buletin angkasa siri 2 2014

7
Saiz tompok Matahari berbanding Bumi. (Photo -Observatori Negara Langkawi) Fenomena ‘Light Pillar’ muncul di langit Langkawi. (Photo -Observatori Negara Langkawi) Fenomena OPTIKAL PUTARAN BUMI SEMAKIN PERLAHAN Bumi yang berputar di atas paksinya kini seolah-olah telah menjadi seperti sebuah ladung jam yang besar dan berayun setiap hari untuk menentukan masa bagi tujuan rujukan penduduk dunia. Apa yang menjadi persoalan seterusnya ialah adakah kadar putaran Bumi di atas paksinya kekal tetap setiap masa? Artikel penuh ms2 Tompok Matahari Merupakan fenomena sementara di fotosfera Matahari yang muncul sebagai tompok gelap. Ia disebabkan aktiviti magnetik yang menghalang perolakan dan membentuk kawasan gelap di permukaan Matahari dengan suhu yang semakin rendah. Merdeka!!! TOMPOK MERAH MUSYTARI SEMAKIN MENGECIL SISTEM SATELIT NAVIGASI ERA BARU INDUSTRI ANGKASA DI MALAYSIA KOMUNIKASI KE MARIKH GALERIA ASTRONOMI ms 2 ms 4 ms 6 ms10 ms12 BULETIN RASMI AGENSI ANGKASA NEGARA BIL. 02/2014 EDARAN PERCUMA Saksikan Video Merdeka ANGKASA di angkasa.malaysia

Upload: vophuc

Post on 31-Dec-2016

274 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: Buletin ANGKASA siri 2 2014

Saiz tompok Matahari berbanding Bumi. (Photo -Observatori Negara Langkawi)

Fenomena ‘Light Pillar’ muncul di langit Langkawi.(Photo -Observatori Negara Langkawi)

Fenomena OPTIKAL

PUTARANBUMISEMAKINPERLAHANBumi yang berputar di atas paksinya kini seolah-olah telah menjadi seperti sebuah ladung jam yang besar dan berayun setiap hari untuk menentukan masa bagi

tujuan rujukan penduduk dunia. Apa yang menjadi persoalan seterusnya ialah adakah kadar putaran Bumi di atas paksinya kekal tetap setiap masa? Artikel penuh ms2

Tompok Matahari Merupakan fenomena sementara di fotosfera Matahari yang muncul sebagai tompok gelap. Ia disebabkan aktiviti magnetik yang menghalang perolakan dan membentuk kawasan gelap di permukaan Matahari dengan suhu yang semakin rendah.

Merdeka!!!

TOMPOK MERAHMUSYTARI SEMAKINMENGECIL

SISTEM SATELITNAVIGASI ERA BARU

INDUSTRI ANGKASADI MALAYSIA

KOMUNIKASI KE MARIKH

GALERIA ASTRONOMI

ms 2

ms 4

ms 6

ms10

ms12

BULETIN RASMI AGENSI ANGKASA NEGARA BIL. 02/2014 EDARAN PERCUMA

Saksikan Video Merdeka ANGKASA di angkasa.malaysia

Page 2: Buletin ANGKASA siri 2 2014

3

Hari demi hari yang kita lalui tidak pernah menampakkan kepada kita sebarang kecacatan yang berlaku kepada putaran Bumi di atas paksinya. Oleh kerana saiz Bumi yang begitu besar kita tidak merasai putaran Bumi di atas paksinya dan kita juga mengakui bahawa putaran Bumi di atas paksinya adalah amat sempurna kerana selama ini Matahari masih tetap terbit pada pagi hari dan terbenam pada waktu senja setiap hari tanpa gagal.

Kita semua juga maklum bahawa kejadian siang dan malam adalah manifestasi daripada putaran Bumi di atas paksinya dan takrif bagi “hari” juga telah diambil daripada tempoh yang diambil untuk Bumi melakukan satu putaran lengkap di atas paksinya. Waktu piawaian antarabangsa UTC ditentukan berdasarkan tempoh putaran Bumi di atas paksinya setiap hari sebagai tempoh satu hari atau 24 jam : 00 minit : 00 saat untuk menjadi rujukan kepada seluruh penduduk dunia.

