arahan ketua pengarah bil 1 tahun 2007

51
PERATURAN PEGAWAI KANAN DAN PEGAWAI BOMBA MENINGGALKAN NEGERI/DAERAH/KAWASAN JAGAAN

Upload: manzaman6908

Post on 25-Jul-2015

204 views

Category:

Documents


2 download

TRANSCRIPT

Page 1: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PERATURAN PEGAWAI KANAN DAN PEGAWAI BOMBA MENINGGALKAN

NEGERI/DAERAH/KAWASAN JAGAAN

Page 2: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

TUJUAN

Perintah Tetap ini bertujuan untuk mengawalseliakeluaran Pengarah Negeri, Timbalan Pengarah Negeri,Penolong Pengarah Negeri, Penguasa Zon, PengawaiPenjaga Balai dan semua Pegawai Kanan Bomba sertaPegawai Bomba meninggalkan Negeri Jagaan/ Daerah Zon/Kawasan Jagaan Balai dengan berkesan.

Page 3: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

LATAR BELAKANG

Pengarah Negeri meninggalkan negeri yang ia dilantiktanpa pengetahuan dan kelulusan Ketua Pengarah.

Timbalan Pengarah Negeri meninggalkan negeri padaketika Pengarah Negeri tidak berada di dalam negeri tanpapengetahuan dan kebenaran Pengarah Negeri;

Penolong Pengarah Negeri, Pegawai Kanan Bomba danPegawai Bomba yang bertugas di Ibu Pejabat, JabatanBomba dan Penyelamat (IP JBPN) meninggalkan negeritanpa kawalan dan penyelarasan yang berkesan.

Page 4: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Penguasa Zon bagi Sabah dan Sarawak juga didapatimeninggalkan daerah zon masing-masing tanpakawalan dan penyelarasan yang berkesan.

Pegawai Penjaga Balai juga didapati meninggalkankawasan jagaan balai masing-masing tanpapengetahuan dan kebenaran Pengarah Negeri.

Page 5: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Kecemasan yang melibatkan kebakaran atau bencanakhususnya yang berlaku di hujung minggu hanyadikendalikan/dihadiri oleh pegawai operasi diperingkat bawahan.

Pengarah Negeri dan Timbalan Pengarah Negeri sertaPegawai Kanan Bomba sukar dihubungi di hujungminggu.

Page 6: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Hujung minggu adalah hari kelepasan bagi PengarahNegeri. Walau bagaimanapun, semua PengarahNegeri tidak boleh meninggalkan negeri yang iadilantik tanpa pengetahuan dan kelulusan KetuaPengarah.

Hujung minggu adalah hari kelepasan bagi TimbalanPengarah Negeri, Penolong Pengarah Negeri danpegawai kanan bomba yang bertugas di IP JBPN.Walau bagaimanapun, kelepasan ini tidakmembolehkan mereka keluar meninggalkan negeriyang ia dilantik tanpa pengetahuan dan kelulusanPengarah Negeri.

Page 7: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Hujung minggu adalah hari kelepasan bagi PegawaiPenjaga Balai. Walaubagaimana pun, semua PegawaiPenjaga tidak boleh keluar meninggalkan kawasanjagaan balai yang ia dilantik tanpa pengetahuan dankelulusan Pengarah Negeri.

Page 8: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Tafsiran:

“Ketua Pengarah” ertinya Ketua Pengarah PerkhidmatanBomba yang dilantik menurut seksyen 3(2) Akta 341;

“Timbalan Ketua Pengarah” ertinya Timbalan KetuaPengarah Perkhidmatan Bomba yang dilantik menurutseksyen 3(2) Akta 341;

“Penolong Ketua Pengarah” ertinya Penolong KetuaPengarah Perkhidmatan Bomba yang dilantik menurutseksyen 3(2) Akta 341;

“Pengarah” termasuklah Pengarah Negeri;

Page 9: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Pengarah Negeri” ertinya Pengarah PerkhidmatanBomba yang dilantik menurut seksyen 3(2) Akta 341;

“Timbalan Pengarah Negeri” ertinya Timbalan kepadaPengarah Negeri bagi sesuatu negeri di dalam negaraMalaysia;

