2011 pstpm kedah pengajian am 2 w ans

Upload: jee2kk

Post on 07-Apr-2018

252 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    1/32

    SEPT.2Alt3 JAM

    PROGRAM PENINGKATAN AKADEMIK STPM 2OIIANJURANMAJLIS PENGETUA SEKOLAH-SEKOLAH MALAYSIA (KEDAH

    PENGAJIAN AMKERTAS 2(TrGA JAM)

    Arahan kepada calon:JANGAN BUKA KERTAS SOALAN INI SEHINGGAANDA DIBENARKAN BERBUAT DEMIJawab enam soalan. Pilih satu soalan daripada tiaptiap Bahagian A, B, D dan E dan dua sdalam bahagian C.Gunakan lembaran kertas yang berlainan bagitiap-tiap bahagian.Markah untuk tiaptiap soalan diberikan dalam tanda kurung [ ].

    NOTABersama dengan kertaskertas graf. Jika tidak,peperiksaan.

    soalan ini anda harus menerimasila minta daripada pengawas

    [Lihat sKertas soalan ini terdiri daripada 8 halaman bercetak

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    2/32

    Pilih satu daripada tajuk-tajukhingga 300 patah perkataan.

    di bawah ini, dan tulis karangan.yang panjangnya antar[25 mar

    Pulau Pinang semakin popular selepas Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan KebudPertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (LINESCO) mengiktiraf Georgetown sebagai TWarisan Dunia padaT Julai 2008.D iti ? r\r felr)Jelaskankepentinganpengiktirafaninidu@ntukmempopularkanTapWarisan Dunia yang terdapat di Malaysia.

    Kegiatan merempit hangat diperkatakan melalui media massa sama ada mediaataupun media elektronik. Walaupun kadang kala kegiatan ini berakhir dengan tranamun masih ramai lagi yaqg tidak serik-serik untuk melakukan aktiviti tersebut.Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan gejala ini berleluasa dan langkah-lanmenanganinya.

    BAHAGIAN BPilih satu daripada tajuk-tajuk di bawah ini, dan tulis karangan yang panjangnya antarhingga 300 patah perkataan. [25 ma

    Bunyi yang tidak disukai akan memberi ketidakselesaan kepada manusia. Bunyi tetidak memberikan apa-apa informasi dan kekuatannya sering berubah secara menddari semasa ke semasa.Bincangkan faktor-faktor pencemaran bunyi dan kesannya kepada manusia.

    Teknologi Hijau ialah pengaplikasian penggunaan sains alam sekitar untuk memesumber dan alam sekitar semula jadi serta mengawal kesan negatif aktiviti manusia.Bincangkan kepentingan teknologi hijau kepada manusia.

    90012 S

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    3/32

    Jawab dua soalan sahaja dalam bahagian inl.' satu daripada soalan 5(a) ataa 5(b) dalagi daripada soolan 6(a) atau 6(b)

    5 (a) "Bagi merealisasikan matlamat pembangunan modal insan, negara sentiasa bemenyediakan tenaga kerja berwibawa yang berbekalkan ilmu pengetahuan dalam pebidang, termasuk sains dan teknologi. Modal insan merupakan individu -yang beberkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti, besantun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatii sihat. bersemangat patriotik, adil, progresifdan berdaya saing."

    (Dipetik daripada Arbain Muwww.ipislam.edu.my, 2 1 Disember

    (i) Apakah yang dimaksudkan dengan modal insan? { rwr)patah perkataan, nyatakan kepenii) Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50

    pembangunan modal insan? C tr rn)ATAU

    5 (b) "Ciri penting yang menunjukkan seseorang pelajar itu menghadapi kecelaruan tilaku ialah berkelakuan ganas. Mereka juga merasa tidak berguna, anti sosial dan rasa rendaHal ini akan menyebabkan mereka sering terlibat dengan tingkah laku buruk seperti merosharta benda, mencuri dan membuli semata-mata untuk menimbulkan perasaanmenyeronokkan dalam diri mereka."

    (Dipetik dan diubah suai daKonflik Pelajar Agresif, Ganas dan MemberDewan Masyarakal, Julai

    Apakah ciri yang menunjukkan seseorang pelajar berhadapan dengan masalah kecetingkah laku? C I*lDengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan langkahboleh diambil oleh ibu bapa bagi mengatasi masalah kecelaruan tingkah laku anak-aC S

    (i)(ii)

    90012 S

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    4/32

    sumber. Sumber sisa pepejal perbandaran jika diuruskan secara mampan boleh digunakanpelbagai tujuan. Salah satunya sebagai sumber gas untuk bekalan elektrik yang merusebahagian daripada pengurusan pembangunan mampan dan teras kepada pembangteknologi hijau'"

    (Dipetik dan diubah suai daTenaga Boleh Diperbaharui daripada Sisa PeDewan Kosmik, Ogos

    (i) Apakah yang dimaksudkan dengan sampah? C )tO(ii) Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan manfaat da

    pengurusan sisa pepejal yang dilakukan secara sistematik' ef"n /ATAA

    6 (b) ,,Batu karang termasuk terumbu karang, bunga karang dan juga batu karang jenis himerupakan struktur arogonit yang dihasilkan oleh organisme hidup yang boleh didaperairan laut yang mengandungi nutrien. Karang tersebut akan terbentuk melalui pro$es bdan fizikal termasuk proses pemejalwapan dari persekitaran laut masin dan air tawar"

    (Dipetik dan diubah suai daBatu Karang Hidupan Marin yangDewan Kosmik, Fabruari

    (i) Apakah yang dimaksudkan dengan batu karangZ C+rO

    (ii) Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, nyatakanberlakunya ancaman terhadap terumbu karang hingga membawa kepada kepuhidupan tersebut? Cf^()

    90012

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    5/32

    Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian ini. Jawapan hendaklah dibuat pada kertas graf.[15 mar

    7 Berdasarkan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, sediakan graf yanguntuk menunjukkan panjang jalan raya mengikut jenis dan bidang kuasa mengurus dalammasa yang diliputi.

    Jalan raya digunakan sebagai alat perhubungan utama di Malaysia ini dibahagipelbagai jenis dan diuruskan oleh Ker4jaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.

    Jalan raya berturap paling panjang terdapat di Malaysia berbanding dengan jalan raylain. Pada tahun 2000, daripada jumlah besar 66445km jalan raya di seluruh Malaysia 50merupakan jalan raya berturap. Daripada jumlah ini, Kerajaan Persekutuan mengunrskaberturap sepanjang 14776km. Pada tahun yang sama, jalan kerikil yang diuruskan oleh KeNegeri adalah sebanyak ll64lkm manakala Kerajaan Persekutuan cuma mengurus sahaja. Bagi jalan tanah pula, Kerajaan Persekutuan menguruskan sepanjang 503km mabakinya diuruskan oleh Kerajaan Negeri.

