assiment psv pn noraini nak antar sem 5 2014

11
Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka menyatakan maksud apresiasi ialah penghargaan, pengiktirafan serta penghayatan nilai (sesuatu karya) sastera atau seni. Sementara kamus Inggeris- Melayu Dewan menjelaskan definisi ‘appreciation’ bermaksud penikmatan, penghayatan, tahu menikmati, dan tahu menghayati termasuk yang berhubung dengan karya seni.Academic Dictionary of Arts menjelaskan ‘art appreciation’ sebagai “the introduction of basic principles of visual literacy especially the means to analyzing form whether with or without reference to subject matter, symbolism or historical context to general audiences for the purpose of enhancing their enjoyment of works of art” Menjelaskan; apresiasi seni sebagai pengenalan kepada prinsip asas bahasa tampak terutamanya untuk menganalisa bentuk samada dengan atau tanpa merujuk kepada subjek matter , simbolisma , atau konteks sejarahnya, bagi orang ramai untuk meningkatkan penikmatan dan penghayatan terhadap karya seni. Mohd Johari (2004) menyatakan ; Apresiasi seni ialah aktiviti seperti menonton, menghayati, atau apresiasi seni juga merupakan salah satu bidang kritikan seni. Beliau memetik tulisan Zakaria Ali (1998), bahawa penghargaan atau apresiasi seni adalah satu latihan yang memerlukan penglibatan sepenuhnya deria pandang dan sentuh. Johari juga berpendapat penafsiran terhadap karya seni itu boleh difahami apabila kita berpeluang menghargainya. Terdapat banyak ulasan ilmiah yang boleh dipetik untuk menjelaskan maksud apresiasi dalam konteks seni oleh penulis tempatan mahupun dari luar negara namun keseluruhannya menjurus kearah maksud yang sama iaitu satu aktiviti memerhati, mengkaji dan menilai produk seni agar lebih memahami bentuk serta isinya. Hasilnya khalayak akan menjadi lebih puas menikmati karya seni dengan penuh penghayatan serta sedar akan aspek bahasa visual yang dipersembahkan oleh pengkarya. Kemampuan menghayati karya seni dengan lebih mendalam memerlukan penghayat mempunyai pengetahuan asas seni visual. Pengetahuan tersebut telahpun sedia ada dalam setiap pelajar sekolah atau lepasan pelajar sekolah di Malaysia sejak mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dijadikan mata pelajaran wajib dalam kurikulum bersepadu.

Upload: samarina-samon

Post on 06-Dec-2015

237 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

ok

TRANSCRIPT

Page 1: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka menyatakan maksud apresiasi ialah penghargaan, pengiktirafan serta penghayatan nilai (sesuatu karya) sastera atau seni. Sementara kamus Inggeris- Melayu Dewan menjelaskan definisi ‘appreciation’ bermaksud penikmatan, penghayatan, tahu menikmati, dan tahu menghayati termasuk yang berhubung dengan karya seni.Academic Dictionary of Arts menjelaskan ‘art appreciation’ sebagai

“the introduction of basic principles of visual literacy especially the means to analyzing form whether with or without reference to subject matter, symbolism or historical context to general audiences for the purpose of enhancing their enjoyment of works of art”

Menjelaskan; apresiasi seni sebagai pengenalan kepada prinsip asas bahasa tampak terutamanya untuk menganalisa bentuk samada dengan atau tanpa merujuk kepada subjek matter , simbolisma , atau konteks sejarahnya, bagi orang ramai untuk meningkatkan penikmatan dan penghayatan terhadap karya seni.

Mohd Johari (2004) menyatakan ; Apresiasi seni ialah aktiviti seperti menonton, menghayati, atau apresiasi seni juga merupakan salah satu bidang kritikan seni. Beliau memetik tulisan Zakaria Ali (1998), bahawa penghargaan atau apresiasi seni adalah satu latihan yang memerlukan penglibatan sepenuhnya deria pandang dan sentuh. Johari juga berpendapat penafsiran terhadap karya seni itu boleh difahami apabila kita berpeluang menghargainya.

