buku laporan 2014

48

Upload: leduong

Post on 23-Jan-2017

295 views

Category:

Documents


6 download

TRANSCRIPT

Page 1: Buku Laporan 2014
Page 2: Buku Laporan 2014
Page 3: Buku Laporan 2014

1

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

ISI KANDUNGAN

TAJUK MUKA SURAT

Jutaan Terima Kasih Pada Tetamu Terhormat 2

Agenda 3

Sekapur Sireh Seulas Pinang 4

Barisan AJK Cawangan Penggal 2014/2016 7

Majlis Perasmian Mesyuarat Agung Tahunan PERDASAMA Kali Ke 16 13

Mesyuarat Agung Tahunan PERDASAMA Kali Ke 16 13

Notis Mesyuarat Agung PERDASAMA ke 16 14 Minit Mesyuarat Agung Tahunan PERDASAMA ke 15 Tahun 2013 18

Senarai Kehadiran Ahli Ke Mesyuarat Agung Kali Ke 15 23

Laporan Aktiviti PERDASAMA Pusat Oktober 2013 - September 2014 30

Laporan Aktiviti PERDASAMA Cawangan Oktober 2013 - Jun 2014 35

Lagu PERDASAMA 39

Sekalung Penghargaan 40

Page 4: Buku Laporan 2014

2

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

Persatuan Pedagang dan Pengusaha Melayu Malaysia

(Malay Businessmen And Industrialists Association of Malaysia)

Mengucapkan

Jutaan Terima KasihKepada

YB DATO’ SERI MUSTAPA MOHAMED

MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI (MITI)

Kerana sudi merasmikan

MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PERDASAMA KE 16

Page 5: Buku Laporan 2014

2 3

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

MESYUARAT AGUNG PERDASAMA PUSAT KALI KE 16 SESSI 2013AHAD, 28 SEPTEMBER 2014

HOTEL PARK AVENUE, SG PETANI, KEDAH DARUL AMAN

AGENDA :

1. Ucapan Aluan oleh Presiden PERDASAMA

2. Melulus dan mengesahkan Minit Mesyuarat Agung Tahunan ke 15 tahun 2013

3. Membentangkan Laporan Tahunan Jawatankuasa bagi tahun berakhir 30 Disember 2013 oleh Setiausaha Agung

4. Membentangkan Laporan Tahunan Penyata Kewangan yang diaudit bagi tahun berakhir 30 Disember 2013 oleh Bendahari Agung

5. Melantik Juru Audit untuk tahun berakhir 31 Disember 2014 6. Membentangkan pindaan perlembagaan (jika ada)

7. Membentang dan membahaskan usul-usul (jika ada)

8. Hal-hal lain

9. Ucapan penangguhan

Page 6: Buku Laporan 2014

4

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

EN. ISAMUDDIN BIN ZAKARIAYang Di Pertua PERDASAMA Kelantan

Assalamualaikum W.B.T

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Sekalung tahniah dan terima kasih kepada semua pengurusan yang terlibat dalam menerbitkan Buku Laporan Tahunan Mesyuarat Agung PERDASAMA Bagi Tahun 2014 ini.

Saya mewakili ahli jawatankuasa serta ahli usahawan dari Negeri Kelantan ingin menyatakan bahawa setelah lebih sedekad perjuangan PERDASAMA dalam arus perubahan ekonomi bumiputera tanah air,telah banyak onak dan duri telah diredah dalam menempuh perjuangan serta memberi perhatian sepenuh jiwa raga dan pengorbanan mencurah keringat, tenaga, masa dan wang ringgit, kini PERDASAMA semakin unggul dan dikenali sebagai NGO yang relevan dengan masyarakat Pedagang dan Pengusaha dalam membawa isi hati, permasalahan, penyelesaian, pandangan dan cadangan dari pelbagai agensi kerajaan atau swasta serta badan-badan yang berkaitan.

Gabungan serta kerjasama erat dari kepimpinan dan tenaga kerja PERDASAMA PUSAT dan Negeri amatlah memberi kesan yang begitu menyakinkan semua pihak terutamanya di kalangan ahli usahawan PERDASAMA itu sendiri.

Oleh itu perjuangan ini WAJIBLAH diteruskan sebagai satu JIHAD ke jalan ALLAH S.W.T supaya setiap penghasilan yang di perolehi oleh setiap usahawan PERDASAMA di berkati dan direstui oleh Allah Taala.

Akhir kata, adalah menjadi harapan saya sebagai YDP PERDASAMA KELANTAN ingin melihat usahawan dan pedagang bumiputera PERDASAMA khasnya di Negeri Kelantan dan umumnya di seluruh tanah air supaya dapat sama-sama melakukan transformasi minda, ilmu dan wawasan supaya sejajar dengan transformasi negara untuk mencapai WAWASAN 2020 kelak.

Sekian Terima Kasih.

Page 7: Buku Laporan 2014

4 5

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

EN. MAHADZIR B. MOHD MUSTAFFAYang Di Pertua PERDASAMA Pulau Pinang

Assalamualaikum wrh, wbt.

Tahun 2014 menyaksikan suasana sosioekonomi dan sosiopolitik Malaysia dilanda pelbagai cabaran. Perkembangan ini sedikit sebanyak mempengaruhi gerak kerja dan ekosistem Perniagaan dinegara kita. Jesteru para Pedagang dan Pengusaha Melayu Islam Malaysia perlu terus bersikap objektif dengan matlamat jangkamasa panjang ekonomi Melayu. Sehubungan itu, ilmu perlu terus di pertingkatkan, kemahiran perlu terus dibina, peluang perlu terus di teroka dan daya juang untuk maju didalam perniagaan perlu terus di semarakkan.

Perjuangan PERDASAMA kearah transformasi sosioekonomi dan sosiopolitik Negara sentiasa berada di landasan demi memartabatkan Melayu Islam agar tidak ketinggalan berbanding bangsa-bangsa yang lain.

Jaringan hubungan yang di ketengahkan ini membuktikan bahawa betapa prihatinnya PERDASAMA dalam mendedahkan pelbagai peluang perniagaan, perusahaan dan menyediakan variasi aktiviti-aktiviti sama ada berbentuk seminar, pameran, bengkel, serta lawatan ke pelbagai industri sama ada di dalam mahu pun di luar Negara kepada bangsa Melayu. Usaha ini pastinya membantu setiap ahli PERDASAMA memanfaatkan pengetahuan terkini serta pengalaman bagi merealisasikan impian perniagaan mereka.

Sebagai peneraju PERDASAMA Cawangan Pulau Pinang, ini merupakan suatu tanggungjawab yang besar dan cabaran untuk mengangkat seterusnya menyambungkan kesinambungan misi perjuangan ini. Di samping menggiatkan usaha kaderasi para ahli baru yang berpotensi, PERDASAMA Pulau Pinang juga sentiasa merencanakan aktiviti-aktiviti keusahawanan yang dapat memperluaskan serta meningkatkan pembangunan masyarakat usahawan Bumiputera khususnya di Pulau Pinang.

Semoga usaha murni PERDASAMA Nasional & Cawangan akan sentiasa diberkati Allah SWT, InsyaAllah.

Selamat Bersidang.

Page 8: Buku Laporan 2014

6

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

YBHG DATO’ MOHD AZMAN BIN AHMADYang Di Pertua PERDASAMA Negeri Sembilan

Bismillahirrahmanirahim...

Alhamdullillah, syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah kurniaNya dapat saya memberikan sepatah dua kata dalam sekapur sirih sempena Mesyuarat Agung PERDASAMA bagi tahun 2014/2017 ini.

Sesungguhnya, amatlah berbesar hati saya dapat berkhidmat di dalam PERDASAMA walaupun di peringkat cawangan Negeri Sembilan kerana objektif utama PERDASAMA adalah untuk membimbing, membantu, memberi dan menyediakan program-program untuk pengusaha dan pedagang Melayu di dalam memajukan perniagaan mereka. Atas peranan ini kemajuan peniaga Melayu adalah juga kemajuan orang Islam sepertimana yang di tuntut di dalam Agama Islam.Lantaran itu saya ingin bersama-sama ahli PERDASAMA yang lain mengembeleng tenaga bagi mencapai hasrat murni tersebut.

Oleh yang demikian, apabila saya mengambilalih kepimpinan Cawangan PERDASAMA Negeri Sembilan, saya telah menetapkan satu hala tuju bagi meningkatkan kemajuan ahli sedia ada dan memberi penekanan terhadap ahli-ahli muda bagi sama-sama bersaing di dalam bidang perniagaan yang penuh mencabar ini. Insya Allah dengan bantuan dan sokongan AJK Cawangan, hala tuju ini akan mencapai kejayaan.

Akhir kata, marilah kita sebagai ahli PERDASAMA tak kira cawangan mana sekalipun, bersama-sama berganding bahu bagi menjayakan hasrat dan objektif persatuan.

Sekian dan Selamat Bersidang.

Page 9: Buku Laporan 2014

6 3

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG MD NASAIR BIN MD NOHYDP PERDASAMA Kedah

Assalamualaikum w.b.t

Syukur Alhamdulillah, kerana dengan limpah kurniaNya pada hari ini kita dapat mengadakan Mesyuarat Agung Kali ke -16 tahun 2014.

Dalam memperkasakan ekonomi Bumiputera, Pedagang dan Pengusaha Melayu perlu memiliki sikap dan nilai “Patriotisme Ekonomi” bukan sekadar membantu satu sama lain namun perlu mempunyai kesepakatan yang kental dan utuh serta hala tuju yang positif dalam merealisasi pembangunan usahawan Melayu.

Sikap “ Melayu tolong Melayu” wajar ada dalam pemikiran setiap Pengusaha Melayu supaya setanding dan setaraf sikap usahawan bangsa lain terutama sahabat kita dari kaum Cina yang terbukti begitu kukuh membantu rakan mereka dalam perniagaan,sikap itu mampu merapat jurang ekonomi dan pertingkatkan ekonomi bangsa Melayu.Namun ada masa yang sama juga pengusaha tidak boleh terlalu mengharapkan bantuan semata-mata sehingga tidak mahu berusaha sebalik perlu gigih dalam memajukan perniagaan. Akhir kata,menjadi harapan saya sebagai YDP PERDASAMA Kedah ingin melihat peniaga dan usahawan bumiputera bergerak bersama-sama bagi menikmati kejayaan,saya juga ingin melihat lebih ramai usahawan Bumiputera bergelar jutawan dapat dilahirkan dan bukan hanya sekadar bergelar peniaga sahaja.

Selamat bersidang dan semoga PERDASAMA akan sentiasa diberkati Allah SWT.

Sekian , Terima Kasih.

Page 10: Buku Laporan 2014

4

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

YBHG DATUK HJ MOHD FAUZI BIN ZAKARIAYang Di Pertua PERDASAMA Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Assalamualaikum WBT dan Salam 1 Malaysia!

Sekalung tahniah saya ucapkan kepada PERDASAMA Nasional di atas penganjuran Mesyuarat Agung Tahunan PERDASAMA Nasional buat kali ke 16 ini.

