yeah bebehhhh eduu 2015

8
SOALAN: Bincangkan tentang kepercayaan masyarakat Malaysia dan kaitannya dengan pelbagai situasi di negara ini. Disediakan oleh : Nonny Pee Ak Langit Wilson Suan Lee Chee Heung Suzanne Joseph

Upload: cezy-shie

Post on 04-Oct-2015

229 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

edu2

TRANSCRIPT

SOALAN: Bincangkan tentang kepercayaan masyarakat Malaysia dan kaitannya dengan pelbagai situasi di negara ini.

SOALAN: Bincangkan tentang kepercayaan masyarakat Malaysia dan kaitannya dengan pelbagai situasi di negara ini.

Disediakan oleh :Nonny Pee Ak LangitWilson SuanLee Chee HeungSuzanne Joseph

Pengenalan Kepercayaan merupakan keyakinan atau akuan mengenai kebenaran berlakunya sesuatu. ( Kamus Dewan 1994)Dipercayai dan diterima secara turun-temurun. Kepercayaan Masyarakat MelayuKepercayaan terhadap pawang masih diamalkan di kawasan kampung dan pedalaman.Pantang larang masyarakat melayu:Duduk di atas bantalMenjahit pada waktu malam.Tidak boleh bersiul atau menyanyi di dapur.Kepercayaan Masyarakat CinaAlam semesta dikuasi oleh semangat yang kekuatannya luar biasa.Kepercayaan terhadap Yin-YangPercaya kepada jade dapat memberi kekayaan dan keharmonian.Feng-shui memberi tuah dalam kehidupan.

Kepercayaan Masyarakat IndiaKepercayaan terhadap dewa-dewi, unsur alam, unsur jahat seperti hantu, roh dan penunggu serta serta kesan-kesan negatif.Kepercayaan AnimismeKepercayaan kepada makhluk halus dan roh.Merupakan asas kepercayaan yang mula-mula muncul dalam kalangan manusia primitif purba kala.Contoh: mempercayai kawasan tertentu, gua, pokok atau batu besar.Kepercayaan Masyarakat PetaniPercaya kepada semangat padi.merupakan satu kepercayaan kuno yang diwarisi dari zaman animisme.Mereka percaya bahawa setiap benda mempunyai semangat yang mengawalnya.KesimpulanDalam sesuatu bangsa, terdapat pelbagai kaum yang mempunyai kepercayaan masing-masing. Setiap kaum dan etnik mempunyai kefahaman yang berasal dari zaman nenek moyang mereka dan masih diamalkan sehingga kini.