bmz 1034

69
PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024 INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA KAMPUS DARUL AMAN 06000 JITRA KEDAH DARUL AMAN PROGRAM PERSEDIAAN IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PPISMP) AMBILAN JUN 2013 KERJA KURSUS BERASASKAN ILMU (KKBI) ______________________________________________________________ _____ PENGANTAR BAHASA MELAYU (BMZ 1034) NAMA NO.KAD PENGENALAN MOHD ABDUL AKRAM BIN SUIP 940413-13-5457 KUMPULAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING SEMESTER 1 2013 NAMA PENSYARAH TUAN HAJI ABDULLAH BIN MAT JABATAN PENGAJIAN MELAYU 1

Upload: afiq-afifi

Post on 13-Dec-2015

196 views

Category:

Documents


3 download

DESCRIPTION

sgsgsg

TRANSCRIPT

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

INSTITUT PENDIDIKAN GURU MALAYSIA

KAMPUS DARUL AMAN 06000 JITRA

KEDAH DARUL AMAN

PROGRAM PERSEDIAAN IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN (PPISMP)

AMBILAN JUN 2013

KERJA KURSUS BERASASKAN ILMU (KKBI)

___________________________________________________________________

PENGANTAR BAHASA MELAYU (BMZ 1034)

NAMA NO.KAD PENGENALAN

MOHD ABDUL AKRAM BIN SUIP 940413-13-5457

KUMPULAN

BIMBINGAN DAN KAUNSELING SEMESTER 1 2013

NAMA PENSYARAH

TUAN HAJI ABDULLAH BIN MAT

JABATAN PENGAJIAN MELAYU

TARIKH HANTAR

5 SEPTEMBER 2013

1

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

BIODATA DIRI

NAMA:MOHD ABDUL AKRAM BIN SUIP

TARIKH LAHIR: 13/04/1994

BANGSA: MELAYU

ALAMAT KAMPUNG: NO,34 KAMPUNG SALAK, 93050, KUCHING SARAWAK

IC NO. :940413135457

ASAL: KUCHING, SARAWAK

NO.TELEFON: 019-6296861

E-MAIL: [email protected]

NAMA SAMARAN: AKRAM

FACEBOOK: MOHD ABDUL AKRAM BIN SUIP

PRINSIP HIDUP:MORE YOU THINK, MORE YOU DO, MORE YOU DO, MORE

YOU LEARN

MATLAMAT DI IPG: 1. MENJADI INSAN YANG BERILMU DAN BERAMAL

DENGAN ILMU YANG DIPELAJARI

2.MENYEIMBANGKAN ANTARA ILMU DUNIAWI DAN

UKHRAWI

2

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

KANDUNGAN

MUKA SURAT

PENGHARGAAN ………………………………………………………………… 4

BORANG KOLABORASI ……………………………………………………….. 5

PENGENALAN …………………………………………………………………... 6

SEJARAH SISTEM EJAAN BAHASA MELAYU ……………………………... 7 – 9

POLA KESELARASAN VOKAL ………………………………………………… 9 – 10

ANALISIS POLA KESELARASAN VOKAL ……………………………………. 11 – 14

KONSEP DAN BENTUK PENGGOLONGAN KATA …………………………. 20 – 37

PENGGOLONGAN KATA ……………………………………………………….. 14 – 19

ANALISIS PENGGOLONGAN KATA …………………………………………… 20 – 37

REFLEKSI …………………………………………………………………………. 38

RUJUKAN ………………………………………………………………………….. 39

LAMPIRAN …………………………………………………………………………. 40

3

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

PENGHARGAANSaya ingin mengucapkan syukur kepada Tuhan kerana dengan izin-Nya, kerja kursus untuk Pengantar Bahasa Melayu (BMZ 1034) dapat disiapkan tepat pada masanya. Dalam proses menyiapkan tugasan ini saya mtelah mendapat sokongan dan bantuan dari pelbagai pihak. Pertamanya saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah saya Tn. Haji Abdullah bin Mat yang telah memberi tunjuk ajar dan kerjasama yang tidak terhingga kepada saya dan rakan saya dalam menyiapkan hasil tugasan ini. Jutaan terima kasih juga saya ucapkan kepada lain-lain pensyarah yang turut memberi tunjuk ajar kepada saya dalam menyiapkan tugasan yang telah diberikan ini. Seterusnya saya ingin menyampaikan penghargaan kepada Jabatan Pengajian Melayu Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman kerana turut sama membantu dari segi memberi tunjuk ajar dan idea dalam usaha untuk menyiapkan tugasan saya ini seperti yang telah ditetapkan. Saya juga amat terhutang budi kepada kedua ibu bapa saya yang telah memberikan bantuan daripada segi kewangan dan buah fikiran kepada saya apabila saya memerlukan mereka dalam mencari setiap bahan yang saya perlukan dalam menghasilkan tugasan yang baik dan berkualiti. Tidak lupa juga penghargaan untuk rakan-rakan seperjuangan kelas Bimbingan dan Kaunseling PPISMP semester 1 kerana turut mengerah keringat dan menggembleng tenaga dalam membantu saya dan rakan yang lain dalam menghasilkan tugasan ini dengan berkualiti dan baik seperti yang telah ditetapkan. Sekian terima kasih.

4

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

BORANG REKOD KOLABORASI KERJA KURSUS

NAMA PELAJAR: ______________________________________

NO. MATRIKS: ________________________________________

KUMPULAN: __________________________________________

MATA PELAJARAN: ____________________________________

PENSYARAH PEMBIMBING: _____________________________

TARIKH PERKARA YANG DIBINCANGKAN/TUGASAN YANG DILAKSANAKAN

KOMEN TANDATANGANPENSYARAH

“Saya akui karya ini ialah hasil kerja saya sendiri kecuali nukilan dan ringkasan yang

tiap-tiap satunya telah saya jelaskan sumbernya”

Tandatangan : …………………………………………….

Nama Penulis : ……………………………………………

Tarikh : ……………………………………………………..

5

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

PENGENALAN

Bahasa Melayu dituturkan oleh orang-orang Melayu. Bahasa Melayu dituturkan daripada satu generasi kepada generasi yang lain sejak zaman-berzaman. Pewarisan daripada satu generasi kepada generasi yang lain ini tentu menyebabkan perubahan berlaku pada bahasa tersebut, sama ada dari segi bunyi bahasa , bentuk kata , makna atau struktur ayat. Prof. Dr. Awang Sariyan, penyandang kerusi bahasa Melayu di Universiti Beijing mengatakan bahawa "bahasa ialah pancaran akal budi insan". Hal ini amat bertepatan dengan slogan "bahasa jiwa bangsa", "bahasa melambangkan bangsa", dan seumpamanya. Maka, bahasa bukan sekadar alat komunikasi, atau simbol-simbol yang dikodkan untuk kegunaan perhubungan sesama manusia. Implikasinya amatlah besar, iaitu bahasa lebih hampir kepada kebenaran, dengan syarat berlakunya pengisian ilmu. Daripada bahasa, kita dapat mengukur tahap intelektual, tamadun, dan pencapaian si penuturnya. Kita biasa mendengar orang-orang tua dahulu mengungkapkan "tidak reti bahasa.." yang membawa maksud tingkah laku seseorang yang tidak selari dengan nilai-nilai yang diamalkan dalam masyarakat. Bahasa sudah disinonimkan dengan tingkah laku yang sah dan boleh diterima. Asal usul orang-orang Melayu amat kabur kerana sejarah kuno Asia Tenggara masih belum diselidiki dengan mendalam. [3] Bagaimanapun, istilah "Melayu" adalah sangat baru dan timbul buat pertama kali dalam tulisan Cina antara tahun 644 dan 645 Masihi. Tulisan itu menyebut orang Mo-lo-yeu, tetapi letaknya kerajaan Mo-lo-yeu ini tidak dapat dipastikan: ada yang mengatakan di Semenanjung Tanah Melayu dan ada yang mengatakan di Jambi, Sumatera. Bukti konkrit yang pertama tentang bentuk dan sifat bahasa Melayu hanya terdapat sejak tahun 683, dengan terjumpanya empat buah batu bersurat. Ada yang berpendapat bahasa Melayu berasal daripada Asia Tengah, ada juga Sebelum ditemui bukti sejarah berupa tulisan pada batu bersurat tentulah bahasa Melayu telah digunakan untuk masa yang panjang kerana didapati bahasa yang ada pada batu bersurat kemudiannya sudah agak tersusun pembinaan kata dan pembinaan ayatnya dan juga sudah kuat pengaruhnya sehingga orang India yang menulis perkataan pada batu bersurat tersebut yang menggunakan aksara Sanskrit memasukkan juga beberapa perkataan Melayu. Untuk memberi nama pada bahasa yang tidak mempunyai bukti sejarah tersebut (sebelum bahasa orang India masuk ke Nusantara), ia diberi nama bahasa Melayu Purba.yang berpendapat bahasa Melayu sudah lama wujud di Kepulauan Melayu. Ada sesetengah ahli sejarah yang berpendapat bahawa bahasa melayu bukan berasal dari Asia Tengah. Mereka mendakwa bahasa Melayu berasal dari kepulauan Melayu sendiri. Jadi asal usul bahasa melayu dan sejarah bahsa melayu itu sendiri sebenarnya atas bukti-bukti sejarah yang telah dikaji oleh masyarakat Melayu sendiri sehinggalah sekarang bahasa Melayu terus wujud walaupun dalam arus zaman yang berbeza.