Sebagai Yang Di Pertua dan mewakili seluruh jentera PERDASAMA Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, kami amat berbangga dengan usaha dan kejayaan yang dikecapi oleh PERDASAMA Pusat dalam memartabatkan golongan pengusaha Melayu dan Bumiputera ke arah ekonomi dan sikap profesionalisme yang tinggi.

Rangkaian program pembangunan usahawan yang diketengahkan oleh PERDASAMA banyak membantu usahawan Melayu dan Bumiputera bagi meningkatkan pengetahuan, skil serta mendedahkan para usahawan kepada peluang-peluang perniagaan serta bantuan yang sedia ada.

Lapangan yang telah disediakan melalui PERDASAMA ini tidak mampu dimanfaatkan tanpa penglibatan oleh para ahli di samping semangat, jiwa dan jatidiri yang positif. Pembangunan usahawan turut menitikberatkan nilai disiplin, sikap rajin, komited dan bersungguh-sungguh sekiranya para usahawan mahu lebih berjaya di dalam bidang perniagaan yang diceburi. Selain daripada kriteria tersebut, nilai kepimpinan yang tinggi harus diterap dikalangan para usahawan kerana tanpa kepimpinan yang baik, sudah tentu perniagaan tersebut tidak mampu bertahan lama.

Oleh itu, saya menyeru supaya para ahli bersatu padu dan bekerjasama bagi melebarkan ekonomi orang Melayu dan Bumiputera melalui penglibatan kepada aktiviti-aktiviti yang dianjurkan oleh PERDASAMA. Sokongan harus diberikan kerana melalui jaringan PERDASAMA jugalah kita boleh menyelamatkan ekonomi orang Melayu dan Bumiputera.

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada YBhg Dato’ Moehamad Izat, selaku Presiden PERDASAMA Nasional dan kepimpinan beliau sehingga membawa PERDASAMA ke satu tahap yang membanggakan dan menjadi platform rujukan para pengusaha kini termasuk pengiktirafan oleh jabatan-jabatan kerajaan di bawah kepimpinan YAB Dato’ Sri Mohd Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia.

Akhir kata, syabas sekali lagi saya ucapkan di atas penganjuran majlis mesyuarat agung tahunan PERDASAMA Nasional kali ke 16 ini. Semoga usaha murni PERDASAMA sentiasa utuh dan bergerak maju seiring dengan aspirasi Kerajaan dan diberkati Allah S.W.T

Sekian, Terima Kasih.

Page 11: Buku Laporan 2014

4 5

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

EN. HAMDAN BIN KASIMYang Di Pertua PERDASAMA Melaka

Assalammulaikum .wbt

Saya mengucapkan selamat ber mesyuarat agong PERDASAMA pusat, harapan saya agar perwakilan dapat memikirkan persaiangan-persaingan yang akan datang khususnya untuk golongan bumiputra dan saya berharap kita dapat membuat satu pilihan yang terbaik semasa permilihan ajk yang baru.

Sekian, Terima Kasih.

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

TN. HAJI RAHMAT BIN MD. YUSOFYang Di Pertua PERDASAMA Johor

Assalammulaikum .wbt

Alhamdullillah, Syukur kepada Allah Subhanallahu Wataala, Selawat serta Salam kepada junjungan Nabi Muhammad SAW, Para Sahabat serta para pengikut Baginda yang taat lagi jujur hingga akhir zaman serta dengan rendah diri saya ingin mengucapkan syukur kehadrat Allah SWT kerana telah memberikan kesihatan yang baik.

Di sini, kita memerlukan kekuatan Ilmu, kekuatan jati diri, kekuatan Rohani supaya kita tidak terpesong dari landasan matlamat PERDASAMA yang sebenar. Sebagai ahli, kita perlu dengan penuh kesedaran mencari dan memainkan peranan untuk menyerap segala keperluan untuk mempersiapkan diri dalam memastikan perjuangan memartabatkan agama, bangsa, dan tanah air (A, Ba, Ta) terus dijuang.

Dalam pada kita sibuk mempersiapkan diri untuk tujuan memartabat A, Ba, Ta, jangan pula kita lupa akan agenda melayu untuk mencapai hasrat kerajaan meningkatkan dan menambah lebih ramai lagi bilangan usahawan bumiputera dibawah dasar masyarakat perdagangan dan perindustrian bumiputera generasi baru agar kekayaan Negara dapat dijana dan dinikmati secara adil dan saksama oleh semua kaum di Negara ini.

Sekian, Terima Kasih.

Page 12: Buku Laporan 2014

6

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKAPUR SIREH SEULAS PINANG

PUAN SUHAIDA BINTI MOHD HASHIMYang Di Pertua PERDASAMA Perak

Assalammulaikum .wbt

Sebagai pembuka kata, warga PERDASAMA Negeri Perak bersimpati dan mengucapkan takziah kepada mereka yang terlibat dengan beberapa tragedi yang menyayat hati melibatkan Negara dan rakyat Malaysia. Syabas dan terima kasih diucapkan kepada kepimpinan Negara di atas kecekapan serta kecemerlangan mengurus situasi tersebut. Kita juga bersyukur meskipun Negara dilanda musibah, pengurusan pentadbiran serta ekonomi Negara tidak terjejas. Malah, kerajaan telah terus memastikan pembangunan dan pengupayaan para pedagang dan pengusaha Melayu akan turut sentiasa diberi perhatian sewajarnya.

Bersyukur kita kepada Allah di atas kelancaran proses pemilihan cawangan-cawangan PERDASAMA di seluruh Negeri termasuk Negeri Perak dimana telah terdapat transformasi dalam pucuk pimpinan negeri. Sebagai orang baru menerajui Perak, sokongan dan kerjasama dari pusat dan cawangan-cawangan lain amatlah di alu-alukan. Kepimpinan negeri di Perak akan sedaya upaya memperkasa dan memenuhi objektif, misi dan visi PERDASAMA seterusnya memantapkan organisasi PERDASAMA sebagai organisasi yang kuat dan berjaya. Namun begitu, ianya hanya boleh direalisasikan dengan kepimpinan yang padu serta erat dari pusat dan cawangan.

Memandangkan Pusat juga turut mengadakan pemilihan pada tahun ini, sewajarnya mempunyai barisan yang mantap demi merealisasikan apa yang telah dirancang oleh pihak kerajaan. Apa yang penting, sesiapa jua yang dipilih, Perak akan memberi sokongan dan kerjasama. Diharapkan kepimpinan pusat juga akan bersama-sama dengan ahli-ahli di Perak untuk memacu kejayaan PERDASAMA.

Kita mendoakan agar perlaksanaan AGM serta Pemilihan Pusat akan berjalan dengan baik dan jayanya.

Sekian, Terima Kasih.

Page 13: Buku Laporan 2014

6 7

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

BARISAN AJK CAWANGAN PERDASAMABAGI PENGGAL 2014 - 2016

AJK PERDASAMA NEGERI SEMBILAN

YANG DI PERTUA : Dato’ Mohd Azman Bin AhmadNAIB YANG DI PERTUA : Encik Adzhar Bin Haji YahyaSETIAUSAHA : Puan Roselinda Binti RamliPENOLONG SETIAUSAHA : Encik Mohd Jasmi Bin Abas BENDAHARI : Puan Rohimah Binti HalimPENASIHAT UNDANG-UNDANG : Puan Maishi’ah Binti Haji Hasan

AHLI JAWATANKUASA : Tuan Haji Bahkri Bin Paijo Encik Abdul Samad Bin Salleh Encik Sharifhuddin Bin Abdul Ghafar Faizul Aznie Bin Md Razani Muhammad Riedha’ Bin Mohd Azman Mohd Rizaudden Bin Abdullah Amri Nizar Bin Md Razani Mohd Fadly Azrai Bin Yunus Tuan Haji Suardi Bin Sawai

AJK PERDASAMA KEDAH

YANG DI PERTUA : Md Nasair Bin Md Noh NAIB YANG DI PERTUA I : Rizal Amir Bin RejabNAIB YANG DI PERTUA II : Haji Tajudin Ahmad SETIAUSAHA : Mohd Najimi Bin HamdanBENDAHARI : Rosmahani Abd Razak PERDASAMA MUDA : Rizal Amir Bin Rejab PERDASAMA WANITA : Shaqirah Binti Muin

AHLI JAWATANKUASA : Darwis Asrul Bin Hadi Daud Shafiee Bin Salleh Ahmad Zuhaini Bin Salleh Shahabudin Allah Pitchay Jasmiyanti Binti Ismail Siti Mastura Bin Saad Nor Shafini Binti Chik Buang Norasyikin Binti Md Lazim Suriati Binti Che Mid Zulkefli Bin Shuib Yusri Bin Miseman Nazri Bin Awang Kamarul Zaman Bin Abdul Karim

Page 14: Buku Laporan 2014

8

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AJK CAWANGAN WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR

YANG DI PERTUA : Datuk Hj Mohd Fauzi Bin Zakaria NAIB YANG DI PERTUA I : Ir Mohamed Hassan Bin Haji K.B Hamzah NAIB YANG DI PERTUA II : Khirudin Bin Abdullah SETIAUSAHA : Masni Shahizan PENOLONG SETIAUSAHA : Nur Fariza Binti Yahya BENDAHARI : Nur Hayati Binti Karim

AHLI JAWATANKUASA : Hajjah Rose Aini Binti Lockman Laily Binti Osman Bibi Sunita Binti Khan Azreil Bin Amlir Norni Binti Osman Ahmad Raslan Bin Osman Rosni Binti Mohamed Sharif Haji Mohamed Adnan Muhammad Hazwan Bin Hussien Kamalia Abdul Manaf

PEMERIKSA KIRA-KIRA : Juliana Binti Mohamad Noor Anita Binti Azaham

AJK CAWANGAN MELAKA

YANG DI PERTUA : En. Hamdan Bin KasimNAIB YANG DI PERTUA : Datuk Azizan Bin Mat Dpsm.,Kmn.,Amk.,Bcm.,Bkm. SETIAUSAHA : En. Rosleen Bin Abu SamahBENDAHARI : Tn. Hj. Abd Rahim Bin Adam

AHLI JAWATANKUASA : Tn. Hj. Jaafar Bin Ahmat En. Abdullah Bin Kaut En. Hurmazan Bin Ismail En. Kamarudin Bin Mohd Ali En. Khairudin Bin Abu Bakar Pn. Shamsiah Binti A.Kadir Pn. Anita Binti Mohamed Salleh Pn. Sharifah Balkhiah Binti Syed Abas Cik. Harytine Binti Katab Cik. Shirzla Helmi Binti Mohd Hayaha

Page 15: Buku Laporan 2014

8 9

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AJK CAWANGAN PULAU PINANG

YANG DI PERTUA : En. Mahadzir B. Mohd Mustaffa NAIB YANG DI PERTUA : YBhg Dato’. Hj. Salim @ Saleem B. ManshoorSETIAUSAHA : En. Malik Faisal B. Abdul Rahim BENDAHARI : En. Razali Bin Ishak

