16454 (1)asgment p pemasaran

Upload: nizam-maarop

Post on 17-Jul-2015

207 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

PENYERAHAN DAN PENILAIAN TUGASAN________________________________________________________________________

ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN SEMESTER : JANUARI 2012ARAHAN KEPADA PELAJAR

________________________________________________________________________

1. Tugasan ini mengandungi SATU (1) soalan sahaja yang disediakan dalam bahasa pengantar modul bercetak bagi kursus ini. 2. Jawab dalam Bahasa Melayu sahaja.

3. Muatturunkan templet tugasan versi bahasa yang berkenaan daripada myVLE untuk penyediaan dan penyerahan tugasan anda. Tugasan anda hendaklah ditaip dengan menggunakan saiz font 12 huruf Times New Roman dan langkau baris 1.5. 4. Tugasan anda hendaklah antara 2500 dan 3000 patah perkataan tidak termasuk rujukan. Bilangan perkataan hendaklah ditunjukkan di hujung tugasan anda. JANGAN MENYALIN SOALAN DAN ARAHAN TUGASAN DALAM JAWAPAN ANDA. 5. Anda dikehendaki menghantar tugasan SECARA ONLINE melalui myVLE. Sila rujuk kepada portal untuk arahan mengenai prosedur menghantar tugasan anda secara online. Anda dinasihatkan menyimpan senaskah tugasan yang diserahkan untuk rujukan sendiri. 6. Anda hanya boleh menyerahkan tugasan SEKALI sahaja dalam SATU FAIL . 7. Tugasan anda hendaklah diserahkan antara 6 MAC 2012 18 MAC 2012. SERAHAN SELEPAS 18 MAC 2012 TIDAK AKAN DITERIMA. 8. Tugasan hendaklah disiapkan secara individu. Anda dilarang memplagiat tugasan orang lain serta mendakwa sebagai hasil kerja sendiri. Plagiat dalam apa jua bentuk adalah dilarang sama sekali.

Page 1 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

PENILAIAN1. Tugasan ini akan menyumbangkan 30% markah kepada kursus tersebut dan akan dinilai berdasarkan kepada Rubrik yang diberikan dalam Lampiran. Anda akan dimaklumkan tentang markah tugasan ini sebelum Peperiksaan Akhir Semester bermula.

2.

3.

PLAGIARISME : POTONGAN MARKAH AMARAN : Tugasan yang diserahkan secara automatik akan disemak untuk persamaan. Jika plagiarisme dikesan, markah akan dipotong seperti berikut:

Persamaan / Pertindihan (%) 10 30 31 50 Melebihi 50

Penalti / potongan markah (%) (daripada jumlah markah keseluruhan) 20 % 40% Markah sifar 0 akan diberikan

Page 2 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

TUJUAN Tugasan ini bertujuan untuk mengkaji asas proses pemasaran dan bagaimanakah ianya diaplikasikan dalam perniagaan. KEPERLUAN Pakistan Livestock merupakan sebuah syarikat pengeluar dan pembekal ternakan di Pakistan. akhir. Ternakan yang diproses adalah untuk pasaran peniaga dan juga pasaran pengguna Ternakan untuk pengguna akhir akan dijual melalui orang tengah. Syarikat Induk berpangkalan di Pakistan, tetapi berminat untuk menjalankan perniagaan (dan jika boleh mempunyai ladang) di Malaysia. Malaysia. Mereka telah melantik anda sebagai Pengurus Domestik di Malaysia. Anda bertanggungjawab untuk memberi maklumat dan cadangan kepada Pengarah Urusan syarikat di Pakistan tentang peluang perniagaan di Malaysia. Walau bagaimanapun, syarikat merasakan mereka perlukan pertolongan dan cadangan sebelum beroperasi di

Page 3 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Peranan

anda

adalah

menyediakan

laporan

dengan

memasukkan maklumat berikut: 1. DUA definisi pemasaran dan perbezaan kedua-duanya. 2. Pengarah memahami Urusan konsep Pakistan pemasaran. Livestock Oleh tidak begitu perlu itu anda

menjelaskan kepada beliau tentang konsep pemasaran dengan mengilustrasikan perniagaan syarikat beliau sebagai contoh. 3. Nyatakan kos dan faedah kepada syarikat jika ingin melaksanakan pendekatan pemasaran. 4. Kenalpasti dan terangkan dengan jelas faktor persekitaran mikro dan makro yang mempengaruhi syarikat terutama Pakistan Livestock apabila Malaysia. Anda mesti memberikan jawapan dan cadangan yang praktikal serta boleh digunapakai bagi menunjukkan kefahaman anda tentang asas proses pemasaran. Rujukan teori atau data sekunder adalah wajib bagi menjalankan perniagaan di

menunjukkan anda telah membuat rujukan yang cukup bagi menyelesaikan laporan ini. Rujukan perlu mengikut format APA. Penekanan adalah kepada aplikasi teori ke atas syarikat tersebut dan bukan hanya mengulang semula teori pemasaran. [Jumlah: 30 markah]

Page 4 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Page 5 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Kriteria penilaian 1 Dua definisi pemasaran dan perbezaanny a

Marka h pembe rat

N.A 0 Tiada definisi bagi pemasaran dinyatakan. Tidak membincang kan perbezaan definisi pemasaran.

Lemah 1 Memberi hanya SATU definisi pemasaran secara umum. Perbincangan perbezaan yang umum.

Sederhana 2 Memberi DUA definisi pemasaran tetapi kurang tepat. Perbincangan perbezaan keduadua definisi juga kurang tepat.

