bahan sains motivasi skkp 2011

16
1. Rajah di bawah menunjukkan satu penyiasatan tentang bilangan gajah di sebuah hutan di Pahang dari tahun 2000 hingga 2005 a. Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. Didapati Bilangan gajah berkurang (1 markah) b. Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). Kerana diburu untuk mendapatkan gading/ kekurangan makanan/ kemusnahan tempat tinggal (1 markah) c. Nyatakan : (i) Apa yang diubah (WTC) – Tahun (ii) Apa yang diukur (WTO/M) - Bilangan gajah (iii) Apa yang ditetapkan (WTKS) – Tempat kajian (3 markah) d. Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara tahun dan bilangan gajah (1 markah) d. Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Tahun Bilangan Gajah

Upload: hanies-salihah

Post on 05-Aug-2015

97 views

Category:

Documents


7 download

TRANSCRIPT

1.

Rajah di bawah menunjukkan satu penyiasatan tentang bilangan gajah di sebuah hutan di Pahang dari tahun 2000 hingga 2005

Bilangan Gajah

2000 2001a.

2002

2003

2004

2005

Tahun

Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. Didapati Bilangan gajah berkurang (1 markah)

b.

Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). Kerana diburu untuk mendapatkan gading/ kekurangan makanan/ kemusnahan tempat tinggal (1 markah) Nyatakan : (i) Apa yang diubah (WTC) Tahun (ii) (iii) Apa yang diukur (WTO/M) - Bilangan gajah Apa yang ditetapkan (WTKS) Tempat kajian (3 markah)

c.

d.

Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara tahun dan bilangan gajah (1 markah)

d.

Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? Semakin / Jika bertambah tahun ,semakin / Makan berkurang bilangan gajah. (1 markah)

e.

Apakah corak (trend) perubahan bilangan gajah? Menurun (1 markah)

2. Sabihah menjalankan penyiasatan tentang hubungan antara sumber makanan dan bilangan haiwan pengguna. Penyaisatan melibat beluncas dan burung pipit.. Penyiasatan dijalankan selama 4 minggu.

Minggu Bilangan beluncas Bilangan burung pipita.

1 30 6

2 24 9

3 19 13

4 15 18

Nyatakan satu pemerhatian (observation) bilangan beluncas daripada rajah di atas. Didapati Bilangan beluncas berkurang ( 1markah)

b.

Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). Kerana dimakan oleh burung pipit. (1 markah)

c.

Nyatakan : (i) (ii)

Apa yang diubah (WTC) Minggu/ Bilangan burung pipit Apa yang diukur (WTO/M) Bilangan beluncas/ burung pipit (2 markah)

d.

Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? - Untuk mengkaji hubungan antara minggu dengan bilangan beluncas/ burung pipit - Untuk mengkaji hubungan antara bilangan burung pipit dengan bilangan beluncas (1 markah) Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? - Semakin/ Jika bertambah minggu, semakin/ Makan berkurang bilangan beluncas - Semakin/ Jika bertambah bilangan burung pipit, semakin / Maka berkurang bilangan beluncas (1 markah) Apakah corak (trend) perubahan bilangan burung pipit? meningkat (1 markah)

d.

e.

3.

Sekumpulan murid mengumpulkan maklumat mengenai jumlah makanan yang diperlukan sehari oleh empat jenis haiwan yang berbeza. Haiwan Jumlah makanan sehari (kg) 0.16 1.20

2.5

8.0

a.

Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. Didapati Jumlah makanan sehari bagi badak lebih banyak daripada haiwan yang lain. (1 markah) Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). Kerana saiz badak lebih besar daripada haiwan yang lain. (1 markah)

b.

c.

Nyatakan : (i) (ii)

Apa yang diubah (WTC) Saiz badan Apa yang diukur (WTO/M) Jumlah makanan sehari ( 2 markah)

d.

Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara jenis haiwan / saiz haiwan dengan jumlah makanan sehari (1 markah)

d.

Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? Semakin / Jika bertambah saiz haiwan, semakin / maka bertambah jumlah makanan sehari.

e.

Apakah corak (trend) perubahan jumlah makanan sehari? meningkat

(1 markah) (1 markah)

4.

Rajah di bawah menunjukkan dua biji gelas yang diletakkan di atas sekeping papan. Apabila hujung papan diangkat perlahan-lahan, didapati gelas K tumbang dahulu daripada gelas L.

