format pentaksiran prinsip perakaunan 2011

45
LEMBAGA PEPERIKSAAN KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA PRINSIP PERAKAUNAN 3756 MULAI SPM 2011 FORMAT PENTAKSIRAN

Upload: mohd-firdaus-muhamad-hanafi

Post on 20-Jun-2015

4.753 views

Category:

Documents


10 download

TRANSCRIPT

Page 1: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

1

LEMBAGA PEPERIKSAANKEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA

PRINSIP PERAKAUNAN3756

MULAI SPM 2011

FORMAT PENTAKSIRAN

Page 2: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

2

Prakata

Kementerian Pelajaran Malaysia telah meluluskan kurikulum bagi mata pelajaran PrinsipPerakaunan yang telah disemak semula pada 18 November 2008. Pelaksanaan pengajarandan pembelajaran bagi mata pelajaran tersebut di peringkat Tingkatan 4 bermula padatahun 2010.

Mata pelajaran tersebut ditawarkan sebagai mata pelajaran pada peringkat Sijil PelajaranMalaysia, (SPM). Format pentaksiran bagi mata pelajaran tersebut di rekabentuk berdasarkanhasrat dan kandungan kurikulum berkenaan, seperti yang ternyata dalam dokumen rasmisukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran. Format pentaksiran ini telah diluluskanoleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada 23 Oktober 2009 dan akan digunakan mulaitahun 2010 (Tingkatan 4) dan SPM 2011.

Format pentaksiran ini direkabentuk dengan mementingkan prinsip asas pentaksiran,terutama aspek kesahan, kebolehpercayaan, kebolehlaksanaan dan penjaminan kualiti.Aspek keserasian dengan kurikulum turut diberi keutamaan. Ini bermakna pentaksiranmemberi fokus khusus kepada pencapaian objektif mata pelajaran, yang merangkumi bidangpengetahuan, kemahiran dan nilai murni. Reka bentuk pentaksiran juga memastikankeseluruhan pentaksiran mempunyai kerelevanan dan kecukupcakupan dari aspekkandungan dan sukatan pelajaran.

Dokumen ini dikeluarkan dengan hasrat utama mendekatkan pentaksiran denganmasyarakat, terutama para guru, ibu bapa dan para pelajar sendiri. Adalah diharapkanmaklumat yang terkandung di dalam dokumen ini dapat memberi gambaran jelas tentangapa yang ditaksir dan bagaimana pentaksiran itu dilaksanakan. Usaha ini dianggap pentingbagi memberikan keadilan kepada para pelajar yang menduduki peperiksaan serta menjagakewibawaan institusi Lembaga Peperiksaan.

Dato’ Dr. Salbiah Binti IsmailPengarahLembaga PeperiksaanKementerian Pelajaran MalaysiaPutrajaya

Page 3: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

3

FORMAT PENTAKSIRAN BAGI MATA PELAJARAN PRINSIP PERAKAUNAN MULAI SPM 2011

1.0 PENGENALAN

Penyemakan semula sukatan pelajaran bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan SekolahMenengah telah dilakukan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum, KementerianPelajaran Malaysia dan telah diluluskan oleh Jawatan Kuasa Kurikulum Pusat.

Mata pelajaran Prinsip Perakaunan ditawarkan sebagai mata pelajaran elektif kepadacalon peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Calon SPM yang memperolehkeputusan yang baik dan memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh London Chamberof Commerce and Industry (LCCI) layak memohon untuk mendapatkan Sijil LCCITahap 2. Projek Rintis Program 2 Pensijilan telah dilaksanakan dalam bulanNovember 2007. Tahun 2008 merupakan tahun pertama penghasilan instrumenpentaksiran mata pelajaran Prinsip Perakaunan secara bersama antara LembagaPeperiksan (LP) dengan LCCI.

Format pentaksiran ini memenuhi matlamat dan objektif Sukatan Pelajaran MataPelajaran Prinsip Perakaunan serta LCCI dan The Association of Chartered CertifiedAccountants (ACCA) untuk melahirkan modal insan profesional perakaunan peringkatsekolah bertaraf antarabangsa, berilmu dan dapat memanfaatkan ilmu pengetahuandan kemahiran untuk diri sendiri, masyarakat, agama dan negara serta menyumbangkepada pembangunan negara maju 2020.

Lembaga Peperiksaan telah mengadakan perekaan bentuk instrumen pentaksiranberdasarkan Sukatan Pelajaran yang disemak semula. Pembinaan instrumen pentaksiranadalah berdasarkan jadual spesifikasi ujian yang piawai untuk menjamin mutukesetaraan serta kesahan dan kebolehpercayaan skor ujian.

2.0 ASAS-ASAS PERTIMBANGAN

Antara aspek penting yang dipertimbangkan dalam proses perekaan bentuk formatpentaksiran ialah:

2.1 Kesahan

Kesahan skor ujian melibatkan dua perkara iaitu relevan dan cakupan. Perekaan bentukinstrumen pentaksiran ini telah memastikan semua konstruk (perkara yang ditaksir)dijelmakan berdasarkan objektif mata pelajaran Prinsip Perakaunan 2009. Item-itemyang dikemukakan adalah akur dengan kurikulum dan spesifikasi ujian serta mempunyaikesesuaian dari segi kumpulan sasaran, aras kesukaran, konteks dan situasi. Kandunganinstrumen pentaksiran mencakupi semua aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai yangdiperoleh dalam pendidikan mata pelajaran berkenaan, seperti yang dihasratkan olehkurikulum.

Page 4: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

4

2.2 Kebolehpercayaan

Kebolehpercayaan skor ujian melibatkan dua perkara iaitu ketekalan dan ketepatan.Satu spesifikasi ujian direkabentuk bagi instrumen pentaksiran untuk dijadikan piawaiandalam pembinaan instrumen. Ini adalah untuk memastikan ketepatan, kesetaraan danketekalan instrumen pentaksiran yang dihasilkan setiap tahun.

2.3 Kebolehlaksanaan

Format pentaksiran ini telah mengambilkira aspek yang memastikan pentadbiranpentaksiran boleh dilaksanakan.

2.4 Penjaminan Kualiti

Format pentaksiran ini telah mengambil kira keperluan pentaksiran yang berperanansebagai mekanisme dalam memastikan bukan sahaja semua yang diharapkan dalamkurikulum mata pelajaran Prinsip Perakaunan dapat direalisasikan tetapi juga menepatitahap kualiti yang dihasratkan.

2.5 Keserasian Dengan Kehendak Kurikulum

Format pentaksiran dan jenis item yang dicadangkan mengambil kira pengetahuan,kemahiran dan nilai yang ingin diperkembangkan dalam pengajaran dan pembelajaranmata pelajaran Prinsip Perakaunan.