“Penolong Pengarah Negeri” ertinya Penolong kepadaPengarah Negeri bagi sesuatu negeri di dalam negaraMalaysia;

Page 10: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Penguasa Zon” ertinya Pegawai Kanan Bomba yangmengetuai Perkhidmatan Bomba bagi zon-zon KotaKinabalu, Sandakan, Tawau dan Keningau bagi NegeriSabah dan Zon Kuching, Miri, Sibu dan Bintulu bagiNegeri Sarawak ;

“Pegawai Penjaga Balai” ertinya Pegawai Bomba yangmengetuai Perkhidmatan Bomba bagi sesuatu kawasanjagaan balai bomba;

Page 11: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Pegawai Kanan Bomba” ertinya seseorang Pegawai dariapa-apa pangkat dari dan termasuk Ketua Pengarah dan kebawah hingga termasuk Penolong Penguasa;

“Pegawai Bomba” ertinya orang yang diguna khidmatdalam Jabatan Perkhidmatan Bomba bagi melaksanakantugas-tugas yang pada melaksanakan dia dikehendaki ataudibenarkan memakai pakaian seragam;

“Kawasan” ertinya had kawasan bertanggungjawab;

Page 12: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Kawasan Jagaan Balai” ertinya had kawasan jagaan bagisesuatu balai bomba;

“Negeri Jagaan” ertinya had sesuatu negeri di dalamMalaysia;

“Daerah Zon” ertinya had daerah zon bagi Kota Kinabalu,Tawau, Keningau dan Sandakan bagi Sabah, dan Kuching,Sibu, Bintulu dan Miri bagi negeri Sarawak;

Page 13: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Tugas Rasmi” ertinya tugas hakiki pegawai atau tugasjabatan dan meninggalkan tugas setelah mendapatkebenaran dari Ketua Jabatan. Tafsiran ini bolehdiperluaskan skopnya melalui penafsiran tugas rasmidalam Arahan Pengurusan Bilangan 1, 1998 Jabatan BombaDan Penyelamat Malaysia;

“Hari Kelepasan Am” ertinya hari kelepasan bagiMalaysia;

Page 14: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Hujung Minggu” ertinya hari Sabtu dan Ahad bagisemua negeri di Malaysia kecuali bagi Kedah, Kelantandan cuti tidak berekod;

“Sentiasa berada dalam Negeri Jagaan yang iadilantik” ertinya berada di pejabat pada waktu pejabatdan berada di dalam negeri yang ia dilantik pada waktuluar pejabat, hujung minggu dan hari kelepasan Am;

Page 15: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

“Sentiasa berada di dalam Daerah Zon yang iadilantik” ertinya berada di pejabat pada waktu pejabatdan berada di dalam daerah zon yang ia dilantik padawaktu luar pejabat, hujung minggu dan hari kelepasanAm;

“Sentiasa berada di dalam kawasan jagaan balai yangia dilantik” ertinya berada di pejabat pada waktu pejabatdan berada di dalam kawasan jagaan balai yang ia dilantikpada waktu luar pejabat, hujung minggu dan harikelepasan Am;

Page 16: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PENJALANAN KUASA-KUASA DAN PELAKSANAAN TUGAS-TUGAS

Perlantikan Pengarah Negeri, adalah menurut seksyen3 (3) Akta 341 dan telah diwartakan menurut seksyen 3(4) akta yang sama. Beliau bertanggungjawabsepenuhnya mewakili Ketua Pengarah, JBPM sepertimana menurut seksyen 7, akta yang sama. Oleh itu,adalah menjadi tugas dan tanggungjawab setiapPengarah JBPN berada didalam Negeri Jagaan yang iadi lantik.

Page 17: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Samb..

Timbalan Pengarah Negeri, adalah bertanggungjawab mewakili Pengarah Negeri bagi negeri yang dilantik di dalam melaksanakan tugas-tugas jabatan menurut seksyen 5, Akta 341. Oleh itu, adalah menjadi tugas dan tanggungjawab setiap Timbalan Pengarah Negeri berada didalam Negeri Jagaan yang ia di lantik.

