brochure iftar jamaie 2011

Upload: irfan-adnan

Post on 20-Jul-2015

232 views

Category:

Documents


1 download

TRANSCRIPT

Tentatif Program5.15 petang 5.30 petang Semua Murid Berkumpul Di Dataran Perhimpunan Khatam Al-Quran dan Doa Khatam Al-Quran 6.15 petang 6.30 petang Ucapan Guru Besar: En Md Sedik Bin Ab Hamid Tazkirah Oleh: Ustaz Liman Bin Hashim 7.13 petang 7.45 petang 8.23 malam 9.30 malam Berbuka Puasa dan Solat Maghrib Berjemaah Jamuan Makan Malam Solat Isya Berjemaah & Solat Sunat Terawih Bersurai

Jutaan Terima KasihKepada semua yang terlibat secara lansung dan tidak lansung di dalam pengendalian Sambuatan Iftar Jamaie dan Khatam Al-Quran Ramadan 2011M / 1432H. Segala sumbangan wang ringgit serta keringat yang tuan / puan berikan adalah amat dihargai dan didahului dengan ucapan jutaan terima kasih. Sabda Rasulullah S.A.W Sesiapa yang menjamu makanan untuk berbuka bagi orang yang berpuasa, pahalanya sama seperti pahala orang yang berpuasa, iaitu pahala orang yang berpuasa yang tidak dikurangkan walau sedikit. Hadis riwayat alTirmizi.

Majlis Sambutan Iftar Jamaie Dan Khatam AlQuran Ramadan

PADA: 24 OGOS 2011M bersamaan 24 RAMADAN 1432H

www.skdis.com

PengenalanMajlis Sambutan Iftar Jamaie dan Khatam Al-Quran ini diadakan bagi meraikan dan member peluang kepada semua warga SKDIS merasai suasana berbuka puasa secara berjemaah di dalam bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan.

Objektif Program1. Mencontohi dan mengamalkan akhlak dan sunnah Rasulullah dalam kehidupan seharian. 2. Memberi kesedaran tentang amalan pembacaan ajaran Islam. 3. Mengeratkan hubungan silaturrahim di kalangan semua warga SK Datuk Ismail Saadon Al-Quran sebagai satu ibadah berterusan yang digalakkan oleh

RenunganSesungguhnya Islam menganjurkan umatnya mengadakan majlis berbuka puasa untuk menjamu makan bagi mereka yang berpuasa terutamanya kepada orang-orang miskin, anak-anak yatim dan mereka yang ditimpa musibah. Firman Allah SWT :Mereka juga memberi makan sebarang makanan yang dihajati dan disukainya kepada orang miskin, anak yatim dan tawanan (sambil berkata dengan lidah atau hati): Sesungguhnya kami memberi makan kepada kamu semata-mata kerana Allah dan kami langsung tidak inginkan sebarang balasan daripada kamu atau ucapan terima kasih. Surah al-Insan: 8-9.

TemaBersama Mengimarahkan Bulan Ramadan

AJK IndukPengerusi : En Md Sedik Bin Ab Hamid Guru Besar SKDIS Naib Pengerusi 1 : Pn. Siti Zaleha Binti Abdullah GPK 1 Naib Pengerusi 2 : En Sulaini Bin Mohd Amin GPK HEM Naib Pengerusi 3 : Y.M Raja Faridah Binti Raja Padzil GPK Koko Naib Pengerusi 4 : Pn. Rokiah Binti Abu Bakar Penyelia Petang Penyelaras Program Setiausaha Bendahari : : : Cik Zainab Binti Hj Shahari Cik Siti Aminah Binti Ahmad Pn Hafizah Binti Md Darin

MatlamatMelahirkan muslimin dan muslimat yang dapat menghayati makna puasa yang dituntut oleh Islam dan menggalakkan warga sekolah menjadikan bacaan AlQuran sebagai satu amalan dalam kehidupan seharian.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:Puasa dan Al-Quran memberi syafaat kepada hamba pada hari kiamat. Puasa berkata: Hai Tuhanku, aku menegahnya daripada makan dan syahwat pada siang hari. Maka berilah syafaatku padanya. Al-Quran pula berkata: Tuhanku, aku tegahkannya daripada tidur malam, maka berilah syafaat kepadaku padanya. Kemudian kedua-duanya diberi syafaat. (riwayat Ahmad dengan sanad sahih)