AHLI JAWATANKUASA : Pn. Hajjah Habibah Bt. Hj. Ismail En. Mohamad Rashid B. Nagoore Meerah Tn. Hj. Mustaffa Bin Kadir Mydin Tn. Syed Ahmad B. Syed Osman En. Mohamed Yusoff Mohamed Noor En. Kamarul Baharin B. Khalil En. Noor Rizan B. Yahaya Pn Hartini Bt. Md Noor En. Sulaiman B. Ismail

AJK CAWANGAN KELANTAN

YANG DI PERTUA : En. Isamuddin Bin Zakaria NAIB YANG DI PERTUA I : En. Mohd Bakar Bin Jamada Ali NAIB YANG DI PERTUA II : En. Kamaruddin Bin Yunus SETIAUSAHA : Pn. Danny @ Norzaimah Binti Afandi PENOLONG SETIAUSAHA : En. Ahmad Zaki Yamani Bin Mohd Drawawie BENDAHARI : Pn. Noraini Binti Ab.Ghani

AHLI JAWATANKUASA : En. Wan Mohd Azhar Bin Wan Mohd En. Rosdi Bin Harun Pn. Zarinah Binti Mohd Zain En. Tazu Azhar Bin Ab. Rahman En. Mohd Amin Bin Maktar

Page 16: Buku Laporan 2014

10

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AJK CAWANGAN JOHOR

YANG DI PERTUA : Tn. Haji Rahmat Bin Md. YusofNAIB YANG DI PERTUA : En. Muhammad Farhan Bin P.A.M Basheer AhamedSETIAUSAHA : Cik Norazlinda binti MaszelanBENDAHARI : Puan Rosnita Binti Ahmad

AHLI JAWATANKUASA : Mej. Hj. Mohd Taha Bin Md Amin (B) Tn. Syed Abd Hamid Bin Syed Zainal Abidin Prof. Dr. Chek Nor Asken Binti Mohamad Tn. Hj. Abdullah Fahim Bin Mashudi Cik Salila Binti Rahmat Puan Murshanizah Binti Ismail Tn. Hj Awi Sapawi Bin Ahmad Johari Pn. Eva Hawa Binti Yusoff Encik Nasruddin Bin Hj. Mohd Yunos Pn. Norbaiti Binti Minhad

AJK CAWANGAN PERAK

YANG DIPERTUA : Puan Suhaida Binti Mohd HashimNAIB YANG DI PERTUA (I) : YBhg Dato’ Hj Che Mat Bin Hj Padali NAIB YANG DI PERTUA (II) : Tuan Hj Ahya Arip bin Ngah AbdullahSETIAUSAHA : Encik Azrul Bahrin bin Abdul MoinPENOLONG SETIAUSAHA : Puan Mariani binti HassimBENDAHARI : Tuan Hj Darus Bin Mohd IsaPENOLONG BENDAHARI : Puan Roslina binti Harun

AHLI JAWATANKUASA : Encik Wan Muhd Hazri bin Sharipman Tuan Hj Othman bin Mat Encik Amirnuddin bin Hj. Zamhuri Datin Hjh Normala binti Mohamad Zin Puan Rosnah binti Jamaludin Puan Syarifah Normala binti Syed Abd Rahim Encik Mohd Shahriman Hafiz bin Ariffin Tuan Hj Othman bin Adam Tuan Hj Hatzri bin Edin

AJK / KETUA WANITA : Puan Rosnah binti Zakaria

Page 17: Buku Laporan 2014

10 11

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

KETUA MUDA : Encik Mohamed Firdaud bin Din

JURUAUDIT DALAMAN : Puan Siti Noor Rozilah binti Abdul Aziz Encik Zulkifli bin Mohd Shafiai

PENGERUSI DAERAHI. Kerian : Puan Rosnah binti ZakariaII. Hilir Perak : Encik Wan Muhd Hazri bin SharipmanIII. Kuala Kangsar : Tuan Hj Hatzri bin EdinIV. Kinta : Tuan Hj Othman bin AdamV. Manjung : Tuan Hj Othman bin MatVI. Larut, Matang & Selama : Puan Siti Noor Rozilah binti Abdul Aziz

AJK CAWANGAN SELANGOR

PENASIHAT : Y. Bhg. Tuan Haji Ami bin MohdSalleh Y. Bhg. Datuk Samsuddin bin Abdul RahmanYANG DIPERTUA : YM Tengku Shamsul Bahri bin Tengku Azman Shah NAIB YDP 1 : En. Mohd. Azamanizam bin BaharonNAIB YDP 2 : En. Abdul Wahab bin MohdYusof SETIAUSAHA : En. Awaludin bin Haji MdJahidPEN.SETIAUSAHA : Puan Norazuwa binti HashimBENDAHARI : En. Nurul Faidz bin ZaidPEN.BENDAHARI : Pn. Junny Erfisyahry Bin Chairul Anwar

KETUA WANITA : Puan Juzairiyah binti WazirPEN. KETUA : Puan Norbaini binti Jaafar

KETUA PERDASAMA MUDA : En. Mohd Fadzlen bin Shamsuddin

AHLI-AHLI JAWATANKUASA : En. Saiful Azman bin Abdul Rashid YM Raja Zainuddin bin Izlan En. Amran bin Wiji Y.Bhg. Datin Umi Kalsom binti Tulos

PEMERIKSA KIRA-KIRA : En. Mohd Husainy bin AbMu’ed En. Rahmat bin Latiro

Page 18: Buku Laporan 2014

12

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AJK CAWANGAN PAHANG

YANG DIPERTUA : Arwisiati binti SallehTIMBALAN YANG DIPERTUA : Muhammad Hafidz bin Abdul HalimAHLI JAWATANKUASA : Haji Mohd Tahir bin Malaka : Mohd Hisham bin Mat Isa : Yusri bin Yusuf : Mohd Fazrin bin Mohd Fawi : Abdul Malik bin Mohamed : Nor Hafizah Abdul Razak : Farah Nur Wahidah

AJK CAWANGAN CAWANGAN TERENGGANU 2013/2014

YANG DIPERTUA : En. Che Zulkarnain bin Abdul Wahab NAIB YDP : Pn. Azizah binti Aziz SETIAUSAHA : Pn. Zuraidah binti Mohamed PEN.SETIAUSAHA : Cik Siti Nor Fariza binti Abd HalimBENDAHARI : En. Shamsudin bin Mat Yusoff

KETUA WANITA : Pn. Norli binti Mohd Nor

KETUA PERDASAMA MUDA : En. Wan Mohd Amirul bin Wan Kamarulzaman

AHLI-AHLI JAWATANKUASA : Pn. Taoyebah binti Aziz : Pn Rahmawati binti Ismail : Pn. Tuan Anisah binti Tuan Wook : Pn. Mazita binti Aziz : En. Mohd Masdi bin Musa : En. Faizal bin Dunnia

Page 19: Buku Laporan 2014

12 13

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

MAJLIS PERASMIAN MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PERDASAMA KALI KE 16

8.30 PAGI • KetIbAAn tetAmu JemPutAn dAn PArA medIA

• tAKlImAt PenAJA

mAYbAnK berhAd

• SeSI SoAl JAwAb

• KetIbAAn tetAmu KehormAt

• Yb dAto’ SerI muStAPA mohAmed

menterI PerdAGAnGAn AntArAbAnGSA dAn InduStrI

9.40 PAGI • ucAPAn AluAn PenGeruSI mAJlIS

• nYAnYIAn lAGu neGArAKu

• nYAnYIAn lAGu PerdASAmA

• bAcAAn doA

• ucAPAn AluAn oleh YbhG dAto’ hJ. Abdul rAhIm hJ. SAAd

• ucAPAn AluAn oleh YbhG. dAto’ moehAmAd IzAt emIr

PreSIden PerdASAmA

• ucAPAn SertA PerASmIAn oleh

Yb dAto’ SerI muStAPA mohAmed

menterI PerdAGAnGAn AntArAbAnGSA dAn InduStrI

• PenYAmPAIAn cenderAhAtI KePAdA tetAmu KehormAt

10.30 PAGI • mInum PAGI /tetAmu berSurAI

MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PERDASAMA KALI KE 16

11.00 PAGI-12.30 tGhr • ucAPAn AluAn oleh PreSIden PerdASAmA

• meluluS dAn menGeSAhKAn mInIt meSYuArAt AGunG tAhunAn Ke 15 tAhun 2013

• membentAnGKAn lAPorAn tAhunAn AhlI JAwAtAnKuASA bAGI tAhun berAKhIr 30 dISember 2013 oleh SetIAuSAhA AGunG

• membentAnGKAn lAPorAn tAhunAn PenYAtA KewAnGAn YAnG dIAudIt bAGI tAhun berAKhIr 30 dISember 2013 oleh bendAhArI AGunG

• PemIlIhAn AhlI JAwAtAnKuASA PuSAt bAGI SeSI 2014-2017

• melAntIK Juru AudIt untuK tAhun berAKhIr 31 dISember 2014.

• membentAnGKAn PIndAAn PerlembAGAAn

• membentAnG dAn membAhASKAn uSul-uSul

• hAl-hAl lAIn

• ucAPAn PenAnGGuhAn

12.30 tGhr • mAKAn tenGAhArI

• berSurAI

Page 20: Buku Laporan 2014

14

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

NOTIS MESYUARAT AGUNG PERDASAMA PUSATKALI KE 16 TAHUN 2014

7 September 2014

KEPADA SEMUA AHLI PERDASAMA DI SEMUA CAWANGAN

U.P YANG DIPERTUA CAWANGAN

YB Datuk/Dato’/YBhg Tan Sri/Datuk’/Dato’/Datin/Prof /Prof Madya /Tuan/Puan/Cik

MESYUARAT AGUNG PERDASAMA PUSAT KALI KE 16 TAHUN 2014

DIRASMIKAN OLEH YB DATO’ SERI MUSTAPA BIN MOHAMED- MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI (MITI)

Dengan segala hormatnya merujuk kepada perkara diatas.