3.0 KELULUSAN

Lembaga Peperiksaan, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyediakan formatpentaksiran bagi Prinsip Perakaunan SPM mulai 2011. Format tersebut telah diluluskandalam Mesyuarat Kurikulum Pusat, Kementerian Pelajaran Malaysia pada23 Oktober 2009.

4.0 MATLAMAT MATA PELAJARAN PRINSIP PERAKAUNAN

Prinsip Perakaunan merupakan satu pengajian asas perakaunan yang bertujuan untukmelahirkan individu yang mempunyai kemahiran perakaunan, berakauntabiliti,berfikiran kritikal dan reflektif, mengamalkan budaya kerja yang beretika, berkemahirandalam teknologi maklumat, membudayakan pembelajaran sepanjang hayat, mempunyaikemahiran komunikasi yang baik melalui pendekatan pembelajaran bermakna dankesepaduan teori dan amalan perakaunan seperti yang dinyatakan dalam objektifpembelajaran. Matlamat ini diperincikan satu demi satu dalam definisi yang ditunjukkandi bawah:

4.1 Perakaunan sebagai satu pengajian asas

Pengajian asas merangkumi kebolehan menyepadukan ilmu kitaran perakaunan dengannilai murni, adab dan etika kerja perakaunan untuk memahami dan menilai prestasiperniagaan.

Page 5: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

5

4.2 Akauntabiliti

Bertanggungjawab kepada Pencipta, diri, masyarakat dan negara ke atas keputusandan tindakan yang diambil.

4.3 Pemikiran kritikal dan reflektif

Berkeupayaan berfikir secara kritis serta reflektif (mengimbas kembali) dalam pelbagaisituasi perniagaan dengan mengambil pendekatan yang menyeluruh dan melakukanmuhasabah diri.

4.4 Budaya kerja yang beretika

Mengamalkan budaya kerja yang beretika berasaskan sifat teliti, teratur, tekun, menepatimasa dan mematuhi peraturan serta boleh membezakan antara amalan kreatif denganamalan penipuan (fraudulent practices).

4.5 Berpengetahuan dalam teknologi maklumat

Berupaya dan mahir menggunakan TM (internet, perisian asas dan perisian perakaunan).

4.6 Pembelajaran sepanjang hayat

Membudayakan pembelajaran sepanjang hayat melalui pembelajaran akses kendiri,terarah kendiri dan penilaian kendiri.

4.7 Kemahiran berkomunikasi

Berkemahiran dalam komunikasi lisan dan bukan lisan dengan berkesan yakni berupayamenyampaikan ide dengan jelas dan yakin. Berkemahiran untuk menjadi pendengaryang baik dan berkomunikasi secara interpersonal dengan beradab, sama ada dalammenjalankan tugas yang berkaitan perakaunan atau yang lain.

4.8 Pendekatan pembelajaran bermakna

Mewujudkan pembelajaran bermakna dengan menghubungkaitkan teori dan amalanperakaunan dalam pendekatan kontekstual dan autentik (berkebolehan berfikir,menaakul dan merealisasikan dalam persekitaran perniagaan sebenar).

(Dipetik daripada Sukatan Pelajaran Prinsip Perakaunan 2009 - Bahagian PembangunanKurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia)

Page 6: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

6

5.0 OBJEKTIF MATA PELAJARAN (OM) PRINSIP PERAKAUNAN

Kurikulum Prinsip Perakaunan mempunyai objektifnya tersendiri bagi membolehkanmurid-murid :

5.1 Menghuraikan konsep dan kitaran perakaunan yang diamalkan dalam organisasiperniagaan dan bukan perniagaan.

5.2 Menyediakan satu set akaun yang lengkap untuk perniagaan milikan tunggal secaramanual dan komputer, akaun penamat untuk perkongsian, kelab dan persatuanserta menghitung nilai pendapatan, aset dan liabiliti dalam keadaan rekod taklengkap.

5.3 Mengaplikasikan prinsip pengurusan tunai dalam menyediakan belanjawan tunai,penyata penyesuaian bank dan buku tunai (jurnal penerimaan dan pembayarantunai) termasuk tunai runcit sistem panjar (imprest system).

5.4 Membuat perbandingan antara jenis perniagaan dari aspek perakaunan bagipemilikan perniagaan milikan tunggal, perkongsian, syarikat dan organisasi bukanperniagaan.

5.5 Mengaplikasikan analisis kos-volum untung untuk membuat keputusan.

5.6 Menilai prestasi kewangan sesebuah perniagaan dengan menggunakan analisisnisbah asas.

5.7 Mempamerkan kemahiran berkomunikasi, kerja berkumpulan, pengurusan dankepimpinan serta etika profesional dalam melaksanakan aktiviti perakaunan.

5.8 Mampu menggunakan teknologi maklumat dalam bidang perakaunan.

(Dipetik daripada Sukatan Pelajaran Prinsip Perakaunan 2009 - BahagianPembangunan Kurikulum, Kementerian Pelajaran Malaysia)

Page 7: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

7

6.0 OBJEKTIF PENTAKSIRAN (OP) MATA PELAJARAN PRINSIPPERAKAUNAN

Berdasarkan objektif mata pelajaran, berikut ialah Objektif Pentaksiran (OP) PrinsipPerakaunan yang dikenalpasti untuk mentaksir penguasaan pelajar dalammempamerkan:

6.1 Pengetahuan dan Kefahaman berkaitan Perakaunan

Konstruk ini mengukur pengetahuan dan kefahaman tentang fakta-fakta khusus,pengelasan dan tafsiran. Perlakuan yang berkaitan termasuklah menyatakan,mengenal pasti, menjelaskan, menerangkan, menyenaraikan, mengelaskan,membanding dan membezakan.

Objektif pentaksiran bagi konstruk ini ialah untuk mengukur:

· Kebolehan mengingat semula fakta khusus dan membuat pengelasan mentafsirfakta dan maklumat dalam organisasi perniagaan dan bukan perniagaan.

6.2 Kemahiran Mengaplikasi

Konstruk ini mengukur kebolehan mengamal, mengguna, mempraktikpengetahuan dan kefahaman mengikut piawaian perakaunan. Perlakuan yangberkaitan termasuklah menghitung, menyediakan, merekod, dan menunjukkanmaklumat perakaunan.

Objektif pentaksiran bagi konstruk ini ialah untuk mengukur:

· Keupayaan menggunakan pengetahuan dan kefahaman konsep dan maklumatperakaunan dalam konteks organisasi perniagaan dan bukan perniagaan.

· Keupayaan menggunakan pengetahuan dan kefahaman konsep dan maklumatperakaunan untuk menunjukkan, menghitung, merekod dan menyediakan penyatakewangan dalam konteks organisasi perniagaan dan bukan perniagaan.

