buletin alam suri tahun 2015

32
Buletin ALAM SURI 2015 1 BULETIN Wanita Sepakat, Negara Meningkat UNTUK AHLI SAHAJA KELUARAN 2015 Bilangan 10 lam uri A S I N S T I T U T P E N Y E L I D I K A N P E R H U T A N A N M A L A Y S I A INSTUN J A B A T A N A L A M S E K IT A R M A L A Y S I A NAHRIM PERHILITAN JPSM JPS BIOKESELAMATAN JABATAN SEBARAN BERITA PUSPANITA KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR (NRE) BAGI TAHUN 2014 Menarik di dalam Majlis Perpisahan Mantan PUSPANITA JUPEM 6 18 Sambutan Hari Laut Sedunia Bersama Komuniti Pulau Sibu 16 Program Jelajah Kuala Lumpur

Upload: truongkhanh

Post on 28-Dec-2016

291 views

Category:

Documents


5 download

TRANSCRIPT

Page 1: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 1

BULETINWanita Sepakat, Negara Meningkat

UNTUK AHLI SAHAJA KELUARAN 2015

Bilangan 10lam uriA S

INSTITUTPE

NYELIDIKAN

PERHUTANANM

ALAY S I A INSTUN

JABATAN

ALAM

SEKITAR MALAYSIA

NAHRIM

PERHILITANJPSM JPS BIOKESELAMATANJ A B ATA N

SEBARAN BERITA PUSPANITA KEMENTERIAN SUMBER ASLI DAN ALAM SEKITAR (NRE) BAGI TAHUN 2014

Menarik di dalam

Majlis Perpisahan Mantan PUSPANITA JUPEM 6 18Sambutan Hari Laut Sedunia

Bersama Komuniti Pulau Sibu16Program Jelajah Kuala Lumpur

Page 2: Buletin Alam Suri Tahun 2015

2 Buletin ALAM SURI 2015

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua ahli PUSPANITA yang dikasihi sekalian.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT atas keizinan yang diberikan untuk PUSPANITA Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar terus aktif sehingga saat ini dan diharapkan mampu mencetuskan inspirasi serta menggerakkan aktivitisme generasi belia terutama wanita khususnya agar bangkit untuk menggalas tanggungjawab membawa ummah dan bangsa ke persada kegemilangan. Untuk itu, tahniah saya ucapkan buat sidang redaksi atas segala usaha yang dijalankan bagi terus menjayakan keluaran Buletin Alam Suri kali ini. Saya percaya buletin ini akan membawa nostalgia dan kenangan manis kepada para pembacanya.

PUSPANITA adalah sebuah persatuan yang berperanan sebagai wadah untuk menjana generasi baru yang mampu melaksanakan tanggungjawab mereka kepada bangsa di samping peranan besarnya menyokong dasar-dasar kerajaan selain menumpukan aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan. Ia juga mampu menjalin dan mengeratkan ikatan kekeluargaan sesama ahli, aktiviti-aktiviti ini juga akan melahirkan satu semangat berpasukan yang tinggi yang akhirnya dapat memberi satu impak yang baik kepada pembangunan organisasi.

Saya berharap semoga PUSPANITA akan mengorak langkah lebih yakin dan lebih proaktif sebagai badan amal, kebajikan dan sosial untuk ahli-ahlinya serta dapat membantu Kementerian dalam pelaksanaan program-program yang dekat dengan golongan sasaran mahupun masyarakat.

Akhir kata, saya ingin mengucapkan setinggi-tinggi tahniah dan terima kasih kepada semua AJK dan kepimpinan PUSPANITA bagi tahun 2014 di atas penat lelah yang telah disumbangkan. Semoga setiap apa yang dilakukan akan memberi manfaat untuk kebaikan kita bersama.

Sekian, terima kasih.

DATIN ALICE@NOORLIS BINTI NORBIKetua Pengarangmerangkap Pengerusi PUSPANITA JUPEM

Penaung Datin Sri R. Kanagam Penasihat Dato’ Sri Zoal Azha bin Yusof

Pengerusi Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid

Naib Pengerusi I Datin Zuraidah binti Abdul Aziz

Naib Pengerusi II Datin Dr. Sharifah Norul Akmar binti Syed Zamri

Ketua Pengarang Datin Alice@Noorlis binti Norbi

Sidang Redaksi Puan Rodziyah binti Abdul Hamid Datin Noor Hasimah binti Mohd Taib Puan Hasidah binti Baharuddin Puan Iza Zarina binti Abdu Razak@Idris Puan Juzaila binti Sattar Puan Muzarofah binti Mohammad Judi Puan Noorzilah binti Jafri Puan Norliza binti Halid Cik Rosfazilah binti Bidin Puan Siti Norzita binti Kamaruzaman Wakil AJK Induk Puan Fariha binti Mastor Puan Latifah binti Md Ali

Editor

Sidang

Bicara

RedaksiPercetakan Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia

BULETIN ALAM SURI diterbitkan sekali setahun oleh PUSPANITA Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.

Segala surat menyurat dan sumbangan penulisan hendaklah dialamatkan kepada:Ketua PengarangSidang Redaksi Buletin Alam SuriPUSPANITA JUPEMTingkat 3, Bangunan UkurJalan Sultan Yahya Petra50578 Kuala Lumpurhttp://www.nre.gov.my/sites/puspanita

Page 3: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 3

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan Salam 1 Malaysia.

Saya bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan limpah keizinanNya dapat saya menyampaikan sepatah dua kata di dalam ruangan ini.

