terengganu bm 2014

32
BAHASA MELAYU SPM Bahagian A lMasa dicadangkan : 45 min it) 130 markahl Lihat grafrk di bowqh dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang peranan Teknologi Mahlumat dan Komunikasi ( TMK ) dalam kehidupan. Panjangnya huraian hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan. PERANAN TEKNOLOGI MAKLUMAT dan KOMUNIKASI ( TMK ) BK9

Upload: ahmengchye

Post on 26-Dec-2015

913 views

Category:

Documents


5 download

DESCRIPTION

2014 TERENGAANU

TRANSCRIPT

Page 1: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU SPM

Bahagian A

lMasa dicadangkan : 45 min it)

130 markahl

Lihat grafrk di bowqh dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang peranan TeknologiMahlumat dan Komunikasi ( TMK ) dalam kehidupan. Panjangnya huraian hendaklahantara 200 hingga 250 patah perkataan.

PERANAN TEKNOLOGI MAKLUMAT dan KOMUNIKASI ( TMK )

BK9

Page 2: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU 5PM

Bahagian B

{ Masa yang dicadangkan : I jam 30 minitl

$00 markahl

Pilih satu daripada soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnyalebih daripada 350 patah perkataan.

l. Kes salah laku disiplin seperti vandalisme, buli dan tidak menghormati guru kerapberlaku di sekolah belakangan ini. Situasi ini menggambarkan amalan budaya penyayangsemakin luntur dalam kalangan pelajar.

Sebagai seorang pelajar yang bertanggungjawab jelaskan peranan anda dalam memupukbudaya penyayang di sekolah.

2. Anda mengambil bahagian dalam pertandingan pidato peringkat sekolah. Tajuk pidatoanda ialah "Ibu Bapa Pendorong Kepada Anak-anak dalam Merealisasikan BudavaMembaca."

Sediakan teks pidato itu selengkapnya.

Cagasan lMalaysia antara lainnya bertujuan untuk mengeratkan perpaduan kaum ke arahmelahirkan negara yang aman, stabil, makmur dan dihormati oleh negara-negara lain.

Huraikan usaha-usaha yang dapat dilakukan oteh pelbagai pihak bagi mewujud danmengekalkan perpaduan di negara ini.

Masalah pencemaran dan isu kemusnahan alam semakin membimbangkan masyarakatdunia akhir-akhir ini.

Bincangkan langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh negara-negara serantau bagimengatasi masalah ini.

Peribahasa "Sudah terhantuk baru tengadah" membawa maksud sesudah mendaparkesusahan baru beringat-ingat.

Tulis sebuah cerita berdasarkan maksud peribahasa tersebut.

KERTAS SOALAN TAMAT

J .

4 .

5 .

BK9

Page 3: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU SPM

Soalsn I : Rumusen[30 markah]

Baca petikot di ba*'ah dengor teliti, kcmudior buat sstu rwnwcm tentory kepentingan pcnganjuranpe$e buku dan cansra menarik minat pcngunjung ke pesta buku. Paimg rurmtscm hendaklahtidek melebihi fil0 patah perkataan

Saban tahun hnyak pihak termasuk agensi-agensi kerajaan yang telah menganjurkan pesta buku.Contoh terbaharu ialah penganjuran Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur. Sepanjang pesta ihrdiadakarU kita melihat semangat kecinAan trtradap buku yang luar biasa. Mungkin yang kita lihat itugambaran luaran semata-mata" tetapi sekurang-kurangnya kita dapat melihat manusia dari semuaperingkat datang berbondong-bondong ke tempat pesta itu diadakan. Diarhggarkan lebih daripada sejutapengunjung telah membanjiri premis pesta berkenaan. Hal ini memberi Wwjuk kejoyaon dankepentingan penganj urannya.

Dalam p6ta buku" pengunjung berpeluang memilih pelbagai judul buku dalam pelbagai jenisbidang dan sub bidang ilmu. Namun sebaik sah4fa pesta buku berakhir, peluang tersebut tidak muncullagi, tenrtamanya bagi mereka yang tinggal di kawasan luar Bandar tetapi bagi mercka yang tinggal dihndar besar rnereka boleh memilih ke kedai buku mega di gedung-gedung membeli hlatr untukmendapatkan buku. Oleh itq w4iar sekali pesta buku dalam skala tprtentu tems diadakan dari semasa kesemasa, bergerak dari sebuah bandar keil ke sebuah bandar kecil yang lain. Tempoh pusingan setahun,sehingga munculnya Pesh Buku Antarabangsa Kuala Lumpur fiang akan datang mampu meningkat danmengekalkan momentum minat membeli dan membaca dalam kalangan masyarakat kita.

Pesta buku biasanya turut menawarkan potongan harga yang luar biasa bagi menarik minat orangramai membeli buku dan membacanya Pelbagai acara yang dianjurlcan dalam pesta buku juga secaratidak langsung akan memperkenalkan penulis, penerbig pengkitik dan personel lain yang terlibat dalambidang ini. Acara-acara ini mendekatkan dunia indusri pembukua4 kepengarangan dan apresiasi karyakepada khalayak Malangnya selepas pesta jarang-jarang kia mendengar adanya dcnra-acor? seperti ini.Pengaqiuran acara-acam ini dari semasa ke semasa di pelhgai tempat yang strategik alcan membantumenyuburkan dunia pembukuan dan yang lebih penting daya intelektual masyarakat dapat ditingkatkanIndustri pererbitan yang merupkan amjang kepada kejayaan penganjuran sesuatu pesta buku bukanlahsemata-mata berfokus kepada keuntungan material, tetapi lebih kepada cara ilmu pengeahuan dapatdisebar*an" dihidupkan dan dimanfaatkan oleh anggota masyarakat.

Akhir sekali, pesta buku akan memberi lebih banyak peluang kepada anggota masyarakat kitauntuk mendapatkan bahan baca&t yang ted(ini dan bermutu sarna ada dari dalam atau luar negara.Penyeraan penerbit atau pempamer dari luar negara akan tunrt mengangkat prestij Pesta BukuAntarabangsa Kuala Lumpur dan seterusnya mengekalkan momentum perkembangan minat memhli danmembaca dalam kalangan masyarakat.

(Dipetik dan diuhhsuaikan daripada" Pesta Bufu Galak MinatMembrca Ma;yrakat, oleh Dr. Anwar Ridhwarqdalam Berita Minggu,20 Mei 2014)

BK9

Page 4: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU 5PM

Soden 2: Pcmehrmen

115 notahl

Soalan 2.(a) - Petikan Umum

Berdasol(o, petikn Smhn l, jawab smlot-saalm 1mg brihn dengot nenggwakor ayd mdaserdbL

(i) Berikan maksud rangkai l<alt ttoqiotg kepda keialtwt- [2nwkahl

(iD Apaloh fokus industri penertitan yang merupakan tunjang kepoda kejayaan pengrnjuran sesu&tpesta buku?

13 rnokahl

(iii) Pada pendapat anda, hgnimanakah ibu bapa mampr memupuk budaya membaca dalam kalangananak-anak?

p mokal$

BK9

Page 5: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU SPM

Soalan 2(b) * Petikan Drama

Baca petikan drama di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yong berikut denganmengganakan ayat anda sendiri.