Terdapat banyak ulasan ilmiah yang boleh dipetik untuk menjelaskan maksud apresiasi dalam konteks seni oleh penulis tempatan mahupun dari luar negara namun keseluruhannya menjurus kearah maksud yang sama iaitu satu aktiviti memerhati, mengkaji dan menilai produk seni agar lebih memahami bentuk serta isinya. Hasilnya khalayak akan menjadi lebih puas menikmati karya seni dengan penuh penghayatan serta sedar akan aspek bahasa visual yang dipersembahkan oleh pengkarya. Kemampuan menghayati karya seni dengan lebih mendalam memerlukan penghayat mempunyai pengetahuan asas seni visual. Pengetahuan tersebut telahpun sedia ada dalam setiap pelajar sekolah atau lepasan pelajar sekolah di Malaysia sejak mata pelajaran Pendidikan Seni Visual dijadikan mata pelajaran wajib dalam kurikulum bersepadu.

Kritikan

Jika apresiasi seni merupakan satu aktiviti memerhati, menghayati dan menikmati karya seni. Kritikan seni pula merupakan instrumen yang digunakan dalam apresiasi seni visual. Aktiviti kritikan seni temasuk perbincangan secara ilmiah tentang karya seni serta apa sahaja yang berkaitan dengan karya tersebut samada secara lisan atau diterbitkan sebagai artikel dalam jurnal, majalah atau akhbar. Pengetahuan mengenai biografi seniman juga amat penting kerana ia juga turut dibincangkan. Aspek persekitaran dimana seniman tinggal, gaya hidup, percintaan dan pelbagai isu peribadi turut disentuh kerana semua itu mempengaruhi ekspresi dalam pengkaryaan. Perbincangan lebih tertumpu kepada mendalami aspek formal yang terlibat dalam penghasilan karya. Seterusnya kritikan dibuat terhadap tema serta makna yang cuba disampaikan oleh pengkarya. Aktiviti kritikan disudahi dengan sedikit

Page 2: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

penilaian dimana penghayat akan membuat pertimbangan secara formalisme, ekspresiviseme dan instrumentalisme terhadap karya yang di kritik. Penjelasan tentang tiga istilah diatas akan dibincangkan dalam bab seterusnya.

DEFINISI

Apresiasi bolehlah didefinisikan sebagai kajian mengenai pelukis-pelukis atau pandaitukang mengenai hasil-hasil seni mereka, faktor yang mempengaruhi mereka, caramereka bekerja, bagaimana mereka memilih tema dan ‘subject matter’ serta gaya danstail mereka .Semua ini berkait rapat dengan aspek pemahaman mereka dari aspek-aspek kognitif.Ianya juga sebagai satu penghargaan terhadap penilaian dan perasaan terhadapsesuatu hasil seni itu. Ia boleh dikatakan sebagai pembentukan sikap, minat dankebolehan membuat pilihan dan ini berkait rapat dengan aspek-aspek afektif.Menurut

Smith (1966),

apresiasi seni ini memerlukan“logical operation such as defining, valuing and explaining”Pendidikan seni harus dilihat dalam skop yang lebih luas. Umumya, para pendidik seniberanggapan Pendidikan Seni di sekolah bukan sekadar meningkatkan kemahiran danteknik menghasilkan karya seni sahaja

Micheal (1983) dan Feldman (1970) mencadangkan agar guru menggunakan pendekatan

kemanusiaan. Ia diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran yang akan memberi

peluang kepada pelajar mengenali dirinya dan hubungan dengan masyarakat dan kehidupannya. Keadaan ini akan membantu proses perkembangan mereka dari peringkat

paling asas iaitu:

• Mengenali diri sendiri

• Mengenali seni dan kelompok-kelompok kecil di persekitaran mereka

• Peka tentang perasaan

• Memiliki konsepsi diri

Murid mempunyai cara pembelajaran mereka sendiri. Seharusnya kita mengeksploitasi kelebihan itu di samping memberi tunjuk ajar secara berkesan dalam meningkatkan kefahaman dan penguasaan mereka dalam menguasai sesuatu kemahiran. Mengikut John A. Michael dalam bukunya 'Art and Adolescense' ada dua pendekatan dalam Apresiasi Seni iaitu:

Page 3: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

(a) Pendekatan secara logik

Pendekatan ini adalah berbentuk tradisional dan memerlukan pemahaman intelek semata-mata.Banyak berfaktakan kepada aspek andaian dan munasabah pada yang melihat sesuatu karya seni tersebut.

