peraturan pertandingan perbarisan cantik mssd kb 2013

3
KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG MSSD KOTA BELUD KALI KE-45 TAHUN 2013 DI SMK. TAUN GUSI, KOTA BELUD. PERTANDINGAN PERBARISAN CANTIK 1. PENYERTAAN PERBARISAN CANTIK 1.1 Hanya pelajar dan atlit yang berdaftar secara rasmi dalam mana-mana sekolah di Malaysia sahaja yang layak dan boleh menyertai acara perbarisan cantik ini. 1.2 Kontinjen tidak dibenar membuat persembahan, tanpa henti di hadapan pentas utama. Tiada markah diberi sekiranya kontinjen ‘berhenti’ di hadapan pentas utama dan melakukan pergerakan/formasi dan sebagainya. Sebaliknya kontinjen yang berhenti di hadapan pentas utama sebenarnya telah melanggar Peraturan Pertandingan Perbarisan Cantik yang mengakibatkan terganggunya kelicinan perbarisan kontinjen lain di belakang. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, mana-mana kontinjen yang berbuat demikian akan ditolak 10 markah dari markah keseluruhan kejohanan. 1.3 Peserta terdiri daripada; i. Ketua Platun ii. Seorang pembawa bendera (Lelaki) iii. Seorang Maskot (Lelaki / Perempuan) iv. Dua orang pembawa papan nama kontinjen (wanita) v. Maksima 32 orang peserta 1.4 Pertandingan akan dibahagikan kepada dua kategori utama iaitu; i. Zon / Sekolah Rendah dan ii. Sekolah Menengah 1.5 Setiap kontinjen dikehendaki menyediakan ringkasan/skrip kontinjen masing- masing seperti dalam format borong yang disediakan. Skrip tersebut hendaklah diserahkan kepada urusetia kejohanan pada 14 FEBRUARI 2012 SEBELUM JAM 5.00 PETANG. 1.6 Setiap kontinjen dikehandaki menyediakan 1 helai bendera kontinjen yang sekurang-kurangnya berukuran 3’X 6’. 1.7 Kontinjen yang mendapat markah tertinggi dikira pemenang. Sekiranya terdapat jumlah markah yang sama, penentuan pemenang adalah berdasarkan markah tertinggi yang diperolehi mengikut susunan kriteria pada borang penghakiman. 1.8 Keputusan hakim adalah MUKTAMAD. 1.9 Semua peserta yang mengambil bahagian dinasihatkan agar mengikut arahan Jawatankuasa Pengelola terutamanya dari segi ketepatan masa dan disiplin peserta supaya upacara perasmian dapat berjalan dengan lancar.

Upload: jaklin-empol

Post on 10-Aug-2015

79 views

Category:

Documents


4 download

TRANSCRIPT

Page 1: Peraturan Pertandingan Perbarisan Cantik Mssd Kb 2013

KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG MSSD KOTA BELUD KALI KE-45 TAHUN 2013

DI SMK. TAUN GUSI, KOTA BELUD.

PERTANDINGAN PERBARISAN CANTIK

1. PENYERTAAN PERBARISAN CANTIK

1.1 Hanya pelajar dan atlit yang berdaftar secara rasmi dalam mana-mana sekolah di Malaysia sahaja yang layak dan boleh menyertai acara perbarisan cantik ini.

1.2 Kontinjen tidak dibenar membuat persembahan, tanpa henti di hadapan pentas utama. Tiada markah diberi sekiranya kontinjen ‘berhenti’ di hadapan pentas utama dan melakukan pergerakan/formasi dan sebagainya. Sebaliknya kontinjen yang berhenti di hadapan pentas utama sebenarnya telah melanggar Peraturan Pertandingan Perbarisan Cantik yang mengakibatkan terganggunya kelicinan perbarisan kontinjen lain di belakang. Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, mana-mana kontinjen yang berbuat demikian akan ditolak 10 markah dari markah keseluruhan kejohanan.

