buletin pembimbing anda motivasi diri di tempat...

Post on 30-May-2019

268 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

BULETIN PEMBIMBING ANDA

ISU KELUARAN

1) MOTIVASI DIRI DI TEMPAT KERJA

2) KETENANGAN

3) DIREKTORI WAKIL AKRAB / SPPSI

4) SINERGI OTAK KIRI DAN OTAK KANAN

5) GAMBAR

BULETIN BIL. 159/ JAN-FEB 2017

Sumber : Internet.

Motivasi diri di tempat kerja sememangnya amat diperlukan dalam dunia kerja yang kian pan-tas dan mencabar sekarang. Sama ada berkerja di dalam atau di luar pejabat semuanya me-merlukan motivasi. Bukan hanya kepada sektor perkerja swasta tetapi ianya kepada penjawat awam juga. Dengan cabaran yang kian meningkat dan tekanan yang tinggi untuk mencapai objektif atau sasaran yang ditetapkan, sudah tentunya tekanan kerja akan menyebabkan moti-vasi diri menurun dan ini boleh mempengaruhi produktiviti seorang perkerja. Ditambah pula dengan faktor lain seperti persekitaran pejabat dan rakan sekerja yang boleh menyebabkan penurunan motivasi diri seseorang. Jika motivasi kerja merosot dan menurun, ianya boleh mengakibatkan semangat kerja menurun dan mungkin menimbulkan tekanan kerja dan dikuatiri ianya mendatangkan masalah peribadi atau tekanan kepada diri sendiri dan keluarga.

Tetapi, sebelum perkara tersebut berlaku, sememangnya kita memerlukan motivasi diri untuk terus bersemangat sebagai pemangkin dalam menempuh dunia kerjaya ini. Justeru, beberapa tips motivasi kerja ingin dikongsikan dimana ianya mungkin boleh membantu untuk menjadi pendorong diri atau bersemangat semasa berkerja.

Momentum Awal dan Fokus

Ciptakan momentum awal dalam kerja seharian. Ianya penting untuk kekuatan seharian dan menyelesaikan kerja. Semangat berkerja sememangnya akan pudar apabila dilewat petang kerana fizikal dan mental seorang manusia akan turun. Momentum awal ini dapat membantu untuk menjadikan diri anda lebih fokus dan keazaman untuk menyiapkan kerja yang telah dirancang. Memotivasikan diri seawalnya di tempat kerja dapat membangkitkan semangat untuk menempuh tempoh masa dalam menyelesaikan kerja-kerja yang ditanggung seharian.

Gaji

Tidak dapat dinafikan gaji boleh manjadi salah satu pemangkin kepada motivasi kerja di pejab-at. Sebagai seorang yang beragama Islam, jika difikirkan kita berkerja kerana Allah S.W.T dan dianggap juga sebagai ibadah. Kita wajib mencari keberkatan dari segala kerja yang kita lakukan. Jika berkerja dengan tidak ikhlas, semestinya gaji yang diperolehi mungkin kurang keberkatannya juga. Pekerja berharap terdapat kenaikkan gaji setiap tahun selaras dengan tugas yang dilakukan. Gaji dapat menaikkan semangat seorang pekerja dan menjadi pen-dorong secara tidak langsung agar terus maju dan bersemangat dalam melaksanakan tugas seharian.

MOTIVASI DIRI DI TEMPAT KERJA

BULET IN BIL. 159/ JAN -FEB 2017 Mukasurat 2

Cita – Cita dan impian.

Bercita-citalah untuk peningkatan kerjaya anda di masa depan. Setiap orang mempunyai hasrat untuk menjadi lebih baik dan bertambah baik dari segi kehidupan dan diri. Tidak mungkin hanya duduk ditakuk yang lama.Cita-cita yang baru, membantu dalam meningkatkan motivasi diri di tempat kerja dan menambah keyakinan anda. Cita-cita akan menjadi pendorong atau pemangkin untuk terus berusaha dan maju seperti rakan sekerja yang lain. Pastinya kita masih ingat bagaimana semasa masih seorang pelajar, kita berusaha keras demi mengejar cita-cita walaupun ketika itu masih berada di bangku sekolah dan di universiti. Aplikasikan ia dan anda akan nampak betapa fokusnya kita dan gigihnya kita untuk mendaki ketinggian cita-cita dan peningkatan diri pada suatu hari nanti. Bersaing dengan Rakan Sepejabat