6

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

1.1 SEJARAH SISTEM EJAAN BAHASA MELAYU

Sistem Ejaan bahasa melayu mula diperkenalkan oleh pihak orientalis Inggeris yang menyusun aturan ejaan bahasa melayu berdasarkan kaedah transliterasi daripada ejaan Jawi pada pertengahan abad ke-19. Sistem transliterasi huruf Jawi kepada huruf Rumi menurutkaedah bahasa Inggeris yang diiktiraf sebagai sistem ejaan Rumi bagi kegunaan rasmidalam urusan kerajaan Malaya pada masa itu antaranya termasuklah Ejaan Rumi Negeri-negeri Selat (dilaksanakan pada tahun 1878), Ejaan Rumi Maxwell (dilaksanakan padatahun 1882) dan Ejaan Rumi Swettenham (1881). Ada dua jenis tulisan bagi bahasa Melayu, iaitu (i) Tulisan Jawi, dan (ii) TulisanRumi. Tulisan Jawi berasaskan huruf Arab alif-ba-ta, dan tulisan Rumi berasaskan huruf Roman a-b-c. Aturan ejaan bagi Tulisan Jawi yang digunakan dalam bahasa Melayusekarang ialah Sistem Ejaan Jawi Yang Disempurnakan yang disahkan penggunaannya bermula pada tahun 1996. Anda boleh melihat sistem ejaan Jawi tersebut dalam beberapadokumen rasmi yang telah diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Aturan ejaan bagi Tulisan Rumi yang digunakan dalam bahasa Melayu mutakhir pula ialah SistemEjaan Rumi Baharu Bahasa Malaysia (selanjutnya disebut SERBBM) yang dirasmikan penggunaannya pada 16 Ogos 1972. Sistem ini merupakan aturan ejaan Rumi bersama bagi bahasa Melayu di Malaysia dan bahasa Indonesia, iaitu sistem yang berasaskanaturan ejaan yang dirumuskan oleh Jawatankuasa Ejaan (Rumi) Bersama pada tahun1967.

Sistem ejaan Rumi yang terkenal sebelum penggunaan sistem ejaan baru tahun 1972 ialah "Sistem Ejaan Rumi Za’ba" yang juga dihasilkan daripada SITC. Sistem Ejaan Rumi Za’ba disusun dan diperkemas dan terdapat dalam beberapa buah buku pedoman bahasa terbitan Pejabat Karang Mengarang SITC seperti : (i) Ilmu Bahasa Melayu Penggal 1 (1926), (ii) Pelita Bahasa Melayu Penggal 1 (1941), dan (iii) Daftar Ejan Melayu (Jawi- Rumi) (1949), dengan judul "Petua- petua Ejaan Rumi", yang dikarang oleh Za’ba.

Selain daripada sistem ejaan Za’ba, dalam zaman pendudukan Jepun tahun 1942- 1945, terdapat penggunaan "Ejaan Fajar Asia". Ianya berbeza sedikit daripada ejaan Za’ba di Tanah Melayu dan ejaan van Ophuijsen di Indonesia. Angkatan Sasterawan ’50 kemudiannya menjadikan Ejaan Fajar Asia ini sebagai ejaan rasmi mereka. Selain daripada itu, terdapat juga "Ejaan Bebas" yang berupa ejaan Rumi tanpa sistem apa-apa, atau sistem yang menyatukan ciri-ciri ejaan daripada sistem- sistem yang ada, termasuk daripada sistem ejaan di Indonesia. Ejaan Bebas digunakan dengan agak meluas dalam urusan bukan rasmi dan dalam beberapa penerbitan akhbar, majalah dan buku.

Selain daripada sistem ejaan Za’ba, dalam zaman pendudukan Jepun tahun 1942-1945, terdapat penggunaan "Ejaan Fajar Asia". Ianya berbeza sedikit daripada ejaanZa’ba di Tanah Melayu dan ejaan van Ophuijsen di Indonesia. Angkatan Sasterawan ’50yang ditubuhkan sekitar bulan ogos 1950 kemudiannya menjadikan Ejaan Fajar Asia inisebagai ejaan rasmi mereka. Tujuan penubuhan angkatan ini

7

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

adalah untuk menyedarkanmasyarakat tentang perpaduan kebangsaan dan menganggap kemerdekaan sebagai jambatan kearah keadilan dan keamanan masyarakat. Selain daripada itu, terdapat juga"Ejaan Bebas" yang berupa ejaan Rumi tanpa sistem apa-apa, atau sistem yangmenyatukan ciri-ciri ejaan daripada sistem- sistem yang ada, termasuk daripada sistemejaan di Indonesia. Ejaan Bebas digunakan dengan agak meluas dalam urusan bukanrasmi dan dalam beberapa penerbitan akhbar, majalah dan buku.

Pada tahun 1959, satu mesyuarat untuk menstandartkan sistem ejaan rumi telah dijalankan. Hasilnya, diumumkan Sistem Ejaan Malindo, iaitu singkatan kepada Malaysia – Indonesia. Namun demikian sistem ini tidak dihebahkan kepada masyarakat. Pada tahun 1967, rundingan antara Malaysia dengan Indonesia untuk kali kedua mengenai sistem ejaan rumi bagi kedua-dua buah negara telah melahirkan Sistem Ejaan Bersama Malaysia – Indonesia yang disebut Ejaan baru. Antara perkara yang dipersetujui itu adalah seperti berikut:

1. Sistem penulisan vokal dalam suku kata akhir tertutup (vokal I,e,u,dan o) contoh:

Titik PutihBelek BolehTikus puntung

2. Penulisan awalan dan akhiran mempunyai satu cara sahaja, iaitu digandingkan atau ditulis serangkai dengan kata dasar. Contoh:

MemukulBerbajutertinggi

3. Penulisan partikel dan kata sendi nama ditulis berasingan daripada perkataan lain. Contoh:

Siapa kahDia lahApa tah

Ke pasar

4. Ejaan Baru ini telah mengadakan grafem baharu , iaitu:Sy menggantikan shC menggantikan chContohnya pada perkataan ialah, syarikat- sebelumnya dieja sharikat.

Walau bagaimanapun, Ejaan baru ini mempunyai beberapa masalah, iaitu:

8

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

A) Menimbulkan kesukaran masyarakat pada peringkat awal berikutan penambahan grafem sy dan c tersebut

B) Pemisahan partikel dan kata sendi nama kah,lah,tah,di dan ke daripada perkataan lain tidak menghasilkan tipologi yang baik.

Kesimpulannya, sistem ejaan Rumi yang kita gunakan sepenuhnya pada hari ini merupakan hasil kesepakatan Majlis Bahasa Indonesia – Malaysia yang telah diisytiharkan penggunaannya secara rasmi pada tahun 16 Ogos 1972. Walau bagaimanapun, beberapa pembaikan telah dilakukan bagi memantapkan sistem ejaan baharu tersebut. Hasil pembaikan tersebutlah, maka kita dapat menggunakan sistem ejaan Rumi hari ini dengan lebih sistematik , seragam dan tanpa kekeliruan.

POLA KESELARASAN VOKAL

Dalam Sistem Ejaan Rumi Baharu Bahasa Melayu, terdapat 18 pola keselarasan huruf vokal.

Daripada 18 pola tersebut, ada lapan pola yang berupa pola-pola yang berubah daripada sistem sebutan keselarasan vokal yang lama seperti yang berikut:

Pola Lama > Baru

Ejaan Lama > Baru

Sebutan Lama > Baru

[a-é] > [a-i] balek > balik [ba.lé/] > [ba.li/]sumbangseh > sumbangsih

[sum.bang.séh] > [sum.bang.sih]

[a-o] > [a-u] basoh > basuh [ba.soh] > [ba.suh]lĕmbayong > lembayung

[lem.ba.yong] > [lem.ba.yung]

[e-é] > [e-i] lĕbeh > lebih [le.béh] > [le.bih]sĕmbĕleh > sembelih

[sem.be.léh] > [sem.be.lih]

[e-o] > [e-u]

tĕlor > telur [te.lor [> [te.lur]

tĕmĕnggong > temenggung

[te.meng.gong] > [te.meng.gung]

[i-é] > [i-i] siseh > sisih [si.séh] > [si.sih]kĕrisek > kerisik [ke.ri.s é/] > [ ke.ri.si/]

[i-o] > [i-u] tidor > tidur [ti.dor] > [ti.dur]bĕliong > beliung [be.liong] > [be.liung]

[u-é] > [u-i] putek > putik [pu.té/] > [pu.ti/]gĕruseh > gerusih [ge.ru.séh] > [ge.ru.sih]

[u-o] > [u-u]

tundok > tunduk [tun.do/] > [tun.du/]

9

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

tĕngkujoh > tengkujuh

[teng.ku.joh] > [teng.ku.juh]

Dalam sistem ejaan Rumi sekarang, terdapat 18 pola keselarasan huruf vokal yang utama (primer) seperti yang berikut:

Pola KeselarasanContoh Penggunaan

Suku Kata Praakhir

Suku Kata Akhir Tertutup

(1) A — A asah, balak, halaman

(2) A — I alih, balik, sumbangsih

(3) A — U asuh, datuk, lembayung

(4) e pepet — A emas, kelam, cemerlang

(5) e pepet — I lebih, betik, sembelih

(6) e pepet — U telur, tempuh, temenggung

(7) e taling — A elak, dewan, belerang

(8) e taling — e taling leceh, gelek, selekeh

(9) e taling — O esok, telor, selekoh

(10) I — A ingat, kilang, selinap

(11) I — I intip, sisih, belimbing

(12) I — U riuh, tidur, periuk

(13) O — A otak, borang, sekolah

(14) O — e taling oleh, boleh, celoteh

(15) O — O obor, borong, kelompok

10

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

(16) U — A ubat, tumpang, ketupat

(17) U — I usik, kuih, gerusih

(18) U — U untuk, tunduk, tengkujuh

1.2 ANALISIS POLA KESELARASAN VOKAL

PERKATAAN POLA KESELARASAN VOKAL

CATATAN

1. kaji a – i2. awal a – a3. minat i - a4. Manuskrip u – i5. Melayu a – u6. Pernah e – a7. Khidmat i –a8. Pedagang a – a9. tadbir a – i10. Kembara e – a11. Maustatin u – i12. Tempat e – a13. Lalu a – u14. Bangsa a – a15. Terang e – a16. Hadiah a – a17. Anggap a – a18. asas a – a19. Usul u – u20. Agar a – a21. Timur i – u22. Suatu u – u23. Untuk u – u24. Agama a – a25. Tuhan u - a26. Cadang a – a27. Para a – a28. Paderi a – i29. Ajar a – a30. Supaya u – a

