sempena sambutan hari kebangsaan dan hari malaysia 2021

7
Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Upload: others

Post on 15-Oct-2021

17 views

Category:

Documents


0 download

TRANSCRIPT

Page 1: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Sempena Sambutan Hari Kebangsaandan

Hari Malaysia 2021

Page 2: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Sayembara Sajak Merdeka 2021

Sayembara Sajak Merdeka 2021 merupakan program yang diadakansempena sambutan bulan kebangsaan bagi memupuk danmenyemarakkan lagi semangat cintakan negara serta perpaduandalam kalangan masyarakat tidak mengira, bangsa, agama dankepercayaan.

Program yang terbuka kepada pelajar institut pengajian tinggi inidiadakan bagi memberi peluang kepada para peserta untukmenzahirkan rasa kecintaan terhadap tanah air melalui aktivitipenulisan sajak.

Tarikh Pelaksanaan :1 Julai hingga 31 Ogos 2021

Kaedah Pelaksanaan :Secara Dalam Talian

Kumpulan Sasar :Pelajar Institut Pengajian Tinggi

Page 3: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Peserta mestilah pelajar institusi pengajian tinggi termasuk universiti awam (UA), institusi pengajian tinggi swasta (IPTS), politeknik, kolej komuniti serta pra-universiti meliputi kolej matrikulasi dan tingkatan enam. Merupakan warganegara Malaysia serta berumur 18 tahun dan ke atas pada tahun semasa.

Page 4: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021
Page 5: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Peserta hendaklah memuat naik karya penulisan sajak dalamformat PDF di pautan Sayembara Sajak Merdeka 2021 yangterdapat di laman web merdeka360.my.

Penyertaan yang dihantar melalui saluran selain pautan diatas tidak akan dilayan.

Karya akan dinilai berdasarkan elemen-elemen seperti yangberikut :

Kreativiti dan isi penulisan;Penggunaan bahasa; danSusunan atau struktur sajak yang menarik.

Penganjur berhak membatalkan penyertaan peserta sekiranyaterbukti dengan sahih peserta mengemukakan maklumat yangtidak benar dalam borang penyertaan.

Peserta hendaklah sentiasa mematuhi peraturan dan arahan yangdikeluarkan oleh pihak kerajaan dari semasa ke semasa sepanjangmenyertai pertandingan ini.

Page 6: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Penyertaan yang dihantar selepas tarikh tutup tidak akan dilayan.

Kritikan terhadap isu-isu sensitif yang berunsur provokasi, politik ataumenyentuh sensitiviti sesuatu kaum, agama, bangsa danfahaman mahupun keperibadian seseorang adalah dilarang samasekali. Panel juri berhak menolak markah jika didapati perkara iniberlaku.

Penggunaan ayat yang mempunyai makna tersembunyi (doublemeaning) yang berunsur provokasi, politik, atau menyentuhsensitiviti sesuatu kaum, agama, bangsa dan fahaman mahupunkeperibadian seseorang adalah dilarang sama sekali. Panel juriberhak menolak markah jika didapati perkara ini berlaku.

Peserta harus memastikan sajak yang ditulis dan disampaikanmenghormati keharmonian masyarakat majmuk di Malaysia.

Semua peserta dikehendaki menulis sajak berdasarkan tema yangberkaitan dengan kemerdekaan.

Semua peserta wajib mematuhi peraturan dan arahan yang telahditetapkan oleh sekretariat pertandingan.

Pihak sekretariat pertandingan tidak bertanggungjawab ataskehilangan atau kerosakan bahan penulisan yang telah dihantar.

Keputusan panel hakim adalah muktamad

Page 7: Sempena Sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia 2021

Penafian

Pihak Jabatan Penerangan Malaysia tidak bertanggungjawabdalam apa jua keadaan sekiranya peserta didapati melakukankesalahan plagiat atau melanggar hak cipta mana-mana pihakketiga.

Dengan penyerahan hasil karya kepada JabatanPenerangan Malaysia secara automatik, peserta mengakuidan membuat representasi bahawa setiap elemen dalam hasilkarya tersebut tidak melanggar hak cipta mana-mana pihakketiga dan / atau apa-apa undang-undang yang berkuat kuasa diMalaysia.

Pihak Jabatan Penerangan Malaysia mempunyai kuasa mutlak danberhak untuk meminda terma serta syarat pertandingan ini padabila-bila masa sekiranya difikirkan patut dan perlu.

Pihak penganjur berhak membuat keputusan yang difikirkanwajar dan munasabah jika berlaku sebarang perkara yang tidakdiingini demi memastikan kelancaran perjalanan pertandinganpada satu-satu masa

HadiahJohan : RM 1,000.00Naib Johan : RM 800.00Tempat Ketiga : RM 500.00Anugerah Khas (Bukan Bumiputera) : RM 300.00