sejarah 1 malaysia

Post on 30-Jul-2015

39 Views

Category:

Documents

5 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

Sejarah 1 Malaysia Satu Malaysia atau '1 Malaysia' adalah satu gagasan peribadi yang

diperkenalkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib TunRazak pada 2 April 2009. Intipati gagasan ini idea satu bangsa tanpamengira kepelbagaian etnik, sub-etnik dan kebudayaan. Semua pihakmestilah bersama-sama menjayakannya. Pelaksanaannya bukan dibuatsemalaman tetapi secara evolusi.

Ia adalah kesinambungan konsep daripada duakepimpinan terdahulu dalam membawa Malaysiamenjadi sebuah negara maju. Ia adalah ramuan sertaformula pentadbiran dalam proses negara menujuWawasan 2020 serta menjadi cemerlang, gemilangdan terbilang seperti yang diperjuangkan perdanamenteri keempat dan kelima iaitu Tun Dr MahathirMohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Aspek utama ialah sikap saling hormatmenghormati dan bersikap menerima di antara satu sama lain.Masyarakat majmuk di Malaysia perlu disatukan melalui '1Malaysia'.Hubungan kaum dipereratkan bagi jangka masa panjang. Tiadaperbezaan antara bandar, luar bandar dan kumpulan etnik sekiranyamereka mempunyai potensi berhak mendapat bantuan kerajaanberbanding anak-anak golongan berada yang sudah tentu mempunyaipeluang pendidikan yang terbaik. Kerajaan menawarkan akses pemuladengan menyediakan datar permainan yang adil tetapi kita sebagaikerajaan tidak berkemampuan memastikan penghasilan yang sama.Prinsip utama yang mendasari 1Malaysia adalah kebersamaan dankekitaan dalam satu keluarga besar.

top related