11

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

31. Sebar e – a32. Rantau a – u33. Nusantara u – a34. Setuju e taling – u Kekecualian35. Minat i - a36. Tahun a – u37. Didik i – i38. Dalam a – a39. Tempoh e pepet – o Kekecualian40. Sesi e taling – i Kekecualian41. Masa a – a42 Empat e – a43. Dengan e – a44. Syarikat i – a45. Bayar a – a46. Tutor u – o Kekecualian47. Pusat u – a48. Ini i – i49. Bawa a – a50. Pulau u – u51. Pihak i – a52. Secara a – a53. Besar e – a54. Abad a – a55. terus e – a56. Muncul u – u57. Berapa e – a58. Sarjana a – a59. Wibawa i – a60. Paksa a - a61. Manakala a – a62. Era e – a63. Campur a - u64. Tangan a – a65. Muncul u – u66. Tokoh o – o67. Pula u – a68. Seperti e taling – i Kekecualian69. Bahagian a – a70. Mereka e – a71. Teliti e taling – i72. Dapat a – a73. Buah u – a74. Semenanjung e taling – u Kekecualian75. Khusus u – u76. Sastera a – a

12

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

77. Sejarah e – a78. Tua u – a79. Salin a – i80. Jalan a – a81. Pulang u – a82. Katalog a – o Kekecualian83. Faham a – a84. Telah e – a85. Nyata a – a86. Ini i – i87. Enam e – a88. Koleksi o – i Kekecualian89. Tanpa a – a90. Tarikh a – i91. Tinggal i – a92. Dorong o – o93. Semangat e – a94. Bahagian a – a95. Universiti u – i96. Apa a – a97. Akademik a – i98. Ekspedisi e taling – i99. Spesies e – e100. Naungan a – a101. Bulan u – a102. Kawasan a – a103. Orang o – a104. Kaya a – a105. Sendiri e taling – i Kekecualian106. Hidup i – u107 Upacara u – a108. Ritual i – a109. Tari a – i110. Nyanyi a – i111. Damak a – a112. Racun a – u113. Sumpit u – i114. Cacah a – a115. Turut u – u116. Panjang a – a117. Teroka e – a118. Gua u – a119. Batu a – u120. Kapur a – u121. Iaitu i – u122. Kini i – i

13

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

123. Senarai e taling – i124. Warisan a – a125. Sunting u – i126. Segala e – a127. Sastera a – a128. Budaya u – a129. Ilmu i – u130. Sains a – i131. Jadi a – i132. Jalan a – a133. Semasa e – a134. Abad a – a135. Lesen e – e136. Akta a – a137. Rantau a - u138. Koleksi o – i Kekecualian139. Jilid i – i140. Cetak e – a141. Ribu i – u142. Nama a – a143. Sempena e – a144. Asas a – a145. Banyak a – a146. Tadbir a – i147. Usia u – a148. Akibat a – a149. Sihat i – a150. Beliau e taling - u

1.3 KONSEP DAN BENTUK PENGGOLONGAN KATA DALAM BAHASA MELAYU

Penggolongan kata ialah proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk dan fungsi dengan anggota lain atau golongan yang sama. Golongan kata dalam bahasa Melayu terbahagi kepada empat kelas utama iaitu kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata tugas. Ini berdasarkan huraian bahawa kata nama, kata adjektif, dan kata kerja dapat berdiri sendiri dengan makna sepenuhnya. Manakala kelas kata yang lain (kata sendi, kata keterangan, kata hubung, kata seru dan kata sandang) pula tidak dapat berdiri sendiri dengan makna sepenuhnya, tetapi dapat bertugas untuk menentukan makna sesuatu ayat. Oleh kerana itu ia boleh dimasukkan dalam kelas kata tugas.

Lalu, kata-kata dalam bahasa Melayu dapat digolongkan kepada kelas-kelas berlainan iaitu kata nama, kata adjektif, kata kerja, kata sendi, kata keterangan, kata hubung, kata seru dan kata sandang.

14

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

Seterusnya, empat kelas utama itu terdiri daripada dua kumpulan kata, iaitu kata isian dan kata tugas. "Kata isian" ialah kumpulan kata yang terbuka dan sentiasa berkembang. Kata nama, kata kerja dan kata adjektif ialah kata isian terbuka. "Kata tugas" pula ialah kumpulan kata tertutup, contohnya dan, itu, amat, walaupun dan sebagainya. Kata-kata juga boleh digolongkan berdasarkan faktor sintesis dan semantik.

Dalam Bahasa Melayu ada empat bentuk golongan kata :

I. Kata Nama

II. Kata Kerja

III. Kata Adjektif / Sifat

IV. Kata Tugas

Kata nama menunjukkan nama benda, naam orang, nama tempat dan nama perkara. Kata nama ialah sejumlah perkataan yang boleh menjadi unsur inti bagi binaan frasa dan lazimnya perkataan demikian menamakan orang, tempat, benda atau konsep.Kata nama boleh dikelompokkan kepada tiga jenis :

- Kata nama khas- Kata nama am- Kata ganti nama

Kata nama khas

Kata nama khas ialah kata nama yang secara khususnya digunakan untuk menyebut nama orang, haiwan, benda, institusi, undang-undang, bangsa, bahasa, pangkat, dan seumpamanya. Biasanya, dalam tulisan, huruf pertama kata nama khas ditulis dengan huruf besar. Kata nama khas boleh dibahagikan kepada subgolongan

Hidup > Manusia / Bukan manusia

Tak hidup

Perkataan Nama Khas digunakan bagi menyebut sesuatu yang tertentu, khusus atau khas. Contoh

perkataan ditunjukkan seperti di bawah:

Kata nama khas hidup

manusia

Kata nama khas hidup bukan

manusia

Kata nama khas tak

hidup

15

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

Aminah

Puan Marita Tan

Tengku Abdullah

Prof. Fatimah

Senator Wong Ah Meng

Doktor Muthusamy

Jibrail

Tumpuk

Sang Kancil

Hevea brasilia (pokok getah)

Melayu

Proton Waja

Thailand

Piala Thomas

Istana Budaya

Tan Sri

1. Kata nama am merupakan perkataan yang merujuk kepada orang, binatang, benda atau tempat secara am atau secara umum.

2. Kata nama am terbahagi kepada dua jenis, iaitu:

a. Kata nama am abstrak

b. Kata nama am konkrit

a. Kata nama am abstrak merupakan nama sesuatu yang hanya dibayangkan sebagai ada dalam fikiran atau khayalan, misalnya:

mimpi, diktator, kehendak

sengsara, idaman, perhimpunan

b. Kata nama am konkrit merupakan nama sesuatu yang dapat dilihat atau dapat dipegang dan dapat dirasaken kewujudannnya, misalnya:

danau, guru, awan

Kata nama khas

Kata ganti nama ialah perkataan yang menjadi pengganti kata nama khas dan kata nama am. Golongan kata ganti nama dapat dipecahkan kepada beberapa subgolongan seperti: 1. Kata ganti nama tunjuk Dalam bahasa Melayu, terdapat hanya dua kata ganti nama tunjuk, iaitu: itu, ini 2. Kata ganti nama diri Kata ganti nama diri tanya terbahagi kepada dua, iaitu:

kata ganti nama tanya, yang terdiri daripada tiga: apa, siapa, mana

kata ganti diri orang, terdiri daripada tiga jenis: pertama, kedua, dan ketiga

Kata nama yang digunakan untuk mewakili diri seseorang atau sebagai penunjuk. Kata ganti nama penunjuk terbahagi kepada dua iaitu penunjuk bersifat

16

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

menerangkan (contohnya ini, itu), dan penunjuk bersifat pertanyaan (contohnya siapa, apa, mana).

KATA KERJA

Kata kerja ialah golongan kata yang menjadi inti dalam frasa kerja, sama ada yang berlaku atau dilakukan. Lazimnya kata kerja menunjukkan sesuatu perbuatan atau keadaan melakukan sesuatu.Contohnya, berjalan, makan, memakan, dimakan dan sebagainya. Kata kerja terbahagi kepada, kata kerja transitif (perbuatan melampau) dan kata kerja tak transitif (perbuatan tidak melampau).

Kata kerja transitif

Kata kerja transitif ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh pembuatnya kepada benda lain. Benda yang kena oleh perbuatan itu dipanggil penyambut (objek). Ayat yang menggunakan kata kerja transitif mesti mempunyai penyambut (objek). Kata kerja ini biasanya mempunyai imbuhan ‘me-‘ sama ada sebagai awalan atau sebahagian daripada imbuhan contohnya mengambil, mendermakan, membacakan, menduduki, mempersilakan.

Kata kerja tak transitif

Kata kerja tak transitif ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh pembuat itu sendiri kepada diri pembuat itu sendiri, tidak kepada benda atau orang lain. Kata kerja ini tidak memerlukan penyambut. Kata kerja tak transitif terbahagi kepada dua iaitu kata kerja tak transitif berpelengkap dan kata kerja tak transitif tak berpelengkap.

Kata kerja juga melalui proses pengimbuhan kerana proses pengimbuhan amat produktif dalam

proses pembentukan kata kerja bahasa Melayu.

