33664

6
TUGASAN ________________________________________________________________________ HBML4303 KURIKULUM DAN PERKAEDAHAN DALAM BAHASA MELAYU SEMESTER MEI 2015 __________________________________________________________________ ______ ARAHAN KEPADA PELAJAR 1. Tugasan ini mengandungi SATU (1) soalan sahaja yang disediakan dalam bahasa modul bercetak kursus ini. 2. Jawab dalam bahasa Melayu. 3. Anda dikehendaki menyerahkan tugasan dalam format MsWord melainkan dinyatakan sebaliknya. Anda tidak dibenarkan untuk menukar teks/frasa tugasan tersebut kepada format grafik seperti .jpeg / .gif / print screen / dan lain-lain format berkaitan. 4. Muat turunkan templat tugasan versi bahasa yang berkenaan daripada MyVLE untuk penyediaan dan penyerahan tugasan anda. Tugasan anda hendaklah ditaip dengan menggunakan saiz fon 12 Times New Roman dan langkau baris 1.5. 5. Tugasan anda hendaklah mengandungi 2500 hingga 3000 patah perkataan tidak termasuk rujukan. Bilangan perkataan hendaklah ditunjukkan di hujung tugasan anda. Jangan menyalin soalan dan arahan tugasan dalam jawapan anda. Pemeriksa tidak akan membaca jawapan tugasan yang melebihi had patah perkataan yang dibenarkan. Jumlah perkataan hendaklah dinyatakan di penghujung tugasan anda. 6. Anda dikehendaki menghantar tugasan SECARA ONLINE melalui MyVLE. Sila rujuk kepada portal untuk arahan mengenai prosedur penghantaran tugasan secara online. Anda dinasihatkan menyimpan salinan tugasan yang dihantar dan bukti penghantaran untuk rujukan sendiri. 7. Anda hanya boleh menghantar tugasan SEKALI sahaja dalam SATU fail. Fail tugasan yang dihantar mestilah dalam format MS-WORD (filename.doc). Sila pastikan fail adalah VERSI TERKINI yang BETUL. Fail yang tersalah hantar hendaklah dihantar semula secara on-line sebelum tamat tempoh penghantaran. 8. Tugasan anda hendaklah diserahkan antara 6hb – 26hb Julai 2015. Serahan selepas 26hb Julai 2015 TIDAK akan diterima. 1

Upload: pk-cheah

Post on 15-Jan-2016

222 views

Category:

Documents


0 download

DESCRIPTION

Komunikasi Bertulis (Words)

TRANSCRIPT

Page 1: 33664

TUGASAN________________________________________________________________________

HBML4303KURIKULUM DAN PERKAEDAHAN DALAM BAHASA MELAYU

SEMESTER MEI 2015________________________________________________________________________

ARAHAN KEPADA PELAJAR

1. Tugasan ini mengandungi SATU (1) soalan sahaja yang disediakan dalam bahasa modul bercetak kursus ini.

2. Jawab dalam bahasa Melayu.

3. Anda dikehendaki menyerahkan tugasan dalam format MsWord melainkan dinyatakan sebaliknya. Anda tidak dibenarkan untuk menukar teks/frasa tugasan tersebut kepada format grafik seperti .jpeg / .gif / print screen / dan lain-lain format berkaitan.

4. Muat turunkan templat tugasan versi bahasa yang berkenaan daripada MyVLE untuk penyediaan dan penyerahan tugasan anda. Tugasan anda hendaklah ditaip dengan menggunakan saiz fon 12 Times New Roman dan langkau baris 1.5.

5. Tugasan anda hendaklah mengandungi 2500 hingga 3000 patah perkataan tidak termasuk rujukan. Bilangan perkataan hendaklah ditunjukkan di hujung tugasan anda. Jangan menyalin soalan dan arahan tugasan dalam jawapan anda. Pemeriksa tidak akan membaca jawapan tugasan yang melebihi had patah perkataan yang dibenarkan. Jumlah perkataan hendaklah dinyatakan di penghujung tugasan anda.

6. Anda dikehendaki menghantar tugasan SECARA ONLINE melalui MyVLE. Sila rujuk kepada portal untuk arahan mengenai prosedur penghantaran tugasan secara online. Anda dinasihatkan menyimpan salinan tugasan yang dihantar dan bukti penghantaran untuk rujukan sendiri.

7. Anda hanya boleh menghantar tugasan SEKALI sahaja dalam SATU fail. Fail tugasan yang dihantar mestilah dalam format MS-WORD (filename.doc). Sila pastikan fail adalah VERSI TERKINI yang BETUL. Fail yang tersalah hantar hendaklah dihantar semula secara on-line sebelum tamat tempoh penghantaran.

8. Tugasan anda hendaklah diserahkan antara 6hb – 26hb Julai 2015. Serahan selepas 26hb Julai 2015 TIDAK akan diterima.

9. Tugasan hendaklah disiapkan secara individu. Anda dilarang meniru tugasan orang lain. Anda juga dilarang sama sekali memplagiat kerja orang lain sebagai kerja sendiri.