Setinggi-tinggi syabas saya ucapkan kepada semua ahli jawatankuasa di pelbagai peringkat kerana berjaya menjalankan dan menyertai aktiviti-aktiviti PUSPANITA di semua peringkat. Sesungguhnya dengan penglibatan ini dapat menyemarakkan hubungan muhibah dan menyatupadukan semua ahli di semua peringkat perkhidmatan.

Berpaksikan kepada Agenda Transformasi Nasional dan usaha Merakyatkan Perkhidmatan Awam, PUSPANITA juga perlu bertindak memperkasakan ahli-ahlinya. Untuk berjaya, ahli-ahli PUSPANITA digalakkan untuk menimba ilmu dan memperluaskan pengetahuan, menggilap potensi dan bakat serta meningkatkan daya kepimpinan. Dalam hubungan ini, saya mengucapkan syabas kepada PUSPANITA yang telah mengambil pelbagai inisiatif dan tidak jemu-jemu berusaha melaksanakan program-program yang sesuai untuk tujuan tersebut. Ini termasuklah penganjuran kursus, seminar, ceramah, lawatan sambil belajar yang saya percaya telah dapat memberikan pendedahan dan meningkatkan pengetahuan ahli-ahli dalam pelbagai bidang. Saya berasa bangga dengan pencapaian PUSPANITA daripada segi pendekatan yang diambil untuk memperkasakan ahli-ahli PUSPANITA.

Akhir kata, saya berharap dan berdoa agar ahli-ahli dan para biro akan terus cemerlang, gemilang dan terbilang dalam semua aspek seiring bersama PUSPANITA Cawangan NRE. Sekian, Wassalam.

‘Wanita Sepakat Negara Meningkat’

DATIN SRI SHAHRIAH BINTI MD. KHALIDPengerusi PUSPANITA Cawangan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar

SeulasSireh PinangSekapur

Tidak ada kebaikan bagi pembicaraan kecuali dengan amalan. Tidak ada kebaikan bagi harta kecuali dengan kedermawanan.

Tidak ada kebaikan bagi sahabat kecuali dengan kesetiaan. Tidak ada kebaikan bagi sedekah kecuali niat yang ikhlas.

Tidak ada kebaikan bagi kehidupan kecuali kesihatan dan keamanan.

MUTIARA KATA

Page 4: Buletin Alam Suri Tahun 2015

4 Buletin ALAM SURI 2015

ARTIKEL KHAS

PENGENALAN

Malaysia adalah sebuah negara yang kaya dengan air. Malaysia menerima lebih 3000 meter padu hujan setiap tahun yang mengalir di 1800 sungai di Malaysia dan masuk ke lebih 30 tasik dan empangan yang akhirnya menjadi sumber air minuman dan kegunaan seharian kita semua. Air yang disalurkan ke setiap rumah telah menjalani proses rawatan dan ditambah klorin bagi menjadikan ia bersih untuk diminum. Tetapi bolehkah air hujan digunakan tanpa dirawat?

PENGGUNAAN AIR HUJAN

Kajian menunjukkan lebih 50 peratus kegunaan air di rumah tidak memerlukan bekalan air terawat. Antaranya, air hujan boleh digunakan untuk mengepam tandas, menyiram pokok dan mencuci lantai. Air hujan juga digunakan dengan banyak dalam aktiviti perindustrian, perikanan, pertanian dan rekreasi. Maka air paip yang telah melalui pelbagai proses dan bersusah payah dirawat boleh digunakan khas untuk tujuan diminum, mandi dan mencuci pakaian. Tambahan pula, air hujan boleh dituai di mana-mana sahaja.

BAGAIMANA MENUAI AIR HUJAN?

Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) merupakan satu sistem ringkas di mana, air hujan dituai dengan menadah air hujan yang turun ke bumbung dan disalurkan ke dalam tangki simpanan.Air yang disimpan kemudiannya disalurkan ke dalam dan keluar rumah untuk digunakan. Namun pada masa kini, sistem tersebut telah ditambahbaik untuk penggunaan maksimum. Contohnya, Rumah Panjang Bair, di Sarawak yang telah memasang SPAH dapat bertahan dengan bekalan air hujan dalam tempoh 30 hari pada musim kemarau. Ini kerana kapasiti tangki simpanan SPAH boleh disesuaikan dengan kapasiti yang diperlukan. Perisian Tangki NAHRIM dapat membantu pengguna mengira jumlah kapasiti tangki yang diperlukan. Ia boleh dimuat turun di www.nahrim.gov.my. Selain itu, SPAH juga boleh dipasang di mana-mana jenis struktur untuk pelbagai kegunaan dan mempunyai pelbagai manfaat.

AIR HUJAN – PERMATA DARI LANGIT

PENGENALAN

Malaysia adalah sebuah Negara yang kaya dengan air. Malaysia menerima lebih 3000meter padu

hujan setiap tahun yang mengalir di 1800 sungai di Malaysia dan masuk ke lebih 30 tasik dan

empangan yang akhirnya menjadi sumber air minuman dan kegunaan seharian kita semua. Air yang

disalurkan ke setiap rumah telah menjalani proses rawatan dan ditambah klorin bagi menjadikan

ianya bersih untuk diminum. Tetapi bolehkah air hujan digunakan tanpa dirawat?

PENGGUNAAN AIR HUJAN

Kajian menunjukkan lebih 50

peratus kegunaan air di rumah

tidak memerlukan bekalan air

terawat. Antaranya, air hujan boleh digunakan untuk

mengepam tandas, menyiram pokok dan mencuci lantai. Air hujan juga digunakan dengan banyak

dalam aktiviti perindustrian, perikanan, pertanian dan rekreasi. Maka air paip yang telah melalui

pelbagai proses dan bersusah payah dirawat boleh digunakan khas untuk tujuan diminum, mandi dan

mencuci pakaian. Tambahan pula, air hujan boleh dituai di mana-mana sahaja!.