Putaran Bumi Di Atas Paksinya

Sekiranya tiada gangguan oleh tenaga dari bahagian dalam Bumi atau pun gangguan oleh objek Astronomi dari angkasa lepas, Bumi yang terdiri daripada beberapa bahagian iaitu lapisan kerak Bumi (crust), mantel, bahagian dalam dan luar pusat Bumi, lautan dan atmosfera, kesemuanya berputar

Pada awal tahun 2014, ahli-ahli astronomi amatur telah melihat dan melaporkan bahawa Tompok Merah Besar Planet Musytari semakin mengecil. Pencerapan terkini menerusi Teleskop Angkasa Hubble turut mengesahkan bahawa diameter keseluruhan Tompok Merah Besar planet Musytari kini bersaiz kira-kira 16,500 kilometer, diameter terkecil pernah diukur setakat ini.

Sepanjang April hingga Jun 2014, ONL berjaya melakukan 69 hari pencerapan Matahari. Analisa data bagi tempoh 3 bulan ini mendapati aktiviti Matahari paling aktif pada 18 April 2014. Bilangan Relatif Tompok (RSN) bagi ONL pada tarikh ini ialah 300 dan ia adalah yang tertinggi.

Pada tarikh ini juga, pihak National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) telah mengeluarkan notis amaran tentang letusan kuat telah berlaku daripada kumpulan tompok Matahari AR2036. Letusan ini telah menghasilkan suar Matahari kelas-M7 (sederhana-kuat) dan menyebabkan gangguan radio berukuran R2 (sederhana). Letusan ini pada awalnya diramalkan

akan mengakibatkan kawasan berlatitud tinggi mengalami arus teraruh yang lemah dan berubah-ubah.

Letusan ini telah menghasilkan hamburan jisim korona (CME) yang menyebabkan ribut geomagnet berukuran G1 (kecil) kepada Bumi pada 20 April 2014. Sehubungan dengan itu, fenomena aurora kelihatan di kawasan kutub.

Pada 25 April 2014 pukul 0032 UT (8:32 pagi waktu Malaysia), satu letusan CME besar telah dilepaskan oleh kumpulan tompok Matahari yang kompleks iaitu AR2035 dan AR2036. Letusan ini telah menghasilkan suar Matahari berukuran X1.3 (kuat) dan telah mengakibatkan gangguan radio berukuran R3 (kuat). Wa laubaga imanapun ,

letusan CME ini terjadi di bahagian pinggir Matahari dan ia tidak menghala ke Bumi.

Sepanjang Mei, aktiviti Matahari secara keseluruhannya berada pada tahap rendah. Letusan Matahari berukuruan M5 (sederhana-kuat) hanya dilaporkan terjadi pada 5 Mei

2014 di pinggir Matahari.

Pada 10 Jun 2014, letusan Matahari berganda telah dilaporkan terjadi. Letusan berganda ini dilepaskan oleh kumpulan tompok Matahari aktif AR2087 yang baru muncul pada waktu tersebut dari belakang ke pinggir Tenggara Matahari. Letusan pertama

ini telah menghasilkan bacaan X2.2 (kuat) pada pukul 1142 UT (7:42 pm waktu Malaysia dan letusan kedua pada 12:52 UT (8:52 pm waktu Malaysia) yang berukuran X1.5 (kuat). Letusan berganda ini meletus kuat tetapi dalam masa yang singkat dan mengakibatkan gangguan radio berukuran R3 (kuat).

bersama-sama pada kadar putaran yang tetap. Namun, pada hakikatnya, proses putaran Bumi sebenarnya adalah lebih kompleks daripada gambaran yang dinyatakan tadi.

Putaran lapisan kerak Bumi sebenarnya tidak kekal tetap bahkan mengalami perubahan kelajuan secara turun naik pada skala yang sangat kecil iaitu beberapa bahagian per seratus juta (1 part in 108) yang menyebabkan perubahan tempoh putaran Bumi selama beberapa milisaat dan juga turut mengalami perubahan orientasi paksi Bumi (pergerakan kutub) sebesar satu per sejuta bahagian (1 part in 106) terhadap paksi keseimbangan (figure axes) Bumi.

Mengikut prinsip keabadian momentum sudut, perubahan kadar putaran Bumi adalah manifestasi daripada daya kilas atau tork ke atas Bumi atau pengagihan semula jisim Bumi. Pemindahan momentum sudut berlaku akibat daripada sentuhan di antara bahagian Bumi yang pejal dengan bahagian-bahagian Bumi yang cair seperti pusat Bumi yang cair, lautan dan juga atmosfera Bumi manakala proses-proses pengagihan semula jisim pejal Bumi pula disebabkan oleh fenomena seperti gempa Bumi, pemulihan selepas zaman glacier (postglacial rebound), perolakan mantel dan pergerakan kepingan benua (plate tectonic).

bersambung....

