kuiz matematik spm bahagian b(20160412)

2
KUIZ MATEMATIK SPM BAHAGIAN B(Kertas 2) 1. Jumlah harga bagi sehelai baju dan seutas tali ialah RM 55. Encik Lee membeli 3 helai baju dan 2 utas tali pinggang yang sama dengan harga RM145. Hitung harga setiap barang itu. [4 markah] Jawapan: 2. Selesaikan persamaan kuadratik berikut: [4 markah] Jawapan: 3. Rajah 1 menunjukkan sebuah piring yang telah dibahagikan kepada lima sektor yang sama, M, K, H, B dan P. Sebatang penunjuk dilekatkan di tengah-tengah piring itu. Penunjuk itu diputarkan dua kali dan akan berhenti di mana-mana satu sektor setiap kali. Sektor di mana penunjuk itu berhenti akan dicatatkan selepas setiap putaran. (a) Lengkapkan ruang sampel pada Jadual 1 di ruang jawapan. (b) Dengan menyenaraikan semua kesudahan yang mungkin bagi peristiwa itu, cari kebarangkalian bahawa (i) Penunjuk berhenti dua kali pada sektor yang sama (ii) Penunjuk berhenti sekurang-kurangnya sekali pada sektor K. [5 markah] Jawapan: (a) M K H B P

Upload: jiajia-lau

Post on 12-Jul-2016

43 views

Category:

Documents


15 download

DESCRIPTION

Matematik tingkatan 5

TRANSCRIPT

Page 1: Kuiz Matematik Spm Bahagian b(20160412)

KUIZ MATEMATIK SPM BAHAGIAN B(Kertas 2)

1. Jumlah harga bagi sehelai baju dan seutas tali ialah RM 55. Encik Lee membeli 3 helai baju dan 2 utas tali pinggang yang sama dengan harga RM145. Hitung harga setiap barang itu.

[4 markah]Jawapan:

2. Selesaikan persamaan kuadratik berikut:

[4 markah]Jawapan:

3. Rajah 1 menunjukkan sebuah piring yang telah dibahagikan kepada lima sektor yang sama, M, K, H, B dan P. Sebatang penunjuk dilekatkan di tengah-tengah piring itu. Penunjuk itu diputarkan dua kali dan akan berhenti di mana-mana satu sektor setiap kali. Sektor di mana penunjuk itu berhenti akan dicatatkan selepas setiap putaran.

(a) Lengkapkan ruang sampel pada Jadual 1 di ruang jawapan.(b) Dengan menyenaraikan semua kesudahan yang mungkin bagi peristiwa itu, cari kebarangkalian bahawa

(i) Penunjuk berhenti dua kali pada sektor yang sama(ii) Penunjuk berhenti sekurang-kurangnya sekali pada sektor K.

[5 markah]

Jawapan:

(a)

Putaran keduaM K H B P

Putaran pertama

M (M,M) (M,K) (M,H) (M,P)K (K,M) (K,K) (K,H) (K,B)H (H,K) (H,H) (H,B) (H,P)B (B,M) (B,H) (B,B) (B,P)P (P,M) (P,K) (P,B) (P,P)

P

BH

K

M

Page 2: Kuiz Matematik Spm Bahagian b(20160412)

(b) (i)

(ii)

4. Rajah 2 menunjukkan graf laju-masa bagi satu zarah dalam tempoh 16 saat.

(a) Nyatakan tempoh masa, dalam s, apabila zarah itu bergerak dengan laju seragam(b) Hitung kadar perubahan laju, dalam ms-2, dalam tempoh 4 saat terakhir.(c) Hitung nilai u, jika jumlah jarak yang dilalui ialah 240 m.

[6 markah]Jawapan:(a)

(b)

(c)