enggan - psasir.upm.edu.mypsasir.upm.edu.my/id/eprint/50334/1/takut luahkan rasa cinta.pdfturut...

Post on 17-Aug-2019

231 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

I BESTARI HARlAN METROISHIN 2 JANUARI2017

Siswi dapat rasakansi dia ada perasaansama tapi enggan.

berterus terang

Saya menyukai seseorangdalam tempoh lama iaitusejak kami belajardiperingkat diploma hinggakini apabila melanjutkanpengajian ijazah sarjanamuda di institusi sarna.Perhubungan kami begitumesra,' baik dan saling -memerlukan antara satusama Iain.

Sayasedarperasaanini bukanlah biasa tapiturut wujud rasa rindudan cemburu jika melihatdia berbual dengan rakanperempuan Iain.Sayacuba menafikan perasaantapi ternyata memangmenyukainya. Caratingkah laku dan sikapnyamembuatkan saya senangapabila bekerjasama danbersahabat dengannya,

Menerusi usikan rakan,saya mendapati dia jugaseperti menyimpan.perasaan terhadap saya.Namun saya sedar diapemalu dan tidak mahuberterus terang. Saya berasatakut meluahkan perasaanpadahal rakan yang lainmeneadangkan untukberbuat demikian.

SEGANMelaka

Meluahkan perasaanterpendam yang berkaitandengan einta adalah sukarbuat segelintir orang. labukan hanya dipengaruhifaktor dalaman seseorangbahkan membabitkanfaktor persekitaran danbudaya.

Dalam masyarakatMelayu tradisional,budaya dan adat resamitu menjadi benteng kuatdalam peinbentukantingkah laku seseorangindividu. Faktor sosialbudaya penduduk setempatmenjadi garis panduan buatmasyarakat Timur. Namunfaktor budaya ini sudahmengalami perubahanarus pemodenan hinggabeberapa hal membabitkan

budaya IIlt~UJ,dUl

terbuka dan matang.Dalam isu ini, saya

memikirkan perasaantakut untuk meluahkanperasaan terhadap rakan itudisebabkan beberapa faktorsejagat. Antaranya risaujika hasrat hati ditolak. Jikaanda meluahkanperasaanterhadapnya namunditolak, ia adalah risikoyang perlu ditanggung'dengan pertimbanganemosi sendiri. Perasaanrnalu dan menyesalmungkin muneul jika anda .tidak bersedia dengansebarang kemungkinan.

Selain itu, terdapatjuga stigma yang negatifberkenaan kesediaanperempuan untukmemulakan perhubunganyang serius. la dikaitkandengan istilah perigimeneari timba. Jika andabenar -benar berasakansatu keperluan untukmendapatkan jawapandaripadanya, stigma itll{perlu dibuang. Namun perludiingat risikonya tetap ada.Sifat malu itu perlu dijagasebaik mungkin dan 'andahams bersedia.

Iika anda ragu -ragu danmasih takut meluahkanperasaan, perananorang tengah mungkindapatmembantu.Saya

pereaya anda mempunyaibeberapa orang rakanyang turut menyedarihal ini. Sarna ada iadikongsikan anda ataumereka saja meneka. Apapun situasinya bukanlah. menjadi hal keranaanda sudah mempunyai .petanda siapakah yangboleh dijadikan orangtengah. Sebaiknya pilihlahseseorang yang anda -pereaya danyakin dapatmembantu. Selidik dahulurakan yang bagaimanasesuai dijadikan orangtengah, Kemudian'mintabantuannya.

Anda juga boleh eubamendekatkan diri denganrakan lelaki itu denganeara bertanya khabar,bekerjasama jika berkaitandan mengambil berat. Andajuga boleh menyelidiktingkah lakunya seearaperlahan -Iahan supayalebih mengenali dirinya.Perhubungan yang kekaljuga bermula denganpersahabatan. Berikanlahdiri anda peluang untukmengenalinya denganlebih baik menerusi

. eara bersahabat terlebihdulu. Persahabatanini tidak sarna dengariperhubungan sedia ada, .ia lebih kepada prihatin,peka dan menunjukkan

sikap ambil berat. Seearatidak langsung ia mungkindapat memberikan sedikitgambaran atau getaran

, .positif dalam perhubunganitu.

Cara lain yang dapat .membantu adalah dengan _menuliskan surat atauperluahan perasaansecara bersahaja dan

. penuh keikhlasan. Andaboleh menyatakan tujuansebenar surat itu dan tidakterlalu mendesaknya untukmemberikan jawapan.Siapa sangka jika perluahaniru sebenarnya yangdinantikan olehnya. Jikasekalipun dia mungkin -. memberikan responsebaliknya, anda sudahmelakukan hal yang.benar. Beri ruang kepadadiri untuk meluahkanperasaan dan mendapatkanjawapan daripadanya ..Selagi anda 'tidak beranirneluahkannya, selamaitulah anda.masih berteka-teki dengan perasaansendiri.: .

Istiqamah dan tawakalterhadap Allah atassegala tindakan yangingin dilakukan. Mohonpetuniuk dan hidayah-Nya supaya keputusandibuat adalah di bawahlindungan-Nya. Semogadapat membantu.

top related