BAGAIMANA MENUAI AIR HUJAN?

Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) merupakan satu sistem ringkas di mana, air hujan dituai dengan

menadah air hujan yang turun ke bumbung dan disalurkan ke dalam tangki simpanan.

1

AIR HUJAN – PERMATA DARI LANGIT

PENGENALAN

Malaysia adalah sebuah Negara yang kaya dengan air. Malaysia menerima lebih 3000meter padu

hujan setiap tahun yang mengalir di 1800 sungai di Malaysia dan masuk ke lebih 30 tasik dan

empangan yang akhirnya menjadi sumber air minuman dan kegunaan seharian kita semua. Air yang

disalurkan ke setiap rumah telah menjalani proses rawatan dan ditambah klorin bagi menjadikan

ianya bersih untuk diminum. Tetapi bolehkah air hujan digunakan tanpa dirawat?

PENGGUNAAN AIR HUJAN

Kajian menunjukkan lebih 50

peratus kegunaan air di rumah

tidak memerlukan bekalan air

terawat. Antaranya, air hujan boleh digunakan untuk

mengepam tandas, menyiram pokok dan mencuci lantai. Air hujan juga digunakan dengan banyak

dalam aktiviti perindustrian, perikanan, pertanian dan rekreasi. Maka air paip yang telah melalui

pelbagai proses dan bersusah payah dirawat boleh digunakan khas untuk tujuan diminum, mandi dan

mencuci pakaian. Tambahan pula, air hujan boleh dituai di mana-mana sahaja!.

BAGAIMANA MENUAI AIR HUJAN?

Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) merupakan satu sistem ringkas di mana, air hujan dituai dengan

menadah air hujan yang turun ke bumbung dan disalurkan ke dalam tangki simpanan.

1

AIR HUJAN – PERMATA DARI LANGIT

PENGENALAN

Malaysia adalah sebuah Negara yang kaya dengan air. Malaysia menerima lebih 3000meter padu

hujan setiap tahun yang mengalir di 1800 sungai di Malaysia dan masuk ke lebih 30 tasik dan

empangan yang akhirnya menjadi sumber air minuman dan kegunaan seharian kita semua. Air yang

disalurkan ke setiap rumah telah menjalani proses rawatan dan ditambah klorin bagi menjadikan

ianya bersih untuk diminum. Tetapi bolehkah air hujan digunakan tanpa dirawat?

PENGGUNAAN AIR HUJAN

Kajian menunjukkan lebih 50

peratus kegunaan air di rumah

tidak memerlukan bekalan air

terawat. Antaranya, air hujan boleh digunakan untuk

mengepam tandas, menyiram pokok dan mencuci lantai. Air hujan juga digunakan dengan banyak

dalam aktiviti perindustrian, perikanan, pertanian dan rekreasi. Maka air paip yang telah melalui

pelbagai proses dan bersusah payah dirawat boleh digunakan khas untuk tujuan diminum, mandi dan

mencuci pakaian. Tambahan pula, air hujan boleh dituai di mana-mana sahaja!.

BAGAIMANA MENUAI AIR HUJAN?

Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) merupakan satu sistem ringkas di mana, air hujan dituai dengan

menadah air hujan yang turun ke bumbung dan disalurkan ke dalam tangki simpanan.

1

AIR HUJAN - Permata Dari Langit

AIR HUJAN – PERMATA DARI LANGIT

PENGENALAN

Malaysia adalah sebuah Negara yang kaya dengan air. Malaysia menerima lebih 3000meter padu

hujan setiap tahun yang mengalir di 1800 sungai di Malaysia dan masuk ke lebih 30 tasik dan

empangan yang akhirnya menjadi sumber air minuman dan kegunaan seharian kita semua. Air yang

disalurkan ke setiap rumah telah menjalani proses rawatan dan ditambah klorin bagi menjadikan

ianya bersih untuk diminum. Tetapi bolehkah air hujan digunakan tanpa dirawat?

PENGGUNAAN AIR HUJAN

Kajian menunjukkan lebih 50

peratus kegunaan air di rumah

tidak memerlukan bekalan air

terawat. Antaranya, air hujan boleh digunakan untuk

mengepam tandas, menyiram pokok dan mencuci lantai. Air hujan juga digunakan dengan banyak

dalam aktiviti perindustrian, perikanan, pertanian dan rekreasi. Maka air paip yang telah melalui

pelbagai proses dan bersusah payah dirawat boleh digunakan khas untuk tujuan diminum, mandi dan

mencuci pakaian. Tambahan pula, air hujan boleh dituai di mana-mana sahaja!.

BAGAIMANA MENUAI AIR HUJAN?

Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) merupakan satu sistem ringkas di mana, air hujan dituai dengan

menadah air hujan yang turun ke bumbung dan disalurkan ke dalam tangki simpanan.

1

AIR HUJAN – PERMATA DARI LANGIT

PENGENALAN

Malaysia adalah sebuah Negara yang kaya dengan air. Malaysia menerima lebih 3000meter padu

hujan setiap tahun yang mengalir di 1800 sungai di Malaysia dan masuk ke lebih 30 tasik dan

empangan yang akhirnya menjadi sumber air minuman dan kegunaan seharian kita semua. Air yang

disalurkan ke setiap rumah telah menjalani proses rawatan dan ditambah klorin bagi menjadikan

ianya bersih untuk diminum. Tetapi bolehkah air hujan digunakan tanpa dirawat?