    Pada tahun 2002 pula, tiada banyak perubahan yang dicatat dalam pengurusan jalan boleh Kerajaan Persekutuan yang mencatatkan l489lkm kalau dibandingkan dengan nilai 2dahulu. Tetapi, jalan berturap yang diurus oleh Kerajaan Negeri telah meningkat se5612km berbanding dengan tahun 2000. Jalan kerikil yang diurus oleh Kerajaan Persepada tahun 2002 kekal panjangnya seperti tahun 2000. Cuma jalan kerikil yang diuruKerajaan Negeri mencatatkan peningkatan kecil menjadi I l659km. Daripada jumlah72l65km jalan raya tahun 2002, Kerajaan Persekutuan cuma mengurus 503km jalanmanakala bakinya diurus oleh Kerajaan Negeri.

    Pada tahun 2004 pula, jumlah panjang jalan raya di Malaysia telah meningkat se5530km berbanding dengan tahun 2002. Jalan berturap pada tahun tersebut adalah sep59254krn, yang pengurusannya oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeril59l7km dan 43337km masing-masing. Jalan kerikil yang diurus Kerajaan Persekutuaberkurangan sedikit kepanjangannya dan cuma mencatatkan I l4km sahaja. Sebaliknyakerikil yang diurus oleh Kerajaan Negeri telah meningkat sebanyak 3365km jika dibanddengan tahun 2002. Manakala, jalan tanah yang diurus kedua-dua Kerajaan PersekutuKerajaan Negeri menurun kepanjangannya kepada 243km untuk Kerajaan Persekutu3060km untuk Kerajaan Negeri.

    Sebenarnya, pembinaan dan pengurusan jalan merupakan projek yang banyak mbelanja. Namun demikian, kerajaan mengarahkan agar peruntukan wang untuk proditeruskan demi kebajikan sosial rakyatnya. (Sumber: Dipetik dan disesuaikan daJabatan Kerja Raya Malaysia

    90012

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    6/32

    yang sesuai untuk menunjukkan peratus perubahan eksport barangan pembuatan Malaysia atahun 2006 dengan2007.

    Eksport barangan pembuatan Malaysia pada tahun 2007 telah menunjukkan speningkatan berbanding pada tahun 2006.

    Setelah mencatatkan kejatuhan yang ketara sebanyak 5.3 peratus pada tahun 2006, ekbarangan elektronik, jentera dan perkakasan elektrik terus merosot daripada RM300,787pada tahun 2006 kepada RM288 ,326 juta pada tahun 2007. Kemerosotan ini disebabkanpeningkatan nilai ringgit yang menyebabkan harga barangan keluaran Malaysia menjaditinggi di pasaran dunia.

    Selaras dengan usaha kerajaan untuk terus memelihara sumber perhutanan, pengekspproduk kayu tidak banyak berubah, iaitu daripada RM14,791 iuta pada tahun 2006 keRMl4,39l juta pada tahun 2007. Pada tahun 2007, pengeksportan produk getah pula mengperubahan yang agak sedikit, iaitu daripada RM9,332iuta pada tahun 2006 kepada RM10juta pada tahun 2007. Namun begitu, Malaysia masih mengekalkan kedudukannya sepengeluar utama produk getah dengan menyumbang sebanyak 47 peratus daripada kepedunia.

    Usaha untuk mempelbagaikan produk petroleum telah berjaya meningkatkan nilai ekspoPada tahun 2006 eksport produk petroleum bernilai RM23,930 juta dan telah menokok sebRM2,l59 juta pada tahun 2007. Selain itu, hasil petroleum juga turut membantu perkembadalam pengeksportan kimia, produk kimia dan plastik. Pada tahun 2006 nilai eksport kproduk kimia dan plastik adalah sebanyak RM37,716 juta dan telah melonjak kepada RM41juta pada tahun 2007.

    Eksport kelengkapan pengangkutan seperti alat ganti dan aksesori kenderaaanmengalami penyusutan. Keadaan ini berlaku mungkin disebabkan oleh persaingan darnegara pengeluar lain yang dapat menawarkan harga yang lebih murah. Pada tahun 2006eksport sebanyak RM8,559 juta menyusut kepada RM8,384 juta. Eksport besi, keluli dan plogam telah mengalami peningkatan yang agak ketara. Negara pengimport utama prodialah China, yang sedang dalam persiapan akhir untuk menjadi tuan rumah kepadaOlimpik Beijing 2008. Eksport pada tahun 2007 adalah sebanyak RM26,695 juta smengalami peningkatan sebanyak RM3,774 juta daripada tahun sebelumnya.

    Tekstil, pakaian dan kasut antara barangan eksport Malaysia yang mendapat sahebat daripada n-egara pengeluar lain, terutamanya negara China. Keadaan ini telah menyebanilai eksportnya mengalami sedikit kemerosotan, iaitu RM 10,925 juta dan RM 10,63 I juta.

    (Dipetik dan diubahsuaikan daLaporan Tahunan Jabatan Perangkaan Malaysia

    90012 S

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    7/32

    Jawab satu soalan sahaja dalam bahagian rnr. [15 marI fr-W*9 Berdasarkan jadual I dan jadual 2 di bawah, tafsirkan hubune kait yang wujudkeluasan kawasan penternakan akuakultur air tawar dengan pengeluaran hasil bagi jenis teyang dinyatakan dari tahun 2005 hingga2A07.

    Jadual 1Malaysia: Keluasan Kawasan Penternakan Akuakultur Air Tawar dari Tahun 2005 hingga

    Jadual 2Malaysia: Pengeluaran Hasil Penternakan Akuakultur Air Tawar dari Tahun 2005 hingga2

    (Dipetik dan diubah suai daBuku Tahunan Perangkaan Malaysia

    90012

    Jenis Ternakan Keluasan Kawasan Penternakan (hektar)2005 2006 2007Kolam 44925.3 4981.7 5164.7

    Bekas lombong 1688.8 1537.1 1414.0Sangkar 254077.0 271996.s 285600.0Taneki simen 107984.8 106183.8 r03600.0Kandang 92.5 92.9 97.5JUMLAH 408768.4 384792.0 395876.2

    Jenis Temakan Pengeluaran Hasil Penternakan (tan metrik)2005 2006 2007

    Kolam 41963.3 42411.7 43010.9Bekas lombong 11534.3 I 01 82.1 10563.6Sangkar 62s4.2 7817.7 8l 80.6Tanski simen 1802.8 3048.8 3151.9Kandans 402.0 264.7 274.8JUMLAH 619s6.6 6372s.1 64187.8

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    8/32

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    9/32

    KERTAS 2

    1. Pulau Pinang semakin popular selepas Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan

    Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) mengiktiraf Georgetown sebagai Tapak

    Warisan Dunia pada 7 Julai 2008.