SANI : Emak, cukuplah itu, emak. Abang dan kakak cuma tersilap. Ampunkan abang dan kakak, mak.Mereka anak-anak yang baik, mak. Kalau tidak masakan abang, kakak balik ke mari. Ampunkanabang, kakak, ya mak? (Semua mata tertumpu kepada SANI) Sani rasa, lebih baik kita pergi tengokbapa sekarang. Abang long, angah, abang alang, kak teh, mari kita jemput bapa balik. Mari emak.Inilah saat yang emak tunggu selama empat hari yang lalu. Tuhan kabulkan doa insan kamil sepertiemak ini. Mari mak.

SABRI : Emak, mari kita jumpa bapa.

SALMAH : Mariemak. Kita raikan bapa.

SHAHRUL : Kita pergi sekarang, ia emak.

SABANAH memeluk kaki emalvtya dan kemudian mendakap emaknya dengan tangisan sambil memohon

restu.

SABARIAH : Emak, Sabariah mohon ampun, emak. Sabariah minta ampun, mak. Sabariah baru sedarsekarang. Kasih sayang lebih penting daripada duit ringgit. Kasih sayang mengatasi segala-galanya.Kasih sayang emak terhadap anak bagaikan desiran ombak di laut. Entah bila akan ada akhirnya.Emmmaaakkkk.

Dipetik dan diubahsuai daripada ;Tiang Cengal Dinding Sayung oleh; SurianiMohd Yusof dalam antalogi Dirgahayu Bahasaku,Dewan Bahasa Pustaka.

(i) Berikan bukti yang menunjukkan Sabariah telah sedar akan kesilapannya? [2 markah)

(ii) Pada pendapat and4 apakah yang boleh dilakukan untuk memupuk kasih sayang dalamkalangan keluarga? 13 markahl

(iii) Huraikan satu pengajaran dalam petikan drama di atas dan satu pengajaran daripada dramatersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]

4 BK9

Page 6: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU

Soalan 2 (c) - Petikan Prosa Klasik

Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian jawab soakn-soalan yang berikut denganmenggunakon ayat anda sendiri.

Sekali peristiwa pada suatu hari Khoja Maimun berkata-kata kepada unggas kedua akan perihalehwal manfaat perniagaan di laut itu. Maka Khoja Maimun pun terlalu sangat berahinya hendak pergibelayar. Maka ia pun pergilah mendapatkan isterinya seraya berkata, "Hai kekasihku, ketahuilah olehmubahawa segala manusia ini tiada dapat berpindah juga dan tiada dicarikan manfaatnya pun kuranglah,kerana dirham itu menanggung segala pekerjaan! Akan sekarang hamba dengar perniagaan laut itu terlalusangat besar labanya daripada perniagaan yang di darat ini. Akan sekarang berilah izin aku olehmusupaya aku pergi belayar." Maka sahut isterinya, " Sebenarnyalah kata tuan hamba itu, tetapi sungguhpunperniagaan iot sangat besar labanya, dan balanya pun amat besarnya dan banyak dugaan dalam dunia ini.Sehari berapa upahnya tuan pergi dari kerana harta dunia ini banyak yang mahal dan cemar di dalamnyadirham itu, sayang sekali kalau orang yang tidak tebal imannya dan ia seumpama air yang manis, makindiminum mungkin bertambah dahaga, Syahadan warnanya pun kuning seperti muka orang durjana.Jikalautuan hamba hendak pergi belayar, akan sebaik-baiknya tuan hamba bawa juga hamba kerana hambaperempuan dan kita adalah seperti gusi dengan gigi adanya. Jikalau tiada gusi,gigi pun binasalah,demikianlah adanya."

(Dipetik daripada'Hikayat Khoja Maimun'

dalam antologi Harga Remaja,Dewan Bahasa dan Pustaka)

Apakah maksud rangkai kata sangat besar labanya?12 markahl

Nyatakan sebab-sebab isteri Khoja Maimun ingin suaminya membawa dia bersama-sama dalampelayarannya.

13 markahl

(iii) Sekiranya anda Khoja Maimun, adakah anda akan membawa isteri anda bersama-sama dalampelayaran?Nyatakan tiga alasan anda.

13 markah]

SPM

(D

(i i)

BK9

Page 7: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU 5PM

Sorlan 2 (d)- Syair

Baca syair di bowah dengan teliti, kemudian ju**ab soalan-soalait )t6177g berikzrinl;a dengan menggunakancryat anda sendiri.

Syair Siti Sianah

Setengahnya perempuan terlalu j anggalnya,Roma di muka pula dicucuknya,Seperti taji beradam di keningnya,Kemudian memakai dengan selengkapnya.

Mengagak mengilai terlalu suka,Melihat laki-laki ditampakkan muka,Supaya laki-laki boleh menyangka,Ianya elok tiada terhingga.

Sesetengah perempuan sangat persolek,Berhias berdandan berpakaian molek,Di dalam cermin muka ditelek,kanan dan kiri dibelek-belek.

Meskipun tiada berapa eloknya,Ada yang setengah kembang hidungnya,Serta pula kepik batangnya,Seperti buaya besar mulutnya.

Setengah perempuan perangainya cela,Habis dipenuhi rambut kepala,Rambut yang sikit disiputnya pula,Memakai cemara berj ela-j ela.

Terkandang muka dibubuh pupuri,Kaki dan tangan, lengan dan jari,Jadllah rupanya putih berseri,Pekerjaan tipu sangat digemari.

Sesetengah perempuan yang makan angkat,Memakai gelang bertin gkat-tin gkat,Memandang laki-laki matanya lekat,Dengan jantan suka berdekat.

Kaki dan tangan dinaikkan pula,Pura-pura dikatakan ubat segala,Hakikatnya diketahui Allah Taala,Supaya laki-laki berhati gila.

Berlindunglah kita kepada Allah,Daripada perbuatan yang amat salah,Mudah-mudahan dilepaskanlah,Jangan menjadi betina sempolah.

Sesetengahnya suka bennain judi.Inilah perangai banyak terjadi,Habis tergadai intan serudi,Kerana perangai sudah membadi.

Laki-laki perempuan bertindih lutut,Banyaklah kelakuan yang tidak patut,Sembahyang ibadat sudahlah bantut,Kerana svaitan duduk dibuntut.

(Antologi antologi HnrgaBahasa Pustaka)

Renaja, Dewan

(i) Berikan gambaran wanita yang terdapat dalarn syair di atas. {3 nrtu'kahl

(ii) Dalam rangkap akhir syair ini ada dinyatakan tentang gejala sosial yang bellaku.Pada pandangan anda, apakah langkah-langkah yang dapat dilakukar: bagi mengatasi gejalatersebut?

(iii) Nyatakan pengajaran yang terdapat dalarn syair tersebut.13 markahl13 markahl

BK9

Page 8: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU S P M

a)

Soalan 3: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa

t3A markah)

Jatvab semua soolan

Ialrs satu cyat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan bahau,a anda J'ahamakan maksud dan penggunaannyo. Anda tidak boleh menambahkan imbtthan atau menggttnakanperkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

(i) rajin-rajin(ii) kerajinan(iii) bersih-bersih(iv) membersihkan(v) kata-kata(vi) mengatakan

16 markah]

Cerakinkan ayat-ayat majmuk di bawah agar menjadi enam ayat tunggal dengan mengekalkanmaksud dan susunannya.

Selain pertalian keluarga, hubungan persahabatan yang baik berupaya memperbaiki semua aspekdalam kehidupan kita. Hal ini bukan sahaja memberikan kegernbiraan malah memperbaiki tahapkesihatan kita. Kajian saintifik mendapati menjalani hidup sendirian dan enggan membinahubungan dengan individu lain akan melemahkan imunisasitubuh.

