201202180126_tugasan kumpulan hbef2703 jan 2012

Upload: adisarwajagat

Post on 17-Jul-2015

348 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

TUGASAN KUMPULAN_____________________________________________________________________________________ KOD KURSUS : HBEF2703 TAJUK KURSUS : KO-KURIKULUM SEMESTER : JANUARI 2012 ____________________________________________________________________________________ _

SOALAN TUGASAN Bina satu kumpulan antara 3 5 orang setiap satu kumpulan. Kumpulan anda dikehendaki merancang dan melaksanakan suatu aktiviti yang berkaitan dengan aktiviti kokurikulum seperti berikut: Merancang dan melaksanakan suatu aktiviti yang berkaitan dengan penganjuran seminar / bengkel / pertandingan kelab atau persatuan atau mana-mana organisasi yang berkaitan dengan kokurikulum di sekolah. Atau Merancang sekolah Atau Merancang dan melaksanakan suatu aktiviti pek bercuti atau perkhemahan di dalam sekolah atau di luar sekolah. Setiap aktiviti yang dirancang mestilah memasukkan sekurang-kurangnya satu unsur permainan tradisional Aktiviti perlulah merangkumi aspek pengurusan sebelum, semasa, dan selepas. dan melaksanakan suatu aktiviti pertandingan sukan atau temasya sukan

1

Aktiviti sebelum merangkumi penyediaan kertas cadangan, pelantikan jawatankuasa, pemilihan tempat, surat menyurat, dan lain-lain yang berkaitan dengan aktiviti yang akan dilaksanakan kelak.

Aktiviti semasa pula ialah setiap perincian atau penjadualan pelaksanaan aktiviti bermula dari awal sesi hingga akhir. Sila masukkan aktiviti riadah / kesukanan/permainan tradisional dalam jadual aktiviti yang dirancang .

Aktiviti selepas pula ialah aktiviti penulisan refleksi atau laporan berdasarkan keseluruhan aktiviti yang telah dijalankan. Kesemua bahan hendaklah dimuatkan dalam e-portfolio. Lampiran yang berbentuk dokumen, gambar, pelaporan dan catatan perlulah disisipkan bersama dengan dokumen dalam e-portfolio.

Sila lihat perincian penilaian portfolio dalam contoh portfolio (rujuk portal). E-Portfolio perlulah disediakan dalam 25 - 30 muka surat. Walaupun ia adalah perancangan kerja secara kumpulan tetapi penghantaran/penghasilan portfolio perlulah secara individu.

PERINCIAN TUGASAN HBEF 27032

Merancang Aktiviti Kokurikulum Pemilihan aktiviti Penulisan kertas cadangan Struktur dan organisasi kertas cadangan Sumber sokongan Dan lain-lain yang bersesuaian Pelaksanaan Aktiviti Unsur kesukanan/permainan Unsur kejurulatihan Unsur pembangunan sahsiah Unsur nilai murni Unsur kerjasama Dan lain-lain yang bersesuaian Pelaporan Aktiviti Latar belakang aktiviti Objektif aktiviti Perbincangan pelaksanaan aktiviti Hasilan aktiviti Refleksi Kesimpulan (Pelajar perlu menulis dengan gaya bahasa yang gramatis dan bersesuaian menggunakan laras laporan). Bukti/Dokumentasi Gambar aktiviti Gambat peribadi/kumpulan Video Brosur Grafik / peta minda Dan lain-lain yang bersesuaian3

(Semua bahan dalam bentuk dokumentasi perlu disertakan dalam portfolio). Skill / Kemahiran Menyediakan bahan grafik Merakam gambar/video Mengorganisasi grafik Aspek kepegawaian Aspek kejurulatihan Aspek soft skills Kemahiran Insaniah (Setiap pelajar perlu memasukkan unsur-unsur di atas ke dalam setiap perancangan, pelaksanaan, dan perakaman aktiviti kokurikulum yang dijalankan). Pemikiran Reflektif Penulisan secara kritis Emotional Quotient (EQ) Penyelesaian masaalah (Setiap pelajar perlu memasukkan unsur di atas ke dalam penulisan khususnya semasa membuat refleksi tentang aktiviti).

4