buletin kdn edisi 2/ 2015

64
BIL:2/2015 • ISSN 1394-4523 • www.moha.gov.my Perpaduan Menjamin KESELAMATAN DAN KESEJAHTERAAN

Upload: trantuong

Post on 09-Dec-2016

272 views

Category:

Documents


6 download

TRANSCRIPT

Page 1: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

B I L : 2 / 2 0 1 5 • I S S N 1 3 9 4 - 4 5 2 3 • w w w. m o h a . g ov. my

Perpaduan MenjaminKESELAMATAN DAN KESE JAHTERAAN

Page 2: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

AMANAT KETUA SETIAUSAHABerkhidmat dan Integriti Perlu Seiring

A ssalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,Salam Sejahtera Salam 1Malaysia Salam 1KDN

Pertamanya, sukalah saya melafazkan setinggi kesyukuran kehadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah, kurnia dan izin-Nya, dapat KDN sekali lagi menerbitkan Buletin KDN edisi kedua tahun ini. Semua sedia maklum integriti dan keutuhan peribadi menjaminkan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan selari dengan visi dan misi KDN dalam menjamin keselamatan negara dalam hala tuju mencapai kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara.

Penekanan integriti dalam semua urusan kerja dan tatakelakuan perlu diutamakan oleh setiap warga KDN. Sebagai panduan dan pedoman kita dalam melaksanakan urusan harian Kerajaan, saya mengulangi dua perkara yang ditekankan dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) iaitu ketelusan, di mana setiap tindakan dan

urusan kerajaan sekarang ada kebertanggungjawaban dan perlu bersifat telus. Kedua, ketegasan, di mana setiap tindakan korektif atau pun punitif perlu dilaksanakan bagi menjamin perkhidmatan kerajaan yang jitu dan konsisten. Justeru, aktiviti auditan dan tindakan pembetulan dan penambahbaikan dalam laporan audit tersebut sebenarnya adalah suatu langkah pencegahan supaya pegawai awam membudayakan etika berkhidmat dengan berintegriti.

Isu integriti dan disiplin diri merupakan antara faktor penyumbang kepada berlakunya insiden salah laku di kalangan pegawai awam. Walau bagaimana pun punca salah laku pegawai tidaklah hanya disebabkan oleh kecuaian; tetapi melibatkan tatakelakuan negatif seperti kurang cekap, kurang berusaha, tidak bertanggungjawab dan ingkar perintah dalam melaksanakan tugas masing-masing. Insiden salah laku ini walaupun melibatkan hanya sebahagian kecil ianya tetap diberi perhatian serius dan diambil tindakan wajar oleh pihak-pihak berwajib.

Saya amat berharap agar setiap lapisan wargakerja Kementerian Dalam Negeri (KDN) pada setiap masa dan keadaan mengamalkan tahap integriti dan disiplin yang tinggi ke arah memastikan program dan aktiviti KDN diurus dengan cekap dan berkesan. Bersamalah kita tingkatkanlah jati diri dan mengelak dari sebarang perlakuan seperti penyelewengan, penyalahgunaan kuasa, salah laku atau pun cuai dalam melaksanakan tugas yang boleh menyebabkan negara dan rakyat kerugian. Akhir sekali, melalui wadah surat berita ini sukalah saya menasihatkan agar wargakerja KDN serta agensi-agensi dibawahnya tidak lalai dan terjebak dengan sebarang perbuatan yang menyalahi moral dan etika demi menjaga kepentingan negara serta memelihara nama baik organisasi kita dan juga pihak-pihak berkepentingan.

Sekian. Selamat Menjalankan Tugas Dengan Penuh Integriti. Wassalam.

Dato’ Sri Alwi Bin Hj. Ibrahim

Page 3: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

1

PENAUNG: DATO` SRI ALWI BIN HJ. IBRAHIM

PENASIHAT: DATO` WAN ALI BIN BESAR

KETUA KOMUNIKASI KORPORAT:DATUK ZUKRI VALENTENO

PENGARANG:HASNIAH RASHID

PENOLONG PENGARANG:ISMALIA HASIMINORZAFIRAH ABD HALIL

FOTOGRAFI: UNIT MEDIA BAHAGIAN KOMUNIKASI KORPORAT

• ASNIHAMZAH

• MOHAMADFAEZCHEMANSOR

• MOHAMADHARIZMOHDNOOR

• SHARIENARAIHASELAMAT

• ABDULMUIZBINHJ.JAMALUDDIN

REKALETAK DAN CETAK:SASYAZ HOLDINGS SDN. BHD.

Pandangan sidang penulis adalah hasil kreativiti dan pemikiran peribadi serta tidak melambangkan pandangan rasmi Sidang Pengarang atau pun dasar KDN.

Urusetia mengalu-alukan maklumbalas dan cadangan bagi maksud penambahbaikan kualiti penerbitan ini serta sumbangan pelbagai bentuk penulisan seperti laporan dan berita untuk keluaran akan datang.

Sekiranya memerlukan maklumat lanjut, mohon hubungi urusetia di :

Emel : [email protected] [email protected]

SIDANG REDAKSI KDN BIL 2/2015

INTISARI KANDUNGANKUNJUNGAN DELEGASI 25

KDN SANA SINI 29

RAMPAIAN AKTIVITI 42

EHWAL PERKHIDMATAN 60

AMANAT KETUA SETIAUSAHA

SEMASA: 2• KDNDiGarisanHadapan• PerantiPengawasanElektronik

APRESIASI PERKHIDMATAN: 5• PenerimaDarjahKebesaran• KenaikanPangkatDanPenempatanBaru

PENGURUSAN TERTINGGI: 8• SelamatBerkhidmatYBMasir

LIPUTAN UTAMA: 10 – 24• PenguatkuasaanPATI• HariKeluargaKDN2015• MajlisPelancaranGPECAsia2015• SambutanUlangTahunPertahananAwam Peringkat Kebangsaan • MajlisAnugerahPerkhidmatanCemerlang• KickStartNBOSSarawak• HariTerbukaStrategiLautanBiruKebangsaan• BengkelStrategikPerlaksanaanKajianNBOS• 1MalaysiaCustomerServiceOfCivilServants• ProjekPenanamanNenasNBOS3DiCureAnd CareRehabilitationCentre

Page 4: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

2

PUTRAJAYA, 11 Ogos 2015: Selari dengan objektif majlis perhimpunan bulanan KDN antara lainnya ke arah

menerap dan memantapkan lagi nilai-nilai murni dalam urusan pentadbiran dan kerja seharian, YAB Timbalan Perdana Menteri (TPM) merangkap Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi semasa Perhimpunan Bulanan bagi bulan Ogos 2015 sekali lagi mengulangi ungkapan motivasi yang sering beliau lontarkan kepada wargakerja:

‘… untuk menempa sesuatu kejayaan sememangnya adalah perkara yang

sukar, tetapi untuk mengekalkan suatu kejayaan yang telah dicapai

ianya merupakan sesuatu usaha yang lebih sukar ... oleh itu berkhidmatlah

dengan penuh setia kerana habuan dalam bentuk tanggungjawaban pasti

akan datang jika seseorang itu ikhlas melaksanakan kerja dan menunaikan

amanah … ‘ Sehubungan itu warga kerja disaran supaya tidak mudah leka dengan sesuatu pencapaian tetapi perlu terus-menerus berusaha meningkatkan prestasi dalam melaksanakan peranan dan tanggungjawab organisasi kepada rakyat dan negara. Saranan tersebut jelas YAB TPM adalah atas keperluan supaya KDN sentiasa berada di garis hadapan berbanding dengan lain-lain agensi kerana keselamatan dan ketenteraman awam adalah satu teras penting kesejahteraan hidup rakyat. Oleh itu

KDN DI GARISAN HADAPAN

SE

MA

SA

Laporan oleh: Hasniah Rashid

wargakerja digalak supaya mengamalkan cara bekerja melangkaui kebiasaan dan tidak terkongkong dengan diskripsi tugas semata-mata.

Selain itu warga kerja diingatkan supaya tidak dengan mudah mencari kesalahan pihak/agensi lain tetapi sebaliknya berusaha memperkasakan lagi organisasi KDN memandangkan tumpuan utama adalah pada semua aspek keselamatan di mana:

‘ … kerajaan dan rakyat meletakkan harapan pada KDN dalam meneraju

aspek keselamatan, bermula dari detik kelahiran sehinggalah ke saat

kematian seseorang warganegara ... momentum kebersamaan wargakerja

di peringkat Kementerian, Jabatan dan Agensi semasa menganjurkan Majlis

Rumah Terbuka KDN di PWTC pada 4 Ogos baru lalu, serta kesepakatan

tatkala menguruskan kehadiran tetamu seramai 25 ribu orang

sewajarnyalah dikekalkan untuk KDN terus menempa kecemerlangan dan

kejayaan ...’

YAB Dato` Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi Timbalan Perdana Menteri Merangkap

Menteri Dalam Negeri

Page 5: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

3

Kesimpulannya walaupun tempoh masa ucapan YAB TPM tidaklah panjang tetapi mesej yang disampaikan amatlah jelas iaitu akan keperluan setiap peringkat wargakerja untuk sentiasa berprestasi cemerlang di samping berusaha memperkukuhkan lagi semangat kerja berpasukan. Kerjasama sesama agensi ala strategi lautan biru kebangsaan seperti mana kolaborasi AADK dan PDRM dalam menangani isu penyalahgunaan dadah dengan penekanan berselari pada aspek pemulihan dan penguatkuasaan sewajarnya diteruskan memandangkan keselamatan merupakan satu daripada teras utama perkhidmatan KDN.

CATITAN SEJARAH KEHADIRAN

Perhimpunan Bulanan bagi bulan Ogos 2015 KDN telah menempa beberapa catitan hari ini dalam sejarah tersendiri khususnya mengenai rekod kehadiran kali pertama para pemegang taruh organisasi KDN. Secara kebetulan program bulanan yang melibatkan semua peringkat wargakerja yang berlangsung di Oditorium Kompleks D beserta perwakilan Jabatan/Agensi di bawah seliaan merupakan majlis perhimpunan pertama KDN bersama YAB Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selepas dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Dalam Negeri.

Perhimpunan itu juga merupakan kehadiran buat kali pertama bagi kedua-dua Timbalan Menteri Dalam Negeri (TMDN) yang baru menyertai pentadbiran kerajaan selepas YAB PM mengumumkan rombakan Kabinet 2015 pada 28 Julai 2015 baru lalu. Ketibaan YB Datuk Nur Jazlan Tan Sri Mohamed, TMDN I dan YB Tuan Masir Kujat, TMDN II secara otomatis menjadi tumpuan pandangan wargakerja bagi

maksud untuk mengenali secara lebih dekat di samping mengambil peluang untuk menzahirkan ucapan selamat datang secara bersemuka.