PENGGUNAAN AIR HUJAN

Kajian menunjukkan lebih 50

peratus kegunaan air di rumah

tidak memerlukan bekalan air

terawat. Antaranya, air hujan boleh digunakan untuk

mengepam tandas, menyiram pokok dan mencuci lantai. Air hujan juga digunakan dengan banyak

dalam aktiviti perindustrian, perikanan, pertanian dan rekreasi. Maka air paip yang telah melalui

pelbagai proses dan bersusah payah dirawat boleh digunakan khas untuk tujuan diminum, mandi dan

mencuci pakaian. Tambahan pula, air hujan boleh dituai di mana-mana sahaja!.

BAGAIMANA MENUAI AIR HUJAN?

Sistem Penuaian Air Hujan (SPAH) merupakan satu sistem ringkas di mana, air hujan dituai dengan

menadah air hujan yang turun ke bumbung dan disalurkan ke dalam tangki simpanan.

1

NAHRIM telah memasang SPAH untuk kandang badak air di Zoo Negara

Page 5: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 5

ARTIKEL KHAS

SPAH dapat mengurangkan kebergantungan kepada bekalan air paip di kawasan bandar dan sebagai sumber bekalan air di kawasan pendalaman serta terpencil seperti di kawasan pulau. Penggunaan air hujan juga dapat membantu mengurangkan lebih 20 peratus bil air dalam jangka masa panjang. Di samping itu, menuai air hujan dapat mengurangkan jumlah air larian permukaan yang tidak dapat diserap ke bumi. Jumlah air larian permukaan yang banyak, menyumbang kepada kejadian banjir kilat, hakisan tanah dan tebing. Manakala air hujan yang dirawat juga boleh diminum dan mempunyai khasiat yang tersendiri.

MENDIDIK MASYARAKAT MENUAI AIR HUJAN

NAHRIM sebagai sebuah Pusat Fokal Kebangsaan dalam penyelidikan berkaitan air dan persekitarannya adalah bertanggungjawab menyebarkan dan berkongsi kepada masyarakat terutamanya tentang SPAH untuk dimanfaatkan. Oleh itu, NAHRIM sentiasa giat menyalurkan maklumat untuk kesedaran melalui pameran, seminar, penerbitan teknikal dan separa teknikal, perundingan, khidmat nasihat serta aktiviti jangkauan. Kemungkinan dengan mengenali SPAH dan mengetahui pelbagai manfaat menuai air hujan, maka kesedaran masyarakat dapat dipertingkatkan. NAHRIM berharap di masa hadapan dalam minda masyarakat dapat ditanamkan penghargaan terhadap SPAH dan perbuatan menuai air hujan adalah ibarat menuai permata dari langit.

MANFAAT MENUAI AIR HUJAN

Eco-Nahrim: Tropical Rainforest Cloud Juice yang bakal dipasarkan.

Projek SPAH NAHRIM di Rumah Panjang Bair, Sarawak turut dilengkapi “first flush” yang berfungsi mengasingkan 10mm air hujan yang kurang bersih daripada masuk ke tangki simpanan.

NAHRIM sebagai sebuah Pusat Fokal Kebangsaan dalam penyelidikan

berkaitan air dan persekitarannya adalah bertanggungjawab

menyebarkan dan berkongsi kepada masyarat terutamanya tentang

SPAH untuk dimanfaatkan. Oleh itu, NAHRIM sentiasa giat

menyalurkan maklumat untuk kesedaran melalui pameran, seminar,

penerbitan teknikal dan separa teknikal, perundingan, khidmat nasihat

serta aktiviti jangkauan. Kemungkinan dengan mengenali SPAH dan

mengetahui pelbagai manfaat menuai air hujan, maka kesedaran masyarakat dapat

dipertingkatkan. NAHRIM berharap di masa hadapan dalam minda masyarakat dapat

ditanamkan penghargaan terhadap SPAH dan perbuatan menuai air hujan adalah ibarat

menuai permata dari langit.

3

AIR HUJAN UNTUK DIMINUM

Air hujan merupakan sumber asli yang paling tulen. Selain itu, air hujan yang terawat terbukti mempunyai kualiti yang lebih baik berbanding air paip. Ia bebas klorin dan juga rendah sodium yang menjadikan ia sesuai bagi mereka yang memerlukan diet rendah natrium. Menyedari kebaikan air hujan, maka terhasillah Eco-Nahrim: Tropical Rainforest Cloud Juice (TRCJ). Ia merupakan inspirasi air minuman paling berkualiti yang dibotolkan hasil daripada penyelidikan NAHRIM. TRCJ akan menjadi produk yang pertama seumpamanya di Malaysia yang boleh dibanggakan hasil aktiviti menuai air hujan.

Page 6: Buletin Alam Suri Tahun 2015

6 Buletin ALAM SURI 2015

AKTIVITI PUSPANITACawangan NRE

Biro Agama, Kebajikan dan Ahli Seumur Hidup

MAJLIS PERPISAHAN MANTAN PUSPANITA JUPEM

Majlis perpisahan sempena persaraan Datin Normah binti Mohammad, Mantan Pengerusi PUSPANITA JUPEM telah diadakan pada 8 Mei 2014 bertempat di Pusat Maritim, Putrajaya. Turut hadir, Pengerusi-pengerusi dan Setiausaha-setiausaha PUSPANITA Cawangan NRE. Bagi memeriahkan lagi majlis, pertandingan sukan rakyat dan acara cabutan bertuah turut diadakan.