K

L

a.

Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. Didapati Gelas K tumbang dahulu daripada gelas L. (1 markah)

b.

Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). - Saiz tapak gelas K lebih kecil daripada gelas L. (1 markah)

c.

Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara saiz tapak dengan kestabilan gelas / tempoh masa gelas tumbang. (1 markah) Nyatakan : (i) Apa yang diubah (WTC) Luas / saiz tapak gelas (ii) (iii) Apa yang diukur (WTO/M) Kestabilan gelas / tempoh masa gelas tumbang

c.

d.

Apa yang ditetapkan (WTKS) Jenis gelas / ketinggian gelas / berat gelas (3 markah) Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? - Semakin / jika bertambah luas tapak gelas, semakin / maka bertambah kestabilan gelas - Semakin / Jika bertambah luas tapak gelas, semakin / maka bertambah tempoh masa gelas tumbang. (1 markah) Ketinggian juga mempengaruhi kestabilan objek

e.

Nyatakan satu hubungan antara (relationship between) dua maklumat daripada penyataan di atas. Semakin bertambah ketinggian objek, semakin berkurang kestabilan objek. (1 markah)

5. . Seorang murid menjalankan satu penyiasatan untuk mengetahui siaz bayang-bayang apabila jarak antara lampu suluh dan bola besi diubah. Keputusan penyiasatan seperti rajah di bawah.

a.

Apakah tujuan (aim) penyiasatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara jarak objek dari lampu suluh dengan saiz bayang-bayang. (1 markah)

b.

Nyatakan dua maklumat yang perlu dikumpul (two imformation gathrered) daripada penyiasatan di atas? i. ii. Jarak objek dari lampu suluh Saiz bayang-bayang (1 markah)

c.

Ramalkan saiz bayang-bayang jika jarak objek dari sumber cahaya ialah 15 cm. Lebih kecil daripada jarak 10 cm / paling kecil / sangat kecil (1 markah)

d.

Apakah kesimpulan (conclusion) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? Jika bertambah jarak objek dari lampu suluh, maka berkurang saiz bayang-bayang (1 markah) Jarak antara objek dengan skrin juga mempengaruhi saiz bayangbayang

e.

Apakah hubungan antara (relationship between) dua maklumat daripada penyataan di atas? Semakin / Jika bertambah jarak objek dari skrin, semakin / maka bertambah saiz bayangbayang (1 markah)

6. Rajah menunjukkan maklumat yang dikumpul oleh seorang murid dalam satu penyiasatan.Tarikh mengikut takwim Qamari 4 haribulan 10 haribulan 15 haribulan 20 haribulan 25 haribulan

Saiz fasa bulan

a.

Apakah tujuan (aim) penyiasatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara tarikh mengikut takwim qamari dengan saiz fasa bulan (1 markah)

b.

Apakah corak (trend) perubahan saiz fasa bulan sepanjang tempoh penyiasatan ini? Menaik dan menurun (1 markah)

c.

Berdasarkan rajah di atas, apakah dua maklumat (two information gathered) yang perlu dikumpul? i. ii. Tarikh mengikut takwim Qamari Saiz fasa bulan (1 markah)

c.

Apakah kesimpulan (conclusion) yang boleh dibuat daripada penyaisatan ini? - .Semakin bertambah tarikh, semakin bertambah saiz fasa bulan hingga hari ke 15, kemudian saiz fasa bulan berkurang. - Saiz fasa bulan paling besar pada hari ke 15. - Saiz fasa bulan paling kecil pada hari ke 4 dan ke 25. (1 markah) Pada malam 15 hari bulan Takwim Qamari, bulan tidak kelihatan.

d.

Nyatakan dua sebab (reason) berdasarkan pemerhatian ini. i. . Gerhana bulan

ii. Bulan dilindungi awan/ hari hujan (1 markah)

7. Sehelai sapu tangan yang lembab telah dibiarkan kering dan beratnya dicatat setiap satu jam selama 5 jam. Keputusan adalah seperti jadual di bawah.

Waktu 9.00 pagi 10.00 pagi 11.00 pagi 12.00 tengah hari 1.00 petang

Berat sapu tangan /g 180 171 161 150 138

a.