Tompok MerahBesar Musytari Semakin Mengecil

AktivitiMATAHARI(April - Jun 2014)

Perubahan Panjang Hari

Pura

ta M

ilisa

at H

aria

n

-1

0

1

2

3

4

1890 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010

Sebagai perbandingan gambar di atas diambil oleh Hubble Wide Field Planetary Camera 2 pada tahun 1995 dan menunjukkan tompok berdiameter 21 000km ; yang kedua ke bawah menunjukkan gambar pada 2009 WFC3 berdiameter 18 000km ; dan paling bawah menunjukkan gambar terbaru dari WFC3 diambil pada tahun 2014 dengan diameter mengecil kepada hanya 16 000km. (Gambar: NASA / ESA)

Disediakan oleh:

Mohd Zamri Shah Mastor Pegawai Sains

InternationalSUN-DAY 2014Program peringkat Antarabangsa ini merupakan salah satu inisiatif Charlie Bates Solar Astronomy Project, untuk menambah kesedaran awam berkenaan kepentingan dan keunikan Matahari. Lebih seratus organisasi di seluruh dunia telah bersetuju, menyokong dan terli-bat menganjurkan program berkaitan matahari pada 22 Jun 2014 di tempat masing-masing.

Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) turut terlibat menjayakan program ini dengan mengadakan pelbagai aktiviti pada 21 & 22 Jun 2014 bertempat di Oriental Village Langkawi. Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Ketua Pengarah ANGKASA, Dr Noordin Ahmad.

Pelbagai aktiviti telah dijalankan, antaranya pencerapan matahari, tayangan mini planetarium, pameran, ceramah, pertandingan mengira tompok matahari, membina pelangi spektrum matahari dan membina jam matahari.

Program ini disusuli dengan Bengkel Astronomi Untuk Guru pada 23 Jun 2014 di Observatori Negara Langkawi.

Rencana Bersiri : Siri 1

PUTARAN BUMISEMAKIN PERLAHAN

(dari ms hadapan)

2

SIDANG REDAKSI

PenasihatDr. Noordin Ahmad

Sidang EditorialMhd. Fairos AsillamKarzaman AhmadMohd Zamri Shah MastorOoi Wei HanAhmad Ammar Ahmad TermiziSholehah Binti IsmailMohd Farid Bin OmarWan Hakimah Abd. RahimMuhamad Azid Abdul Latiff

Page 3: Buletin ANGKASA siri 2 2014

4 5

Dalam era pembangunan sistem navigasi satelit, Global Positioning System atau lebih dikenali sebagai GPS merupakan satu perkataan yang semakin terkenal dan sering disebut di kalangan masyarakat tempatan. Hal ini adalah kerana aplikasi teknologi satelit berkeupayaan menentukan kedudukan lokasi pada ketepatan tinggi yang telah banyak memberi manfaat dalam aktiviti harian orang ramai.

Pada asasnya, negara Amerika Syarikat membangun dan melancarkan satelit GPS untuk tujuan pertahanan negara. Semenjak tahun 90-an, aplikasi teknologi ini telah mula berkembang kepada pelbagai sektor seperti kerja-kerja pengukuran dan pemetaan, penentuan garisan sempadan kawasan, pertanian, navigasi dan sebagainya.

Di Malaysia pula, aplikasi ini telah mula digunapakai oleh orang

awam untuk tujuan navigasi. Dalam sektor pengangkutan darat, GPS dipasang dalam kenderaan bas untuk memudahkan pemantauan pergerakan bas pada setiap masa untuk tujuan menjamin keselamatan penumpang. Oleh sebab keunikan ini, Kementerian Pengangkutan baru-baru ini telah menyatakan hasrat untuk menetapkan semua kenderaan khususnya kenderaan berat di dalam negara supaya dilengkapi dengan peralatan GPS bagi memudahkan pengesanan kesalahan pemandu. Hal ini telah menunjukkan kepentingan teknologi satelit dalam kehidupan masyarakat sekarang.

Walau bagaimanapun, GPS juga mempunyai kelemahannya, seperti isyaratnya akan menjadi lemah di dalam bangunan; dan juga ketepatan akan menjadi rendah jika keadaan tempat penerimaan isyarat dikelilingi oleh bangunan-bangunan yang tinggi. Tetapi tahukah anda, kini kerajaan

Jepun dalam proses membangunkan sistem satelit navigasi serantau yang baru bernama QZSS atau Quasi-Zenith Satellite System. Sistem satelit baru ini dipercayai dapat membantu menambahbaik tahap ketepatan GPS terutamanya di kawasan bandar yang dikelilingi oleh bangunan-bangunan tinggi.