1.3 Peserta terdiri daripada; i. Ketua Platun ii. Seorang pembawa bendera (Lelaki) iii. Seorang Maskot (Lelaki / Perempuan) iv. Dua orang pembawa papan nama kontinjen (wanita) v. Maksima 32 orang peserta

1.4 Pertandingan akan dibahagikan kepada dua kategori utama iaitu; i. Zon / Sekolah Rendah dan ii. Sekolah Menengah

1.5 Setiap kontinjen dikehendaki menyediakan ringkasan/skrip kontinjen masing-masing seperti dalam format borong yang disediakan. Skrip tersebut hendaklah diserahkan kepada urusetia kejohanan pada 14 FEBRUARI 2012 SEBELUM JAM 5.00 PETANG.

1.6 Setiap kontinjen dikehandaki menyediakan 1 helai bendera kontinjen yang

sekurang-kurangnya berukuran 3’X 6’. 1.7 Kontinjen yang mendapat markah tertinggi dikira pemenang. Sekiranya terdapat

jumlah markah yang sama, penentuan pemenang adalah berdasarkan markah tertinggi yang diperolehi mengikut susunan kriteria pada borang penghakiman.

1.8 Keputusan hakim adalah MUKTAMAD. 1.9 Semua peserta yang mengambil bahagian dinasihatkan agar mengikut arahan

Jawatankuasa Pengelola terutamanya dari segi ketepatan masa dan disiplin peserta supaya upacara perasmian dapat berjalan dengan lancar.

Page 2: Peraturan Pertandingan Perbarisan Cantik Mssd Kb 2013

2. PENGADILAN DAN PEMARKAHAN

2.1 Kriteria dan jumlah markah yang akan diberi adalah seperti berikut:

BIL KRITERIA MARKAH

1 KESERAGAMAN KAWAD LINTAS HORMAT - Keseragaman Pergerakan Tangan dan Kaki = 5 Markah - Keseragaman Memberi Lintas Hormat = 5 Markah - Keseragaman Susunan Ketinggian

(Menarik dan Sesuai) = 5 Markah - Keseluruhan Pergerakan Lintas Hormat = 5 Markah

20 markah

2 MASKOT - Kesesuaian Maskot dengan Kontinjen = 5 Markah - Kecantikan dan Keceriaan Maskot = 5 Markah - Persembahaan dan Gaya Maskot = 5 Markah - Rekabentuk Maskot = 5 Markah

20 Markah

3 KESERAGAMAN PAKAIAN - Warna Pakaian = 5 Markah - Warna Seluar = 5 Markah - Warna Kasut = 5 Markah

15 markah

4 PEMBAWA PAPAN TANDA KONTINJEN - Kreativiti Papan Tanda = 5 Markah - Kecantikan Papan Tanda = 5 Markah - Keceriaan Pembawa Papan Tanda = 5 Markah

15 markah

5 DISIPLIN - Mengikut arahan = 5 Markah - Kesesuaian Pakaian = 5 Markah

10 markah

6 KREATIVITI KONTINJEN - Warna Pakaian Kontinjen

(Menarik dan Sesuai) = 5 Markah - Kesempurnaan = 5 Markah

10 markah

7 PESERTA - Jumlah peserta menepati kriteria = 5 Markah

5 markah

8 ARAHAN KETUA PERBARISAN - Suara yang kuat dan jelas / arahan yang betul

5 markah

JUMLAH 100 MARKAH

2.2. Masa pertandingan adalah pada HARI PERTAMAkejohanan iaitu pada majlis

perasmiaan pembukaan. Keputusan pertandingan akan diumumkan pada majlis penutupan kejohanan.

Page 3: Peraturan Pertandingan Perbarisan Cantik Mssd Kb 2013

BORANG PENGENALAN KONTINJEN

PERBARISAN CANTIK DI KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG MSSD KOTA BELUD KALI KE-45, TAHUN 2013

DI SMK. TAUN GUSI, KOTA BELUD, SABAH

Nama Kontinjen

Bilangan Peserta

Nama Ketua Rombongan

Nama Jurulatih Perbarisan

Nama Maskot

Pengenalan Maskot Kontinjen

Moto Kontinjen

DISEDIAKAN OLEH : URUSETIA KEJOHANAN BALAPAN DAN PADANG MSSD KOTA BELUD

KALI KE-45 TAHUN 2013 DI SMK. TAUN GUSI KOTA BELUD.