16 markahl

Dalam setictp ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan ejaan dan satukesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada tiga kestilahan ejactn dan tigakesalaltan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu senula.

(i) Terapkarr kemahiran berfikir dalam kalangan pelajar perlu clipupok bagi mewujudkangenerasi berkebolehan yang mampu menghadapi cabaran pada masa depan.

(a)

(c)

( i i )

(ii i)

Kementerian Kesihatan mengesan penrilek bangunan yang nrenjual produk atau ubattidak didaftal tennasuk disyaki mengandungi racun berjadual.

Rondaan yang sering dijalankan dikarvasarr itu telah dapat rnerrgurangkan peluangkumpulan penjenayah untuk lakukan kegiatan mereka.

[6 markah]

BK9

Page 9: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU

(d) Dalam petikan di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satukesafahan tatabahasa. Senaruikan dan betulkan kesalahan-lcesalahan itu. Bagi setiap ayat, andatidak boleh menyenoailcan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satukesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

Usaha mendirikan kawasan luar bandar turut direalisasikan menerusi pelaksanaan berapainisiatif baru. Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berusaha mengerakkan belia luarbandar dengan melaksanakan aktiviti Cabaran Perniagaan Luar Bandar yang mencari danmemberi peluang kepada belia merealisasikan idea bernas dan menterjemahkannya kepada suatupemiagaan berdaya maju. Usaha berkenaan diharapkan dapat menarik penyertaan lebih ramaibelia-belia termasuk menggalakkan aktiviti ekonomi bagi menarik perhatian pemain swasta.

16 markahl

(e) Bacamaksudperibahasadi bawah dengan teliti, kemudian nyatakan peribahasa yang sesuaidengan maksud peribahas a tersebut.

(ii)

Azmi sudah mati akal untuk mengubah perangai Azhar dan Raziq yang merupakan rakansekerjanya. Kedua-dua orang rakannya pemalas. Sekali disuruh sekalilah merekamembuat kerja. Kemudian, mereka akan duduk berbual-bual menghabiskan waktu kerja.

Semasa muda dahulu" Khairul merantau kemerata-rata tempat kerana dia bekerja dengansebuah syarikat perkapalan Malaysia. Namun, sejak beberapa bulan yang lalu. Khairulenggan meninggalkan kampungnya lagi.

Dalam perlawanan akhir bola sepak itu, pasukan Terengganu ketinggalan 0-3 sehingga keminit 70. Namun begitu, hasil usatra yang gigih dan konsisten, pemain-pemainTerengganu berjaya menjaringkan empat gol. Akhimya, mereka berjaya menewaskanpasukan Kelantan dengan kedudukam 4-3.

[6 markah]

SPM

(i)

(iii)

8K9

Page 10: Terengganu Bm 2014

BAHASA MELAYU SPM

Soalan 4: Novel

ll5 markahJ

Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:

(i) Renyah karya Gunawan Mahmood

(iD Papa... (akhirnya kau tewas jua!) karya Deana Yusof

(iii) Azfa Hanani karya Halis Azhan Mohd. Hanafiah

(iv) Melunas Rindu karya Hartini Hamzah

(v) Konserto Terakhir karya Abdullah Hussain

(vi) Kembara Amira karya Amer Hamzah L. Kadir

(vii) Kabus di Perbukitan karya Mohamad Kholid Hamzah

(viii) Sutera Dalam Lukisan karya Abd. Talib Hassan

(a) Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, huraikan dua latar masyarakat yangterdapat dalam novel tersebut.

17 markah]

(b) Banyak peristiwa yang dipaparkan dalam sesebuah novel menggambarkan persoalanyang ingin disampaikan oleh pengarang.

Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu persoalan pengorbananyang terdapat dalam setiap novel.

18 narlcah)

KERTAS SOALAI{ TAMAT

BK9

Page 11: Terengganu Bm 2014

SULIT 2 1103/1(PP)

GARIS PANDUAN KEPADA PEMERIKSA

BK 9 ( Percubaan )SPM, 2014BAHASA MELAYU

BAHAGIAN A

Lihat grafik di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang peranan TeknologiMaklumat dan Komunikasi ( TMK) dalam kehidupan. Panjangnya huraian hendaklah antara200 hingga 250 patah perkataan.

Diharapkan : calon dapat menghuraikan isilidea tentang peranan Teknologi Maklumat danKomunikasi ( TMK) dalam kehidupan.

Cadangan idea:

Berkongsi pendapatMemperoleh maklumatMenjanakan pendapatan

BAHAGIANB

Soalan 1

I. Kes salah laku disiplin seperti vandalisme, buH dan tidak menghonnati guru kerapberlaku di sekolah belakangan ini. Situasi ini menggambarkan amalan budaya penyayangsemakin Iuntur dalam kalangan pelajar.

Sebagai seorang{pelajar yang bertanggungjawab jelaskan peranan anda dalam memupukbudaya penyayang di sekolah.

Diharapkan : Calon dapat menjelaskan peranannya dalam memupuk budaya penyayangdi sekolah.

1103/1 (PP) SULIT

Page 12: Terengganu Bm 2014

SULIT 3

Cadangan idea:

-Mematuhi peraturan dan undang-undang sekolah-Menjadi mata dan telinga kepada pihak sekolah-Menyokong dan menjayakan program budaya penyayang di sekolah-Menjadikan diri sebagai suri teladan-Menjaga dan menaikkan imej sekolah

1l03/1(PP)

2. Anda mengambil bahagian dalam pertandingan pidato peringkat sekolah. Tajuk pidatoanda ialah "Ibu Bapa Pendorong Kepada Anak-anak dalam Merealisasikan BudayaMembaca."

Sediakan teks pidato itu selengkapnya.

Format: Pidato-Alu-aluan-Kata haia-Penutup

-1 markah-1 markah-1 markah

Jika tiada format: tolak 2 markall maksimum

Diharapkan : Calon dapat menulis teks pidato tentang peranan ibu bapa dalammerealisasikan budaya membaca.

Cadangan idea:

-ibu bapa sebagai suri teladan-sediakan sudut bacaan/perpllstakaan mini di rumah-bawa anak-anak ke kedai bllku/pameran buleu

-membawalmenggalakkan anak-anak ke perpustakaan-membeli/menghadiahkan bahan bacaan kepada anak-anak

3. Gagasan IMalaysia antara lainnya bertujuan untuk mengeratkan perpaduan kaum ke arabrnelahirkan negara yang arnan, stabiI, makmur dan dihormati oleh negara-negara lain.

(

Huraikan uSaha-usaha yang dapat dilakukan oleh pelbagai pihak bagi mewujud danmengekalkan perpaduan di negara ini.

Diharapkan : Calon dapat menghuraikan usaha-usaha yang dapat dilakukan olehpelbagai pihak bagi rnewujud dan mengekalkan perpaduan di negara ini.

1103/1 (PP) SULIT

Page 13: Terengganu Bm 2014

SULIT 4

Cadangan idea:

-peranan individu-mematuhi peraturan dan undang-undang-peranan masyarakat-bertoleransi-melalui sistem pendidikan-bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar

-penerapan semasa p dan p-kegiatan kokurikulum

-peranan media massa-kempen-peranan kerajaan-melalui agensi-agensi tertentu-peranan NGO

l103/1(PP)

4. Masalah pencemaran dan isu kemusnahan alam semakin membimbangkan masyarakatdunia akhir-akhir ini.

Bincangkan langkah-Iangkah yang boleh dilakukan oleh negara-negara serantau bagimengatasi masalah ini.