Sebanyak empat buah satelit QZSS telah dirancang untuk dilancarkan ke orbit dalam beberapa tahun terdekat dan akan datang. Satelit pertama QZSS telah berjaya dilancarkan pada September 2010. Kesemua satelit ini diletakkan ke atas tiga satah orbit eliptik tinggi (HEO) berasingan yang berkedudukan kira-kira 35,000 km daripada bumi. Laluan satelit

yang unik dan berbentuk ‘8’ (seperti di rajah) akan merentasi negara Jepun dan juga beberapa kawasan di Asia dan Pasifik, termasuk negara Malaysia.

QZSS lebih dikenali sebagai augmentasi kepada isyarat GPS dimana sistem satelit ini membantu meningkatkan tahap ketepatan maklumat kedudukan yang lebih

tinggi. Dengan wujudnya isyarat tersendiri iaitu jalur frekuensi LEX (L-band Experimental Signal) QZSS, hasil eksperimen telah menunjukkan maklumat lokasi kedudukan boleh mencapai tahap ketepatan kurang daripada 10 cm secara masa hakiki dengan teknik penentududukan PPP atau Precise Point Positioning. Ini secara langsung dapat memberi manfaat yang besar kepada aplikasi navigasi peribadi dan kenderaan pada masa akan datang.

Selain daripada isyarat LEX, sistem QZSS juga serasi dengan GPS atas sebab kedua-dua satelit berkenaan mempunyai empat jalur frekuensi yang sama. Satu lagi kelebihan QZSS adalah sistem ini berkeupayaan membekalkan perkhidmatan komunikasi seperti pesanan khidmat singkat (SMS) kepada pengguna. Kelebihan ini amat berguna sewaktu berlaku bencana alam seperti tragedi Tsunami, di mana satelit ini boleh menyalurkan maklumat amaran awal serta lokasi kedudukan yang selamat melalui SMS kepada penduduk-penduduk yang berhampiran dengan tempat kejadian.

Isyarat QZSS kini hanya dapat diterima dan dianalisis melalui beberapa jenis alat penerima geodetik sahaja. Di Malaysia, masih tidak banyak kajian-kajian penyelidikan ke atas

QZSS memandangkan sistem satelit ini masih baru dalam era sistem navigasi satelit global (GNSS). Dalam pada itu, Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) telah mengambil inisiatif menubuhkan tiga stesen GNSS baru yang terletak di Banting, Kota Bahru dan Langkawi. Ketiga-tiga stesen ini beroperasi 24 jam sehari untuk mencerap data-data satelit navigasi termasuk GPS dan QZSS dengan pelbagai jalur frekuensi masing-masing.

Stesen GNSS baru yang beroperasi di Banting, Kota Bharu dan Langkawi

Sistem SatelitNavigasi Era BaruQZSS:

Disediakan oleh:

Ooi Wei HanPegawai Penyelidik

Global Positioning System atau lebih dikenali sebagai GPS merupakan satu perkataan yang semakin terkenal dan sering disebut di kalangan masyarakat tempatan. Hal ini adalah kerana aplikasi teknologi satelit berkeupayaan menentukan kedudukan lokasi pada ketepatan tinggi yang telah banyak memberi manfaat dalam aktiviti harian

Bentuk Satelit QZSS pertama yang dilancar bergelar “Michibiki”

Laluan satelit QZSS

Page 4: Buletin ANGKASA siri 2 2014

6 7

Industri angkasa pada umumnya merupakan suatu sektor industri yang agak asing dalam masyarakat Malaysia pada hari ini. Ia tidak seperti industri bioteknologi, ICT, pertanian dan industri makanan halal yang begitu berkembang pesat dan diketahui umum. Namun, tanpa disedari industri angkasa sebenarnya telah lama bertapak di Malaysia dan secara tidak langsung telah menyumbang kepada ekonomi negara. Penglibatan negara dalam industri angkasa ini telah bermula sejak 1970-an dengan siapnya pembinaan stesen satelit bumi pertama negara di Kuantan, untuk menerima siaran langsung Sukan Olimpik di Montreal, Canada pada tahun 1976. Stesen satelit bumi negara ini menerima pancaran daripada satelit komunikasi Indonesia, Palapa-B. Sejak itu, teknologi satelit mula mendapat tempat dengan ia digunakan untuk ramalan kaji cuaca dan persempadanan negara. Seterusnya pada tahun 1996, negara telah berjaya melancar satelit komunikasi pertama negara melalui syarikat swasta iaitu MEASAT. Seterusnya Malaysia mula mengorak langkah dengan dengan serius dalam

industri angkasa dengan pelancaran satelit pencerapan bumi pertama negara, TiungSat dan seterusnya RazakSat dan akan datang RazakSat 2. Tahun demi tahun, penglibatan negara dalam industri angkasa mula disedari dan diiktiraf dunia. Sektor industri angkasa dianggap sebagai sebuah sektor yang strategik. Oleh kerana itu, banyak negara berusaha untuk menguasai sektor ini biarpun memerlukan pelaburan jutaan ringgit. Sebagai contoh, negara India yang mempunyai masalah

kemiskinan tegar yang tinggi oleh kerana populasinya yang besar, telah melaburkan angka yang sangat besar untuk pembangunan keupayaan dalam sektor angkasa seterusnya membangunkan industri angkasa. Hal ini bukanlah sesuatu yang pelik kerana masyarakat dunia sedia maklum akan manfaat dan kepentingan teknologi angkasa kepada ekonomi dunia.