Sememangnya kita sentiasa mendengar tentang persaingan sihat. Namun siapakah persaing dalam kerjaya kita seharian? Dalam pekerjaan sememangnya rakan-rakan seperjuangan adalah rakan untuk bersaing. Tapi, bukan ber-saing untuk menjatuhkan tapi untuk meningkatan motivasi diri dan peningkatan bersama. Jadikan apa yang rakan sekerja lakukan sebagai batu aras untuk kita mencapai sesuatu yang lebih baik. Persaingan boleh mendatangkan pencapaian yang baik dalam kerja dan memberi faedah baik kepada kita. Bercakap dan bertindak Positif

Sememangnya mulut manusia tidak akan dapat dikawal kata-katanya. Bercakap kurang baik atau negatif tentang apa sahaja sepertinya adalah lumrah kepada seseorang manusia. Kesannya, jika selalu mendengar bahasa yang negatif ianya boleh menurunkan semangat berkerja dan motivasi. Tidak kira majikan mahupun staf bawahan perlu-lah menjaga bahasa dan percakapn agar tidak menyinggung orang lain. Antara salah satu contoh perkara negatif adalah bergosip di pejabat. Jadi, bercakap dan berbincang hanya perkara positif di pejabat. Jadikan ianya motivasi diri sendiri untuk terus berfikiran positif dan berkelakuan positif. Jauhi perkara yang tidak mendatangkan hasil da-lam produktiviti di pejabat dan fokus kepada perkara yang positif sahaja. Pencapaian Peribadi

Anda akan berasa puas setelah melakukan kerja dengan penuh tekun dan teliti. Perasaan ini dapat dirasa setelah anda berpenat lelah menyelesaikan sesuatu tugas itu dan ini dianggap sebagai pencapaian peribadi. Berkerjalah mencapai sasaran dan target yang telah ditetapkan dari permulaan dan pasti kerja anda mengikut masa yang ditetapkan dan ini dapat mengurangkan kadar stres anda. Jadikan kerja anda sebagai salah satu kebanggaan diri dan jadikan pencapaian di tempat kerja sebagai salah satu pencapaian peribadi. Jadikan pencapaian tersebut se-bagai salah satu motivasi diri. Setelah itu anda akan menjadi aset penting di tempat kerja dan bukan parasit yang hanya menumpang. Kita sememangnya ingin dikenali sebagai orang yang berkerja keras, bercita-cita tinggi, ber-prestasi baik dan bukan hanya pengampu dan tidak mempunyai hala tujuan. Kesimpulannya, pegang pekerjaan seperti anda tengah berjuang untuk kemenangan demi mencapai objektif kerja tersebut. Pasti ianya akan menjadi kebanggaan dan kepuasan diri sendiri nanti. Sebagai manusia, pastinya kita ingin berjaya dan inginkan kejayaan. Justeru, kita harus terus bersemangat dan tanamkan budaya kerja cemerlang dengan bermotivasi tinggi dalam diri untuk kerja-kerja yang kita tempuhi seharian di pejabat dan dalam hidup kita! Selamat berkerja!

Sambungan…(m/s 1) MOTIVASI DIRI DI TEMPAT KERJA

BULET IN BIL. 159/ JAN -FEB 2017 Mukasurat 3

1. Mulakan dengan niat.

Untuk bertenang selalu dan membina ketenangan dalam diri, mulakan dengan niat. Kenapa anda mahu bertenang? Mesti ada sebabnya kan. Sebagai contoh, anda mahu bertenang mungkin sebab anda mahu mengelak dari stress, mungkin sebab anda mahu melatih diri supa-ya bertenang selalu atau bertenang bagi menyelesaikan masalah. Anda mahu merasai ketenangan dalam apa jua perkara yang anda lakukan. 2. Longgarkan otot, longgarkan sendi, longgarkan urat kening.