Biro Agama, Kebajikan dan Ahli Seumur Hidup PROGRAM KESEDARAN KESELAMATAN WANITA Program Kesedaran Keselamatan Wanita telah diadakan pada 15 Mei 2014 bertempat di Bilik Nilam, Ibu Pejabat JMG Kuala Lumpur. Ia merupakan aktiviti anjuran bersama Biro Agama, kebajikan dan Ahli Seumur Hidup NRE (PUSPANITA JMG), Unit PSM JMG dan juga PDRM. Program tersebut telah dirasmikan oleh YBhg. Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid, Pengerusi PUSPANITA NRE, Seramai 50 orang ahli PUSPANITA dari berbagai agensi / jabatan di bawah NRE telah menghadiri program tersebut. Antara aktiviti dalam program tersebut adalah ceramah daripada pegawai PDRM Bukit Aman berkenaan AMANITA, Jenayah terhadap Wanita, Jenayah Cyber dan juga Keldai Dadah.

PROGRAM TADARUS AL QURAN Majlis Tadarus Dan Khatam Al-Quran Perdana Puspanita Cawangan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) telah diadakan pada 10 Julai 2014 sempena bulan Ramadhan 1435H. Program tersebut telah dimulakan dengan solat hajat untuk anak-anak yang akan menduduki peperiksaan dan untuk ahli-ahli serta keluarga yang bakal menunaikan fardhu haji pada tahun tersebut. Majlis tadarus telah diketuai oleh Ustazah Haniah Salwana. Seramai 80 orang telah menghadiri program tersebut. Turut hadir ialah YBhg. Datin Sri Shahriah Md Khalid dan juga pengerusi-pengerusi PUSPANITA Jabatan/Agensi NRE.

Biro Agama, Kebajikan dan Ahli Seumur Hidup PROGRAM KESEDARAN KESELAMATAN WANITA Program Kesedaran Keselamatan Wanita telah diadakan pada 15 Mei 2014 bertempat di Bilik Nilam, Ibu Pejabat JMG Kuala Lumpur. Ia merupakan aktiviti anjuran bersama Biro Agama, kebajikan dan Ahli Seumur Hidup NRE (PUSPANITA JMG), Unit PSM JMG dan juga PDRM. Program tersebut telah dirasmikan oleh YBhg. Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid, Pengerusi PUSPANITA NRE, Seramai 50 orang ahli PUSPANITA dari berbagai agensi / jabatan di bawah NRE telah menghadiri program tersebut. Antara aktiviti dalam program tersebut adalah ceramah daripada pegawai PDRM Bukit Aman berkenaan AMANITA, Jenayah terhadap Wanita, Jenayah Cyber dan juga Keldai Dadah.

PROGRAM TADARUS AL QURAN Majlis Tadarus Dan Khatam Al-Quran Perdana Puspanita Cawangan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) telah diadakan pada 10 Julai 2014 sempena bulan Ramadhan 1435H. Program tersebut telah dimulakan dengan solat hajat untuk anak-anak yang akan menduduki peperiksaan dan untuk ahli-ahli serta keluarga yang bakal menunaikan fardhu haji pada tahun tersebut. Majlis tadarus telah diketuai oleh Ustazah Haniah Salwana. Seramai 80 orang telah menghadiri program tersebut. Turut hadir ialah YBhg. Datin Sri Shahriah Md Khalid dan juga pengerusi-pengerusi PUSPANITA Jabatan/Agensi NRE.

PROGRAM KESEDARAN KESELAMATAN WANITA

Program Kesedaran Keselamatan Wanita diadakan pada 15 Mei 2014 bertempat di Bilik Nilam Ibu Pejabat JMG dengan kerjasama PDRM dan Unit PSM. Program dirasmikan oleh Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid, Pengerusi PUSPANITA NRE. Seramai 50 orang ahli dari pelbagai agensi/jabatan di bawah NRE menghadiri program tersebut.

MAJLIS TADARUS DAN KHATAM AL-QURAN

Majlis Tadarus dan Khatam Al-Quran Perdana PUSPANITA Cawangan NRE diadakan pada 10 Julai 2014. Program yang diketuai oleh Ustazah Salwana dimulakan dengan solat hajat untuk anak-anak yang akan menduduki peperiksaan dan ahli-ahli serta keluarga ahli yang bakal menunaikan fardhu haji. Turut hadir Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid dan Pengerusi-pengerusi PUSPANITA Jabatan/Agensi NRE. Seramai 80 orang ahli menyertai program tersebut.

Jambatan terpendek : PUTUS ASAJambatan terpanjang : PENGHARAPAN

Jambatan terkuat : IMANJambatan termahal : PENGORBANANJambatan terindah : KASIH SAYANG

MUTIARA KATA

Biro Agama, Kebajikan dan Ahli Seumur Hidup PROGRAM KESEDARAN KESELAMATAN WANITA Program Kesedaran Keselamatan Wanita telah diadakan pada 15 Mei 2014 bertempat di Bilik Nilam, Ibu Pejabat JMG Kuala Lumpur. Ia merupakan aktiviti anjuran bersama Biro Agama, kebajikan dan Ahli Seumur Hidup NRE (PUSPANITA JMG), Unit PSM JMG dan juga PDRM. Program tersebut telah dirasmikan oleh YBhg. Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid, Pengerusi PUSPANITA NRE, Seramai 50 orang ahli PUSPANITA dari berbagai agensi / jabatan di bawah NRE telah menghadiri program tersebut. Antara aktiviti dalam program tersebut adalah ceramah daripada pegawai PDRM Bukit Aman berkenaan AMANITA, Jenayah terhadap Wanita, Jenayah Cyber dan juga Keldai Dadah.