Secara umumnya, industri angkasa terbahagi kepada dua kategori

iaitu teknologi huluan angkasa dan teknologi hiliran angkasa. Teknologi huluan angkasa merupakan teknologi yang dibangunkan untuk penghantaran objek dan penerokaan ruang angkasa secara langsung. Teknologi ini terbahagi kepada dua segmen iaitu segmen angkasa dan segmen bumi. Segmen angkasa biasanya merujuk kepada teknologi yang dibangunkan untuk penghantaran objek dan penerokaan ruang angkasa secara langsung seperti sistem satelit, roket, stesen angkasa, Space Shuttle, jentera

Industri angkasa sebenarnya telah lama bertapak di Malaysia dan secara tidak langsung telah menyumbang kepada ekonomi negara. Penglibatan negara dalam industri angkasa ini telah bermula sejak 1970-an dengan siapnya pembinaan stesen satelit bumi pertama negara di Kuantan

pendarat (Space Rover), dan sistem berkaitan yang dihantar ke ruang angkasa. Segmen bumi pula adalah sistem atau stesen di Bumi yang digunakan untuk pengoperasian sistem angkasa seperti penjejakan satelit, kawalan, dan penghantaran dan penerimaan data dari sistem angkasa. Teknologi ini termasuk penyediaan infrastruktur yang diperlukan seperti stesen bumi dan juga komponen-komponen yang diperlukan seperti solar panel, komponen elektronik, kerangka atau struktur badan satelit dan roket, dan sebagainya. Manakala teknologi hiliran angkasa adalah teknologi dan aplikasi yang terhasil daripada eksploitasi teknologi huluan angkasa seperti satelit komunikasi, satelit navigasi dan satelit penderiaan jauh, dan pembangunan komponen, perkakasan dan perisian yang diperlukan dalam misi penjelajahan ruang angkasa. Teknologi hiliran angkasa merupakan penyumbang terbesar kepada sektor angkasa dan ekonomi dunia. Tiga teknologi hiliran angkasa utama yang telah menyumbang kepada ekonomi dunia adalah telekomunikasi, pencerapan bumi, dan navigasi. Ini kerana daripada teknologi ini, pelbagai aplikasi dan teknologi telah dibangunkan bagi tujuan menaiktaraf kehidupan manusia. Teknologi ini semakin berkembang pesat memandangkan terdapatnya permintaan dan keperluan yang tinggi daripada pengguna.

Pada hari ini, rakyat Malaysia dilihat begitu bergantung kepada teknologi semasa. Antaranya adalah stesen televisyen berbayar (ASTRO), sistem transaksi kad kredit dan kad debit, Sistem Penentududukan Sejagat (GPS) dan telefon pintar. Tapi tahukah anda

menyediakan perkhidmatan secara langsung kepada pengguna tanpa mengira lokasi geografi dengan menggunakan gelombang atau frekuensi satelit yang bersesuaian.

ASTRO adalah satu-satunya penyedia perkhidmatan televisyen satelit dan radio berbayar yang terdapat di Malaysia. Sistem ini menggunakan satelit komunikasi sebagai medium pemancaran televisyen dan radio. Penyiaran ASTRO telah bermula pada tahun 1996 melalui

bahawa semua teknologi ini adalah salah satu teknologi hiliran angkasa. Oleh itu, secara tidak sedar, teknologi angkasa sebenarnya begitu dekat dengan penduduk Malaysia. Ini boleh dilihat dengan terdapatnya sejenis terminal penerima kecil (VSAT) iaitu antena yang berbentuk piring yang lebih dikenali sebagai piring ASTRO di bumbung setiap rumah di Malaysia tanpa mengira taraf hidup. Terminal ini merupakan salah satu teknologi yang penting dalam dunia komunikasi kerana kemampuannya Industri Angkasa Di Malaysia

Diagram operasi televisyen satelit.

