pelan strategik psp pindaan 2013

35

Upload: votruc

Post on 12-Jan-2017

259 views

Category:

Documents


6 download

TRANSCRIPT

Page 1: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013
Page 2: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

1

ISI KANDUNGAN MUKA SURAT

1 Kata Aluan Pengarah 2 2 Pengenalan Politeknik Seberang Perai 4 3 Carta Organisasi Politeknik Seberang Perai 7 4 Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara 8 5 Pelan Transformasi Politeknik 10 6 Analisis SWOT 16 7 Analisis TOWS 24 8 Objektif Strategik 1: Melonjak Politeknik Sebagai Institusi

Peneraju 34

9 Objektif Strategik 2: Mengukuhkan Kerelevanan Dan Responsif Program

38

10 Objektif Strategik 3: Meneraju Bidang Tujahan Dan Teknologi

46

11 Objektif Strategik 4: Membina Jenama Dan Reputasi 52 12 Objektif Strategik 5: Pembelajaran Yang Fleksibel (Flexi

Learning For All) 60

13 Rumusan 64

Page 3: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

02

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Syukur Alhamdulillah dengan Rahmat-Nya kita dapat melaksanakan semakan semula Pelan Strategik PSP 2013-2015 yang akan menjadi teras panduan kepada Po-liteknik Seberang Perai (PSP) ke arah mencapai kecemer-langan untuk tempoh tiga tahun yang akan datang.

Pelaksanaan Pelan Strategik PSP telah melalui dua pering-kat iaitu Fasa Pertama Quick Wins dan Transformasi Kein-stitusian pada tahun 2010 – 2012 dan kini Fasa Kedua, peringkat peningkatan bagi tahun 2013-2015, adalah se-jajar dengan Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara dan Pelan Transformasi Politeknik. Semakan semula Pelan Strategik PSP 2011-2015 dilakukan bagi memastikan KPI dikemas kini dengan mengambil kira keperluan PSPTN, JPP dan PSP. Proses ini melibatkan pemilik proses dan kumpulan pelaksana di PSP, melibatkan penyataan KPI, definisi pengoperasian (OD), kaedah pelaksanaan dan sasaran yang telah ditentukan.

Semakan semula Pelan Strategik PSP 2013 -2015 dilak-sanakan hasil daripada pengamatan dan pencapaian prestasi PSP sehingga tamatnya Fasa Pertama. Kekuatan dan kekurangan PSP telah dikesan dan isu-isu yang timbul telah dikaji secara strategik untuk pelaksanaan bersinergi yang seterusnya. Beberapa Objektif Strat egik (SO) telah kenalpasti bagi mengukur Petunjuk Prestasi Utama (KPI) dan melaluinya Petunjuk Kejayaan Utama (KSI) dapat di-lihat. Dalam fasa ini, tumpuan diberikan kepada enam in-tended outcome atau hasil yang disasarkan oleh JPP teru-tamanya untuk menghasilkan modal insan negara secara lestari bagi mencapai objektif negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Fasa Pertama Transformasi Politeknik (2010-2012) tel-

ah berjaya meletakkan satu asas yang kukuh bagi PSP sebagai peneraju pendidikan dan latihan teknik dan vo-kasional (TVET) terutamanya dalam mempertingkatkan aksesibiliti pengajian tinggi serta kompetensi pembangu-nan ilmu melalui program pengajian dan bidang tujahan serta budaya kerja cemerlang warga PSP.

Kini, PSP telah bergerak ke Fasa Kedua iaitu Fasa Pening-katan bersesuaian dengan usaha untuk mempertingkat-kan lagi peranannya sebagai peneraju TVET di peringkat serantau. Dalam Fasa Kedua Transformasi Politeknik (2013 – 2015), hasil yang diharapkan telah dirancang dengan teliti agar semua inisiatif dapat dilaksanakan se-cara berfokus dan berkomitmen tinggi agar selari dengan kehendak Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara.

Saya berharap Pelan Strategik PSP 2011 -2015 dalam Fasa Peningkatan ini dapat mencapai objektif untuk PSP men-capai satu kedudukan yang boleh menyumbang kepada sistem pendidikan tinggi negara secara berkesan. Ia se-cara tidak langsung akan mengangkat martabat PSP se-bagai pilihan pelajar bagi meneruskan pengajian mereka ke peringkat tertiari. Sekali gus, PSP akan menerajui usa-ha mengarus perdana TVET negara yang merupakan asas penting kepada sesebuah negara yang berhasrat menca-pai status negara maju menjelang tahun 2020

ME JAR (K) HJ ZULKIFLI BIN ARIFFIN

PENGARAH

POLITEKNIK SEBERANG PERAI

32

Page 4: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

04

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PENGENALAN PSPMISI, VISI, DASAR KUALITIDAN MOTO

54

Politeknik Seberang Perai telah ditubuhkan pada 1 September 1998 bertempat di Jalan Permatang Pauh, Pulau Pinang. Kampus ini dibina dalam kawasan seluas 100 ekar. PSP terletak di kawasan perindustrian yang pesat membangun dan mengambil masa selama 30 minit dari Bandaraya Georgetown, Pulau Pinang.

Politeknik ini merupakan politeknik yang ke-10 ditubuhkan di Malaysia selaras dengan dasar kerajaan melahirkan pekerja separa profesional demi merealisasikan matlamat Wawasan 2020.

PSP telah disempurnakan perasmiannya oleh bekas Perdana Menteri Malaysia yang ke-4, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 27 November 1999.

PSP menawarkan program pengajian sepenuh masa dan separuh masa dalam bidang Kejuruteraan Elektrik, Kejuruteraan Mekanikal, Teknologi Maklumat dan Komunikasi dan Perdagangan di peringkat Diploma.

VISIPeneraju kecemerlangan pendidikan dan latihan menjelang 2015.

MISI Menghasilkan modal insan cemerlang bagi memacu ekonomi negara selaras pelan transformasi politeknik.

DASAR KUALITIDasar Kualiti Politeknik Seberang Perai adalah membangunkan potensi pelajar Politeknik Seberang Perai ke arah kecemerlangan di dalam bidang kejuruteraan, teknologi maklumat dan perdagangan melalui penambahbaikan yang menyeluruh secara berterusan. Politeknik Seberang Perai komited untuk memastikan kehendak pelanggan dipenuhi melalui pencapaian objektif-objektif kualiti yang disemak secara berkala bagi memastikan keberkesanan sistem. Dasar ini disebarkan untuk difahami oleh semua peringkat kakitangan.

MOTOPromising Sustainable Progression

Page 5: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

06

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

CARTA ORGANISASI POLITEKNIK SEBERANG PERAIOBJEKTIF & MATLAMAT PENDIDIKAN

76

OBJEKTIFKecemerlangan Akademik

Memastikan kadar kelulusan bagi setiap program tidak kurang daripada 90% bagi setiap semester.Berusaha memastikan sekurang-kurangnya 25% daripada pelajar yang lulus mencapai PNM 3.00 atau lebih untuk setiap program bagi setiap semester.

Kecemerlangan StafMemastikan setiap staf menghadiri kursus/menjalani latihan selama 10 hari setahun.Memastikan Jadual Perancangan Latihan Staf dilaksanakan sekurang-kurangnya 85% dalam tempoh setahun.

Kecemerlangan ProsesMemastikan semua prosedur dilaksanakan dengan berkesan / mencapai petunjuk prestasi yang ditetapkan.

MATLAMAT PENDIDIKANMatlamat Pendidikan PSP adalah untuk menghasilkan graduan yang:

BerpengetahuanBerkemahiran

Berkemahiran insaniah

STRUKTUR ORGANISASIOrganisasi ini diterajui oleh Pengarah serta dibantu oleh staf-staf di bahagian Akademik dan Pentadbiran.

Bahagian Akademik diketuai oleh Timbalan Pengarah Akademik dan dibantu oleh Ketua-ketua Jabatan, Pensyarah-pensyarah Utama, Pensyarah-pensyarah Kanan dan staf.

Page 6: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

08

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PELAN STRATEGIK PENGAJIAN TINGGI NEGARA

Pada hari ini, senario pengajian tinggi global berkembang dengan begitu pesat sekali. Arus dan ledakan globalisasi telah menghasilkan daya penggerak yang membentuk hala tuju baharu pengajian tinggi dunia. Hala tuju ini juga melahirkan beberapa trend baharu seperti antara lainnya, globalisasi, mobiliti, kolaborasi, evolusi dalam pembelajaran dan pengajaran serta penggunaan teknologi yang maksima. Oleh itu, tidak dinafikan bahawa dinamika pengajian tinggi dan arus globalisasi ini akan berterusan. Ini bermakna, setiap institusi pengajian tinggi perlu memberi pertimbangan yang wajar terhadap impak dinamika ini kepada hala tuju strategik dan sistem masing-masing. Kementerian telah memperkenalkan pelbagai polisi dan dasar untuk pemantapan pengajian tinggi negara agar wujud ekosistem yang kondusif bagi menerajui kegemilangan ilmu. Pemantapan setiap institusi pengajian tinggi diperlukan agar seiring dengan usaha untuk menjadikan Malaysia sebagai hab pengajian tinggi serantau serta muncul sebagai pilihan utama pelajar dan intelektual antarabangsa menjelang 2020.

Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara (PSPTN) dirancang menjangkau sehingga tahun 2020 dan antara kerangka utama yang digubal adalah pelaksanaan tujuh teras iaitu:

1. Meluaskan akses dan meningkatkan ekuiti.2. Menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran.3. Memperteguh penyelidikan dan inovasi.4. Memperkasa institusi pengajian tinggi.5. Mempergiat pengantarabangsaan.6. Membudayakan pembelajaran sepanjang hayat.7. Mengukuhkan sistem penyampaian KPT.

PSPTN akan dilaksanakan dalam tempoh empat fasa iaitu:

Fasa 1: Peletakan Asas (2007 – 2010)Fasa 2: Peningkatan dan Pemerkasaan (2011 – 2015)Fasa 3: Kecemerlangan (2016 – 2020)Fasa 4: Kegemilangan dan Kelestarian (melangkaui 2020)

Pelaksanaan PSPTN pada Fasa 1 telah berpandukan Pelan Tindakan Pengajian Tinggi Negara 2007 – 2010, yang telah menggariskan strategi dan pelan tindakan bertujuan untuk meningkatkan dan menambah baik sistem pengajian tinggi negara dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan (RMKe-9). Manakala Pelan Tindakan Fasa 2 PSPTN akan terus memperkukuh dan memperkasa sektor pengajian tinggi negara sepanjang Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10) bagi tempoh 2011 – 2015. Pelaksanaan Pelan Tindakan ini akan membolehkan peranan semua institusi dimantapkan lagi dari segi kualiti dengan menambahnilai pengisian yang

sedia ada. Fokus khusus diletakkan kepada aspek pembangunan prasarana intelektual, sahsiah pelajar, kurikulum, penyelidikan, pembangunan dan inovasi serta mempertingkatkan penggunaan teknologi dalam proses pembelajaran dan pengajaran, termasuk melalui pembelajaran secara atas-talian dan pengajian jarak-jauh.

98

Page 7: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

10

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PELAN TRANSFORMASI POLITEKNIK

Transformasi Politeknik telah bermula pada tahun 2010 telah dilancarkan oleh Y.Bhg. Timbalan Perdana Menteri. Pelaksanaan transformasi ini adalah selaras dengan Projek Agenda Kritikal (CAP) Transformasi Politeknik seperti yang digariskan dalam Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara. Hala tuju Transformasi Politeknik bermatlamat untuk membina upaya baharu politeknik bagi membangunkan sumber manusia negara untuk memenuhi keperluan Model Ekonomi Baharu yang berasaskan inovasi dan kreativiti. Transformasi Politeknik bertujuan menyediakan politeknik menghadapi pelbagai senario dan cabaran masa hadapan. Konsep Transformasi Politeknik merangkumi perubahan-perubahan yang menjurus kepada pewujudan institusi pilihan, penghasilan graduan yang boleh diambil bekerja dan pembinaan

persepsi positif dalam kalangan masyarakat terhadap pendidikan politeknik.

Pelaksanaan agenda Transformasi Politeknik adalah dalam jangka masa pelaksanaan Rancangan Malaysia Kesepuluh dan Kesebelas dan berdasarkan kepada Kerangka Transformasi Politeknik yang telah digariskan. Melalui kerangka ini, empat teras telah ditentukan bagi menjana beberapa inisiatif ke arah pencapaian objektif Transformasi Politeknik. Inisiatif ini akan membuahkan tiga penghasilan utama yang diukur dengan sasaran petunjuk kejayaan utama (Key Success Indicators – KSI) yang perlu dicapai menjelang 2020.

RAJAH 7: KERANGKA TRANSFORMASI POLITEKNIK

Politeknik Inovatif, Kreatif & Responsif

POLITEKNIKDINAMIK

PROGRAMNICHE

WARGAKOMPETEN

IMEJ & BUDAYAKERJA

PenarafanPoliteknik

Politeknik Premier

Universiti Politeknik

COT / COE

PelajarAntarabangsa

Akta Politeknik

KesepakatanStrategik bersama

Industri / agensi luar

Pemerkasaan Tadbir Urus

Best Talent daripadaindustri

PeningkatanProfessionalisme Staf

PeningkatanKelayakan Akademik

Pensyarah

PeningkatanKemahiranPensyarah

Media Blitz

Career Counselling

Insentif / tajaanpelajar daripada

Industri

Dynamic and VibrantEnvironment

E-Learning

Peningkatanprogram diplomaberbanding sijil

PusatPerkembangan

Kurikulum

Repackaging of Programmes

Institut Penyelidikan,Inovasi dan

Keusahawanan

Kolaborasi ProgramPengajian /

Penyelidikan denganIndustri

Hasil 1: Politeknik Sebagai Institusi Pilihan

Hasil 2: Employable / Entrepreneurial Graduates

Hasil 3: Persepsi Positif Politeknik

TERAS

INISIATIF

HASIL

PETUNJUKKEJAYAAN

2009

2010

2015

2020

KPI 1 - Politeknik Malaysia sebagai peneraju pendidikan dan latihan teknik dan vokasional di peringkat serantau

KPI 2 - 85% graduat politeknik mendapat pekerjaan (termasuk melanjutkan pelajaran) dalam tempoh enam bulan selepas menamatkan pengajian

KPI 3 - 50% lepasan SPM yang layak, memilih politeknik sebagaiinstitusi pilihan pertama untuk melanjutkan pelajaran

3�

1110

Page 8: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

12

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

Bagi memastikan agenda Transformasi Politeknik ini berjaya, objektif Transformasi Politeknik telah ditetapkan seperti berikut:

• Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju dalam bidang TVET• Mengukuhkan kerelevanan dan keresponsifan program pengajian di politeknik agar ianya selari dengan kehendak pembangunan ekonomi negara• Menerajui bidang tujahan dan teknologi tertentu bagi menghasilkan graduan berkualiti yang berdaya usahawan, berkebolehpasaran tinggi dan berdaya saing• Membina reputasi dan jenama yang mampu meletakkan politeknik antara institusi pengajian tinggi negara yang terbaik• Mempelbagai dan meluaskan penawaran program yang mampu menarik minat pelajar.

Pelan Tindakan Transformasi dirangka untuk dilaksanakan dalam empat fasa seperti berikut:

Fasa 1 : Quick Wins dan Transformasi Keinstitusian (2010 – 2012)Fasa 2 : Peningkatan (2013-2015)Fasa 3 : Pemerkasaan (2016-2020)Fasa 4 : Kecemerlangan (melangkaui 2020)

PERANCANGAN STRATEGIK POLITEKNIK SEBERANG PERAI 2011 - 2015 (PINDAAN)

PELAKSANAAN

Pelan Strategik Politeknik Seberang Perai 2011-2015 telah dibangunkan pada penghujung 2010. Ianya dibina berasaskan kepada Hala tuju Transformasi Politeknik. Ia juga disediakan bagi memenuhi agenda Transformasi Politeknik Fasa 1. Di penghujung Fasa 1, iaitu Fasa Quick Wins dan Transformasi Keinstitusian, beberapa pindaan telah dilakukan terhadap Pelan Strategik PSP 2011-2015 di mana dokumen perancangan strategik PSP telah digubal berdasarkan rangka kerja yang digariskan dalam Fasa 2 PSPTN. Pelan strategik tersebut dilaksanakan sebagai penyediaan asas dan landasan bagi menghasilkan pelajar dan staf yang berkualiti. Ia memberi lebih tumpuan untuk meningkat dan memantapkan teras strategik sedia ada. Dokumen Perancangan Strategik PSP 2011-2015 (Pindaan) telah diberi nilai tambah dan diperkasakan bagi menepati keperluan semasa yang seiring dengan agenda Transformasi Politeknik. Perancangannya disediakan bagi merealisasikan sasaran jangka panjang PSP untuk mencapai tier enam dalam penarafan politeknik atau PolyRate, bertujuan untuk mencapai matlamat PSP ke arah pengiktirafan sebagai Politeknik Premier.

PENCAPAIAN KPI

Sehingga 31 Disember 2012, pencapaian markah keseluruhan yang diperolehi oleh PSP ialah 96.67%. Pencapaian 17 KPI bagi setiap 6 Objektif Stategik yang telah ditetapkan adalah seperti Borang Pemarkahan KPI PolyPMO. Ia telah membuktikan kejayaan PSP terutamanya dalam mempertingkatkan kompetensi pembangunan ilmu melalui program pengajian dan budaya kerja cemerlang warga PSP. Melalui transformasi dan pembinaan imej baharu telah meletakkan PSP sebagai institusi pendidikan dan latihan teknik dan vokasional (TVET) yang cemerlang.