Diharapkan : Calon dapat membincangkan langkah-Iangkah yang boleh dilakukan olehnegara-negara serantau bagi mengatasi masalah pencemaran dan isu kemusnahan alamo

Cadangan idea:

-pertukaran maklumat-pertukaran kepakaran-perkongsian peralatan-kerjasama negara-negara sempadan-penguatkuasaan undang-undang-peranan media massa-peranan NGO

5. Peribahasa "Sudah terhantuk bam tengadah" membawa maksud sesudah mendapatkesusahan barn beringat-ingat.

Tulis sebuah cetita berdasarkan maksud peribahasa tersebut.

Diharapkan : Calon dapat menulis sebuah cerita berdasarkan peribahasa "Sudahterhantuk bam tengadah."

Format: Cerpen-Tajuk-Pengarang

-1 markah-1 markah

Jika tiadaformat: tolak 2 markah maksimumCadangan idea:-bersesuaian dengall maksud peribahasa

1103/1 (PP) SULIT

Page 14: Terengganu Bm 2014

SULIT

Pendahuluan

2

Soalan 1

l103/2(PP)

Markah

1. Petikan membincangkan kebaikan/ kelebihanl faedah / manfaat/kesanpositif/ maslahat penganjuran pesta buku kepada masyarakat Malaysia.

2. Petikan membincangkan kebaikan/ keIebihan/ kepentinganl manfaat/kesan positif/ masIahat penganjuran pesta buku.

lsi Tersurat (4 hingga 12 markah)

2

1.2.3.4.

5.

6.7.8.

9.

pengunjung berpeluang memiIih peibagaijuduI buku dalam peIbagai bidang.mampu meneruskan momentum minat beli dan baca daIam kalangan masyarakatmenawarkan potongan hargaakan memperkenalkan penulis, penerbit, pengkritik dan personellain yang terlibatdalam bidang inimendekatkan dunia industri perbukuan, kepengarangan dan apresiasi karyakepada khaIayakmembantu menyuburkan dunia pembukuandaya inteIektuaI masyarakat dapat ditingkat.

peIuang kepada anggota masyarakat kita untuk mendapatkan bahan bacaan yangterkinipeIuang kepada anggota masyarakat kita untuk mendapatkan bahan bacaan yangbermutu

222

2

222

2

2

lsi Tersirat (4 hingga 12 markah)

1.2.3.4.5.

diadakan di tempat-tempat yang strategik / mudah dikunjungidilangsungkan semasa cuti persekolahan / cuti hujung minggumeIibatkan lebih banyak penerbit / pihak yang terlibat dengan industri bukumenganjurkan acara-acara sampingan yang menarikmenyediakan hadiah / cabutan bertuah kepada pengunjung

22222

Penutup

I. Kesimpulannya, penganjuran pesta buku perlu diteruskan agar sasaran untuk mewujudkanmasyarakat membaca menjadi kenyataan. 2

2. Kesimpulannya, semua pihak perIu menyedari kepentingan penganjuran pesta buku agarmasyarakat berilmu dapat dilahirkan. 2

Page 15: Terengganu Bm 2014

SULIT

Soalan 2(a) - Petikan Umum

3

Soalan 2: Pemahaman

[35 markah]

1103/2(PP)

(i) Maksud rangkai kata memberipetunjuk kejayaan ialah- sebagai/ menyediakan petanda / rujukan kecemerlangan/ kemenangan

(ii) Fokus industri penerbitan- keuntungan material,- cara ilmu pengetahuan dapat disebarkan,- cara ilmu pengetahuan dapat dihidupkan- cara ilmu pengetahuan dapat dimanfaatkan

[2 markah]

[Maksirnum 3 markah]

. (iii) Cara untuk menggalakkan minat membaca dalam kalangan kanak-kanak;• ibu bapa menunjukkan teladan suka membaca- meluangkan rnasa untuk membaca bersama anak-anak- menyediakan ruang membaca di rumah- beIi buku bergambar / bewarna yang menarik- selalu membawa anak ke kedai buku- selalu membawa anak ke perpustakaan

[Maksimum 3 markah]

Soalan 2(b) - Petikan Drama

1. Sabariah memohon ampun kepada emaknya (lm)

Menyedari kasih sayang lebih penting daripada wang (1m)

Kasih sayang ibu tiada penghujung ( 1m)

[maksimum 2 markah]

ii. Menghormati antara satu sarna lain (lm)

Sentiasa bertolak ansur antara satu sarna lain (lm)

Menjaga hati orang yang lebih tua (lm)

Sentiasa memberi sokongan sekiranya ada ahli dalam kesusahan (1m)

Menjaga hati ibu bapa (lm)

Maksima (3m) terima mana-manajawapan yang difikirkan sesuai

Page 16: Terengganu Bm 2014

SULIT 4 l103/2(PP)

(iii) -Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang (2m)

-Kita perlulah memohon kemaafan sekiranya melakukan kesalahan (2m)

(Pengajaran berdasarkan petikan)

-Kita hendaklah menjaga hubungan kekeluargaan (2m)

-Kita hendaklah tidak berputus asa dalam melakukan sesuatu perkara (2m)

(pengajaran drama- terima mana-mana pengajaran drama yang difikirkan sesuai)

-Maksimum markan (4m)

Soalan 2 (c) - Petikan Prosa Klasik

(i) Maksud rangkai kata sangat besar labanya

Terlalu/amat/banyak untungnya

Markah

2

[Maksimum : 2 markah]

(ii) Sebab-sebab isteri Khoja Maimun ingin suaminya membawa dia bersama-sama dalampelayarannya.

Kerana membawa dirinya bersama-sarna ialah satu tindakan terbaik 1Kerana dia seorang perempuan 1dan dia mengumpamakan dirinya dengan suaminya saling memerlukall sepertigusi dengan gigi 1kerana dirinya dan suami tidak boleh berpisah,ibarat kalau tiada gusi,gigi punbinasalah 1

[Maksimum : 3 markah]

(iii) Sekiranya anda Khoja Maimun, adakah anda akan membawa isteri anda bersarna-samadalam pelayaran?

Sekiranya ingin membawa isteri.Tiga alasan anda.

Bimbang keselamatan isteri jika ditinggalkan 1Ingin isteri sarna-sarna mengikuti pengalaman dalam pelayaran 1Tidak sampai hati dengail permintaan isterinya 1

'-.-.i

Page 17: Terengganu Bm 2014

SULIT

Sekiranya tidak mahu membawa isteri.Tiga alasan anda.

5 l103/2(PP)

Pelayaran yang penuh bahaya,tidak sesuai membawa perempuan 1Terlalu sayang akan isteri, tidak mahu isteri menempuh bahaya dalam pelayaran.

