antonio pigafetta .melanau bintulu ke runanit ii?melanau bintulu. antonio pigafetta ®dilahirkan di...

Post on 06-Sep-2020

10 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

t-

+

Oleh Hafizah Iszahanidhafiza@bh.com.my

M ungkinkah Melanau Bin-tulu sebenarnya berasaldaripada keturunanAntonio Pigafetta atau

. kru kapal bangsa Italiyang belayar bersama-sama penje-lajah Portugis, Ferdinand Magellanmengelilingi dunia pada abad ke-16?

lni kerana seperti dimaklumi,Magellan tidak berjaya dalam misiitu apabila dibunuh dengan reja-man buluh di Kepulauan Sulu pada27 April 1521 kerana cubaannyamencampuri urusan politik tem-patan. -

Kematian Magellan menye-. babkan kapal dengan 150anakkapalterkandas selama beberapa bulan diKepulauan Sulu sebelum memasukiBrunei dan ekspedisi yang diambilalih oleh Juan Sebastian Elcano itumenyambung pelayaran ke Malukuserta pulang ke Sepanyol. .

Kemungkinan itu disuarakanoleh pensyarah Jabatan BahasaMelayu, Universiti Putra Malaysia(UPM), Prot: Madya Dr Mohd Sha-rifudin Yusop, berdasarkan kajianterhadap bahasa Melanau Bintu-lu yang berbeza dengan bahasaMelanau dituturkan di kawasanlain seperti Mukah dianggarkan 88peratus.. Ditambah dengan fakta ter-kandasnya pelayaran Magellan diKepulauan Sulu dan Borneo dalam"ternpoh masa yang panjang, keba-rangkalian Melanau Bintulu sebe-narnya berasal daripada keturunanEropah mula diperkatakan.

DiSarawak, terdapat 46 bahasa

.Melanau Bintuluke runan It Ii?

sukuan dituturkan dengan Mela-nau ialah bahasa kelima terbesartetapi terdapat perbezaan ketaraantara bahasa yang dituturkan olehetnik itu di Bintulu dengan masya-rakatnya di kawasan lain.

Perbezaan itu sangat luar biasasehinggajika merujuk kepada Swe-dish List, perbezaan itu mencecahhingga 207 kosa kata asas.

Beza88peratus"Berdasarkan perbandingan lek-sikal dan fonologi, kami dapati 88peratus perbezaan antara bahasaMelanau di Mukah dengan Mela-nau-Bintulu yang juga disebut seba-gai bahasa Vaei.

"Perbezaan inimencetuskan per-tanyaan mengapa ia berbeza, sekaligus menyusul persoalan berikut .mengenai asal usul bahasa Vaei,"katanya ..

Beberapa penemuan awal yangmengaitkan Melanau Bintulu inisebagai keturunan dari Itali adalahkonsonan Q, V dan Z yang sangatbanyak digunakan dalam bahasaetnik berkenaan yang bertenta-ngan kebanyakan bahasa rumpunMalaya Polinesia yang dituturkan diKepulauan Melayu.

Justeru, hal itu menjadi sesuatuyangluar biasa bagi rumpun MalayoPolinesia tetapi pada masa sarna,ia biasa ditemui dalam strukturbahasa Eropah.

Konsonan Q, V dan z· .Antaranya konsonan Qsepertiqalakyang bermaksud hasil; naqel (lucu);pureq (mudik); qipak (ketiak) dansaq (cetek), manakala hurufV pulaialah yak (bengkak); tevau (busuk);tavivu (berlari); uvie (bedah) serta

balavala (pedas).Bagi konsonan Z, contoh perka-

taan ialah gegezan yang bermaknageram; uzeu (kejar);begazau (berga-ru); gezep (menggeletar) dan mezak(rnalu),

Sementara itu, dalam bahasaMelanau Mukah hasil disebut seba-gai kena'an; lucu (lucu); bengkak(upat); ketiak (awiek); berlari(pebaih); pedas (lasuk); kejar (lulok);busuk (madam); geram (panaih);mengeletar (pegegah) dan malu(miak).

Sharifudin berkata, Bintulu seba-gai bandar persisiran pantai yangmeliputi kawasan sehingga Labang,Jepak, Pandan, Sebiew,Kuala Tatau,Sibuti, Niah dan Suai mempunyai17,528penutur asli bahasa MelanauBintulu ..

BahasaVaie"Selain disebut sebagaibahasa Vaie, ada kalabahasa etnik itu juga diru-juk sebagai Vaie Segan ataujuga dikenali dengan namaQaobVaei.

"Golongan tuanya selalumengaitkan diri merekasebagai bangsa Melanautetapi generasi mudanyamahu mereka dirujuk seba-gai Vaie Segan," katanya.

Dari segi geografi,Sharifudin berkata,Vaie ialah penempa-tan kecil di Turin,ltali yang memili-ki jumlah pendu-duk seramai 1,413orang.

"Ini menguat-kan lagi teori

kemungkinan mereka datang dariltali dan perlu diingat bahawa Pigat-ta ialah sarjana negara itu yangturut bertindak sebagai pembantuMagellan dengan membuat catatansepanjang pelayaran," katanya.

Tambah Sharifudin, seandainyadapat dibuktikan MelanauBintulu ini datangdari keturunan'Itali, ia pasti sajapenemuan yangmenarik kepadalandskap bahasasukuan di Sara-wak selain mem-buka seluas-luasnya pintukajian terhadapsejarah bangsaMelanau Bintulu.

Antonio Pigafetta

® Dilahirkan di RepublikVenice sekitar tahun 1491® Menyertai ekspedisi Ferdi-nand Magellan di bawah perin-tah Raja Charles 1 dari Sepanyol® Beliau menghasilkanDaftar Kata Itali-Melayu pada1522 dengan menyenaraikan426 patah perkataan® Ketika pelayaran terkandasdi Kepulauan Sulu, Pigafettamenambah bilangan daftar katasebanyak 145 patah perkataan.® Beliau berkomunikasidengan penduduk tempatanmelalui bantuan PanglimaAwang yang dalam sejarah Baratlebih dikenali sebagai Enrique ..® Ekspedisi tanpa Magellanyang dibunuh pada 1521 itumeninggalkan Kepulauan Sulupada 21 Jun sebelum belayarke Kepulauan Borneo denganbantuan pelayar bangsa

Moro yang mempunyaikemahiran mengendalikankapal di laut cetek.® Pigafetta bersama .18 anak kapalkembali ke Sepanyolpada tahun 1522

top related