1312

Page 9: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

14

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

(data sehingga 30 September 2012)

SO BIL KPI SASARAN PUSAT PEMBERATPENCAPAIAN

SEMASA PENCAPAIAN SASARAN PUSAT

1Bilangan Kursus PSH Yang Ditawarkan : Kursus Jangka Pendek 3 1.5 5 1.50

2Bilangan Kursus PSH Yang Ditawarkan : Kursus Sambilan 6 1.5 5 1.25

3Bilangan Kursus PSH Yang Ditawarkan : Kursus Terlanggan 5 1.5 4 1.20

4 Jumlah Penyertaan Dalam PSH Kursus Jangka Pendek 250 2 274 2.00

5 Jumlah Penyertaan Dalam PSH Kursus Secara Sambilan 200 1.75 88 0.77

6 Jumlah Penyertaan Dalam PSH Kursus Terlanggan 100 1.75 66 1.16

7 Bilangan Penyelidikan Dan/Atau Inovasi 45 10 64 10.00

8Bilangan Produk / Perkhidmatan Dalam Bidang TVET Yang Diaplikasikan di luar atau dalam institusi 4 10 6 10.00

9Bilangan Pemimpin Yang Memenuhi Ciri-Ciri Kepimpinan Transformational Kejayaan / Kecemerlangan Transformasi Polteknik

3 5 0 0.00

10% staf mengikuti 10 hari latihan dalam perkhidmatan setahun 100 5 100 5.00

11% pembayaran bil disempurnakan dalam masa 7 hari bekerja 100 5 100 5.00

Men

eraj

u bi

dang

tu

jaha

n da

n te

knol

ogi

tert

entu

12 % Tahap Pencapaian Status CoT Berfungsi 65 15 41 9.46

13% Graduat Yang Mendapat Pekerjaan Dalam Tempoh 6 Bulan Tamat Pengajian 74 9 74 9.00

14Bilangan Pelajar Yang Menyertai Program Keusahawanan 150 8 813 8.00

15Bilangan Industri / Agensi Yang Mempunyai Kolaborasi Aktif Dengan Politeknik 9 8 22 8.00

16 Peratus Program Yang Mencapai 30 Jam Interaksi Melibatkan Pensyarah Pelawat Dari Industri

80 5 100 5.00

17Bilangan pelajar yang menceburi bidang perniagaan/keusahawanan dalam tempoh 6 bulan setelah tamat pengajian

9 10 26 10.00

H

H

H

H

Mem

bina

je

nam

a da

n re

puta

si

Men

guku

h ke

rele

vana

n da

n ke

resp

onsif

an p

rogr

am

H

H

K

H

BORANG PEMARKAHAN KPI POLITEKNIK KONVENSIONAL / METrO TAHUN 2012

(sila masukkan nama singkatan politeknik. Cth: POLIMAS)

Flexi

Lear

ning

For A

ll. M

enin

gkat

kan

capa

ian

dan

pras

aran

a ba

gi

mel

aksa

naka

n PS

H m

elal

ui p

rogr

am T

SP

Mel

onja

k po

litek

nik

seba

gai

inst

itusi

pene

raju

TV

ET

H

H

M

POLITEKNIK : PSP BULAN : DISEMBER 2012

INDIKATOR

H

K

K

H

M

K

jumlah pemberat(%) 100 77.34

jumlah pemberat dilaras(%)

80 96.67

% MARKAH PUSAT markah mengambilkira semua KPI

% MARKAH PUSAT (dilaras)

markah tidak mengambilkira

KPI bilangan 9 dan 12

Bilangan KPI Pemberat(%)6 103 252 101 15 H5 40 K

17 100 M

Peratus Pencapaian(%) = (Pencapaian semasa/Sasaran Pusat)*100

100 dan ke atas50 hingga 990 hingga 49

Meneraju bidang tujahan dan teknologi tertentuMengukuh kerelevanan dan keresponsifan program

JUMLAH

OBJEKTIF STRATEGIK (SO)Flexi Learning For All. Meningkatkan capaian dan prasarana bagi melaksanakan PSH melalui program Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju TVET

WARNAMembina jenama dan reputasi

PERANCANGAN STRATEGIK POLITEKNIK SEBERANG PERAI 2013 - 2015 (SEMAKAN SEMULA)

TUJUAN SEMAKAN

Pencapaian PSP dalam Fasa 1, Transformasi Politeknik, telah menjadi panduan kepada pengubahsuaian dan semakan semula Pelan Strategik PSP.

Di samping itu satu Analisis Kekuatan, Kelemahan, Peluang dan Ancaman (SWOT Analysis) telah dijalankan bagi mengenalpasti kedudukan PSP. Kekuatan dan kelemahan PSP telah dikesan dan isu-isu yang timbul telah dikaji secara strategik untuk pelaksanaan bersinergi seterusnya. Hasil dapatan analisis ini telah diterjemahkan dalam bentuk pelan tindakan dalam Pelan Strategik PSP, melalui Analisis TOWS.

1514

Page 10: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

16

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

ANALISIS SWOT

KEKUATAN (STRENGTHS)

KELEMAHAN (WEAKNESSES)

Pengurusan, Tadbir Urus Dan Sokongan Kerajaan Yang Baik

Sokongan yang kuat daripada pengurusan tertinggi Politeknik Seberang Perai dan Jabatan Pengajian Politeknik untuk meningkatkan status PSP sebagai Institusi Pendidikan dan Latihan Teknikal & Vokasional (TVET).

Dibiayai dan disokong sepenuhnya oleh kerajaan Malaysia

Kadar bayaran yuran pengajian yang rendah jika dibandingkan dengan program pengajian pada tahap yang sama di IPT lain

Lembaga Penasihat di peringkat JPP yang terdiri daripada personaliti utama dari kalangan pihak industri dan akademia

Jawatankuasa Penasihat Program Pengajian di peringkat PSP

Sumber Kewangan

Sumber kewangan yang terhad untuk aktiviti pelajar

Kompetensi Dalam Kemahiran Berkomunikasi

Terdapat pelajar yang lemah dalam kemahiran berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris

Penyelidikan Dan Pembangunan

Peruntukan kewangan yang tidak mencukupi untuk aktiviti penyelidikan dan pembangunan

Kekurangan penyelidikan dan penerbitan pada peringkat antarabangsa yang berimpak tinggi

KEKUATAN (STRENGTHS)

KELEMAHAN (WEAKNESSES)

Institusi TVET Yang Dikenali Politeknik Malaysia yang kesepuluh dan

ditubuhkan pada tahun 1998

Di antara penyumbang tenaga kerja berkemahiran dalam bidang teknikal dan vokasional

Para pensyarah yang berkemahiran tinggi dan berpengalaman (lebih daripada 50% pensyarah mempunyai pengalaman sekurang-

1716

Page 11: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

18

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15kurangnya sepuluh tahun)

1.8% (6) pensyarah mempunyai kelayakan PhD, 36.5% (126) dengan kelayakan Sarjana, 57.4%(198) dengan kelayakan Sarjana Muda dan 4.3% (15) dengan kelayakan Diploma.

Para pensyarah adalah berinovasi tinggi dalam aktiviti penyelidikan dan pembangunan.

Sokongan Alumni Sokongan yang kuat daripada Alumni yang

aktif

Kemudahan Fasiliti / Infrastruktur Kemudahan dan fasiliti PSP digunakan secara

meluas oleh pihak komuniti dan industri. Hubungan dan kolaborasi dengan mereka dapat dibina untuk memberi manfaat kepada para pelajar dan staf PSP

Perpustakaan mempunyai integrated library management system.

Mesin dan peralatan yang berteknologi tinggi digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran di dalam makmal dan bengkel

Lanskap kampus PSP adalah luas, cantik dan dijaga dengan baik.

Persekitaran pembelajaran yang kondusif

Kemudahan fasiliti yang baik untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, ko kurikulum dan sukan.

KEKUATAN (STRENGTHS)

KELEMAHAN (WEAKNESSES)

Pengiktirafan & Pencapaian

12 program pengajian pada tahap diploma.

Semua program mendapat akreditasi daripada Agensi Kelayakan Malaysia (Malaysian Qualifications Agency)

Mendapat pengiktirafan MS ISO 9001: 2008 bagi Sistem Pengurusan Kualiti (Quality Management System) oleh SIRIM.

Mendapat penarafan 5 Bintang (5 star ranking) dalam penilaian portal dan laman web untuk agensi di bawah kerajaan Malaysia bagi tahun 2012 dan 2013

Menerima Sijil Naziran Bersih untuk pengurusan kewangan bagi tahun 2012 - 2014

Mendapat pencapaian Tier 5 (Excellent) dalam Polyrate untuk tahun 2013

PSP berusaha ke arah OSHAS:18001:2007 MS1722:2011 untuk Occupational Safety and Health Certification (OSHA)

Ke arah Sistem Pengurusan Persekitaran Berkualiti (Quality Environment Management System), 5S melalui pengiktirafan daripada Malaysia Productivity Corporation (MPC)

Pelajar dan pensyarah telah memenangi beberapa anugerah di peringkat kebangsaan dan antarabangsa melalui penglibatan aktif dalam pertandingan dan R&D (International ICC MPC, FIRA RobotSoccer, MOE ICC, ICOMPEX, INNOMECH, ITEX, COMMFEST, Business Ideas, ELC (TVET).

Pembangunan dalam bidang tujahan iaitu Pengurusan Logistik dan Rangkaian Bekalan dan Kejuruteraan Mekanikal (Tekstil)

Pengkomersialan produk inovasi

Smart partnership dan kolaborasi yang aktif dengan Institusi Pendidikan Tinggi awam dan swasta (tempatan dan antarabangsa), agensi

1918

Page 12: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

20

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15kerajaan dan swasta.

KEKUATAN (STRENGTHS)

KELEMAHAN (WEAKNESSES)

Para Pensyarah Yang Berkelayakan

Para pensyarah yang kompeten dan berpengalaman dalam pelbagai bidang

Para pensyarah yang berkelayakan untuk melaksanakan aktiviti ko kurikulum seperti Scuba Diving, Bola Sepak, Memanah, Badminton, Hoki, Bola Jaring, Softball, Tae-Kwando dan lain-lain

Kaunselor adalah Certified Psychologist in Inventory Psychology and Creative Art Therapy.