6.3 Kemahiran Menganalisis

Konstruk ini mengukur kemahiran menganalisis unsur dan perkaitan tentang datadan maklumat secara perbandingan dalam organisasi perniagaan dan bukanperniagaan. Perlakuan yang berkaitan termasuklah menganalisis, membandingdan menghubungkait.

Objektif pentaksiran bagi konstruk ini ialah untuk mengukur:

· Keupayaan menggunakan pengetahuan, kefahaman konsep dan data untukmencerakinkan maklumat perakaunan dalam konteks organisasi perniagaan danbukan perniagaan.

6.4 Kemahiran Membuat Keputusan

Konstruk ini menilai dan mentafsir maklumat perakaunan untuk membuatkeputusan.

Page 8: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

8

Objektif pentaksiran bagi konstruk ini ialah untuk mengukur keupayaanmenggunakan maklumat perakaunan untuk membuat keputusan dalam organisasiperniagaan.

6.5 Kemahiran Menggunakan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK)

Keupayaan menggunakan perisian asas komputer/ TMK dalam bidangperakaunan untuk merekod dalam Buku Tunai, Lejar, Imbangan Duga danpenyediaan penyata kewangan.Berkeupayaan mengemukakan idea, saranan dan pendapat dalam kumpulan,interaksi harian dan pembentangan

6.6 Nilai-nilai Murni dalam Perakaunan

Kesediaan untuk mengikut peraturan dalam aktiviti merekod dan menyimpan datadan maklumat. Mengamalkan akauntabiliti dan integriti dalam hal-hal berhubungdengan etika perakaunan.

7.0 FORMAT PENTAKSIRAN

Pentaksiran Prinsip Perakaunan SPM 2011 menggunakan tiga instrumen:

7.1 Kertas 1 (3756/1)Kertas 1 ujian objektif

7.2 Kertas 2 (3756/2)Kertas 2 ujian subjektif

7.3 Kertas 3 (3756/3)Kertas 3 projek

8.0 PERINCIAN FORMAT

Perincian format pentaksiran adalah seperti Lampiran 1

Page 9: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

9

9.0 HUBUNGAN ANTARA OBJEKTIF PENTAKSIRAN (OP) DENGANBENTUK INSTRUMEN

10.0 ITEM CONTOH

Item contoh bagi 3756/1, 3756/2, 3756/3 adalah seperti Lampiran 2.

Penerangan akhir di setiap item adalah merujuk kepada perkara-perkara berikut :

(i) Konstruk- Perkara yang ditaksir

(ii) Konteks- Kandungan/topik di dalam sukatan pelajaran

(iii) Aras- Aras kesukaran item iaitu: R (aras rendah) S (aras sederhana) T (aras tinggi)

Penerangan tersebut adalah bagi tujuan makluman dan tidak akan diterakan dalamkertas soalan sebenar.

3756/1

OP 1

OP 2

OP 3

OP 4

OP 5

OP 6

KERTAS3756/2 3756/3OBJEKTIF

PENTAKSIRAN 1234567890123456789123456789012345678912345678901234567891234567890123456789123456789012345678912345678901234567891234567890123456789123456789012345678912345678901234567891234567890123456789123456789012345678912345678901234567891234567890123456789

123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901123456789012345678901

123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890123456789012345678901234567890

Page 10: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

10

LAMPIRAN 1 – FORMAT PENTAKSIRAN

PENTAKSIRAN MATA PELAJARANPRINSIP PERAKAUNAN (3756)

MULAI SPM 2011

Page 11: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

11

FORMAT PENTAKSIRAN BAGI MATA PELAJARANPRINSIP PERAKAUNAN 3756 (MULAI SPM 2011)

Bil.1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

PerkaraJenis Instrumen

Jenis Item

Bilangan Soalan

Jumlah Markah

Pemberatan

Tempoh Ujian

W a j a r a nKonstruk

Cakupan Konteks

Aras KesukaranRendah - RSederhana - STinggi - T

Alatan Tambahan

Kertas 1 (3756/1)Ujian Objektif

Aneka Pilihan DanGabungan

40 soalan (Jawab semua)

40

20%

1 jam 15 minit

Pengetahuan dankefahaman - 70%Kemahiran Aplikasi-30%

Semua bidangpembelajaran dariTingkatan 4 dan 5

R:S:T=6:3:1

Kalkulator

Kertas 2 (3756/2)Ujian Subjektif

Respons Terhad danStruktur

Bahagian A3 soalan (Wajib)(60markah)Bahagian B3 Soalan (Pilih 2)(40markah)

100

60%

2 jam 30 minit

Pengetahuan dankefahaman - 10%Kemahiran - 90%- Aplikasi- Analisis- Membuat keputusan

Semua bidangpembelajaran dariTingkatan 4 dan 5

R:S:T=4:3:3

KalkulatorBuku TunaiJurnalLejarKertas Graf

Kertas 3 (3756/3)Tugasan

Menyelesaikantugasanmenggunakankemudahan ICT

Dua tugasan:Tingkatan 4 – satutugasanTingkatan 5 – satutugasan

Gred elemen

20%

Ogos - SeptApril hingga Mei

Pengetahuan dankefahaman- 10%Kemahiran - 80%- Aplikasi- Analisis- M e m b u a tkeputusan-Kemahiran TMKNilai - 10%

Tingkatan 4P e n y e d i a k a ndokumen perniagaandan penyediaanakaun penamatTingkatan 5Penyediakan satu setakaun yang lengkap

KeseluruhanR:S:T = 5:3:2

Page 12: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

12

LAMPIRAN 2 – ITEM CONTOH

PENTAKSIRAN MATA PELAJARANPRINSIP PERAKAUNAN

KERTAS 1 (3756/1)

MULAI SPM 2011

Page 13: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

13

Penggajian

1 Apakah maksud penggajian?

A Salah satu daripada urus niaga perakaunan yang menguruskan kaedah pembayarankepada pekerja di atas perkhidmatan yang diberikan.

B Jumlah pendapatan yang dibayar untuk satu tempoh masa sebelum potongandibuat.

C Satu sistem yang diamalkan oleh sesebuah organisasi untuk pembayaran gaji.

D Jumlah wang yang dibayar bagi perkhidmatan yang diberikan oleh pekerja.

Jawapan : A[Konstruk: Pengetahuan dan Kefahaman/Konteks: 9.1 Dokumen penggajian/

Aras: R]

2 Apakah butiran yang diambil kira dalam pengiraan gaji kasar?

I Elaun

II Gaji Pokok

III Pinjaman Perumahan

IV Yuran Koperasi

A I dan II

B I dan III

C II dan IV

D III dan IV

Jawapan : A[Konstruk: Pengetahuan dan Kefahaman/Konteks: 9.2 Pengiraan Gaji/Aras: R]

Page 14: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

14

3 Maklumat berikut adalah berkaitan dengan penggajian Ahmad, seorang kerani bagibulan Januari 2009:

RMGaji Pokok 1 200Pinjaman Kenderaan 218KWSP 48Elaun 200

Berapakah gaji bersih yang diperoleh Ahmad bagi bulan Januari 2009?