1Isteri tidak perlu dibawa kerana tugas seorang isteri adalah menguruskanrumahtangga 1

Maksimum: 3 Markah]

Jawapan 2 Cd)

i)

ii) -

iii)

- Mencukur bulu kening sehingga tajam (lm)Ketawa mengilai-gilai (lm)Menunjuk-nunjuk rupa paras kepada lelaki (1m)Suka bersoleklberdandan/berhias (1m)markah maksima (3m)

Taat akan suruhan agama (1m)Program keagamaan pedu lebih banyak/kerap (lm)Ibu bapa perlu mengawasi anak-anak (lm)Peranan guru/NGO dan sebagainya dalam memberi kesedaran (lm)Kecaknaan masyarakat terlibat da1am pencegahan (1m)Peranan media dalam melaksanakan kempen bahaya gejala sosial (lm)Pihak berkuasa perlu lebih tegas dalam mengenakan tindakan (lm)markah maksima 3 (m) terima mana-mana jawapan yang sesuai

Pengajaran ;- Kita mestilah t~at kepada Allab/rnengikuti suruhan Allah (1m)

Kita mestilah tawakal/berserah (lm)Kita mestilah melakukan kebaikan (lm)

(Terima mana-mana pengajaran yang sesuai)

Page 18: Terengganu Bm 2014

SULIT 6

Soalan 3

Markah penuh 30 markah dibahagikan kepada:

Soalan 3(a) : 6 markahSoalan 3(b) : 6 markahSoalan 3(c) : 6 markahSoalan 3(d) : 6 markahSoalan 3(e) : 6 markah

1103/2(PP)

Perhatian bagi Soalan 3(a)Beri 1 markah bagi setiap ayat yang betul.Tolak Yz markah bagi kesalahan ejaan / jalan bahasa/ isi yang tidak begitujelas bagi keseluruhan markahjawapan.

1. Perkataan berkenaan digunakan sebagai peribahasa, berikan 0 markah.2. Perkataan digunakan sebagai nama khas, berikan 0 markah.3. Jika memberi makna dan tepat maknanya, berikan markah penuh 1 markah4. Ayat yang dibina seperti satu ayat tetapi sebenarnya lebih, tolak Yz markah bagi setiap

ayat.5. Jika sernua perkataan digunakan dalarn satu ayat, berikan pertimbangan sebagai satu ayat.6. Boleh menggunakan struktur cakap ajuk dengan mematuhi tanda bacanya7. lsi tidakjelas, tolak Y:z markah.8. Sengaja menambah imbuhan atau mengubah imbuhan Gika berkenaan), berikan

omarkah.

Jawapan 3 (a) :

1. Cucu Mak Timah rajin-rajin belaka, terutamallya ketika membantunya di kedaimakan.

ii. Nilai kerajinan perlu dipupuk dalam setiap jiwa anak-anak Ulltuk mengejarkejayaan.

iii. Kedai makan di Hentian Rehat dan Rawat itu bersih-bersih belaka dan menjualpelbagal makanan.

iv. Penduduk kampung bergotong-royong membersihkan kawasan persekitaran padasetiap hujung bulan.

v. !bu selalu memberikan kala-kala nasihat setiap kali saya ingin mengambilpeperiksaan pada setiap semester.

vi. Ayah mengalakan dia amat terkejut selepas menerima berita kemalangan ngeridi lebuh raya itu.

[ Maksimum : 6 markah ]

Page 19: Terengganu Bm 2014

SULITJawapan 3 (b) :

Jawapan:

7 1l03/2(PP)

• Pertalian keluarga berupaya memperbaiki semua aspek dalarn kehidupan kita.

• Hubungan persahabatan yang baik berupaya memperbaiki semua aspekdalam kehidupan kita.

• Hal ini mernberikan kegernbiraan.

• Hal ini dapat memperbaiki tahap kesihatan kita.

• Kajian saintiflk mendapati rnenjalani hidup sendirian akan rnelemahkanimunisasi tubuh.

• Kajian saintifik mendapati enggan membina hubungan denganindividu lain akan melemahkan imunisasi tubuh

[Maksimum : 6 markah]

3(c) Kesalahan imbuhan dan ejaan

(i) terapkandipupok

(ii) pemilekdidaftar

(iii) dikawasanLakukan

- penerapan/rnenerapkan- dipupuk- pernilik- berdaftar- di kawasan- rnelakukan

IMaksimum : 6 Markalt]f

3(d) Kesalahan kata atau lstilah dan Kesalahan Tatabahasa

(i)

(ii)

(iii)

mendirikanberapaaktivitipadararnai belia - beliaPemain

- mernbangunkan- beberapa- program- kepada- rarnai belia- pe1abur

[Maksimum: 6 markah]

...,r-

Page 20: Terengganu Bm 2014

SULIT 8 1103/2(PP)

3(e) Peribahasa

i. Bagai pahat dengan penukulii. Seperti belut pulang ke lumpurlseperti ikan pulang ke lubuk

iii. Seperti cencaru makan petang

[Maksimum : 6ltJarkah]

Soalan 4

[ Markahpenuh 15 markah ]

Panduan Pemarkahan Bagi Soalan 4

(a) (i) Jawapan berdasarkan satu daripada novel yang dipelajari.(ii) Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat lengkap.(iii) Berikan 1 markah untuk pemyataan isi yang lengkap/jelas.(iv) Berikan 1 markah untuk huraian isi yang lengkap/jelas.(v) Markah isi maksimum 4 markah.(vi) Markah bahasa maksimum 3 markah.

[Maksimun : 7 markah]

(b) (i) Jawapan berdasarkan dua novel yang dipelajari.(ii) Jawapan hendaklah d~lam ayat-ayat lengkap.(iii) Berikan 1 markah untuk persoalan pengorbanan yang lengkap/jelas.(iv) Berikan 2 markah untuk huraian persoalan pengorbanan yang lengkap/jelas.(v) Markah isi maksimum 6 markah.(vi) Markah bahasa maksimum 2 markah.

[ Maksimun : 8 markah ]

Page 21: Terengganu Bm 2014

(b) Persoalan Pengorbanan

Novel Renyah

1. Persoalan pengorbanan seorang rakyat terhadap negaraDatuk Dolhi menggunakan barangan buatan tempatan seperti kereta Limousin Saga danbaju batik Kelantan meskipun beliau mampu membeli barangan import demi membantumembangunkall ekollomi negara.

2. Persoalan pengorbanan anak terhadap ayahWahi berkorban usia remaja dan kesenangan hidup dengan tinggal bersama-samaoeneknya dan tidak menuntut hak sebagai anak Datuk Dolhi kerana tidak mahumengganggu kebahagiaan keluarga Datuk Dolhi.

3. Persoalan pengorbanan seorang isteri terhadap suamiMastura sanggup merahsiakan statusnya sebagai isteri kedua Datuk Dolhi dan sangguphidup dalam kepayahan serta keterasingan sehingga dituduh sebagai perempuansimpanan.

4. Persoalan pengorbanan bapa terhadap anakDatuk Dolhi berkorban masa menghadiri majlis anugerah pendidik terbaik yangdimenangi oleh Amera di Dewan Jubli Intan meskipun dia sibuk dengan pernia.gaan

Novel Sutera Dalam Lukisan

1. Persoalan pengorbanan anak terhadap ibu bapaBujei berkorban nyawa demi menyelamatkan ibunya yang terperangkap dalamkebakaran rumah mereka.

2. Persoalan pengorbanan seorang sahabatAdila berkorban masa, tenaga dan jiwa untuk memastikan Bujei kembali normalmeskipun berhadapan pelbagai rintangan.

3. Persoalan pengorbanan seorang saudara seagamaWak Senen rela menyerahkan tanah pusaka arwah ibu Bujei kembali yang dibelinyadaripada Harun kerana bagi Wak Senen, Bujei lebih berhak atas tanah tersebut.

4. Pengorbanan ibn terhadap anakThu Bujei, Fatimah membawa Bujei berpindah ke kampung untuk memulihkansemangatnya selepas ayah Bujei meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya diLebuh Raya Karak..