Para pensyarah mempunyai Certification dalam UBS Sage Accounting System, CISCO Instructor, Auto-CAD Instructor, Steam Driver (Boilerman).

PSP dilantik sebagai Authorized Pearson VUE Testing Center untuk CISCO Networking Academy

PSP menjadi UBS Sage (Accounting System) Center

PELUANG (OPPORTUNITIES)

ANCAMAN (THREATS)

Pelajar

Kemudahan bantuan dan pinjaman kewangan pelajar melalui: PTPTN, Kuok Foundation, Pinjaman Kerajaan Negeri (Selangor, Perak, Penang), Zakat dan Baitulmal , Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), MDAIM, dan lain-lain .

Permintaan Pelanggan

Perubahan dalam permintaan dan keperluan pelanggan / pemegang taruh /pihak berkepentingan

Pihak industri mempunyai jangkaan dan harapan yang tinggi terhadap kebolehan graduan

Para pelajar aktif melibatkan diri dalam program 1M4U untuk pelaksanaan tanggungjawab social korporat (Corporate Social Responsibility) bersama-sama komuniti

PSP mempunyai hubungan dan kolaborasi bersama-sama institusi/agensi lain untuk aktiviti pelajar

Perubahan Pesat Dalam Trend & Teknologi

Perubahan yang pesat dalam teknologi maklumat

Perubahan yang pantas dalam arah aliran (trend) dan pembangunan industri yang boleh mempengaruhi keboleh pasaran graduan (graduate employability)

Perubahan Dalam Polisi Kerajaan

Penubuhan Kolej Vokasional

Liberalisasi Pengajian Tinggi

PELUANG (OPPORTUNITIES)

ANCAMAN (THREATS)

Lokasi Yang Strategik

• Mempunyai lokasi yang strategik di Seberang Perai, Pulau Pinang, Malaysia (Northern Corridor Economic Region)

• Terletak di kawasan utama perindustrian (Pelabuhan Pulau Pinang, Perai, Mak Mandin, Bukit Minyak, Bayan Lepas, Kulim)

• Kedudukan berhampiran Pelabuhan Pulau Pinang dan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang

• Lokasi yang berdekatan dengan IPTA yang utama di zon utara (USM, UiTM, UniMAP and UUM)

• Lokasi yang berhampiran dengan Institusi TVET yang lain (IKBN, ILP, Kolej Komuniti)

• Dikelilingi oleh kawasan perumahan

• Menawarkan Pendidikan Sepanjang Hayat

Ketidaktentuan Dalam Ekonomi Dunia

Keadaan ketidaktentuan ekonomi negara boleh menjejaskan kadar kebolehdapatan pekerjaan dalam kalangan graduan PSP

Globalisasi boleh menyebabkan persaingan daripada negara-negara lain yang mempunyai kos buruh yang rendah

Persaingan Daripada Institusi Pengajian Tinggi Lain

Persaingan daripada institusi pengajian tinggi lain yang menawarkan program TVET

Inisiatif daripada lain-lain Institusi Pengajian Tinggi contohnya Mengubah Destini Anak Bangsa (UiTM)

2120

Page 13: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

22

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15kepada pihak komuniti

• Berhampiran kemudahan awam seperti stesen keretapi, stesen bas, balai polis, balai bomba, Majlis Perbandaran Seberang Perai, masjid, hospital, pusat perniagaan, kompleks membelibelah, hotel, taman rekreasi dan kemudahan sukan

• Berpotensi untuk menawarkan kursus-kursus pendek dalam pelbagai disiplin/bidang JKM, JKE, JTMK, JMSK, JP, JPA

• Terdapat banyak firma perniagaan dan kejuruteraan serta agensi kerajaan di sekitar PSP

Sokongan Peruntukan Kewangan daripada Kerajaan Persekutuan, Negeri Dan Daerah

• Sokongan peruntukan kewangan daripada kerajaan persekutuan untuk program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) melalui 1M4U

• Peruntukan kewangan untuk program kesejahteraan rakyat (Sukarelawan) daripada Implementation Coordination Unit (ICU), Jabatan Perdana Menteri dan 1Malaysia For Youth (IM4U)

PELUANG (OPPORTUNITIES)

ANCAMAN (THREATS)

Kolaborasi

• Kolaborasi baharu dengan IPT, agensi dan industri untuk penandaarasan dan kerjasama bagi memberi pendedahan kepada para pelajar

• Pensyarah boleh memberi konsultansi dan latihan kepada pihak industri, institusi pendidikan dan komuniti

Inisiatif Dan Polisi Ekonomi Kerajaan

Economic Transformation Plan (ETP)

• Sokongan kerajaan untuk menghasilkan tenaga kerja dalam bidang TVET

• Permintaan terhadap tenaga kerja yang mempunyai pengetahuan dan berkemahiran yang dihasilkan daripada plan transformasi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi

• Menjelang tahun 2020 negara memerlukan 1.5 juta tenaga kerja yang mempunyai kelayakan diploma dalam bidang teknik dan vokasional

RMK 10 dan RMK 11

• Menyokong polisi TVET

Tanggungjawab Sosial Korporat

• PSP mewujudkan hubungan yang baik dengan komuniti melalui aktiviti 1M4U sebagai pelaksanaan tanggungjawab sosial korporat

2322

Page 14: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

24

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

ANALISIS TOWS

KEKUATAN (STRENGTHS) Pengurusan, Tadbir Urus Dan

Sokongan Kerajaan Yang Baik, Institusi TVET Yang Dikenali Sokongan Daripada Alumni Kemudahan Fasiliti / Infrastruktur Pengiktirafan & Pencapaian Para Pensyarah Yang

Berkelayakan

KELEMAHAN (WEAKNESSES) Sumber Kewangan Kompetensi Dalam Kemahiran

Berkomunikasi Penyelidikan Dan Pembangunan

PELUANG (OPPORTUNITES) • Pelajar • Lokasi Yang Strategik • Sokongan Peruntukan

Kewangan Daripada Kerajaan Persekutuan, Negeri Dan Daerah

• Kolaborasi • Inisiatif Dan Polisi

Ekonomi Kerajaan • Tanggungjawab Sosial

Korporat

S-O STRATEGI

1. Meningkatkan bilangan dan

penyertaan program PSH

dilaksanakan – program pengajian

separa masa, program jangka

pendek dan terlanggan. (OS6)

2. Menambah jumlah pendapatan

yang diperolehi hasil daripada

Program PSH - Program Pengajian

Separa Masa dan Program Jangka

Pendek. (OS4)

3. Menggalakkan pensyarah mendapatkan sijil Profesional berkaitan bidang Akademik dan kokurikulum. (OS4)

4. Memastikan semua staf mengikuti 10 hari latihan dalam perkhidmatan setiap tahun. (OS4)

5. Meningkatkan bilangan latihan dalaman dalam perkhidmatan. (Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Teknikal, Kewangan, Pembangunan Diri, Pembangunan

W-O STRATEGI

1. Menjalin kolaborasi penyelidikan/projek dengan industri/institusi lain/komuniti (OS1)

2. Membina imej sebagai institusi pilihan bagi pelajar lepasan SPM/SPMV/ILP/IKM/Kolej Komuniti dan lain-lain.(OS4)

3. Menghasilkan penerbitan. (OS3)

4. Menghasilkan ciptaan /projek/ inovasi dalam pelbagai pertandingan diperingkat politeknik /kebangsaan/ antarabangsa(OS2).

5. Menyediakan ruang aktiviti/ perbincangan untuk pelajar (OS2).

6. Meningkatkan persekitaran fizikal yang selesa dengan melaksanakan konsep 5S di semua unit dan jabatan (OS2).

7. Menyedia dan menaik taraf infrastruktur ICT yang stabil dan selamat untuk kegunaan semua kakitangan dan pelajar (OS2).

8. Menambah koleksi rujukan di perpustakaan (OS2).

2524

Page 15: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

26

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15& Penyelidikan, Pentadbiran). (OS4)

6. Melaksanakan program latihan peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan pensyarah. (OS4)

7. Melaksanakan penyelidikan dan inovasi (OS1)

8. Melaksanakan aktiviti promosi keatas produk/perkhidmatan (OS1)

9. Mendapatkan pengiktirafan antarabangsa melalui badan pengiktirafan seperti Mutual Recognition Agreement (MRA), Asia Pacific Accreditation and Certification Commission (APACC), Dublin Accord (OS1)

10. Mendapat pengiktirafan tier 6 dalam sistem penarafan politeknik(OS4)

11. Mendapatkan akreditasi penuh bagi semua program yang ditawarkan.(OS4)

12. Menerima anugerah pengurusan organisasi dari pihak bertauliah(OS4)

13. Meningkatkan tadbir urus yang inovatif dan kompeten dengan membangunkan system pengurusan yang efektif (OS4)

14. Mengukuhkan perhubungan dengan pihak berkepentingan melalui program kemasyarakatan dan jaringan industri.(OS4)

15. Melaksanakan kolaborasi bersama industri dan institusi pengajian tinggi. (OS3)

16. Melaksanakan pengajaran dan

pembelajaran dengan cemerlang. (OS3)

17. Mewujudkan program keusahawanan yang melibatkan pelajar (OS3).

18. Melaksanakan program inkubator keusahawan(OS2).

19. Melaksanakan program melibatkan interaksi pensyarah pelawat dari industri (OS2).

ANCAMAN (THREATS) • Permintaan Pelanggan • Perubahan Pesat Dalam

Trend & Teknologi • Ketidaktentuan Dalam

Ekonomi Dunia • Perubahan Dalam Polisi

Kerajaan • Persaingan Daripada

Institusi Pengajian Tinggi Lain

S-T STRATEGI

1. Menjalin hubungan kerjasama antara alumni dan PSP secara bilateral.(OS4)

2. Menyempurnakan pembayaran bil dalam masa 7 hari bekerja. (OS4)

3. Menambah bilangan industri/agensi yang mempunyai kolaborasi aktif dengan politeknik.(OS4)

4. Mewujudkan rundingan atau konsultansi. (OS3)

5. Melaksanakan program bagi memastikan graduan mendapat pekerjaan dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian (OS2).