Nyatakan sebab (reason) tentang pengurangan berat sapu tangan tersebut. Air dalam sapu tangan telah tersejat / menjadi wap air // Berlaku proses penyejatan. (1 markah)

b.

Ramalkan berat sapu tangan tersebut pada pukul 3.00 petang. 111 g (1 markah)

c.

Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara waktu dengan berat sapu tangan. (1 markah)

d.

Nyatakan : (i) (ii)

Apa yang diubah (WTC) - Waktu Apa yang diukur (WTO/M) Berat sapu tangan (2 markah)

e.

Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? Semakin / Jika bertambah waktu , semakin / maka berkurang berat sapu tangan. (1 markah) Apakah hubungan antara (relationship between) kelajuan angin dengan tempoh masa tuala kering.

f.

Semakin / Jika bertambah kelajuan angin , semakin / maka berkurang masa tuala kering. (1 markah)

8.

Sekumpulan murid menjalankan eksperimen tentang pertumbuhan microorganism. Mereka merenjis tiga keping roti dengan jumlah air yang berbeza.

Tompok hitam

Tompok hitam

A 5 titik air a.

B 15 titik air

C 25 titik air

Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. Di dapati Saiz tompok hitam / kulat roti Clebih besar daripada roti A dan B (1 markah)

b.

Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). - Kerana roti C lebih lembab daripada A dan B - Kerana roti C dititik lebih banyak air menyebabkan ia lebih lembab . (1 markah)

c.

Apakah tujuan (aim) penyaisatan di atas? Untuk mengkaji hubungan antara bilangan titik air/jumlah air yang direnjis pada roti dengan saiz tompok hitam/saiz kulat. (1 markah) Nyatakan : (i) Apa yang diubah (WTC) - Jumlah titisan air direnjis (ii) (iii) Apa yang diukur (WTO/M) - Saiz tompok hitam / kulat Apa yang ditetapkan (WTKS) Jenis roti / tempat roti disimpan

c.

d.

(3 markah) Apakah kesimpulan (conclusian) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? Semakin bertambah jumlah titisan air direnjis, semakin bertambah saiz tompok hitam. (1 markah) Apakah corak (trend) perubahan saiz kulat?

e.

Bertambah / meningkat / menaik (1 markah)

9.

Satu penyiasatan telah dijalankan tentang saiz lembu kandang Pak Abu dengan saiz lembu di kandang Pak Samad. Kedua- dua lembu adalah sama umur dan baka. Selepas 4 bulan, saiz lembu adalah seperti rajah di bawah.

Lembu Pak Abu

Lembu Pak Samad

a.

Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. Lembu Pak Samad lebih besar daripada Pak ABU. (1 markah)

b.

Nyatakan satu sebab (reason) berdasarkan pemerhatian anda di (a). - Kerana lembu Pak Samad mendapat lebih banyak makanan daripada lembu Pak Abu - Kerana kandang lembu Pak Samad lebih besar daripada Pak Abu. - Kerana lembu di kandang Pak Samad lebih sedikit berbanding Pak Abu. (1 markah)

c.

Nyatakan pemerhatian lain (other observation) untuk menyokong sebab (reason ) anda di (b) Lembu Pak Samad lebih berat / Aktif / banyak susu berbanding Pak Abu (1 markah)

d.

kesimpulan (conclusion) yang boleh dibuat daripada penyiasatan di atas? Semakin bertambah jumlah makanan, semakin bertambah saiz lembu (1 markah) Saiz lembu juga bergantung kepada bilangan lembu di dalam kandang.

e.

Nyatakan satu hubungan antara (relationship between) dua maklumat daripada penyataan di atas. Semakin bertambah bilangan lembu di dalam kandang, semakin berkurang saiz lembu. ( 1 markah)

10.

Jadual di bawah menunjukkan bilangan langkah kaki bgi 3 orang murid tahun 6 untuk jarak sejauh 100 meter. Murid Rahmat Syahirah Izzati Bilangan langkah kaki 170 200 275

a.