10. Sila ambil maklum tentang PENALTI yang akan dikenakan ke atas penghantaran lewat tugasan seperti yang tertera di pekeliling pejabat Pendaftar 6/2012 (Rujuk Registrar’s Announcement di myVLE).

11. Anda perlu memastikan RESIT yang dikeluarkan bagi penghantaran tugasan disimpan sebagai bukti penghantaran. Kegagalan mengemukakan resit dalam sebarang isu yang timbul berkaitan penghantaran tugasan akan mengakibatkan tugasan dianggap TIDAK dihantar.

1

Page 2: 33664

PENILAIAN

Tugasan ini menyumbang sehingga 40% daripada jumlah markah kursus berkenaan dan akan dinilai berdasarkan kepada Rubrik atau Skema Jawapan yang dilampirkan.

Anda akan diberikan maklum balas tentang tugasan ini sebelum Peperiksaan Akhir Semester bermula.

PLAGIARISME: POTONGAN MARKAH

Amaran: Tugasan yang diserahkan, secara automatik, akan disemak untuk menentukan kadar pertindihan. Jika plagiarisme dikesan, markah akan dipotong seperti berikut:

Bil. Kadar Pertindihan Potongan Markah

1. 0 – 30 02. 30.01 – 50 53. 50.01 – 70 104. 70.01 - 100 100

2

Page 3: 33664

-----------

SOALAN TUGASAN

Dalam menyediakan pelajar-pelajar cemerlang yang mampu berkomunikasi dengan betul,

sebagai guru, anda perlu melaksanakan satu kaedah pengajaran dan pembelajaran yang

berkesan serta memerlukan perancangan yang lengkap. Anda seharusnya mengaplikasikan

pelbagai strategi bagi mencapai objektif yang telah ditetapkan, umpamanya strategi

pengajaran dan pembelajaran berlandaskan penyepaduan Konsep 5P.

Perbincangan berfokus kepada perkara berikut;

a) Jelaskan konsep 5P dalam strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa

Melayu.

b) Perihalkan tujuan dan perincikan konsep penggabungjalinan dalam

pengaplikasian strategi pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.

c) Merujuk Dokumen Standard Kurikulum Bahasa Melayu Tahun 4, hasilkan

SATU perancangan pengajaran mengenai penyepaduan 5P melalui aktiviti

dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara kreatif.

Sila rujuk garis panduan yang telah disediakan dalam rubrik berkaitan dengan pemarkahan

dan juga kandungan tugasan.

[Jumlah: 40 markah]

3

Page 4: 33664

Rubrik Tugasan HBML4303 Kurikulum dan Perkaedahan dalam Pengajaran Bahasa Melayu / Semester Mei 2015

Kriteria WajaranLemah Sederhana Baik Cemerlang Markah

Penuh1 2 3 4

Pengenalan 1.5Penulisan pengenalan berdasarkan kriteria berikut:

(a) Pengenalan takrifan konsep 5P dan pengenalan keseluruhan penulisan dinyatakan secara umum.

(b) Tiada sumber rujukan dinyatakan sebagai bahan sokongan penulisan pengenalan.

Penulisan pengenalan berdasarkan kriteria berikut:

(a) Pengenalan takrifan konsep 5P kurang jelas tetapi masih berkaitan. Mengemukakan ayat tesis secara umum dan masih memberi impak kepada pengenalan penulisan.

(b) Hanya satu sumber rujukan dinyatakan sebagai bahan sokongan penulisan pengenalan.

Penulisan pengenalan berdasarkan kriteria berikut:

(a) Pengenalan takrifan konsep 5P jelas dan relevan. Mengemukakan ayat tesis yang jelas dan memberi impak kepada pengenalan hampir keseluruhan penulisan.

(b) Sekurang-kurangnya dua sumber rujukan dinyatakan sebagai bahan sokongan penulisan pengenalan.

Penulisan pengenalan berdasarkan kriteria berikut:

(a) Pengenalan takrifan konsep 5P amat jelas dan amat relevan. Mengemukakan ayat tesis yang jelas dan memberi impak kepada pengenalan keseluruhan penulisan.

(b) Sekurang-kurangnya tiga sumber rujukan dinyatakan sebagai bahan sokongan penulisan pengenalan.

6

Taksiran konsep penggabungjalinan;

i. Tujuan ii.Strategi penggabungjalinan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu

3(a) Dua fakta sahaja diberikan dan tanpa huraian berkaitan tujuan penggabungjalinan.(b) Idea berkaitan strategi konsep penggabungjalinan dinyatakan secara umum.

.

(a) Huraian fakta-fakta berkaitan tujuan penggabungjalinan yang diberikan kurang jelas tetapi berkaitan.Mengemukakan empat fakta yang berkaitan.(b) Hujah dan idea berkaitan strategi konsep penggabungjalinan dikemukakan dengan baik dan berserta contoh tetapi tidak menampakkan berlakunya percambahan pemikiran.

(a) Huraian fakta-fakta berkaitan tujuan penggabungjalinan diberikan dengan jelas, tepat dan agak berkaitan. Mengemukakan sekurang-kurangnya lima fakta yang berkaitan.(b) Hujah dan idea berkaitan strategi konsep penggabungjalinan dikemukakan dengan baik berserta contoh dan menampakkan percambahan pemikiran.