6. Memantapkan Program Pembangunan Modal Insan (OS2).

7. Memperkukuhkan kemahiran literasi maklumat dalam kalangan pelajar (OS2).

W-T STRATEGI

1. Penandaarasan dengan Institusi TVET kebangsaan dan antarabangsa untuk memperoleh amalan terbaik bagi penambahbaikan. (OS4)

2. Melaksanakan pengajaran dan pembelajaran dengan berkesan melalui Outcome Based Education.(OS4)

3. Menghasilkan penyelidikan dan inovasi. (OS 3)

4. Menambahbaik bilik kuliah, makmal dan bengkel dengan menyediakan kelengkapan LCD / kemudahan Technology Enabled Collaborative Classroom (TECC) (OS2).

2726

Page 16: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

28

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PSP telah mengkaji semula dan membuat pengubahsuaian Pelan Strategik PSP bagi memastikan ianya adalah sejajar dengan keperluan Fasa 2, Transformasi Politeknik, iaitu Fasa Peningkatan (2013 – 2015). Dalam Fasa ini, hasil yang diharapkan telah dirancang dengan teliti agar semua inisiatif dapat dilaksanakan secara berfokus dan berkomitmen tinggi supaya selari dengan kehendak Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara. Penekanan kepada beberapa fokus utama antaranya adalah jaringan antarabangsa adalah diharapkan akan mempercepatkan lagi pencapaian yang disasarkan dengan jayanya. Untuk tempoh 2013 – 2015, bersesuaian dengan fasa peningkatan, PSP berusaha untuk mempertingkatkan lagi peranannya sebagai peneraju TVET di peringkat serantau. Fasa ini amat penting dalam usaha PSP untuk meningkatkan lagi bilangan pekerja teknikal selari dengan apa yang dihasratkan oleh Wawasan 2020 dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara industri.

2928

Page 17: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

30

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

Semakan semula Pelan Strategik PSP dibangunkan supaya dapat memenuhi keperluan untuk mencapai hasil yang diharapkan dalam Fasa Peningkatan. Petunjuk Kejayaan Utama (Key Success Indicator – KSI) Transformasi Politeknik dalam Fasa 2 adalah seperti berikut:

KSI1 Politeknik Malaysia sebagai peneraju pendidikan dan latihan teknik dan vokasional di peringkat serantauKSI2 85% graduat politeknik mendapat pekerjaan (termasuk melanjutkan pelajaran) dalam tempoh enam bulan selepas menamatkan pengajian KSI3 50% lepasan SPM yang layak,memilih politeknik sebagai institusi pilihan pertama untuk melanjutkan pelajaran

Manakala Objektif Strategik (OS) bagi Transformasi Politeknik adalah seperti berikut:

OS1 Melonjak politeknik sebagai institusi peneraju TVETOS2 Mengukuh kerelevanan dan keresponsifan programOS3 Meneraju bidang tujahan dan teknologi tertentuOS4 Membina jenama dan reputasiOS5 Meningkatkan dan meluaskan akses kepada pengajian politeknik yang berkualitiOS6 Pembelajaran yang fleksibel (Flexi Learning For All)

30 31

Page 18: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

32

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PSP memberi tumpuan untuk menyokong KPI JPP dengan merangka Pelan Strategik PSP selaras dengan KPI bagi setiap Objektif Strategik yang ditetapkan.

Tujuan penyampaian maklumat melalui dokumen ini adalah untuk:

• Menerangkan mengenai sasaran Pelan Strategik PSP agar dapat difahami dan dihayati oleh semua warga PSP.

• Menggariskan tindakan bagi perancangan setiap objektif strategik yang berkaitan

• Menjadi panduan bagi kecemerlangan pelajar, staf dan organisasi berdasarkan kepada Indeks Petunjuk Prestasi (KPI).

Selain itu, maklumat mengenai pencapaian bagi tahun 2012, iaitu pada Fasa Pertama Transformasi Politeknik dan pelan tindakan Fasa Kedua Transformasi Politeknik yang terdapat dalam buku ini akan dapat dihayati oleh semua warga PSP ke arah mempertingkatkan kualiti TVET.

Bahagian seterusnya adalah penerangan mengenai pelan tindakan bagi 5 Objektif Strategik, di mana Objektif Strategik untuk meningkatkan dan meluaskan akses pada pengajian Politeknik yang berkualiti, tidak diambil kira kerana ambilan pelajar adalah di bawah bidang kuasa Jabatan Pengajian Politeknik dan dilaksana secara berpusat 3332

Page 19: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

34

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

Keperluan meningkatkan bilangan pekerja mahir dan teknikal negara menuntut kepada tindakan memperkukuhkan bidang pengajian berteraskan Technical Vocational Education and Training (TVET). Justeru itu, politeknik perlu menjadi institusi peneraju TVET setaraf universiti bagi memenuhi keperluan negara dan global dengan menjana modal insan yang berdaya saing dan berkualiti.

Selari dengan hasrat ini, PSP telah merangka program tindakan bagi membantu melonjakkan politeknik sebagai institusi peneraju TVET terkemuka dengan membudayakan penyelidikan dan inovasi dalam kalangan pensyarah dan pelajar.

STRATEGI

1. Melaksanakan penyelidikian dan inovasi2. Menjalankan Kolaborasi penyelidikan / projek dengan industri/ institusi lain/ komuniti3. Mempromosi produk/ perkhidmatan yang dihasilkan menerusi penyelidikan/ inovasi4. Mendapatkan pengiktirafan antarabangsa

melalui badan pengiktirafan seperti Mutual Recognition Agreement (MRA), Asia Pacific Accreditation and Certification Commission(APACC), Dublin Accord

MELONJAK POLITEKNIK SEBAGAI INSTITUSI PENERAJU TVET

3534

Page 20: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

36

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15OBJEKTIF STRATEGIK 1 – MELONJAK POLITEKNIK SEBAGAI INSTITUSI PENERAJU TVET

BIL STRATEGI AKTIVITI / INISIATIF TANGGUNGJAWAB KPI SASARAN

MEMBUDAYAKAN PENYELIDIKAN DAN INOVASI DALAM TVET

1 Penyelidikan dan Inovasi

1. Menggalakkan penglibatan

pensyarah dalam penyelidikan / projek

2. Menggalakkan penglibatan pensyarah dalam pembangunan bahan pengajaran dan pembelajaran

3. Menerbitkan penulisan ilmiah pada peringkat politeknik/ zon/ kebangsaan/ antarabangsa

4. Menganjurkan seminar dan persidangan pada peringkat politeknik/ zon/ kebangsaan/ antarabangsa

5. Mendapatkan nombor fail paten / perlindungan harta intelek untuk produk inovasi

6. Mengkomersialkan harta intelek

7. Mengaplikasi hasil penyelidikan/ inovasi dalam bentuk produk/ perkhidmatan/ proses di peringkat organisasi/ industri/ masyarakat umum.

8. Memohon peruntukan untuk aktiviti penyelidikan dan

Ketua Unit Penyelidikan dan Inovasi

85% 85% 2 1 1 1 1 16%

2013-2015 2013-2015 Setahun Setahun Setahun 2013-2015 Setahun Setahun

inovasi

2

Kolaborasi penyelidikan / projek dengan industri/ institusi lain/ komuniti

1. Mengadakan program

kolaborasi penyelidikan /projek dengan industri / institusi lain /komuniti seperti khidmat nasihat,kursus teknikal, khidmat rundingan teknikal khidmat sosial.

2. Mengkomersialkan hasil produk pelajar bagi menjana dana untuk tujuan Research And Development.

3. Menjalankan kolaborasi dengan pihak industri dan pihak berkepentingan bagi pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran yang terkini.