(Terima mana-mana persoalan pengorbanan lain yang sesuai)

SKEMA PEMARKAHAN TAMAT

l103/2(PP) SULIT

Page 22: Terengganu Bm 2014

SULIT 2

Soalan 1Pendahuluan

1. Petikan membincangkan kebaikan/ kelebihan/ faedah / manfaaukesanpositifl maslahat penganjuran pesta buku kepada masyarakat Malaysia.

2. Petikan membincangkan kebaikan/ kelebihan/ kepenting an/ manfaat/kesan positif/ maslahat penganjuran pesta buku.

fsi Tersurat ( 4 hingga 12 markah)

l. perrgunjung berpeluang memililr pelbagai judul buku dalam peibagai bidang.2. ln3npu nenen:skgn msnenf;n n:lnat bell da;l baca Calam kalangan inas;arakat3. menawarkan potongan harga4. akan memperkenalkan penulis, penerbit, pengkritik dan personel lain yang terlibat

dalam bidang ini5. mendekatkan dunia industri perbukuan, kepengarangan dan apresiasi karya

kepada khalayak6. membantu menyuburkan dunia pembukuan7. daya intelektual masyarakat dapat ditingkat.8. peluang kepada anggota masyarakat kita untuk mendapatkan bahan bacaan yang

terkini9. peluang kepada anggota rnasyarakat kita untuk mendapatkan bahan bacaan yang

bermutu

Isi Tersirat ( 4 hingga 12 markah)

1103/2(PP)

Markah

I

I

21L

2

L

2

22222

l .2.3 .4 .5 .

diadakan di tempat-tempat yang strategik / mudah dikunjungidilangsungkan semasa cuti persekolahan / cuti hujung minggumelibatkan lebih banyak penerbit / pihak yang terlibat dengan industri bukum en ganj urka n acar a- ac ar a s ampin gan yan g menarikmenyediakan hadiah / cabutan bertuah kepada pengunjung

Penutup

1. Kesimpulannya, penganjuran pesta buku perlu diteruskan agar sasaran untuk mewujudkanmasyarakat membaca menj adi kenyataan.

2. Kesimpulannya, semua pihak perlu menyedari kepentingan penganjuran pesta buku agarmasyarakat berilmu dapat dilahirkan.

Page 23: Terengganu Bm 2014

SULIT 1103/2(PP)

Soalan 2 : Pemahaman

[35 markah]

Soalan 2(a) - Petikan Umum

(i) *f:irr"U-,1#:;Z#:^r^:;:,f:;lir,yi"?;'k"llil..,."r.n/ kemenangan 12 markoht

(ii) Fokusindustripenerbitankeuntungan material,

- cara ilmu pengetahuan dapat disebarkan,- cara ilmu pengetahuan dapat dihidupkan- cata ilmu pengetahuan dapat dimanfaatkan

fMaksimurn 3 rnarknhf

(iii) Cara untuk menggalakkan minat membaca dalam kalangan kanak-ka3ak;- ibu bapa menunjukkan teladan suka membaca- meluangkan masa untuk membaca bersama anak_anak- menyediakan ruang membaca di rumah- beli buku bergambar lbewamayang menarik- selalu membawa anak ke kedai buku- selalu membawa anak ke peqpustakaan 4

[Maksimnm Z narkah]

Soalan 2(b\ - Petikan Drama

i. Sabariah memohon ampun kepada emaknya (lm)

Menyedari kasih sayang lebih penting daripada wang (lm)

Kasih sayang ibu tiada penghujung ( lm)

fmaksimum 2 narkah]

ii. Menghormati antara satu sama lain (l m)

Sentiasa bertolak ansnr antara satu sama lain ( 1 m)

Menjaga hati orang yang lebih tua (lm)

Sentiasa memberi sokongan sekiranya ada ahli dalam kesusahan (lm)

Menjaga hati ibu bapa (lm)

Maksima (3m) terima mana-lnanajawapan yang difikirkan sesuai

f /botoFr'rttuo 3 /narta2

Page 24: Terengganu Bm 2014

sulrr 4 1103/2(PP)

(iii ) -Kita hendakiah memaafkan kesalahan orang (2m)-Kita perlulah memohon kemaafan sekiranya melakukan kesalahan (2m)(Pengajaran berdasarkan petikan)-Kita hendaklah menjaga hubungan kekeluargaan (2m)-Kita hendaklah tidak berputus asa dalam melakukan sesuatu perkara (2m)(pengajarari drama- terima nlana-mana pengajaran drama yang difikirkan sesuai)-Maksimum markan (4m)

Soaian 2 (c) - Petikan Prosa Krasik Markah

(i) Maksud rangkai kata sangat besar labanya

- Terlalu/amat/banyak untungnya z

[Maksimum :2 markahJ

(ii) Sebab-sebab isteri Khoja Maimun ingin suaminya membawa dia bersama-sama dalampelayarannya.- Kerana membawa dirinya bersama-sama ialah satu tindakan terbaik I- Kerana dia seorang perempuan I- dan dia mengumpamakan dirinya dengan suanrinya saling memerlukal seperti

gusi dengan gigi I- kerana dirinya dan suami tidak boleh berpisah,ibarat kalau tiada gusi,gigi pu'

binasalah 1

[Maksimum;3 markahl

(iii) Sekiranya anda Khoja Maimun, adakah anda akan membawa isteri anda bersama-samadalam pelayaran?

Sekiranya ingin rnembawa isteri.Tiga alasan anda.

- Bimbang keselamatan isteri jika ditinggalkan 1- Ingin isteri sama-sama mengikuti p.ngllumun dalam pelayaran I- Tidak sampai hati dengan permintaan isterinya I

Page 25: Terengganu Bm 2014

SULIT 1r03/2(PP)

Sekiranya tidak mahu membawa isteri.Tiga alasan anda.

- Pelayaran yang penuh bahaya,tidak sesuai membawa perempuan I- Terlalu sayang akan isteri, tidak mahu isteri menempuh bahaya dalam pelayaran.

I- Isteri tidak perlu dibawa kerana tugas seorang isteri adalah menguruskan

rumahtangga IMaksimum :3 Markahl

Jawapan 2 (d)

i) - Mencukur bulu kening sehingga tajam (1m)- Ketawa mengilai-gilai (lm)- Menunjuk-nunjuk rupa paras kepada lelaki (lm)- Suka bersoleVberdandan/berhias (lm)

markah malrsima (3m)

ii) - Taat akan suruhan agama (1m)- Program keagamaan perlu lebih banyaklkerap (lm)- Ibu bapa perlu mengawasi anak-anak (lm)- Peranan guruAiGO dan sebagainya dalam memberi kesedaran (lm)

Kecaknaan masyarakat terlibat dalam pencegahan (1m)- Peranan media dalam melaksanakan kempen bahaya gejala sosial (lm)- Pihak berkuasa perlu lebih tegas dalarn mengenakan tindakan (1m)

markah maksima 3 (m) terima mana-nxana jawapanyang sesuai

iii) Pengajaran;' Kita mestilah taat kepada Allah/mengikuti suruhan Allah (1m)- Kita mestilah tawakal/berserah (lm)- Kita mestilah melakukan kebaikan (lm)

( Terima mana-mana pengajaran yang sesuai)

Page 26: Terengganu Bm 2014

SULIT 6

Soalan 3

Markah penuh 30 rnarkah dibahagikan kepada:

il03i2(PP)

i q l a r r L . - h . . o -J * r * r -

e 4 r ! 4 u e

Soalan 3(a)Soalan 3(b)Soalan 3(c)Soalan 3(d)Soalan 3(e)

6 markah6 markah6 markah6 markah6 markah

Perhatian bagi Soalan 3(a,)Beri 1 markah bagi setian avat vans hefrrl Tolek- % rna-rk-a,h t'zgi kesalahan ejaan // isi yang tidak begitu jelas bagi keseluruhan markah jawapan.