Imbuhan kata kerja

Terdapat empat imbuhan yang membentuk kata kerja, iaitu:

awalan kata kerja akhiran kata kerja apitan kata kerja sisipan kata kerja

meN-

beR-

teR-

di-

mempeR-

dipeR-

-kan

-i

meN-...-kan

beR-...-kan

beR-...-an

di-...-kan

meN-...-i

di-...-i

mempeR-...-kan

mempeR-...-i

ke-...-an

dipeR-...-kan

dipeR-...-i

tiada

17

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

KATA ADJEKTIF

Kata adjektif, juga dikenali sebagai kata sifat, ialah kata yang menjadi inti dalam frasa adjektif seperti manis sekali, sudah lama sungguh, masih lebat lagi. Kata-kata dalam golongan kata adjektif menerangkan keadaan atau sifat sesuatu nama atau frasa nama. Kata adjektif boleh dikenali jika kata berkenaan didahului oleh kata penguat seperti amat, sangat, sungguh, sekali, paling, agak, benar.

Kata adjektif terbahagi kepada 9 subgolongan:

sifat

menerangkan sifat keadaan atau seseorang

contoh: baharu (new), baik, cerdik, berani, lemah, kukuh, kemas, kejap, secantik, terkuat, tercantik

warna

contoh: merah, jingga, ungu, putih, hitam, kuning langsat

ukuran

contoh: pendek, panjang, tebal, nipis, dalam, besar, sebesar, ternipis

bentuk

contoh: bujur, lurus,

waktu

contoh: lama, lambat, lewat, segera, suntuk, lampau, lalu, silam

jarak

contoh: dekat, hampir, jauh

cara

contoh: selalu, jarang, kadang kadang, kerap, lambat, deras, laju, jelas, muram, lincah

pancaindera

rasa: sedap, lazat, manis, pahit, lemak, pedas, payau, masam,masin,

18

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

pandang: buruk, hodoh, jelita, cantik, tampan

dengar:bising, sunyi, senyap

bau: busuk, wangi, hangit, hapak

sentuh: kesat, kasar, lembab, halus, licin

perasaan

contoh: takut, seram, benci, rindu, marah, senang, sayang, gembira

KATA TUGAS

Kata tugas ialah golongan perkataan selain kata nama , kata kerja dan kata sifat yang mendukung sesuatu tugas tertentu dalam binaan ayat, klausa dan frasa. Kehadiran kata tugas dalam ayat tidak berfungsi sebagai inti dalam sebarang frasa utama, sebaliknya mendukung sesuatu tugas sintaksis tertentu sama ada sebagai penghubung, penerang, penentu, penguat, pendepan, pembantu, penegas, penafi, pembenar pemeri atau tugas-tugas lain.

Terdapat 17 jenis kata tugas yang telah dikenal pasti dalam bahasa Melayu:

1. Kata adverba

2. Kata hubung

3. Kata sendi

4. Kata seru

5. Kata bantu

6. Kata perintah

7. Kata pangkal ayat

8. Kata bantu

9. Kata penguat

10.Kata penegas

11.Kata nafi

12.Kata pemeri

13.Kata pembenar

14.Kata arah

15.Kata bilangan

19

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

16.Kata penekan

17.Kata pembenda

Kesimpulannya penggolongan kata ini adalah proses menjenis atau mengkategorikan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk atau fungsi dalam ayat. Menurut Raminah Hj. Sabran dan Rahim Syam (1985): Morfologi ialah satu bidang dalam kajian bahasa yang mengkaji tentang perkataan dan cara-cara pembentukannya. Selain itu juga, proses menjeniskan perkataan berdasarkan keserupaan bentuk atau fungsi, atau bentuk dan fungsinya juga merupakan proses penggolongan kata ini. Perkataan-perkataan tersebut digolongkan ke dalam golongan kata yang sama. Golongan Kata dalam bahasa Melayu terbahagi kepada empat, iaitu kata nama, kata sifat (adjektif), kata kerja dan kata tugas.

1.4 ANALISIS PENGGOLONGAN KATA

Bil. PERKATAAN PENGGOLONGAN KATA

CATATAN

1. Perantau Kata nama Kata nama am2. Minat kata adjektif Kata adjektif perasaan3. Dunia kata nama Kata nama khas4. Sarjana kata nama Kata nama am5. Mata Kata nama Kata nama am6. Periksa Kata kerja Kata kerja transitif7. Waktu kata nama Kata nama am8. Jawatan kata nama Kata nama am9. Lantik kata kerja Kata transitif10. Ahli kata nama Kata nama am11. Kanan kata tugas Kata arah12. Reputasi kata nama Kata nama am13. Iktiraf kata kerja Kata kerja transitif14. Taraf kata nama Kata nama am15. Tradisi kata nama Kata nama am16. Tulen kata nama Kata nama am17. Sara kata nama Kata nama khas18. Berjaya Kata kerja Kata kerja tak transitif19. Lebih Kata tugas Kata penguat20. Terbit kata kerja Kata kerja tak transitif21. Selain kata tugas Kata hubung22. Pelbagai kata tugas Kata bilangan23. Kajian kata nama Kata nama am24. Usaha kata nama Kata nama am25. Susun kata kerja Kata kerja transitif26. Teliti kata kerja Kata kerja tak transitif

20

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

27. Pegang Kata kerja Kata kerja transitif28. Terima Kata kerja Kata kerja transitif29. Ketua kata nama Kata nama am30. Hormat kata kerja Kata kerja transitif31. Dua kata tugas Kata bilangan32. Tokoh kata nama Kata nama am33. Segala Kata nama Kata nama am34. Rujuk Kata kerja Kata kerja tak transitif35. Cermin Kata nama Kata nama am36. Intelek Kata nama Kata nama am37. Istilah Kata nama Kata nama am38. Sifat Kata adjektif Kata adjektif sifatan39. Hilang Kata nama Kata nama am40. Deskriptif Kata adjektif Kata adjektif sifatan41. Teologi Kata nama Kata nama am42. Lagenda Kata nama Kata nama am43. Prosa Kata nama Kata nama am44. Fiksyen Kata nama Kata nama am45. Konteks Kata nama Kata nama am46. Teras Kata nama Kata nama am47. Cerita Kata nama Kata nama am48. Bakar Kata nama Kata nama khas49. Agen Kata nama Kata nam am50. Misi Kata nama Kata nama am51. Catat Kata kerja Kata kerja transitif52. Jilid Kata nama Kata nama am53. Sri Kata nama Kata nama khas54. Pulau Kata nama Kata nama khas55. Sandar Kata kerja Kata kerja tak transitif56. Rupa Kata adjektif Kata adjektif sifatan57. Tua Kata adjektif Kata adjektif pacaindera58. Kenal Kata nama Kata nama am59. Saiz Kata adjektif Kata adjektif ukuran60. Bilik Kata nama Kata nama am61. Landai Kata adjektif Kata adjektif sifatan62. Kurnia Kata nama Kata nama am63. Hambat Kata kerja Kata kerja transitif64. Mencetak kata kerja Kata kerja tak transitif65. Tumbuh Kata adjektif Kata adjektif sifatan66. Merosot Kata nama Kata nama am67. Rak Kata nama Kata nama am68. Cabut Kata kerja Kata kerja tak transitif69. Era Kata nama Kata nama am70. Raja Kata nama Kata nama khas71. Sukar Kata adjektif Kata adjektif cara72. Karisma Kata adjektif Kata adjektif sifatan

21

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

73. Olah Kata nama Kata nama am74. Harga Kata nama Kata nama am75. Arif Kata nama Kata nama khas76. Negeri Kata nama Kata nama khas77. Kos Kata nama Kata nama am78. Sederhana Kata adjektif Kata adjektif bentuk79. Pejabat Kata nama Kata nama am80. Didik Kata kerja Kata kerja tak transitif81. Cuti Kata nama Kata nama am82. Lagak kata adjektif Kata adjektif perasaan83. Mahir Kata adjektif Kata adjektif cara84. Tuju Kata adjektif Kata adjektif jarak85. Gaji Kata nama Kata nama am86. Khas Kata nama Kata nama am87. Sepuluh Kata nama Kata nama am88. Beli Kata kerja Kata kerja tak transitif89. Muzium Kata nama Kata nama am90. Segan Kata adjektif Kata adjektif sifatan91. Kerja Kata kerja Kata kerja transitif92. Tinggal Kata nama Kata nama am93. Peribadi Kata nama Kata nama am94. Hadiah Kata nama Kata nama am95. Rektor Kata nama Kata nama am96. Gambar Kata nama Kata nama am97. Legasi Kata nama Kata nama am98. Lakar Kata kerja Kata kerja tak transitif99. Pusat Kata adjektif Kata kerja adjektif sifatan100. Segan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

