dalam setiap urusan pinjaman dan hutang piutang dan pihak yang mengenakan riba perlu dikenakan hukuman sewajarnya1b(i)Syiah terbahagi kepada 3 kumpulan iaitu Syiah Imamiah, Syiah Zaidiah dan Syiah Batiniah.i. Sebab digelar dengan Syiah Imamiah:Kerana mereka berpendapat jawatan pemimpin umat Islam (Imam) hanya layak disandang oleh Ahli al-Bait sahajab(ii)Dua pegangan kumpulan ini yang bertentangan dengan akidah Ahli Sunnag Wal Jamaah:1. Beriktikad bahawa jawatan Imam adalah jawatan yang dianugerahkan oleh Allah seperti kenabian2. Menolak semua hadis yang bukan diriwayatkan oleh Ahli Bait3. Beriktikad bahawa Imam yang kedua belas iaitu Muhammad al-Mahdi al-Qaim bil Hujjah akan muncul sebagai Imam Mahadi4. Beramal dengan Taqiyah iaitu menyembunyikan iktikad sebenar mereka apabila berhadapan orang yang berbeza iktikad dengan mereka5. Mengharuskan perkahwinan mutaah iaitu nikah sementara atau kontrak

B(iii)Cara untuk mengelakkan diri terlibat dengan ajaran Syiah:1. Sentiasa mempelajari asas akidah (1m) berdasarkan kitab ahli Sunnah Wal Jamaah (1m)2. Belajar daripada guru (1m) yang diiktiraf keilmuannya dalam bidang akidah (1m)3. membina ketahanan akidah (1m) dengan cara berdoa, membaca al Quran dan sebagainya (1m)4. Menjauhkan diri dari orang yang berpegang dengan ajaran sesat (1m) seperti Syiah(1m)2aSemasa menunaikan ibadat haji dan umrah jemaah hendaklah melaksanakan perkara rukun, wajib dan sunat untuk menjamin kesempurnaan ibadat tersebut.2a(i)Dua miqat makani umrah bagi jemaah yang telah berada di Mekah.1. Tanaim2. Jaranah3. Hudaibiah2a(ii)Dua amalan wajib haji yang dilakukan di Mina:1. bermalam di Mina2. melontar di Jamratul Aqabah pada 10 Zulhijjah3. Melontar di ketiga jamrah pada hari-hari Tasyrik2a(iii)Dua hikmah dam dalam ibadat haji dan umrah:- Melatih manusia supaya bertanggungjawab(1m) terhadap segala kekurangan dalam ibadat yang dilakukan (1m)- Mengingatkan manusia supaya berdisiplin (1m) dalam menunaikan ibadat haji (1m)- Melatih manusia supaya bersungguh-sungguh menumpukan perhatian (1m) semasa menunaikan ibadat (1m)- Mengingatkan manusia supaya menunaikan ibadat haji dengan teratur (1m) agar makbul di sisi Allah SWT (1m)2b(i)Berakhir tempoh hadanah bagi seorang kanak-kanak:-Tempoh penjagaan berakhir apabila kanak-kanak tidak lagi memerlukan pemeliharaan disebabkan telah dewasa (1m) dan mampu berdikari.(1m)2b(ii)Dua sebab seseorang itu gugur hak hadanah.- Berkahwin dengan lelaki yang tidak mempunyai pertalian nasab dengan kanak-kanak tersebut- Berkelakuan buruk secara keterlaluan dan terang-terangan.- Berpindah tempat kediaman untuk menghalang bapa kanak-kanak menziarahinya- cuai atau menganiayai kanak-kanak tersebut- murtad, gugur hak hadanah apabila keluar dari Islam2b(ii)Encik Hamdan berhasrat untuk melaburkan wang pampasan yang diperolehi ke dalam sebuah syarikat saham. Langkah yang perlu diambilkira oleh beliau bagi memastikan pelaburannya itu menepati syarat:- Saham tersebut hendaklah bebas dari unsur riba(1m) seperti penentuan dividen secara tetap (1m)- Saham tersebut tidak dilaburkan dalam industri haram(1m) seperti perjudian(1m)- Saham itu bukan dari jenis yang dilaburkan dalam akuan simpanan tetap (1m) atau akaun smeasa/bank konvensional(1m)- Pelaburan saham tersebut bukan dalam syarikat korporat (1m) atau perdagangan yang berurus niaga dalam perkara yang haram(1m)3aMemerangi golongan nabi palsu dan golongan yang ingkar membayar zakat adalah polisi Khalifah Abu Bakar al-Siddik sebaik sahaja dilantik sebagai khalifah.3aiDua kebaikan tindakan tersebut:- meningkatkan syiar Islam- mengekalkan keamanan negara- menjaga kesucian agama Islammendaulatkan kerajaan Madinahmengelakkan daripada orangramai tertipu memastikan semua orang percaya bahawa tiada nabi selepas kewafatan Rasulullah SAW