Elak dari mengerut kening ketika anda sedang merenung, sedang berfikir atau ketika sedang melihat pada sesuatu misalnya skrin kom-puter atau skrin projektor. Jangan biaskaan diri mengerut kening sebab pergerakan otot kening ketika dikerutkan akan membuat anda tertekan. Hal ini akan menyebabkan minda anda terlalu fokus. Bila sudah terlalu fokus, tak ada ketenangan sebab minda anda dipengaruhi oleh kerisauan dan kelamkabut. Sebaiknya, saat membaca sesuatu, merenung atau memikirkan sesuatu, cuba tarik nafas dan hembus pe-lan-pelan. Bawak diri bertenang. 3. Kawal emosi.

Cara untuk bertenang adalah dengan bersabar. Kawal marah anda dengan bersabar. Ketika bersabar, anda menahan diri dari emosi negatif agar diri anda sentiasa positif. Ketika menahan marah, pastikan emosi terkawal dan emosi marah menurun. Ketika bersabar, anda memujuk diri anda supaya bertenang tanpa ada keinginan mahu menampakkan yang anda sedang marah tapi ditahan-tahan. Marah juga perlu bijak agar anda dapat kawal diri dari bercakap sesuatu yang negatif dan akan menyebabkan hal tersebut tidak dapat diselesaikan. Bina ketenangan dengan melatih diri untuk sentiasa bersabar. Kawal emosi dengan mengamalkan sikap bersabar. 4. Pernafasan.

Pernafasan yang baik akan membuat anda merasa tenang. Untuk melatih diri bertenang ketika jiwa anda kacau bilau, tarik nafas melalui hidung, tahan sehingga 3 saat kemudian hembus perlahan-lahan melalui hidung juga. Ketika menarik nafas, penuhkan rongga dada dengan udara sehingga tak termampu, tahan 3 saat lepas tu hembus perlahan-lahan sehingga tak ada lagi yang tinggal. Ulang sebanyak 7 kali untuk impak maksima. Anda boleh lakukan teknik ni ketika membaca, memasak, memotong sayur, memandu, menaiki bas, ketika dalam lif, ketika dalam mesyuarat atau ketika sedang berbincang dengan seseorang. 5. Sembahyang.

Sembahyang dapat membina ketenangan dalam diri setiap orang. Ketika sembahyang, hati anda, jiwa, fikiran dan minda dapat di tenangkan serta direhatkan seketika kerana anda perlu khusyuk dalam melaksanakanya. Cara paling baik untuk membina ketenangan dalam diri adalah melalui sembahyang. 6. Elak berpeluk tubuh.

Ketika sedang berpeluk tubuh, anda sedang berada dalam posisi DEFENSIF. Mungkin Anda sudah terbiasa berpeluk tubuh ketika sedang menunggu, ketika menonton wayang, ketika berjalan, ketika duduk atau ketika sedang bercakap. Tahukah anda berpeluk tubuh tidak akan membuat anda merasa tenang? Solusi kepada hal ini adalah dengan menekup kedua-dua tangan di bahagian tapak lalu meletaknya di ba-hagian hadapan seperti mahu menyalam seseorang dengan kedua-dua tangan. Sebagai contoh, lihat kepada posisi tangan Dr. Irfan Khairi setiap kali dia ditemubual. Tangan kiri dan tangan kanannya diletak di bahagian hadapan kemudian ditemukan di bahagian tapak tangan seolah-olah mahu bersalaman. Cara ini membuat anda merasa tenang, mengawal gugup, membuat fikiran jadi lebih rasional. 7. Dekat dengan orang yang tenang selalu.

Dekatkan diri selalu dengan orang yang tenang. Orang begini biasanya tidak suka marah, tidak suka bersuara tinggi dan sentiasa hormat pada orang lain tanpa mengira darjat, pangkat atau status. Bila anda dekat dengan orang yang tenang, anda juga akan merasa tenang. Am-bil lah aura positif tersebut. 8. LET GO.

Ini adalah langkah terpenting. let go semua masalah-masalah di fikiran. Lepaskan pergi semua kerisauan. Tinggalkan semua kegusaran. Lupakan hal-hal yang membuat anda tertekan. Lupakan dan lepaskan pergi untuk seketika. Tarik nafas dan let go untuk 3-5 jam se-terusnya. Anda akan merasa tenang. Setelah itu fikirlah balik segala perkara yang anda mahu fikir. Anda akan mendapat idea bagaimana untuk menyelesaikan masalah, Anda akan dapat ilham bagaimana mengatasi kegusaran, anda akan mendapat suntikan inspirasi untuk mengatasi perkara-perkara yang membuat anda tertekan. Ketenangan membuat minda anda bertindak cemerlang. Ketenangan juga baik untuk mengekalkan motivasi serta mengekalkan kebahagi-aan rumah tangga. Dalam perhubungan sesama manusia, ketenangan membuat Anda disenangi orang. Dalam perhubungan antara Anda dengan Tuhan, pasti Anda dirahmati olehNYA. Jiwa yang tenang adalah jiwa yang dengan alam kemudian akan jadi dekat dengan pencipta alam, iaitu Tuhan.