Ketibaan Ketua Setiausaha, YBhg. Dato’ Sri Alwi turut mendapat perhatian memandangkan ianya merupakan perjumpaan kali pertama KSU bersama wargakerja di majlis rasmi dan berskala besar KDN selepas dianugerahkan Darjah Sri Sultan Ahmad Shah Pahang (SSAP) yang membawa gelaran Dato’ Sri pada 31 Julai 2015. Pengumuman dan ucapan tahniah secara terbuka oleh YAB TPM kepada YBhg. Dato’ Sri KSU dan YBrs Puan Kamariah Mohd Noah, Ketua Pengarah RELA yang baru dan yang pertama di kalangan pegawai wanita (mulai 13 Julai 2015) juga mendapat tepukan tanda sokongan para hadirin. Selain itu kehadiran mantan Setiausaha Bahagian Kanan (Pengurusan), YBhg. Dato’ Wan Ali Besar turut merupakan kali yang pertama di majlis perhimpunan sebagai Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan) selepas dinaikkan pangkat berkuatkuasa mulai 10 Ogos 2015.

Page 6: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

4

Kuala Lumpur, 7 April 2015: Ke arah memantapkan lagi tahap keselamatan

dan ketenteraman awam, Kerajaan Malaysia memperkenalkan satu inisiatif terbaharu berteraskan ICT iaitu sistem Peranti Pengawasan Elektronik (EMD). Penggunaan EMD di kalangan bekas pesalah jenayah menurut Ketua Setiausaha KDN YBhg. Dato’ Alwi Hj Ibrahim menerusi slot Laporan Khas Berita Nasional Jam1 TV1 RTM bertujuan mengurangkan peluang mereka mengulangi kesalahan dan pada masa yang sama mengurangkan kadar perlakuan jenayah.

Sistem atau konsep teknologi EMD jelas YBhg. Dato’ KSU bukanlah sesuatu yang baru ataupun tindakan drastik kerana ianya telah pun digunapakai di beberapa buah negara seperti UK dan USA termasuklah jiran terdekat Singapura. Pemasangan EMD di bahagian pergelangan kaki seseorang penjenayah yang dibebaskan dengan reman dengan sendirinya menyedarkan mereka bahawa gerak-geri mereka adalah diawasi; dan secara tidak langsung menghalang mereka untuk terlibat semula dengan aktiviti jenayah.

Amnya EMD merangkumi fungsi pengesanan iaitu melalui Sistem Pengesan Global (GPS) dan sistem talian Komunikasi Mudah Alih (GSM) berserta elemen pusat kawalan iaitu Central Monitoring Service Center yang memantau pergerakkan pemakai/pesalah. Melalui fungsi pengesanan semua tindakan/aktiviti pemakai adalah direkodkan oleh pusat kawalan termasuklah pengawasan terhadap tindakan menggangu serta pengesanan terhadap cubaan untuk merosakkan peranti yang dipasang pada pemakai/pesalah.

Pemasangan peranti adalah terhadap mana-mana orang yang dilepaskan tetapi masih tertakluk kepada penyiasatan pihak Polis dan dipasang di Balai Polis

PERANTI PENGAWASAN ELEKTRONIK… CEGAH JENAYAH BERULANG

SE

MA

SA

TERKINI:

Sistem ini digunapakai oleh PDRM secara berperingkat mulai 3 Ogos 2015. Bagi mengelakkan mereka kembali melakukan jenayah, peranti tersebut akan kekal di pergelangan kaki bekas pesalah yang terlibat untuk tempoh selama dua (2) tahun. Pemasangan bagi kumpulan pertama melibatkan seramai 29 bekas pesalah yang pernah terlibat dengan kongsi gelap, jenayah kekerasan dan harta benda. Kenyataan Media Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat PDRM, YBhg. Datuk Roslee Chik bertarikh 22 Ogos 2015 mendedahkan bahawa lima (5) daripada 29 pesalah merupakan bekas anggota kanan dan ketua kongsi gelap; dan 15 lagi pernah terlibat dengan jenayah kekerasan seperti samun bersenjata, curi kereta/motosikal dan pecah rumah.

setelah mendapat arahan pihak Mahkamah. Penguatkuasaan penggunaan EMD antara

lainnya telah diperuntukkan di bawah perundangan berkaitan jenayah seperti SOSMA dan POCA. Untuk rekod, SOSMA ialah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) (Pindaan) 2015; manakala POCA ialah Akta Pencegahan

Jenayah (Pindaan dan Pemerluasan) 2014.

Kesimpulannya, sistem EMD dapat menghalang sebarang niat negatif dan mencegah para pesalah jenayah mengulangi kesalahan, serta membataskan tindakan yang menyalahi undang-undang. Ianya dikuatkuasakan untuk mencegah jenayah secara komprehensif dan dengan lebih

efektif di seluruh negara. Sistem sebegini sememangnya bukanlah perkara baru memandangkan rakyat Malaysia telah pun didedahkan mengenai peranti ini oleh media massa khususnya melalui tayangan filem jenayah Hollywood di kaca TV dan

juga Pawagam.

Laporan oleh: Hasniah Rashid

Page 7: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

5

DATUK ZUKRI VALENTENO MOHD ALI SETIAUSAHA BAHAGIAN KOMUNIKASI KORPORAT

DARJAH PANGKUAN SERI MELAKA (DPSM)YANG MEMBAWA GELARAN DATUK

9 OKTOBER 2015

PENERIMA DARJAH KEBESARANSEKALUNG TAHNIAH ATAS PENGANUGERAHAN DARJAH KEBESARAN NEGERI MELAKA SEMPENA ULANG TAHUN KELAHIRAN YANG DI-PERTUA NEGERI YANG KE-77 TUN MOHD KHALID YAAKOB

AP

RE

SIA

SI

PE

RK

HID

MA

TA

N

FOTO SUMBER BERNAMA

DATUK SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI TIMBALAN PERDANA MENTERI MERANGKAP MENTERI DALAM NEGERI DARJAH UTAMA NEGERI MELAKA (DUNM)YANG MEMBAWA GELARAN DATUK SERI UTAMA

18 OKTOBER 2015

Page 8: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

6

KENAIKAN PANGKAT DAN PENEMPATAN BARUSETINGGI-TINGGI TAHNIAH DI ATAS KENAIKAN PANGKAT DAN PENEMPATAN BARU

AP

RE

SIA

SI

PE

RK

HID

MA

TA

N

YBHG. DATO’ WAN ALI BIN BESARSETIAUSAHA BAHAGIAN KANAN (PENGURUSAN)SEBAGAITIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (PENGURUSAN)BERKUATKUASA 7 OGOS 2015

YBHG. DATO’ NOR ASHIKIN BINTI HJ MD SALIMSETIAUSAHA BAHAGIAN KEWANGANSEBAGAISETIAUSAHA BAHAGIAN KANAN (PEMBANGUNAN & PEROLEHAN)BERKUATKUASA 24 OGOS 2015

YBRS. TUAN HAJI ZAINAL ABIDIN BIN ABU HASSANSETIAUSAHA BAHAGIAN KANAN (PEMBANGUNAN & PEROLEHAN)

SEBAGAISETIAUSAHA BAHAGIAN KANAN (PENGURUSAN)

BERKUATKUASA 24 OGOS 2015

EN. W. HUSBI BIN W.MOHDSEBAGAI

SETIAUSAHA BAHAGIAN BAHAGIAN KEPOLISAN DAN KESELAMATAN SEMPADAN

BERKUATKUASA 24 OGOS 2015

Page 9: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

7

SELAMAT DATANG KEMENTERIAN DALAM NEGERI MENGALU-ALUKAN KEMASUKAN PEGAWAI BARU

PUAN SURAYATI BINTI IBRAHIMSEBAGAISETIAUSAHA BAHAGIAN BAHAGIAN BIDANG KEBERHASILAN UTAMA NEGARABERKUATKUASA 24 OGOS 2015

PUAN HAMIDAH BINTI BIDINSEBAGAISETIAUSAHA BAHAGIAN BAHAGIAN KEWANGANBERKUATKUASA 28 SEPTEMBER 2015

PUAN SYUHAIDA BINTI ABDUL WAHAB ZENSEBAGAI

SETIAUSAHA BAHAGIAN BAHAGIAN PARLIMEN DAN KABINETBERKUATKUASA 5 OKTOBER 2015

PUAN HASLINDA BINTI MOHAMMAD TAJUDDINSEBAGAI

SETIAUSAHA BAHAGIAN PEJABAT STRATEGIK NASIONAL (MAPO) & HUBUNGAN ANTARABANGSA

BERKUATKUASA 24 OGOS 2015

Page 10: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

8

PUTRAJAYA, 5 Ogos 2015:

SELAMAT BERKHIDMAT YB MASIR KUJAT

PE

NG

UR

US

AN

TE

RT

ING

GI

‘ … tanggal 28 Julai 2015 merupakan hari paling penuh bermakna buat saya … ketika sedang berbudi dengan tanah di kawasan Parlimen Sri Aman,

Sarawak terdetik di hati untuk mengikuti perkembangan mutakhir negara … sebaik menonton siaran langsung pengumuman Rombakan Kabinet 2015

di kaca televisyen, saya agak tergamam dan seperti tidak percaya kepada pendengaran sendiri pabila nama saya disebut oleh YAB PM Dato’ Sri Najib

Tun Razak sebagai ahli baru barisan Kabinet … namun sejurus selepas itu deruan kemasukkan panggilan telefon ucapan tahniah menyakinkan saya

bahawa apa yang didengar adalah realiti dan saya diberi portfolio di bawah Menteri Dalam Negeri …’

YB Masir Kujat Timbalan Menteri Dalam Negeri II

Laporan oleh: Hasniah Rashid

YB TMDN dalam temubual bersama Editor Buletin KDN memaklumkan bahawa sebagai ‘anak kampong’, aspek kesejahteraan rakyat di samping isu keselamatan sempadan memang perkara paling dekat dihati, dan meningkat menjadi keutamaan sebaik secara aktif menceburi bidang politik pada tahun 2008. Justeru, untuk fasa awal perkhidmatan sebagai TMDN, YB Masir menetapkan sasaran untuk mendalami dan menyelesaikan dua isu tempatan yang ditafsirkan sebagai ‘ … sesuatu yang mustahak tetapi rumit kerana sering berlaku di kalangan komuniti kawasan pedalaman di Sarawak seperti Sri Aman dan Kanowit …’

Isu pertama ialah mengenai - ehwal pengeluaran Sijil Kelahiran kepada warganegara. Sasaran ini adalah untuk mengatasi kesukaran yang sering dihadapi para ibu-bapa dalam urusan pendaftaran persekolahan anak-anak, dan lazimnya dikaitkan dengan perkahwinan secara adat dan juga masalah pendaftaran lewat. Isu kedua adalah mengenai kawalan keselamatan di sempadan seperti Borneo yang disifatkan sebagai mudah bolos kerana wujud ‘lorong tikus dan jalan gajah’. Sehubungan itu YB TMDN berazam untuk mendalami kedudukan dan prosedur semasa yang berkaitan dan di mana perlu mencadangkan kajian semula, di samping mempergiatkan program/aktiviti penerangan bersama rakyat.