I' Perkataan berkenaan digunakan sebagai peribahasa, berikan 0 markah.2. Perkataan digunakan sebagai nama khas, berikan 0 rnarkah.3 ' Jika niemberi makna dan tepat maknanya, berikan markah penuh I markah4. Ayat yang dibina seperti satu ayat tetapi sebenarnya lebih, tolakYz markah bagi setiap

ayat.5. Jika semua perkataan digunakan dalam satu ayat, berikan pertimbangan sebagai satu ayat.6. Boleh menggunakan struktur cakap ajuk dengan mernatuhi tanda bacanya7 . lsi tidak jelas, tolak Yz markah.8. Sengaja menambah imbuhan atau mengubah imbulran (ika berkenaan), berikan

0 markah.

Jawapan 3 (a) :

cucu Mak Timah rajin-rajin belaka, terutamanya ketika membantunya di kedaimakan.

l l .

l l I .

V.

vi .

Nilai kerajinan perlu dipupuk dalam setiapkejayaan.Kedai makan di Hentian Rehat dan Rawat itu

jiwa anak-anak untuk mengejar

bersih-bersih belaka dan meniualpelbagai makanan.Penduduk karnpung bergotong-royong rnembersihkaLz kawasan persekitaran padasetiap hujung bulan.Ibu selalu memberikan kata-kata nasihat setiap kali saya ingin mengarnbilpeperiksaan pada setiap semester.Ayah mengatakan dia amat terkejut selepas menerima berita kemalangan ngeridi lebuh raya itu.

I Maksimum : 6 markah ]

Page 27: Terengganu Bm 2014

SULITJawapan 3 (b) :

Jawapan:

1103/2(PP)

e Pertalian keluarga berupaya memperbaiki semua aspek dalam kehidupan kita.

r Hubungan persahabatan yang baik berupaya memperbaiki semua aspekdalarn kehidupan kita.

r Hal ini memberikan kegembiraan.

r Hal ini dapat memperbaiki tahap kesihatan kita.

; Kajiaii sailiifik urerrciapati menjaiani hiciup sendirian akan meiemahkanimunisasitubuh.

r Kajian saintifik mendapati enggan membina hubungan denganindividu lain akan melemalkan imunisasi tubuh

[Maksimum : 6 markah]

3(c) Kesalahan imbuhan dan ejaan

(i) terapkandipupok

(ii) pemilek' didaftar - -

(iiD dikawasanLakukan

- penerapar/menerapkan- dipupuk- pemilik- berdaftar- di kawasan- melakukan

3(d) Kesalahan kata atau Istilah dan Kesalahan Tatabahasa

(i) mendirikanberapa

(ii) aktivitipada

(iii) ramai belia - beliaPemain

- mernbangSrnkan- beberapa- program- kepada- ramai belia- pelabur

[Maksimum :6 Markuhl

[Maksimum : 6 markah]

Page 28: Terengganu Bm 2014

SULIT 1103/2(PP)

3(e) Peribahasa

Bagai pahat dengan penukulSeperti belut pulang ke lumpur/seperti ikan pulang ke lubuk

Seperti cencaru makan petang

[Maksimum z 6 Markahl

Soalan 4

I Markahpenuh 15 markah ]

Panduan Pemarkahan Bagi Soalan 4

(a) (i) Jawapan berdasarkan satu daripada novel yang dipelajari.(iD Jawapan hendaklah dalam ayat-ayatlengkap.(iii) Berikan I markah untuk pernyataan isi yang lengkap/jelas.(iv) Berikan I markah untuk huraian isi yang lengkapdelas.(v) Markah isi maksirnum 4 markah.(vi) Ivlarkah bahasa maksimum 3 markah.

I Maksimun : 7 markah ]

(b) (i) Jawapan berdasarkan dua novel yang dipelajari.(ii) Jawapan hendaklah dalam ayat-ayat lengkap.(iii) Berikan I markah untuk persoalan pengorbanan yang rengkap/jelas.(iv) Berikan 2 markah untuk huraian persoalan pengorbanan yanglengkapljelas.(v) Markah isi maksimum 6 markah.(vi) Markah baliasa maksimum 2 markah.

I M a k s i m u n : 8 m a r k a h l

l

i i ,

1 l l .

Page 29: Terengganu Bm 2014

SULIT

4(a) Lilnr Masyarakat

Novel Renyah

1103/2(PP)

l. Masyarakat yang tabah rnenghadapi cabaranDatuk Dolhi tetap tabah menghadapi pelbagai kerenah anak-anaknya yang rnenjatuhkanmaruah keluarga dan perniagaannya, kehilangan Mastura dan kerenah Datin-Torniiah yangkuat cemburu.Wahi tabah menjalani kehidupan bersamakecil.

neneknya tanpa ibu dan ayah di samping sejak

... I\4astura tabah menjadi isteri kedua Datuk Dolhi walaupun ditu<iuh sebagai perempuansimnanan-

2. Masyarakat yang cinta akan negara / patriotik"' Datuk Dolhi mengutamakan barangan tempatan, contohnya Limousin Saga dan baju

batik Kelantan meskipun beliau mampu membeli barangan be{enarna dari luar negara....Amera mendidik anak bangsa menjadi insan cemerlanfdan ."i,nbung.

3. Masyarakat yang gigih berusaha untuk mencapai cita-cita". Datuk Dolhi gigih bekerja dan menyusun strategi untuk memajukan Dolhi-Albert Holding.

Wahi gigih memajukan diri mengikuti kursus di tuar negeri rihinggu dia diberi kepercafaanmenerajui perniagaan Dolhi-Albert Holding bagi menggantikan naiut Dolhi.

"' Amera gigih_menjalankan tanggungiawabnya sebagai guru sehingga dia terpilih sebagaiTokoh Guru Cemerlang Negeri.

4. Masyarakat yang sayang akan keluargaDatuk Dolhi dan Datin Tominah sayang akan anak-anak dan berusaha menyelamatkanHasnol, Mukhlis, Ilham dan Dani yang terribat dengan gejala negatif.Puan Eric sayang akan keluarganya sehinggJ runggup melepaskan jau,atan sebagaipensyarah untuk mendidik sendiri anak-anaknya demi minlamin masa aepan"mereka.

5. Masyarakat yang berani bertindak demi kebaikan"Datuk Dolhi berani membuat keputusan melantik Wahi sebagai penggantinya dalam Dolhi-Albert Holding meskipun tidak disenangi oleh Alberl Iee.Amera berani menegur Ilham dan Daniyang tidak mahu beke{a dan hanya rnundar- mandir.wahi berani berjumpa ayah yuka untuk melamar yuka menjaii isterinya.

6. Masyarakat yang khianat kepada negaraTengku Munir.ingin memperoleh__semua tender kerajaan yang disertai oleh syarikatnyadengan memberikan rasuah kepada Hasnol.

" ' Hasnol, seorang pegawai kerajaan sanggup menerima rasuah daripada Tengku Munir untukkepentingan diri sendiri.

.. ' Ilham menjadi pengkhianat negara kerana memburuk-burukkan kerajaan Malaysia di luarnegara berkaitan aktiviti pelestarian alam sekitar.