Sukacita dimaklumkan bahawa Mesyuarat Agung Tahunan PERDASAMA peringkat Pusat kali ke 16 akan diadakan seperti berikut:-

Hari/Tarikh : Ahad/ 28 September 2014Pendaftaran Ahli : 8.30 Pagi -9.00 PagiMajlis Perasmian : 9.40 Pagi -11.00 PagiMesyuarat Agung : 11.00 Pagi-12.30 TengahariTempat : Hotel Park Avenue, Sungai Petani, Kedah Darulaman

Tentatif Aturcara Seperti dilampiran

Page 21: Buku Laporan 2014

14 15

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AGENDA

Mengikut Fasal 9.6 Perlembagaan PERDASAMA, Agenda Mesyuarat Agung Pusat adalah seperti berikut:-

1. Ucapan Aluan oleh Presiden PERDASAMA

2. Melulus dan mengesahkan Minit Mesyuarat Agung Tahunan ke 15 tahun 2013

3. Membentangkan Laporan Tahunan J/kuasa bagi tahun berakhir 30 Disember 2013 oleh Setiausaha Agung

4. Membentangkan Laporan Tahunan Penyata Kewangan yang diaudit bagi tahun berakhir 30 Disember 2013 oleh Bendahari Agung

5. Pemilihan AJK Pusat Bagi sesi 2014-2017

6. Melantik Juru Audit untuk tahun berakhir 31 Disember 2014.

7. Membentangkan pindaan perlembagaan (jika ada)

8. Membentang dan membahaskan usul-usul (jika ada)

9. Hal-hal lain

10. Ucapan penangguhan

Mohon kerjasama untuk menghantar senarai nama 10 orang perwakilan yang telah dicalonkan semasa Mesyuarat Agung cawangan negeri-negeri yang telah diadakan bagi keselarasan majlis yang dirancang dengan KADAR SEGERA. Di atas perhatian dan kerjasama semua pihak bagi kelancaran AGM 16 amat kami sanjung tinggi dan dirakamkan dengan ucapan jutaan terima kasih.

Sekian.

“ BERUSAHA BERJAYA MELALUI RANGKAIAN PERDASAMA”

Salam Hormat

WAN AZMIR WAN MAJIDSetiausaha Agung

s.k AJK Pengurusan

Page 22: Buku Laporan 2014
Page 23: Buku Laporan 2014

MESYUARAT AGUNG

KALI KETAHUNAN PERDASAMA

16

Page 24: Buku Laporan 2014

18

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

MINIT MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PERDASAMA KALI KE 15 KHAMIS, 3 OKTOBER 2013

THE REGENCY HOTEL, JALAN RAJA ALANG KUALA LUMPUR

BAHAGIAN A : MESYUARAT AGUNG PERDASAMA KALI KE 15 :3.00 PETANG DI BILIK IMPERIAL ,TINGKAT 8, THE REGENCY HOTEL KUALA LUMPUR

1.PENDAFTARAN AHLI :

Seramai 138 ahli berdaftar hadir ke Mesyuarat Agung PERDASAMA kali ke 15. 63 ahli adalah perwakilan dari 8 cawangan kecuali Johor,Negeri Sembilan, Labuan , Pahang dan Sabah tiada perwakilan direkodkan . Manakala seramai 60 ahli pemerhati turut hadir termasuk dari Johor dan N.Sembilan kecuali Labuan , Sabah dan Pahang. 2 orang wakil dari audito Khairuddin, Hasyudeen dan Razi (KHR) dijemput hadir.

2.BACAAN DOA

Bacaan doa disempurnakan oleh Ustaz Soghi Mohamad. Imam Muda Masjid Wilayah, Kuala Lumpur.

3.AGENDA MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PERDASAMA PUSAT KALI KE 15 / 2013

AGENDA 1: UCAPAN ALUAN OLEH PRESIDEN PERDASAMA YBHG. DATO’ MOEHAMAD IZAT EMIR

YBhg. Dato’ Moehamad Izat Emir mengucapkan rasa bersyukur ke hadrat Allah swt dan merakamkan ribuan terima kasih kepada semua ahli yang hadir yang memberikan sokongan padu bagi menjalankan tanggungjawab sebagai ahli pada setiap tahun. Beliau mengucapkan terima kasih tidak terhingga kepada semua YDP Cawangan yang banyak berkorban masa dan tenaga bagi memajukan cawangan. Namun begitu beliau turut memaklumkan terdapat 5 cawangan yang gagal menjayakan AGM masing-masing iaitu Pahang,Johor, N.Sembilan , Labuan dan Sabah dan ahli-ahli Johor dan N.Sembilan yang hadir pada hari ini adalah sebagai pemerhati sahaja. YBhg Dato’ Moehamad Izat Emir juga memperkenalkan Setiausaha Agung PERDASAMA yang baru, En Wan Azmir Wan Majid yang menggantikan En Azril Mohd Amin bermula pada Bulan Mei 2013 yang lalu. Beliau berharap semua cawangan dapat memberikan kerjasama kepada Setiausaha Agung yang baru.

Page 25: Buku Laporan 2014

18 19

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AGENDA 2: MELULUS DAN MENGESAHKAN MINIT MESYUARAT AGUNG KALI KE 14 TAHUN 2012

Pembentangan dibuat oleh Setiausaha Agung PERDASAMA, En Wan Azmir Wan Majid daripada muka surat 14 sehingga 31 dalam Buku Laporan Tahunan PERDASAMA 2012. Laporan tahunan jawatankuasa ini diterima penuh oleh semua perwakilan yang hadir dan mereka ini sebulat suara menerima serta meluluskan minit mesyuarat ini.

AGENDA 3: MEMBENTANGKAN LAPORAN TAHUNAN JAWATANKUASA BAGI TAHUN DISEMBER 2012

Pembentangan dibuat oleh Setiausaha Agung PERDASAMA, Wan Azmir Wan Majid merujuk daripada muka surat 32 hingga 46 dalam Buku Laporan Tahunan PERDASAMA 2012 dimana laporan mengandungi laporan program-program yang dijalankan oleh sekretariat PERDASAMA Pusat melibatkan Biro-Biro dan cawangan serta program-program jemputan dari pelbagai Kementerian, Agensi Kerajaan , NGO dan lain-lain agensi sepanjang Julai 2012 hingga Ogos 2013( dari ms 43-44) dan turut melaporkan kepada mesyuarat mengenai transformasi buletin PERDASAMA sebagai medium komunikasi dan sebaran maklumat yang lebih efektif , statistik media baru dan keahlian dan sekretariat terkini dan operasi ibupejabat (pada ms 35-36), Laporan Carta Kehadiran AJK Pusat ke mesyuarat-mesyuarat Pusat dari Julai 2012 hingga April 2013 pada ms 45-46. Laporan Aktiviti Cawangan dari Perak, Kelantan, Pulau Pinang, Selangor, W.Persekutuan, Johor, Terengganu, Melaka , Kedah (dari ms 33-42). Tiada laporan aktiviti direkodkan diterima dari cawangan Pahang, Negeri Sembilan, Labuan dan Sabah.

AGENDA 4: MEMBENTANGKAN LAPORAN TAHUNAN PENYATA KEWANGAN YANG DIAUDIT BAGI TAHUN KEWANGAN BERAKHIR 31 DISEMBER 2012

En Mohd Arif Mastol membentangkan Laporan Kewangan PERDASAMA 2012 yang diaudit oleh KHR bagi tahun Kewangan berakhir 31 Disember 2012 dari mukasurat 4 hingga 19 merujuk kepada Buku sisipan berasingan. Diterima sebulat suara oleh para perwakilan tanpa sebarang perbahasan.

AGENDA 5: PERLANTIKAN JURU AUDIT BAGI TAHUN KEWANGAN BERAKHIR 31 DISEMBER 2012

Pengerusi memaklumkan kepada ahli perwakilan bahawa laporan Kewangan kita sentiasa di audit oleh Akauntan yang bertauliah iaitu sebuah firma audit yang amat professional iaitu Khairuddin, Hasyudeen dan Razi atau KHR dan mengesahkan kehadiran wakil Auditor dari KHR pada mesyuarat ini. Dan justeru beliau mencadangkan perlantikan semula KHR sebagai Juru Audit bagi tahun Kewangan berakhir 31 Disember 2013.

Cadangan diterima sebulat suara oleh perwakilan yang hadir.

AGENDA 6: MEMBENTANGKAN DAN MELULUSKAN PINDAAN PERLEMBAGAAN

TIADA CADANGAN PINDAAN PERLEMBAGAAN

Page 26: Buku Laporan 2014

20

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AGENDA 7: MEMBENTANG DAN MEMBAHASKAN USUL-USUL

7.1 Usul dari YBhg. Dato’ Hj. Che Mat Padali Naib Yang DiPertua PERDASAMA Perak

Bagi mana-mana pihak samada dari Pusat atau mana-mana negeri yang mengadakan apa jua program atau aktiviti disesuatu negeri hendaklah merujuk dan mengadakan perbincangan bersama untuk menjayakan program tersebut serta memastikan segala maklumat sampai kepada jawatankuasa negeri yang berkenaan.

Beliau berkata ada satu program anjuran Pusat di Manjung Perak tidak memaklumkan cawangan membuatkan cawangan tidak dapat menjawab pertanyaan ahli-ahli mengenai program tersebut.

Pengerusi mengucapkan terima kasih dan menerima pandangan perwakilan Perak. Peristiwa tersebut melibatkan Program Jelajah Francais 1 Malaysia anjuran PERDASAMA MUDA dan KPDNKK. PERDASAMA MUDA mungkin terlepas pandang perkara ini dan beliau menggesa Ketua-Ketua Biro dapat mengambil perhatian perkara ini pada masa hadapan.

7.2 Usul dari En Abdul Halim Mohamad AJK PERDASAMA Perak

Menyatakan sokongan penuh dan padu diatas kepimpinan Y.A.B Dato’ Seri Najib bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia dan Y.A.B Dato’ Seri Diraja Dr Zambry bin Abdul Kadir dan sentiasa menyokong bagi terus menerajui negara dan negeri demi kelangsungan ekonomi dan kemakmuran negara.

Pengerusi berkata Pusat menerima usul tersebut dengan sebulat suara dan mengucapkan terima kasih diatas pandangan. Beliau berkata PERDASAMA Pusat sentiasa bekerja sama rapat dengan pihak kerajaan menerusi pelbagai kementerian dan agensi-agensi kerajaan dalam mendokong tindakan-tindakan pihak kerajaan didalam usaha memacu penyertaan dan penguasaan bumiputera dalam program transformasi kerajaan agar dapat dicapai sebelum negara mencapai status negara maju pada tahun 2020.

AGENDA 8: HAL-HAL LAIN

8.1 YBhg Dato’ Moehamad Izat Emir mencadangkan perlantikan YBhg Datuk Naim Mohamad sebagai Naib Presiden 2 menggantikkan Haji Ami Mohd Salleh yang telah bersara

8.2 Seterusnya bagi Jawatan Naib Presiden 4, beliau melantik YBhg Dato’ Sohaimi Shahadan yang merupakan Pengerusi PERDASAMA Muda

8.3 Semua ahli perwakilan menyokong sebulat suara cadangan YBhg Dato’ Moehamad Izat Emir tersebut.AGENDA 9: UCAPAN PENANGGUHAN

9.1 Mohd Hisham Md Isa- perwakilan dari Pahang

Page 27: Buku Laporan 2014

20 21

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

Sekali lagi beliau mencadangkan agar Pusat mengadakan Lawatan ke Jengka Pahang bagi mengetahui dengan sendiri perkembangan dan pembangunan penduduk Jengka

9.2 Pengerusi bersetuju untuk mempertimbangkan perkara ini dan berharap perwakilan daripada Pahang ini mengadakan perincian perjumpaan ini aga lebih teratur.

9.3 Dato’ Moehamad Izat Emir. Dato’ Presiden sangat berharap semua cawangan bergerak aktif dalam menganjurkan program- program yang memberi manfaat kepada ahli.