A RM1 666

B RM1 570

C RM1 230

D RM1 134

Jawapan : D[Konstruk: Kemahiran Aplikasi/Konteks: 9.2 Pengiraan Gaji/Aras: S]

Maklumat Pengurusan

4 Pilih pasangan yang betul berkaitan dengan Perakaunan Kewangan danPerakaunan Pengurusan sesebuah organisasi.

Jawapan : A[Konstruk: Pengetahuan dan Kefahaman/Konteks:Maklumat Pengurusan/Aras:S]

Perakaunan Kewangan

Proses meringkaskan data kewangandan menyediakan penyata kewanganuntuk kegunaan pengguna luar

Proses menyediakan laporanmingguan atau bulanan seperti hasiljualan, bahan mentah, analisis variansdan lain-lain

Proses menyediakan laporankewangan untuk membuat keputusanjangka pendek.

Proses menyediakan maklumatperakaunan untuk pengguna dalaman.

Perakaunan Kewangan

Proses menyediakan danmembekalkan maklumat kewangandan statistik yang diperlukan olehpengurus.

Proses menyediakan laporankewangan seperti Penyata Pendapatandan Kunci Kira-kira.

Proses menyediakan maklumatpengurusan untuk membuatkeputusan jangka panjang.

Proses membekalkan maklumatperakaunan kepada pengguna luaran.

A

B

C

D

Page 15: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

15

LAMPIRAN 3 – ITEM CONTOH

PENTAKSIRAN MATA PELAJARANPRINSIP PERAKAUNAN

KERTAS 2 (3756/2)

MULAI SPM 2011

Page 16: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

16

Bahagian A (60 markah) (Wajib)

Arahan : Bahagian ini mengandungi 3 soalan.Jawab semua soalan. Jawapan hendaklah ditulis pada helaian tambahan.

Contoh Soalan 1

1 (a) Maklumat berikut diperoleh daripada Perniagaan Aishah pada 31 Disember 2008:

Modal pada 1 Januari 2008 RM 20 000Ambilan RM 5 000Modal Tambahan RM 3 000Modal pada 31 Disember 2008 RM 32 000

Kira :

(i) Untung bersih [2 markah]

(Konstruk: Kemahiran / Konteks : 13.3 Penentuan Pendapatan / Aras:R)

(ii) Peratus untung bersih atas modal [2 markah]

(Konstruk: Kemahiran / Konteks: 15.2 Analisis Penyata Kewangan danAnalisis Nisbah / Aras: R)

(b) Pada 10 Januari 2009, Ali membeli sebuah televisyen secara kredit daripadaPerniagaan Jaya dengan harga RM 8 000. Diskaun niaga adalah 10% dan syaratbayaran adalah seperti berikut:

10% 5 hari ; 5% 10 hari

(i) Sekiranya Ali menjelaskan hutang pada 18 Januari 2009, kira jumlah bayaranyang perlu dijelaskan olehnya. (Tunjukkan pengiraan) [2 markah]

(Konstruk : Kemahiran / Konteks: 3.1 Fungsi dan jenis Dokumen DalamPerniagaan / Aras: R)

(ii) Apakah tujuan Perniagaan Jaya memberi diskaun niaga dan diskaun tunai?[2 markah]

(iii) Namakan 2 jenis dokumen yang terlibat dalam urusniaga di (b). [2 markah]

(Konstruk : Pengetahuan dan Kefahaman / Konteks: 3.1 Fungsi dan jenisDokumen Dalam Perniagaan / Aras: R)

Page 17: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

17

1 (a) Lengkapkan jadual berikut :

[3 markah]

(Konstruk: Kemahiran / Konteks: 2.8 Persamaan Perakaunan /Aras: R)

(b) Maklumat berikut diambil daripada Perniagaan Ahmad pada 31 Disember 2008:

Anda dikehendaki mengira;

(i) Kos barang untuk dijual(ii) Kos jualan(iii) Untung atau rugi kasar

[3 markah]

(Konstruk : Kemahiran / Konteks: 7.3 Penyata Pendapatan / Aras: S)

(c) Rekodkan perkara berikut ke dalam Jurnal Am. (keterangan tidak diperlukan)

Jan. 4 Hutang lapuk dihapuskan daripada penghutang RM 500. [2 markah]

Jan. 8 Mengambil barang niaga RM 400 untuk kegunaan keluarga. [2 markah]

(i)

(ii)

(iii)

Aset

RM

20 000

10 000

Liabiliti

RM

10 000

8 000

Ekuiti Pemilik

RM

5 000

20 000

JualanBelianPulangan jualanStok awal

RM40 00020 0005 0001 000

Pulangan belianAngkutan masukAngkutan keluarStok akhir

RM1 000

500200

2 000

Butir Debit KreditTarikh

Jurnal Am

Page 18: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

18

Contoh Soalan 2 dan 32 Berikut adalah ringkasan penerimaan dan pembayaran Kelab Sukan Akil bagi

tahun berakhir 30 Jun 20X9:RM

PenerimaanJualan restoran 200 600Yuran tahunan 115 400

PembayaranGaji pekerja restoran 40 890Pemiutang restoran 110 560Alatan sukan 30 025Honorarium 5 500Sewa 10 080Elektrik dan air 30 080Insurans 5 160Caj bank 520Gaji pengurus kelab 15 360Angkutan masuk 800

Maklumat tambahan:(i) Baki-baki aset dan liabiliti adalah seperti berikut:

1 Julai 20X8 30 Jun 20X9RM RM

Stok restoran 11 090 6 050Sewa terakru - 840Tunai di tangan 470 470Tunai di bank 30 890Alatan sukan 119 400 144 700Pemiutang restoran 6 010 8 050Yuran tertunggak 4 850 5 010Yuran terdahulu 3 005 3 010Insurans terdahulu - 160

(ii) 40% daripada elektrik dan air adalah untuk restoran.

Anda dikehendaki menyediakan:

(a) Penyata mengira Dana Terkumpul pada 1 Julai 20X8. [3 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks: 12.6 Kunci Kira-Kira / Aras: T]

(b) Akaun Kawalan Pemiutang Restoran. [2 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks: 5.2 Akaun Kawalan Penghutang danAkaun Kawalan Pemiutang / Aras: T]

(c) Akaun Perdagangan Restoran bagi tahun berakhir 30 Jun 20X9. [7 markah][Konstruk: Kemahiran/Konteks: 12.5 Penyata Pendapatan danPerbelanjaan / Aras: T]

(d) Akaun Pendapatan dan Perbelanjaan bagi tahun berakhir 30 Jun 20X9. [13 markah]

[Konstruk: Kemahiran / Konteks: 12.6 Kunci Kira-Kira / Aras: T]

Page 19: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

19

3 Abu dan Bakar adalah pekongsi dalam Perkongsian ABBA. Perjanjian perkongsianadalah seperti berikut :(i) Faedah atas pinjaman pekongsi 5% setahun.(ii) Faedah atas modal 10% setahun.(iii) Gaji tahunan Abu dan Bakar RM5 000 dan RM8 000 masing-masing.(iv) Untung atau rugi dibahagi dengan nisbah 3:2.