3aiiPolisi Khalifah Abu Bakar al-Siddik selain polisi di atas:-menggerakkan semula tentara Usamah bin Zaid untuk memerangi penduduk Ghassan-Melantik khalifah selepasnya untuk memelihara perpaduan umat IslamDailog Ustaz Hamid dengan AhmadU: Ahmad, kamu tahu tak siapa Imam Bukhari?A: Tahu, ustaz, beliau seorang tokoh hadis terkenal.U: Boleh ceritakan sedikit sifat peribadinyaA: Boleh ustaz sebab dah belajar semasa Tingkatan 4 dulu. Beliau seorang yang sangat teliti dalam melakukan sesuatu, sangat menghormay ilmu dan guru yang mengajar.U: Jangan lupa Ahmad, beliau sanggup pergi ke sesuatu tempat yang jauh semata-mata untuk memastikan kesahihan sesuatu hadis.A: Betul tu Ustaz.3bMerujuk dialog di atas, saya mampu menguasai sesuatu bidang ilmu:-Saya akan mampu menguasai sesuatu bidang ilmu dengan cuba mencintai ilmu tersebut. -Bila kita minat dengan ilmu, kita akan bersungguh-sungguh untuk belajar dan sanggup pergi ke mana sahaja orang mengajar sesuatu ilmu.

3c(i) Maksud kemudahan awam:-Kemudahan yang disediakan oleh pihak tertentu (1m) unntuk kegunaan orangramai (1m)3ciiDua contoh penyalahgunaan kemudahan awam yang berlaku dalam kalangan pelajar:- Membuang sampah merata-rata- Merosakkan papan tanda dalam kawasan sekolah- Mematahkan kerusi dan meja- menconteng dinding tandas- merosakkan peralatan di surau3b(i)Contoh Jawapan:Saya akan mampu menguasai sesuatu bidang ilmu dengan cuba mencintai ilmu tersebut. Bila kita minat dengan ilmu,kita akan bersungguh-sungguh untuk belajar dan sanggup pergi ke mana-mana sahaja.Namun ilmu kita tidak berkat , jika tidak menghormati orang yang memberi ilmu.Kesimpulannya, jika kita hendak menguasai sesuatu ilmu mesti ada minat, kesungguhan, hormat guru dan tidak abaikan kewajipan kepada Allah3c(ii)Dua usaha mengawal penyalahgunaan:Mengadakan kempen kesedaran cara menggunakan kemudahan awam.Mengadakan aktiviti menanam pokok di kawasan surau.Mengadakan pertandingan keceriaan kelas/kceriaan tandas.

32SOALAN 4 .[a] [i]

Dua faktor kejatuhan kerajaan Abbasiah.Kegawatan ekonomi.Perselisihan aliran fahaman keagamaan.Kelemahan pemerintahan kerajaan Abbasiah.Perebutan kuasa dikalangan putera mahkota.Perpecahan wilayah-wilayah di bawah kekuasaan kerajaan Abbasiah.

4 (a ii)Pengajaran yang boleh diambil di sebalik sejarah kejatuhan kerajaan Abbasiah:Kita hendaklah sentiasa memupuk/menjaga/dan mengekalkan perpaduan sesama kita kerana faktor kejatuhan kerajaan Abbasiah berpunca dari konflik dalaman yang parah.Kita hendaklah mengelak daripada terpengaruh dengan aliaran fahaman keagamaan yang fanatik kerana ia boleh mengancam kestabilan negara.

4(bi)Dua tokoh yang mempengaruhi perjuangan Syeikh Tahir:- Syeikh Muhammad Abduh- Syeikh Muhammad Rashid Redha.

4a(ii)Kesan pembaharuan yang disaran beliau kepada masyarakat Islam Nusantara:- Umat islam berpegang kepada Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan.- Perbuatan menyalahi akidah dapat dibasmi.-Timbul semangat anti penjajah. 4c(i)Dua bentuk pencemaran alam:- Pencemaran air.- Pencemaran tanah.- Pencemaran bunyi.- Pencemaran udara.4c (ii)Punca berlaku pencemaran bunyi:Bunyi pencemaran motorBunyi dari kilaangKuari-kuari yang mengeluarkan bunyi pemecah batu, injin gerudi dan kenderaan.Kerja-kerja pembinaan bangunan.

4c(iii)Cara menjamin persekitaran yang bersih dan indah:Kerajaan hendaklah menggubal peraturan yang lebih tegas/1m.Melalui peraturan yang ditetapkan itu dapat melatih masyarakat yang lebih berdisiplin/1m.contohnya mengenakan denda yang tinggi kepada orang yang melakukan pencemaran alam /1m.Kesannya masyarakat akan saling menghargai alam sekitar agar sentiasa bersih dan indah /1mBK7 SKEMA PENDIDIKAN ISLAM KERTAS2(1223/2)Maksud Wahyu :Kalam Allah SWT yang diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibril.1a (ii)Dua Sebab Allah SWT memerintahkan manusia berfikir berdasarkan wahyu:Wahyu adalah perkara benar yang datang daripada Allah SWT.Manusia akan dapat mengenal Allah SWT Mengukuhkan keimanan dan ketaqwaan1a(iii)Perumpamaan/Perbezaan Orang Yang Celik Dengan Orang Yang Buta:

