dasar luar dalam tempoh 1990

1
Dasar Luar Dalam Tempoh 1990-an i. Lantang menyuarakan isu alam sekitar, mahukan negara maju memikul tanggungjawab bersama (Sidang Kemuncak Bumi). ii. Menjadi tuan rumah kepada IFNGO (Persidangan Badan-badan Bukan Kerajaan dalam Pencegahan dan Penyalahgunaan Dadah). iii. Mengemukakan ketidakpuasan cara PBB menyelesaikan isu Bosnia-Herzergovina. iv. Menentang ujian nuklear yang dijalankan oleh Perancis di Lautan Pasifik Selatan. v. Pada tahun 1996, Tan Sri Razali Ismail iaitu Wakil Tetap Malaysia ke PBB dilantik menjadi Presiden Perhimpunan Agung PBB. Dasar Luar Dalam Tempoh 2000-an i. Menghantar pasukan tentera untuk menyertai pasukan pengaman PBB di Timor Timur di Indonesia. ii. Menentang keganasan antarabangsa dan menentang pengambilan tindakan ketenteraan untuk menghapuskan keganasan. iii. Menyeru PBB menganjurkan persidangan antarabangsa untuk mengkaji punca-punca yang menyebabkan munculnya kumpulan pengganas. iv. Menjadi Pengerusi NAM dan OIC pada tahun 2003.

Upload: yuuki-lin

Post on 09-Nov-2015

238 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

pa

TRANSCRIPT

Dasar Luar Dalam Tempoh 1990-an

i.Lantang menyuarakan isu alam sekitar, mahukan negara maju memikul tanggungjawab bersama (Sidang Kemuncak Bumi). ii.Menjadi tuan rumah kepada IFNGO (Persidangan Badan-badan Bukan Kerajaan dalam Pencegahan dan Penyalahgunaan Dadah). iii.Mengemukakan ketidakpuasan cara PBB menyelesaikan isu Bosnia-Herzergovina. iv.Menentang ujian nuklear yang dijalankan oleh Perancis di Lautan Pasifik Selatan. v.Pada tahun 1996,Tan Sri Razali Ismailiaitu Wakil Tetap Malaysia ke PBB dilantik menjadiPresiden Perhimpunan Agung PBB.

Dasar Luar Dalam Tempoh 2000-an

i.Menghantar pasukan tentera untuk menyertai pasukan pengaman PBB di Timor Timur di Indonesia. ii.Menentang keganasan antarabangsa dan menentang pengambilan tindakan ketenteraan untuk menghapuskan keganasan. iii.Menyeru PBB menganjurkan persidangan antarabangsa untuk mengkaji punca-punca yang menyebabkan munculnya kumpulan pengganas. iv.Menjadi Pengerusi NAM dan OIC pada tahun 2003.