(b) Pendekatan secara psikologi

Pendekatan ini merangkumi perkara-perkara yang lebih menjurus kepada perasaan peribadi, lebih bersifat emosi dan perasaan dalaman kepada penghasilan dan penghayatan sesuatu karya seni. Pendekatan ini akan dapat meninggalkan satu pengalaman yang amat berkesan dan mendalam. Secara ini lebih realistik dan dapat menerima ‘response’ dan pendapat orang lain. Kesan tindakbalas akan lebih terserlah terhadap bahan serta alat yang digunakan.

Pelukis barat

Sejarah seni adalah satu rakaman ataupun catatan peristiwa yangtelah berlaku pada masyarakat terdahulu.Ianya melibatkankehidupan,budaya,aktiviti,tempat,situasi dan masa.Dalam proses mempelajarisejarah seni ini ianya tidak akan lari daripada melibatkan faktor-faktor uatamseperti masa,budaya,tempat dan situasi.Selain daripada faktor-faktor tersebut,sudah semestinya melibatkan tokoh dan karya yang telah merekahasilkan.Michelenglo misalnya terkenal dengan hasil karyanya seperti Madonnaand Child,Adam Creation dan banyak lagi hasil seninya yang masih lagi menjadirujukan sejarah dan juga pelukis serta pereka pada masa kini.Dalam proses mempelajari sejarah seni pengetahuan tentangperkembangan seni pada awal penemuan hinggalah sekarang amat pentingsekali.Daripada situlah kita dapat mengetahui bagaimana aktiviti-aktiviti danperkembangan sesuatu masyarakat itu.Contohnya pada zaman Impressionist,karya-karya yang dihasilkan oleh Renoir,John Constable,Monet boleh dikatakanmenggambarkan aktiviti-aktiviti social dan rakaman keindahan alam semula jadiyang begitu natural sekali digambarkan.Begitu juga dengan catan gua batu yangterawal ditemui di Lascaux Cave di kawasan selatan Perancis.Catan guadipercayai dihasilkan di antara 15,000-10 000 tahun sebelum Masihi iaitu dipenghujung zaman Paleolitik.catan ini adalah gambaran sekumpulan lembuyang sedang bergaduh,yang berukuran kira-kira 18 kaki tinggi yang dihasilkandengan menggunakan batu di atas permukaan gua tersebut.Andy Warthol misalnya dalam hasil-hasil karyanya begitu optimis sekalimenggambarkan tentang pop dan kontemporari imej.Beliau

Page 4: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

juga boleh dikatakansebagai pelukis yang amat Berjaya dalam zaman Pop Art ini.Imej-imej sepertiElvis Presley dan Marilyn Monroe dijadikan sebagai subjek yang utama bagi binaanbangunannya adalah banyak dipengaruhi dan didominasikan oleh gaya seni binazaman Yunani.Kebanyakan bangunan-bangunan yang dibina adalahberkonsepkan rugu peringatan sebagai tanda kekuatan,kebesaran dankemasyuran empayar Rome.Pada zaman ini arkitek-arkiteknya tidak menggunakan batu marmar sepertizaman Yunani.Ia sangat mahal dan susah diperoleh.Konkrit digunakan secarameluas kerana ianya mudah diperolehi.Pada peringkat awal mereka cubamencipta bahan-bahan konkrit daripada campuran ‘pazzonala’ iaitu sejenis batuyang diperolehi daripada kawasan gunung berapi dan mencampurkannyadengan batu kapur.Mereka menggunakan bahan campuran ini untui membina tembok,kubahdan juga lengkungan pada bumbung bangunan yang dibina.Diantara jenis-jenisseni pada zaman Roman ini adalah seperti kuil-kuilibadat,apartment,Bath,Amphiteater,Jambatan,Basilica dan TruimphalArch.Bahan-bahan yang digunakan untuk membina amphiteater ini terdiridaripada batu dan tufa.Di bahagian luar bangunan ini terdapat banyak kolum-