PROGRAM TADARUS AL QURAN Majlis Tadarus Dan Khatam Al-Quran Perdana Puspanita Cawangan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar (NRE) telah diadakan pada 10 Julai 2014 sempena bulan Ramadhan 1435H. Program tersebut telah dimulakan dengan solat hajat untuk anak-anak yang akan menduduki peperiksaan dan untuk ahli-ahli serta keluarga yang bakal menunaikan fardhu haji pada tahun tersebut. Majlis tadarus telah diketuai oleh Ustazah Haniah Salwana. Seramai 80 orang telah menghadiri program tersebut. Turut hadir ialah YBhg. Datin Sri Shahriah Md Khalid dan juga pengerusi-pengerusi PUSPANITA Jabatan/Agensi NRE.

Page 7: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 7

AKTIVITI BIRO

LAWATAN PUSPANITA KE BEIJING

Pada 30 April - 6 Mei 2014, Biro Pendidikan dan Pembangunan Keluarga mengadakan lawatan sambil belajar ke Beijing. Penyertaan terdiri daripada ahli-ahli PUSPANITA pelbagai Jabatan bersama keluarga.

Biro Kesihatan

PROGRAM KESEDARAN KESIHATAN

Pada 5 September 2014 diadakan Program Kesedaran Kesihatan yang disampaikan oleh Dr. Zuhra binti Musa dari LPPKN Kuala Lumpur. Dalam program ini juga diadakan sesi pemeriksaan kesihatan daripada Klinik Kesihatan Putrajaya. Seramai 93 orang ahli menyertai program tersebut.

Biro Pendidikan dan Pembangunan Keluarga

Biro ICT, Penerbitan dan SerantaPENERBITAN BULETIN ALAM SURI

Sesi editorial Buletin Alam Suri keluaran 2014 telah diadakan pada 14 Februari 2014 bertempat di Wisma NRE bagi membincangkan rekabentuk, semakan dan susunatur buletin. Datin Sri Shahriah binti Md. Khalid, Pengerusi PUSPANITA NRE mempengerusikan sidang redaksi. Turut hadir Datin Zuraidah binti Abdul Aziz, Naib Pengerusi 1 dan Datin Normah binti Mohamad, selaku Ketua Pengarang serta Ahli Jawatankuasa Biro ICT, Penerbitan dan Seranta.

PROGRAM TURUN PADANG SERTA PENGHAYATAN ALAM SEKITAR PUSPANITA NRE KE ZON UTARA 2014

Seramai 28 orang ahli PUSPANITA menyertai program ini yang berlangsung pada 7-11 April 2014 bertempat di Pulau

Langkawi, Kedah dan Kangar, Perlis. Peserta telah didedahkan dengan aktiviti konservasi Taman Laut Pulau Payar, mengenalpasti keunikan geologi di Langkawi Geopark serta menimba ilmu berkenaan kepelbagaian dan khasiat tumbuhan herba yang terdapat di Taman Rimba Herba Perlis.

Page 8: Buletin Alam Suri Tahun 2015

8 Buletin ALAM SURI 2015

AKTIVITI BIRO

JUALAN PRELOVED / JUMBO SALE

Jualan preloved Jumbo Sale diadakan pada 30 Mei 2014 di ruang legar Dewan Baiduri NRE. Jualan dimeriahkan dengan penyertaan sejumlah 30 buah gerai yang menjual pelbagai jenis barangan.

LAWATAN KE KILANG BERYL’S CHOCOLATE WONDERLAND

Biro Keusahawanan dan Ekonomi

PERTANDINGAN BOLING PUSPANITA NRE 2014

Pertandingan Boling PUSPANITA NRE 2014 diadakan pada 13 April 2014 bertempat di The Mines Play@Zone, Seri Kembangan. Pertandingan disertai oleh wakil-wakil agensi di bawah Cawangan NRE. Datin Sri Pengerusi PUSPANITA NRE menyampaikan Piala Pusingan KSU kepada juara kategori berkumpulan dan piala juara kategori individu.

Biro Sukan

Lawatan ke Kilang Beryl’s Chocolate di Seri Kembangan diadakan pada 16 Jun 2014. Peserta diberi taklimat tentang proses pembuatan coklat dan cara mempelbagaikan hidangan dari produk coklat.

Page 9: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 9

INSTITUTPE

NYELIDIKAN

PERHUTANANM

ALAY S I A

AKTIVITI JABATAN / AGENSIInstitut Penyelidikan Perhutanan Malaysia | FRIM

MAJLIS BACAAN YASSIN DI RUMAH ARBORETA FRIM

Majlis bacaan Yassin diadakan pada 28 Februari 2015 di Rumah Arboreta diketuai oleh Puan Hajjah Siti Aishah binti Ariffin. Turut serta Datin Halidah binti Kasmin, Pengerusi PUSPANITA FRIM. Peserta terdiri daripada 50 orang ahli PUSPANITA dan PWFRIM hadir pada hari berkenaan. Majlis diakhiri dengan jamuan ringan.

BAZAR XTRAVAGANZA AIDILFITRI 2014

Sebanyak 15 buah gerai telah dibuka sempena Bazar Xtravaganza Aidilfitri 2014 yang diadakan pada 23 Julai 2014. Antara gerai-gerai jualan adalah gerai produk jualan pencuci serbaguna pembasmi kuman Ciera yang dihasilkan menggunakan teknologi FRIM. Hasil sewaan meja dimasukkan ke dalam tabung PUSPANITA FRIM.

LAWATAN BERPANDU BERKUMPULAN SEMPENA PROMOSI KRAF AIDILFITRI 2014

Pada 18 Julai 2014 seramai 40 orang ahli PUSPANITA dan PWFRIM mengadakan lawatan ke Kompleks Kraf di Jalan Conlay sempena promosi Kraf Aidilfitri. Rombongan PUSPANITA dibawa melawat Muzium Kraftangan yang memaparkan peralatan yang digunakan oleh pelbagai kaum di Malaysia dalam adat perkahwinan masing-masing. Muzium ini turut mempamerkan seni warisan seperti tekat,

anyaman, ukiran, tenunan, tembikar dan logam di samping memperkenalkan pakar, atau lebih dikenali sebagai adikarya dalam bidang seni. Rombongan juga dibawa menyaksikan demonstrasi pembuatan kuih tabaloi (kuih tradisi masyarakat Sarawak), biskut sarang semut dan kuih bahulu. Selain itu, ahli-ahli menyertai aktiviti interaktif menganyam ketupat dan membuat kraftangan daripada kain perca dan kain felt.

