agro ispsasir.upm.edu.my/id/eprint/57689/1/halalan toyyiban...halalan toyyiban disebut dalam surah...

Post on 09-Feb-2021

10 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

  • HARlAN METROSELASA 29 ODDS 2017

    Perlu dilaksanadengan

    .teliti supayadaging tidak

    tercemar danmemudaratkan

    kesihatan

    Masyarakat Islam di Ma-laysia cukup prihatin dalammemilih makanan daripadasumber yang halaI.

    Bagaimanapun, sarananIslam bukan terhenti setakatmendapatkan makananyanghalal saja, malah jugatoyyiban (balk).

    Dalam al-Quran, seruanHalalan Toyyiban disebutdalam Surah al- Baqarah:168 "..makanlah yang halaldan baik yang terdapat dibumi." dan dalam Surah al-Maidah:88.

    Toyyiban bermaksudaspek kebersihan, kesu-cian dan keselamatan jugadititikberatkan dalampengurusan dan penyediaanmakanan berkenaan.

    Aidiladha yang bakal di-sambut [umaat ini menyak-sikan umat Islam di seluruhpelosok negara menunaikankewajipan menyembelihternakan korban.

    Pengawai Penyelidik Ins-titut Penyelidikan ProdukHalal (IPPH), Universiti Pu-tra Malaysia (UPM) Dr YantyNoorzianna Abdul Manafberkata, Halalan Toyyibandalarn penyediaan dagingkorban merangkumi urusanpersiapan sebelum, semasadan selepas proses penyem-belihan.

    Beliau berkata, pro-ses penyembelihan danpengendalian daging perlu .dilaksanakan dengan telitisupaya daging berkenaan. tidak tercemar dan seterus-nya memudaratkan kesiha-tan umat Islam.

    "Penyernbellhan ter-nakan korban di rumahsembelihan berlesen atau

    yangmendapat kelulusanpihak berwajib adalah lebihterjamin kebersihan dankeselamatannya .

    "Ini kerana setiap dagingyang dikeluarkan menja-lani pemeriksaan IabatanPerkhidmatan Veterinar(TPV)'Namun begitu, ke-banyakan penyembelihanternakan korban dilaksa-nakan di pekarangan mas-jid, surau, balairaya, padangawam, taman perumahanserta rumah persendirian.

    "Pihak yang melaksa-nakan dan membantu pulaterdiri daripada sukare-lawan yang sudah tentunyatidak mahir. Oleh itu, bagimemastikan daging korbanbersih dan selamat untukdimakan, individu yangmengurus perlu memas-tikan aspek kebersihan dankeselamatan makanan di-·

    . beri perhatian sewajarnya,"katanya.

    Yanty Noorziannaberkata, perkara yang perlu 'dititikberatkan sebelumpenyembelihan adalah pe-ngendalian ternakan korbandiladang.

    "Tempat pemeliharaanharus bersih dan teratur.Ternakan korban perlu di-bekalkan dengan makanandan minuman yang bersih,mencukupi dan dihasilkandaripada sumber yang halaI.

    "JPV juga harus meme-riksa keadaan ternakan kor-ban dari segi fizikal, tahapkesihatan (bebas daripadapenyakit berbahaya sepertiJohne's, T.B.dan sebagainya)bagi memastikan ia tidaktercemar dengan pengam-bilan ubat dan hormon yang

    +

    AGRO Is

    boleh memberi kesan kepa-da pengguna. .."Selain itu, tempat

    penyembelihan dan alatansembelihan perlu dipastikandalam keadaan yang bersihdan selamat. la juga tidak .boleh dilakukan berhampi-ran saliran awam," katanya.

    Menurutnya, ternakankorban dibersihkan da-rip ada najis dan sebarangkotoran sebelum disem-belih. Penyembelih danmereka yang terbabit dalarnproses penyembelihan jugaharus sihat dan tiada seba-rang penyakit berjangkitbagi mengelak pencemaranmikrobiologi.

    "Mereka juga disaranmemakai sarung tangan,penutup kepala serta pe-nutup pakaian. Ternakankorban hendak digantungdan dilapah di temp at yangbersih dan bersesuaian sele-pas disembelih.

    "Pastikan ternakankorban ini digantung pad atiang yang tidak berkarat :dengan ketinggian yang. bersesuaian supaya ia tidakmencecah lantai, tanah ataurumput.

    "Sekiranya ternakankorban dilapah di ataslantai, tanah atau rumput,permukaannya hendaklahdialas dengan pelaplk yangsesuai dan bersih. Seterus-nya, daging korbanhendaklah dimasukkandalam bekas yang bersih,"katanya.

    Beliau berkata, dagingdipotong dengan meng-gunakan papan pemotongdaging dari material yangbersih, selamat dan kukuh

    serta dilakukan di atas mejaatau lantai yang dialas .

    "Daging yang dilapah ,perlu dipastikan bebasdaripada sebarang keabnor-malan dari segi warna, bau,kesan lebam dan tompokandarah.

    "Kebersihan perlu dijagakerana daging yang dicema-ri bakteria boleh menye-babkan penyakit kepadamanusia. Di antara bakteriayang kerap kali mencemaridaging adalah Escherichiacoli, Salmonella, Staphylo-coccus aureus, Brucellaabortus dan Clostridiumbotulinum.

    "Masalah kesihatanyang boleh berlaku sepertikeracunan makanan dangangguan sistem pernafasanyang boleh menyebabkankematian. Selepas selesaimelapah, pastikan sisakorbandiuruskan denganbaik bersesuaian denganperaturanpihak berkuasatempatan (PBT)," katanya.

    Yanty Noorzianna berka-ta, Halalan Toyyiban dalampenyembelihan ternakankorban perlu diberi perha - 'tian semua pihak.

    "Satu langkah penyelara-san aktiviti penyembelihanternakan korban perludilaksanakan dengan kerja-sarna agensi kerajaan, pem-bekal ternakan dan orangawam yang terbabit.

    "Ini perlu dilakukansupaya aktiviti penyem-belihan korban dapat dija-lankan dengan lebih teratur,bersih dan mengambil kirakebaiikan ternakan korbandan keselarnatan maka-nan," katanya.

    Tempat +penyembelihandan alatansembelihan periudipastikan dalamkeadaan yangbersih dan selamat.la juga tidak.boleh dilakukanberhampiran saliranawam

    DRYANTYNOORZIANNA

top related