teks ucapan pibg2015

Post on 16-Feb-2018

227 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

7/23/2019 teks ucapan pibg2015

http://slidepdf.com/reader/full/teks-ucapan-pibg2015 1/2

7/23/2019 teks ucapan pibg2015

http://slidepdf.com/reader/full/teks-ucapan-pibg2015 2/2

untuk menapai keemerlangan. Sepertimana yang kita sedia maklum# baha(amasalah s!sial yang melanda para belia kita sudah semakin runing. leh itu#ibubapa mestilah mampu mener!kai dunia gl!bal yang penuh abaran ini. Parabelia mestilah yakin pada diri sendiri dan mereka mestilah juga menjadipemandu dan penentu bangsa kerana pemuda pemudi adalah tiang negara. lehitu# para belia perlukan pende(asaan sikap dan tingkah laku serta mengamalkanbudaya yang sihat agar pemahaman agama dapat membimbing manusia kearah kebenaran dan mampu memberikan rasa kedamaian# kerukunan dankesejahteraan.

 Tuan-tuan$Puan-puan sekalian#

Kita merasa jijik dan amat apabila kita melihat di dada-dada dalam akhbar adaibubapa yang sanggup membuang bayinya di tempat-tempat a(am. Kitamenganggap baha(a perbuatan mereka itu adalah tidak berperikemanusiaan."amun# jikalau dibandingkan dengan ibubapa yang tidak menghantar anak-anakke sek!lah# masyarakat tidak pula menganggap ia adalah perbuatan yang tidak

berperikemanusiaan. 'alhal perbuatan tidak menghantar ataupun tidakmemberi pendidikan kepada anak adalah satu perbuatan yang kejam keranamasa depan anak-anak mereka tidak terjamin. /ika anak-anak tidak ada ilmupengetahuan bagaimana ia menempuh kehidupan pada masa akan datang yanglebih menabar.

Kita harus mempersiapkan generasi muda kita dengan berbagai kemahiranhidup dan ilmu pengetahuan agar anak-anak muda ini tidak menyimpangdaripada ita-ita perjuangan bangsanya sendiri. Kita juga tidak mahu anakbangsa kita dikatakan anak bangsa yang tidak tahu mengenang budi dan tidaktahu berterima kasih terhadap jasa baik dan peng!rbanan yang diberikan !lehibubapa# masyarakat dan kepimpinan negara.

Generasi muda harus diberikan pendedahan baha(a kemajuan# keamanan dankemakmuran yang kita (arisi hari ini bukan diper!lehi dengan ara yang mudahdan bersenang-lenang# tetapi dengan semangat dan perjuangan yang tinggi bagimempertahankan maruah# bangsa dan negara. Ingatlah# apa juga gaya dan!rak kehidupan belia hari ini# adalah melambangkan masa depan negara danbangsa kita akan datang.

 /usteru itu# adalah diharapkan dengan adanya seminar ibubapa# belia danbelia(anis pada hari ini# dapat memberikan kita sedikit sebanyak pengetahuandan kesedaran tentang pentingnya pendidikan dalam usaha membangun negara

emerlang. leh itu# saya merasmikan majlis ini.Sekian# terima kasih.

top related