    Jelaskan kepentingan pengiktirafan ini dan langkah-langkah untuk mempopularkan

    Tapak Warisan Dunia yang terdapat di Malaysia.

    Idea Huraian

    A. Kepentingan pengiktirafan

    1. Menjaga warisan bangsadaripada pupus

    2. Menambah pendapatan

    negara

    3. Memperkenalkan

    Malaysia di mata dunia

    4. Menaiktarafkan tapak

    warisan dunia

    Generasi muda akan datang dapat melihat sendiri

    warisan masa lampau yang terdapat di negara ini.

    Generasi muda tentunya berasa banggamempunyai warisan yang tersendiri dan tidak

    ketinggalan daripada negara-negara lain di dunia.

    Tapak-tapak warisan merupakan sumber material

    yang berharga dan menyumbang ke arahperkembangan ekonomi.

    Kedatangan pelancong asing memberikansumbangan pendapatan kepada negara.

    Pulangan ekonomi yang tinggi kepada pelbagaisektor termasuk agen pelancongan, operator

    pelancongan dan pemilik premis.

    Menjana industri pelancongan

    Menjanjikan pengalaman bukan sahaja dari segi

    akitektur dan sejarah, malah kebudayaan

    tempatan yang tidak mungkin diperoleh di tempatlain.

    Membuka mata masyarakat dunia melancong dan

    melawat bandar warisan di Malaysia

    Memulihara dan mengekalkan bangunan

    bersejarah, monumen, kawasan bandar, aspek

    sosio ekonomi, budaya dan tapak sejarah.

    1

    2011 PSTP

    2011 PSTPM KEDAH SKEMA PENGAJIAN AM KERTAS 2

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    10/32

    5. Imej di peringkat

    antarabangsa

    Memulihara bandar warisan dan dibangunkan

    bagi menjaga warisan sedia ada.

    Contoh: Perbadanan Muzium Melaka(PERZIM)menjalankan kerja-kerja pengekalan,

    pemuliharaan dan menguruskan bangunan dan

    monumen warisan. Universiti dan Institut Pengajian Tinggi Tempatan

    menyediakan pengetahuan dan kaedah latihan

    yang terbaik dalam bidang pemuliharaan bandarwarisan.

    Negara Malaysia akan tersenarai sebagai salah

    sebuah negara di dunia yang mempunyai tapak

    warisan dunia.

    Minat pelancong hari ini adalah melancong ke

    bandar yang tersenarai sebagai warisan dunia. Pelancong yang cintakan sejarah dapat merasai

    sendiri pengalaman, mendalami sejarah dan

    budaya masyarakat tempatan.

    B. Langkah-langkah

    6. Mewujudkan kesedaran

    masyarakat

    7. Kerajaan kenal pasti

    tapak atau bandarwarisan negara

    8. Warta sebagai aset

    pelancongan

    9. Promosi

    Menyedarkan masyarakat tempatan tentang

    kepentingan tapak-tapak warisan dunia.

    Masyarakat sepatutnya menghargai dan

    memulihara tapak-tapak warisan dunia.

    Mengubah sikap dalam menilai dan menghargaitapak warisan sebagai aset dalam industripelancongan negara.

    Kerajaan kenal pasti tapak atau bandar warisanyang berpotensi digazetkan sebagai tapak

    warisan dunia .

    Contoh: Melaka, Pulau Pinang, Taiping, Kota

    Bharu dan Taiping

    Menjadikan tapak atau bandar warisan sebagai

    aset utama industri pelancongan negara. Pelancong akan datang ke negara ini kerana

    berminat dengan tarikan tersendiri yang ada disini.

    Mendapatkan pengiktirafan UNESCO danmenyenaraikan tapak atau bandar warisan di

    Malaysia sebagai Tapak Warisan Dunia.

    2

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    11/32

    10.

    Meningkatkanpengurusan oleh pelbagai

    pihak

    Elemen warisan dipromosikan sebagai salah satu

    produk utama pelancongan negara yang tidakterdapat di tempat lain.

    Pengurusan industri pelancongan dijalankandengan efektif oleh pihak kerajaan mahupun

    pihak swasta.

    Menambah pakar teknikal dan pekerja mahirdalam menjalankan kerja-kerja pemuliharaan

    tapak atau bandar warisan.

    Menambah tenaga professional dalam pengurusan

    tapak atau bandar warisan.

    Kenal pasti kaedah pemuliharaan yang perludijalankan dan menentukan dana peruntukan

    untuk kerja-kerja pemulihan.

    Jawapan : 2 + 2

    3

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    12/32

    2. Kegiatan merempit hangat diperkatakan melalui media massa sama ada media cetak

    ataupun media elektronik. Walaupun kadang kala kegiatan ini berakhir dengan tragedi,namun masih ramai lagi yang tidak serik-serik untuk melakukan aktiviti tersebut.

    Bincangkan faktor-faktor yang menyebabkan gejala ini berleluasa dan langkah-langkah

    menanganinya.

    BIL IDEA UTAMA HURAIAN

    1.

    A : PUNCA

    Terpengaruh dengan

    rakan

    - rakan sebaya memainkan peranan dalam menentukan

    pemilihan aktiviti yang gemar dilakukan oleh sekelompok

    remaja- remaja mudah terikut-ikut dengan apa-apa yang dilakukanoleh rakan sebaya tanpa memikirkan resiko yang bakal

    ditempuhi

    2. Perasaan ingin

    mencuba

    - desakan naluri remaja suka mencuba dan tidak takut

    kepada resiko yang bakal ditempuhi

    - mereka berani melakukan apa sahaja- mereka mudah berasa seronok dan ingin mencuba apa-

    apa sahaja yang dipaparkan oleh media

    3. Tuntutan ego remaja - hendak menunjukkan kehebatan, keberanian,kemahiran dan sebagainya

    4. Kurang kasih sayangdan perhatian ibu bapa - kurangnya kasih sayang dan perhatian turutmempengaruhi tindakan dan sikap remaja

    - apabila mereka bosan, mereka mengambil jalan mudah

    dengan mencari hiburan di luar bersama rakan-rakan- sikap ibu bapa yang suka berleter juga menyebabkan

    remaja bosan duduk di rumah

    5

    B:LANGKAH

    MENGATASI

    Peranan dan

    tanggungjawab ibu

    bapa

    - berikan didikan agama,kasih sayang dan perhatiansecukupnya kepada anak-anak agar anak-anak

    merasakan diri mereka dikasihi dan dihargai

    - jangan biarkan anak-anak menjadi liar gara-garakegagalan ibu bapa memberi perhatian secukupnya