Page 18: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Penolong Pengarah Negeri, adalah bertanggungjawabmewakili Pengarah Negeri bagi negeri yang dilantik didalam melaksanakan tugas-tugas jabatan menurutseksyen 5, Akta 341. Oleh itu, adalah menjadi tugasdan tanggungjawab setiap Penolong Pengarah Negeriberada didalam Negeri Jagaan yang ia di lantik.

Page 19: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Penguasa Zon, bagi zon, adalah bertanggungjawabmewakili Pengarah Negeri bagi zon yang ia dilantik didalam melaksanakan tugas-tugas jabatan menurutseksyen 5, Akta 341. Oleh itu, adalah menjadi tugasdan tanggungjawab setiap Penguasa Zon beradadidalam daerah zon yang ia di lantik.

Page 20: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Ketua Balai adalah bertanggungjawab mewakiliPengarah Negeri bagi balai yang dilantik di dalammelaksanakan tugas-tugas jabatan menurut seksyen 5,Akta 341. Oleh itu, adalah menjadi tugas dantanggungjawab setiap Ketua Balai berada didalamkawasan Jagaan balai yang ia di lantik.

Page 21: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bomba yangbertugas di IP JBPN, adalah bertanggungjawabmewakili Pengarah Negeri bagi negeri / daerah /kawasan yang ia dilantik di dalam melaksanakantugas-tugas jabatan menurut seksyen 5, Akta 341. Olehitu, adalah menjadi tugas dan tanggungjawab setiapPegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bomba beradadidalam Negeri Jagaan / daerah zon / kawasan JagaanBalai (mana yang berkenaan) yang ia di lantik.

Page 22: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bomba yangbertugas di Balai Bomba adalah bertanggungjawabmewakili Ketua Balai bagi balai yang dilantik di dalammelaksanakan tugas-tugas jabatan menurut seksyen 5,Akta 341. Oleh itu, adalah menjadi tugas dantanggungjawab setiap Pegawai Kanan Bomba danPegawai Bomba sentiasa berada didalam kawasanJagaan balai yang ia di lantik.

Page 23: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pengarah Negeri hendaklah sepanjang masamempastikan Timbalan Pengarah Negeri, PenolongPengarah Negeri adalah bertanggungjawab mewakiliPengarah Negeri bagi negeri yang dilantik di dalammelaksanakan tugas-tugas jabatan menurut seksyen 5,Akta 341. Oleh itu, adalah menjadi tugas dantanggungjawab setiap Timbalan Pengarah Negeriberada didalam Negeri Jagaan yang ia di lantik.

Page 24: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pengarah Negeri hendaklah sepanjang masamempastikan Penguasa Zon, Pegawai Kanan Bombadan Pegawai Bomba yang bertugas di zon hendaklahsentiasa berada di dalam daerah zon yang dilantik.

Page 25: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pengarah Negeri hendaklah sepanjang masamempastikan Ketua Balai, Pegawai Kanan Bombadan Pegawai Bomba yang bertugas di Balai Bomba danPenyelamat hendaklah sentiasa berada di dalamkawasan jagaan balai yang dilantik.

Page 26: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pengarah Negeri hendaklah sepanjang masamempastikan Timbalan Pengarah Negeri sentiasaberada di dalam negeri jagaan yang ia dilantik semasaketiadaan beliau.

Page 27: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pengarah Negeri yang tidak mempunyai TimbalanPengarah Negeri tetapi melantik mana-mana pegawaiyang paling kanan menanggung tugas PengarahNegeri mempastikan pegawai berkenaan sentiasaberada di dalam negeri jagaan yang ia dilantik semasaketiadaan beliau.

Page 28: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PERATURAN YANG MEMBOLEHKAN KELUARAN KE LUAR

NEGERI/DAERAH/KAWASAN JAGAAN

Seseorang Pengarah Negeri, dibenarkan meninggalkan negeri jagaan yang dilantik apabila;

1. Melaksanakan tugas rasmi atau

2. Memperolehi cuti rehat dan mendapat kebenaranmeninggalkan negeri jagaan berdasarkan dalamBorang Permohonan Cuti Rehat.

