fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

12
Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969 kumpulan 7: azmeer abdullah 16dka09f2060 norhaida bahari 16dka09f2044 sakinah mohammad 16dka09f2045 PENSYARAH : JAAFAR BIN ABDUL RAHMAN

Upload: imanfitroniptsb

Post on 10-Jun-2015

1.209 views

Category:

Documents


3 download

TRANSCRIPT

Page 1: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Fasal 35akta keselamatan sosial perkerja 1969

kumpulan 7:

azmeer abdullah 16dka09f2060norhaida bahari16dka09f2044

sakinah mohammad 16dka09f2045

PENSYARAH :

JAAFAR BIN ABDUL RAHMAN

Page 2: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

FASAL 35AKTA KESELAMATAN SOSIAL

PEKERJA 1969

Page 3: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Kandungan Fasal 35

Fasal 35

Sub Fasal 35 (a)Pendaftaran

Dengan PERKESO

Sub Fasal 35 (b) Caruman Kepada

PERKESO

Sub Fasal 35 (c)Kemungkiran

Mematuhi Akta

Page 4: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

PENGENALAN

AKTA KESELAMATAN SOSIAL PEKERJA 1969

Suatu Akta bagi mengadakan peruntukan mengenai keselamatan sosial dalam kontingensi yang tertentu dan bagi membuat peruntukan mengenai beberapa perkara lain yang berkaitan dengannya.

Page 5: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Fasal 35 : Sub Fasal(a) Pendaftaran dengan PERKESO

Akta Keselamatan Perkerja 1969 memperuntukkan perlindungan perkerja-perkerja yang diambil berkerja dalam kerja dan kontraktor hendaklah mendaftarkan dan mencarum perkerja-perkerja dibawah PERKESO (Pertubuhan Keselamatan Sosial).

Kontraktor hendaklah mengemukakan kepada P.P, Nombor Kod dan Nombor-Nombor Keselamatan Sosial semua perkerja di tapak bina untuk diperiksa.

Page 6: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Fasal 35: sub fasal(b)

Kontraktor hendaklah membayar semua carum dari semasa ke semasa pada hari pertama sepatutnya dibayar.

Tugas kontraktor adalah mengemukakan kad carum atau baucer setem sebagai bukti pembayaran caruman samada diminta atau tidak oleh P.P.

Page 7: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Fasal 35: sub fasal(c) Jika kontraktor melakukan kemungkiran dan

perlanggaran dalam mematuhi terma-terma fasal ini:

i. Menahan sejumlah wang dari apa-apa wang yang kena dibayar kepada kontraktor bagi menjelaskan apa-apa tuntutan pampasan yang dibuat oleh perkerja-perkerja yang sepatutnya ditanggung oleh skim PERKESO jika kontaktor tidak melakukan kemungkiran.

ii. Membayar apa-apa caruman yang genap masanya dibayar dan masih belum dibayar dengan memotong apa-apa wang yang akan dibayar kepada kontraktor.

Page 8: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Fasal 35:sub fasal(d)

Syarat ini tidak boleh disalah tafsir sebagai mengenepikan atau mengubahsuai hak kerajaan untuk tidak tanggung rugi oleh kontraktor (Fasal 34(a) mengenai semua pampasan, kos dan apa jua perbelanjaan lain disebabkan kemungkiran kontraktor.

Page 9: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

“Caruman” ertinya jumlah wang yang perlu dibayar oleh majikan utama kepada pertubuhan bagi seorang pekerja berinsurans dan termasuklah apa-apa wang yang perlu dibayar oleh atau bagi pihak pekerja mengikut peruntukan Akta ini

“Pekerja” ertinya seseorang yang diambil kerja dengan bergaji di bawah suatu kontrak perkhidmatan atau kontrak perantisan dengan seorang majikan, sama ada kontrak itu nyata atau tersirat atau secara lisan,bertulis, berhubung dengan kerja sesuatu perusahaan yang terhadap akta ini dan :

(i) Seseorang diambil kerja secara langsung oleh majikan utama dalam apa-apa kerja perusahaan, atau yang bersampingan dengan atau sebagai permulaan bagi atau yang berhubungan dengan kerja perusahaan,sama ada kerja itu dilakukan oleh pekerja itu di premis perusahaan itu atau di tempat lain atau

Page 10: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

(ii) Orang yang diambil kerja oleh/melalui seorang majikan langsung di premis perusahaan atau di bawah penyeliaan majikan utama atau ejennya dalam kerja yang biasanya adalah sebahagian daripada kerja perusahaan itu atau yang adalah permulaan bagi kerja yang dijalankan dalam atau yang bersampingan dengan maksud perusahaan itu atau

(iii) Perkhidmatan orang itu adalah dipinjamkan atau disewakan bagi sementara kepada majikan utama oleh orang yang dengannya orang yang perkhidmatannya dipinjamkan atau disewakan itu telah membuat suatu kontrak perkhidmatan

Page 11: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

Sebulan ialah kiraan tempoh bagi semua caruman perlu dibayar di bawah Akta ini.

Caruman yang perlu dibayar bagi tiap-tiap satu bulan hendaklah dibayar pada hari akhir bulan itu, dan jika pekerja diambil kerja dengan majikan bagi sebahagian sesuatu bulan, caruman bulan itu hendaklah dibayar pada hari akhir dia bekerja dalam bulan tersebut.

Jika dua caruman atau lebih dibayar berkenaan dengan orang berinsurans yang sama bagi bulan yang sama, caruman- caruman itu hendaklah dikira sebagai satu caruman bulanan tunggal.

Pada menghitung purata gaji anggapan bagi maksud mengira kadar pencen atau faedah yang perlu dibayar di bawah Akta ini, dua caruman bulanan atau lebih yang dibayar berkenaan dengan orang berinsurans yang sama bagi bulan yang sama hendaklah dikira sebagai satu caruman bulanan tunggal.

Page 12: Fasal 35 akta keselamatan sosial perkerja 1969

SEKIAN TERIMA KASIH