Mukasurat 4 BULET IN BIL. 159/ JAN -FEB 2017

Menghubungi Rakan Pembimbing Anda

ENCIK AZMI B. IBRAHIM

JABATAN AGAMA ISLAM MELAKA

(JAIM)

azmi_ibrahim@esyariah.gov.my

ENCIK NAZARUDIN BIN ALI

AGENSI PENGUATKUASAAN

MARITIM MALAYSIA (APMM)

nazarudin.mmea@1govuc.gov.my

TUAN HJ RAMLI B. ISMAIL

AGENSI PENGUATKUASAAN

MARITIM MALAYSIA (APMM)

ramli.mmea@1govuc.gov.my

ENCIK SAIDUNKARNAEN B. BAKHORI

BHEPMM

saidunkarnaen@bhepmm.gov.my

PUAN ZAITON BINTI MD BAHROM

BHEPMM

zaiton@bhepmm.gov.my

ENCIK NORHISAM B. MISTAR

BAHAGIAN HAL EHWAL UNDANG-

UNDANG (BHEUU)

norhisam.mistar@bheuu.gov.my

PUAN NOR WAHIDA BINTI ABDUL

MUNTAK

BAHAGIAN HAL EHWAL UNDANG-

UNDANG (BHEUU)

wahida.muntak@bheuu.gov.my

ENCIK SIDEK BIN AHMAD

BAHAGIAN HAL EHWAL UNDANG-

UNDANG (BHEUU)

sidek.ahmad@bheuu.gov.my

PUAN JOHANIZA BINTI JUHARI

JABATAN INSOLVENSI MALAYSIA

(Mdi, WPKL)

johaniza.juhari@mdi.gov.my

PUAN HAZLINDA S BINTI MOHD ISA

JABATAN INSOLVENSI MALAYSIA

(Mdi, Selangor)

hazlinda.isa@mdi.gov.my

PUAN MASITAH BINTI BASRO

JABATAN BANTUAN GUAMAN (JBG)

masita.basro@jbg.gov.my

ENCIK FARIS B. MAMAT

JABATAN BANTUAN GUAMAN (JBG)

faris.mamat.jbg@1govuc.gov.my

MOHD EZWANI BIN BAHAROM

BIPSM, JABATAN PERDANA MEN-

TERI (JPM)

ezwani@jpm.gov.my

PUAN FATIMAH BINTI MOHAMAD @

YOUSOF

BIPSM, JABATAN PERDANA MEN-

TERI (JPM)

fatimah@jpm.gov.my

PUAN ZARINA BINTI MOHAMED JAB-

ATAN PERDANA MENTERI (JPM)

zarina@jpm.gov.my

ABD WAHAB BIN DUN

Jabatan Peguam Negara (AGC)

abd.wahab@agc.gov.my

PUAN FARIDAH BT KHATIB

Jabatan Peguam Negara (AGC)

faridah.khatib@agc.gov.my

ENCIK AHMAD RIDHWAN BIN MAT

ZAIN

JABATAN PEGUAM NEGARA (AGC)

ridhwan.mz@agc.gov.my

PUAN CHE NORLIZA BINTI YAHYA

JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA

cnorly@stats.com.my

PUAN FAIZAH BINTI KASSIM

JABATAN PERANGKAAN MALAYSIA

faizah.kassim@stats.gov.my

PUAN ERMA MARLINA BT. HAMSAN

(JAWHAR)

erma@jawhar.gov.my

PUAN MUZAZILA BT. MUSTARI

(JAWHAR)