3. Melaksanakan tugas rasmi diluar negeri jagaandengan menggunakan Borang Bertugas Di LuarKawasan Negeri ( Satu Minggu sebelummeninggalkan kawasan)

Page 29: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

4. Kelulusan permohonan melaksanakan tugas rasmidi luar negeri jagaan akan dimaklum melaluikeratan JAWAPAN DI ATAS PERMOHONANatau budi bicara Ketua Pengarah.

5. Jika tak terima keratan JAWAPAN DI ATASPERMOHONAN anggap permohonan tidak diluluskan.

Page 30: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Apabila Pengarah Negeri meninggalkan negeri jagaanmaka Tim. Pengarah Negeri akan ambil alih tugas danbeliau tak boleh meninggalkan negeri selama manabeliau ambil alih tugas berkenaan.

Bagi negeri yang tiada Tim. Pengarah Negeri, mana-mana Pen. Pengarah Negeri boleh ambil alih tugas dantanggungjawab Pengarah Negeri dengan mendapatkelulusan Ketua Pengarah.

Page 31: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Seseorang Timbalan Pengarah Negeri, PenolongPengarah Negeri, Pegawai Kanan Bomba dan Pegawaiyang bertugas di IP JBPN dibenarkan meninggalkannegeri jagaan yang ia dilantik apabila;

1. Melaksanakan tugas rasmi atau

2. Memperolehi cuti rehat dan mendapat kebenaranmeninggalkan negeri jagaan berdasarkan dalamBorang Permohonan Cuti Rehat.

3. Melaksanakan tugas rasmi diluar negeri jagaandengan menggunakan Borang Bertugas Di LuarKawasan Negeri ( Satu Minggu sebelummeninggalkan kawasan)

Page 32: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

4. Kelulusan permohonan melaksanakan tugas rasmi diluar negeri jagaan akan dimaklum melalui keratanJAWAPAN DI ATAS PERMOHONAN atau budi bicaraPengarah Negeri.

5. Jika tak terima keratan JAWAPAN DI ATASPERMOHONAN anggap permohonan tidak diluluskan.

Page 33: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Apabila Timbalan Pengarah Negeri meninggalkannegeri jagaan maka mana-mana Penolong PengarahNegeri akan ambil alih tugas dan beliau tak bolehmeninggalkan negeri selama mana beliau ambil alihtugas berkenaan.

Bagi negeri yang tiada Penolong Pengarah Negeri,mana-mana Pegawai Bomba terkanan boleh ambil alihtugas dan tanggungjawab Timbalan Pengarah Negeridengan mendapat kelulusan Pengarah Negeri. Pegawaiberkenaan tak boleh meninggalkan negeri jagaanselama mana beliau ambil alih tugas itu.

Page 34: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Apabila Penolong Pengarah Negeri dibenarkanmeninggalkan negeri, mana-mana Pegawai Bombayang paling kanan dalam bahagian/unit hendaklahambil alih tugas dan tanggungjawab serta tak bolehmeninggalkan negeri jagaan selama mana beliauambil alih tugas itu.

Seseorang Penguasa Zon yang bertugas di daerah Zondi Sabah dan Sarawak dibenarkan meninggalkandaerah Zon yang ia dilantik apabila;

Page 35: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

1. Melaksanakan tugas rasmi atau

2. Memperolehi cuti rehat dan mendapat kebenaranmeninggalkan daerah zon jagaan berdasarkan dalamBorang Permohonan Cuti Rehat.

3. Melaksanakan tugas rasmi diluar negeri jagaandengan menggunakan Borang Bertugas Di LuarKawasan Negeri ( Satu Minggu sebelummeninggalkan zon)

4. Kelulusan permohonan melaksanakan tugas rasmi diluar negeri jagaan akan dimaklum melalui keratanJAWAPAN DI ATAS PERMOHONAN atau budi bicaraPengarah Negeri.