Maklumat perakaunan berikut diperoleh untuk tempoh perakaunan berakhir 31Disember 2008 :

RMPada 1 Januari 2008:Modal: Abu 50 000 Bakar 40 000Akaun Semasa: Abu 2 800

Bakar 2 200Pada 31 Disember 2008:Pinjaman Abu 10 000 Premis (kos) 96 400Alatan pejabat (kos) 14 600Stok 4 550Perabot (kos) 17 450Ambilan: Abu 6 750

Bakar 6 250Penghutang 12 000Pemiutang 6 440 Bank (overdraf) 6 560Untung bersih bagi tahun berakhir31 Disember 2008 40 000

Maklumat tambahan:(i) Untung bersih perkongsian hendaklah diselaraskan dengan perkara berikut :

(a) Faedah atas pinjaman.(b) Susutnilai alatan pejabat 10 % setahun atas kos.

Anda dikehendaki menyediakan:

(a) Penyata Pengasingan Untung Rugi bagi tahun berakhir 31 Disember 2008.[9 markah]

[Konstruk: Kemahiran / Konteks:10.3 Akaun Penamat / Aras: T]

(b) Akaun semasa setiap pekongsi dalam bentuk beruangan. [8 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks:10.2 Ekuiti Pemilik Dalam Perkongsian /Aras: T]

(c) Kunci Kira-kira pada 31 Disember 2008. [8 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks: 10.4 Kunci Kira-Kira /Aras: T]

[25 markah]

Page 20: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

20

Bahagian B (40 markah)

Arahan: Jawab mana- mana dua soalan sahaja.

4 Pada 31 Mac 2010, akaun bank perniagaan Fotostat Suliza menunjukkan baki RM15000. Anggaran penerimaan dan pembayaran bagi tiga bulan berakhir 30 Jun 2010adalah seperti berikut:(i) Pada bulan April, beliau bercadang untuk membeli 2 buah mesin fotostat bernilai

RM6 750 seunit. Bayaran pendahuluan sebanyak RM7 500 dan bakinya dibayarsecara ansuran dalam tempoh 1 tahun bermula dari bulan Mei.

(ii) Sewa bulanan premis RM800 sebulan.(ii) Dua orang pekerja diambil pada bulan April dengan gaji bulanan RM360 seorang.

Pada bulan Jun, seorang lagi pekerja diambil dengan gaji RM300 sebulan.(iv) Hasil kutipan daripada perkhidmatan fotostat adalah seperti berikut:

(v) Kadar bayaran dianggarkan sebanyak RM570 sebulan.(vi) Anggaran belian kertas fotostat dan toner adalah seperti berikut:

Jumlah penerimaan dan pembayaran sebenar untuk tempoh tiga bulan berakhir30 Jun 2010 adalah seperti berikut:

RMPenerimaanHasil perkhidmatan fotostat 12 000

PembayaranMesin fotostat 10 000Belian kertas fotostat dan toner 8 200Sewa premis 2 550Gaji 2 160Kadar bayaran 1 545

Anda dikehendaki menyediakan:(a) Penyata Belanjawan Tunai bagi tiga bulan berakhir 30 Jun 2010. [14 markah](b) Penyata Varian untuk membandingkan belanjawan dengan prestasi sebenar.

[6 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks: 8.3 Belanjawan Tunai Dan Varian / Aras:S]

AprilMeiJun

RM2 8003 3604 032

AprilMeiJun

RM310019802700

Page 21: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

21

5 Berikut adalah maklumat daripada Perniagaan Maria sepanjang bulan Ogos 2009 :RM

Pada 1 Ogos 2009:Baki debit lejar jualan 9 022Baki kredit lejar jualan 165Baki debit lejar belian 97Baki kredit lejar belian 5 476Peruntukan hutang ragu 230

Pada 31 Ogos 2009:Bayaran kepada pemiutang 37 417Jualan kredit 54 128Diskaun diterima 1 210Belian kredit 41 195Pulangan masuk 2 205Jualan tunai 15 000Hutang lapuk dihapuskan 192Diskaun diberi 1 744Belian tunai 5 600Cek tak layan 376Hutang lapuk terpulih 300Penerimaan daripada penghutang 49 178Yuran peguam dikenakan atas penghutang 90Pindahan baki dari lejar jualan ke lejar belian 345Pulangan keluar 1 068Baki debit lejar belian 133Baki kredit lejar jualan 214

Anda dikehendaki:(a) menyediakan Akaun Kawalan Lejar Belian [8 markah](b) menyediakan Akaun Kawalan Lejar Jualan [10 markah]

(Konstruk: Kemahiran / Konteks : 5.2 Akaun Kawalan Penghutang &Akaun Kawalan Pemiutang / Aras: S)

(c) mengira jumlah jualan dan jumlah belian. [2 markah](Konstruk: Kemahiran / Konteks : 13.3 Penentuan Pendapatan / Aras : S)

Page 22: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

22

6 Puan Bibi, pemilik Kedai Runcit Bibi tidak menyimpan rekod-rekod perakaunanperniagaannya menggunakan sistem catatan bergu. Berikut adalah ringkasan BukuTunai perniagaannya pada 31 Disember 20X8 :

Aset dan liabiliti Perniagaan Bibi adalah seperti berikut:

Anda dikehendaki:

(a) menyediakan Penyata Pendapatan bagi tahun berakhir 31 Disember 20X8.[10 markah]

[Konstruk: Kemahiran / Konteks: 13.3 Penentuan Pendapatan / Aras: S]

(b) menyediakan Kunci Kira-kira pada 31 Disember 20X8. [6 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks: 13.4 Penentuan Aset dan Liabiliti danKunci Kira-Kira / Aras: S]

(c) menghitung:(i) kadar pusing ganti stok(ii) margin untung bersih

[4 markah][Konstruk: Kemahiran / Konteks : 15.2 Analisis Penyata Kewangan danAnalisis Nisbah / Aras: S]

1 Januari 20X8 31 Disember 20X8RM RM

Alatan kedai 8 000 7 600Stok 600 800Tunai 20 870Bank 1 000 4 210Sewa terakru - 50Insurans terdahulu 70 -Gaji terakru 50 -Penghutang 780 1 200