minyak di atas kanvas.Catan ini adalah gambaran Dali tentang ruang dalamandan ruang ilusi beliau tentang pentingnya masa dan nostalgia masalampaunya.Imej jam lembut dan hampir cair mewakili masa dan jugapengalaman lampaunya.Beliau juga menggambarkan alam semula jadi dibahagian belakang nagi menunjukkan ruang dalaman yang jelas dalam catanini.Di samping itu juga menggunakan gabungan warna panas di bahagian latar belakang dan warna sejuk di bahagian latar depan bagi menunjukkan perbezaanruang hadapan dan ruang belakang.Dali juga menggunakan pendekatan secra realisme pada setiap objek yangdigambarkan dalam catan ini.Pendekatan beliau ini dikenali sebagai representasiSurrelisme,berbeza pula dengan catan yang dihasilkan oleh Joan Miro.Beliaumenggunakan pendekatan yang dikenali sebagai abstraj Surrelisme.Di antaracatannnya yang terkenal ialah “Women Haunted by the Passage of the Dragon-Fly,Bird of Bad Omen(juga dikenali sebagai “Nusery Decoration” yang dihasilkanpada tahun 1938.Era seni pop ini adalah merupakan satu era yang menggunakan imej dansubjek yang popular dan terkini.Perkataan Pop itu adalah merupakan singkatanbagi perkataan popular.Era ini sangat terkenal dari dahulu sehinggalah sekarangianya masih lagi menjadi rujukan pelukis generasi sekarang.Catan yangdihasilkan pada era ini kebanyakannya lebih menjurus kepada bentuk periklanandan komersial.Pada era ini pelukis menggunakan cetakan sutera da ‘air-brush’sebagai media untuk menghasilkan karya.Era ini sangat popular di London danAmerika Syarikat di sekitar tahun 1950an.Richard Hamilton seorang pelukisyang popular pada era ini mengatakan bahawa seni Pop itu selaunya akandikaitkan dengan perkara-perkara berikut iaitu

popular,Transient,Expendable,Low-cost,Mass-Produced,Yong,Witty,Sexy,Gimmicky,Glamorous dan Big Bussiness.

Page 5: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

Dalam catannya yang berjudul “Just What Is It That Make Today’s Home SoDifferent,So Appealing? Yang dihasilkan dengan menggunakan teknik“collage”.Catan ini menggunakan imej-imej yang diambil dari budaya popular dalam masyarakat seharian.Penggunaan imej figura manusia lelaki serta wanitayang berkeadaan seksi dengan gaya fesyen semasa,tanda-tanda iklan danpotret presiden Amerika yang tergantung di situ.Keseluruhan imej yangdigunakan adalah merupakan gambaran terhadap masyarakat dan corakkehidupan social masyarakat Amerika ketika itu.Penggunaan ski warna-warnayang cerah juga merupakan ciri-ciri lain yang terdapat pada catan era seni popini.Di samping itu seni pop ini juga merangkumi hasil karya berbentukkomik,jenama barangan yang terkenal,papan tanda iklan,surat khabar,wayangdan juga televisyen lagi pelukis yang terkenal pada zaman kemuncakkegemilangan era ini ialh Andy Warthol.Hasil karya yang dihasilkan oleh beliau masih lagi popular sehingga kini.Imejpopular yang digunakan pada catannya termasuklah gambar selebriti terkenalElvis Presley dan Merilyn Monroe.Penggunaan jenama makanan sepertiCampbell Soup dan juga pakaian Levis menjadi pilihan beliau dalammenghasilkan karya.Karyanya yang berjudul “Marilyn” dihasilkan beliau padatahun 1967 dengan menggunakan teknik cetakan Serigraph di atas kertas.Dalam catan ini Warhol menggunakan imej Marilyn Monroe sebagai imejutama.Pada masa itu Marilyn adalah merupakan seorang pelakon dan penariyang sangat popular dan Berjaya.Beliau menggunakan skim warna feminineseperti warna merah cerah dan hijau muda bagi mencerminkan sifat-sifatkewanitaan yang lembut dan cantik.Pelukis pop yang lain pada masa ini ialahJasper Johns dan Roy Lichenstein.