Page 11: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

9

YB Masir Kujat merupakan anak Kampung Lachau, iaitu komuniti Iban, dan menjadi kebanggaan sebagai anak kampong tersebut yang pertama menjejak kaki ke menara gading dan lulus dengan Ijazah (Kepujian) Sains Bio-Kimia dari Universiti Malaya (1983) dan seterusnya Ijazah Sarjana Pembangunan Sumber Manusia (HRD) Universiti Malaysia Sarawak (1998). Sebaik tamat pengajian, YB berkhidmat sebagai Guru Sandaran Kementerian Pelajaran Malaysia selama empat tahun sebelum menyertai Perkhidmatan Awam Negeri Sarawak sebagai Pegawai Tadbir Negeri (PTN) pada tahun 1987. Sepanjang tempoh perkhidmatan PTN, YB pernah berkhidmat sebagai Pegawai Daerah (DO) Lubok Antu dari tahun 2004 – 2007.

Sebagai DO yang jabatannya menyediakan perkhidmatan secara langsung kepada komuniti tempatan, isu-isu kesejahteraan rakyat yang perlu ditangani telah membolehkan YB secara dekat berdamping dengan rakyat dan merasai permasalahan yang sering dihadapi mereka. Pada tahun 2008 dengan semangat untuk membela kesejahteraan rakyat, YB Masir meletakkan jawatan sebagai pegawai awam untuk bergiat aktif dalam politik dan bertanding dalam PRU ke-12, dan seterusnya semasa PRU ke-13 berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Sri Aman.

YB Masir Kujat, hasil perkongsian hidup dengan Puan Dorra Anak Jemat dikurniakan tiga orang cahayamata, seorang daripadanya telah berkahwin dan dua lagi kini di peringkat akhir pengajian

tinggi. Mengenai teka-teki usianya, YB Masir secara berseloroh menyatakan … saya dilahirkan pada tahun 1954, 61 tahun, masih muda, segak, sihat, … desas desus mengatakan umur saya 65 tahun dan MP Sri Aman selama lima penggal tu tidak tepat … katanya mengakhiri perbualan yang serba ringkas.

Kesimpulannya kesungguhan YB Masir Kujat untuk melaksanakan amanah dan tanggungjawab baru dalam mengurus negara di samping menunaikan janji kepada rakyat jelas terserlah. YB semasa kunjungan tanpa temujanji didapati tekun meneliti minit Mesyuarat Pasca-Jemaah Menteri KDN (Post-Cab) sebagai persiapan menghadapi Mesyuarat Post-Cab pertamanya yang dijadual pada sebelah petang, 5hb Ogos 2015. Ucapan setinggi tahniah di atas perlantikan sebagai TMDN, Selamat Berkhidmat dan Selamat Datang ke KDN daripada seluruh wargakerja KDN dan Jabatan serta Agensi di bawahnya.

Page 12: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

10

PENGUATKUASAAN PATI: TIADA HARI TANPA OPERASI

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Kuala Lumpur, 7 April 2015: Keberadaan warga asing yang kelihatan ramai di negara ini dengan

mudahnya diperkatakan umum sebagai kegagalan ataupun berlakunya kebocoran penguatkuasaan. Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, YBhg. Dato’ Alwi Hj Ibrahim melalui rancangan Selamat Pagi 1Malaysia TV1 telah ke udara bagi membetulkan konotasi negatif dan menjelaskan dasar dan tindakan relevan oleh agensi-agensi penguatkuasaan.

Penjelasan oleh YBhg. Dato’ KSU secara temubual dengan Pengacara TV Pn Zaleha Khairene disiarkan secara langsung oleh RTM; dan sedikit sebanyak didapati meredakan keluh kesah orang ramai. Bagi maksud penerapan kefahaman umum dititipkan seperti berikut intipati penjelasan YBhg. Dato’ KSU berhubung penguatkuasaan PATI khususnya di bawah bidang KDN: Q1: Kemasukkan Warga Asing dan Sebab Menjadi Seorang PATI?

Perkataan Pendatang Asing Tanpa Izin atau yang sering diistilahkan sebagai PATI terhadap seseorang warga asing yang berada di negara ini sebenarnya hanya berlaku atau pun lebih tepat sekiranya berlaku pada satu atau kesemua kesalahan yang seringkali dikesan seperti berikut:• Tidakmemilikidokumenperjalananataupaspot;• Masukdantinggalsecaraharam,dan• Tinggaldinegarainimelebihitempohyangdibenarkan.

Antara faktor penyebab keberadaan seseorang warga asing di negara ini menjadi PATI ialah pabila dengan sengaja atau pun sebaliknya:• memasukinegarainisamadamelaluilaluansahatau

pun secara haram; dan kemudiannya menghilangkan diri dengan harapan untuk mendapat/menikmati kehidupan yang lebih baik berbanding dengan negara asal mereka;

• menjadimangsapenipuansindiket/ejenharamyangmenguruskan kemasukkan mereka ke nagara ini di samping dijanjikan kerja dan juga pendapatan yang lumayan;

• menjadi mangsa kegagalan atau pun kecuaian dipihak majikan untuk memperbaharui pas kerja untuk mereka terus bekerja secara sah.

Kesimpulannya perkataan, istilah atau pun ungkapan PATI bukanlah sekadar merujuk kepada warga asing yang masuk secara haram melalui laluan tikus dan tanpa dokumen perjalanan yang sah. Malahan mereka yang masuk secara halal dan memiliki dokumen perjalanan yang sah tetapi kemudiannya melanggar (dengan sengaja atau pun sebaliknya) Akta dan Peraturan Imigresen juga berpotensi dikategorikan sebagai PATI.

Oleh: Hasniah Rashid

Page 13: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

11

Q2: Rekod/Statistik Pekerja Asing di Malaysia?

Berdasarkan rekod pas kerja yang dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM), jumlah pekerja asing yang bekerja dengan izin dan digaji secara sah di Malaysia pada masa ini adalah lebih kurang 2.05 juta orang. Daripada jumlah tersebut seramai 1.9 juta adalah pekerja asing tidak mahir dan seramai 150 ribu pula terdiri daripada pekerja asing mahir yang juga dikenali sebagai pegawai dagang/ekspatriat. Analisis KDN mendapati bilangan pekerja asing di Malaysia mengikut tiga (3) negara tertinggi ialah Indonesia (752,435), Nepal (508,194) dan Bangladesh (244,247).

Kesimpulannya kehadiran warga asing di negara ini samada secara sah atau pun haram amnya dipantau oleh pelbagai agensi penguatkuasaan dan keberadaan mereka sentiasa mendapat perhatian kerajaan. KDN melalui JIM hari-hari membuat aktiviti penguatkuasaan di samping mengambil tindakan pencegahan bersifat pendidikan seperti membuat hebahan akan peraturan seperti the do’s and don’ts sebagai makluman warga asing yang berada dalam negara ini.

Q3: Tanggapan Umum Berlakunya Kebanjiran PATI?

Kerajaan pada bulan Julai hingga Ogos 2011 melaksanakan satu eksesais secara menyeluruh bagi mendaftarkan pekerja asing dan juga PATI melalui Program 6P melibatkan enam (6) fasa pelaksanaan iaitu Pendaftaran, Pengampunan, Pemutihan, Pemantauan, Penguatkuasaan dan Pengusiran.

Melalui fasa Pendaftaran seramai 1,016,908 pekerja asing dan seramai 1,303,126 PATI berjaya didaftarkan. KDN melalui laporan aktiviti operasi pelbagai agensi penguatkuasaan dari masa ke semasa mendapati trend atau peratusan PATI yang ditahan berbanding warga asing yang diperiksa adalah pada nisbah 1:3 iaitu 1 orang PATI berbanding 3 orang warga asing yang diperiksa.

Kesimpulannya tanggapan umum bahawa negara ini dibanjiri dengan PATI adalah sesuatu yang tidak tepat. Ianya digembar-gemburkan oleh pelbagai pihak berdasarkan sumber yang tidak dapat dipastikan dan seringkali dihebahkan menerusi media massa tanpa merujuk kepada sumber rasmi.

Q4: Tindakan Penguatkuasaan - Tiada Hari Tanpa Operasi

KDN meletakkan aspek keselamatan dan kesejahteraan rakyat sebagai keutamaan nombor satu. Melalui peranan dan aktiviti agensi penguatkuasaan di bawah KDN dan dengan kerjasama agensi lain secara rutin pada setiap hari menjalankan pelbagai aktiviti penguatkuasaan. Antara hasil dan tindakan susulan operasi PDRM dan JIM pada tahun 2014 adalah:

PDRM membuat penangkapan ke atas seramai 13,997 warga asing kerana pelbagai kesalahan jenayah. Dari segi peratusan bilangan penangkapan tersebut merupakan 14.8% dari jumlah kes penangkapan; manakala

JIM menjalankan sebanyak 5,452 operasi di

seluruh negara bagi mengesan PATI dan warga asing yang melanggar Akta dan Peraturan Imigresen melibatkan:• pemeriksaan ke atas seramai 96,214

orang warga asing;• penangkapan seramai 37,644 atas

pelbagai kesalahan (daripada 96,214 yang diperiksa);

• 58% daripada 37,644 yang ditangkapadalah kerana disyaki melakukan kesalahan tinggal di Malaysia tanpa pas atau permit yang sah; dan

• pengusiran keluar seramai 182,340orang PATI (termasuk yang menyerah diri secara sukarela).

Page 14: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

12

Q6: Harapan KDN dan Pelan Tindakan seterusnya?

KDN amat berharap agar rakyat umum melaksanakan tanggungjawab sosial

masing-masing sekaligus membantu agensi penguatkuasa seperti tidak bersekongkol dalam memudahcara keberadaan PATI. Pendirian dan tindakan seperti tidak melindungi PATI, tidak menggaji PATI, tidak menyewakan premis baik untuk kediaman atau pun perniagaan PATI sedikit sebanyak menyumbang kepada penolakkan PATI dari negara ini.

Strategi penguatkuasaan secara berterusan demi menjamin keselamatan dan ketenteraman awam seperti mana keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pekerja Asing Tanpa Izin telah dan akan terus disusuli KDN. Mesyuarat tersebut yang diPengerusikan oleh YAB TPM antara lainnya menetapkan pendekatan ala strategi lautan biru kebangsaan seperti memantapkan penglibatan dan jaringan kerjasama sesama pelbagai agensi penguatkuasaan, mendayaupayakan lagi agensi kawal selia sedia ada, serta meningkatkankan lagi intensiti permaufakatan dengan pelbagai kumpulan masyarakat bagi maksud kesedaran akan kepentingan inisiatif membendung PATI.