Ketua Unit Penyelidikan dan Inovasi / Pegawai CISEC

4 program

Setahun

3

Mempromosi produk/ perkhidmatan yang dihasilkan menerusi penyelidikan/ inovasi

1. Melaksanakan aktiviti

pameran dan promosi terhadap produk/ perkhidmatan yang dihasilkan menerusi penyelidikan/ inovasi diperingkat daerah/ negeri/ kebangsaan/ antarabangsa

Pegawai Perhubungan Awam

4

Setahun

4

Mendapatkan pengiktirafan antarabangsa melalui badan pengiktirafan seperti Mutual Recognition Agreement (MRA), Asia Pacific Accreditation and Certification Commission(APACC), Dublin Accord

1. Menyediakan keperluan bagi

memenuhi syarat pengiktirafan antarabangsa melalui badan pengiktirafan seperti Mutual Recognition Agreement (MRA), Asia Pacific Accreditation and Certification Commission (APACC), Dublin Accord

Timbalan Pengarah Akademik/ Jawatankuasa APACC/ Ketua Jabatan/ Ketua Unit

1

2013-2015

3736

Page 21: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

38

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

MENGUKUHKAN KERELEVANAN DAN KERESPONSIFAN PROGRAMAntara inisiatif yang dirancang dalam Pelan Strategik Pendidikan Tinggi Negara (PSPTN) ialah transformasi politeknik yang bermatlamat untuk membina keupayaan baharu politeknik dalam membangun modal insan negara. Salah satu objektif strategik bagi mendukung transformasi politeknik adalah mengukuh kerelevanan dan keresponsifan program. Objektif ini adalah bagi memastikan program pengajian yang dilaksanakan di politeknik adalah seiring dengan keperluan tenaga kerja industri dan keperluan bidang kerja yang sentiasa berubah.

PSP menterjemahkan objektif strategik ini melalui pelan tindakan bagi memperkasakan program 1L5G, kerjasama dan kolaborasi dengan pihak industri serta membudayakan keusahawanan dalam kalangan pelajar. Usaha-usaha yang dijalankan adalah untuk melahirkan graduan yang berketrampilan dan berkebolehpasaran tinggi di samping mewujudkan persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang kondusif.

STRATEGI1. Melaksanakan program bagi memastikan graduan mendapat pekerjaan dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian2. Melaksanakan program melibatkan interaksi pensyarah pelawat dari industri3. Menggalakkan pelajar yang menceburi

bidang perniagaan/keusahawanan dalam tempoh 6 bulan setelah tamat pengajian4. Mewujudkan program keusahawanan yang melibatkan pelajar5. Melaksanakan program inkubator keusahawan 6. Meningkatkan penglibatan pelajar dalam pelbagai program akademik/ ko kurikulum di peringkat jabatan/politeknik/ kebangsaan/ antarabangsa 7. Menghasilkan ciptaan /projek/ inovasi dalam pelbagai pertandingan diperingkat politeknik /kebangsaan/ antarabangsa 8. Memantapkan Program Pembangunan Modal Insan9. Menambahbaik bilik kuliah, makmal dan bengkel dengan menyediakan kelengkapan LCD / kemudahan technology enabled collaborative classroom (TECC).10. Menyediakan ruang aktiviti/ perbincangan untuk pelajar11. Meningkatkan persekitaran fizikal yang selesa dengan melaksanakan konsep 5S di semua unit dan jabatan.12. Menyedia dan menaik taraf infrastruktur ICT yang stabil dan selamat untuk kegunaan semua kakitangan dan pelajar 13. Menambahkan koleksi rujukan perpustakaan14. Memperkukuhkan kemahiran literasi maklumat dalam kalangan pelajar.

3938

Page 22: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

40

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

OBJEKTIF STRATEGIK 2 – MENGUKUH KERELEVANAN DAN KERESPONSIFAN PROGRAM

BIL STRATEGI AKTIVITI / INISIATIF TANGGUNGJAWAB KPI SASARAN

1.

MELAHIRKAN GRADUAN YANG BERKETRAMPILAN DAN BERKEBOLEHPASARAN TINGGI Melaksanakan program bagi memastikan graduan mendapat pekerjaan dalam tempoh 6 bulan selepas tamat pengajian.

1. Menganjurkan Seminar Kerjaya

2. Menganjurkan Career Fest

3. Mengadakan Lawatan Industri

Ketua Jabatan / Pegawai Psikologi

80%

2013-2015

2. Melaksanakan program melibatkan interaksi pensyarah pelawat dari industri

1. Menganjurkan

pelbagai aktiviti bersama industri dalam dan luar kampus seperti lawatan industri, seminar, taklimat, kuliah, kursus-kursus kemahiran dan lain-lain.

Ketua Jabatan / Ketua Program

80%

Peratusan program mencapai 2012 (30 jam), 2013 (40 jam) dan 2015 (50 jam) interaksi melibatkan pensyarah pelawat industri

3.

Menggalakkan pelajar yang menceburi bidang perniagaan/keusahawanan dalam tempoh 6 bulan setelah tamat pengajian

1. Mengadakan

pelbagai program keusahawanan di peringkat jabatan, unit dan agensi luar dengan melibatkan pelajar yang telah tamat pengajian

Ketua Jabatan / Ketua Unit Keusahawanan

11 orang

Setahun

3 Mewujudkan program keusahawanan yang melibatkan pelajar

1. Mengadakan

pelbagai aktiviti keusahawanan peringkat jabatan dan unit.

Ketua Jabatan / Ketua Unit Keusahawanan

1700 orang

Setahun

4

Melaksanakan program inkubator keusahawan.

1. Mengadakan

pelbagai program inkobator bersama usahawan

Ketua Unit Keusahawanan

2

program

Setahun

6

Meningkatkan penglibatan pelajar dalam pelbagai program akademik/ ko kurikulum di peringkat jabatan/politeknik/ kebangsaan/ antarabangsa

1. Penganjuran

pertandingan dan program akademik dan ko-kurikulum peringkat jabatan dan politeknik.

Ketua Jabatan / Ketua Program/ Ketua Unit

12,500 penyertaan dalam pelbagai program

Setahun

7

Menghasilkan ciptaan /projek/ inovasi dalam pelbagai pertandingan diperingkat politeknik /kebangsaan/ antarabangsa

1. Menganjurkan

pertandingan Projek akhir pelajar di peringkat jabatan dan politeknik.

2. Menyertai pelbagai pertandingan berbentuk inovasi/ ciptaan/ projek di peringkat politeknik dan kebangsaan anjuran insitusi

Ketua Jabatan / Ketua Program

5 projek Setahun

994140

Page 23: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

42

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15dan agensi luar.

8

Memantapkan Program Pembangunan Modal Insan

1. Penyertaan

pelajar dalam program pentauliahan profesional sebagai kelayakan tambahan merangkumi Program 3P, Finishing School dan Infosys.

2. Program team building yang melibatkan pelajar merangkumi bina semangat, sukan dan permainan

3. Program berunsur kerohanian di PSP seperti pembangunan sahsiah /pemantapan akhidah dan pendidikan moral.

4. Bilangan pelajar yang menyertai aktiviti pengucapan awam di Anjung Bicara (Speaker's Corner) di peringkat jabatan dan

Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar / Ketua Jabatan Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar / Ketua Jabatan Pusat Islam / Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar / Ketua Jabatan /UPSiK

300 orang Pelajar 2 program 10 program 100 pelajar

2013-2015 Setahun Setahun Setahun

2. Menjemput pihak luar bagi menyediakan perkhidmatan jalur lebar pada kos yang rendah dan liputan yang meluas sekitar kampus.

Pegawai ICT

20Mbps. 100% liputan rangkaian tanpa wayar di seluruh bangunan akademik

2013-2015

13

Menambahkan koleksi rujukan perpustakaan

1. Memohon

peruntukan untuk perolehan bahan rujukan perpustakaan

Pustakawan

100% rujukan utama setiap program

2013-2015

14

Memperkukuhkan kemahiran literasi maklumat dalam kalangan pelajar.

1. Taklimat library

skill kepada semua pelajar

2. Bengkel Pencarian maklumat kepada pelajar

3. Taklimat penyediaan literasi dan bibliografi

Pustakawan

Memperkukuh kemahiran literasi maklumat di kalangan pelajar

2013-2015

4342

Page 24: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

44

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

2. Menjemput pihak luar bagi menyediakan perkhidmatan jalur lebar pada kos yang rendah dan liputan yang meluas sekitar kampus.

Pegawai ICT

20Mbps. 100% liputan rangkaian tanpa wayar di seluruh bangunan akademik

2013-2015

13

Menambahkan koleksi rujukan perpustakaan

1. Memohon

peruntukan untuk perolehan bahan rujukan perpustakaan

Pustakawan

100% rujukan utama setiap program

2013-2015

14

Memperkukuhkan kemahiran literasi maklumat dalam kalangan pelajar.

1. Taklimat library

skill kepada semua pelajar

2. Bengkel Pencarian maklumat kepada pelajar

3. Taklimat penyediaan literasi dan bibliografi

Pustakawan

Memperkukuh kemahiran literasi maklumat di kalangan pelajar

2013-2015

4544

Page 25: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

46

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

MENERAJU BIDANG TUJAHAN DAN TEKNOLOGI TERTENTU

Politeknik perlu berperanan sebagai peneraju dalam bidang TVET dengan meningkatkan usaha penyelidikan gunaan termasuk aktiviti kolaborasi bersama industri untuk menggalakkan budaya inovasi dan penghasilan teknologi baharu. Bagi memastikan politeknik sebagai satu institusi yang berdaya maju, Jabatan Pengajian Politeknik telah mengenalpasti bidang tujahan yang perlu dibangunkan oleh setiap politeknik berdasarkan kekuatan sedia ada. PSP telah dipertanggungjawabkan untuk memantapkan inovasi dan memperkasakan fungsi Centre of Technology (COT) dalam bidang berikut:

• Proses pembuatan dan penambahbaikan produk bagi bidang tujahan Program Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tekstil, dan• Penyediaan perkhidmatan serta proses pengendalian operasi bagi bidang tujahan Program Diploma Pengurusan Logistik dan Rangkaian Bekalan.