(a) Huraian fakta-fakta berkaitan tujuan penggabungjalinan yang diberikan amat jelas, tepat dan amat berkaitan. Mengemukakan sekurang-kurangnya enam fakta yang berkaitan.(b) Hujah dan idea berkaitan strategi konsep penggabungjalinan dikemukakan dengan baik berserta contoh yang relevan dan menampakkan percambahan pemikiran yang amat bernas.

12

Page 5: 33664

Kriteria WajaranLemah Sederhana Baik Cemerlang Markah

Penuh1 2 3 4

Menghasilkan satu perancangan penyepaduan dan mengintegrasikan 5P dalam proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu.

3Format Perancangan mengandungi:

(a) Bentuk, langkah-langkah dan pemilihan bahan dinyatakan secara umum serta tidak menggambarkan satu proses perancangan pengajaran.

(b) Kriteria perancangan penyepaduan 5P dalam proses pengajaran dan pembelajaran tidak dinyatakan.

(c) Keseluhan pernyataan dihuraikan secara umum.

Format Perancangan mengandungi:

(a) Bentuk, langkah-langkah dan pemilihan bahan yang dinyatakan agak sistematik dan jelas. Pernyataan dapat meng- gambarkan satu proses pengurusan perancangan pengajaran yang agak baik.

(b) Kriteria perancangan penyepaduan 5P dalam proses pengajaran dan pembelajaran dihuraikan secara ringkas sahaja.

(c) Pernyataan dihuraikan berserta contoh aktiviti yang berkaitan.

Format Perancangan mengandungi:

(a) Bentuk, langkah-langkah dan pemilihan bahan dinyatakan dengan sistematik, kemas dan jelas. Pernyataan dapat meng- gambarkan satu proses pengurusan perancangan pengajaran yang baik.

(b) Kriteria perancangan penyepaduan 5P dalam proses pengajaran dan pembelajaran dihuraikan dengan jelas dan meyakinkan.

(c) Pernyataan dihuraikan berserta contoh aktiviti yang jelas dan berkaitan.

Format Perancangan mengandungi:

(a) Bentuk, langkah-langkah dan pemilihan bahan dinyatakan dengan sistematik, kemas dan amat jelas serta lengkap. Pernyataan dapat meng- gambarkan satu proses pengurusan perancangan pengajaran yang amat baik.

(b) Kriteria perancangan penyepaduan 5P dalam proses pengajaran dan pembelajaran dihuraikan dengan jelas dan terperinci serta meyakinkan.

(c) Pernyataan dihuraikan berserta contoh aktiviti yang amat jelas dan sangat relevan.

12

Rumusan/ kesimpulan

1.5Rumusan dan kesimpulan yang ringkas serta tidak menjelaskan perkara berkaitan dengan keseluruhan kandungan penulisan tugasan.

Rumusan dan kesimpulan yang agak baik dan menjelaskan hanya sebahagian perkara yang berkaitan dengan keseluruhan kandungan penulisan tugasan.

Rumusan dan kesimpulan yang baik dan menjelaskan keseluruhan kandungan penulisan tetapi tiada penambahan isu semasa sebagai nilai tambah penulisan.

Rumusan dan kesimpulan yang amat baik dan sempurna.

Menjelaskan keseluruhan kandungan penulisan dengan teliti (koheren dan kohesi) dan memberikan penambahan isu semasa sebagai nilai tambah.

6

Page 6: 33664

Kriteria WajaranLemah Sederhana Baik Cemerlang Markah

Penuh1 2 3 4

Organisasi penulisan 1Tugasan mengandungi pelbagai kesilapan tatabahasa, tanda baca dan ejaan.Bahasa yang digunakan sesuai. Penulisan tidak ada kesinambungan dan urutan yang betul (koheren dan kohesi). Gaya penulisan APA tidak digunakan dalam penulisan kertas kerja.

Tugasan mengandungi sebahagian kecil kesilapan tatabahasa, tanda baca dan ejaan.Bahasa yang digunakan dalam penulisan sesuai. Kesinambungan dan urutan (koheren dan kohesi) agak baik. Hanya sebahagian daripada penulisan mengikut gaya APA.

Peraturan tatabahasa dan penggunaan tanda baca dikuti dengan baik. Bahasa yang digunakan dalam penulisan sesuai.Kesinambungan dan urutan (koheren dan kohesi) amat baik. Gaya penulisan APA diadaptasi sepenuhnya dalam kertas kerja. Penulisan bibliografi mengikut gaya APA sepenuhnya.

Peraturan tatabahasa, penggunaan tanda baca dan sistem ejaan dipatuhi dan dikuti dengan amat baik.

Bahasa yang digunakan dalam penulisan amat baik dan amat relevan.

Kesinambungan dan urutan (koheren dan kohesi) penulisan dikawal rapi dan amat baik.

Gaya penulisan APA diadaptasi sepenuhnya dalam kertas kerja. Penulisan bibliografi mengikut gaya APA sepenuhnya.

4

JUMLAH 40