kemandirian spesies hidupan thun 5 2014

5
Kemandirian Spesies Hidupan Kepentingan Kemandirian Spesies 1. Semua hidupan bergantung antara satu sama lain. 2. Jika tumbuhan atau haiwan tidak boleh bermandiri dalam habitatnya, ia akan mengalami kepupusan. 3. Jika sesetengah tumbuhan atau haiwan menjadi pupus,kekurangan sumber makanan akan berlaku dan

Upload: cikgusitihaslinda

Post on 25-Sep-2015

18 views

Category:

Documents


5 download

DESCRIPTION

s

TRANSCRIPT

Kemandirian Spesies Hidupan

Kepentingan Kemandirian Spesies1. Semua hidupan bergantung antara satu sama lain.2. Jika tumbuhan atau haiwan tidak boleh bermandiri dalam habitatnya, ia akan mengalamikepupusan.3. Jika sesetengah tumbuhan atau haiwan menjadi pupus,kekurangan sumber makananakan berlaku dan spesies lain juga akan diancam kepupusan.

4. Setiap spesies bergantung kepada spesies yang lain untuk makanan. Oleh itu, sekiranya tumbuhan pupus, sesetengah haiwan juga tidak boleh meneruskan hidup dan menjadi pupus.5. Apabila pokok di dalam hutan dimusnahkan lebih cepat daripada dibiakkan, banyak haiwan yang bergantung kepada pokok sebagai tempat tinggal dan makanan akan perlahan - lahan menjadi pupus.

6. Manusia juga bergantung kepada tumbuhan dan haiwan untuk sumber makanan. Manusia tidak boleh hidup tanpa tumbuhan dan haiwan.

7. Beberapa faktor yang menyebabkan kepupusan haiwan dan tumbuhan adalah :

penyahutanan

pencemaran

bencana alam

pemburuan haram

Antara Haiwan yang Diancam Kepupusan