5. Jika tak terima keratan JAWAPAN DI ATAS PERMOHONAN anggap permohonan tidak diluluskan.

Page 36: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Apabila Penguasa Zon dibenarkan meninggalkandaerah yang ia dilantik, mana-mana Pegawai Bombayang paling kanan akan ambil alih tugas dan beliautak boleh meninggalkan daerah zon selama manabeliau ambil alih tugas berkenaan.

Seseorang Ketua Balai dibenarkan kawasan jagaanbalai yang ia dilantik apabila;

1. Melaksanakan tugas rasmi atau

2. Memperolehi cuti rehat dan mendapat kebenaranmeninggalkan kawasan jagaan balai berdasarkandalam Borang Permohonan Cuti Rehat.

3. Melaksanakan tugas rasmi diluar kawasan jagaan balaidengan menggunakan Borang Bertugas Di LuarKawasan Negeri ( Satu Minggu sebelum )

Page 37: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

4. Kelulusan permohonan melaksanakan tugas rasmi diluar negeri jagaan akan dimaklum melalui keratanJAWAPAN DI ATAS PERMOHONAN atau budi bicaraPengarah Negeri.

5. Jika tak terima keratan JAWAPAN DI ATASPERMOHONAN anggap permohonan tidak diluluskan.

Page 38: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Apabila Ketua Balai dibenarkan meninggalkankawasan jagaan balai, mana-mana Pegawai Bombayang paling kanan dalam bahagian/unit hendaklahambil alih tugas dan tanggungjawab serta tak bolehmeninggalkan kawasan jagaan balai selama manabeliau ambil alih tugas itu.

Page 39: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PERATURAN YANG DITETAPKAN

Pengarah Negeri yang melaksanakan Tugas Rasmi diluar negeri yang ia dilantik atau cuti rehat yangmemerlukan meninggalkan negeri jagaan perlumendapat sokongan Timbalan Ketua PengarahOperasi sebelum mendapat kelulusan Ketua Pengarah.

Sekiranya Ketua Pengarah bertugas diluar negara ataubercuti rehat, kelulusan perlu diperolehi daripadaTimbalan Pengarah Operasi atau mana-mana Pegawaikanan yang dilantik menanggung tugas KetuaPengarah.

Page 40: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Timbalan Pengarah Negeri yang melaksanakan TugasRasmi di luar negeri yang ia dilantik atau cuti rehatyang memerlukan meninggalkan negeri jagaan perlumendapat mendapat kelulusan Pengarah Negeri.

Penolong Pengarah Negeri yang melaksanakan TugasRasmi di luar negeri yang ia dilantik atau cuti rehatyang memerlukan meninggalkan negeri jagaan perlumendapat sokongan Timbalan Pengarah Negerisebelum mendapat kelulusan Pengarah Negeri.Timbalan Pengarah Negeri berkuasa memberikelulusan sekiranya Pengarah Negeri tiada dalamnegeri jagaan.

Page 41: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pegawai Kanan Bomba yang bertugas di IP JBPN yangmelaksanakan Tugas Rasmi di luar negeri yang iadilantik atau cuti rehat yang memerlukanmeninggalkan negeri jagaan perlu mendapatsokongan Penolong Pengarah Negeri sebelummendapat kelulusan Pengarah Negeri atau TimbalanPengarah Negeri sekiranya sekiranya Pengarah Negeritiada dalam negeri jagaan.

Penguasa Zon yang melaksanakan Tugas Rasmi di luardaerah zon yang ia dilantik atau cuti rehat yangmemerlukan meninggalkan daerah zon perlumendapat sokongan Timbalan Pengarah Negerisebelum mendapat kelulusan Pengarah Negeri atauTimbalan Pengarah Negeri sekiranya sekiranyaPengarah Negeri tiada dalam negeri jagaan.

Page 42: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bomba yangbertugas di pejabat daerah zon yang melaksanakanTugas Rasmi di luar daerah zon yang ia dilantik ataucuti rehat yang memerlukan meninggalkan daerah zonperlu mendapat kelulusan Penguasa Zon.

Pegawai Bomba yang bertugas di IP JBPN yangmelaksanakan Tugas Rasmi di luar negeri yang iadilantik atau cuti rehat yang memerlukanmeninggalkan negeri jagaan perlu mendapatkelulusan Penolong Pengarah Negeri.