STRATEGI

1. Melaksanakan kolaborasi bersama industri dan institusi pengajian tinggi.2. Meningkatkan kecemerlangan pengajaran dan pembelajaran 3. Mewujudkan rundingan atau konsultansi 4. Menghasilkan penyelidikan dan inovasi 5. Menghasilkan penerbitan 4746

Page 26: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

48

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

OBJEKTIF STRATEGIK 3 – MENERAJU BIDANG TUJAHAN DAN TEKNOLOGI TERTENTU

BIL STRATEGI AKTIVITI / INISIATIF TANGGUNGJAWAB KPI SASARAN

1.

MEMANTAPKAN FUNGSI CENTRE OF TECHNOLOGY (COT) Melaksanakan kolaborasi bersama industri dan institusi pengajian tinggi.

1. Mewujudkan

projek kolaborasi dengan industri dan institut pengajian tinggi.

2. Mendapatkan tajaan kewangan dan peralatan dengan menjalinkan kerjasama dengan industri.

3. Melaksanakan

program pertukaran pensyarah bersama institusi pengajian tinggi atau menghantar pensyarah mengikuti latihan sangkutan di industri.

4. Menghantar pelajar mengikuti latihan sangkutan di

Pegawai CISEC / Pengurus COT Pegawai CISEC / Pengurus COT Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan/ Pengurus COT Ketua Unit Perhubungan dan Latihan Industri/ Pengurus COT

3 projek kolaborasi RM 100,000 6 man month 10 orang

Setahun Setahun Setahun Setahun

industri dalam bidang tujahan.

2. Meningkatkan kecemerlangan Pengajaran dan Pembelajaran

1. Membangunkan

bahan pengajaran dan pembelajaran dalam bidang tujahan.

2. Menghasilkan pendekatan baharu atau inovasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

3. Memberi latihan kepada pensyarah melalui program “Training of Masters Trainer” (ToT)

atau

Memberi latihan kepada pensyarah melalui Training of Trainer Programme”

Pengurus COT Pengurus COT Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan / Pengurus COT

3

1

5

2

Setahun

3. Mewujudkan Rundingan atau Konsultansi

1. Melaksanakan

perkhidmatan konsultansi dan rundingan Atau Melaksanakan konsultansi dan

Pengurus COT / R&D

5

RM100,000

Setahun

4948

Page 27: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

50

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15rundingan yang boleh menjana pendapatan.

4 Menghasilkan penyelidikan dan Inovasi

1. Menyediakan

proposal untuk pelaksanaan penyelidikan dan inovasi.

2. Menyemak kursus atau modul baharu.

3. Mendapatkan

geran penyelidikan.

Pengurus COT /R&D Pengurus COT Pengurus COT /R&D

10

1

3 atau RM200,000

Setahun

5 Menghasilkan penerbitan

1. Menghasilkan

penulisan jurnal.

2. Menghasilkan artikel digest.

3. Menghasilkan

penulisan monograf.

4. Menghasilkan

kertas penyelidikan atau “paper proceeding”.

Pengurus COT

1

2

2

3

Setahun

5150

Page 28: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

52

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

MEMBINA JENAMA DAN REPUTASIPoliteknik perlu mempunyai reputasi dan jenama yang mampu meningkatkan kepercayaan dan keyakinan komuniti dan pemegang taruh terhadap pengajian Politeknik. Sehubungan itu, politeknik perlu memperkasakan tadbir urus, memperkukuhkan hubungan dengan pemegang taruh dan mendapat pengiktirafan dari badan penilai bertauliah sama ada dari peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa.

PSP turut menzahirkan komitmen untuk turut membina jenama dan reputasi politeknik melalui pelan tindakan yang dirancang supaya jenama dan reputasi PSP dapat dibina dengan memperkasa tadbir urus, pelaksanaan Outcomes Based Education, memperkukuhkan hubungan dengan pihak berkepentingan dan pengiktirafan yang dicapai oleh warga PSP.

STRATEGI

1. Memastikan PSP mendapat tier 6 dalam sistem penarafan politeknik2. Mendapatkan status akreditasi penuh bagi semua program baharu sebelum kohort pertama menamatkan pengajian3. Mendapatkan status akreditasi penuh bagi semua program sedia ada4. Menerima anugerah pengurusan organisasi yang dimenangi/diiktiraf/diperakukan oleh badan penilaian5. Meningkatkan tadbir urus yang inovatif dan kompeten

6. Meningkatkan imej dan menjadikan PSP sebagai institusi pilihan pelajar7. Menyempurnakan pembayaran bil dalam masa 7 hari bekerja8. Menambahkan pendapatan yang diperolehi hasil daripada Program PSH – Program Pengajian Separa Masa dan Program Jangka Pendek9. Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran berkesan10. Melaksanakan program kesukarelawan bagi memenuhi Tanggungjawab Sosial Korporat kepada masyarakat. Ia merangkumi program-program kesukarelawanan di bawah 1M4U, National Blue Ocean Strategy, Politeknik Kasih dan lain-lain11. Menjalinkan hubungan kerjasama antara alumni dan politeknik secara bilateral melalui MOU/MOA/LOI dan aktiviti kerjasama12. Meningkatkan bilangan industri / agensi yang mempunyai kolaborasi aktif dengan politeknik 13. Menggalakkan pensyarah untuk mendapat sijil Profesional berkaitan bidang Akademik dan kokurikulum 14. Memastikan 100 peratus staf mengikuti 10 hari latihan dalam perkhidmatan setahun Meningkatkan bidang latihan dalaman dalam perkhidmatan.15. (Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Teknikal, Kewangan, Pembangunan Diri, Pembangunan & Penyelidikan, Pentadbiran) 16. Melaksanakan program latihan peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan staf

5352

Page 29: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

54

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

OBJEKTIF STRATEGIK 4 – MEMBINA JENAMA DAN REPUTASI

BIL STRATEGI AKTIVITI / INISIATIF TANGGUNGJAWAB KPI SASARAN

1.

MEMPERKASA TADBIR URUS Memastikan PSP mendapat Tier 6 dalam sistem penarafan politeknik

1. Memberi taklimat

tentang polyrate

2. Memastikan semua data dikumpulkan mengikut kriteria

3. Menyampaikan

panduan pelaporan 4. Taklimat pengiraan

pencapaian kriteria 5. Mengemaskini data

secara atas talian

Pegawai Pengurusan Prestasi (Poly PMO/Polyrate)

Tier 6 2013-2015

2.

Mendapatkan status akreditasi penuh bagi semua program baharu sebelum kohort pertama menamatkan pengajian

1. Memastikan semua

program baharu mendapat akreditasi penuh oleh pihak MQA

TPA/ Pegawai Akreditasi/KJ/KP

3 program

2013-2015

3.

Mendapatkan status akreditasi penuh bagi semua program sedia ada.

1. Memastikan semua

program sedia ada mendapat akreditasi penuh oleh pihak MQA

TPA/ Pegawai Akreditasi/KJ/KP

9 program

2013-2015

4 Menerima anugerah pengurusan organisasi yang dimenangi/diiktiraf/ diperakukan oleh badan penilaian

1. Mendapatkan

pensijilan Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2008

Pegawai Kualiti / Pengurus Kualiti

1 sijil

2013-2015

2. Memperolehi pensijilan Amalan Persekitaran Berkualiti QE/5S

3. Memperolehi Pensijilan Amalan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan MS1722:2011OSHAS 18001:2007

4. Menerima anugerah

Pengurusan Kewangan/ Anugerah KIK atau lain-lain anugerah pengurusan organisasi diperakukan di peringkat agensi/negeri oleh Badan Penilai Bertauliah (SIRIM / MAMPU / MPC/ MDEC / LRQA / AEMAS / MBR dan lain-lain yang setara dengannya)

Penyelaras 5S Pegawai Keselamatan Dan Kesihatan Pekerjaan Penolong Akauntan/ Penyelaras KIK / K.U ICT / dan lain-lain

1 sijil 1 sijil 1 pengiktirafan

2013-2015 2013-2015 Setahun

5 Meningkat tadbir urus yang inovatif dan kompeten

1. Menghasilkan

bilangan sistem secara atas talian yang diaplikasikan/dibangunkan bagi perkhidmatan di pentadbiran, kewangan dan akademik mencapai penjimatan kos / masa / tenaga.

Pegawai ICT / Ketua Unit Penyelidikan dan Inovasi / Penyelaras KIK

3 sistem

2013-2015

5554

Page 30: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

56

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

152. Menganugerahkan

Sijil Pekerja Contoh peringkat PSP

3. Menghasilkan inovasi

perkhidmatan/ produk yang diaplikasikan dalam organisasi

4. Mengadakan lawatan

kerja penandaarasan dalam dan luar Negara

TPA/TPSA/PET/KJ Pegawai ICT / Ketua Unit Penyelidikan dan Inovasi Penyelaras KIK Pengurusan PSP / Jabatan / Unit

12 orang 1 inovasi 4 kali

Setahun Setahun

Setahun

6 Meningkatkan imej dan menjadikan PSP sebagai institusi pilihan pelajar

1. Meningkatkan

kekerapan hebahan dalam bentuk cetakan dan media elektronik

2. Menambah

kekerapan aktiviti pameran dan promosi di peringkat daerah / negeri /kebangsaan / antarabangsa

Pegawai Perhubungan Awam/UPSiK Pegawai Perhubungan Awam/UPSiK

4 kali 4 kali

Setahun Setahun

7 Menyempurnakan pembayaran bil dalam masa 7 hari bekerja

1. Memastikan

pembayaran bil/Invois disempurnakan dalam masa 7 hari bekerja

Pegawai Penolong Akauntan

100% Setiap bulan

8

Menambahkan pendapatan yang diperolehi hasil daripada Program PSH - Program Pengajian Separa Masa dan Program Jangka Pendek.