9.4 Selain itu, beliau berharap cawangan cawangan juga akan mengadakan hubungan baik dengan kerajaan negeri masing-masing ini agar mendapat faedah daripada kemajuan negeri masing- masing.

9.5 Pengerusi berkata lagi Cawangan seharusnya memainkan peranan lebih aktif dengan mempergiatkan lebih banyak aktiviti dinegeri supaya publisiti dapat diperluaskan seperti menubuhkan PERDASAMA Daerah.

9.6 Pengerusi diakhir kata berharap komunikasi antara cawangan dan Pusat akan lebih efektik agar semua maklumat dapat disampaikan dengan baik dan tenaga kerja diibu pejabat akan sentiasa memberikan kerjasa dengan sebaik mungkin..

9.7 Mesyuarat ditangguhkan pada jam 5.00 petang dengan diakhiri dengan sessi bergambar berkumpulan diantara pemimpin cawangan dan barisan AJK Pusat.

LAMPIRAN A :

LAPORAN MAJLIS PERASMIAN AGM 15 : 9.45 – 12.00 TENGAHARI , DEWAN , 2.00 HINGGA 3 PETANG

4. KEHADIRAN :

Pendaftaran tetamu bermula pada pukul 2.00 petang bertempat di Dewan Imperial, The Regency Hotel Kuala Lumpur. Seramai 250 orang telah hadir pada sesi majlis perasmian AGM 15 dan Majlis Anugerah Tokoh Usahawan PERDASAMA 2013

5. MAJLIS PERASMIAN AGM 15

Majlis perasmian bermula pada jam 9.45 pagi sehingga 11.30 pagi dirasmikan oleh YBhg Tan Sri Datuk Sri Utama Arshad Ayub, Pengerusi Bersama Lembaga Penasihat PERDASAMA

Majlis tahun ini telah berjaya diadakan dengan penuh meriah dan gilang gemilang kerana diserikan dengan Majlis Penyampaian Anugerah Tokoh Usahawan PERDASAMA. Program turut mendapat liputan media dari RTM, BERNAMA, Berita Harian, ASTRO AWANI dan Utusan Malaysia

Page 28: Buku Laporan 2014

22

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

6. MAJLIS ANUGERAH TOKOH USAHAWAN PERDASAMA 2013

Anugerah Tokoh Usahawan PERDASAMA 2013 telah diberikan berdasarkan kepada sumbangan dan perkhidmatan tokoh kepada masyarakat melalui ‘corporate social responsibility’ dan sumbangan tokoh kepada perniagaan dan ekonomi umat melayu.

Anugerah Usahawan Harapan PERDASAMA : dipilih dari kalangan usahawan bumiputera khasnya ahli-ahli PERDASAMA yang berjaya didalam industri perniagaan masing-masing.

Mereka ialah 1) Puan Hajjah Hanizah Zainuddin - Dorrue Sdn Bhd2) YM Tengku Shamsul Bahri - Educatian Sdn Bhd3) En Yahya Helmi - Olim Souvinier Sdn Bhd

7. BACAAN DOA Program dimulakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Soghi Mohamad. Imam Muda Masjid Wilayah, Kuala Lumpur.

Pencatit Minit:SURIATI BINTI YUSOFF

Disemak oleh: Disahkan oleh:

WAN AZMIR WAN MAJID DATO’ MOEHAMAD IZAT EMIR Setiausaha Agung Presiden

Page 29: Buku Laporan 2014

22 23

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SENARAI KEHADIRAN AHLI KE MESYUARAT AGUNG KALI KE 15KEHADIRAN MESYUARAT AGUNG TAHUNAN PERDASAMA KE 153 OKTOBER 2013THE REGENCY HOTEL KUALA LUMPUR

AJK PUSAT 2012 / 2014

BIL NAMA JAWATAN

1 Ybhg dato’ moehamad Izat emir Presiden

2 Ybhg dato’ Sri matshah Safuan timbalan Presiden

3 Ybhg mejar dato’ hj. Abdul rahim hj Saad (b) naib Presiden 1

4 en. Shawaluddin mohd din naib Presiden 3

5 Ybhg datuk naim hj mohamad naib Presiden 4

6 Puan Shaharatulnaim mohd Aris naib Presiden 5

7 en wan Azmir wan majid Setiausaha Agung

8 Puan Juliana mohamed naib S/u Agung

9 en mohd Arif mastol bendahari Agung

10 en Azman bin bidin naib bendahari Agung

11 Puan Junaidah mohamed Ketua biro wanita

12 Ybhg dato’ Samsudin Abdul rahman AJK / Ketua biro logistik

13 Ybhg mohd datuk Fauzi zakaria AJK / Ketua biro hal ehwal Antarabangsa / YdP wPKl

14 Ybhg dato’ norizan bin bakar AJK / Ketua biro Sme

15 Puan dr. rohani Abdul rahim AJK / Ketua biro Petroleum

16 en Khiruddin Abdullah AJK Pusat

17 Pn zaharah taib AJK Pusat

18 tengku Shamsul tengku bahari AJK / YdP Pusat

19 Ir mohamed hassan hj hamzah AJK / biro Pelancongan

20 Pn Assila emir AJK Pusat

CAWANGAN PERAK

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 Puan roslina binti harun bendahari

2 Puan rosnah binti zakaria Ketua wanita

3 en mohd Shahriman hafiz bin Ariffin AJK

4 en wan muhammad hazri bin Sharipman AJK

5 en Amirnuddin bin hj zamhuri AJK

6 Puan hasni binti hussein Juru Audit dalamam

7 en Azrul bahrin bin Abdul moin Sekretariat

Page 30: Buku Laporan 2014

24

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

CAWANGAN PERAK

PEMERHATI

BIL NAMA JAWATAN

1 Siti nur binti norbek Sekretariat

2 en mohd hanafi bin roshan Sekretariat

3 cik wan Siti maryahanim binti Sharipman

4 en wan muhd zakwan nuriman bin Sharipman

5 en mohd Syafik Aiman Alaidan

6 en mohd nasyriq Khairulzaime

CAWANGAN KEDAH

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 Shahanim binti mohamad Yusoff YdP

2 Yusri bin miseman AJK

3 mohd zuki bin nanyan AJK

4 latifah binti Puteh

5 norshakilah binti zainal

6 rokiah binti Ibrahim AJK

PEMERHATI

1 masuriwati binti mehat

2 darwis Asrul hadi

3 nazri bin Awang

4 mohd zaki bin Saleh

5 norhapisah hassan

6 mohd najmi Setiausaha

7 Abd malik Abdullah

8 md nasair md noh nYdP

9 zulkefli b. Shuib

10 rizal Amir rejab

Page 31: Buku Laporan 2014

24 25

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

CAWANGAN MELAKA

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 hamdan bin Kasim YdP

2 datuk Azizan bin mat dPSm., Kmn., AmK., bcm., bKm. nYdP

3 rosleen bin Abu Samah Setiausaha

4 hj Abd rahim bin Adam bendahari

5 hj Jaafar bin Ahmat AJK

6 Khairudin bin Abu bakar AJK

7 Shamsiah binti A. Kadir AJK

8 Anita binti mohamed Salleh AJK

9 harytine binti Katab AJK

10 Sharifah balkhiah binti Syed Abas AJK

CAWANGAN TERENGGANU

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 che mohd zulkarnain Abd wahab YdP

2 Azizah Aziz nYdP

3 tuan Anisah tuan wook AJK

4 zuraidah mohamad AJK

5 taoyebah Aziz AJK

6 norhayati othman @ mahmood AJK

7 norli m. nor Ketua wanita

8 wan mohd Amirul

9 mohd lukman hakim

10 mohd Irham mohd Yusoff

Page 32: Buku Laporan 2014

26

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

CAWANGAN WILAYAH PERSEKUTUAN

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 noor Anita binti Azaham Su

2 nur Fariza binti Yahya timbalan Su

3 hajah rose Aini binti lockman AJK

4 laily binti osman AJK

5 norni binti osman AJK

6 mohd Jagkeira naina mohamad AJK

7 rosni binti mohd Sharif AJK

8 Azriel Amlir AJK

PEMERHATI

1 murni binti roesli AJK

2 Kamalia binti Abd manaf

3 mohd zamry Ibrahim Ahli

4 wan muhammad Al Amin Khr

CAWANGAN PENANG

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 tn. Syed hussein b. Syed mohamed nYdP

2 en. malik Faisal b. Abdul rahim Setiausaha

3 en. mahadzir b. mohd mustaffa P. Setiausaha

4 en. Yusri Abd hamid AJK

5 Pn. habibah bt. hj Ismail AJK

6 hj. waheed rahman b. mohd Sultan AJK

7 (b/p) tn. Syed Ahmad b. Syed osman AJK

8 en. mohd rashid b. nagoor meera AJK

9 en. Sulaiman b. Ismail Ahli biasa

PEMERHATI

1 zaharah omar

2 Abdul Kader bin md AJK

Page 33: Buku Laporan 2014

26 27

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

CAWANGAN KELANTAN

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 hjh Aishah bt. hj mahmood YdP

2 Isamuddin bin zakaria nYdP 1

3 wan mohd Azhar bin wan mohd AJK

4 noraini binti Ab Ghani AJK

5 norzaimah binti Afandi AJK

6 hasnulida binti hassan

PEMERHATI

1 wan ezrulnizan bin Khalil

CAWANGAN SELANGOR

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 noor Azliza ramli AJK wanita

2 raja zainudin AJK Pemuda

3 nor Azman AJK Pemuda

4 nitawati okili latif wanita Selangor

5 ramlah Saleh AJK Selangor

6 roselen binti Jantan AJK Selangor

7 nur Syafinaz Kamarudin AJK Selangor

PEMERHATI

1 Jailani Sulaiman

2 Abdul wahab mohd Yusof

3 Siti Sufina Kamarsami

4 rosdiana binti mat Yakim

5 zakllean

6 mohd Azamanizam exco Pusat

7 hizatul haryati hassan exco Pusat

Page 34: Buku Laporan 2014

28

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

CAWANGAN JOHOR

PEWAKILAN

BIL NAMA JAWATAN

1 A. Khalim mohd Salleh YdP

2 Abdlah @Abdullah Awang nYdP 1

3 muhammad Farhan nYdP 2

4 hajilawati Sidek Setiausaha

5 Salila rahmat AJK

6 Abdullah Fahmi AJK

7 Abu bakar Abd Aziz AJK

8 eva hawa AJK

9 Faridah baharom Ahli

10 Jailani Sulaiman

Page 35: Buku Laporan 2014

28

MESYUARAT AGUNG

KALI KETAHUNAN PERDASAMA

16

Page 36: Buku Laporan 2014

30

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

LAPORAN AKTIVITI PERDASAMA PUSAT OKTOBER 2013 – SEPTEMBER 2014

PERDASAMA PUSAT

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 Annual Productivity & Innovation conference and explosition (APIc) 2013 anjuran Perbadanan Produktiviti malaysia (mPc)