    - Luang sedikit masa untuk bersama dengan anak-anak

    - bertanyalah masalah, mendengar luahan dan rintihan hati

    mereka- Pastikan rakan sebaya anak-anak mereka

    6. Tindakan undang-

    undang

    - Pasukan polis hendaklah menangkap mereka yang terlibat

    dalam kegiatan ini

    4

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    13/32

    - Tangkapan yang dibuat mesti diiringi dengan tindakan

    yang lebig tegas daripada undang-undang yang sedia ada

    - Pihak berkuasa juga harus membuat pemantauan yangBerterusan

    7. Peranan masyarakat - amalkan budaya jaga tepi kain orang secara positif

    - amalan tegur-menegur anak-anak jiran tetangga yang kitadapati melakukan perkara-perkara yang negatif

    - Membantu pihak polis dalam melaporkan kejadian lumbaharam yang berlaku di kawasan masing-masing

    - dekati Mat-mat Rempit dengan berhemah dan hikmah

    serta berinteraksi secara matang dengan golongan ini danjangan memperlakukan mereka seperti budak kecil

    8. Peranan NGO - Misalnya Pertubuhan Belia 4B, Rakan Cop, RukunTetangga dan sebagainya mengadakan aktiviti yang

    menarik minat remaja yang bermasalah

    - mengadakan perlumbaan di trek yang sebenar kepada

    remaja yang berminat dengan perlumbaan9. Kempen-kempen

    kesedaran

    - adakan kempen kesedaran melalui media massa tentang

    keburukan aktiviti lumba haram- membuat iklan tentang keburukan lumba haram dan

    implikasinya terhadap remaja, keluarga, dan negara.

    Jawapan : 2 + 2

    5

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    14/32

    3. Bunyi yang tidak disukai akan memberi ketidakselesaan kepada manusia. Bunyi yang tidak

    memberikan apa-apa informasi dan kekuatannya sering berubah secara mendadak dari semasa ke

    semasa.

    Bincangkan faktor-faktor pencemaran bunyi dan kesannya kepada manusia.

    Pencemaran bunyi merupakan bunyi hasilan mesin, haiwan atau manusia yang mengganggu aktiviti atau

    keseimbangan kehidupan manusia. Bunyi yang tidak dikehendaki dikenali pencemaran bunyi.

    Bil Idea Huraian

    1.

    A.faktor-faktor Pencemaran

    Bunyi

    Ulangan (Hz)

    - Lebih tinggi ulangan maka lebih tinggi

    ketidakselesaan

    - Kepelbagaian bunyi bising akan membentuk

    kepelbagaian frekuansi bunyi bising.

    - Sebagai contoh hentakan impuls dan kebisingan

    selang seli

    - Sebagai contoh bunyi dari kegiatan perindustrian,

    pembinaan dan sebagainya

    2. Kekuatan bunyi (dB) - Lebih tinggi/ kekuatan sesuatu bunyi, lebih tinggi pula

    kadar kacauganggu ke atas individu

    3 Kekerapan dan tempoh - Bunyi bising berterusan akan memberikan

    kacauganggu dari bunyi yang tidak kerap kedengaran

    4. Keperluan/ kepekaan - Jika sesuatu bunyi dihasilkan difikirkan tidak perlu,

    ketidakselesaan akan bertambah

    - Kepekaan seseorang terhadap bunyi bising akibat

    pertambahan bilangan kenderaan dan kebisingan

    sepanjang masa akan menyebabkan kerisauan.

    - Perkembangan dunia hiburan dan teknologinya yang

    menyebabkan kadar bunyi yang tinggi melebihi had

    pendengaran manusia

    5.

    Kesan .

    Kesan Semerta

    - Disebabkan bunyi yang kuat (> 120 dB)

    - Menyebabkan pecah selaput tympanum, kerosakan

    tulang kecil pendengaran.

    - Hilang pendengaran kekal

    - Sekiranya bekerja di tempat yang bising pendengaran

    akan pulih semula setelah 12 jam keluar dari suasana

    6

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    15/32

    6 Kesan Kronik

    - Pendedahan berpanjangan kepada bunyi kuat (>85 dB

    5 tahun, > 8 jam sehari)

    -

    Lebih tinggi frekuensi, kerosakan koklia lebih tinggi.- Pendedahan berulang akan menyebabkan pendengaran

    tidak akan kembali kepada keadaan normal

    7. Kesan Fisiologi

    - Meningkatkan tekanan darah dan hipertensi

    - Meningkatkan pergerakan otot- Meningkatkan pergerakan gastrik pembesaran pupil

    8. Kesan Psikosomatik

    - Sakit kepala, pening, loya, muntah.

    - Pergerakan mata tak dapat dikawal

    - Hilang imbangan diri

    - Kesan kepada ibu mengandung

    9 Kesan psikologi

    - Berlakunya gangguan percakapan

    - Ulangan tinggi dan intensiti yang kuat akan

    menyebabkan ketidakselesaan

    - Keletihan

    - Gangguan saraf dan ketegangan

    - Sering cemas dan mudah marah

    Jawapan 2+2

    7

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    16/32

    4. Teknologi Hijau ialah pengaplikasian penggunaan sains alam sekitar untuk memelihara sumber dan

    alam sekitar semula jadi serta mengawal kesan negatif aktiviti manusia.

    Bincangkan kepentingan teknologi Hijau kepada manusia..

    BIL IDEA HURAIAN

    1. Sumber tenaga yang bersih Penjanaan kuasa hidro

    Teknologi persekitaran dan teknologi bersih

    Menjamin pengekalan alam semulajadi

    Menjamin persekitaran hidup bersih dan sihat

    Meningkatkan penggunaan tenaga daripada senber

    angin dan ombak

    Meningkatkan penggunaan tenaga solar

    2. Pengekalan Sumber mesra alam menggunakan enjin hybrid

    Mengurangkan pencemaran asap kenderaanKenderaan berkuasa elektrik dan bahan api bio

    Menjimatkan minyak

    Kurangkan pelepasan karbon dioksida

    Program kitar semula bahan buangan,dan rawatan sisa

    buangan

    3 Mengekalkan keseimbangan iklim

    dan cuaca

    Mengurangkan kesan perubahan cuaca

    Mengelakkan bencana alam seperti ribut,taufan

    banjir,tsunami

    Mengelakkan hujan asid

    Mengurangkan kesan rumah hijau-elakkan pemanasanglobal

    4 Mengekal dan memulihara sumber

    air bersih

    Air yang banyak dari sumber semulajadi seperti

    sungai,tasik dan empangan

    Mengelakkan pencemaran air dan degradasi kualiti air

    sungai

    Menyalurkan air yang bersih seperti air bawah tanah

    5 Penyelidikan dan Pembangunan

    (P&P)

