4akertas kerja sudut ppda 2014

8
KERTAS KERJA SUDUT PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH (PPDa) “sekolahbebasdadahtahu n 2014” DISEDIAKAN OLEH: TAN CHUN LEE

Upload: chun-lee-tan

Post on 17-Nov-2015

262 views

Category:

Documents


8 download

DESCRIPTION

-

TRANSCRIPT

KERTAS KERJA SUDUT PENDIDIKAN PENCEGAHAN DADAH (PPDa)

sekolahbebasdadahtahun 2014

DISEDIAKAN OLEH:TAN CHUN LEE

1.0PENGENALANMatlamat Pendidikan Pencegahan Dadah di sekolah adalahuntukmemberipengetahuan, kesedarandankeinsafankepadamurid, guru, kakitanganpendidikandanibubapa agar merekamenjauhidanberupayamenentangancamandadah.PendidikanPencegahanDadahboleh :a) meningkatkanpengetahuan, kefahaman, kemahiranPendidikanPencegahanDadahmuridsupayadapatmengelakkandiridaripadaterjebakdengandadah.b) membangunkan modal insan yang memilikiketahanandanjatidiri yang tinggi di kalanganmuriddansegifizikal, emosi, mental danrohani.c) membentukbudayasihat, tingkahlakupositifdanamalannilai-nilaimurni di kalanganpelajar.d) melibatkandanmewujudkanpermuafakatanmasyarakatsekolahdenganmasyarakatluarsekolahdalamusahamencegahdadah.e) menyediakanalternatif yang berfaedahsupayadapatmenyekatmuridsekolahdaripadaterlibatdengandadah.

2.0VISI SekolahBebasDadahTahun20143.0MISI Melahirkanmuridbebasdadahmelalui Program PPDa yang bersepadudanmenyeluruhdaripadaaspekpengurusandankepimpinan, kurikulum, kokurikulumdanpembangunansahsiah.

4.0SEJARAH PENUBUHAN PPDAPada 3 Februari 1988, SuratPekelilingIkhtisasBil. 3/1988 Program Skim LencanaAntiDadah, PasukanBerpakaianSeragamSekolahMenengah (SLAD) disiarkanolehBahagianSekolah KPM.Denganini, sekolahinitelahmemulakan Program SLAdpadatahun 1988 sehinggasekarang.Aktiviti-aktiviti yang telahdijalankanoleh SLAD adalahlawatansambilbelajarkePusatSerenti, menghadiriceramah, menyertaipertandingan, aktivitiseranta, penyampaianmaklumatdanmenyediakanbukuskrap.Program Cuma Lima Minit AntiDadahsemasaperhimpunandimulakanpadatahun 1999 setelahpihaksekolahmenerimasuratPekelilingIkhtisas KP(BS/HEP)8543/06/(23). Pelaksanaan Program 5 Minit AntiDadah di sekolah.Programinidijalankanpadabulan Mac danJulaisetiaptahun.Guru-guru meluangkansebanyak 5 minituntukmenyatakanmaklumat-maklumatdadahkepadamuridberdasarkanmodul yang diedarkansemasapengajarandanpembelajaran.Kemudian, pertandingankuiz AntiDadahakanditeruskanselepasmodulditerangkankepadamurid-murid.Padatahun 2004, SuratPekelilingIkhtisas Bil.3/2004 memperkasakanpendidikanpencegahandadahtelahdisiarkankepadasekolah-sekolah.Denganini, guru kaunselingkeduatelahdilantiksebagai guru PPDa.Makapelbagai program PPDatelahdilaksanakanuntukstafdanmurid-murid di sekolahini.Aktiviti-aktiviti yang dijalankansepertiPerkembanganStaf, MingguAntiDadah, MesejJauhiDadahPPDa KBSM, CeramahAntiDadah, PameranAntiDadah, Pertandingan Poster AntiDadah, PertandinganBukuSkrapAntiDadah, PertandinganEseiAntiDadah, Kemahiran Personal dan Interpersonal, kaunselingPPDa, KolokiumKepimpinanPPDa, Seminar PPDa, Program Keibubapaandansebagainya.Padatahun 2007, semuasekolahtelahdiarahkanuntukmenubuhkanbilik/lorong/sudutPPDa di sekolah.MakasudutPPDa di sekolahinitelahditubuhkan di tepibilik guru.

5.0JAWATANKUASA PENCEGAHAN DADAHPengerusi : Pn. Phoon Meow Cheng (Guru Besar)NaibPengerusi: En. Ong Qin Yong(Guru Hem)Setiausaha:Pn. Go Ai Knee (Guru KananPentadbiran)AJK :1. En. Lim Sing Kean(Guru KananKo-kurikulum) 2. Pn. BehHooi Fong (Guru Disiplin)3. En. Chu Chong Sing4. CikNurul Hani5. En. PhunZhi Biao6. Cik Leong Yoke Ting7. Pn. Hon Ching Mei8. Pn. Cheah Yoke Teng9. CikChuahSze WeiCARTA ORGANISASI JAWATANKUASA PENGERUSIPn. Phoon Meow Cheng (Guru Besar)PENCEGAHAN DADAH TAHUN2014

NAIB PENGERUSIEn.Ong Qin Yong (Guru Hem)

SETIAUSAHAPn. Go Ai Knee (Guru KananPentadbiran)

AJKEn. Lim Sing Kean (Guru KananKo-kurikulum) Pn. BehHooi Fong (Guru Disiplin)En. Chu Chong Sing(Guru ICT)CikNurul Hani (Guru Agama) En. PhunZhi Biao(Guru BimbingandanKaunseling) Cik Leong Yoke Ting(Guru Bahasa)Pn. Hon Ching Mei(Guru Bahasa)Pn. Cheah Yoke Teng(Guru Bahasa)CikChuahSze Wei(Guru Bahasa)

6.0 AKTIVITI SUDUT PPDA1. Membuatsudutdadah dan rokok2. Menampal poster-poster yang berkaitandengandadah dan rokok3. Menampallukisan poster dadah.4. Membuat carta, slogan dan kata-kata yang berkaitandengandadahMASA DAN TARIKH Dilaksanakanpada 22 Februari 2014 Masa pelaksanaan :8.00 pagi 5.00 petang. 7.0 ANGGARAN PERBELANJAANBil. PerkaraPerbelanjaan (RM)Jumlah (RM)

1. KERTAS WARNARM 1.20X 67.20

2.SUGAR PAPER HITAMRM 1.20x 67.20

3.KERTAS PUTIH DAN KOS CETAKAN KOMPUTER10.00

4. KERTAS LAMINATINGRM 1.00x 1010.00

5.GAM5.00

6. MAKANAN MURID15orang x RM 3.00 45.00

Jumlah : RM 84.40

8.0PENUTUPDiharapSudutPPDainidapatdilaksanakandenganjayanyasertadapatmencapaiobjektif yang diingini. Adalah diharapkan aktiviti-aktiviti sihat seperti ini akan terus berkembang dan mendapat sambutan yang baik dari semua pihak demi kesedaran untuk mencegah dan menghapuskan dadah. Semoga usaha murni ini mendapat sokongan dari semua pihak dan memberi manfaat sepenuhnya kepada murid-murid khususnya.SEKOLAH BEBAS DADAH TAHUN 2014Disediakan oleh,

..........(GO AI KNEE)Guru Kanan 1 SJK (C) Khay Hwa,Guru Pelajar Unit PPG BC 02Ambilan Jun 2011Program Bina Insan Guru