MESYUARAT TERHIMPUN PUSPANITA FRIM 2013-2014 Mesyuarat Terhimpun PUSPANITA FRIM 2013/2014 dipengerusikan oleh Datin Halidah binti Kasmin, Pengerusi PUSPANITA FRIM. Turut serta Puan Saifulhazlin binti Abd Rahim (Setiausaha) dan Puan Zaliha Che Muda (Bendahari).

SAMBUTAN HARI HUTAN ANTARABANGSA PERINGKAT FRIM

Pada 22 Mac 2014, Majlis Perasmian Hari Hutan Antarabangsa Peringkat FRIM disempurnakan oleh YB Datuk James Dawos Mamit, Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar. Aktiviti Botany Fun Hunt diadakan sempena sambutan Hari Hutan Antarabangsa dan aktiviti ini terbuka kepada ahli-ahli PUSPANITA di bawah cawangan NRE.

Page 10: Buletin Alam Suri Tahun 2015

10 Buletin ALAM SURI 2015

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia | JUPEM

KEMBARA UMRAH

Kembara Umrah diadakan pada 19 Februari hingga 3 Mac 2014, diketuai oleh Datin Normah binti Mohamad, Pengerusi PUSPANITA JUPEM. Kembara disertai oleh 10 orang peserta terdiri daripada ahli-ahli termasuk keluarga.

MAJLIS JASAMU DIKENANG

Majlis Jasamu Dikenang diadakan pada 9 April 2014 di Dewan Ukur, JUPEM sempena persaraan Pengerusi PUSPANITA JUPEM, Datin Normah binti Mohamad. Persembahan montaj aktiviti PUSPANITA JUPEM sepanjang perkhidmatan beliau ditayangkan dan majlis dihiburkan dengan persembahan nyanyian dari Zur Eda. Seramai 150 orang ahli menyertai majlis tersebut.

PERASMIAN LAMAN WEB PUSPANITA JUPEM

Pada 9 April 2014, Laman Web PUSPANITA JUPEM dirasmikan oleh Datuk Prof Sr Dr. Abdul Kadir bin Taib, Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Malaysia, merangkap Penasihat PUSPANITA JUPEM. Majlis dihadiri oleh 200 orang termasuk barisan pegawai tertinggi JUPEM, kakitangan dan ahli-ahli PUSPANITA JUPEM.

MAJLIS SAMBUTAN HARI IBU – IBU RATU HATI KU

Pada 10 Mei 2014, 10 orang ahli yang diketuai oleh Puan Alice@Noorlis binti Norbi, Pengerusi PUSPANITA JUPEM menyertai Majlis Sambutan Hari Ibu yang bertemakan ‘IBU RATU HATIKU’ anjuran IKIM. Majlis makan malam amal ini bertujuan mengumpul dana untuk menjalankan kerja-kerja amal badan

kebajikan. Majlis dimeriahkan dengan dendangan nasyid oleh Hafiz Hamidun dan Saif Adam serta program ilmiah oleh PU Rahmat.

PROGRAM KEBAJIKAN DAN AGAMA

Majlis Berbuka Puasa anjuran JUPEM, Jemaah Kebajikan dengan kerjasama PUSPANITA JUPEM diadakan pada 15 Julai 2014, di perkarangan Wisma JUPEM. Seramai 26 anak-anak warga JUPEM menerima sumbangan yang disampaikan oleh YBrs. Sr Ahmad Fauzi bin Nordin, Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan. Majlis diserikan dengan nyanyian Kumpulan Nasyid JUPEM dan tazkirah khas pula disampaikan selepas solat tarawih.

Pada 14 Ogos 2014, Sambutan Majlis Hari Raya Aidilfitri diadakan bersama Jabatan. Konsep gerai pilihan PUSPANITA JUPEM adalah Gerai Laksa Johor. Sempena majlis ini, seramai 40 anak-anak dari Pertubuhan Anak Yatim Darul Aminan diraikan dan diberi sumbangan duit raya. Di majlis tersebut juga, turut diserahkan kutipan tabung bagi penduduk Gaza kepada Pertubuhan Aman Palestin.

Page 11: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 11

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia | JUPEM

KEMBARA ANTARABANGSA

PUSPANITA JUPEM mengadakan kembara antarabangsa ke Universal Studio Singapore (USS) di Singapura pada 19 - 21 Disember 2014. Aktiviti kembara ini ialah lawatan ke Masjid Sultan, The Esplanade, Merlin Park, Boat Quay dan membeli- belah di Arab Street serta Mustapha Centre. Seramai 30 ahli termasuk keluarga menyertai lawatan yang diketuai oleh Datin Alice binti Norbi, Pengerusi PUSPANITA JUPEM. Turut serta ialah Timbalan Pengerusi II, Datin Noor Hasimah binti Mohd. Taib.

PROGRAM SUKAN

PUSPANITA JUPEM telah mengadakan beberapa acara Indoor dan Outdoor games bagi merapatkan ukhwah di antara ahli PUSPANITA JUPEM. Aktiviti senaman Bokwa telah diadakan pada 3 April 2014 di Gimnasium JUPEM.