Era seni minilisme ini adalah merupakan era di mana penggiat senimenghasilkan karya mereka dengan mengurangkan dan mengecilkan saiz imejutama yang mereka gambarkan.Kebanyakan catan yang dihasilkan tidakmemetingkan imej yang digunakan sebaliknya mereka lebih memetingkan unsur psikologi dan symbol.Era ini pada awal tahun 1960an.Penggunaan skim warna juga sangat terhad pada era ini.Di antara pelukis yang popular pada zaman iniialah Frank Stella,Donald Judd dan Kasmir Malevich.Malevich adalah di antarapelukis yang Berjaya mencipta nama standing dengan Van Gogh dan jugaJackson Pollock.Di antara karyanya yang terkenal ialah “SuprementistComposition: White on white” yang menggunakan cat minyak ataskanvas.Dalam catan ini beliau menggunakan pendekatan yang dipanggil“minimal value” di mana dia menggunakan tone putih sahaja sebagai nilai padacatannya.Uniknya tentang catan ini ialah beliau menggunakan dua bentuk sajaiaitu bentuk segi empat segi sebagai latar belakang pada catan itu manakalabentuk empat segi kecil sedikit saiznya daripada latar belakang diletak dibahagian hadapan.Bagi menampakkan kontras dua bentuk ini Malavich menggunakan tone putihyang sedikit gelap pada bentuk diatasnya.Pertukaran nilai tone pada bentukiyang digunakan itu adalah merupakan konsep utama yang ingin ditonjolkan olehbeliau.

Sejarah awal malysia Nama Lengkap

Vincent Van Gogh

Page 6: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

Alias

Vincent Willem van Gogh

kategori

-

Agama

Tempat Lahir

Zundert, Belanda, 30 Maret 1853

Tanggal lahir

Rabu, 30 Maret 1853

Zodiac

Aries

Hobby

Menggambar, melukis

Warga Negara

Belanda

Page 7: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

No Relation

BIOGRAFI

Vincent van Gogh adalah seorang pelukis belanda yang karyanya terkenal karena keindahan yang kasar, kejujuran emosional dan warna yang berani, ia memiliki pengaruh luas pada abad seni ke-20. Setelah gangguan kecemasan bertahun-tahun yang menyakitkan serta serangan penyakit mental, ia meninggal pada usia 37 akibat luka tembak, dianggap sengaja dikenakan diri sendiri (meskipun tidak ada senjata yang pernah ditemukan). Karyanya kemudian diketahui oleh hanya segelintir orang dan dihargai oleh beberapa.

Van Gogh mulai menggambar ketika masih anak-anak dan ia terus menggambar sepanjang tahun yang mengarahkan dirinya untuk menjadi seorang seniman. Ia mulai menyelesaikan banyak dari karya terkenalnya hanya di dua tahun terakhir hidupnya. Dalam lebih dari satu dekade, ia menghasilkan lebih dari 2.100 karya seni, terdiri dari 860 lukisan minyak dan lebih dari 1.300 cat air, gambar, sketsa dan cetakan. Karyanya termasuk potret diri, pemandangan alam, bunga-bunga, potret dan lukisan pohon cemara, ladang gandum dan bunga matahari.

Menjadi pendeta adalah salah satu cita-cita Van Gogh dan di tahun 1879 ia bekerja sebagai misionaris di wilayah pertambangan Belgia di mana ia mulai membuat sketsa orang-orang dari masyarakat setempat. Pada tahun 1885, ia melukis karya besarnya yang pertama The Potato Eaters. Pada bulan Maret 1886, ia pindah ke Paris dan menemukan Impresionis Perancis. Kemudian, ia pindah ke selatan Perancis dan dipengaruhi oleh sinar matahari yang kuat di sana, entah bagaimana karya-karyanya semakin terang dan berwarna dan ia mengembangkan gaya yang unik dan menjadi sangat dikenali selama ia di Arles pada tahun 1888.

Riset dan analisa oleh : Shallysa Rachmi A

PENDIDIKAN

-

KARIR

-

PENGHARGAAN

Karya: PENGHARGAAN

Page 8: Assiment Psv Pn Noraini Nak Antar Sem 5 2014

Karya:

Starry Night

Sunflowers

Bedroom in Arles

Portrait of Dr. Gachet

Sorrow

SOCIAL MEDIA

-