    Dilakukan oleh penyelidikan untuk mencari maklumat

    baru

    Universiti juga membuat P & P untuk teknologi hijau

    dan bersihSemua pihak digalakkan membuat P & P untuk

    membantu

    6 Pembangunan Lestari Penjimatan tenaga air dan bahan pembuatan

    Mesra alam,berdasarkan piawaian setempat

    Tidak menjejaskan kesihatan penghuni

    Kurang impak terhadap alam sekitar

    Lebihan bahan tidak memberi kesan kepada alam

    8

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    17/32

    sekitar

    Bumbung bangunan direka supaya air hujan dapat

    dikumpulkan dan digunakan semula

    Penggunaan peralatan paip air dapat meminimumkan

    penggunaan air seperti Low flash toilet,low flow shower

    Pastikan ventilasi pengudaraan dan penapisan bangunan

    baik

    7 Sumber tenaga baru Tenaga daripada sumber angin dan ombak

    Tenaga daripada hasil pertanian dan bahan buangan

    pertanian

    Jawapan : 4 + 0

    9

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    18/32

    5a. Bagi merealisasikan matlamat pembangunan modal insan, negara sentiasa berusahamenyediakan tenaga kerja berwibawa yang berbekalkan ilmu pengetahuan dalam pelbagai

    bidang, termasuk sains dan teknologi. Modal insan merupakan individu yang berilmu,

    berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang tinggi, beretika, berbudi pekerti,bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, adil,

    progresif, cekal dan berdaya saing.

    (Dipetik daripada Arbain Muhayat, www.ipislam.edu.my,

    21 Disember 2008)

    (i) Apakah yang dimaksudkan dengan modal insan?

    (ii)Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, nyatakan kepentingan

    pembangunan modal insan.

    Jawapan

    5(a).i. Insan yang memiliki personaliti unggul/ individu yang cemerlang dalam kerjaya dansahsiah terpuji .(2M)

    individu yang berilmu, berkeyakinan, mempunyai nilai murni dan moral yang

    tinggi, beretika, berbudi pekerti, bersopan-santun, berdisiplin, dinamik, inovatif,

    kreatif, sihat bersemangat patriotik, adil, progresif, cekal dan berdaya saing. (1M)

    (ii)1. Menyediakan sumber tenaga yang berkualiti.

    -Kemudahan pendidikan dari peringkat rendah hingga ke peringkat tinggiakan menghasilkan sumber tenaga yang berkualiti.

    2.- Menyediakan masyarakat yang berdaya saing dalam ekonomi.- koridor pembangunan ekonomi - membuka peluang pekerjaan

    - Para pelabur membuka kilang di Malaysia- meningkatkan budaya kerja yang tinggi.

    - Penekanan kerajaan di dalam sains, teknologi, penguasaan bahasa asingmenghasilkan masyarakat berdaya saing.

    3. - Melahirkan barisan pemimpin yang berkaliber dan berketrampilan.

    - Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara

    4. - Melahirkan masyarakat yang tinggi nilai rohaninya.

    - Dasar pendidikan yang menekankan insan seimbang- Penekanan kepada m/p P. Islam, P.Moral dan Sivik dan Kewarganegaraan

    - Program Islam Hadhari

    5.- Melahirkan masyarakat yang berdisiplin.

    - Pelaksanaan PLKN melahirkan belia berdisiplin.

    - Penekanan kegiatan Kokurikulum dalam pendidikan

    10

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    19/32

    5 (b) Ciri penting yang menunjukkan seseorang pelajar itu menghadapi kecelaruan tingkah laku ialah

    berkelakuan ganas. Mereka juga merasa tidak berguna, anti sosial dan rasa rendah diri. Hal ini akan

    menyebabkan mereka sering terlibat dengan tingkah laku buruk seperti merosakkan harta benda, mencuri

    dan membuli semata-mata untuk menimbulkan perasaan yang menyeronokkan dalam diri mereka.

    (Dipetik dan diubahsuai dari Konflik pelajar Agreasif,Ganas

    Dan memberontak,Dewan Masyarakat, Julai 2009)

    i. Apakah ciri yang menunjukkan seseorang pelajar berhadapan dengan masalah

    kecelaruan tingkah laku?

    Menunjukkan tingkah laku ganas dan menghadapi konflik dalaman (2M)

    ii. Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan langkah yang boleh

    diambil oleh ibu bapa bagi mengatasi masalah kecelaruan tingkah laku anak-anak.

    Peranan ibu bapa:

    1. menjadi model kepada anak-anak

    2. mengamal cara hidup positif tunjukkan sikap penyayang dan prihatin

    3. menyemai dan mengamal ajaran agama dan moral

    4. wujudkan interaksi mesra dengan anak-anak

    5. beri peluang kepada anak-anak meluahkan perasaan

    6. bincang masalah dengan anak secara terbuka

    11

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    20/32

    6(a) Batu karang termasuk terumbu karang, bunga karang dan juga batu karang jenis hidupan

    merupakan struktur arogonit yang dihasilkan oleh organisme hidup yang boleh didapati di perairan laut

    yang mengandungi nitrien. Karang tersebut akan terbentuk melalui proses biologi dan fizikal termasuk

    proses pemejalwapan dari persekitaran laut masin dan air tawar

    (Dipetik dan diubahsuai dari Batu Karang Hidupan Marin yang

    Unik,Dewan Kosmik, Februari 2011)

    i. Apakah yang dimaksudkan dengan batu karang?

    Struktur aroganik hasil daripada organisma hidup (2M)

    ii. Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, nyatakan punca berlakunya

    ancaman terhadap terumbu karang hingga membawa kepada kepupusan hidupan tersebut?

    Punca kepupusan:

    - hasil daripada perubahan cuaca

    - peningkatan tahap keasidan laut

    -

    aktiviti penangkapan ikan-bom ikan

    - penggunaan tanah pantai untuk pembangunan

    - sisa baja daripada aktiviti pertanian-galak pertumbuhan alga

    - aktiviti carigali minyak dan tumpahan mimyak

    6 (b) Sampah atau lebih dikenali sebagai sisa pepejal dari segi teknikal dikelaskan sebagai

    sumber. Sumber sisa pepejal perbandaran jika diuruskan secara mampan boleh digunakan untuk

    pelbagai tujuan. Salah satunya adalah sebagai sumber gas untuk bekalan elektrik yang

    merupakan sebahagian daripada pengurusan pembangunan mampan dan teras kepada

    penggunaan teknologi hijau.

    (Dipetik dan diubah suai daripada Tenaga Boleh Diperbaharuidaripada Sisa Pepejal,Dewan Kosmik, Ogos 2010)

    i. Apakah yang dimaksudkan dengan sampah?

    ii. Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, jelaskan manfaat daripada

    pengurusan sisa pepejal yang dilakukan secara sistematik.

    JAWAPAN

    i.

