penubuhan persekutuan tanah melayu 1948

2
Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948 [ms74-75] 1. British bersetuju menubuhkan _________________________________________ pada __________________ untuk __________________________________ 2. Bantahan orang Melayu secara aman telah memberi gambaran ____________________________________________ 3. Pertemuan Raja-Raja Melayu dengan British di ______________________________ pada bulan _____________1946 telah membolahkan Raja-Raja Melayu menyampaikan pandangan untuk menolak Malayan Union. 4. Raja-Raja Melayu dan UMNO telah menyerahkan_______________________ untuk meyatakan bantahan kepada terhadap _________________________ 5. Pada 25 Julai 1946 sebuah _______________________ telah ditubuhkan yang dianggotai oleh ________________________________, wakil-wakil _______________________ dan _______________________. 6. Beberapa tuntutan telah dikemukakan seperti berikut ________________________dan ___________________ menolak semua prinsip dan _____________________________________________________. Meraka mahukan sebuah __________________________________ bagi seluruh _________________________________________________. Mereka menolak kerakyatan _______________________________________. Mereka mahukan taraf_____________________________ bagi negeri Melayu dipulihkan semula. Mendesak raja-raja Melayu menjadi _________________________________. 7. British bersetuju membentuk _______________________________________ kerana ___________________________________________________. 8. British tidak mahu _________________________________________mempengaruhi orang Melayu. 9. Sikap ___________________ orang Melayu yang sentiasa menggunakan rundingan untuk menyelesaikan sesuatun isu telah _____________________________ 10. Pihak British juga menjalankan dasar ______________________________ yang digalakkan oleh PBB. 11. Dekolonisasi bermaksud ________________________________________________ 12. Persekutuan tanah Melayu telah dibentuk pada _______________________________ Ciri-Ciri Utama Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu [ ms77] 1. Ciri utma yang terdapat dalam perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 ialah Konsep ____________________________________ diperkenalkan ___________________________________________ ditubuhkan bagi menggantikan _____________________________________. Perlindungan istimewa diberikan kepada __________________ dan diletakan dibawah kuasa_____________________________________________. Syarat ________________________ diperketatkan. Sebuah__________________________ dibentuk dengan ___________________ negeri (semua negeri Melayu kecuali _________________________ )

Upload: ismailhadadak7377

Post on 02-Oct-2015

30 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

Penubuhan Persekutuan Tanah Melayu 1948 [ms74-75]

1. British bersetuju menubuhkan _________________________________________pada __________________ untuk __________________________________2. Bantahan orang Melayu secara aman telah memberi gambaran____________________________________________3. Pertemuan Raja-Raja Melayu dengan British di______________________________ pada bulan _____________1946 telahmembolahkan Raja-Raja Melayu menyampaikan pandangan untuk menolakMalayan Union.4. Raja-Raja Melayu dan UMNO telah menyerahkan_______________________untuk meyatakan bantahan kepada terhadap _________________________5. Pada 25 Julai 1946 sebuah _______________________ telah ditubuhkan yangdianggotai oleh ________________________________, wakil-wakil_______________________ dan _______________________.6. Beberapa tuntutan telah dikemukakan seperti berikut________________________dan ___________________ menolak semuaprinsip dan_____________________________________________________. Meraka mahukan sebuah __________________________________ bagiseluruh _________________________________________________. Mereka menolak kerakyatan_______________________________________. Mereka mahukan taraf_____________________________ bagi negeriMelayu dipulihkan semula. Mendesak raja-raja Melayu menjadi_________________________________.7. British bersetuju membentuk _______________________________________kerana ___________________________________________________.8. British tidak mahu_________________________________________mempengaruhi orang Melayu.9. Sikap ___________________ orang Melayu yang sentiasa menggunakan rundinganuntuk menyelesaikan sesuatun isu telah _____________________________10. Pihak British juga menjalankan dasar ______________________________ yangdigalakkan oleh PBB.11. Dekolonisasi bermaksud________________________________________________

12. Persekutuan tanah Melayu telah dibentuk pada_______________________________Ciri-Ciri Utama Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu [ ms77]1. Ciri utma yang terdapat dalam perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948 ialah Konsep ____________________________________ diperkenalkan ___________________________________________ ditubuhkan bagimenggantikan _____________________________________. Perlindungan istimewa diberikan kepada __________________ dan diletakandibawah kuasa_____________________________________________. Syarat ________________________ diperketatkan. Sebuah__________________________ dibentuk dengan___________________ negeri (semua negeri Melayu kecuali_________________________ ) ______________________________________ menjadi Ketua Persekutuan.Beliau dibantu oleh ________________________________________ dan____________________________________________________________.