muzazila@jawhar.gov.my

PUAN NORYATI BT. AHMAD

Mahkamah WPKL

noryatiahmad@kehakiman.gov.my

PUAN RODIAH BT. JAMALUDIN

Mahkamah

rodiah@kehakiman.gov.my

PUAN ROSMAYATI BINTI JUMIN

MAHKAMAH SEREMBAN

rosmayati@kehakiman.gov.my

ENCIK AMARENDRAN A/L RAJA-

RATNAM

BAHAGIAN PENGURUSAN HAR-

TANAH (BPH)

amar@bph.gov.my

PUAN ROZILAWATI BINTI MAMAT @

AZIZ

BAHAGIAN PENGURUSAN HAR-

TANAH (BPH)

rozilawati.bph@1govuc.gov.my

DATIN ANIDA BINTI AHMED

BAHAGIAN PENGURUSAN HAR-

TANAH (BPH)

anida.bph@1govuc.gov.my

ENCIK KALIBASKARAN A/L MUNI-

ANDY

MAMPU

kalibaskaran@mampu.gov.my

PUAN MAZLOMI NURUL AKMAR

BINTI MOHD NOR

MAMPU

mazlomi@mampu.gov.my

PUAN AIDAH BINTI MARUSIN

MAMPU Sabah

aidah@mampu.gov.my

SHALIZA BINTI AHMAD SHAAFFIE

1MOCC, MAMPU

shaliza.as.1mocc@1govuc.gov.my

TUAN HJ KHAIRUDDIN BIN BAKAR

Unit Perancang Ekonomi (EPU)

khairuddin.bakar@epu.gov.my

PUAN NAJAH HAINUNI BINTI HAJI

MAT

Unit Perancang Ekonomi (EPU)

najah@epu.gov.my

ENCIK MOHD AZIMIN BIN CHE WIL

(ICU N.Sembilan)

azimin@nsb.icu.gov.my

PUAN NORWAHIDAH BINTI BA-

HARUDDIN

ICU PUTRAJAYA

norwahidah@icu.gov.my

ENCIK REDZUAN B. RUZALI

Parlimen

redzuan.ruzali@parlimen.gov.my

PUAN DARA ISNITA BINTI MOHD

RUFIN

PARLIMEN

isnita@parlimen.gov.my

PUAN SITI HAJAR BT. SULAIMAN

Majlis Keselamatan Negara (MKN)

hajar@mkn.gov.my

ABDUL HAZAN BIN JAMBANGAN

Majlis Keselamatan Negara (MKN)

hazan@mkn.gov.my

PUAN FAIROJIBANU BINTI ZAINAL

ABIDIN

(JPNIN)

fairojibanu@jpnin.gov.my

PUAN SUHAIRA BT. RAMLI

(JPNIN)

suhaira@jpnin.gov.my

ENCIK MUHAMMAD MARZUKHI BIN

HASHIM

SPRM PUTRAJAYA

marzukhi@sprm.gov.my

HARUSSANI BIN HAMZAH

SPRM PUTRAJAYA

harussani@sprm.gov.my

PUAN FAZLIN BINTI NAIMAN

SPP PUTRAJAYA

fazlin@spp.gov.my

PUAN NORASHIDAH BINTI MAT NOH

SERANTA (FELDA)

norashidah@serantajpm.gov.my

PUAN NORHALIZA BINTI ABU BAKAR

Biro Pengaduan Awam

norhaliza@pcb.gov.my

NORHAFIDA BINTI DARUS

ILKAP

norhafida@ilkap.gov.my

Hubungi Rakan Pembimbing anda untuk berbincang dan berkongsi pendapat, pandangan, pengalaman dan membuka celik akal melalui telefon atau e-mail. Rujuk pada Buku Panduan

Telefon JPM atau hubungi Seksyen Pengurusan Psikologi (SPPsi) JPM :-

Badrul Hani Bin Abu Hani Mohammed Kamal Bin Hj. Mohamed Yusoff

(Ketua Pegawai Psikologi) ( Pegawai Psikologi Kanan )

03-8872 3488 03-8872 1906

badrul@jpm.gov.my kamal@jpm.gov.my

Haji Ahmad Azam Bin Hj. Hassan Nurulliza binti Muklas (Pegawai Psikologi Kanan) (Pegawai Psikologi Kanan) 03-8872 5673 03-8872 5697

ahmadazam@jpm.gov.my nurulliza_muklas@jpm.gov.my

KOSONG Suhainiza Binti Saibani (Pen. Peg. Psikologi)