1 oktober & 3 oktober 2013bukit Gambang resort city (bGrc), Kuantan Pahang

2 bicara Petang bersama tun mahathir mohamad “dasar Pandang ke timur Gelombang Kedua: Satu realiti baru cabaran & Peluang PKS tempatan”

1 oktober 2013hotel dorsett Grand Subang, Subang Jaya

3 mesyuarat Agung tahunan PerdASAmA kali ke 15 3 oktober 2013hotel regency, Kuala lumpur

4 Program Kesedaran dan latihan GSt anjuran PerdASAmA dibawah kelolaan Ybhg datuk naim mohamad

14 november 2013Auditorium Kastam diraja Kelana Jaya

5 Program Kesedaran dan latihan GSt anjuran PerdASAmA wanita untuk usahawan-usahawan wanita

11 disember 2013Auditorium Kastam diraja Kelana Jaya

6 Seminar Program transformasi Perakaunan bisnes anjuran PerdASAmA dan KPdnKK

31 disember 2013dewan Gelanggang Seni, Kota bharu Kelantan

7 mesyuarat Pengurusan PerdASAmA Pusat bil 1 6 Januari 2014Ibu Pejabat PerdASAmA Pusat

8 Perbincangan antara PerdASAmA dan uitm mengenai penganjuran Kongres warisan melayu Sedunia

8 Januari 2014restoran budi, Petaling Jaya

9 mesyuarat dengan timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan malaysia, Ybhg datuk haji Ab Ghaffar A tambi

20 Januari 2014Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan malaysia, Putrajaya

10 mesyuarat dengan Pengarah (Pembangunan Produk Seni budaya) Jabatan Kesenian dan Kebudayaan negara

20 Januari 2014Jabatan Kesenian dan Kebudayaan negara, Kompleks Kerajaan bukit Perdana, Kuala lumpur

11 mesyuarat antara PerdASAmA wanita dan uitm dibawah Jawatankuasa Kecil majlis Santapan diraja untuk penganjuran Kongres warisan melayu Sedunia

4 Februari 2014Ibu Pejabat PerdASAmA

12 majlis ‘Soft launch’ Kongres warisan melayu Sedunia 2014 13 Februari 2014dewan Sri bestari Intekma resort & convention centre, uitm Shah Alam

13 Forum Keusahawanan malaysia (FoKem) 2014 anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (mItI), malaysian Industrial development Finance berhad (mIdF), Sme bank dan Sme corp malaysia

18 Februari 2014Pwtc Kuala lumpur

14 mesyuarat Pengurusan PerdASAmA bil 2 26 Februari 2014Ibu Pejabat PerdASAmA

15 “business opportunities Forum with President benigno S. Aquino III (President of Philippines)” anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

28 Februari 2014emerald ballroom hotel mandarin orientalKuala lumpur

16 “national economic Summit and dialogue with the Prime minister of malaysia” anjuran bersama Asian Strategy & leadership Institute (ASlI) dan bernAmA

7 mac 2014hotel Sheraton Imperial, Kuala lumpur

Page 37: Buku Laporan 2014

30 31

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

17 Pelancaran Anugerah Kedai harga Patut 2014 anjuran Kementerian Perdagangan dlaam negeri , Koperasi dan Kepenggunaan (KPdnKK)

10 mac 2014nSK trade cityKuala lumpur

18 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA bertemu dengan wakil YAb menteri besar Selangor Yb tuan dr Ahmad Yunus hairi

11 mac 2014Pejabat Ahli mesyuarat Kerajaan negeri Selangor bangunan SSAAS Shah Alam, Selangor

19 Program exporters Forum 2014 “energizing exporters” anjuran mAtrAde (Perbadanan Pembangunan Perdagangan luar malaysia)

11 mac 2014dewan mAtrAde Kuala lumpur

20 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA ke Pejabat menteri Jabatan Perdana menteri Yb dato’ Seri Abdul wahid omar

14 mac 2014unit Perancang ekonomi, Putrajaya

21 ulangtahun makan malam nAwem (national Association of women entrepreneurs of malaysia) kali ke 20

15 mac 2014manhattan ballroom hotel berjaya times Square

22 majlis malam Apresiasi Sempena Sambutan hari hak-hak Pengguna Sedunia 2014 anjuran Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPdnKK)

15 mac 2014KPdnKK Putrajaya

23 Karnival ‘Syria needs You’ – malam Pidato Keamanan anjuran Gsolidarity resources

15 mac 2014 Stadium melawati Shah Alam

24 Sesi ‘townhall’ untuk Penyediaan Kertas Strategi di bawah kumpulan Fokus Pemilikan ekuiti & Aset bukan Kewangan bagi bab 9: memperkukuh Pembangunan Inklusif, teras 5, rancangan malaysia ke – 11 dibawah pengurusan eKuInAS (ekuiti nasional berhad)

18 mac 2014Pusat Konvensyen Sime darby Kuala lumpur

25 Sesi taklimat Annual report 2013/Financial Stability and Payment Systems report 2013 bank negara malaysia

20 mac 2014 bilik Persidangan bank negara malaysia

26 mesyuarat Penyelarasan mengenai Kepentingan Pendaftaran Petunjuk Geografi peringkat nasional anjuran Perbadanan harta Intelek malaysia

20 mac 2014dewan IPtc Perbadanan harta Intelek malaysia Kuala lumpur

27 “Greater Kl & Smart city conference 2014” anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

20 mac 2014hotel PullmanKuala lumpur

28 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA bertemu dengan Yb datuk Seri Jamil Khir baharom, menteri di Jabatan Perdana menteri

24 mac 2014Parlimen

29 “74th Anniversary of national day of the Islamic republic of Pakistan”anjuran Suruhanjaya tinggi republik Islam Pakistan

24 mac 2014Grand ballroomhotel renaissance Kuala lumpur

30 malaysia –rusia business Forum 26 mac 2014dewan matrade

31 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA ke pejabat Ketua Pegawai eksekutif Pnb Ybhg tan Sri dato’ Sri hamad Kama Piah

28 mac 2014Pejabat Pnb

32 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA ke pejabat Ketua Pengarah tourism malaysia Ybhg dato’ mirza

31 mac 2014tourism malaysia, Putrajaya

33 mesyuarat mengenai cadangan Penandaan harga oleh Peniaga borong dan tempoh Perlaksanaan Skim Kawaaln harga musimPerayaan hari raya Puasa 2014 anjuran Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPdnKK)

16 April 2014KPdnKK, Sunway Putra mall Kuala lumpur

34 Program bicara Petang bersama YAbhg tun daim zainuddin anjuran PerdASAmA dibawah pengurusan biro Sme PerdASAmA yang dipengerusikan Ybhg dato’ norizan bakar

22 April 2014dewan mIdAPlaza Sentral, Kuala lumpur

Page 38: Buku Laporan 2014

32

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

35 “16th Jakarta International handicrafts trade Fair (InAcrAFt) 2014 anjuran ASePhI (Association of exporters and Producers of Indonesian handicraft) dengan kerjasama mediatama binakreasi

23-27 April 2014Jakarta convention centreIndonesia

36 Program Advokasi tribunal rayuan PersainganAnjuran unit tribunal rayuan Persaingan dibawah Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPdnKK)

24 April 2014KPdnKK Putrajaya

37 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA ke pejabat Penyimpan mohon besar raja-raja Ybhg datuk Syed danial Syed Ahmad

29 April 2014Pejabat Penyimpan mohon besar raja-raja Istana negara, Jalan dutaKuala lumpur

38 Program 1 business 1 Student (1boS) peringkat Pantai timur anjuran PerdASAmA muda malaysia

11 mei 2014universiti Sultan zainal Abidin Kampus Gong badak terengganu

39 “the 18th malaysian education Summit 2014” – “changing Priorities and changing trends: transforming malaysian education” anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

15 & 16 mei 2014SwAn convention centre

39 majlis Perasmian Program himpunan 101 makanan warisan hampir Pupus anjuran Jabatan warisan negara

17 mei 2014Perkarangan Istana negara lamaKuala lumpur

40 majlis Perasmian Program Sme “Smart Partnership” anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (mItI) – bahagian Pembangunan Keusahawanan

19 mei 2014PwtcKuala lumpur

41 “68th Anniversary of the Independence of the hashemite Kingdom of Jordan” anjuran Kedutaan hashimiah Kerajaan Jordan

23 mei 2014hotel Jw marriot Kuala lumpur

42 Jemputan Siri – Forum bicara bh “Peranan Glc dalam memperkasa usahawan bumiputera”

26 mei 2014hotel Pullman Kuala lumpur

43 majlis Konsultasi bajet 2015 anjuran Kementerian Kewangan malaysia 26 mei 2014Kementerian KewanganPutrajaya

44 “luncheon talk” dPmm bersama Yb dato’ Seri Ahmad husni bin mohamad hanadzlah, menteri Kewangan II anjuran dPmm (dewan Perniagaan melayu malaysia)

27 mei 2014hotel Seri Pacific Kuala lumpur

45 Program Seminar Statistik Perkhidmatan Ke Arah Pencapaian Aspirasi Program transformasi Kerajaan Jabatan Perangkaan malaysia, wilayah Persekutuan anjuran Jabatan Perangkaan malaysia

27 mei 2014Pearl International hotel Kuala lumpur

46 lawatan Kunjung hormat PerdASAmA ke pejabat Ketua Pengarah Jabatan muzium malaysia Ybhg dato’ Ibrahim bin Ismail

29 mei 2014Jabatan muzium negara Kuala lumpur

47 majlis Perasmian malaysia consumer expo (mce) 2014 anjuran Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPdnKK)

31 mei – 8 Jun 2014Pameran & Konvensyen mAtrAde Kuala lumpur

48 “Sme Annual Showcase” anjuran mItI dan Sme corporation malaysia 4 Jun 2014Plenary hall, Kuala lumpur convention centre (Klcc)Kuala lumpur

49 “Special Forum on hong Kong – ASeAn regional cooperation and lunch with the chief Secretary, hong Kong Special Administrative region Government” anjuran Asian Stragegy & leadership Institute (ASlI)

5 Jun 2014hotel IntercontinentalKuala lumpur

50 Program Kesedaran dan latihan “Good and Service tax (GSt)” bersama badan bukan Kerajaan (nGo) anjuran Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPdnKK)

9 Jun 2014KPdnKK Putrajaya

Page 39: Buku Laporan 2014

32 33

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

51 majlis Suai-mesra lembaga Pengarah dan Pengurusan GAbem bersama Penasihat GAbem (Yb dato’ Sri dr haji Jamaluddin bin dato’ haji mohd Jarjis) anjuran GAbem (Gagasan badan ekonomi melayu)

11 Jun 2014hotel Seri PacificKuala lumpur

52 majlis makan malam “GAlA” tahunan 2014 anjuran dewan Perniagaan melayu malaysia (dPmm)

14 Jun 2014hotel Istana Kuala lumpur

54 “Franchise International malaysia 2014” anjuran malaysian Franchise Association (mFA)