101. Minda Kata nama Kata nama am

102. Idealisme Kata nama Kata nama am

103. Lantik Kata kerja Kata kerja tak transitif

104. Khazanah Kata nama Kata nama am

105. Perangkap Kata nama Kata nama am

106. Judul Kata nama Kata nama am

107. Prosa Kata nama Kata nama am

108. Mitologi Kata nama Kata nama am

109. Astronomi Kata nama Kata nama am

22

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

110. Surat Kata nama Kata nama am

111. Istana Kata nama Kata nama am

112. Kategori Kata nama Kata nama am

113. Lompang Kata adjektif Kata adjektif sifatan

114. Aktif kata adjektif Kata adjektif cara

115. Langkau Kata adjektif Kata adjektif ukuran

116. Disiplin Kata nama Kata nama am

117. Kerajaan Kata nama Kata nama am

118. Halal kata nama Kata nama am

119. Ehsan Kata adjektif Kata adjektif perasaan

120. Titian Kata nama Kata nama am

121. Sosial Kata nama Kata nama am

122. Seksyen Kata nama Kata nama am

123. Susul Kata kerja Kata kerja tak transitif

124. Karya Kata nama Kata nama am

125. Moden Kata nama Kata nama am

126. Merasmi kata kerja Kata kerja tak transitif

127. Waktu Kata adjektif Kata edjektif waktu

128. Punggah Kata kerja Kata kerja tak transitif

129. Teliti Kata kerja Kata kerja tak transitif

130. Rancang Kata kerja Kata kerja tak transitif

131. Kurang Kata adjektif Kata kerja sifatan

132. Potensi Kata adjektif Kata adjektif sifatan

23

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

133. Jajah Kata kerja Kata kerja transitif

134. Teroka Kata kerja Kata kerja tak transitif

135. Dagang Kata kerja Kata kerja tak transitif

136. Bercerita kata kerja Kata kerja taransitif

137. Hikayat Kata nama Kata nama am

138. Jiwa Kata nama Kata nama am

139. Dokumen Kata nama Kata nama am

140. Institusi Kata nama Kata nama am

141. Salasilah Kata nama Kata nama am

142. Bungkus Kata nama Kata nama am

143. Sumbang Kata kerja Kata kerja tak transitif

144. Pustaka Kata nama Kata nama am

145. Tangan Kata nama Kata nama am

146. Umpan kata nama Kata nama ama

147. Muncul Kata kerja Kata kerja tak transitif

148. Sosial Kata nama Kata nama am

149. Masyarakat Kata nama Kata nama am

150. Sampah Kata nama Kata nama am

151. Talian Kata nama Kata nama am

152. Macam Kata nama Kata nama am

153. Politik Kata nama Kata nama am

154. Popular Kata nama Kata nama am

155. Individu Kata nama Kata nama am

24

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

156. Zahir Kata adjektif Kata adhektif sifatan

157. Pandang Kata kerja Kata kerja tak transitif

158. Hangat Kata adjektif Kata kerja adjektif

159. Media Kata nama Kata nama am

160. Bentuk Kata adjektif Kata adjektif bentuk

161. Hati Kata nama Kata nama am

162. Perkara Kata nama Kata nama am

163. Dimensi Kata adjektif Kata adjektif bentuk

164. Muat Kata adjektif Kata adjektif sifatan

165. Jelik Kata adjektif Kata adjektif sifatan

166. Mengandung Kata kerja Kata kerja transitif

167. Sering Kata nama Kata nama am

168. Mudarat Kata adjektif Kata adjektif sifatan

169. Palsu Kata adjektif Kata adjektif sifatan

170. Menyebar Kata kerja Kata kerja tak transitif

171. Bahaya Kata adjektif Kata adjektif sifatan

172. Utama Kata nama Kata nama am

173. Adab Kata nama Kata nama am

174. Yakin Kata adjektif Kata adjektif cara

175. Warna Kata adjektif Kata adjektif sifatan

176. Kelabu Kata adjektif Kata adjektif sifatan

177. Bohong Kata kerja Kata kerja tak transitif

178. Hubungan Kata nama Kata nama am

25

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

179. Hadis Kata nama Kata nama am

180. Mengawal Kata kerja Kata kerja tak transitif

181. Langsung Kata nama Kata nama am

182. Negatif Kata adjektif Kata adjektif sifatan

183. Lampau Kata adjektif Kata adjektif waktu

184. Sekat Kata kerja Kata kerja tak transitif

185. Istimewa Kata adjektif Kata adjektif sifatan

186. Parah Kata adjektif Kata adjektif siatan

187. Akta Kata nama Kata nama am

188. Segera Kata kerja Kata kerja tak transitif

189. Multimedia Kata nama Kata nama am

190. Singgung Kata adjektif Kata adjektif perasaan

191. Mengekang Kata kerja Kata kerja tak transitif

192. Normal Kata adjektif kata adjektif sifatan

193. Ketat Kata adjektif Kata adjektif ukuran

194. Kanun Kata nama Kata nama am

195. Seksa Kata kerja Kata kerja tak transitif

196. Bendung Kata kerja Kata kerja transitif

197. Wajib Kata nama Kata nama am

198. Ziarah Kata kerja Kata kerja tak transitif

199. Laman Kata nama Kata adjektif

200. Prestasi Kata adjektif Kata adjektif sifatan

201. Rampas Kata kerja Kata kerja transitif

26

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

202. Patuh Kata kerja Kata kerja tak transitif

203. Akses Kata nama Kata nama am

204. Gubal Kata kerja Kata kerja tak transitif

205. Maya Kata nama Kata nama am

206. Sekolah Kata nama Kata nama am

207. Menghina kata kerja Kata kerja tak transitif

208. Wacana Kata nama Kata nama am

209. Benci Kata adjektif Kata adjektif perasaan

210. Emotif Kata nama Kata nama am

211. Emosi Kata adjektif Kata adjektif perasaan

212. Realisasi Kata nama Kata nama am

213. Ekspresif Kata kerja Kata kerja tak transitif

214. Kain Kata nama Kata nama am

215. Internet Kata nama Kata nama am

216. Lucah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

217. Sumpah Kata nama Kata nama am

218. Dendam Kata nama Kata nama am

219. Terungkap Kata kerja Kata kerja tak transitif

220. Sangat Kata nama Kata nama am

221. Agresif Kata adjektif Kata adjektif perasaan

222. Kutuk Kata kerja Kata kerja tak transitif

223. Kian Kata adjektif Kata adjektif waktu

224. Singkir Kata kerja Kata kerja tak transitif

27

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

225. Ejek Kata kerja Kata kerja transitif

226. Konvensional Kata nama Kata nama am

227. Nila Kata nama Kata nama am

228. Sistem Kata nama Kata nama

229. Salur Kata kerja Kata kerja tak transitif

230. Cermin Kata nama Kata nama am

231. Carut Kata kerja Kata kerja tak transitif

232. Padah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

233. Kritik Kata kerja Kata kerja transitif

234. Cemuh Kata kerja Kata kerja tak transitif

235. Akhlak Kata nama Kata nama am

236. Kelompok Kata nama Kata nama am

237. Imej Kata nama Kata nama am

238. Identiti Kata nama Kata nama am

239. Berjuang Kata kerja Kata kerja transitif

240. Kes Kata nama Kata nama am

241. Peri Kata nama Kata nama am

242. Rohani Kata adjektif Kata adjektif perasaan

243. Malah Kata nama Kata nama am

244. Pekerti Kata adjektif Kata adjektif sifatan

245. Hemah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

246. Santun Kata nama Kata nama am

247. Mancar Kata nama Kata nama am

28

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

248. Rangkum Kata kerja Kata kerja tak transitif

249. Tulis Kata kerja Kata kerja tak transitis

250. Watak Kata nama Kata nama am

251. Melaraskan kata kerja Kata kerja tak transitif

252. Intonasi Kata nama Kata nama am

253. Peti Kata nama Kata nama am

254. Inti Kata nama Kata nama am

255. Menyapa kata kerja Kata kerja tak transitif

256. Cap Kata nama Kata nama am

257. Ketika Kata nama Kata nama am

258. Patuh Kata kerja Kata kerja tak transitif

259. Ejaan Kata nama Kata nama am

260. Nilai Kata adjektif Kata adjektif sifatan

261. Impak Kata adjektif Kata adjektif sifatan

262. Global Kata nama Kata nama am

263. Singkat Kata adjektif Kata adjektif bentuk

264. Rangkai Kata adjektif Kata adjektif bentuk

265. Urusan Kata kerja Kata kerja transitif

266. Gaya Kata nama Kata nama am

267. Lipat Kata kerja Kata kerja tak transitif

268. Pesan Kata kerja Kata kerja transitif

269. Ganda Kata nama Kata nama am

270. Mengeja kata kerja Kata kerja tak transitif

29

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

271. Inti Kata nama Kata nama am

272. Pati Kata nama Kata nama am

273. Singkat Kata adjektif Kata adjektif bentuk

274. Urusan Kata nama Kata nama am

275. Akaun Kata nama Kata nama am

276. Konvensional Kata nama Kata nama am

277. Pasar Kata nama Kata nama am

278. Selit Kata kerja Kata kerja tak transitif

279. Caci Kata kerja Kata kerja tak transitif

280. Umpatan Kata kerja Kata kerja tak transitif

281. Laman Kata nama Kata nama am

282. Imbau Kata kerja Kata kerja tak transitif

283. Raya Kata nama Kata nama am

284. Buak Kata adjektif Kata adjektif pacaindera

285. Kesat kata adjektif Kata adjektif bentuk

286. Celik Kata adjektif Kata adjektif sifatan

287. Fitnah Kata nama Kata nama am

288. Tohmahan Kata kerja Kata kerja tak transitif

289. Papar Kata kerja Kata kerja tak transitif

290. Derhaka Kata nama Kata nama am

291. Susila Kata nama Kata nama am

292. Pencipta Kata nama Kata nama am

293. Subur Kata adjektif Kata adjektif sifatan

30

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

294. Kandung Kata kerja Kata kerja tak transitif

295. Waris Kata nama Kata nama am

