btm7ukm2015.files.wordpress.com · web view14 prinsip pembelajaran multimedia 1. prinsip...

Post on 03-Apr-2018

233 Views

Category:

Documents

2 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

Pembelajaran lebih berkesanapabila mesej multimedia direka bentuk secara konsistensejajar dengan cara minda manusia memproses maklumat

14 Prinsip Pembelajaran Multimedia

1. Prinsip Multimedia:Pembelajaran lebih berkesan apabila teks dan imej digandingkan bersama berbanding paparan teks sahaja atau gambar sahaja.

Baik Buruk

2. Prinsip Modaliti:Pembelajaran lebih berkesan apabila teks/imej atau imej berlabel disampaikan secara penceritaan berbanding paparan teks/imej atau teks berlabel di atas skrin sahaja.

Baik Buruk

3. Prinsip Melampau:Pembelajaran lebih berkesan apabila imej atau imej berlabel disampaikan secara penceritaan berbanding cara membaca teks panjang yang dipaparkan di atas skrin.

  Baik Buruk

4. Prinsip Padanan Ruang:Pembelajaran lebih berkesan apabila imej/animasi dengan teks dipadankan secara berdekatan berbanding cara padanan yang jauh dari aspek jarak atau waktu pada skrin.

Baik Buruk

5. Prinsip Padanan Masa:Pembelajaran lebih berkesan apabila imej/animasi dipadankan dengan penceritaan serentak berbandingan secara berturutan.

Baik Buruk

6. Prinsip Kesepaduan:Pembelajaran lebih berkesan apabila penceritaan, bunyi, imej, dan video yang tidak relevan disisih berbanding secara bercampur-aduk.

  Baik Buruk

7. Prinsip Interaktiviti:Pembelajaran lebih berkesan apabila audien diberi peluang mengawal berbanding ketiadaan peluang mengawal kadar penyampaian persembahan.

8. Prinsip Pemberian Isyarat:Pembelajaran lebih berkesan apabila presentasi disematkan dengan teks/suara yang memberi isyarat berbanding presentasi yang tidak memberi isyarat tentang organisasi persembahan tersebut.

Baik Buruk

No Signals

9. Prinsip Pembahagian:Pembelajaran lebih berkesan apabila presentasi multimedia dibahagi-bahagikan mengikut kesesuaian berbanding presentasi yang tidak mengikut kesesuaian kadar pembelajaran audien.

Baik Buruk

No Control

10. Prinsip pra-latihan:Pembelajaran lebih berkesan apabila pra-latihan diberikan kepada audien berbanding ketiadaan pra-latihan untuk audien memahami komponen presentasi (istilah dan ciri-ciri konsep utama).

Baik Buruk

No pre-training

11. Prinsip Personalisasi:Pembelajaran lebih berkesan apabila teks disampaikan dalam gaya perbualan berbanding penyampaian dalam gaya formal.

  12. Prinsip Suara:

Pembelajaran lebih berkesan apabila teks disampaikan dengan suara manusia beraksen standard berbanding suara mesin atau suara manusia beraksen asing.

13. Prinsip Imej:Pembelajaran tidak semestinya lebih berkesan malah mungkin tidak disenangi jika presentasi multimedia disertakan dengan imej penyampai di skrin yang sama.

  Baik Buruk

No narrator

14. Prinsip Perbezaan Individu:Unsur reka bentuk dalam presentasi multimedia lebih berkesan untuk audien berpengetahuan rendah berbanding audien berpengetahuan tinggi tentang hubungan teks,imej, animasi atau bunyi dalam presentasi multimedia

top related