Disediakan oleh:

Ahmad Ammar Ahmad Termizi & Sholehah Binti Ismail Pegawai Penyelidik

Page 5: Buletin ANGKASA siri 2 2014

98

raya dan sebagainya sekali gus dapat merancakkan aktiviti ekonomi setempat. Antara aplikasi lain yang menggunakan teknologi angkasa ini adalah seperti sistem perkongsian data seperti internet, mesin faksimili dan teleks, kemudahan perhubungan di kawasan terpencil atau pedalaman yang tidak dapat dihubungkan melalui sistem talian kabel seperti kemudahan telefon dan untuk pemantauan bencana yang memerlukan sistem komunikasi yang bersesuaian dengan keadaan lokasi kejadian untuk tujuan bantuan

kecemasan.

Sistem Penentududukan Sejagat (GPS) juga merupakan antara teknologi hiliran angkasa yang begitu berkembang pesat di pasaran dunia. Teknologi ini merupakan teknologi yang menggunakan satelit navigasi iaitu sebuah satelit penentududukan yang memberikan maklumat kedudukan dan koordinat kepada pengguna. GPS

dapat membantu pengguna untuk menunjuk arah sesuatu lokasi. GPS ini dilengkapi dengan alat penerima atau antena kecil yang boleh

menerima isyarat dari satelit navigasi untuk diterjemahkan dalam bentuk koordinat bagi sesuatu lokasi. Oleh itu, boleh dikatakan hampir setiap penduduk Malaysia mempunyai sistem ini. Kecanggihan teknologi masa kini telah membolehkan sistem navigasi ini disertakan di dalam telefon pintar masa kini. Sistem ini juga kini telah digunakan untuk beberapa aplikasi lain seperti sistem navigasi untuk orang cacat penglihatan, sistem pengesan personel dan jam tangan.

Di samping industri hiliran angkasa yang telah dinyatakan di atas, negara juga sedang membangunkan keupayaan dalam industri huluan angkasa. Penglibatan negara secara serius dalam industri angkasa ini dapat dilihat dengan kemampuan negara melancarkan satelit pencerapan bumi negara yang bersaiz mikro seperti TiungSat-1 dan RazakSat. Penglibatan negara juga dibuktikan dengan pelancaran satelit komunikasi negara, Malaysia East Asia

Satellite (MEASAT) yang merupakan satelit swasta pertama negara oleh syarikat MEASAT Satellite System Sdn. Bhd. Walau pun penglibatan negara dalam industri huluan angkasa ini masih belum meluas, Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) telah mengorakkan langkah untuk membangunkan industri ini dengan merangka dan melaksanakan pelbagai program. Antaranya adalah dengan merangka Dasar Angkasa Negara, Program Angkasawan

Negara, program pendidikan sains angkasa melalui kampus Planetarium Negara, Kuala Lumpur dan program pembangunan teknologi angkasa seperti pembangunan satelit dengan kerjasama satu-satunya syarikat tempatan yang aktif dalam industri

ini iaitu Astronautic Technology (M) Sdn. Bhd, pembangunan makmal Assembly, Integrating and Testing (AIT), stesen bumi, penglibatan dalam inisiatif antarabangsa seperti pengurusan bencana dan sebagainya.

pelancaran satelit MEASAT-1 dengan menawarkan hanya 22 saluran televisyen dan 8 saluran radio. Kini, perkhidmatan ini telah ditambahbaik dengan menawarkan lebih 80 saluran televisyen, 17 saluran radio dan 4 saluran bayar per langganan (Pay-Per-View - PPV) di samping perkhidmatan interaktif. Perkhidmatan ini telah membolehkan peminat bola sepak tempatan dapat menyaksikan perlawanan bola sepak antarabangsa seperti Piala Dunia secara langsung.

Teknologi hiliran angkasa seperti Terminal Penerima Kecil (VSAT) ini juga dapat dilihat di kebanyakan stesen minyak di Malaysia. Ini adalah memandangkan kebanyakan stesen minyak kini telah menyediakan perkhidmatan transaksi kad kredit, kad debit dan mesin ATM bagi memudahkan pelanggan membuat transaksi kewangan. Ini secara tidak langsung, menunjukkan teknologi angkasa dapat membantu dalam urusan perniagaan seperti urus niaga kad kredit, stesen minyak, pasar

Sistem Penentududukan Sejagat (GPS) juga merupakan antara teknologi hiliran angkasa yang begitu berkembang pesat di pasaran dunia. Teknologi ini merupakan teknologi yang menggunakan satelit navigasi iaitu sebuah satelit penentududukan yang memberikan maklumat kedudukan dan koordinat kepada pengguna.

Terminal Penerima Kecil (VSAT) antara teknologi angkasa yang digunakan di stesen minyak.