    Sampah merujuk kepada bahan buangan yang boleh dikitar semula. (2M)ii. Manfaat pengurusan sisa pepejal secara sistematik

    1) Sebagai sumber gas untuk bekalan elektrik

    2) Mengurangkan penubuhan tapak pelupusan sampah yang mengandungi metana

    3) Mengurangkan pencemaran

    4) Bahan atau produk baru

    5) Kurangkan penggunaan sumber

    12

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    21/32

    7. Berdasarkan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, sediakan graf yang

    sesuai untuk menunjukkan panjang jalan raya mengikut jenis dan bidang kuasa mengurus

    dalam jangka masa yang diliputi.

    Setiap tahun, Kerajaan Persekutuan memperuntukkan sejumlah wang kepada kerajaan-

    kerajaan negeri. Peruntukkan ini berdasarkan kepada 2 perkara utama iaitu bilangan pendudukdan panjangnya jalanraya. Jalan raya yang digunakan sebagai alat perhubungan utama di

    Malaysia ini dibahagi kepada pelbagai jenis dan diuruskan oleh Kerajaan Persekutuan dan

    Kerajaan Negeri.

    Jalan raya berturap paling panjang terdapat di Malaysia berbanding dengan jalan raya jenis

    lain. Pada tahun 2000, daripada jumlah besar 66445km jalan raya di seluruh Malaysia 50621km

    merupakan jalan raya berturap. Daripada jumlah ini, Kerajaan Persekutuan menguruskan jalan

    berturap sepanjang 14776km. Pada tahun yang sama, jalan kerikil yang diuruskan oleh Kerajaan

    Negeri adalah sebanyak 11641km manakala Kerajaan Persekutuan cuma mengurus 352km

    sahaja. Bagi jalan tanah pula, Kerajaan Persekutuan menguruskan sepanjang 503km manakalabakinya diuruskan oleh Kerajaan Negeri.

    Pada tahun 2002 pula, tiada banyak perubahan yang dicatat dalam pengurusan jalan berturap

    oleh Kerajaan Persekutuan yang mencatatkan 14891km kalau dibandingkan dengan nilai 2 tahun

    dahulu. Tetapi, jalan berturap yang diurus oleh Kerajaan Negeri telah meningkat sebanyak

    5612km berbanding dengan tahun 2000. Jalan kerikil yang diurus oleh Kerajaan Persekutuan

    pada tahun 2002 kekal panjangnya seperti tahun 2000. Cuma jalan kerikil yang diurus oleh

    Kerajaan Negeri mencatatkan peningkatan kecil menjadi 11659km. Daripada jumlah besar

    72165km jalan raya tahun 2002, Kerajaan Persekutuan cuma mengurus 503km jalan tanah

    manakala bakinya diurus oleh Kerajaan Negeri.

    Pada tahun 2004 pula, jumlah panjang jalan raya di Malaysia telah meningkat sebanyak

    5530km berbanding dengan tahun 2002. Jalan berturap pada tahun tersebut adalah sepanjang

    59254km, yang pengurusannya oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri adalah 15917km

    dan 43337km masing-masing. Jalan kerikil yang diurus oleh Kerajaan Persekutuan telah

    berkurangan sedikit kepanjangannya dan cuma mencatatkan 114km sahaja. Sebaliknya, jalan

    kerikil yang diurus oleh Kerajaan Negeri telah meningkat sebanyak 3365km jika dibandingkan

    dengan tahun 2002. Manakala jalan tanah yang diurus kedua-dua Kerajaan Persekutuan dan

    Kerajaan Negeri menurun kepanjangannya kepada 243km untuk Kerajaan Persekutuan dan

    3060km untuk Kerajaan Negeri.

    Sebenarnya, pembinaan dan pengurusan jalan merupakan projek yang banyak menelan

    belanja. Namun demikian, kerajaan mengarahkan agar peruntukan wang untuk projek ini

    diteruskan demi kebajikan sosial rakyatnya.

    (Sumber:Dipetik dan disesuaikan daripada

    Jabatan Kerja Raya Malaysia, 2005)

    13

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    22/32

    Malaysia : Panjang Jalan raya Mengikut Jenis dan Bidang Kuasa Mengurus

    bagi Tahun 2000, 2002 dan 2004

    Kerajaan Persekutuan (km) Kerajaan Negeri (km)Jenis Jalan/Tahun

    2000 2002 2004 2000 2002 2004

    Jalan berturap

    Jalan Krikil

    Jalan tanah

    14 776

    352

    503

    14 891

    352

    503

    15 917

    114

    243

    35 845

    11 641

    3 328

    41 457

    11 659

    3 303

    43 337

    15 024

    3 060

    JUMLAH 15 631 15 746 16 274 50 814 56 419 61 421

    (Sumber:Dipetik dan disesuaikan dari

    Jabatan Kerja Raya Malaysia, 2005)

    JAWAPAN : GRAF BAR PIRAMID KOMPAUN

    14

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    23/32

    MALAYSIA: PANJANG JALAN RAYA MENGIKUT JENIS DAN

    BIDANG KUASA MENGURUS BAGI TAHUN 2000, 2002 DAN 2004

    Jalanberturap

    Jalankerikil

    Jalantanah

    Skala: 1cm = 5000km

    Petunjuk:

    Sumber:Dipetikdandiubahsuaikan

    daripadaJabatan

    Kerja

    Raya

    Malaysia,

    2005

    2000

    2002

    2004

    Panjangjalanraya

    (km)

    Panjangjalanraya

    (km)

    KerajaanNegeriKerajaanPersekutuan

    Tahun

    15

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    24/32

    8. Dengan menggunakan maklumat yang diberikan dalam petikan di bawah, sediakan graf

    yang sesuai untuk menunjukkan peratus perubahan eksport barangan pembuatan

    Malaysia antara tahun 2006 dengan 2007.

    Eksport barangan pembuatan Malaysia pada tahun 2007 telah menunjukkan sedikit

    peningkatan berbanding pada tahun 2006. Usaha yang lebih gigih diperlukan bagi meningkatkanlagi jumlah eksport barangan pembuatan Malaysia.Setelah mencatatkan kejatuhan yang ketara sebanyak 5.3 peratus pada tahun 2006, eksport

    barangan elektronik, jentera dan perkakasan elektrik terus merosot daripada RM 300,787 juta

    pada tahun 2006 kepada RM 288,326 juta pada tahun 2007. Kemerosotan ini disebabkan oleh

    peningkatan nilai ringgit yang menyebabkan harga barangan keluaran Malaysia menjadi agaktinggi di pasaran dunia.

    Selaras dengan usaha kerajaan untuk terus memelihara sumber perhutanan, pengeksportan

    produk kayu tidak banyak berubah, iaitu daripada RM 14,791 juta pada tahun 2006 kepada RM14,391 juta pada tahun 2007.