Baik 3 Memberi DUA definisi pemasaran dengan baik. Perbincangan perbezaan keduadua definisi adalah baik. Ada bukti penggunaan teori sebagai rujukan.

Cemerlang 4 Memberi DUA definisi pemasaran yang tepat. Penjelasan yang lengkap dan sempurna tentang perbezaan keduadua definasi pemasaran tersebut berserta dengan contoh. Ada bukti penggunaan data sekunder

Mark ah (mak s.)

0.5

2

2

Perbincangan konsep pemasaran

2

Tidak membincan g-kan konsep pemasaran langsung

Membincangka n konsep pemasaran secara umum. Tahap kefahaman umum. Tiada aplikasi perniagaan

Membincangkan konsep pemasaran dengan penjelasan yang minima. Tahap kefahaman yang minima. Mengilustrasikan

Membincangkan konsep pemasaran dengan baik. Mengilustrasikan perniagaan Livestock Pakistan Ada bukti penggunaan data

Membincangkan konsep pemasaran dengan penjelasan yang lengkap dan sempurna. Mengilustrasikan perniagaan Livestock Pakistan dengan baik.

8

Page 6 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Livestock Pakistan

perniagaan Livestock Pakistan Ada bukti menunjukkan sedikit kajian dilakukan.

sekunder.

Ada bukti penggunaan data sekunder. Cadangan adalah logik dan berinformasi serta menunjukkan tahap pemikiran yang kritikal.

Page 7 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Kriteria penilaian Perbincangan kos dan faedah pendekatan pemasaran

Marka h pembe rat

N.A 0 Tidak membincang kan kos dan faedah pendekatan pemasaran langsung.

Lemah 1 Membincangka n kos dan faedah pendekatan pemasaran secara umum. Tahap kefahaman umum. Tiada aplikasi perniagaan Livestock Pakistan

Sederhana 2 Membincangkan kos dan faedah pendekatan pemasaran secara minima. Tahap kefahaman yang minima. Mengilustrasi perniagaan Livestock Pakistan Ada bukti menunjukkan sedikit kajian dilakukan.

Baik 3 Membincangkan kos dan faedah pendekatan pemasaran dengan jelas serta menunjukkan kefahaman yang sederhana. Mengilustrasi perniagaan Livestock Pakistan Ada bukti penggunaan data sekunder.

Cemerlang 4 Membincangkan kos dan faedah pendekatan pemasaran dengan penjelasan yang lengkap dan sempurna. Mengilustrasikan perniagaan Livestock Pakistan sebagai contoh. Ada bukti penggunaan data sekunder. Cadangan adalah logik dan berinformasi serta menunjukkan pemikiran kritikal.

Mark ah (mak s.)

3

2

8

Page 8 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Kriteria penilaian 4 Faktor Persekitaran Mikro dan Makro

Markah pember at

2

N.A 0 Tidak membinca ngkan faktor persekitar an mikro dan makro.

Lemah 1 Membincangka n persekitaran mikro dan makro secara umum. Tahap kefahaman umum. Tiada aplikasi perniagaan Livestock Pakistan

Sederhana 2 Membincangkan persekitaran mikro dan makro secara minima. Tahap kefahaman yang minima. Mengilustrasi perniagaan Livestock Pakistan Ada bukti menunjukkan sedikit kajian dilakukan

Baik 3 Membincangkan faktor persekitaran mikro dan makro dengan jelas serta menunjukkan kefahaman yang sederhana. Mengilustrasi perniagaan Livestock Pakistan Ada bukti penggunaan data sekunder.

Cemerlang 4 Membincangkan faktor persekitaran mikro dan makro dengan penjelasan yang lengkap dan sempurna. Mengilustrasikan perniagaan Livestock Pakistan sebagai contoh. Ada bukti penggunaan data sekunder. Cadangan adalah logik dan berinformasi serta menunjukkan pemikiran kritikal.

Marka h (maks. )

8

Page 9 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

5

Kesimpulan/ Penutup

0.5

Tidak membuat kesimpula n atau ianya tidak berkaitan dengan tajuk

Kesimpulan yang lemah dengan penjelasan yang tidak berkaitan dengan definisi pemasaran, konsep pemasaran, kos dan faedah dan faktor persekitaran mikro dan makro.

Kesimpulan yang umum dengan penjelasan yang berkaitan dengan definisi pemasaran, konsep pemasaran, kos dan faedah dan faktor persekitaran mikro dan makro.

Kesimpulan yang sederhana dengan penjelasan yang berkaitan dengan definisi pemasaran, konsep pemasaran, kos dan faedah dan faktor persekitaran mikro dan makro.

Kesimpulan yang komprehensif dengan penjelasan yang berkaitan dengan definisi pemasaran, konsep pemasaran,kos dan faedah dan faktor persekitaran mikro dan makro.

2

Page 10 of 11

TUGASAN &RUBRIK_ABSS2103 PRINSIP PEMASARAN / SEM.JAN. 2012/ FASS

Kriteria penilaian 6 Format (Muka hadapan, Isi kandungan, penomboran halaman, format rujukan APA dll)

Markah pember at

N.A 0 Tidak mengikut format langsung

Lemah 1 Beberapa format terdapat dalam penulisan tetapi tidak betul

Sederhana 2 Beberapa format terdapat dalam penulisan tetapi hanya sebilangan sahaja yang betul

Baik 3 Kebanyakan format ditulis dan kebanyakannya adalah betul

Cemerlang 4 Kesemua format ditulis dengan betul

Marka h (maks. )

0.5

2

JUMLAH MARKAH

30

Page 11 of 11