296. Forum Kata kerja Kata kerja tak transitif

297. Hebah Kata kerja Kata kerja transitif

298. Tunding Kata kerja Kata kerja tak transitif

299. Iklan Kata nama Kata nama am

300. Ragam Kata adjektif Kata adjektif cara

301. Pragmatik Kata nama Kata nama am

302. Dewasa Kata nama Kata nama am

303. Kelu Kata adjektif Kata adjektif perasaan

304. Patahkan kata kerja Kata kerja tak transitif

305. Terjebak Kata kerja Kata kerja tak transitif

306. Memberontak Kata kerja Kata kerja tak transitif

307. Jerit Kata kerja Kata kerja tak transitif

308. Herdik Kata kerja Kata kerja tak transitif

309. Soleh Kata nama Kata nama am

310. Menyarankan kata kerja Kata kerja tak transitif

311. Meragut Kata kerja Kata kerja transitif

312. Ancam Kata nama Kata nama am

313. Hindar Kata kerja Kata kerja tak transitif

314. Benteng Kata adjektif Kata adjektif bentuk

315. Islam Kata nama Kata nama am

316. Cecah Kata kerja Kata kerja transitif

31

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

317. Bersenam Kata kerja Kata kerja tak transitif

318. Cerap Kata nama Kata nama am

319. Angkasa Kata nama Kata nama am

320. Ransang Kata kerja Kata kerja tak transitif

321. Takjub Kata nama Kata nama am

322. Seronok Kata adjektif Kata adjektif perasaan

323. Pakat Kata nama Kata nama am

324. Borong Kata nama Kata nama am

325. Sorak Kata kerja Kata kerja tak transitif

326. Meriah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

327. Nyenyak Kata adjektif Kata adjektif perasaan

328. Asing Kata nama Kata nama am

329. Rangkak Kata kerja Kata kerja tak transitif

330. Tawan Kata kerja Kata kerja transitif

331. Baginda Kata nama Kata nama am

332. Mudik Kata kerja Kata kerja tak transitif

333. Jelma Kata kerja Kata kerja tak transitif

334. Karang Kata nama Kata nama am

335. Padu Kata nama Kata nama am

336. Samping Kata nama Kata nama am

337. Fakta Kata nama Kata nama am

338. Giat Kata kerja Kata kerja tak transitif

339. Juadah Kata nama Kata nama am

32

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

340. Perdana Kata nam Kata nama am

341. Delegasi Kata nama Kata nama am

342. Tamat Kata adjektif Kata adjektif waktu

343. Pasukan Kata nama Kata nama am

344. markah Kata nama Kata nama am

345. Posmen Kata nama Kata nama am

346. Lantas Kata adjektif Kata adjektif waktu

347. Gerai Kata nama Kata nama am

348. Gayut Kata kerja Kata kerja tak transitif

349. Wasangka Kata adjektif Kata adjektif sifatan

350. Takbur Kata adjektif Kata adjektif perasaan

351. Jahil Kata adjektif Kata adjektif perasaan

352. Nabi Kata nama Kata nama am

353. Nescaya Kata nama Kata nama am

354. Kubur Kata adjektif Kata adjektif pacaindera

355. Dada Kata nama Kata nama am

356. Rakus Kata nama Kata nama am

357. Syuhada Kata nama Kata nama am

358. Lelah Kata adjektif Kata adjektif perasaan

359. Melatah Kata kerja Kata kerja tak transitif

360. Robek Kata kerja Kata kerja transitif

361. Obor Kata nama Kata nama am

362. Gelora Kata adjektif Kata adjektif sifatan

33

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

363. Sekian Kata nama Kata nama am

364. Sanggah Kata kerja Kata kerja tak transitif

365. Hakiki Kata nama Kata nama am

366. Rohani Kata adjektif Kata adjektif perasaan

367. Hajat Kata nama Kata nama am

368. Gondol Kata adjektif Kata adjektif bentuk

369. Lalang Kata nama Kata nama am

370. Hayat Kata nama Kata nama am

371. Lakar Kata kerja Kata kerja transitif

372. Pesongkan Kata kerja Kata kerja tak transitif

373. Ibadah Kata nama Kata nama am

374. Licin Kata adjektif Kata adjektif pacaindera

375. Moga Kata nama Kata nama am

376. Engkau Kata nama Kata nama am

377. Lengah Kata adjektif Kata adjektif cara

378. Tuisyen Kata nama Kata nama am

379. Riadah Kata nama Kata nama am

380. Noda Kata adjektif Kata adjektif perasaan

381. Kafir Kata nama Kata nama am

382. Memercik kata kerja Kata kerja transitif

383. Perpustakaan Kata nama Kata nama am

384. Manuskrip Kata nama Kata nama am

385. Sumpit Kata nama Kata nama am

34

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

386. Akademik Kata nama Kata nama am

387. Kesarjanaan Kata nama Kata nama am

388. Penerbitan Kata kerja Kata kerja transitif

389. Bicara Kata kerja Kata kerja tak transitif

390. Penggembara Kata nama Kata nama am

391. Diangkat Kata kerja Kata kerja transitif

392. Bermaustatin Kata kerja Kata kerja transitif

393. Diajar Kata kerja Kata kerja tak transitif

394. Sarjana Kata nama Kata nama am

395. Mencampur Kata kerja Kata kerja transitif

396. Disalin Kata kerja Kata kerja transitif

397. Paderi Kata nama Kata nama am

398. Bayaran Kata kerja Kata kerja transitif

399. Deskriptif Kata nama Kata nama am

400. Terengganu Kata nama Kata nama khas

401. Dikemukaan Kata kerja Kata kerja transitif

402. Hambatan Kata kerja Kata kerja transitif

403. Merosot Kata adjektif Kata adjektif sifatan

404. Diambil Kata kerja Kata kerja tak transitif

405. Pembangunan Kata nama Kata nama am

406. Percetakan Kata nama Kata nama am

407. Diabadikan Kata kerja Kata kerja tak transitif

408. Bercuti Kata kerja Kata kerja tak transitif

35

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

409. Gaji Kata nama Kata nama am

410. Bermacam-macam Kata nama Kata nama am

411. Berubah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

412. Dilaksanakan Kata kerja Kata kerja tak transitif

413. Kekejaman Kata adjektif Kata adjektif perasaan

414. Paksaan Kata adjektif Kata adjektif perasaan

415. Lebih Kata adjektif Kata adjektif sifatan

416. Naluri Kata adjektif Kata adjektif perasaan

417. Lakarkan Kata kerja Kata kerja transitif

418. Sehingga Kata adjektif Kata adjektif waktu

419. Langkah Kata kerja Kata kerja tak transitif

420. Rapi Kata adjektif Kata adjektif sifatan

421. Lapang Kata adjektif Kata adjektif sifatan

422. Televisyen Kata nama Kata nama am

423. Digemari Kata adjektif Kata adjektif perasaan

424. Berniatlah Kata kerja Kata kerja tak transitif

425. Kerusi Kata nama Kata nam am

426. Dewan Kata nama Kata nama am

427. Negara Kata nama Kata nama am

428. Beriadah Kata kerja Kata kerja tak transitif

429. Bersukan Kata kerja Kata kerja tak transitif

430. Penat Kata adjektif Kata adjektif perasaan

431. Ditunaikan Kata kerja Kata kerja tak transitif

36

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

432. Pesongkan Kata kerja Kata kerja tak transitif

433. Akhirat Kata nama Kata nama am

434. Ungkapan Kata nama Kata nama am

435. Terapkan Kata kerja Kata kerja tak transitif

436. Berlengah-lengah Kata adjektif Kata adjektif waktu

437. Tipu Kata nam Kata nama am

438. Pipi Kata adjektif Kata adjektif sifatan

439. Sejuk Kata adjektif Kata adjektif sifatan

440. Dijamah Kata kerja Kata kerja transitif

441. Dingin Kata adjektif Kata adjektif sifatan

442. Terjun Kata kerja Kata kerja tak transitif

443. Air Kata nama Kata nama am

444. Damai Kata nama Kata nama am

445. Menjunam Kata adjektif Kata adjektif bentuk

446. Deras Kata adjektif Kata adjektif cara

447. Tempiasnya Kata adjektif Kata adjektif sifatan

448. Tiba Kata adjektif Kata adjektif waktu

449. Tanah Kata nama Kata nama am

450. Batuan Kata nama Kata nama

451. Seketul Kata adjektif Kata adjektif sifatan

452. Daging Kata nama Kata nama am

453. Anggota Kata nama Kata nama am

454. Iman Kata nama Kata nama am

37

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

455. Takwa Kata nama Kata nama am

456. Bersarang Kata kerja Kata kerja tak transitif

457. Noda Kata nama Kata nama am

458. Roh Kata nama Kata nama am

459. Digilap Kata kerja Kata kerja transitif

460. Dibajai Kata kerja Kata kerja transitif

461. Menyerap Kata kerja Kata kerja transitif

462. Merah Kata adjektif Kata adjektif warna

463. Kandang Kata nama Kata nama am

464. Kaki Kata adjektif Kata adjektif pacaindera

465. Menunggang Kata kerja Kata kerja transitif

466. Saudara Kata nama Kata nama am

467. Tertambat Kata kerja Kata kerja transitif

468. Suami Kata nama Kata nama am

469. Mengendalikan Kata kerja Kata kerja tak transitif

470. Rumah Kata nama Kata nama am

471. Tangga Kata nama Kata nama am

472. Majikan Kata nama Kata nama am

473. Pengembala Kata nama Kata nama am

474. Disanjung Kata kerja Kata kerja tak transitif

475. Diwajibkan Kata nama Kata nama am

476. Penghujung Kata adjektif Kata adjektif jarak

477. Mengabaikan Kata kerja Kata kerja transitif

38

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

478. Obor Kata nama Kata nama am

479. Memperlekehkan Kata kerja Kata kerja transitif

480. Redup Kata adjektif Kata adjektif sifatan

481. Tertegaknya Kata kerja Kata kerja tak transitif

482. Meratah Kata kerja Kata kerja transitif

483. Berlindung Kata kerja Kata kerja tak transitif

484. Menghina Kata kerja Kata kerja tak transitif

485. Hemah Kata kerja Kata kerja tak transitif

486. Ikan Kata nama Kata nama am