    Pada tahun 2007, pengeksportan produk getah pula mengalami perubahan yang agak sedikit,

    iaitu daripada RM 9,332 juta pada tahun 2006 kepada RM 10,588 juta pada tahun 2007. Namunbegitu, Malaysia masih mengekalkan kedudukannya sebagai pengeluar utama produk getah

    dengan menyumbang sebanyak 47 peratus daripada keperluan dunia.

    Usaha untuk mempelbagaikan produk petroleum telah berjaya meningkatkan nilai eksportnya.

    Pada tahun 2006 eksport produk petroleum bernilai RM 23,930 juta dan telah menokok sebanyakRM 2,159 juta pada tahun 2007. Selain itu, hasil petroleum juga turut membantu perkembangan

    dalam pengeksportan kimia, produk kimia dan plastik. Pada tahun 2006 nilai eksport kimia,

    produk kimia dan plastik adalah sebanyak RM 37,716 juta dan telah melonjak kepada RM41,572 juta pada tahun 2007.

    Eksport kelengkapan pengangkutan seperti alat ganti dan aksesori kenderaaan telahmengalami penyusutan. Keadaan ini berlaku mungkin disebabkan oleh persaingan daripada

    negara pengeluar lain yang dapat menawarkan harga yang lebih murah. Pada tahun 2006 nilai

    eksport sebanyak RM 8,559 juta menyusut kepada RM 8,384 juta. Eksport besi, keluli danproduk logam telah mengalami peningkatan yang agak ketara. Negara pengimport utama produk

    ini ialah China, yang sedang dalam persiapan akhir untuk menjadi tuan rumah kepada Sukan

    Olimpik Beijing 2008. Eksport pada tahun 2007 adalah sebanyak RM 26,695 juta setelahmengalami peningkatan sebanyak RM 3,774 juta daripada tahun sebelumnya.

    Tekstil, pakaian dan kasut antara barangan eksport Malaysia yang mendapat saingan hebat

    daripada negara pengeluar lain, terutamanya negara China. Keadaan ini telah menyebabkan nilai

    eksportnya mengalami sedikit kemerosotan, iaitu RM 10,925 juta dan RM 10,631 juta.

    (Dipetik dan diubahsuaikan daripada Laporan Tahunan

    Jabatan Perangkaan Malaysia 2008)

    16

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    25/32

    Malaysia : Kadar Perubahan Eksport Barangan Pembuatan

    antara Tahun 2006 dengan 2007.

    Eksport Barangan 2006

    (RM juta)

    2007

    (RM juta)

    % perubahan

    Elektronik, jentera dan perkakasan

    elektrik

    300,787 288,326 -4.14

    Produk kayu 14,791 14,391 -2.70

    Produk getah 9,332 10,588 13,46

    Produk petroleum 23,930 26,089 9.02

    Kimia, produk kimia dan plastik 37,716 41,572 10.22

    Kelengkapan pengangkutan 8,559 8,348 -2.04

    Besi, keluli dan produk logam 22,921 26,695 16.47

    Tekstil, pakaian dan kasut 10,925 10,631 -2.69

    JAWAPAN : GRAF BAR MEMESONG

    17

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    26/32

    Skala: 1cm = 2.50%

    Petunjuk:

    Elektronik,jenteradanperkakasanelektrik

    Produkkayu

    Produkgetah

    Produkpetroleum

    Kimia,produkkimiadanplastik

    Kelengkapanpengangkutan

    Besi,kelulidanproduklogam

    Tekstil,pakaiandankasut

    Sumber:Dipetikdandiubahsuaikan

    daripadaLaporanTahunanJabatan

    PerangkaanMalaysia2008

    MALAYSIA: KADAR PERUBAHAN EKSPORT BARANGAN

    PEMBUATAN ANTARA TAHUN 2006 DAN 2007

    Jenisbaranga

    eksport

    Perubahan Eksport

    Barangan (%)

    18

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    27/32

    SOALAN 9

    Bahagian E

    Berdasarkan Jadual 1 dan Jadual 2 di bawah, tafsirkan hubung kait yang wujud antara keluasan kawasan

    penternakan akuakultur air tawar dengan pengeluaran hasil bagi jenis ternakan yang dinyatakan dari tahun

    2005 hingga 2007.

    Jadual 1: Malaysia: Keluasan Kawasan Penternakan Akuakultur Air Tawar

    dari Tahun 2005 hingga 2007

    Keluasan Kawasan Penternakan(hektar)Jenis Ternakan

    2005 2006 2007

    Kolam 44925.3 4981.7 5164.7

    Bekas lombong 1688.8 1537.1 1414.0

    Sangkar 254077.0 271996.5 285600.0

    Tangki Simen 107984.8 106183.8 103600.0

    Kandang 92.5 92.9 97.5

    Jumlah keseluruhan 408768.4 384792.0 395876.2

    Jadual 2: Malaysia: Pengeluaran Hasil Penternakan Akuakultur Air Tawar dari Tahun 2005 hingga 2007

    Pengeluaran Hasil Penternakan(tan matrik)Jenis Ternakan

    2005 2006 2007

    Kolam 41963.3 42411.7 43010.9

    Bekas lombong 11534.3 10182.1 10563.6

    Sangkar 6254.2 7817.7 8180.6

    Tangki Simen 1802.8 3048.8 3157.9

    Kandang 402.0 264.7 274.8Jumlah keseluruhan 61956.6 63725.1 64187.8

    (Dipetik dan diubahsuai daripada

    Buku Tahunan Perangkaan Malaysia 2007.)

    19

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    28/32

    Skema jawapan

    Isi Huraian Perbezaaan

    (hektar)

    & %

    Alasan /Sebab

    1.Keluasan meningkat

    Pengeluaran meningkat

    a) Kolam

    Keluasan (hektar)4925.3(2005)

    5164.7(2007)

    Pengeluaran(tan matrik)

    41963.3(2005)

    43010.9(2007)

    b) Sangkar

    Keluasan(hektar)

    254077.0(2005)

    285600.0(2007)

    Pengeluaran(tan matrik)

    6254.2(2005)

    8180.6(2007

    239.4

    (4.86%)

    1047.6

    (2.49%)

    31523.0

    (12.41%)

    1926.4(30.80)

    - mudah selanggara

    - boleh dibina dimana-mana kawasan

    -Terdapat banyak kawasan

    kolam /sungai yang boleh

    dibina sangkar-mudah diusahakan

    2. Keluaran menurun

    Pengeluaran tidak

    konsisten

    a) Bekas lombong

    Keluasan(hektar)

    1688.3(2005)

    1414.0(2007)

    Pengeluaran(tan matrik)

    11534.3(2005)

    10182.1(2006)10563(2007)

    274.8

    (16.28%)

    1352.2

    (11.72%)381.5

    (3.75%)

    -kawasan lombong yang

    semakin berkurang

    -tiada kawasan lombong baru

    3.Keluasan menurun

    Pengeluaran meningkat

    a) Tangki simen

    Keluasan(hektar)