03-8872 3499 03-8872 3496

suhainiza@jpm.gov.my

Nalia Mariana Binti Ab. Rahman (Pen. Peg. Psikologi) Siti Norayu Binti Zakariah (Pembantu Tadbir)

03-8872 1907 03-8872 3498

nalia@jpm.gov.my norayu@jpm.gov.my

BULET IN BIL. 159/ JAN -FEB 2017 Mukasurat 5

ENCIK MOHD FAIZAL B. OMAR BAKRI

Pejabat Perdana Menteri

mfaizal@pmo.gov.my

PUAN KAMALA BINTI KAMARUDDIN

Pejabat Perdana Menteri

kamala@pmo.gov.my

PUAN CLARE NELLY UNGAH

Pej. SUP Sabah

clare@supsabah.jpm.my

MARYSIA MEJOR

PSUP SABAH

marysia.supsabah@1govuc.gov.my

PUAN MERIAH BINTI IDRIS

LPKP Sarawak

meriah.lpkpsrwk@1govuc.gov.my

PUAN FARIDAH BT. MOHAMAD

OTHMAN

PSUP SARAWAK

faridah.mohamad@supsrwk.gov.my

PUAN PELANGI BINTI HAJI SIDI

PSUP SARAWAK

pelangi_sidi@supsrwk.gov.my

SURIA BINTI SIDEK

BAHAGIAN PENYELIDIKAN

suria@bpe.gov.my

CYNTHIA KUEH LEE LING

KG BARU

cynthia@kgbaru.jpm.my

MOHAMMAD HADIL BIN BERAHEM

SURUHANJAYA PILIHAN RAYA

(SPR)

mhadil@spr.gov.my

ZAINALDIN BIN MD NOR

ISTANA NEGARA

zainaldin@istananegara.gov.my

ROHAYA BINTI ABDUL GHAFAR

BTN

rohaya@btn.gov.my

BALAMANI MUTHIAH

BITU

balamani@jpm.gov.my

JASMI BIN SALLEH

ESSCOM

jasmi@jpm.gov.my

HESDEY BIN AHMAD

UKAS

hesdey@ukas.gov.my

PUAN KHATIJAH BINTI JUSOH

SURUHANJAYA PERKHIDMATAN

AWAM (SPA)

khatijah@spa.gov.my

ENCIK SAHRUN BIN AMZAH

UNIT PPA1M, JPM

sahrun.ppa1m@jpm.gov.my

PUAN NORSIDAH BT. MANSOR

BIRO TATANEGARA SARAWAK

norsidah@btn.gov.my

ENCIK RIKHAN B. AHMAT

(JAWI)

rikhan.ahmat@jawi.gov.my

PUAN SHAREENA IZZATUL BT.

RAHIM

PERMATA

shareena.permata@1govuc.gov.my

PUAN SITI ZALEHA BT. MOHD

FATHILLAH

Unit Kerjasama Awam Swasta

sitizaleha@ukas.gov.my

PUAN NORMAH BT. ZAKARIA

Pej. Pengarah Tanah dan Galian WP

normahz@ptgwp.gov.my

ZAINAB BINTI PUTEH

PERDA

zainab@perda.icu.gov.my

NORASHIDAH BINTI MAT NOH

SERANTA (FELDA)

norashidah@serantajpm.gov.my

PUAN NOOR AINI BINTI BABA

JKSM

nonibaba@esyariah.gov.my

PUAN NOR HALIJAH DOLGANI

JAWI

halijah@jawi.gov.my

PUAN ZALEHA BINTI SHAIK ABDUL

KADIR

KABINET

zaleha@kabinet.gov.my

PUAN ZAIZURINA BINTI MANSOR

ILIM, JAKIM

zaizurina@islam.gov.my

BULET IN BIL. 159/ JAN -FEB 2017 Mukasurat 6 Sumber : Internet.

BULET IN BIL. 159/ JAN -FEB 2017 Mukasurat 7

Mesyuarat Rakan Pembimbing (AKRAB) Jabatan Perdana Menteri

Bil.1/ 2017

20 Januari 2017 (Jumaat)

Bilik Mesyuarat, Aras 2, Blok B8, Kompleks JPM, Putrajaya.

top related