487. Sayuran Kata nama Kata nama am

488. Berkahwin Kata kerja Kata kerja tak transitif

489. Zuriat Kata nama Kata nama am

490. Dikurniakan Kata kerja Kata kerja tak transitif

491. Van Kata nama Kata nama am

492. Usangnya Kata adjektif Kata adjektif sifatan

493. Pemuda Kata nama Kata nama am

494. Berpeleseran Kata nama Kata nama am

495. Penyejuk Kata nama Kata nama am

496. Masjid Kata nama Kata nama am

497. Kelihatan Kata kerja Kata kerja tak transitif

498. Beniaga Kata kerja Kata kerja transitif

499. Sia-sia Kata kerja Kata kerja tak transitif

500. Maghrib Kata nama Kata nama am

39

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

501. Desakan Kata kerja Kata kerja tak transitif

502. Kuliah Kata nama Kata nama am

503. Mencungkil Kata kerja Kata kerja transitif

504. Pandangan Kata kerja Kata kerja tak transitif

505. Membataskan Kata kerja kata kerja tak transitif

506. Menghafaz Kata kerja Kata kerja transitif

507. Menepuk Kata kerja Kata kerja transitif

508. Bimbang Kata adjektif Kata adjektif perasaan

509. Memurkai Kata adjektif Kata adjektif perasaan

510. Sayu Kata adjektif Kata adjektif perasaan

511. Bertuah Kata nama Kata nama am

512. Wayang Kata nama Kata nama am

513. Meniarap Kata kerja Kata kerja tak transitif

514. Otot Kata nama Kata nama am

515. Menyedut Kata kerja Kata kerja transitif

516. Leher Kata adjektif Kata adjektif sifatan

517. Paru-paru Kata adjektif Kata adjektif sifatan

518. Mengejut Kata kerja Kata kerja transitif

519. Berbaring Kata kerja Kata kerja tak transitif

520. Menggemari Kata adjektif Kata adjektif perasaan

521. Merenggang Kata kerja Kata kerja tak transitif

522. Asrama Kata nama Kata nama am

523. Menghidap Kata nama Kata nama am

40

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

524. Melembapkan Kata kerja Kata kerja transitif

525. Pencipta Kata nama Kata nama am

526. Haram Kata nama Kata nama am

527. Menitiskan Kata kerja Kata kerja transitif

528. Merancang Kata kerja Kata kerja tak transitif

529. Kegelapan Kata adjektif Kata kerja adjektif sifatan

530. Matahari Kata nama Kata nama am

531. Bumi Kata nam Kata nama am

532. Flora Kata nama Kata nama am

533.K

Fauna Kata nama Kata nama am

534. Bersumpah Kata kerja Kata kerja tak transitif

535. Hebat Kata adjektif Kata adjektif sifatan

536. Gas Kata nama Kata nam am

537. Selsema Kata nama Kata nama am

538. Kemurungan Kata adjektif Kata adjekitif perasaan

539. Hikmah Kata nama Kata nama am

540. Bagasi Kata nama Kata nama am

541. Kemahalannya Kata nama Kata nama am

542. Berkulit Kata adjektif Kata adjektif sifatan

543. Terangguk-angguk Kata kerja Kata kerja tak transitif

544. Diduduki Kata kerja Kata kerja transitif

545. Meninjau-ninjau Kata kerja Kata kerja transitif

546. Kosong Kata nama Kata nama am

41

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

547. Ekor Kata adjektif Kata adjektif sifatan

548. Rajin Kata adjektif Kata adjektif sifatan

549. Asing Kata nama Kata nama am

550. Bersemadi Kata kerja Kata kerja tak transitif

551. Beg Kata nama Kata nama am

552. Plastik Kata nama Kata nama am

553. Mewariskan Kata kerja Kata kerja transitif

554. Memikul Kata kerja Kata kerja transitif

555. Dirampas Kata kerja Kata kerja transitif

556. Sekelip Kata kerja Kata kerja transitif

557. Merobohkan Kata kerja Kata kerja transitif

558. Tertutup Kata kerja Kata kerja tak transitif

559. Menggoncangkan Kata kerja Kata kerja trasnitif

560. Kerdipan Kata kerja Kata kerja transitip

561. kelip Kata nama Kata nama m

562. Terkait Kata kerja Kata kerja transitif

563. Taat Kata nama Kata nama am

564. Bertawakal Kata kerja Kata kerja tak transitif

565. Dihunus Kata kerja Kata kerja transitif

566. Digelar Kata kerja Kata kerja transitif

567. Berulang Kata adjektif Kata adjektif cara

568. Membakar Kata kerja Kata kerja transitif

569. Keperitan Kata adjektif Kata adjektif perasaan

42

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

570. Bersaksi Kata nama Kata nama am

571. Waktu Kata adjektif Kata adjektif waktu

572. Malam Kata adjektif Kata adjektif waktu

573. Musafir Kata nama Kata nama am

574. Bodoh Kata adjektif Kata adjektif sifatan

575. Bebanan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

576. Pikulan Kata nama Kata nama am

577. Kafir Kata nama Kata nama am

578. Lupa Kata adjektif Kata adjektif perasaan

579. Tudung Kata nama Kata nama am

580. Rambut Kata nama Kata nama am

581. Garis Kata adjektif Kata adjektif bentuk

582. Nafsu Kata nama Kata nama am

583. Bercinta Kata kerja Kata kerja tak transitif

584. Langit Kata nama Kata nama am

585. Semut Kata nama Kata nama am

586. Kelembutan Kata adjektif Kata adjektif pacaindera

587. Kemanjaan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

588. Menzahirkan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

589. Semak Kata adjektif Kata adjektif bentuk

590. Menyusur Kata kerja Kata kerja tak transitif

591. Kepekaan Kata nama Kata nama am

592. Persembahan Kata kerja Kata kerja tak transitif

43

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

593. Bayang-bayang Kata nama Kata nama am

594. Gol Kata nama Kata nama am

595. Baginda Kata nama Kata nama am

596. Bangkit Kata kerja Kata kerja tak transitif

597. Menyesatkan Kata kerja Kata kerja tak transitif

598. Paras Kata adjektif Kata adjektif sifatan

599. Malapetaka Kata nama Kata nama am

600. Beliau Kata nama Kata nama am

601. Kagum Kata adjektif Kata adjektif perasaan

602. Berdakwah Kata kerja Kata kerja tak transitif

603. Terikut-ikut Kata kerja Kata kerja tak transitif

604. Cerewet Kata adjektif Kata adjektif sifatan

605. Racun Kata nama Kata nama am

606. Pemurah Kata adjektif Kata adjektif perasaan

607. Tamak Kata adjektif Kata adjektif perasaan

608. Menghidap Kata kerja Kata kerja tak transitif

609. Muhasabah Kata kerja Kata kerja tak transitif

610. Bersarang Kata kerja Kata kerja transitif

611. Berjabat Kata kerja Kata kerja transitif

612. Zalim Kata adjektif Kata adjektif

613. Terkial-kial Kata kerja Kata kerja tak transitif

614. Menampung Kata kerja Kata kerja transitif

615. Guru Kata nama Kata nama am

44

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

616. Terjerumus Kata kerja Kata kerja tak transitif

617. Bertutur Kata kerja Kata kerja tak transitif

618. Gangguan Kata nama Kata nama am

619. Memujuk Kata kerja Kata kerja tak transitif

620. Merajuk Kata kerja Kata kerja tak transitif

621. Minum Kata kerja Kata kerja transitif

622. Kamus Kata nama Kata nama am

623. Bersinar Kata adjektif Kata adjektif sifatan

624. Moden Kata nama Kata nama am

625. Hajat Kata nama Kata nama am

626. Ustaz Kata nama Kata nama am

627. Pedoman Kata nama Kata nama am

628. Bangun Kata kerja Kata kerja transitif

629. Lusuh Kata adjektif Kata adjektif sifatan

630. Kecermatan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

631. Ayah Kata nama Kata nama am

632. Menimbang Kata kerja Kata kerja transitif

633. Dermawan Kata nama Kata nama am

634. Fikir Kata nama Kata nama am

635. Kalam Kata nama Kata nama am

636. Perabot Kata nama Kata nama am

637. Singgah Kata kerja Kata kerja tak transitif

638. Pemilik Kata nama Kata nama am

45

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

639. Perlahan Kata adjektif Kata adjektif waktu

640. Dituturkan Kata kerja Kata kerja tak transitif

641. Songkok Kata nama Kata nama am

642. Kecerdasan Kata nama Kata nama am

643. Habuk Kata nama Kata nama am

644. Sujud Kata kerja Kata kerja tak transitif

645. Dekat Kata adjektif Kata adjektif jarak

646. Manfaat Kata nama Kata nama am

647. Hampir Kata adjektif Kata adjektif jarak

648. Waras Kata nama Kata nama am

649. Rekaan Kata nama Kata nama am

650. Ombak Kata nama Kata nama am

651. Gunung Kata nama Kata namaam

652. Pantai kata nama Kata nam am

653. Lagu Kata nama Kata nama am

654. Bangga Kata adjektif Kata adjektif perasaan

655. Puasa Kata nama Kata nama am

656. Mengheret Kata kerja Kata kerja transitif

657. Takungan Kata adjektif Kata adjektif bentuk

658. Perangkap Kata nama Kata nama am

659. Rusuhan Kata kerja Kata kerja tak transitif

660. Kekalahan Kata nama Kata nama am

661. Kemenangan Kata nama Kata nama am

46

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

662. Merokok Kata kerja Kata kerja transitif

663. Tersipu-sipu Kata kerja Kata kerja tak transitif

664. Berbekalkan Kata nama Kata nama am

665. Kalungan Kata nama Kata nama am

666. Aurat Kata nama Kata nama am

667. Berjudi Kata kerja Kata kerja transitif

668. Berlakon Kata kerja Kata kerja tak transitif

669. Misteri Kata nama Kata nama am

670. Jambatan Kata nama Kata nama am

671.k

Matang Kata nama Kata nama am

672. Darah Kata nama Kata nama am

673. Mencecah Kata adjektif Kata adjektif ukuran

674. Emosi Kata nama Kata nama am

675. Kemuncak Kata nama Kata nama am