Diagram operasi Sistem Penentududukan Sejagat (GPS)

Segmen angkasa (satelitnavigasi)

Segmen kawalan Segmen pengguna

Sistem navigasi kenderaan.Gps-Watch-Basics

Page 6: Buletin ANGKASA siri 2 2014

Mungkin kita tertanya-tanya bagaimana robot peninjau Marikh NASA seperti Spirit, Opportunity dan Curiosity berkomunikasi dengan bumi. Robot peninjau ini yang letaknya jutaan kilometer dari bumi dapat dihubungkan dengan teknologi komunikasi frekuensi radio. Bolehkah anda bayangkan jarak yang jauhnya jutaan kilometer itu? Bagaimana NASA menggerakkan robot-robot peninjau itu? Artikel ini akan menerangkan serba sedikit bagaimana komunikasi di Marikh berlaku.

Sekali dalam sehari, gelombang radio dikirimkan oleh fasiliti kawalan misi menuju ke robot peninjau di Marikh. Masa yang diperlukan untuk robot peninjau menerima isyarat bergantung kepada jarak antara bumi dan Marikh. Isyarat radio bergerak pada kelajuan cahaya dengan kelajuan 299,792.46 kilometer sesaat. Sekiranya jarak antara bumi dan Marikh berada pada perihelion iaitu paling hampir dengan 55 juta kilometer atau 0.37 AU (astronomical unit), masa yang diperlukan adalah 3.8 minit. Sekiranya

jaraknya dalam 230 juta kilometer, masa yang diperlukan adalah 13.8 minit, Jarak yang paling jauh antara bumi dan Marikh iaitu apehelion adalah 400 juta kilometer atau 2.52 AU, masa yang diperlukan untuk penghantaran isyarat adalah hampir 20 minit untuk penghantaran sehala. AU adalah unit astronomical iaitu 1 AU bersamaan dengan 149.56 juta kilometer.

Jurutera NASA menghantar pesanan kepada robot peninjau setiap hari

pada waktu yang telah ditentukan. Planet Marikh memerlukan waktu yang lebih lama iaitu 24 jam 37 minit untuk melengkapkan putaran untuk satu hari. Putaran satu hari di planet Marikh dinamakan “sol”. Jurutera NASA menggunakan istilah “sol” untuk menggambarkan bilangan hari di Marikh. Ketika kita menyambut tahun baru pada 1 Januari 2014, Planet Marikh meraikan “sol” yang ke 500 pengoperasian.

Setiap pagi ketika matahari mula memancarkan sinarnya di planet Marikh. Robot peninjau telah berada dalam keadaan bersedia. Jurutera NASA mengirimkan data berisi perintah kepada robot peninjau. Robot peninjau yang terbaru adalah Curiosity. Oleh kerana pagi di Marikh tidak selalu bersamaan dengan pagi di bumi. Maka NASA menempatkan antena parabola raksasa di beberapa benua di dunia. Diantaranya di Gurun Mojave (California), Madrid (Sepanyol), dan di Canberra (Australia). Kesemua sistem

ini disebut dengan istilah DSN (Deep Space Network).

Gelombang radio yang berisi perintah dikirimkan dan bergerak selama 13 minit di angkasa sehingga tiba di robot peninjau Curiosity. Perintah yang diberikan adalah seperti berjalan, menyekup, mengambil sampel, menganalisa dan sebagainya. Curiosity memiliki makmal mini bagi tujuan analisis. Sebelum jurutera NASA mengarahkan robot peninjau untuk berjalan, terlebih dahulu NASA telah membuat pengimejan untuk mengenal pasti keadaan disekitar robot peninjau tersebut. Pengimejan dibuat dengan menggunakan satelit yang telah mengorbit di Planet Marikh iaitu Mars Odyssey dan Mars Reconnaisance Orbiter. Pengimejan dibuat dalam benuk 3 dimensi yang memaparkan keadaan disekeliling robot peninjau. Tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada robot peninjau Curiosity melintas di daerah yang berbahaya. Ini kerana NASA telah mengalami situasi yang buruk dimana robot peninjau Spirit pada

tahun 2009 telah terjebak pada lubang pasir sehingga misinya telah berakhir. Setelah diyakini jalur yang bakal dilalui adalah selamat. Jurutera NASA mengirim perintah berupa koordinat kepada Curiosity dan mengarahkan Curiosity menuju ke koordinat tersebut. Curiosity mempunyai teknologi kepintaran buatan dimana dapat menentukan jalur yang selamat untuk dilalui.