Page 43: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Ketua Balai yang melaksanakan Tugas Rasmi di luarkawasan jagaan balai ia dilantik atau cuti rehat yangmemerlukan meninggalkan kawasan jagaan balaiyang ia dilantik perlu mendapat sokongan TimbalanPengarah Negeri untuk kelulusan Pengarah Negeriatau Timbalan Pengarah Negeri sekiranya PengarahNegeri tiada dalam negeri jagaan.

Pegawai Bomba yang bertugas di Balai Bomba danPenyelamat yang melaksanakan Tugas Rasmi di luarkawasan jagaan balai yang ia dilantik atau cuti rehatyang memerlukan meninggalkan kawasan jagaanbalai perlu mendapat kelulusan Ketua Balai.

Page 44: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PENYEDIAAN LAPORAN BULANAN MENINGGALKAN

NEGERI/DAERAH/KAWASAN JAGAAN

Penyediaan Laporan Bulanan meninggalkan NegeriJagaan/Daerah/Zon/Kawasan Jagaan Balai hendaklahdibuat setiap bulan dan diterima pada atau sebelum 10hari bulan pada setiap bulat dengan menggunakanformat laporan seperti yang diedarkan ke negeri-negeri.

Page 45: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Pengarah Negeri hendaklah mengemukakan laporan kepada Ketua Pengarah.

Timbalan Pengarah Negeri hendaklah mengemukakan laporan kepada Pengarah Negeri.

Penolong Pengarah Negeri hendaklah mengemukakan laporan kepada Pengarah Negeri.

Pegawai Kanan Bomba dan pegawai Bomba yang bertugas di IP JBPN hendaklah mengemukakan laporan kepada Timbalan Pengarah Negeri.

Page 46: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

Ketua Balai hendaklah mengemukakan laporankepada Pengarah Negeri dan satu salinan kepadaPenguasa Zon.

Pegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bomba yangbertugas di Balai Bomba hendaklah mengemukakanlaporan kepada Ketua Balai.

Penguasa Zon hendaklah mengemukakan laporankepada Pengarah Negeri.

Pegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bomba yangbertugas di Pejabat Zon hendaklah mengemukakanlaporan kepada Penguasa Zon.

Page 47: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PEMATUHAN

Semua Pegawai Kanan Bomba dan Pegawai Bombaadalah di kehendaki mematuhi Perintah TetapOperasi Bilangan 1 Tahun 2007 ini. Kegagalanmematuhi perintah ini merupakan satu kesalahan(Kelakuan dan Tatatertib)

Page 48: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PENGECUALIAN

Peraturan di para 5 dan 6 ini dikecualikan apabilaKetua Pengarah mengarahkan mana-mana PegawaiKanan Bomba dan Pegawai Bomba melaksanakantugas dalam masa segera. Walaubagaimana pun,pengisian borang di para 5 perlu bila kembali darimenjalankan tugas tersebut.

Page 49: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PEMBATALAN

Dengan adanya Arahan Ketua Pengarah Bil 1/2007 ini, maka ;

Perintah Tetap Bil 2/1986

Surat Arahan Ketua Pengarah Bilangan JBPM: AM/013/2/1 Jld 2 (05)

Lain-lain Arahan atau Perintah yang bersamaan.

Page 50: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

TARIKH BERKUATKUASA

Perintah Tetap Operasi Bilangan 1 Tahun 2007 iniberkuatkuasa mulai dari tarikh ianya ditandatanganioleh Ketua Pengarah (18 Jun 2007).

Page 51: Arahan Ketua Pengarah Bil 1 Tahun 2007

PENUTUP

Ketua Pengarah berhak untuk meminda perintah inidari masa ke semasa. Adalah diharapkan denganadanya perintah ini, keluaran Pengarah Negeri,Timbalan Pengarah Negeri, Penolong PengarahNegeri, Penguasa Zon, Ketua Balai dan semua PegawaiKanan Bomba serta Pegawai Bomba meninggalkanNegeri Jagaan/Daerah Zon/Kawasan Jagaan Balaidapat dikawalselia dengan lebih berkesan.