laporan kajian tindakan sekolah athhar 2015

2
LAPORAN KAJIAN TINDAKAN SEKOLAH Nama: Mohd Athhar Bin Md Daiam Nama sekolah: SK Bukit Tongkat A. MAKLUMAT DARIPADA BUKU REKOD MENGAJAR/ E-PERSEDIAAN MENGAJAR TARIKH 30 HB OGOS 2015 WAKTU: 11.10AM HINGGA 12.10 AM TAHUN 4 BERLIAN TAJUK: 7.1 Pengaratan bahan OBJEKTIF: 7.1.3 Mengitlak objek yang berkarat diperbuat daripada besi Refleksi: Seramai 13 murid daripada 26 murid tidak dapat mengitlak bahan disekeliling mereka diperbuat daripada besi memandangkan ada juga bahan yang tidak diperbuat dari besi menjadi warna keprangan. B. PELAKSANAAN TINDAKAN YANG SAYA JALANKAN IALAH Memperkenalkan kaedah : ‘BESI SAHAJA BERKARAT” a. Murid dibawa ke sekitar sekolah b. Kemudian, mereka menyenaraikan bahan yang kelihatan berkarat di sekeliling mereka c. Kemudian, mereka menyentuh objek tersebut d. Menerangkan apa itu pengaratan di mana jika bukan logam yang bewarna perang ianya bukan berkarat tetapi kotor. Sebaliknya, jika ianya logam dan bewarna perrang padanya ia memang pengaratan yang berlaku e. Semasa pnp dijalankan, murid dapat menyentuh dan memahami pengaratan dengan lebih tepat dan tidak mengatakan objek selain logam itu berkarat.

Upload: azmanjaafar-athhardaiam

Post on 11-Dec-2015

246 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

AS SHOWN

TRANSCRIPT

Page 1: Laporan Kajian Tindakan Sekolah Athhar 2015

LAPORAN KAJIAN TINDAKAN SEKOLAH

Nama: Mohd Athhar Bin Md Daiam

Nama sekolah: SK Bukit Tongkat

A. MAKLUMAT DARIPADA BUKU REKOD MENGAJAR/ E-PERSEDIAAN MENGAJAR

TARIKH 30 HB OGOS 2015

WAKTU: 11.10AM HINGGA 12.10 AM

TAHUN 4 BERLIAN

TAJUK: 7.1 Pengaratan bahan

OBJEKTIF: 7.1.3 Mengitlak objek yang berkarat diperbuat daripada besi

Refleksi:

Seramai 13 murid daripada 26 murid tidak dapat mengitlak bahan disekeliling mereka diperbuat daripada besi memandangkan ada juga bahan yang tidak diperbuat dari besi menjadi warna keprangan.

B. PELAKSANAAN TINDAKAN YANG SAYA JALANKAN IALAH

Memperkenalkan kaedah : ‘BESI SAHAJA BERKARAT”

a. Murid dibawa ke sekitar sekolahb. Kemudian, mereka menyenaraikan bahan yang kelihatan berkarat di sekeliling merekac. Kemudian, mereka menyentuh objek tersebutd. Menerangkan apa itu pengaratan di mana jika bukan logam yang bewarna perang

ianya bukan berkarat tetapi kotor. Sebaliknya, jika ianya logam dan bewarna perrang padanya ia memang pengaratan yang berlaku

e. Semasa pnp dijalankan, murid dapat menyentuh dan memahami pengaratan dengan lebih tepat dan tidak mengatakan objek selain logam itu berkarat.

Objek besi bewarna keperangan-Pengaratan berlaku

Page 2: Laporan Kajian Tindakan Sekolah Athhar 2015

Bekas air getah bewarna keperangan- Pengaratan tidak berlaku

C. HASIL PELAKSANAAN TINDAKAN IALAH

Tindakan yang saya jalankan dalam p&p ialah objek yang berkarat ialah besi dengan menggunakan kaedah pengalaman di mana mereka melihat sendiri objek yang bewarna perang dan membezakan objek yang berkarat iaitu besi. Selepas kajian dijalankan kesmua murid iaitu 26/26 dapat mengitlak objek yang berkarat ialah besi.