Kesimpulannya terdapat segelintir rakyat negara ini yang masih tidak menghiraukan aspirasi kerajaan bahawa Keselamatan adalah Tanggungjawab Bersama. Mereka juga dengan sengaja mengabaikan tanggungjawab sebagai majikan dalam memastikan pekerja mereka memiliki pas kerja yang sah; sekaligus menggalakkan penambahan PATI dalam sistem kehidupan masyarakat negara ini.

Q5: Tindakan Terhadap Warganegara/Rakyat yang Menggaji PATI

Keberadaan dan peningkatan jumlah PATI di negara ini turut disumbangkan oleh segelintir rakyat kita sendiri khususnya di pihak majikan yang enggan mematuhi undang-undang. Umpamanya, atas kepentingan tertentu seperti keuntungan serta penjimatan kewangan, sesetengah rakyat kita/majikan lebih cenderung untuk menggaji PATI sebagai pembantu rumah/pekerja. Kecenderungan tersebut amnya adalah kerana untuk menggaji PATI kadar upah atau pun kos bayaran gaji yang mereka sendiri tetapkan adalah lebih rendah, ketidakperluan bayaran levi dan lain-lain kemudahan diri serta kepentingan majikan itu sendiri. Justeru aktiviti penguatkuasaan bukan hanya terhadap PATI tetapi meliputi juga warganegara/majikan yang tidak mematuhi undang-undang yang berkaitan seperti melindungi PATI, membenarkan PATI berada di premis, atau menggaji PATI sebagai pekerja, Buktinya menerusi operasi JIM pada tahun 2014, seramai 810 majikan telah di tangkap; dan daripada jumlah tersebut seramai 353 telah dibawa ke muka pengadilan; dan seramai 349 pula telah dikenakan tindakan kompaun.

Kesimpulannya keberadaan warga asing di negara ini dan persepsi umum bahawa berlakunya kebanjiran PATI dan ketiadaan tindakan penguatkuasaan terhadap PATI tidaklah tepat. Isu ini tidak dipandang sepi oleh KDN di mana mereka yang terbukti melakukan kesalahan dan setelah melalui tindakan undang-undang diusir keluar dan disenaraihitamkan dari memasuki negara ini untuk sesuatu tempoh tertentu. Jumlah besar (182,340) yang diusir keluar pada tahun 2014 membuktikan kesungguhan aktiviti penguatkuasaan dalam menangani isu PATI.

Page 15: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

13

KAJANG , 24 Mei 2015: Mini Stadium Penjara Kajang meriah dengan sorakan Warga Kementerian Dalam

Negeri (KDN) yang telah berkumpul dari awal pagi sempena program Hari Keluarga KDN Tahun 2015. Program yang diadakan di bawah anjuran Kelab KDN ini telah dirasmikan oleh YB Menteri Dalam Negeri dan berjaya mengumpulkan kira-kira 7,000 orang Warga Kementerian dari pelbagai Jabatan/Agensi serta keluarga masing-masing. Pelbagai aktiviti telah disediakan seperti senam seni, acara sukaneka untuk pelbagai peringkat

umur, pertandingan mewarna dan melukis untuk kanak-kanak, acara menembak untuk Pengurusan Atasan Kementerian, gerai-gerai jualan, persembahan dan juga Cabutan Bertuah.

Meneruskan tradisi Kementerian, semua Warga KDN dibahagikan kepada lima (5) kontinjen bagi acara sukaneka. Bagi tahun 2015, tema pahlawan Melayu telah dipilih iaitu Rumah Tuah (Merah), Rumah Jebat (Biru), Rumah Lekir (Kelabu), Rumah Lekiu (Hijau) dan

HARI KELUARGA KDN 2015L

IPU

TA

N U

TA

MA

Logo Hari Keluarga KDN Tahun2015

Perasmian oleh YB Menteri Dalam Negeri

Rumah Jebat (Biru) dinobatkan sebagaiKontinjenTerbaikTahun2015

Pemenang Hadiah Utama CabutanBertuah

Page 16: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

14

Rumah Kasturi (Kuning). Semua kontinjen diketuai oleh Timbalan Ketua Setiausaha dan Setiausaha Bahagian Kanan dan melibatkan ahli dari semua Jabatan/Agensi di bawah KDN. Semangat 1KDN jelas menonjol melalui sorakan penyokong-penyokong dari kontinjen masing-masing semasa acara sukaneka dijalankan.

Bagi memeriahkan lagi program Hari Keluarga KDN ini, pelbagai hadiah Cabutan Bertuah telah disediakan antaranya barangan elektrik, kelengkapan rumah dan tiket penerbangan ke pelbagai destinasi. Sekalung penghargaan kepada YB Timbalan Menteri Dalam Negeri yang telah menyumbangkan sebuah motosikal serta YB Menteri Dalam Negeri yang menyumbangkan hadiah utama iaitu pakej percutian dua (2) orang ke London.

RagamWargaKDNsemasaHariKeluargaKDNTahun2015

TimbalanMenteriDalamNegerimelawatRumahTuah

Acara Tarik Tali

Senamrobik

Keluarga YB Menteri Dalam Negeri turut samamemeriahkanHariKeluargaKDNTahun2015

Page 17: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

15

MAJLIS PRA PELANCARAN GPEC ASIA 2015

LIP

UT

AN

UT

AM

A

PUTRAJAYA, 29 Jun 2015: Lebih 15,000 pengunjung dijangka hadir apabila ekspo keselamatan serantau

GPEC Asia 2015 berlangsung dari 21 hingga 23 Oktober di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). Majlis pra-pelancaran ekspo tersebut dirasmikan Timbalan Menteri Dalam Negeri, YB Dato` Sri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar hari ini di Dewan Gemilang Kementerian Dalam Negeri di sini pagi tadi.

Menurut beliau, GPEC 2015 merupakan program tahunan terbesar yang menawarkan peluang terbaik melihat produk dan perkhidmatan keselamatan terkini bagi berdepan dengan pelbagai bentuk jenayah masa ini. Selain itu, GPEC 2015 akan memperagakan peralatan dan teknologi terkini dalam sektor kepolisan dan keselamatan, terbuka kepada

semua pegawai dan anggota polis, sekutu dan rakan mereka serta orang ramai.

YB Dato` Sri Dr Wan Junaidi berkata forum keselamatan berimpak tinggi dikenali sebagai Dialog Keselamatan Antarabangsa Putrajaya akan diadakan sebagai acara sampingan GPEC Asia keempat pada 22 Oktober di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur. Menurut beliau, dialog itu akan disertai anggota pewakilan daripada pelbagai negara bagi membincangkan isu berkaitan ancaman keselamatan di seluruh dunia.

Turut hadir pada majlis pelancaran itu Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri Dato` Alwi bin Hj. Ibrahim dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.

Page 18: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

16

KUALA LUMPUR, 7 April 2015: Timbalan Naib Canselor Universiti (Penyelidikan & Inovasi) Universiti Malaysia Pahang (UMP), Profesor Dr. Mashitah Mohd Yusoff dilantik sebagai Penolong Pesuruhjaya Kehormat (PA) dalam

Angkatan Pertahanan Awam baru-baru ini. Pelantikan ini disampaikan Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar & Keselamatan) Kementerian Dalam Negeri, Dato` Sri Adenan Ab. Rahman yang hadir mewakili Menteri Dalam Negeri, Dato’ Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi dalam Majlis Pemakaian Pangkat dan Penyampaian Watikah Pegawai Kehormat Pertahanan Awam sempena Sambutan Hari Ulangtahun Pertahanan Awam Peringkat Kebangsaan kali Ke-63 Tahun 2015.

SAMBUTAN ULANGTAHUN PERTAHANAN AWAM PERINGKAT KEBANGSAAN

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Dengan pengurniaan tersebut, beliau merupakan Komandan KOR Siswa-siswi Pertahanan Awam (SISPA) UMP yang telah ditubuhkan di universiti ini sejak tahun 2010. Hadir sama dalam majlis Ketua Pengarah JPAM, Dato’ Zaitun Samad dan Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar & Alumni) UMP, Prof. Dato’ Dr. Yuserrie Zainuddin. Prof. Mashitah ketika ditemui berkata, pelantikan itu akan menjadi pencetus dan peneraju terhadap perkembangan penubuhan KOR SISPA UMP pada masa akan datang.

“Sehingga kini terdapat seramai 181 orang KOR SISPA dan 11 anggota telah dikurniakan pangkat Leftanan Muda pada tahun lalu. Kita akan mempertingkatkan lagi penglibatan

mahasiswa serta meningkatkan kemahiran dan peranan bagi setiap anggota KOR SISPA,” katanya selepas majlis yang diadakan di Dewan Seri Endon Putrajaya.

Turut sama hadir menerima watikah pelantikan ialah Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Dr. Omar Osman. Bersempena dengan sambutan ulangtahun JPAM, karnival yang berlangsung sepanjang bulan Mac lalu menyaksikan pelbagai program dianjurkan terutamanya di sekitar Putrajaya termasuklah Latihan Selam Scuba, Latihan Memadam Kebakaran dan Pengendalian Bot Penyelamat yang disediakan untuk orang ramai setiap hujung minggu.

Page 19: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

17

PUTRAJAYA, 21 April 2015: Bertempat di Balora Perdana, Ibu Pejabat Jabatan

Pendaftaran Negara (JPN), Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC) telah diadakan bagi memberi penghormatan serta pengiktirafan kepada warga JPN di atas khidmat bakti dan kecemerlangan yang telah ditunjukkan sepanjang tahun 2014. Seramai 345 warga JPN telah dianugerahkan APC dimana seramai 20 orang terdiri daripada kumpulan pengurusan dan profesional. Manakala 325 orang terdiri daripada kumpulan pelaksana.

Majlis yang penuh gilang-gemilang itu telah disempurnakan oleh YBhg. Dato` Alwi Bin Haji Ibrahim, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan turut dihadiri oleh wakil dari agensi luar dan jabatan dibawah KDN. Majlis dimulakan dengan tayangan Video Imbasan 2014 yang memaparkan segala aktiviti warga JPN sepanjang tahun. Majlis turut diserikan dengan persembahan dari pasukan Briged Kesenian JPN dan Dikir Barat daripada warga JPN.

MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG JPN

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Page 20: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

18

KAJANG, 12 April 2015: Penjara Kajang telah menjadi tuan rumah Majlis Penyampaian Anugerah

Perkhidmatan Cemerlang (APC) 2014 Peringkat Zon Tengah bertempat di Dewan Kelab Penjara Kajang. Majlis telah diserikan dengan kehadiran YB Dato’ Sri Dr Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar, Timbalan Menteri

MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG PENJARA

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Dalam Negeri, YBhg. Dato’ Sri KJP Hj Zulkifli bin Omar, Ketua Pengarah Penjara Malaysia, Pengarah-Pengarah Bahagian Ibu Pejabat Penjara Malaysia dan Ketua-Ketua Institusi Zon Tengah. Seramai 248 orang telah menerima Sijil Penghargaan dan Sijil Simpanan Premium bernilai RM 1,000.00 pada majlis tersebut yang terdiri dari Pengarah Institusi, kakitangan Ibu Pejabat Penjara Malaysia, Penjara Kajang, Penjara Sungai Buloh, Maktab Penjara Malaysia, Penjara Wanita Kajang, Penjara Seremban, Institusi Pemulihan Dadah Jelebu serta Parol & Perkhidmatan Komuniti Negeri Sembilan / Selangor / Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Dalam majlis tersebut juga pihak Bank Simpanan Nasional telah menzahirkan tanggungjawab korporat dengan mengadakan cabutan bertuah kepada pembeli Sijil Simpanan Premium dan penerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang.