    107984.8(2005)

    103600.0(2007)

    Pengeluaran(tan matrik)

    1802.8(2005)

    3157.9(2007)

    4384.8

    (4.06%)

    1355.1

    (75.17%)

    -kurang risiko-

    banjir/penyakit

    -mudah diselenggara

    4. Keluasan meningkat

    Pengeluaran tidak

    konsisten

    a) Kandang

    Keluasan (hektar)92.5(2005)

    97.5(2007)

    5.0

    (5.41%)

    - risiko penyakit

    - memerlukan kaedah

    20

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    29/32

    Pengeluaran(tan matrik)

    402.0(2005)

    264.7(2006)

    274.8(2007)

    137.2

    (34.13%)

    10.1

    (3.82%)

    penyelanggaraan yang

    sistematik

    5. Jumlah keseluruhanKeluasan tidak

    konsisten

    Pengeluaran meningkat

    Keluasan(hektar)408768.4(2005)

    384792.0(2007)

    395876.2(2007)

    Pengeluaran(tan matrik)

    61956.6(2005)

    64187.8(2007)

    23976.4

    (5.87%)

    11084.2

    (2.88%)

    768.8

    (1.24%)

    -penggunaan baka yang

    berkualiti

    -kaedah kawalan penyakit

    yang semakin baik

    -bantuan teknologi dan

    kepakaran daripada agensi

    kerajaan.

    Pemarkahan: Idea 4 x 1 markah

    Huraian 4 x 2 markah Bagi huraian calon perlu menyatakan:

    Data mentah, beza dan peratus = 1 markah

    Alasan/ sebab = 1 markah

    Bahasa 1 markah

    Rumusan 2 markah

    21

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    30/32

    10 Berdasarkan rajah di bawah, terangkan arah aliran pendidikan untuk meningkatkan

    peluang mendapat pekerjaan.

    MENGARUSPERDANA PENDIDIKAN TEKNIKALDAN LATIHAN VOKASIONAL (TEVT): DWI-LALUAN

    KE ARAH MENDAPAT PEKERJAAN

    Petunjuk:

    Peralihan Laluan

    1 Institusi TEVT termasuk Institut Kemahiran MARA, Institut Latihan Perindustrian dan Institut Kemahiran Belia Negara

    2 Institusi TEVT Peringkat Tinggi termasuk Institut Jerman-Malaysia, Institut Teknikal Jepun-Malaysia dan Kolej Kemahiran Tinggi

    MARA

    Sumber: Unit Perancang Ekonomi

    Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi

    LALUAN

    AKADEMIK

    LALUAN

    TEKNIKALSekolah Rendah dan Sekolah Menengah

    Sekolah Menengah

    MatrikulasiTingkatan

    Enam

    Institusi

    TEVT

    PeringkatTinggi

    2

    Institusi

    TEVT1Kolej

    Komuniti

    Politeknik

    Aliran

    Vokasional

    Aliran

    Teknikal

    Aliran

    Kemahiran

    Universiti

    Sekolah Menengah Teknik

    PEKERJAAN

    22

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    31/32

    23

    SKEMA SOALAN 10

    Bil Idea / Isi /Huraian

    A LALUAN AKADEMIK terdapat 2 arah aliran iaitu:

    i. Melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam

    - Bermula dengan sekolah rendah dan menengah rendah, terus ke menengah atas

    untuk menduduki SPM.

    - Selepas SPM terus ke tingkatan enam dan menduduki STPM sebelum

    melanjutkan pelajaran ke mana-mana universiti

    - akhirnya setelah tamat pengajian di universiti terus masuk ke lapangan pekerjaan

    sebagai seorang pekerja siswazah.

    ii.

    Melanjutkan pelajaran ke matrikulasi- Bermula dengan sekolah rendah dan menengah rendah, terus ke menengah atas

    untuk menduduki SPM.

    - Selepas SPM terus ke matrikulasi, seterusnya melanjutkan pelajaran ke mana-

    mana universiti

    - akhirnya setelah tamat pengajian di universiti terus masuk ke lapangan pekerjaan

    sebagai seorang pekerja siswazah.

    B LALUAN TEKNIKAL terdapat 4 arah aliran iaitu:

    i. aliran teknikal

    - Bermula dengan sekolah rendah dan menengah rendahP, terus ke menengah atas

    untuk menduduki SPM

    - Selepas SPM terus ke Politeknik atau Kolej Komuniti

    - Pelajar boleh terus melanjutkan pelajaran ke mana-mana universiti sebelum

    bekerja atau terus mencari pekerjaan sebagai pekerja separa mahir.

    ii. aliran vokasional

    - Bermula dengan sekolah rendah dan menengah rendah, terus ke menengah atas

    untuk menduduki SPM- Selepas SPM terus ke Politeknik atau Kolej Komuniti

    - Pelajar boleh terus melanjutkan pelajaran ke mana-mana universiti sebelum

    bekerja atau terus mencari pekerjaan sebagai pekerja separa mahir.

    iii. aliran kemahiran

    - Bermula dengan sekolah rendah dan menengah rendah, terus ke menengah atas

    2011 PSTP

  • 8/4/2019 2011 PSTPM Kedah Pengajian Am 2 w Ans

    32/32

    untuk menduduki SPM

    - Selepas SPM boleh melanjutkan pelajaran ke Kolej Komuniti pada tahap sijil dan

    keluar mendapatkan pekerjaan sebagai pekerja separa mahir atau terus ke

    universiti dan keluar sebagai pekerja mahir siswazah

    iv.aliran kemahiran-institusi TEVT

    Bermula dengan sekolah rendah dan menengah rendah, terus ke menengah atas

    untuk menduduki SPM

    - Kemudian melanjutkan pelajaran ke Institusi TEVT seperti IKM, ILP dan IKBN

    dengan memperoleh sijil kemahiran tahap 1, 2 dan 3.

    - Seterusnya boleh melanjutkan pelajaran ke Institusi TEVT peringkat tinggi

    seperti IJM, ITJM dan KKTM yang menawarkan diploma dan ijazah dalam

    kemahiran teknikal.

    - Pelajar boleh juga terus melanjutkan pelajaran ke mana-mana universiti setelah

    mendapat diploma dari Intitusi TEVT peringkat tinggi kemudiannya keluarbekerja atau terus mencari pekerjaan sebagai pekerja mahir.

    Jawapan: pilih 2 bahagian A + mana-mana 2 bahagian B

    Pemarkahan: Idea 4 x 1 markah

    Huraian 4 x 2 markah

    Bahasa 1 markah

    Rumusan 2 markah

    Calon mesti menyatakan 2 laluan pendidikan iaitu laluan akademik dan laluan teknikal. Jika

    tidak menyebutnya, markah penuh 1/15 sahaja.