Dalam dua tahun sekali, Robot peninjau tidak dapat dihubungi selama beberapa minggu. Ia adalah disebabkan oleh matahari berada diantara planet Marikh dan bumi. Fenomena ini dinamakan “Solar Conjunction”. Solar Conjuction adalah keadaan dimana matahari berada di tengah-tengah di antara Marikh dan bumi. Komunikasi tidak dapat dilakukan pada ketika ini kerana hingar haba matahari akan mengganggu isyarat radio yang dihantar. Ini akan membahayakan robot peninjau yang tidak dapat memahami perintah yang dihantar. Dalam situasi ini, robot peninjau Curiosity akan diperintahkan berhenti, tenang dan menunggu komunikasi seterusnya sehingga waktu yang telah ditetapkan. Oleh itu adalah sangat penting untuk kapal angkasa tiba di planet Marikh sebelum bertentangan dengan matahari agar jurutera dan saintis boleh mengumpul data beberapa bulan sebelum masalah komunikasi berlaku.

Isyarat radio bergerak pada kelajuan cahaya dengan kelajuan 299,792.46 kilometer sesaat. Sekiranya jarak antara bumi dan Marikh berada pada perihelion iaitu paling hampir dengan 55 juta kilometer atau 0.37 AU (astronomical unit), masa yang diperlukan adalah 3.8 minit.

Komunikasi ke MarikhRencana Bersiri : Siri 1

Deep Space Network yang ditempat di 3 buah benua untuk menyokong komunikasi 24 jam

Jarak antara bumi dan Marikh adalah jutaan kilometer

bersambung....

Robot peninjau Marikh NASA -Spirit, Opportunity dan Curiosity.

Disediakan oleh:

Mohd Farid Bin OmarPegawai Penyelidik

1110

Page 7: Buletin ANGKASA siri 2 2014

Diterbitkan Oleh: Agensi Angkasa Negara, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, Pusat Angkasa Negara, 42700 Banting, Selangor Darul Ehsan03 3182 4000 03 3181 1304

www.angkasa.gov.my angkasa.malaysia angkasamalaysia12

Tarikh:Lokasi: Teleskop: Pelekap: Kamera: Pemprosesan:

GALAKSI LUBUK PUSAR (M51)Februari 2007 Observatori Negara Langkawi RCOS 20” Paramount ME SBIG STL1001E, LRGB filter set, -5°C Maxim DL & Photoshop CS4.

M51, juga dikenali sebagai Galaksi ‘Lubuk Pusar’ (Whirlpool Galaxy) di Canes Venatici terkenal dengan struktur lingkaran yang indah. Ia ditemui oleh Messier pada Oktober 1773 dan dikatalogkan oleh beliau pada Januari 1774. Galaksi ini tidak keseorangan kerana ia ditemani oleh NGC 5195, (lihat di kiri M51 dalam gambar di atas) telah ditemui pada 1781.

Sistem Galaksi M51 adalah contoh yang menakjubkan bagaimana galaksi berinteraksi - dalam kes ini NGC 5195 sedang “dikoyakkan” oleh gangguan kegravitian M51 yang

besar, manakala M51 pula telah menjalani perubahan struktur yang besar daripada kesan graviti NGC 5195. Jarak M51 dianggarkan kira-kira 37 juta tahun cahaya dengan

garis pusat lebih kurang 100,000 tahun cahaya dan jumlah jisimnya dianggarkan bersamaan dengan 160 bilion jisim matahari.

Fenomena Astronomi : Julai - September 20144 Julai (08:14)12 Julai (19:25)16 Julai (17:28)27 Julai (06:42)28-29 Julai

11 Ogos (01:46)11 Ogos (02:09)12-13 Ogos18 Ogos25 Ogos (22:13)29 Ogos

9 September (09:38)23 September (10:29)24 September (14:14)

Bumi di kedudukan paling jauh dari Matahari - 1.02 AU.Bulan purnama.Istiwa a’zam - Matahari tepat di atas Kaabah(penentuan arah qiblat).Bulan baru.Pancuran meteor Delta Aquarids - 20 meteor sejam.

Bulan paling hampir dengan Bumi (perigee) -356,896 km.Bulan purnama.Pancuran meteor Perseids - 60 meteor.Ijtimak Zuhrah dan Musytari (0.25 darjah).Bulan baru.Istiqbal Neptun - Neptun bertentangan Matahari (dari Bumi).

Bulan purnama.Equinoks September - Matahari berada tepat di Khatulistiwa.Bulan baru.

JULAI

OGOS

SEPTEMBER

Galeria Astronomi

Karz

aman

@La

ngka

wi N

atio

nal O

bser

vato

ry, M

alay

sia

M51/ RCOS 20” + STL1001E