Page 21: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

19

PUTRAJAYA, 14 April 2015: Bagi memberi penghormatan serta pengiktirafan kepada warga kerja Jabatan

Sukarelawan Malaysia (RELA) di atas khidmat bakti dan kecemerlangan yang telah ditunjukkan sepanjang tahun 2014 , satu Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang telah diadakan bertempat di Dewan Gemilang KDN. Majlis yang penuh gilang-gemilang itu telah disempurnakan oleh YBhg. Dato` Alwi Bin Haji Ibrahim, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri dan turut dihadiri oleh wakil dari agensi luar dan jabatan di bawah KDN.

MAJLIS ANUGERAH PERKHIDMATAN CEMERLANG RELA

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Page 22: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

20

SARAWAK, 18 April 2015: Program Peluasan Inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan Kementerian Dalam

Negeri (NBOS KDN) di Sarawak adalah satu usaha untuk menyahut seruan YAB PM semasa mesyuarat Summit NBO PSD pada 26 Mac 2015. Setakat ini belum ada mana-mana negeri yang melaksanakan NBOS secara keseluruhannya. Justeru, YAB PM bersetuju agar Sarawak dijadikan negeri perintis untuk perluasan manfaat NBOS. Ianya menumpukan kepada key needs di samping mengharungi cabaran unik di Sarawak melalui creative expansion of Blue Ocean Strategy. Sebagai permulaan, satu (1) program ‘Kick Start’ telah diadakan dan dirasmikan oleh YB. Dato` Sri Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar, Timbalan Menteri Dalam Negeri. Turut sama hadir Ketua Setiausaha KDN Dato’ Sri Alwi Hj. Ibrahim, Ketua Polis Negara Tan Sri Datuk Sri Khalid Abu Bakar, Menteri Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Pembangunan Keluarga merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bekenu Rosey Yunus, ADUN Lambir Ripin Lamat, ADUN Telang Usan Dennis Ngau dan Tuai Rumah Johnson Jangu.

KICK START NBOS DI SARAWAK

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Page 23: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

21

HARI TERBUKA STRATEGI LAUTAN BIRU KEBANGSAAN (NBOS)

LIP

UT

AN

UT

AM

A

KUALA LUMPUR, 23 Mei – 24 Mei 2015: Di bawah inisiatif Strategi Pembangunan Nasional Malaysia (MyNDS) telah

berlangsung Hari Terbuka NBOS 2015. Program ini dilaksanakan secara kerjasama oleh pelbagai kementerian dan agensi kerajaan di peringkat Persekutuan dan Negeri. Tujuan hari terbuka ini diadakan untuk memberi peluang kepada masyarakat mendapatkan maklumat lebih meluas serta berkongsi informasi mengenai pelbagai inisiatif di bawah NBOS yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Page 24: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

22

PAHANG, 30 Jun – 3 Julai 2015: Institut Keselamatan Awam Malaysia (IPSOM) ditubuhkan atas cadangan YB MDN pada 20 Mei 2013 dan mempunyai tiga pusat utama iaitu Pusat Penyelidikan, Pusat Akreditasi dan Pusat NBOS.

Pusat NBOS adalah bertanggungjawab sebagai penyelaras inisiatif NBOS KDN termasuklah menjalankan aktiviti kajian dan perlaksanaan program.

BENGKEL STRATEGIK PERLAKSANAAN KAJIAN NBOS KDN

LIP

UT

AN

UT

AM

A

Bengkel ini diadakan berdasarkan setakat ini, tiada satu format standard yang diguna pakai untuk proses permohonan kajian sehingga merekodkannya bagi kajian-kajian yang berkaitan dengan inisiatif NBOS. Ini akan menyebabkan masalah ketidakseragaman kajian dan perlaksanaan serta tidak mematuhi pekeliling atau arahan-arahan kerajaan yang berkuatkuasa.

Peserta-perserta yang hadir bengkel ini adalah terdiri daripada pegawai pegawai dari agensi KDN yang terlibat dalam NBOS dan pegawai daripada IPSOM. Penyampaian dan penutupan bengkel ini disempurnakan oleh YDH DCP Dato’ Dr. Lee Bee Phang, Ketua Eksekutif IPSOM.

Page 25: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

23

PUTRAJAYA, 20 Mei 2015: Inisiatif 1Malaysia Customer Service of Civil

Servants (1SERVE) adalah satu inisiatif yang diperkenalkan untuk meningkatkan tahap kepuasan pelanggan dan sistem penyampaian petugas barisan hadapan di Sektor Awam. Di KDN, agensi yang terpilih sebagai perintis kepada inisiatif ini adalah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Jabatan Imigresen Malaysia (JIM). JIM telah bertindak dengan efektif dengan melaksanakan kaunter 1SERVE yang melibatkan 19 urusniaga di mana 9 daripada urusniaga tersebut terus dapat diselesaikan

1MALAYSIA CUSTOMER SERVICE OF CIVIL SERVANTS

LIP

UT

AN

UT

AM

A

di kaunter 1SERVE tersebut. Pada hari bermulanya operasi 1SERVE tersebut, YBhg. Dato` Alwi Bin Haji Ibrahim telah turut sama melawat ke kaunter 1SERVE bagi melihat sendiri operasi 1SERVE tersebut.

Page 26: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

24

PROJEK PENANAMAN NENAS NBOS3 DI CURE AND CARE REHABILITATION CENTRE

LIP

UT

AN

UT

AM

A

PUTRAJAYA, 8 Jun 2015: Inisiatif ‘Engaging Rural Labour for High Value-Added Economic Activities on Unused Government Lands” yang dilaksanakan oleh Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) bertujuan untuk memberi latihan

dan kemahiran pertanian kepada pelatih di CCRC. Projek ini dilaksanakan dengan kerjasama antara Cure and Care Rehabilitation Center (CCRC) Jelebu, Jabatan Pertanian, FAMA dan MARDI di bawah konsep Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) 3. Fungsi bagi setiap agensi terlibat adalah seperti berikut :

(i) AADK – Latihan kepada klien(ii) Jabatan Pertanian - khidmat nasihat teknikal dan peralatan(iii) MARDI – Peruntukan kewangan (disalurkan oleh MOF)(iv) FAMA – khidmat pemasaran

Bagi melihat dengan lebih dekat pelaksanaan inisiatif ini, YBhg. KSU KDN telah membuat lawatan ke Tapak Projek Penanaman Nanas di Cure and Care Rehabilitation Centre (CCRC) Jelebu, Negeri Sembilan. Antara yang turut hadir termasuklah YBhg Timbalan Ketua Setiausaha (Pengurusan), Setiausaha Bahagian Kanan (Pengurusan), Setiausaha Bahagian PDP, Ketua Eksekutif IPSOM dan Ketua Pengarah AADK.

Page 27: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

25

KUNJUNGAN HORMAT MR WILLIAM LACEY SWING

KU

NJU

NG

AN

DE

LE

GA

SI A

SIN

G

DIRECTORGENERAL IOM

BERSAMA YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI DI PEJABAT MENTERI DALAM NEGERI

24 APRIL 2015

Page 28: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

26

KUNJUNGAN HORMAT DR. ANGELA MACDONALD

KE ATAS YBHG. DATO’ SRI ADENAN AB.RAHMAN TIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (DASAR KESELAMATAN ) DI PEJABAT TIMBALAN KETUA SETIAUSAHA KEMENTERIAN DALAM NEGERI

11 Mei 2015

KU

NJU

NG

AN

DE

LE

GA

SI A

SIN

G

Page 29: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

27

KUNJUNGAN HORMAT TYT ANUSIT KUNAKORN

KU

NJU

NG

AN

DE

LE

GA

SI A

SIN

G

KE ATAS YBHG. DATO` ALWI BIN HAJI IBRAHIM DI BILIK SIDANG MEDIA KDN

27 Mei 2015

KSUNATIONALSECURITYCOUNCIL,THAILAND

Page 30: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

28

KUNJUNGAN HORMAT TYT SHAHIDUL ISLAM

BERSAMA YB DATO’ SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI DI PEJABAT MENTERI DALAM NEGERI

18 Jun 2015

PESURUHJAYA TINGGI BANGLADESH

KU

NJU

NG

AN

DE

LE

GA

SI A

SIN

G

Page 31: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

29

2 APRIL 2015MAJLIS PERASMIAN HUMANITARIAN CARE MALAYSIA (MYCARE) BERSAMA YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI MENTERI DALAM NEGERI DI PALACE OF GOLDEN HORSES HOTEL, SELANGOR

KD

N S

AN

A S

INI

Page 32: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

30

4 APRIL 2015KEMPEN BELIA TOLAK EKSTREMISME DI DEWAN UTAMA MENARA RAZAK UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA, KUALA LUMPUR

KD

N S

AN

A S

INI

Page 33: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

31

8 APRIL 2015MAJLIS MAKAN MALAM YB DATO’ SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI BERSAMA ARTIS BERSEKUTU (P.A) JPAM DI PUTRAJAYA MARRIOTT HOTEL & SPA

11 APRIL 2015LAWATAN KERJA YBHG. DATO` ALWI BIN HAJI IBRAHIM KE PISP PENGERANG JOHOR

KD

N S

AN

A S

INI

KD

N S

AN

A S

INI

Page 34: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

32

11 APRIL 2015LAWATAN TURUN PADANG YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI KE PREMIS POLIS DIRAJA MALAYSIA (PDRM) DI JOHOR

20 APRIL 2015MAJLIS PERASMIAN ALUMNI ESQ OLEH YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI DI SERDANG SELANGOR

KD

N S

AN

A S

INI

KD

N S

AN

A S

INI

Page 35: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

33

23 APRIL 2015PROGRAM PEMANTAPAN NILAI-NILAI MURNI BERSAMA YBHG. DATO` ALWI BIN HAJI IBRAHIM DI SURAU BLOK D1 KEMENTERIAN DALAM NEGERI

KD

N S

AN

A S

INI

26 APRIL 2015MOBILE COMMUNITY TRANSFORMATION (CTC) BERSAMA YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI DI PERMATANG PAUH