Nyatakan satu pemerhatian (observation) daripada rajah di atas. - Di dapati Bilangan langkah kaki Izzati lebih banyak daripada Rahmat dan Syahirah. - Bilangan langkah kaki Izzati paling banyak. (1 markah) Nyatakan satu sebab (reason) tentang perbezaan bilangan langkah kaki antara Izzati dan Rahmat. Kerana Izzati lebih rendah / langkahnya lebih kecil daripada Rahmat dan Syahirah (1 markah) Nyatakan dua maklumat perlu di kumpul (one information gathered). i. Ketinggian Murid ii. Bilangan langkah kaki (1 markah) Nyatakan satu hubungan antara (relationship between) dua maklumat daripada penyataan di atas. Semakin / Jika ketinggian murid berkurang, semakin / maka bilangan langkah kaki bertambah ( 1 markah) Saiz badan mempengaruhi saiz kaki seseorang

b.

c.

d.

e.

Nyatakan satu kesimpulan (conclusion) berdasarkan penyataan di atas. Semakin / Jika saiz badan bertambah, semakin / maka saiz kaki seseorang bertambah (1 markah)

11.

Rajah di bawah menunjukkan empat bola besi yang berbeza saiznya dipanaskan selama 5 minit. Bola besi

Kemudian, setiap bola besi dimasukkan ke dalam empat bikar P, Q, R dan S yang mengandungi isipadu air yang sama dengan suhu awalnya masing-masing 28 C.

Bikar P Bikar Q Bikar R Bikar S Jadual di bawah menunjukkan suhu air di dalam bikar P, Q, R dan S yang direkodkan selepas 5 minit. Bikar Suhu air selepas 5 minit / C a. Apakah tujuan (aim) penyiasatan ini? Untuk mengkaji hubungan antara saiz bola besi dengan suhu air selepas direndam bola besi (1 markah) b. Berikan sebab (reason) perbezaan suhu air di dalam bekas S berbanding suhu air bekas P, Q dan R. - Kerana bola besi S paling / lebih banyak menyerap haba daripada P, Q dan R. - Kerana bola besi S lebih besar dan menyerap lebih banyak haba. (1 markah) State: i. What is changed (Apa yang diubah) : Saiz bola besi P 35 Q 42 R 50 S 59

c.

d.

ii. What is kept the same (di tetapkan) :Suhu air selepas dimasukkan bola besi (2 markah) Apakah kesimpulan (conclusion) penyiasatan di atas? Semakin bertambah saiz bola besi, semakin bertambah suhu air selepas dimasukkan bola besi (1 markah) Sekumpulan murid menjalankan penyiasatan tentang pembentukan bayang-bayang objek X. Mereka ingin menyiasat tentang arah dan panjang bayang-bayang pada waktu yang berbeza. i. ii. iii. iv. Pada pukul 8.00 pagi, arah bayang-bayang menghala ke barat dan panjangnya 6 meter. Mereka mengulangi penyaisatan pada pukul 10.00 pagi dan mendapati panjang bayang-bayang 4 meter sementara arah bayang-bayang menghala ke barat. Pada pukul 12.00 tengah hari, tiada pembentukan bayang-bayang. Mereka mengulangi penyiasatan pada pukul 2.00 petang dan mendapati arah bayang-bayang menghala ke timur. Panjang bayang-bayang 4 meter.

12.

a.

Berrdasarkan penyiasatan di atas, nyatakan dua maklumat perlu dikumpul. (two information gathered) i. ii. Waktu Panjang bayang-bayang / arah bayang-bayang (1 markah)

b.

Ramalkan panjang bayang-bayang pada pukul 4.00 petang. 6 meter (1 markah) Nyatakan corak (trend) perubahan panjang bayang-bayang berdasarkan penyiasatan. Menurun dan menaik (1 markah)

c.

d.

Apakah kesimpulan (conclusion) yang boleh dibuat daripada penyiasatan ini? - Semakin bertambah waktu semakin berkurang panjang bayang-bayang sehingga pukul 12.00 tengah hari, kemudian panjang bayang-bayang bertambah. - Bayang-bayang mengarah ke Barat pada waktu pagi dan mengarah ke Timur pada waktu petang. - Tiada bayang-bayang yang terbentuk pada pukul 12.00 tengah hari (1 markah) Waktu 8.00 pagi 10.00 pagi Arah bayang-bayang Barat Barat Panjang bayang-bayang (m) 6 4

12.00 t/hari 2.00 petang 4.00 petang

Timur

0 4