676. Meragam Kata kerja Kata kerja tak transitif

677. Kenduri Kata nama Kata nama am

678. Berzikir Kata kerja Kata kerja tak transitif

679. Terpanggil Kata kerja Kata kerja tak transitif

680. Mentah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

681. Termenung Kata kerja Kata kerja tak transitif

682. Berfikir Kata kerja Kata kerja tak transitif

683. Mengasihi Kata kerja Kata kerja tak transitif

684. Berzina Kata kerja Kata kerja tak transitif

47

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

685. Suasana Kata adjektif Kata adjektif waktu

686. Majlis Kata nama Kata nama am

687. Loceng Kata nama Kata nama am

688. Dilimpahi Kata nama Kata nama am

689. Prihatin Kata adjektif Kata adjektif perasaan

690. Taring Kata adjektif Kata adjektif sifatan

691. Watak Kata nama Kata nama am

692. Botak Kata adjektif Kata adjektif sifatan

693. Merdu Kata adjektif Kata adjektif pacaindera

694. Tampan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

695. Terpekik Kata kerja Kata kerja tak transitif

696. Kelopak Kata adjektif Kata adjektif bentuk

697. Godaan Kata nama Kata nama am

698. Drama Kata nama Kata nama am

699. Meledakkan Kata kerja Kata kerja transitif

700. Keingginan Kata kerja Kata kerja tak transitif

701. Gagal Kata nama Kata nama am

702. Terang Kata adjektif Kata adjektif waktu

703. Tiang Kata nama Kata nama am

704. Berenang Kata kerja Kata kerja transitif

705. Belayar Kata kerja Kata kerja transitif

706. Ayat Kata nama Kata nama am

707. Dibuang Kata kerja Kata kerja transitif

48

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

708. Saksi Kata nama Kata nama am

709. Rakus Kata nama Kata nama am

710. Melibatkan Kata kerja Kata kerja tak transitif

711. Didakwa Kata kerja Kata kerja tak transitif

712. Rombakkan Kata kerja Kata kerja transitif

713. Kesenagan Kata adjektoiif Kata adjektif sifatan

714. Rentung Kata nama Kata nama am

715. Baka Kata nama Kata nam am

716. Mengetuk Kata kerja Kata kerja transitif

717. Perang Kata nama Kata nama am

718. Gegendang Kata nama Kata nama am

719. Sihir Kata nama Kata nama am

720. Lahir Kata nama Kata nama am

721. Kain Kata nama Kata nama am

722. Mulus Kata adjektif Kata adjektif bentuk

723. Halus Kata adjektif Kata adjektif bentuk

724. Bayi Kata nama Kata nama am

725. Kapas Kata nama Kata nama am

726. Rampasan Kata kerja Kata kerja transitif

727. Ponteng Kata kerja Kata kerja tak transitif

728. Penyatuan Kata kerja Kata kerja tak transitif

729. Fitrahnya Kata adjektif Kata adjektif sifatan

730. Menyeleweng Kata kerja Kata kerja transitif

49

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

731. Mengubati Kata kerja Kata kerja tak transitif

732. Lena Kata kerja Kata kerja tak transitif

733. Kepayahan Kata adjektif Kata adjektif perasaan

734. Kencang Kata adjektif Kata adjektif sifatan

735. Petunjuk Kata nama Kata nama am

736. Terpaku Kata kerja Kata kerja tak transitif

737. Beroleh Kata kerja Kata kerja tak transitif

738. Kekentalan Kata adjektif Kata adjektif ukuran

739. Kukuh Kata adjektif Kata adjektif ukuran

740. Kegagalan Kata nama Kata nama am

741. Pelaku Kata nama Kata nama am

742. Alasan Kata nama Kata nam am

743. Berhibur Kata kerja Kata kerja tak transitif

744. Cerah Kata adjektif Kata adjektif sifatan

745. Kiasan Kata nama Kata nama am

746. Hukuman Kata kerja Kata kerja tak transitif

747. Hutang Kata nama Kata nama am

748. Demokrasi Kata nama Kata nama am

749. Wartawan Kata nama Kata nama am

750. Hak Kata nama Kata nama am

751. Kecaman Kata adjektif Kata adjektif cara

752. Laungan Kata kerja Kata kerja tak transitif

753. Selera Kata nama Kata nama am

50

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

754. Terdetik Kata kerja Kata kerja tak transitif

755. Enak Kata nama Kata nama am

756. Kerap Kata adjektif Kata adjektif waktu

757. Berbisa Kata adjektif Kata adjektif sifatan

758. Tajam Kata adjektif Kata adjektif sifatan

759. Kepantasan Kata adjektif Kata adjektif cara

760. Kekecohan Kata adjektif Kata adjektif cara

761. Mencatat Kata kerja Kata kerja transitif

762. Istana Kata nama Kata nama am

763. Terkini Kata nama Kata nama am

764. Bergaya Kata kerja Kata kerja tak transitif

765. Kreatif Kata adjektif Kata adjektif sifatan

766. Mencetus Kata kerja Kata kerja tak transitif

767. Harapan Kata nama Kata nama am

768. Generasi Kata nama Kata nama am

769. Perpaduan Kata nama Kata nama am

770. Disentuh Kata kerja Kata kerja transitif

771. Menguncup Kata kerja Kata kerja transitif

772. Diserikan Kata nama Kata nama am

773. Tertusuk Kata kerja Kata kerja transitif

774. Duri Kata nama Kata nama am

775. Hiasan Kata nama Kata nama am

776. Setanding Kata nama Kata nama am

51

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

777. Pertahanan Kata adjektif Kata adjektif sifatan

778. Penuh Kata adjektif Kata adjektif sifatan

779. Mematahkan Kata kerja Kata kerja transitif

780. Cabut Kata kerja Kata kerja transitif

781. Lemak Kata nama Kata nama am

782. Dipintanya Kata kerja Kata kerja tak transitif

783. Pemberian Kata kerja Kata kerja tak transitif

784. Kehairanan Kata adjektif Kata adjektif perasaan

785. Mabuk Kata adjektif Kata adjektif perasaan

786. Aturkan Kata kerja Kata kerja transitif

787. Pertemukan Kata kerja Kata kerja tak transitif

788. Binasa Kata adjektif Kata adjektif sifatan

789. Jasad Kata nama Kata nama am

790. Dimamah Kata kerja Kata kerja transitif

791. Pengalaman Kata nama Kata nama am

792. Sia-sia Kata kerja Kata kerja tak transitif

793. Ikhlas Kata nama Kata nama am

794. Contengan Kata kerja Kata kerja transitif

795. Mencuba Kata kerja Kata kerja tak transitif

796. Mendaftar Kata kerja Kata kerja tak transitif

797. Tersilap Kata kerja Kata kerja tak transitif

798. Memperkenankan Kata kerja Kata kerja tak transitif

799. Leka Kata kerja Kata kerja tak transitif

52

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

800. Sahabat Kata nama Kata nama am

REFLEKSIPertama dan selamanya saya panjatkan kesyukuran terhadap Allah s.w.t kerana dengan izin rahmatNya saya telah berjaya menyiapjkan tugasan ini. Perasaan saya semasa dalam proses menyiapkan tugasan ini amat mencabar kerana memerlukan komitmen yang amat tinggi untuk menyiapkan tugasan yang diberi dengan baik. Saya cuba membahagi masa saya setiap hari bagi memastikan tugasan ini ampu disiapkan dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. Jestru itu , keletihan dalam membuat tugasan ini memang perkara yang sukar diharungi. Tetapi demi ilmu yang dikejar dan di pelajari saya terus berusaha menyiapkannya dengan harapan tugasan ini mampu memberi ilmu yang baik terhadap diri saya. Ternyata benar dalam proses menyiapkan tugasan ini saya telah mempelajari banyak benda bagi menambah ilmu pengetahuan saya dalam bidang Bahasa Melayu ini dan say rasa berbangga kerana berpeluang mempelajari, mengkaji dan menganalisis bahasa Kebangsaan kita yang unik dan indah ini. Kesukaran dalam mencari setiap bahan rujukan untuk tugasan ini memang tidak dapat dinafikan. Memang memerlukan sumber rujukan yang banyak dan memamg boleh diguna pakai sebagai sumber rujukan yang sah dan berkualiti

53

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

bagi memastikan hasli kajian tugasan ini juga benar, berkualiti dan mampu memberi kefahaman yang jelas kepada diri saya tentang pengantar Bahasa Melayu ini. Tetapi , berbekalkan kesungguhan untuk menimba ilmu, saya dan rakan berusaha mencari sumber-sumber rujukan yang boleh digunakan untuk tugasan yang diberikan ini. Alhamdulillah berkat usaha yang istiqamah saya berjaya mendapatkan setiap sumber rujukan yang baik untuk tugasan ini. Setelah siapnya tugasan ini, saya berasa amat berbangga dan gembira kerana berkesempatan dalam menghasilkan satu tugasan yang mampu memberi ilmu pengetahua yang lebih kepada diri saya sendiri kerana pada pendapat saya tugasan seperti ini mampu memberi kesan yang baik terhadap tahap pemahaman pelajar terhadap ilmu yang mereka pelajari. Setiap yang baik itu datangnya dari Allah, yang tidak baik itu datangnya dari kelemahan diri saya sebagai hambaNya, dan saya berharap agar tugasan yang saya hasilkan ini adalah tugasan yang baik , berkualiti dan berguna terhadap diri saya sendiri untuk masa depan saya sendiri dalam memartabatkan Bahasa Melayu ini agar tidak mati ditelan zaman. Sekian terima kasih

RUJUKANWEB SITE:

http://ms.wikipedia.org/wiki/Bahasa_Melayu

http://mcp.anu.edu.au/papers/darwis/Utama.html

BUKU RUJUKAN:

Tatabahasa dewan edisi ke tiga , nik safiah karim, farid m. onn, hashim haji musa isbn 978-983-62-9464-7

Bahasa melayu 1 edisi kedua Siti Hajar Abdul Aziz

Bahasa melayu 1( ppismp) Siti Hajar Abdul Aziz – isbn 978-983-45044-0-3

54

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

55

PENGANTAR BAHASA MELAYU BMZ1024

LAMPIRAN

56