KD

N S

AN

A S

INI

Page 36: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

34

28 APRIL 2015MAJLIS PENUTUPAN KURSUS PENGURUSAN SYARIKAT KAWALAN KESELAMATAN BERSAMA YBHG. DATO’ SRI ADENAN BIN AB. RAHMAN TIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (DASAR DAN KESELAMATAN) DI DEWAN GEMILANG KDN

KD

N S

AN

A S

INI

Page 37: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

35

17 MEI 2015LAWATAN YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI KE DEPOT BELANTIK KEDAH DAN PADANG BESAR PERLIS

KD

N S

AN

A S

INI

18 MEI 2015MAJLIS PENUTUPAN TAMAT LATIHAN PEGAWAI PERKHIDMATAN PERTAHANAN AWAM SIRI 11/2014 BERSAMA YBHG. DATO` ALWI BIN HAJI IBRAHIM DI AKADEMI LATIHAN PERTAHANAN AWAM (ALPHA) BANGI, SELANGOR

KD

N S

AN

A S

INI

Page 38: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

36

30 MEI 2015PROGRAM MASIH ADA YANG SAYANG 2015 BERSAMA YBHG. DATO’ HAJI HASSAN BIN SAKIMON, TIMBALAN KETUA PENGARAH PENJARA [KESELAMATAN & KOREKSIONAL] DI DATARAN RPD PENJARA KAJANG

KD

N S

AN

A S

INI

Page 39: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

37

1 JUN 2015MAJLIS OUTREACH BERSAMA YBHG. DATO` WAHAB BIN MOHD YASIN TIMBALAN KETUA SETIAUSAHA (KAWALAN DAN PENGUATKUASAAN) KEMENTERIAN DALAM NEGERI DI DEWAN MELATI PENJARA PENOR, KUANTAN PAHANG

5 JUN 2015PERTEMUAN YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI BERSAMA ULAMAK HADITH DI PICC, PUTRAJAYA

KD

N S

AN

A S

INI

KD

N S

AN

A S

INI

Page 40: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

38

9 JUN 2015MAJLIS PERJUMPAAN KETUA SETIAUSAHA KDN YBHG. DATO` ALWI BIN HAJI IBRAHIM BERSAMA AHLI JAWATANKUASA INDUK PUSPANITA CAWANGAN KDN

10 JUN 2015LAWATAN TAPAK DAN TURUN PADANG KETUA SETIAUSAHA KDN YBHG. DATO` ALWI BIN HAJI IBRAHIM KE GALERI MUZIUM BUKIT KEPONG DAN KEM PASUKAN GERAKAN AM (PGA) SIMPANG RENGGAM

KD

N S

AN

A S

INI

KD

N S

AN

A S

INI

Page 41: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

39

15 JUN 2015LAWATAN KERJA YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI MENTERI DALAM NEGERI KE IBU PEJABAT POLIS KONTIJEN KUALA LUMPUR

KD

N S

AN

A S

INI

Page 42: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

40

16 JUN 2015LAWATAN KERJA YB DATO` SERI DR AHMAD ZAHID HAMIDI MENTERI DALAM NEGERI KE KUNDASANG DAN RANAU SABAH

KD

N S

AN

A S

INI

Page 43: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

41

30 JUN 2015MAJLIS PENERAPAN NILAI-NILAI MURNI BULAN RAMADHAN WARGA PDRM BERSAMA YAB DATO’ SRI MOHD NAJIB BIN TUN HAJI ABDUL RAZAK PERDANA MENTERI DI PUSAT LATIHAN POLIS (PULAPOL)

KD

N S

AN

A S

INI

Page 44: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

42

MAJLIS PERSARAAN WARGA KERJA JPN

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

PUTRAJAYA, 27 Mei 2015: Berkonsepkan “The Bightest Stars Are Those Who Shine For The Benefit of Others” telah diadakan satu majlis meraikan pesara dan bakal bersara yang bersara wajib dan pilihan sepanjang tahun 2015.

Seramai 103 orang pesara diraikan dalam sambutan tersebut dan majlis telah dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Alwi Bin Haji Ibrahim, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri.

Tujuan meraikan pesara dan bakal pesara yang berkhidmat di Jabatan Pendaftaran Negara selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan Bil.3 Tahun 2011 sebagai tanda penghargaan di atas segala pengorbanan dan khidmat bakti yang dicurahkan sepanjang perkhidmatan. Majlis turut dimeriahkan dengan persembahan nyanyian dari Bridged Kesenian JPN, sketsa dan tarian yang turut disertai warga kerja JPN yang ingin menghiburkan warga JPN yang bersara dan bakal bersara.

Page 45: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

43

KEJOHANAN SUKAN PERINGKAT IBU PEJABAT JPN

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

PUTRAJAYA, 9 Mei 2015: Biro Sukan MADAH Ibu Pejabat Putrajaya sekali lagi telah menganjurkan Kejohanan Bola Jaring Dan Bola Sepak Sembilan Sebelah Peringkat Ibu Pejabat Tahun 2015. Kejohanan yang berlangsung di Stadium Mini

Pancarona, Presint 18 Putrajaya turut disertai oleh bahagian-bahagian di peringkat Ibu Pejabat, Putrajaya. Penganjuran tersebut turut dimeriahkan lagi dengan kehadiran Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, YBhg. Dato’ Sulaiman Bin Hj. Keling yang menyaksikan perlawanan peringkat akhir kedua-dua acara kejohanan tersebut.

Page 46: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

44

PENGEMASKINIAN DATA MYSPATA 2015

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

PUTRAJAYA: Bahagian Khidmat Pengurusan & Aset (KP) telah

menganjurkan Bengkel Pengemaskinian Data Sistem Pengurusan Aset Tak Alih (MySPATA) 2015 Kementerian Dalam Negeri di enam zon iaitu zon Sabah, Sarawak, Utara, Selatan, Timur dan Tengah bermula 7 April 2015 hingga 28 Mei 2015. Bengkel ini telah dihadiri oleh 310 orang peserta yang terdiri daripada pendaftar dan pengesah sistem MySPATA yang telah dilantik oleh Jabatan/Agensi/Bahagian masing-masing.

Objektif bengkel ini adalah bertujuan untuk memastikan aset tak alih kerajaan di bawah Kementerian Dalam Negeri didaftarkan sepenuhnya ke dalam sistem MySPATA dan pengemaskinian data dibuat dari masa ke semasa terhadap aset tak alih kerajaan.

Page 47: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

45

LATIHAN MENEMBAK 2015

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

LANGKAWI, 9 Mei 2015: Telah berlangsungnya latihan menembak antara jabatan/agensi bawah KDN bagi tahun 2015 bertempat di Lisram, Langkawi, Kedah yang diurusetiakan oleh pegawai-pegawai dari Bahagian Kawalan Filem

(BKF). Sepanjang latihan berlangsung, BKF telah menunjukkan prestasi yang amat cemerlang bagi semua kategori yang dipertandingkan dengan merangkul Johan Centre Fire, Johan Rapid Fire, Johan Jatuh Piring, Individu Terbaik dan Juara Keseluruhan Pertandingan.

Page 48: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

46

KURSUS INOVASI DAN KUMPULAN INOVATIF DAN KREATIF

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

TERENGGANU, April 2015: Bertempat di Institut Tadbiran

Awam (INTAN), Wilayah Timur (INTIM), Terengganu telah berlangsung Kursus Inovasi dan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) BKF. Kursus ini diadakan pada 1 hingga 3 April 2015 dan telah dihadiri oleh 28 orang pegawai daripada BKF Negeri dan diurusetia oleh 3 orang pegawai dari BKF ibu pejabat.

Kursus ini dianjurkan untuk memberikan pengenalan dan pendedahan tentang projek inovasi dan kumpulan inovatif dan kreatif (KIK) kepada para peserta supaya apabila mereka pulang ke negeri masing-masing, mereka dapat menubuhkan pasukan KIK BKF Negeri dan bersama-sama menjana idea bagi projek mereka untuk menyertai Konvensyen Inovasi dan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) KDN yang dijangka bakal diadakan pada bulan September 2015.

Page 49: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

47

PAHANG, 7 April 2015: Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Dalam Negeri telah mengadakan Klinik Kaunseling yang telah dijalankan pada 7 April 2015 bertempat di Dewan Sri Siantan Kompleks KDN, Negeri Pahang. Objektif

Klinik Kaunseling ini adalah bagi mempromosikan perkhidmatan kaunseling dan psikologi kepada seluruh warga KDN dan Jabatan / Agensi dibawah KDN. Selain itu, objektif program ini adalah sebagai program pembangunan kompetensi diri.

KLINIK KAUNSELING

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

Page 50: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

48

LANGKAWI, 9 Mei 2015: Satu bengkel bertajuk Bengkel Pemurnian Ujian Psikologi (SAT) telah diadakan di HIG Hotel Langkawi. Antara objektif bengkel ini ialah mewujudkan ujian saringan mengenai penyalahgunaan bahan terlarang

dalam perkhidmatan awam serta sebagai satu mekanisme mengenalpasti penjawat awam bersih dan bebas daripada penyalahgunaan bahan terlarang.

PEMURNIAN UJIAN PSIKOLOGI

PROGRAM PENINGKATAN KEMAHIRAN KAUNSELINGR

AM

PAIA

N A

KTIV

ITIR

AM

PAIA

N A

KTIV

ITI

PORT DICKSON, 12 Mei 2015: Bertempat di Corus Paradise

Resort, Port Dickson telah berlangsung Program Peningkatan Kemahiran Kaunseling Tahap II anjuran Bahagian Sumber Manusia, Kementerian Dalam Negeri. Objektif program ini ialah program berorientasikan kaunseling yang member pendedahan awal kepada peserta untuk menjadi seorang rakan pembimbing.

Page 51: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

49

KOTA BHARU, 9 Jun 2015: Program ini dianjurkan oleh Unit Integriti, Kementerian Dalam Negeri di bawah Sub

Unit Pengukuhan Integriti dibantu oleh Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al-Quran (BPQ) Negeri Kelantan dari aspek pengurusan majlis. Ini merupakan salah satu inisiatif Unit Integriti di bawah fungsi Pengukuhan Integriti untuk melaksanakan program pengukuhan integriti kepada semua pegawai KDN di seluruh Malaysia. Program ini bertujuan membantu Kementerian dalam memastikan sasaran setiap warga KDN menghadiri sekurang-kurangnya satu (1) hari program bermodulkan

PROGRAM PENERAPAN NILAI-NILAI MURNI DAN PENGHAYATAN INTEGRITI

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

integriti. Siri kali ini turut melibatkan peserta dari Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Kelantan.

Pelaksanaan program kali ini melibatkan tiga (3) orang tenaga penceramah iaitu Encik Che Aziz bin Hamzah, Ketua Unit Siasatan, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) Negeri Sarawak, Ustaz Mohd. Kashuadi bin Abdul Ghani, Penolong Pegawai Bahagian Dakwah, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam, Kelantan (JAHEAIK) dan Puan Norilyani bin Md. Nor, Ketua Penolong Setiausaha, Unit Integriti (UI) Kementerian Dalam Negeri.