BUKU TUNAITunai Bank Tunai Bank

RM RM RM RMBaki b/b 20 1 000 Belian 1 300Jualan 100 Ambilan 50Penghutang 4 980 Gaji 200Komisen 800 Insurans 120

Sewa 150

Page 23: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

23

Contoh jawapanBahagian A

1 (a) (i) Untung bersih = RM14000(32000 + 5000) – (20000 + 3000)

(ii) Peratus untung bersih atas modal

(b) (i) (8 000 – 800) = 7 2007 200 x 5% = 3607 200-360=RM6 840

(ii) Diskaun niaga- menggalakkan pelanggan membeli secara pukalDiskaun tunai- menggalakkan penghutang / pelanggan membayar dengansegera

(iii) a) invoisb) Resit, baucar bayaran, keratan cek

1 (a)

(b) (i) = RM20 500(ii) = RM18 500(iii) untung kasar RM16 500

(c)

%70

%100000 20

000 14

=

×=

(i)

(ii)

(iii)

Aset

20 000

30 000

10 000

Liabiliti

15 000

10 000

8 000

Ekuiti Pemilik

5 000

20 000

2 000

Tarikh

Jan. 4

Jan. 8

Butir

Hutang lapuk

Penghutang

Ambilan

Belian

Kredit

500

400

Debit

500

400

Page 24: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

24

2 (a)

(b)

(c)

Akaun kawalan Pemiutang Restoran

2009Jun 30 Bank

Baki h/b

RM110 560

8 050

118 610

RM6 010

112 600

118 610

8 050

2008Julai 12009Jun 30

Julai 1

Baki b/b

Belian

Baki b/b

Stok awalBelian(+) Angkutan Masuk

(–) Stok akhir

Gaji pekerjaElektrik dan air

Untung restoran

RM

112 600800

40 89012 032

RM11 090

113 400124 490

6 050118 440

52 92217136229 238

200 600

JualanRM

200 600

200 600

Kelab Sukan AkilAkaun Perdagangan bagi tahun berakhir 30 Jun 2008

RM

6 0103 005

RM11 090

47030 890

119 4004 850

166 700

(9 015)157 685

AsetStok RestoranTunaiBankAlatan sukanYuran tertunggak

Tolak : Liabiliti Pemiutang restoran Yuran terdahulu

Dana Terkumpul pada 1 Julai 2007

Kelab Sukan AkilPenyata Mengira Dana Terkumpul pada 1 Julai 2007

Page 25: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

25

2 (d)

Jalan kerja:

(i) Sewa = 10 080 + 840 = 10 920(ii) Yuran = 115 400 + 3 005 – 4 850 + 5 010 – 3 010 = 115 555(iii) Insurans = 5 160 – 160 = 5 000(iv) Susut nilai alatan sukan = 119 400 +30 025 –144 700 = 4 725

3 (a)

Nota Pengiraan Untung Bersih:RM

Untung Bersih 40 000(–) Faedah atas pinjaman 500(–) Susut nilai alatan pejabat 1 460

38 040

SewaInsuransElektrik dan airSusut nilai alatan sukanHonorariumCaj bankGaji Pengurus kelabLebihan

RM10 9205 000

18 0484 7255 500

52015 36084 720

144 793

Untung restoranYuran tahunan

RM29 238

115 555

144 793

Kelab Sukan AkilAkaun Pendapatan dan Perbelanjaan bagi tahun berakhir 30 Jun 2008

Perkongsian ABBAPenyata Pengasingan Untung Rugi

bagi tahun berakhir 31 Disember 2008

Untung Bersih(–) Faedah atas modal: Abu Bakar

Gaji: Abu Bakar

Kongsi Untung: Abu Bakar

RM

5 0004 000

5 0008 000

RM38 040

9 000

13 00016 040

9 6246 416

16 040

atau (40 000 – 500 – 1460)

Page 26: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

26

(b)

(c)

AmbilanBaki h/b

AbuRM

6 75016 174

22 924

BakarRM

6 25014 366

20 616

Baki b/bFaedah atas modalGajiFaedah atas pinjamanKongsi untung

Baki b/b

AbuRM

2 8005 0005 000 5009 624

22 92416 174

BakarRM

2 2004 0008 000

6 41620 61614 366

Akaun Semasa

Aset Bukan SemasaPremisAlatan pejabatTolak: Peruntukan susutnilaiPerabot

Aset SemasaStok akhirPenghutang

Tolak: Liabiliti semasaPemiutangOverdraf bank Modal kerja

Ekuiti pemilikModal : Abu Bakar

Akaun semasa : Abu BakarLiabiliti bukan semasaPinjaman Abu

RM

96 400

13 14017 450

126 990

3 550130 540

90 000

30 540

10 000130 540

RM

14 6001 460

4 55012 00016 550

13 000

50 00040 000

16 17414 366

RM

6 4406 560

Perkongsian ABBAKunci Kira-Kira pada 31 Disember 2008

Page 27: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

27

Bahagian B

4

Butir

Baki b/b

Penerimaan

Perkhidmatan fotostat

Pembayaran

Ansuran mesin fotostat

Sewa premis

Gaji

Kadar bayaran

Kertas fotostat dan toner

Baki h/b

April

RM

15 000

2 800

17 800

7 500

800

720

570

3 100

12 690

5 110

Jun

RM

3 900

4 032

7 932

500

800

1 020

570

2 700

5 590

2 342

Jumlah

RM

10 192

10 192

8 500

2 400

2 400

1 710

7 780

22 850

Mei

RM

5 110

3 360

8 470

500

800

720

570

1 980

4 570

3 900

Sebenar

RM

12 000

27 000

10 000

2 550

1 260

1 545

8 200

24 455

Varians

RM

(1 808)

(1 808)

(1 500)

(150)

300

165

(420)

(1 605)

Perniagaan Fotostat sulizaPenyata Belanjawan Tunai bagi tahun berakhir 31 Mac 2010

Page 28: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

28

5 (a)

(b)

(c) Jumlah jualan = Jualan tunai + Jualan kredit

= 15 000 +54128

= RM69128

Jumlah belian = Belian tunai + Belian kredit

= 5600 + 41195

= RM46795

2010

Ogos 1

Ogos 31

Sept 1

Baki b/b

Jualan

Bank

Yuran peguam

Baki h/b

Baki b/b

Baki b/b

Belian

Baki h/b

Baki b/b

RM

97

37 417

1 210

345

1 068

6 667

46 804

133

RM

5 476

41 195

133

46 804

6 667

2010

Ogos 1

Ogos 31

Sept 1

Perniagaan MariaAkaun kawalan Lejar Belian

2010

Ogos 1

Ogos 31

Sept 1

Baki b/b

Jualan

Bank

Yuran peguam

Baki h/b

Baki b/b

Baki b/b

Pulangan masuk

Hutang lapuk

Diskaun diberi

Bank

Kontra

Baki h/b

Baki b/b

RM

9 022

54 128

376

90

214

63 830

10 001

RM

165

2 205

192

1 744

49 178

345

10 001

63 830

214

2010

Ogos 1

Ogos 31

Sept 1

Perniagaan MariaAkaun kawalan Lejar Jualan

Page 29: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

29

6 (a)

