pelan strategik pjk 2014

7
PANITIA PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN PENGENALAN: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan merupakan mata pelajaran yang menegaskan pertumbuhan dan perkembangan individu bagi membentuk masyarakat yang cergas , sejahtera dan produktif.. Kesemuanya ini menekankan psikomotor pelajar. RASIONAL: Berhasrat membina rasa semangat kesukanan, permainan bersih, toleransi, semangat berpasukan, disiplin, berdaya saing, kepimpinan dan pernyertaan yang selaras dengan kehendak matlamat mata pelajaran Pendididkan Jasmani dan Kesihatan. MATLAMAT: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan. OBJEKTIF: 1. mempertingkatkan dan mengekalkan kecergasan. 2. menguasai kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan diri. 3. melakukan senaman dan aktiviti fizikal sebagai rutin harian. 4. mengaplikasikan pengetahuan kesihatan dan keselamatan semasa menyertai pelbagai kegiatan fizikal.

Upload: ivytan256

Post on 02-Oct-2015

79 views

Category:

Documents


11 download

DESCRIPTION

pjk

TRANSCRIPT

PANITIA PENDIDIKAN JASMANI DAN KESIHATAN

PENGENALAN: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan merupakan mata pelajaran yang menegaskan pertumbuhan dan perkembangan individu bagi membentuk masyarakat yang cergas , sejahtera dan produktif.. Kesemuanya ini menekankan psikomotor pelajar.

RASIONAL:Berhasrat membina rasa semangat kesukanan, permainan bersih, toleransi, semangat berpasukan, disiplin, berdaya saing, kepimpinan dan pernyertaan yang selaras dengan kehendak matlamat mata pelajaran Pendididkan Jasmani dan Kesihatan.

MATLAMAT:Pendidikan Jasmani dan Kesihatan bertujuan membantu murid menjadi cergas melalui pembelajaran aktiviti fizikal dan amalan kecergasan.

OBJEKTIF:1.mempertingkatkan dan mengekalkan kecergasan.2.menguasai kemahiran asas pergerakan dan permainan mengikut kemampuan diri.3.melakukan senaman dan aktiviti fizikal sebagai rutin harian.4.mengaplikasikan pengetahuan kesihatan dan keselamatan semasa menyertai pelbagai kegiatan fizikal.5.membentuk sahsiah dan disiplin diri.6.membuat keputusan bijak dalam kehidupan.

ANALISIS SWOT BIDANG KURIKULUM

ANALISIS SWOT BIDANG KURIKULUM

KEKUATAN (S)

S1 - 91% guru terdiri daripada guru terlatih.S2 - Mempunyai kemudahan sekolah yang lengkap.S3 - Mendapat sokongan kuat daripada pihak Lembaga Pengurus dan PIBG.S4 - Guru yang berdedikasi dan berpengalaman.

KELEMAHAN (W)

W1 - Kekurangan guru opsyen.W2 - Kerja kertas sangat membebankan guru dan menyebabkan guru kesuntukan masa.W3 Segelintir murid bersifat pasif.

PELUANG (O)

O1 - Sokongan dan kesungguhan pihak pentadbiran kepada panitia.O2 - Tempat / padang ditentukan untuk menjalankan aktiviti.O3 - Semua kelas dibekalkan kemudahan ICT.O4 - Semangat bekerjasama di kalangan guru.CABARAN / ANCAMAN (C)

C1 - Kekangan masa.C2 - Bebanan guru yang semakin bertambah.C3 - Kekurangan kawasan lapang.

HUBUNGAN ANTARA ISU STRATEGIK, MATLAMAT STRATEGIK, OBJEKTIF DAN KPI

BIDANGISU-ISU STRATEGIKMATLAMAT STRATEGIKOBJEKTIFKPI

KurikulumTahap Pencapaian Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dalam PKSR masih boleh dipertingkatkan.Meningkatkan pencapaian Pendidikan Jasmani dan Kesihatan secara berterusan.1. Meningkatkan Pencapaian Pen.Jasmani dan Kesihatan dalam PKSR dari segi kuantiti dan kualiti.

2. Menambahbaik keberkesanan P&P guru-guru.Peratus lulus Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dalam PKSR.

Gred purata Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dalam PKSR.

Jumlah Kursus Latihan pedagogi dan praktikal ke[ada semua guru mata pelajaran PJK.

Bilangan guru yang cemerlang dalam pencerapan P&P.

HUBUNGAN ANTARA ISU STRATEGIK, MATLAMAT STRATEGIK, OBJEKTIF , KPI DAN SASARAN

BIDANGISU-ISU STRATEGIKMATLAMAT STRATEGIKOBJEKTIFKPISASARAN

TOV201520162017

KurikulumTahap Pencapaian Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dalam PKSR masih boleh dipertingkatkan.Meningkatkan pencapaian Pendidikan Jasmani dan Kesihatan secara berterusan.1. Meningkatkan Pencapaian Pen.Jasmani dan Kesihatan dalam PKSR dari segi kuantiti dan kualiti.

2. Menambahbaik keberkesanan P&P guru-guru.

Pendidikan Jasmani

Peratus lulus Pendidikan Jasmani dalam PKSR.

Gred purata Pendidikan Jasmani dalam PKSR.

Pendidikan kesihatan

Peratus lulus Pendidikan Kesihatan dalam PKSR.

Gred purata Pendidikan Kesihatan dalam PKSR.

Jumlah Kursus Latihan pedagogi dan praktikal ke[ada semua guru mata pelajaran PJK.

Bilangan guru yang cemerlang dalam pencerapan P&P.

96%

1.15

96.7%

1.70

97%

1.13

97.2%

1.67

2

2

98%

1.09

97.7%

1.64

2

3

99%

1.06

98.2%

1.61

2

4