13-15 Jun 2014PwtcKuala lumpur

55 Seminar Pemindahan teknologi mPob 2014 anjuran lembaga minyak Sawit malaysia

18 Jun 2014Ibu Pejabat mPob

56 Pameran Perdagangan Antarabangsa makanan dan minuman ke-15 (mIFb 2014) anjuran mutiara Sigma (m) Sdn bhd dan Sphere exhibit malaysia Sdn bhd

19-21 Jun 2014Pusat Konvensyen Kuala lumpur (Klcc)

57 majlis dialog tahunan Suruhanjaya Syarikat malaysia 2014 anjuran Suruhanjaya Syarikat malaysia

19 Jun 2014menara SSm Kuala lumpur

58 “the 18th malaysian banking Summit” – “moving Forward in a new Financial landscape” anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI )

19&20 Jun 2014hotel Intercontinental Kuala lumpur

59 “corporate malaysia roundtable meeting” dengan duta besar Amerika Syarikat h.e Joseph Yun mengenai “uS-mAlAYSIA’S relations: A new high –Post obama Visit”

23 Jun 2014 “bankers club” bangunan AmodA Kuala lumpur

60 “Productivity competitiveness conference 2014” dengan tema “the meeting of minds” anjuran Perbadanan Produktiviti malaysia (mPc)

24 & 25 Jun 2014Setia city convention centre (Sccc) Shah Alam

61 muzakarah ekonomi melayu anjuran GAbem (Gagasan badan ekonomi melayu)

24 Jun 2014hotel Seri Pacific Kuala lumpur

62 Program merakyatkan Seni budaya ‘Jom buka Puasa’ Festival ramadan Kuala lumpur 2014 anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian negara (JKKn)

29 Jun – 20 Julai 2014dataran merdeka Kuala lumpur

63 majlis dialog mItI dengan Pertubuhan / dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan 2014 anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (mItI)

1 Julai 2014mItIKuala lumpur

64 “corporate malaysia roundtable” dengan duta besar china h.e dr huang huikang anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

4 Julai 2014“bankers club”bangunan AmodAKuala lumpur

65 lawatan Kunjung hormat ke pejabat menteri Pelancongan Yb dato’ Seri mohamed nazri bin tan Sri Abdul Aziz

7 Julai 2014Pejabat menteri bangunan Sultan Abdul Samad

66 majlis Iftar anjuran duta besar negara Qatar 7 Julai 2014hotel Jw marriot Kuala lumpur

67 mesyuarat Kumpulan Fokus bajet 2015 – “leveraging entrepreneurship for Growth” anjuran Kementerian Kewangan malaysia

9 Julai 2014Kementerian Kewangan malaysia Putrajaya

68 lawatan berpandu berkumpulan Sempena Promosi Kraf Aidilfitri 2014 anjuran Perbadanan Kemajuan Kraftangan malaysia

12-23 Julai 2014Kompleks Kraf Kuala lumpur

69 “Special roundtable” dengan Pembantu Khas kepada Presiden Amerika Syarikat dan Pengarah Kanan untuk hal ehwal Asia, majlis Keselamatan negara, the white house anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

15 Julai 2014carcosa Seri negaraKuala lumpur

Page 40: Buku Laporan 2014

34

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

70 “networking Session with chambers, Associations and business council on Good and Service tax (GSt)” anjuran malaysia Investment development Authority (mIdA)

17 Julai 2014mIdA SentralKuala lumpur SentralKuala lumpur

71 majlis berbuka Puasa bersama media, nGo dan Sektor Korporat anjuran duli Yang maha mulia Paduka Seri Sultan Perak darul ridzuan

19 Julai 2014Istana Iskandariah Kuala KangsarPerak

72 majlis berbuka Puasa bersama YAb timbalan Perdana menteri malaysia 20 Julai 2014Kediaman rasmi YAb timbalan Perdana menteri Putrajaya

73 lawatan Kunjung hormat kali kedua ke pejabat Jabatan warisan negara bertemu dengan Pemangku Ketua Pengarah Jabatan warisan negara Ybhg dr zainah binti Ibrahim

21 Julai 2014Pejabat Jabatan warisan negaraJalan IstanaKuala lumpur

74 “Strategic Issues Forum” (SIF) dengan menteri di Jabatan Perdana menteri Yb dato’ mah Siew Keong anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

7 ogos 2014“bankers club”bangunan AmodAKuala lumpur

75 majlis “networking” mItI & Agensi bersama Sektor Swasta bersempena Sambutan hari raya Aidilfitri anjuran menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (mItI)

7 ogos 2014Perkarangan mItIKuala lumpur

76 “49th national day of the rebublic of Singapore” anjuran Pesuruhjaya tinggi Singapura

7 ogos 2014hotel Shangri-la Kuala lumpur

77 Forum mengenai “ASeAn at 47: Growing together” anjuran Asean Strategy & leadership Institute (ASlI)

8 ogos 2014royal lake clubKuala lumpur

78 “e-commerce conference 2014 – expanding horizons and unleashing opportunities” anjuran Asian Strategy & leadership Institute (ASlI)

14 ogos 2014hotel Istana Kuala lumpur

79 dialog Yb menteri Perdagangan Antarabangsa & Industri dengan Persatuan Perniagaan / nGo bumiputera anjuran Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (mItI)

18 ogos 2014menara usahawan Putrajaya

80 lawatan Kunjung hormat daripada Guangdong, china ke PerdASAmA 20 ogos 2014Ibu Pejabat PerdASAmA

81 majlis makan malam Guandong city sempena “dongguan Government –malaysian entrepreneur banquet & Guangdong 21st century maritime Silk road International expo Promotion road Show” anjuran malaysia china chambers of commerce

21 ogos 2014hotel Shangri-la Kuala lumpur

82 Perbincangan mengenai Penyelarasan Program & Aktiviti nGo-nGo melayu / bumiputera anjuran Gagasan badan ekonomi melayu (GAbem)

27 ogos 2014hotel Seri Pacific Kuala lumpur

83 “b2b meeting” dengan Pewakilan lahore, dewan Perniagaan dan Industri Pakistan anjuran Pejabat Suruhanjaya tinggi Kaunselor Komersial untuk Pakistan

29 ogos 2014hotel renaissance Kuala lumpur

84 Pameran halal Fiesta malaysia (halfest) anjuran Shapers malaysia Sdn bhd (ShAPerS), dihoskan oleh Kementerian Kemajuan luar bandar dan wilayah, majlis Amanah rakyat (mArA) dengan kerjasama khas oleh Jabatan Kemajuan Islam malaysia (JAKIm) dan dibawakan oleh cImb ISlAmIc

3-7 September 2014Pusat Pameran mIneSSeri KembanganSelangor

Page 41: Buku Laporan 2014

34 35

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

AKTIVITI PERDASAMA CAWANGAN OKTOBER 2013 – JUN 2014

PERDASAMA KELANTAN

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 menghadiri Program Pembangunan Perniagaan usahawan memperkasakan Kapasiti usahawan bumiputera dalam Sektor PerKhIdmAtAn anjuran KPdnKK

3 oktober 2013 di the regency hotel, Kuala lumpur.

2 menghantar perwakilan ke mesyuarat Agung PerdASAmA yang Ke-15 3 oktober 2013 di the regency hotel, Kuala lumpur

3 PerdASAmA KelAntAn dengan kerjasama mArY KAY telah menganjurkan KurSuS ASAS mAKe-uP

5 oktober 2013 di Pejabat PerdASAmA Kelantan

4 YdP PerdASAmA KelAntAn dan ahli-ahli telah dijemput untuk mengikuti ProGrAm KlInIK JAnA uSAhAwAn KPtm

9 oktober 2013 di Pengkalan chepa

5 ProF. Ab.AzIz Al SAFI dari huSm KubAnG KerIAn, KelAntAn telah menandatangani untuk menjadi Ahli PerdASAmA Kelantan.

10 november 2013

6 menghadiri ProGrAm 1 nita dimana pihak Jabatan Pembangunan wanita (JPw) telah menganjurkan satu kursus buSIneSS on lIne

27 – 29 november 2013 di royal Guest house, Kota bharu

7 PerdASAmA Kelantan telah menerima jemputan dari Pejabat Pembangunan wanita negeri Kelantan untuk menghadiri Ke majlis Perwanis Peringkat negeri Kelantan

19 disember 2013 di dewan IPd Kota bharu, Pengkalan chepa

8 PerdASAmA Kelantan telah mendapat jemputan dari mItI untuk ke pameran sempena program hari Kecemerlangan usahawan PKS mItI Kelantan 2013 dan PerdASAmA telah menghantar 2 orang ahli sebagai wakil untuk pameran tersebut

21 disember 2013 di Grand riverview hotel, Kota bharu, Kelantan.

9 PerdASAmA KelAntAn telah menerima tajaan cenderahati dari Pihak Sme corP untuk goodies pada program transformasi Perakaunan bisness bersama dengan KPdnKK

24 disember 2013 di dewan Gelanggang Seni

10 PerdASAmA Kelantan bersama PerdASAmA Pusat telah bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepengunaan Kelantan (KPdnKK) telah mengadakan program transformasi Perakaunan bisness

31 disember 2013 di dewan Gelanggang Seni, Kota bharu, Kelantan.

11 PerdASAmA Kelantan bersama PerdASAmA PuSAt telah bekerjasama dengan Kementerian Perdagangan dalam negeri, Koperasi dan Kepengunaan Kelantan (KPdnKK) telah mengadakan program trAnSFormASI PerAKAunAn bISneSS

31 disember 2013 di dewan Gelanggang Seni, Kota bharu

12 PerdASAmA KelAntAn telah mendapat jemputan untuk menghadiri “ SIrI JelAJAh neGerI KonGreS uSAhAwAn mudA bumIPuterA” peringkat neGerI KelAntAn

17 Januari 2014 di hotel renaissance, Kota bharu Kelantan

13 PerdASAmA KelAntAn telah mengadakan meSYuArAt AJK untuk bil 1/2014

18 Januari 2014 di Pejabat PerdASAmA Kelantan

14 PerdASAmA KelAntAn telah menghantar ahli-ahli ke SemInAr Food & beVerAGe eXPert 2014 anjuran PuSAt lAtIhAn KeuSAhAwAn rdb

24 Januari 2014 di dewan Seminar Pusma

15 PerdASAmA KelAntAn telah mendapat jemputan ke KoloKIum AGendA KeSeJAhterAAn rAKYAt

28 Januari 2014 di Kompleks Kota darulnaim

16 PerdASAmA KelAntAn telah dijemput untuk menghadiri majlis “ SoFt lAunch KonGreS wArISAn melAYu SedunIA 2014

13 Februari 2014 di dewan Sri bestari Itekma resort & convention centre

17 PerdASAmA KelAntAn telah dijemput untuk menghadiri ke majlis Perlantikan Sebagai Ahli majlis Sukarelawan rakyat Kelantan (meGA) bersama-sama dengan hJh mumtAz nAwI, Pengerusi Pembangunan wanita, Keluarga, Kebajikan & Kesejahteraan rakyat negeri Kelantan

16 Februari 2014 di Kediaman rasmi mentaeri besar Kelantan

Page 42: Buku Laporan 2014

36

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

18 PerdASAmA KelAntAn telah mendapat undangan menyertai Kem mesra Siri 1

28 Febuari 2014- 1 mac 2014 di AurA trainning centre, Kandis bachok

19 PerdASAmA KelAntAn telah dilantik sebagai penganjur dalam cadangan kerjasama penganjuran Kelantan International trade expo 2014

27 mac 2014 di Stadium Sultan muhammad IV

20 PerdASAmA KelAntAn telah mendapat jemputan dari PermodAlAn nASIonAl berhAd untuk menyertai ‘mSAm 2014 emPorIum uSAhAwAn mIdF’

26 April 2014 di Pusat tranformasi luar bandar (rtc) tanjung

21 mesyuarat Agung Kali Ke-14 PerdASAmA Kelantan 10 mei 2014 di dewan Sri rambai

22 PerdASAmA KelAntAn telah bekerjasama dengan PAKIt malaysia dan dengan kerjasama Kementerian Pembangunan wanita, Keluarga,dan masyarakat untuk mengadakan Program transformasi ekonomi Ibu tunggal Peringkat zon Pantai timur.