(b) Kedai Runcit BibiPenyata Pendapatan bagi tahun berakhir 31 Disember 20X8

Aset Bukan SemasaPerabot(–) Susut nilai terkumpulAset SemasaStok akhirTunaiBankPenghutang

(–) Liabiliti SemasaSewa terakruModal Kerja

Ekuiti PemilikModal awal(+) Untung bersih

(–) AmbilanModal akhir

RM8000400

800870

421012007080

50

RM

7600

703014630

104204260

1468050

14630

Kedai Runcit BibiPenyata Pendapatan bagi tahun berakhir 31 Disember 20X8

RM5500

11004400

8005200

9404260

JualanStok awalBelian

(–) Stok akhirKos jualanUntung kasar(+) HasilKomisen

(–) BelanjaGajiInsuransSewaSusut nilai alatan kedai

Untung bersih

RM

60013001900800

150190200400

Page 30: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

30

kali1.57 700

100 1

aStok purat

jualan Kos stok ganti pusingKadar

=

=

=6 (c) (i)

(ii)

Jalan kerja:

Jualan = (1 200 + 4 980) – 780= 5 400 + 100= 5 500

Gaji = 200 – 50= 150

Insurans = 120 + 70= 190

Sewa = 150 + 50= 200

SN Terkumpul = 8 000 – 7 600= 400

Modal awal = Aset – Liabiliti=(8 000 + 600 + 20 + 1 000 + 70 + 780) – 50= 10 420

77.45%

5005

100Jualan

kasarUntung bersihungMargin unt

==

×=

Page 31: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

31

LAMPIRAN 4 – ITEM CONTOH

PENTAKSIRAN MATA PELAJARANPRINSIP PERAKAUNAN

KERTAS 3 (3756/3)

MULAI SPM 2011

Page 32: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

32

MAKLUMAT TUGASAN PROJEK TINGKATAN 4

Arahan Tugasan

Calon dikehendaki:1. Menyediakan Satu Set Akaun yang lengkap bagi sebuah perniagaan milikan

tunggal yang menjalankan perniagaan menjual barangan keperluan harianseperti:(a) barangan runcit(b) kek(c) buah-buahan

2. Maklumat berikut perlu diambil kira dalam penyediaan tugasan.i Jenis Perniagaan Milikan tunggalii Status perniagaan Memulakan perniagaan

iii Tempoh urus niaga 1 bulan tahun semasa

3 Urus niaga yang terlibat mestilah disokong dengan dokumen yang lengkap berdasarkanperkara berikut:

Butiran Ringkasan Urus niaga Bilangan urusniagaBilangan urus niaga 40Garis panduan urus niaga

i Catatan permulaan 2

ii Komponen kos jualan - Belian kredit- Belian tunai- Pulangan belian- Angkutan masuk 7 duti import, upah belian, insurans belian

iii Komponen jualan bersih - Jualan kredit- Jualan tunai 5- Pulangan Jualan

iv Komponen pembayaran - kepada pemiutang 10- belanja

v Komponen Penerimaan - daripada penghutang 8- hasil

vi Perolehan aset - tunai 3- kredit

vii Catatan kontra 2

viii Ambilan - barang niaga- tunai- kegunaan sendiri 2- kegunaan perniagaan- tujuan promosi/derma

Page 33: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

33

ix Pinjaman 1x Stok akhir - ditentukan berdasarkan 1

baki daripada kad stok

4. Maklumat berikut perlu diambil kira dalam urus niaga:i Peniaga menggunakan duit simpanan di bank sebanyak RM20 000 untuk

menjalankan perniagaanii Seorang pekerja diambil bekerja sebagai pembantu kedai dengan bayaran gaji

sebanyak RM500 sebulaniii Peniaga memberi diskaun 2% untuk belian tunai yang melebihi RM500 dan

diskaun tunai 2.5% untuk belian melebihi RM1 000 dan dibayar dalam tempoh 7hari

5. Semua maklumat berkaitan tugasan hendaklah menggunakan perisian komputer yangsesuai.

6. Tugasan projek mestilah dicetak dengan mesin pencetak komputer dan perlu mematuhiperkara berikut:i Saiz kertas : A4ii Saiz font : 12iii Jenis font : Times New Romaniv Jarak antara baris : 1.5v Dokumen perniagaan : Saiz font, jarak antara baris dan bentuk tulisan

mengikut kesesuaian

7. Calon diperuntukkan 8 minggu untuk menyiapkan tugasan. ( Ogos - September )

8. Hasil projek yang lengkap mesti dikemukakan oleh calon secara individu.

9. Setiap calon mesti mempamer kemahiran komunikasi sama ada dalam bentukpembentangan projek atau interaksi sepanjang pelaksanaan tugasan projek.

10. Format Pendokumentasiana. Muka Depan terdiri daripada maklumat diri.

i Nama calonii Angka Giliran

iii No Kad Pengenalanb. Kandungan

i Perakuan Calonii Penghargaan

iii Pengenalan perniagaaniv Profil perniagaanv Perancangan urusniagavi Dokumen perniagaan

vii Buku Catatan Pertamaviii Lejar

ix Imbangan Dugax Penilaian Stok Akhirxi Penyata Pendapatan

xii Kunci Kira-kiraxiii Rumusan

Page 34: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

34

LAMPIRAN YANG DICADANGKAN

LAMPIRAN 1

Perakuan Calon Tentang KetulenanTugasan Projek Kertas 3756/3

Saya memperakui bahawa Tugasan Projek yang dikemukakan untuk memenuhi syaratPeperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia 2009 bagi mata pelajaran Prinsip Perakaunan3756/3 adalah tulen.

Tandatangan Calon :

Nama Calon :

No. Kad Pengenalan :

Angka Giliran Calon :

• Borang perakuan ini mestilah disertakan di bahagian hadapan Tugasan Projek.

Page 35: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

35

1 2 3 4 1 2 3 4 5 1 2 3 4Mengorganisasi

PerancanganPerancangan awalStruktur folio

Proses TugasanPenyediaan Dokumen SumberMencatat Buku Catatan PertamaPengeposan ke LejarPenyediaan Imbangan DugaPenyediaan Penyata Kewangan

MenganalisisPenilaian

Pengiraan Analisis NisbahRumusan

Merumus NisbahMentafsir dan Membuat Keputusan

Membuat keputusanCadanganRasional

BerkomunikasiPembentangan Tugasan

PentadbiranPemantauan LPMPengumpulan dan Semakan TugasanPenilaian dan PentaksiranKemasukan Markah

MINGGUOKT

KEMAHIRANOGOS SEPT

MINGGU MINGGU

LAMPIRAN 2

JADUAL PELAKSANAAN TUGASAN PRINSIP PERAKAUNAN 3756/3

Page 36: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

36

LAMPIRAN 3

Kertas Cadangan Tugasan.