SULIT 10 1103/2(PP)

Page 30: Terengganu Bm 2014

7, Masyarakat majmukKeluarga Datuk Dolhi mewakili bangsa Melayu, Albert Lee mewakili bangsa Cina darrYuka mewakili bangsa Jepun.

ceramah.... Datuk Dolhi sentiasa mementingkan ilmu dan

perniagaannyapengetahuan dalam memaiukan

Wahi berkursus di Jepun untuk mendalami ilmu pengetahuan dalarn bidang pemiagaan.

Novel Sutera dalam Lukisan

i. iriasyarairai yang sayang akan keiuargaIbu dan nenek Bujei sayang akan Bujei sehinggakan kasih sayang rersebut menjadikan Bujeikernbali segardengan semangat dan harapan seielah kehilangan ayahnya dalam satukemalangan jalan raya.

8. Masyarakat yang mementingkan ilmu pengetahuan.Datuk Dolhi rajin membaca buku-buku pengetahuan untuk

2. Masyarakat yang sabar / tabah menghadapi cabaran hidup... Bujei sabar / tabah dengan ejekan dan penghinaari

terutama daripada Alias... Adila sabar / tabah menghadapi fitnah yang mengatakan

dan melakukan perkara sumbang dengan Bujei.

3. Masyarakat yang menghormati orang lain... Adila amat menghonnati keluarga Sidang Saman sepanjang

saudaranya ifu.Sepanjang perkenalan dengan Bujei, Adila melayan Bujeimemanggil Bq'ei dengan panggilan nama sebenamya,Haftz..

rujukan sebelurn menyampaikan

orang kampung terhadapnya,

dia menghidap penyakit AIDS

tinggal bersama keluarga bapa

dengan penuh sopan. Adila

seorallg peminat

dianggap cukup

radio yang telah

4. Masyarakat yang ikhlas membantu orang lain... Adila ikhlas berkawan dan menorong nujei menjadi manusia yang normal.'.. Bujei ikhlas menolong mengemas peralatan p*rkuh*irrun di mmali Sidans Saman.

5. Masyarakat yang cinta akan negara... Bujei bercita-cita meqjadi tentera seperti arwah ayahnya.' " Bujei menyanyikan lagu Bahtera Merdeka, lagu yang tertemakan cinta akan tanah air.

6. Masyarakat yang berani mengambil tindakanBujei berani tarnpil ke pentas untuk menyampaikan lagu yang dirninta olehrahsia dan membuktikan dia seorang yang nonnal.

... Bujei berani menentang Alias yang selama ini seri'g menindasnya danberkuasa.Bujei bemni mempertahankan haknya dengan meninta Alias mengga'tidirosakhannya.

l lSULIT r103/2(PP)

Page 31: Terengganu Bm 2014

1

8 .

9.

10.

1 1 .

12.

Masyarakat yang tolong-menolongOrang kampung nrenolong Sidang Saman menjayal,ian majlis perkahwinan Same'ah.Bujei sering menolong orang kampung ketika kenduri-kendara.

Masyarakat yang bertanggungiawab... Bujei berusaha menyelamatkan ibunya dalam kebakaran rumah mereka.

Wak Senen berusaha mengernbalikan semula tanah pusaka milik Bujei yang dibeli daripadaHarun kerana berdasarkan undang-undang Wak Senen tidak berhak ke atas tanah tersebut.Mak Lamah bertanggungiawab memastikan Sidang Saman bersikap adil terhadap Bujei dantidak menrbelakangkan hukum syarak dalam mengendalikan harta anak y31ip.

Masyarakat yang murah hatiWak Senen sering memberi wang kepada Bujei dan menganggap pernberian tersebut sebagaisatu sedekah jariah.

... Adiia rnendentra darahnya kepacia Sairak yang cedera cialam kemalangan motosikal.' '. Mak Som dan Mak Lamah sering rnenyediakan makanan untuk Buiei.

Masyarakat yang mengenang budi. ' ' Bujei mengucapkan terima kasih kepada Adila yang telah membantu mengubah dirinya.

Sidang Saman menghadiahkan persembahan pancaragam kepada orang ku-pung sebagaimengenang jasa mereka setelah menyempumakan majlis perkahwinan Same'ah.

Masyarakat yang berdikari... Bujei berdikari selepas kematian neneknya dengan menolong orang kanpung membersih

ca\\ran susu getah dan memungut getah sekerap untuk mendapatkan upah bagi menyarahidupnya.

... Bujei juga menanaln sa)rur di halaman rumahnya setelah mendapat semangat dandorongan daripada Adila.

Masyarakat yang suka menabur fitnah dan bercakap bohong.... Harun memberitahu orang kampung, Bujei yang menyebabkan rumah mereka terbakar

seh ingga Fatimah terkorban.Alias membohongi Bujei dengan mengatakan bahawa Adila tidak bermoral daumenghidap penyakit AIDS supaya Bujei menjauhi Adila.Alias membohongi Adila dengan mengatakan Bujei seorang yang bodoh, moron,berpenyakit kulit dan maniac,

( Terirna mana-mana latar nnsyarakat lain yang sesuai )

SULIT L2 r | 03/2(PP)

Page 32: Terengganu Bm 2014

(b) Persoalan Pengorbanan

Novel Renyah

I. Persoalan pengorbanan seorang rakyat terhadap negaraDatuk Dolhi menggunakan barangan buatan tempatan seperti kereta Limousin Saga danbaju batik Kelantan neskipun beliau mampu membeli barangan import demi membantunembangunkan ekorromi negara,

2. Persoalan pengorbanan anakterhadap ayahWahi berkorban usia remaja dan kesenangan hidup dengan tinggal bersama-samaneneknya dan tidak menuntut hak sebagai anak Datuk Dolhi kerana tidak mahumengganggu kebahagiaan keluarga Datuk Dolhi.

J. Persoalan pengorbanan seorang isteri terhadap suami... Mastura sanggup merahsiakan statusnya sebagai isteri kedua Datuk Dolhi dan sanggxlp

hidup dalam kepayahan serta keterasingan sehingga dituduh sebagai perempuansimpanan.

4. Persoalan pengorbanan bapa terhadap anak... Datuk Dolhi berkorban masa menghadiri majlis anugerah pendidik terbaik 1'ang

dimenangi oleh Amera di Dewan Jubli Intan meskipun dia sibuk dengan pemia,gaarr

Novel Sutera Dglam Lukisan

l. Persoalan pengorbanan anak terhadap ibu bapa... Bujei berkorban nyawa demi menyelamatkan ibunya yang terperangkap dalam

kebakaran rumah mereka.

2. Persoalan pengorbanan seorang sahabat... Adila berkorban masa, tenaga dzm jirva untuk memastikan Bujei kembali normal

meskipun berhadapan pelbagai rintangan.

3. Persoalan pengorbanan seorang saudara seagamaWak Senen rela menyerahkan tatrah pusaka arwah ibu Bujei kembali yang dibelinyadaripada Harun kerana bagi Wak Senen, Bujei lebih berhak atas tanah tersebut.

4. Pengorbanan ibu terhadap anakIbu Bujei, Fatimah rnembawa Bujei berpindah ke kampung untuk memulihkansemangatnya selepas ayah Bujei meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya diLebuh Raya Karak.

( Terima tnana-mana persoalan pengorbanan lain yang sesuai )

SKEMA PEMARKAHAN TAMAT

1103/2(PP) SULIT