21 Jun 2014 di dewan Sri rambai

23 PerdASAmA KelAntAn telah mendapat jemputan dari Sme corp malaysia negeri Kelantan ke mini Forum Keusahawan malaysia (FoKem) dan majlis Pelancaran minggu PKS Peringkat negeri Kelantan 2014

22 Jun 2014 di Auditorium uItm Kampus machang negeri Kelantan.

PERDASAMA MELAKA

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 Siri Jelajah mempromosikan Perkhidmatan GIro bank negara 13 oktober 2013 di mItc melaka

2 Anjuran Suruhanjaya Persiangan malaysia (mycc) dengan PerdASAmA melaka

14 november 2014 di mItc melaka

3 managing and Administering the conventional contract based on new Form JKr 203/203A revision 1/2010

11 – 12 disember 2013 di bayview hotel melaka

4 Program usaha sama PerdASAmA wanita dengan Pihak Kastam dIrAJA Kesedaran GSt

11 disember 2013 di Auditorium Kastam Kelana Jaya

5 Forum Keushawanan malaysia (FoKem) 2014 18 Februari 2014 di Pwtc Kuala lumpur

6 majlis hi tea GAbem serta Perlantikan YdP sebagai AJK majlis GAbem negeri melaka

9 Jun 2014 di mItc melaka

PERDASAMA PULAU PINANG

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 Kunjungan hormat PerdASAmA ke Pejabat Konsulat Jenderal republik Indonesia

1 oktober 2014

2 mesyuarat Agung PerdASAmA 3 oktober 2013

3 majlis makan malam bersama timbalan Pengerusi Khazanah nasional, tan Sri nor mohamed Yakcop.

7 oktober 2013

4 Kunjungan hormat ke pejabat lembaga Kemajuan wilayah Pulau Pinang 8 oktober 2013

5 Program Jelajah bank negara malaysia “Siri Jelajah mempromosikan perkhidmatan GIro antara bank (IbG)

22 oktober 2013

6 Seminar Pembangunan usahawan anjuran PerdASAmA Pulau Pinang bersama KPdnKK

26 oktober 2013 di dewan Sri Pinang

7 Seminar remedi Perdagangan di traders hotel anjuran mItI Pulau Pinang 12 november 2013 di traders hotel

8 majlis taklimat oleh teraju @ Koridor utara di Pejabat PerdASAmA 14 november 2013

9 Kunjungan hormat ke Jabatan Penerangan malaysia (KomtAr) tingkat 40 26 november 2013

Page 43: Buku Laporan 2014

36 37

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

10 taklimat GSt oleh dPmm di cititel hotel dan oleh Penerangan di Pen-mutiara

28 november 2013 di Pen-mutiara

11 taklimat dan Penerangan tentang penubuhan koperasi 3 disember 2013 di pejabat SKm, bangunan Syed Putra

12 Program usahawan PedASAmA bersama KPdnKK 6 disember 2013 di dewan mJmc

PERDASAMA W. P. KUALA LUMPUR

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 mesyuarat exco PerdASAmA wPKl 15 november 2013 di Pejabat PerdASAmA wPKl

2 online – buletin PerdASAmA melalui website rasmi PerdASAmA wPKlhttp://www.PerdASAmAkl.org

20 disember 2013 di Pejabat PerdASAmA wPKl

3 mesyuarat exco PerdASAmA wPKl 27 Februari 2014 di Pejabat PerdASAmA wPKl

4 Jemputan Sesi bual bicara bersama YdP PerdASAmA wPKl di bernama radio24 (Program dalam radar) dengan tajuk : usahawan bumiputera bandar

7 April 2014 di wisma bernama Kuala lumpur

5 mesyuarat exco PerdASAmA wPKl 25 April 2014 di Pnb darby Park Kuala lumpur

6 mesyuarat exco PerdASAmA wPKl 29 mei 2014 di PerdASAmA wPKl

7 mesyuarat Agung tahunan PerdASAmA wPKl kali ke 13 18 Jun 2014 di hotel Primiera Kuala lumpur

PERDASAMA SELANGOR

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 majlis berbuka puasa bersama anak yatim dan ibu tunggal di daerah Klang. 27 Julai 2013 Klang

2 Program khas dari terAJu dan agensi di bawah mItI 12 november 2013 mItI

3 majlis berbuka bersama Anak-anak Yatim dan Program merakyatkan Seni budaya (PmS) anjuran bersama majlis belia dan Kebudayaan Selangor dan PerdASAmA negeri

10 Jun 2014 rumah Anak Yatim Asnaf As-Solihin Kanchong darat Kuala langat

4 bazarnita anjuran Koperasi dbKl. bazar berlansung selama 1 bulan dan ini merupakan julung-julung kali di adakan bagi memberi ruang kepada peniaga-peniaga menambah pendapatan sempena Aidilfitri 2014

1 Julai 2014 Siarkaki medan tuanku. berhadapan pintu masuk IPd dangwangi

5 bengkel halatuju PerdASAmA Selangor 25 Jun 2014 Kompleks belia dan Kebudayaan Selangor

6 taklimat dan sesi mencabut undi petak bagi bazarnita anjuran Koperasi dbKl dan usahanita Kl. PerdASAmA Selangor sebagai salah satu nGo yang menyokong projek ini.

29 Jun 2014 tapak bazar raya medan tuanku Kl

7 mesyuarat Persiapan AGm Selangor 6 ogos 2014 Kompleks belia dan Kebudayaan Sek. 7 Shah Alam

8 menghadiri majlis Aidilfitri anjuran dewan Perniagaan melayu malaysia (dPmm). tetamu kehormat ialah YAb Perdana menteri.

10 ogos 2014 dewan tun razak 4, Pwtc

9 bengkel tea-talk PerdASAmA Selangor Siri 1. bengkel turut dihadiri oleh Y.bhg datuk Sri mat Shah Safuan timb. Presiden PerdASAmA dalam sesi bicara tokoh

20 ogos 2014 Kompleks belia dan Kebudayaan Sek. 7 Shah Alam

10 mesyuarat Persiapan AGm PerdASAmA Selangor dan merupakan mesyuarat terakhir pagi penggal 2013/14

25 ogos 2014 Kompleks belia dan Kebudayaan Sek. 7 Shah Alam

Page 44: Buku Laporan 2014

38

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

PERDASAMA PERAK

BIL PERKARA TARIKH / TEMPAT

1 lawatan ke Johor dan Singapura anjuran biro wanita PerdASAmA Perak. Seramai 40 peserta mengikuti program ini. Antara tempat lawatan : Al-Ikhsan, lembaga Perindustrian nenas malaysia, Pertemuan dengan PerdASAmA Johor dan ronda-ronda di Singapura

29-31 oktober 2013Johor dan Singapura

2 mesyuarat AJK PerdASAmA negeri Perak kali ke 1 Sesi 2014 bagi penggal 2012 / 2014

25 Jun 2014Pejabat PerdASAmA negeri Perak

Page 45: Buku Laporan 2014

38 39

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

Page 46: Buku Laporan 2014

40

Buku Laporan AGM 16 PERDASAMA

SEKALUNG PENGHARGAAN

Persatuan Pedagang Dan Pengusaha Melayu Malaysia (PERDASAMA) ingin merakamkan jutaan terima kasih dan setinggi-tinggi penghargaan kepada :-

YB Dato’ Seri Mustapa Bin MohamedMenteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)Tetamu Kehormat Mesyuarat Agung PERDASAMA Ke 16

Seluruh Ahli Lembaga Penasihat PERDASAMASeluruh Ahli Jawatankuasa Pusat PERDASAMA

&Semua Yang Dipetua Cawangan

Pegawai dan Kakitangan Pejabat YB Dato’ Seri Mustapa Bin Mohamed

PARA PENAJA AGM 16

Maybank BerhadSA KARGO Sdn Bhd

Motosikal dan Enjin Nasional Sdn Bhd ( Modenas) Dream Music Sdn Bhd

Suruhanjaya Syarikat MalaysiaNKS System Sdn Bhd

PARA PENERIMA ANUGERAHAnugerah Tokoh Kepimpinan PERDASAMA

1. YBhg Dato’ Waris Ali Carrim - Mantan Naib Presiden 2 dan YDP P.Pinang2. YBhg Dato’ Sohaimi Shahadan - Mantan Ketua Pemuda PERDASAMA 3. YB Pn Shahanim Mohd Yusoff - Mantan YDP PERDASAMA Kedah4. Tn Haji Khalim Mohd Salleh - Mantan YDP PERDASAMA Johor5. Tn Haji Ariffin Zun - Mantan YDP PERDASAMA Perak6. Tn Haji Abdul Waheed Haji S Abdul Wahab - Mantan YDP PERDASAMA Pulau Pinang7. Tn Haji Ami Mohd Salleh - Mantan YDP PERDASAMA Selangor8. Pn Hajah Aishah Mahmood - Mantan YDP PERDASAMA Kelantan9. Puan Noorhashimah Ishak - Mantan Ketua Wanita

Anugerah Usahawan PERDASAMA 2013

Majulia Sdn Bhd Wahad Safe Guard (M) Sdn Bhd Circle K Sdn Bhd

Para Perwakilan Mesyuarat Agung PERDASMA Ke 16Para Pemerhati Mesyuarat Agung PERDASMA Ke 16

Seluruh Barisan Jawatankuasa PERDASAMA Kedah atas kesudian menjadi tuan rumah Mesyuarat Agung PERDASAMA Ke 16

Para Media Cetak dan ElektronikPihak pengurusan Hotel Park Avenue Sungai Petani, Kedah Darul Aman

Semua Individu yang terlibat dalam menjayakan Mesyuarat Agung PERDASMA Ke 16

Page 47: Buku Laporan 2014

40

Page 48: Buku Laporan 2014