Maklumat Perniagaan

i Nama perniagaan

ii Nama Pemilik

iii Lokasi / Alamat

iv Jenis perniagaan

v Tempoh perakaunan

vi Tempoh rekod

vii Modal perniagaan

viii Jumlah pekerja

ix Status perniagaan

x Nama dan alamat bank

xi Nombor Akaun

Page 37: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

37

Lampiran 4

Senarai nama dan alamat pembekal.

Urus niaga secara kredit

Pembekal 1 Pembekal 2

Urus niaga secara kredit

Pembekal 3 Pembekal 4

Urus niaga secara tunai

Pembekal 1 Pembekal 2

Urus niaga secara tunai

Pembekal 3 Pembekal 4

Page 38: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

38

LAMPIRAN 5Senarai nama dan alamat pelanggan.

Urus niaga secara kredit

Pelanggan 1 Pelanggan 2

Urus niaga secara kredit

Pelanggan 3 Pelanggan 4

Urus niaga secara tunai

Pelanggan 1 Pelanggan 2

Urus niaga secara tunai

Pelanggan 3 Pelanggan 4

Page 39: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

39

Sal

inan

Asa

l

Nom

bor

Siri

D

okum

enB

ilang

anB

ilE

lem

enU

rus

niag

aD

okum

en

Sena

rai K

eper

luan

Dok

umen

Ber

dasa

rkan

Uru

s ni

aga

Page 40: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

40

Jeni

s B

ara

ng :

Uni

t Ke

lua

ran

:

Kua

ntiti

Ma

suk

Ke

lua

r

Kua

ntiti

Ha

rga

S

eun

it (R

M)

Am

aun

(R

M)

KA

D S

TO

K

Kua

ntiti

Ha

rga

S

eun

it (R

M)

Am

aun

(R

M)

Ha

rS

eu

(RM

Bil

Ta

rikh

Do

kum

en

No

. D

oku

me

n

Ba

k

Page 41: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

41

Gre

dT

arik

hG

red

Tar

ikh

Gre

dT

arik

h1.

0 K

emah

iran

Men

gorg

anis

asi

1.1

Per

anca

ngan

1.1

.1 P

eran

cang

an A

wal

1.1

.2 S

truk

tur F

olio

1.2

Pro

ses

Tug

asan

1.2

.1 D

okum

en P

erni

agaa

n

1

.2.2

Buk

u C

atat

an P

erta

ma

dan

Lej

ar

1

.2.3

Imba

ngan

Dug

a

1

.2.4

Pen

yata

Kew

anga

n

2.0

Kem

ahir

an M

enga

nali

sis

2.1

Pen

ilai

an2.

2 R

umus

an

3.0

Kem

ahir

an M

enta

fsir

dan

Mem

buat

K

eput

usan

3.1

Cad

anga

n / M

embu

at K

eput

usan

4.0

Kem

ahir

an M

enga

plik

asi

4.1

Kon

sep

Pera

kaun

an4.

2 P

rins

ip P

engu

rusa

n T

unai

4.3

Per

isia

n K

ompu

ter D

alam

Kon

teks

Per

akau

nan

5.0

Kem

ahir

an B

erko

mun

ikas

i6.

0 N

ilai

6.1

Ber

sist

em6.

2 B

erta

nggu

ngja

wab

6.3

Pek

a6.

4 H

orm

at m

engh

orm

ati

Mar

kah

kese

luru

han

Fas

aP

enil

aian

1P

enil

aian

2P

enil

aian

Akh

ir

BO

RA

NG

SE

MA

KA

N D

AN

PE

NIL

AIA

N G

UR

U

Page 42: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

42

TUGASAN PROJEK PRINSIP PERAKAUNAN 3756/3 Nama Calon : Angka Giliran : No. K/P : Elemen 1.0 Kemahiran Mengorganisasi Elemen 2.0 Kemahiran Menganalisis Elemen 3.0 Kemahiran Mentafsir

- -

Bil Aspek Gred Nilai (n) Wajaran (w) (n x w)

1.1 Perancangan 1

1.2 Operasi 14

Jumlah

Purata Gred Elemen

Bil Aspek Gred Nilai (n) Wajaran (w) (n x w)

2.1 Menganalisis 1

Jumlah

Purata Gred Elemen

Bil Aspek Gred Nilai (n) Wajaran (w) (n x w)

3.1 Rumusan 1

3.2 Cadangan 1

Jumlah

Purata Gred Elemen

Page 43: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

43

Elemen 4.0 Kemahiran Mengaplikasi Elemen 5.0 Nilai Gred Keseluruhan Pengesahan Saya mengesahkan telah menilai calon ini: Tandatangan Guru Penilai: Cop Sekolah: Nama Guru Penilai: Tarikh:

Bil Aspek Gred Nilai (n) Wajaran (w) (n x w)

4.1 Konsep Perakaunan 1

4.2 ICT 4

Jumlah

Purata Gred Elemen

Bil Aspek Gred Nilai (n) Wajaran (w) (n x w)

5.1 Ketepatan masa dan Ketulenan

1

5.2 Kreativiti dan Kekemasan

1

Jumlah

Purata Gred Elemen

Page 44: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

44

BORANG RUMUSAN SKOR PROJEK PRINSIP PERAKAUNAN 3756/3

Dengan ini adalah disahkan bahawa Projek Tugasan Prinsip Perakaunan 3756/3 telah dilaksanakan dan maklumat di atas adalah benar: Nama Sekolah: Tandatangan Guru Penilai: Nama Guru Penilai: Tarikh: Tandatangan Pengetua: Nama Pengetua dan Cop Rasmi Sekolah: Tarikh:

Bil Nama Calon Angka Giliran

Nombor K/P

Gred Skor

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Page 45: Format Pentaksiran Prinsip Perakaunan 2011

45

CONTOH SIJIL No. Siri:

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN CONVENT PEEL, KUALA LUMPUR

SIJIL PENCAPAIAN

PROJEK TUGASAN PRINSIP PERAKAUNAN 3756/3

SIJIL PELAJARAN MALAYSIA

Dengan ini disahkan bahawa

RAZFFAZWAN EMRAN BIN RAMLI

No. K/P : 950408-04-5249

Angka Giliran: AG12345678

telah berjaya menyempurnakan tugasan Prinsip Perakaunan 3756/3

dengan pencapaian berikut:

Elemen Gred

Kemahiran Mengorganisasi A Kemahiran Menganalisis A Kemahiran Mentafsir A Kemahiran Mengaplikasi A Nilai A

Gred Keseluruhan A