1. Mengenakan yuran

pengajian yang kompetitif

2. Pembayaran secara

tunai, pesanan kerajaaan, Bankdraf, kiriman wang pos,

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan

RM50,000 setahun Setahun

sub-waran.

3. Perkhidmatan mesra pelanggan.

9

MIGRASI DARI TRADITIONAL EDUCATION (TE) KE OUTCOME BASED EDUCATION (OBE) Melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran berkesan

1. Memastikan

pensyarah mencapai skor melebihi 80% dalam pemantauan P&P oleh Pensyarah Pemantau

TPA /Pensyarah Utama/ Pensyarah Kanan/KJ/ Ketua Program (KP) Ketua Kursus (KK)

100% Setahun

10

MEMPERKUKUHKAN HUBUNGAN DENGAN PIHAK BERKEPENTINGAN Melaksanakan program kesukarelawan bagi memenuhi tanggungjawab Social Korporat(CSR) kepada masyarakat. Ia merangkumi program-program kesukarelawan di bawah IM4U, National Blue Ocean Strategy, Politeknik Kasih dan lain-lain.

1. Menganjurkan

aktiviti/program CSR peringkat kampong, mukim, daerah, dan negeri.

Pegawai 1M4U / Penyelaras CSR / Pensyarah Softskill Jabatan

6 Program Setahun

11

Menjalinkan hubungan kerjasama antara alumni dan politeknik secara bilateral melalui MOU/MOA/LOI dan aktiviti kerjasama

1. Menganjurkan

Karnival Jom Cari Kerja

Pegawai CISEC / Pegawai Alumni

2 aktiviti Setahun

12 Meningkatkan bilangan industri / agensi yang mempunyai kolaborasi aktif dengan politeknik

1. Menganjurkan

aktiviti atau program , temuduga pekerjaan, latihan staf dan latihan industri bersama.

Pegawai CISEC 4 agensi Setahun

13 MENINGKATKAN KOMPETENSI STAF

1. Mengadakan Latihan Sijil Profesional

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan

3 STAF setahun

Setahun

5756

Page 31: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

58

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15Menggalakkan pensyarah untuk mendapat sijil Profesional berkaitan bidang Akademik dan kokurikulum

Akademik dan Ko kurikulum untuk staf

Lanjutan

14 Memastikan peratus staf mengikuti 10 hari latihan dalam perkhidmatan setahun.

1. Mewajibkan semua

staf menghadiri selama 10 hari setahun

2. Mengadakan kursus

yang releven dengan kompetensi staf

3. Menghantar staf ke

latihan yang relevan ke agensi pemberi latihan kerajaan atau swasta

4. Menggalakkan staf

mengikuti kursus secara dalam talian e-Pembelajaran Sektor Awam (EPSA)

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan /KU/KJ

100% kehadiran Setahun

15

Meningkatkan bidang latihan dalaman dalam perkhidmatan. (Teknologi Maklumat dan Komunikasi, Teknikal, Kewangan, Pembangunan Diri, Pembangunan & Penyelidikan, Pentadbiran)

1. Mengadakan latihan yang relevan dengan bidang staf melalui Jabatan-jabatan akademik dan unit

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan /KJ/KU

6 bidang latihan setahun

Setahun

16 Melaksanakan program latihan peningkatan penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan staf

1. Mengadakan Kursus Dalaman /Luaran untuk Peningkatan Penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan staf.

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan / KJ JPA

30 staf Setahun

5958

Page 32: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

60

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PEMBELAJARAN YANG FLEKSIBEL (FLEXI LEARNING FOR ALL)

Hala tuju strategik sektor pengajian tinggi adalah untuk melahirkan modal insan berilmu, berkemahiran, kreatif dan inovatif serta berperibadi mulia. Inisitif melalui Program Pembelajaran Sepanjang Hayat (PSH) adalah salah satu mekanisme untuk pembangunan modal insan negara selain daripada pendidikan asas dan pendidikan tertiari negara.

PSP sangat komited dalam melaksanakan pelbagai program melalui penawaran kursus jangka pendek, kursus secara sambilan dan kursus-kursus terlanggan di bawah Time Sector Privatization (TSP). Program-progran PSH yang dilaksanakan ini bertujuan untuk meningkatkan penyertaan secara

terbuka. Peserta kursus PSH disasarkan supaya dapat meningkatkan keupayaan mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran untuk meningkatkan daya saing selaras dengan pelan transformasi negara.

STRATEGI

1. Meningkatkan bilangan program PSH yang dilaksanakan – program pengajian separa masa, program jangka pendek dan terlanggan 2. Meningkatkan penyertaan dalam program PSH – program pengajian separa masa, program jangka pendek dan terlanggan yang dilaksanakan

6160

Page 33: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

62

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

OBJEKTIF STRATEGIK 5 – PEMBELAJARAN YANG FLEKSIBEL (FLEXI LEARNING FOR ALL)

BIL STRATEGI AKTIVITI / INISIATIF TANGGUNGJAWAB KPI SASARAN

1.

MENINGKATKAN CAPAIAN PEMBELAJARAN SEPANJANG HAYAT (PSH) SECARA FLEKSIBEL MELALUI PROGRAM TIME SECTOR PRIVATIZATION (TSP) Meningkatkan bilangan program PSH yang dilaksanakan – program pengajian separa masa, program jangka pendek dan Terlanggan.

1. Mengiklan program yang ditawarkan melalui media cetak, media elektronik, Karnival Pendidikan dan Karnival kerjaya.

2. Mengiklan kursus-kursus professional kepada industri.

3. Mengadakan kursus secara pakej.

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan

Lanjutan

15 Program Setahun

2. Meningkatkan penyertaan dalam program PSH – program pengajian separa masa, program jangka pendek dan Terlanggan yang dilaksanakan

1. Promosi melalui media cetak, media elektronik, Karnival Pendidikan , ceramah peluang melanjut pengajian, Karnival

Ketua Unit Latihan dan Pendidikan Lanjutan

430 penyertaan Setahun

kerjaya.

2. Meningkatkan kualiti pengajaran dan Pembelajaran.

3. Permohonan kemasukan atas talian bagi pengajian separa masa.

4. Skim pembayaran melalui HRDF bagi pekerja Industri.

6362

Page 34: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013

64

PELA

N S

TR

AT

EGIK

2O

11 -

2O

15

PENASIHATHj Zulkifli bin Ariffin

PENGERUSIAiniza binti Amin

SETIAUSAHAAidatul Hasnida binti Abdul Rani

Rosidah Binti Ahmad

PENULIS

EDITOR / GRAFIKNur Azizul bin Mohamad Noor

Hawariah binti KamarudinHj. Abdul Rahim bin Othman

Hj Abd. Rahman Bin KhalidHajjah Hasnah binti Muhamad

Hj. Mohd Radzi bin HussainKhairul Anuar bin Ishak

Mohd Fadli Abdul HamidAbdul Kamil bin Abdul Aziz

Pazilah binti DarusHajjah Nor Hasni binti Haron

Rosidah Binti AhmadHabibollah bin PadilMohd Najib Talibin

Mohd Pahmi bin SaimanNoor Sufiza AhmadHj. Shohimi bin Mt IsaIrdawati binti IshakRukaida binti BaharudinMohd Fadli bin Abdul HamidAzman bin AhmadAbdul Mutalib bin Abdul MajidRohani binti Ahsan@HamsanKhairul Azhar bin Ab. AzizAidatul Hasnida binti Abdul RaniMohamad Taufik bin Abdul Rahman

JAWATANKUASA PENGGUBALANPELAN STRATEGIK 2013-2015 (SEMAKAN SEMULA) RUMUSAN

Penyemakan semula Pelan Strategik PSP 2013 - 2015 merupakan suatu usaha yang berterusan pihak pengurusan agar pencapaian visi dan misi PSP sebagai peneraju kecemerlangan pendidikan dan latihan menjadi kenyataan. Di samping itu, pelan strategik ini mendokong empat teras utama Pelan Transformasi Politeknik Fasa 2. Pelan ini juga selari dengan kehendak Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara. Pelan Strategik ini akan menjadi panduan kepada setiap process owner berkaitan untuk merancang dan melaksanakan aktiviti yang boleh

membawa kepada pencapaian Key Performance Indicator (KPI) yang ditetapkan bagi setiap objektif starategik. Pemantauan ke atas pencapaian KPI akan dilaksanakan secara berkala iaitu empat (4) kali setahun iaitu Mac, Jun, September dan Disember. Perancangan pencapaian keseluruhan objektif dan KPI akan dibuat pada awal tahun sepanjang tempoh Pelan Strategik. Penambahbaikan yang berterusan akan dilakukan untuk memastikan semua objektif strategik dan KPI yang ditetapkan akan dapat dicapai dalam tempoh yang ditetapkan.

6564

Page 35: Pelan Strategik PSP Pindaan 2013