Page 52: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

50

Sepanjang program sehari ini berlangsung, para peserta diberi pendedahan tentang aspek bahayanya rasuah, kesan-kesan negatif penyelewengan dan salah guna kuasa serta penghayatan nilai murni dan integriti yang diharap boleh memberikan manfaat serta menambahkan pengetahuan peserta program melalui tiga (3) sesi ceramah yang dijadualkan. Malah, program ini menjangkakan setiap peserta akan lebih komprehensif, jujur serta amanah dalam melaksanakan tugas seharian mereka apabila balik ke Bahagian / Jabatan / Agensi masing-masing.

Beberapa komen positif dan cadangan yang konstruktif diterima dari peserta program semasa penilaian ke atas pelaksanaan program dilaksanakan. Antara cadangan yang diterima termasuklah ketua-ketua Jabatan / Agensi dan pegawai yang membuat keputusan (P&P) di dalam organisasi perlu diberi pendedahan tentang program integriti seperti ini. Program ini diadakan di setiap jabatan / agensi di bawah Kementerian, bukan hanya diadakan dalam kelompok yang kecil. Para peserta turut menyifatkan bahawa program ini memenuhi keperluan penjawat awam dan mencadangkan agar program sebegini diwajibkan untuk semua penjawat awam yang berkhidmat dengan Kementerian dan perlu diadakan lebih kerap.

Page 53: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

51

MESYUARAT LEMBAGA PENGARAH IPSOM

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

PUTRAJAYA, 29 Jun 2015: Menteri Dalam Negeri, YB Dato’ Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mempengerusikan

Mesyuarat Lembaga Pengarah IPSOM dan dihadiri oleh KSU, KDN serta Ketua-ketua Jabatan/agensi dalam KDN yang merupakan Lembaga Pengarah dalam IPSOM. Mesyuarat ini diadakan di Bilik Mesyuarat Menteri, Aras 12, Blok D1, Kompleks D, Kementerian Dalam Negeri.

Antara perkara yang berbangkit dalam Mesyuarat Lembaga ini adalah tentang penganjuran Putrajaya International Security Dialogue (PISD) yang julung kali diadakan pada tahun ini dan akan dijayakan oleh IPSOM serta dibuat bersekali dengan pameran GPEC, Penerbitan buku POCA yang bertajuk ‘Pembenterasan Jenayah melalui POCA, kelulusan carta organisasi IPSOM dan pengenalan 3 pegawai Baru IPSOM daripad PDRM.

Selain daripada itu, taklimat juga telah diberikan oleh Ketua Eksekutif IPSOM berkaitan aktiviti IPSOM untuk separuh tahun pertama 2015 dan perancangan untuk tahun kedua 2015.

Page 54: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

52

NEGERI SEMBILAN, 15 Mei 2015: Satu mesyuarat diadakan di Dewan Pusat Pemulihan Pemasyarakatan

Kem Syed Sirajuddin, Gemas, Negeri Sembilan bagi membincangkan beberapa perkara seperti status Projek bagi Program Pemulihan Pemasyarakatan (PPP) di Kem Gemas. Projek ini dipecahkan kepada empat (4) iaitu

MESYUARAT PERANCANGAN PEMBANGUNAN PUSAT PEMULIHAN PEMASYARAKATAN GEMAS, NEGERI SEMBILAN

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

projek pertanian jangka pendek, projek pertanian jangka panjang, projek tanaman nenas dan projek perikanan. Selain itu, turut dibincangkan ialah cadangan pembangunan kawasan baru untuk pertanian dan peluasan penternakan ayam kampung di PPP Kem Gemas ini.

Pintu masuk ke PPP Kem Gemas Kawasanladangpenanamannenas

Lokasi cadangan pembangunan tempat perjumpaan dan pemeriksaan

Page 55: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

53

MESYUARAT DELIVERY TASK FORCE

MESYUARAT SURUHANJAYA PASUKAN POLISR

AM

PAIA

N A

KTIV

ITIR

AM

PAIA

N A

KTIV

ITI

PUTRAJAYA, 29 Jun 2015: Bahagian Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), Kementerian Dalam Negeri (KDN)

telah berkerjasama dengan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), Jabatan Perdana Menteri (JPM) untuk mengadakan Mesyuarat Delivery Task Force (DTF).

Mesyuarat ini diadakan bersama YAB Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Tujuan mesyuarat tersebut adalah bagi merancang, menyelaras, memantau dan melapor status pelaksanaan inisiatif-inisiatif NKRA mengurangkan jenayah.

PUTRAJAYA, 15 Mei 2015: Suruhanjaya Pasukan Polis (SPP) telah mengadakan Mesyuarat Suruhanjaya

Pasukan Polis (MSPP) ke-88 dan ke-89. Mesyuarat ini diadakan pada Mesyuarat ini dipengerusikan oleh YB Menteri Dalam Negeri dan telah dihadiri oleh KSU KDN, Ketua Polis Negara dan lima (5) orang ahli SPP serta seorang ahli ‘ex-officio’ dari Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Tujuan mesyuarat ini diadakan adalah untuk mempertimbang dan mengesahkan permohonan pelantikan, pengesahan ke jawatan tetap atau berpencen, kenaikan pangkat, pertukaran dan tindakan tatatertib bagi semua pegawai kanan dan anggota Polis DiRaja Malaysia berdasarkan Perkara 140, Perlembagaan Persekutuan.

Page 56: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

54

PUTRAJAYA, 18 Mei 2015 & 19 Jun 2015: telah berlangsung sesi Latihan DDMS bagi Kementerian Dalam Negeri yang dijalankan di Pusat Latihan DG KOM, Bilik Latihan ICT, Bahagian IT, Dewan Gemilang dan Sesi one to one bagi

Pengurusan Tertinggi. Latihan ini disampaikan oleh jurulatih dari syarikat pembekal DDMS bertujuan untuk mendedahkan warga KDN kepada DDMS yang akan digunakan sepenuhnya di KDN bermula pada 29 Jun 2015.

DIGITAL DOCUMENT MANAGEMENT SYSTEM (DDMS)

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

Sesi latihan One To One oleh jurulatih DDMS kepada YBhg. Datuk Haji Hasim Bin Haji Ismail

Sesi latihan One To One oleh jurulatih DDMS kepada YBrs. Tuan Haji Zainal Abidin Bin Abu Hassan.

Sesi latihan One To One oleh jurulatih DDMS kepada YBhg. Dato’ Wan Ali Bin Besar

Sesi latihan bagi pengguna DDMS di pusat latihan DG. KOM, Subang. SesilatihanbagipenggunaDDMSdiDewanGemilang,KDN

SesilatihanbagipenggunaDDMSdibiliklatihanICTbahagianPengurusanTeknologiMaklumat

Page 57: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

55

PUTRAJAYA, 24 April 2015: Bagi tahun 2015, Penilaian Penarafan Bintang telah ditukar nama kepada Indeks Penarafan Bintang (Indeks SSR). JPN telah berjaya mendapat pengiktirafan lima (5) Bintang dari MAMPU dua (2) kali berturut-

turut sejak tahun 2011. Memandangkan SSR telah dilaksanakan oleh MAMPU sejak tahun 2008, MAMPU berpandangan bahawa ia telah mencapai tahap matang dan memerlukan perubahan.

Model Indeks SSR merangkumi empat (4) bidang fokus iaitu Inovasi, Transformasi, Kualiti dan Pematuhan yang terdiri daripada komponen perkhidmatan teras dan perkhidmatan sokongan. Empat (4) bidang fokus tersebut perlu merangkumi kriteria yang ditetapkan iaitu Culture Based, Customer Centric dan Asperasi Stakeholder. Manakala kaedah penilaian adalah secara penilaian berterusan dan turun padang. JPN bersama 5 Agensi lain yang bertaraf 5 Bintang iaitu ATM, MINDEF, KLN, SUK Melaka dan JPS telah terpilih sebagai agensi yang terlibat dalam pelaksanaan Dry Run Penilaian Indeks SSR ini.

INDEKS PENARAFAN BINTANG SSR BERSAMA JPN

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

Tujuan Sesi Dry Run adalah untuk memastikan kriteria yang dibangunkan oleh MAMPU adalah bersesuaian dengan agensi yang dinilai. Bengkel Pemurnian Jawapan Dry Run Indeks SSR dan Penyediaan Dokumen Pembuktian telah diadakan di Dewan Balora JPN pada 24 April 2015 dan 27 hingga 28 April 2015 bertempat di Dewan Cergas Perdana JPN. Sebanyak 4 kumpulan telah ditubuhkan untuk meneliti dan menyediakan jawapan bagi 90 soalan yang ditetapkan oleh MAMPU.

Manakala Lawatan Penilaian Dry Run Indeks SSR oleh MAMPU telah diadakan pada 29 hingga dan 30 April 2015 di Dewan Balora, JPN. Sesi Dry Run ini telah dipengerusikan oleh YBhg. Datin Seri Elena Chiang Binti Abdullah, Timbalan Ketua Pengarah Pendaftaran Negara (Pengurusan). Seramai enam (6) orang penilai dari MAMPU telah menghadiri lawatan penilaian tersebut.

Page 58: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

56

PERBARISAN SEMPENA PERINGATAN HARI POLIS KE-208

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

KUALA LUMPUR, 26 Mac 2015: Perbarisan Sempena Peringatan Hari Polis Ke-208 semalam disambut

sederhana namun meriah. Sambutan yang berlangsung di Pusat Latihan Polis (PULAPOL) Kuala Lumpur itu mempamerkan kekuatan anggota dan aset Polis Diraja Malaysia (PDRM) kepada orang awam. Reaksi positif dan memberangsangkan diterima daripada hadirin dan rata-rata mereka teruja dan kagum dengan pertunjukan yang disediakan.

Buat julung kalinya, sambutan Hari Polis ke-208 telah memperkenalkan ahli-ahli Persatuan Komuniti Malaysia kepada penonton selaras dengan usaha PDRM untuk merapatkan hubungan dengan masyarakat yang bertujuan membantu pihak berkuasa dalam pencegahan jenayah.

Laporan oleh: Kpl Aslam Syir Khan

Page 59: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

57

sepanjang 208 tahun berkhidmat kepada masyarakat. Beliau turut mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada pasukannya di atas kerjasama yang mantap dalam menjaga dan mengekalkan keamanan negara.

“Dengan tema pada tahun ini, ‘Polis dan Masyarakat Berpisah Tiada’, konsep ‘community policing’ dilihat mampu merealisasikan tema yang dipilih.

“Terdapat tiga pendekatan yang digunapakai dalam konsep ini iaitu membudayakan masyarakat tentang tanggungjawab bersama dalam mencegah jenayah, menghapuskan peluang melakukan jenayah dan mengurangkan persepsi negatif masyarakat terhadap isu keselamatan negara,” tambah beliau.