ORANG CELIKORANG JAHILOrang yang berilmu pengetahuanOrang yang jahilOrang yang mentaati perintah AllahOrang yang melanggar perintah AllahOrang yang berakhlak muliaOang yang berakhlak buruk1b(i)Dua Suruhan Lain Selain Memakan Makanan Yang Baik:Melakukan amalan solehMelakukan amal kebajikan sesama manusia1b(iii)Dua Panduan Untuk Memilih Makanan Yang Baik:Dari sumber yang halalDiusahakan oleh orang IslamMemastikan kandungannya halal/bahan yang halalDisembelih dengan nama Allah1b(iii)Jelaskan cara pengambilan makanan haram menurut Islam?Jawapan:Cara pengambilan makanan haram menurut Islam ialah:Makan sekadar menyelamatkan nyawa sahajaMakan dan minum bukan untuk kenyangHanya terdapat makanan haram sahaja.1c2,1,4,32a(i)Dua Perkara Yang Menghalang Seseorang Daripada Mendapat Hidayah:Melakukan maksiat dan kemungkaranMalas beribadat kepada AllahBersikap sombongMakan dan minum benda haram2a(ii)Dua perbezaan antara golongan yang mendapat hidayah dengan golongan yang tidak mendapat hidayah:

Golongan Mendapat HidayahGolongan Tidak Mendapat HidayahSentiasa beriman dan bertaqwa kepada AllahTerus berada dalam kesesatan Berubah kepada akhlak muliaKekal dengan akhlak burukSentiasa melakukan amal kebaikanGemar melakukan kejahatanMemiliki jiwa tenangSentiasa gelisah2b(i)Dua perbuatan negatif dalam hadis:Dengki/iri hati/hasadMenipuBenci membenciBerpaling mukaBerjual beli atas jualan orang lainZalimBohongMembunuhMencuriMenceroboh kehormatan2b(ii)Konsep Persaudaraan :Umat Islam bersaudara/1m tanpa mengira keturunan/bangsa/warna kulit/1m2b(iii)Dua pengajaran yang boleh diamalkan dalam masyarakat:Kita hendaklah mengamalkan budaya ziarah menziarahi/1m agar masyarakat dapat kenal mengenal antara satu sama lain/1mKita hendaklah menjauhi sifat tipu menipu kerana ia boleh menyebabkan pergaduhan/1m2cC,D,A,B @ CDAB3a(i)Dua contoh sikap kasih sayang Rasulullah SAW terhadap umatnya:Berdoa supaya Allah memberi hidayah kepada kaumnyaMemaafkan dan sabar dengan kerenah umatnyaMemberi syafaat kepada umatnya di hari Akhirat kelak.

3a(ii)Dua kebaikan mencontohi Rasulullah SAW oleh para pendakwah masa kini:Sasaran dakwah mudah diterima oleh masyarakat.Dakwah dapat disebarkan dengan berkesan.

3b(i)Dua kelebihan mendekatkan diri kepada Allah:Dikasihi dan disayangi AllahMudah mendapat pertolongan AllahMudah melakukan kebaikanSegala urusan dipermudahkan oleh Allah.3cB,A,A,B4a(i)Maksud Hidayah Seperti Sebuah Lampu:Petunjuk Allah SWT menerangi hati orang mukmin/1m seperti cahaya yang menerangi alam./1m4bA :mad jaiz munfasilB : Izhar halqiB : Alif lam qamariahA : Ikhfak syafawi5a(i)Maksud dengan perhiasan yang zahir:MukaDua tapak tangan5a(ii)Dua cara menjaga batas pergaulan sesama ahli keluarga:Bercakap dengan tutur kata yang sopanMengasingkan tempat tidur anak-anak lelaki dan perempuanBergurau senda tidak melampaui batas.5a(iii)Sekiranya tuntutan tersebut diabaikan:Jawapan:Islam mewajibkan orang mukmin lelaki dan perempuan sentiasa menjaga batas pergaulan. Sekiranya tuntutan di atas diabaikan kemungkinan akan berlaku perkara maksiat/1m dalam keluarga seperti sumbang mahram.1m Kesannya akan lahir anak luar nikah /1m yang boleh merosakkan hubungan nasab/. Kesimpulannya orang Islam wajib menjaga batas pergaulan mengikut syariat Islam bagi menjamin keharmonian hidup./1m5bHukum Tajwid:i) idgham mislainiIi)mad wajib muttasilIii)idgham maal ghunnahIv) wakaf QabihV) mad wajib muttasilVi) mad silah qasirah5cMerumikan:Umat yang cemerlang sentiasa berfikir secara kritis dan kreatif.Iman dan taqwa merupakan bekalan terbaik untuk dibawa ke alam akhirat.Lelaki diharamkan memakai perhiasan wanita termasuk emas dan sutera tulen.Sistem insurans diharuskan oleh Islam sekiranya memenuhi konsep syariat.