“Selain itu, PDRM akan memperkukuhkan lagi program dan inisiatif untuk mengurangkan kadar jenayah di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) seperti High Profile Policing, Stop and Talk, Meet and Greet, Rakan Cop dan Go To Safety Point,” jelas beliau lagi.

Tetamu kehormat yang hadir pada majlis sambutan ialah YAB PM Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak dan YB MDN. YAB PM turut menyampaikan Anugerah Intergriti kepada seramai 15 orang pegawai, anggota dan pegawai awam yang mempamerkan rekod perkhidmatan cemerlang dan ciri-ciri intergriti yang tinggi semasa menjalankan tugas.

Kemuncak acara sambutan adalah pertunjukan gimik khas demonstrasi menumpaskan sindiket pemerdagangan manusia yang menampilkan gabungan elemen kepolisan oleh Pasukan Petugas Khas Jenayah Terancang (STAFOC), Skuad Taktikal Khas Antimaksiat, Perjudian dan Gengsterisme (STAGG), Skuad Anjing Pengesan K9.

Ketua Polis Negara, YDH Tan Sri Dato’ Sri Khalid Abu Bakar dalam ucapan aluan menzahirkan rasa gembira dan bangga di atas pencapaian cemerlang pasukan PDRM

Page 60: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

58

KURSUS PENYAMPAIAN DAN HEBAHAN RADIO KDN 2015

RA

MPA

IAN

AK

TIVITI

PUTRAJAYA, 19 & 20 Mei 2015: Satu kursus Penyampaian dan Hebahan Radio KDN 2015 telah

dianjurkan oleh Bahagian Komunikasi Korporat selaku urusetia bertempat di Bahagian Kawalan Filem dan Penguatkuasaan. Kursus yang dijalankan selama 2 hari itu telah dihadiri seramai 30 peserta yang merupakan kakitangan yang berkhidmat di pelbagai bahagian dan unit di Kementerian Dalam Negeri dan juga selaku juruhebah radio Kementerian Dalam Negeri. Melalui kursus ini

para peserta dapat memperbaiki serta memperkasakan gaya dan mutu juruhebah dalam penyampaian informasi sama ada dari segi gaya penguasaan sebutan, teknik pernafasan, gaya bahasa badan, dan juga nada suara yang tepat dalam membuat pengumuman mahupun ketika berurusan bersama pelanggan secara profesional. Selain itu para peserta juga dibawa melawat konti-konti radio di ASTRO bagi tujuan pendedahan kepada kemudahan alatan dan persekitaran konti radio.

Page 61: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

59

APA ITU POCA … POTA

SEKILA

S INFO

POCA: AKTA PENCEGAHAN JENAYAH 1959 (AKTA 1459)

•Akta ini bertujuan untuk mencegah jenayah khususnyaaktiviti jenayah berat dan terancang dengan lebih efektif

•Amnyamelibatkan kes seperti kongsi gelap, jenayahkekerasan, jenayah harta benda, dadah, pelacuran, perjudian, penyeludupan migran serta lain-lain jenayah yang boleh menimbulkan kegusaran kepada masyarakat

•pindaan terakhir pada tahun 2013, diwartakan pada1 April 2014 dan dikuatkuasakan mulai 2 April 2014 sebagai Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan dan Pemerluasaan) 2014 [AktaA1459]

•SehinggaSeptember2015,JabatanSiasatanJenayah(JSJ) PDRM telah membuat tangkapan seramai 975 orang suspek di atas pelbagai kesalahan jenayah

•TindakanpencegahanjenayaholehPDRMberkonsepkanPolice Omnipresence antara lainnya melibatkan aktiviti rondaan jalan kaki, bermotosikal dan berkereta di kawasan-kawasan tumpuan ramai dan strategik

•Kesimpulannya POCA adalah untuk mencegah danmanangani jenayah secara komprehensif serta mengandungi elemen mengimbangi hak asasi manusia dan kepentingan keselamatan dalam negara.

POTA: AKTA PENCEGAHAN KEGANASAN 2015 (AKTA 769)

•AktainidibentangkandiParlimenpadasesiMac2015dan mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong pada 28 Mei 2015

•Akta 769 ini berkuatkuasa secara rasmi bersekalidengan Akta Pencegahan Jenayah (Pindaan) 2015 dan Akta Penjara (Pindaan) (No. 2) 2015 pada 1 September 2015

•Amnyabertujuanuntukmencegahkegiatankeganasandi negara ini dan membendung penglibatan rakyat Malaysia dengan kumpulan pengganas seperti terlibat dengan aktiviti merekrut individu/kumpulan orang yang berpotensi menjadi pengganas

•POTA memberi perhatian kepada hak asasi manusiadi mana individu/orang yang ditahan boleh menemui waris serta mendapat khidmat peguam pilihan masing-masing

•Kesimpulannya pengenalan POTA adalah buktikeseriusan kerajaan untuk sekat ancaman pengganas sebagai usaha memastikan pemeliharaan keselamatan dan keharmonian negara; di samping memastikan tiada individu yang melibatkan diri dalam perbuatan keganasan terlepas daripada tindakan undang-undang.

PERSAMAAN POCA DAN POTA

•POCAdanPOTAmemperuntukkanLembagaPencegahanJenayahyangmanaahlinyadilantikolehSeriPadukaBaginda Yang Di-Pertuan Agong untuk membuat keputusan penahanan dan penetapan tempoh tahanan

•POCAdanPOTAtidakmemperuntukkankuasaeksekutifMenteriDalamNegerikeranakuasamelakukantahanandipindah/letakkan kepada Lembaga yang diPengerusikan oleh seorang Hakim yang berpengalaman lebih 15 tahun dan Ahli Lembaga di kalangan pengamal undang-undang berpengalaman melebihi 10 tahun

•Kesimpulannyaundang-undangPOCAdanPOTAadalahdiperlukannegaradalamusahamenjamin keselamatandalaman negara daripada sebarang ancaman khususnya jenayah berat dan pengganas yang boleh berlaku sekiranya dibiarkan tanpa bentuk kawalan dan pencegahan yang tegas oleh pihak-pihak berkuasa.

Nota: rumusan adalah atas sekadar pemahaman peribadi editor untuk perkongsian dengan para pembaca

Page 62: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

60

BIL NAMA JAWATAN / GRED TARIKH KELUAR PENEMPATAN

1 MOHD HAIRI BIN MAUZAN

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 13.4.2015 JABATAN PERTAHANAN AWAM

NEGERI SEMBILAN

2 WAN NOR SUHADA BINTI WAN IBRAHIM

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 13.4.2015 PEJABAT TKSU DASAR

KESELAMATAN

3 SITI AZURA BINTI ABDUL RAHMAN

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 13.4.2015 BAHAGIAN PEMBANGUNAN

4 SITI NOLIAH BINTI MANSOR

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 22.4.2015

AGENSI ANTIDADAH KEBANGSAAN DAERAH PERAK TENGAH ,

BATU GAJAH

5 NOR KAMARIAH BINTI MOHD NOH PEMBANTU TADBIR (K) W17 5.5.2015 JABATAN PENDAFTARAN

PERTUBUHAN MALAYSIA

6 KHAIRUNNISA BINTI ALI PEMBANTU TADBIR (K) W17 5.5.2015 JABATAN PENDAFTARAN NEGARA

7 NUR HIDAYAHTUL AYU BINTI ABDUL RAHMAN PEMBANTU TADBIR (K) W17 5.5.2015 JABATAN IMIGRESEN MALAYSIA

8 HAYATI BINTI MUHAMAD MOKHTAR PEMBANTU TADBIR (K) W22 5.5.2015 JABATAN IMIGRESEN MALAYSIA

9 NORAFIZAH BINTI MD JIZAN

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 5.5.2015 BAHAGIAN KESELAMATAN DAN

KETENTERAMAN AWAM

10 WAN ASMA BINTI WAN AHMAD

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 5.5.2015 BAHAGIAN AUDIT DALAM

11 RAHMAH BINTI TALIB

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 5.5.2015 JABATAN SUKARELAWAN MALAYSIA

(RELA) PUTRAJAYA

12 NURULSHIMA BINTI MOKHRI

PEMBANTU TADBIR (P/O) GRED N17 22.4.2015 SURUHANJAYA PILIHAN RAYA

KUANTAN, PAHANG

APRIL-JUN 2015

PERTUKARAN MASUK DAN KELUAR

EH

WA

L P

ER

KH

IDM

AT

AN

Page 63: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

PENGURUSAN KESINAMBUNGAN PERKHIDMATAN KEMENTERIAN DALAM NEGERI

Sila berkumpul di Dataran Kompleks D bagi bencana Kebakaran, Gempa Bumi, Tanah Runtuh, Banjir atau Limpahan Air

Talian Kecemasan1 800 22 2424

http: //www.moha.gov.my 03 8000 8000 [email protected] PKP_KDN

Pengurusan Kesinambungan Perkhidmatan Kementrian Dalam Negeri

“Sila ikuti arahan saya apabila bencana melanda”

Keselamatan Tanggungjawab

Bersama

Kebakaran

1. Jangan cemas dan keluar dengan segera.2. Ikut papan tanda untuk pintu kecemasan terdekat.3. Gunakan tangga secara teratur.4. Jangan gunakan lif.

Demonstrasi / Rusuhan / Kerosakan Harta Benda / Ancaman Individu

1. Elakkan memprovokasi penunjuk perasaan.2. Berada di kawasan selamat dan kunci pintu.3. Jauhi pintu dan tingkap.4. Maklumkan pihak keselamatan akan gangguan.

Kehilangan Data

1. Laporkan kerosakan yang berlaku.2. Pasukan IT akan menilai dan melapor situasi.3. Kakitangan bertanggungjawab membuat

“back-up” data.

Gempa Bumi / Tanah Runtuh / Bencana Infrastruktur

1. Berlindung di bawah meja.2. Pastikan tidak berhampiran peralatan berat yang

boleh menghempap anda.3. Jika di luar, berdiri di tempat terbuka.4. Jangan memasuki bangunan yang terjejas.

Penyakit Berjangkit / Wabak

1. Hubungi Jabatan Kesihatan dengan segera.2. Pakai penutup mulut.3. Tunggu arahan lanjut dari Jabatan Kesihatan.

Banjir / Limpahan Air

1. Hulurkan bantuan kepada yang memerlukan.2. Alihkan barangan berbahaya ke tempat tinggi.3. Berhati-hati akan soket atau peralatan elektrik

berhampiran kebocoran.4. Kosongkan kawasan jika ada bahaya dari

punca elektrik.

Komplek

s D

Page 64: Buletin KDN Edisi 2/ 2015

KEMENTERIAN DALAM NEGERIBlok D1 & D2, Kompleks DPusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan62546 Putrajaya

03 - 8000 800003 - 8889 1613, 03 - 8889 [email protected]@KDNPUTRAJAYAKementerian Dalam Negeri (KDN)http://portal.ikdn.gov.my