Sukan Indoor untuk pertandingan congkak, dam aji dan karom dijalankan pada 14 Mac 2014. Seramai 40 ahli telah mengambil bahagian.

Pada 26 September 2014 diadakan pertandingan boling di Ampang Point Super Bowl dengan penyertaan 40 orang ahli PUSPANITA.

PERTANDINGAN MASTER CHEF

Buat julung kalinya, pada 28 November 2014, PUSPANITA JUPEM mengadakan Pertandingan Master Chef JUPEM di Dewan Ukur. Seramai 15 peserta bertanding dengan menyediakan

masakan Asam Pedas Ikan, Kerabu Telur Masin dan Bubur Som-Som. Pertandingan ini dimenangi oleh Kumpulan HOT MAMA.

Page 12: Buletin Alam Suri Tahun 2015

12 Buletin ALAM SURI 2015

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Mineral dan Geosains | JMG

MESYUARAT AGUNG PUSPANITA (MAP) JMG KE-14

MAP JMG ke-14 diadakan pada 15 Januari 2014 dan dirasmikan oleh Ketua Pengarah JMG, Dato’ Yunus Abd. Razak yang juga merupakan Penasihat PUSPANITA JMG. Seramai 20 orang ahli hadir ke mesyuarat tersebut.

PERTANDINGAN BOLING PIALA JUSA

Pertandingan Boling Piala Jusa JMG diadakan pada 8 Februari 2014 di The Mines Play @ Zone. Aktiviti ini adalah anjuran bersama dengan KESKIP (Kelab Sukan dan Kebajikan Ibu Pejabat) dan bertujuan untuk mencungkil bakat terpendam serta mengeratkan silaturrahim antara ahli. Piala kejohanan disumbangkan oleh Pengurusan Tertinggi Jabatan untuk dijadikan piala pusingan. Seramai 28 ahli dan keluarga menyertai pertandingan tersebut.

PROGRAM KESEDARAN PENJAGAAN ALAM SEKITAR

Program ini diadakan pada 7-11 April 2014 di Langkawi dan Perlis. Ia merupakan program anjuran PUSPANITA NRE, JMG dan JTLM. Antara pengisian dalam program tersebut adalah bengkel berkenaan peranan JMG, JTLM dan LADA dalam penjagaan alam sekitar.

JUMBO SALE

Jumbo Sale diadakan pada 22 April 2014 yang bertujuan untuk mengumpul dana dari penjualan ‘meja’ serta jualan pakaian terpakai yang disumbangkan oleh ahli-ahli PUSPANITA. Sebahagian daripada hasil program tersebut disumbangkan kepada asrama anak yatim.

HARI KELUARGA JMG 2014

Program ini merupakan anjuran bersama PUSPANITA JMG, jabatan dan juga KESKIP yang diadakan di Bukit Gambang Resort City pada 11-12 Oktober 2014. Pelbagai acara dimuatkan dalam program tersebut seperti ceramah motivasi, makan malam serta acara sukan. Program dirasmikan oleh Ketua Pengarah JMG iaitu Dato’ Yunus Abd. Razak. Seramai 120 ahli serta keluarga terlibat dalam program tersebut.

MAJLIS HI-TEA PUSPANITA JMG

Majlis Hi-Tea julung kali diadakan pada 19 November 2014 bertujuan untuk mengeratkan silaturrahim antara ahli. Pelbagai acara menarik diadakan sempena majlis tersebut iaitu permainan kumpulan dan individu, teka berat, cabutan bertuah dan pertandingan karaoke.

Page 13: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 13

PERTANDINGAN TENPIN BOLING PUSPANITA JKPTG

Pertandingan ini diadakan dengan jayanya pada 6 Mac 2014 bertempat di ARL Power Bowl Alamanda, Putrajaya. Pertandingan ini disertai oleh 64 orang peserta dan dirasmikan oleh Datin Sri Taipah binti Shaari, Pengerusi PUSPANITA JKPTG. Sebanyak 50 cabutan bertuah disediakan untuk para peserta yang mengambil bahagian.

MAJLIS HARI IBU

Majlis Hari Ibu diadakan pada 30 Mei 2014 di Dewan Baiduri, Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar. Majlis disertai oleh 150 orang peserta yang terdiri daripada JKPTG HQ, JKPTG WPKL dan JKPTG Selangor. Majlis dirasmikan oleh Dato’ Sri Azemi bin Kasim, Penasihat PUSPANITA JKPTG. Sempena Majlis Hari Ibu diadakan pertandingan gubahan yang menyaksikan pernyertaan seramai 14 orang ahli, manakala‘Pre-Loved Sale’ diadakan pada sebelah petangnya.

MESYUARAT AJK PUSPANITA

Pada 11 Februari 2014 PUSPANITA JKPTG mengadakan Mesyuarat Ahli Jawatankuasa PUSPANITA Cawangan JKPTG (P) bertempat di Bilik Mesyuarat Sri Jati, JKPTG yang dipengerusikan oleh Puan Aminah binti Sabudin, Setiausaha PUSPANITA Cawangan JKPTG (P). Mesyuarat ini membentangkan laporan aktiviti 2014 oleh Ketua-ketua Biro dan kewangan serta cadangan aktiviti-aktiviti bagi tahun 2014.

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian | JKPTG

MESYUARAT TERHIMPUN JKPTG 2014

Pada 22 Januari 2014 PUSPANITA JKPTG mengadakan Mesyuarat Terhimpun bertempat di Bilik Mesyuarat Sri Meranti, JKPTG yang dipengerusikan oleh Datin Sri Taipah binti Shaari. Mesyuarat membentangkan Laporan Kewangan dan Penyata Kira-kira bagi Tahun 2013. Mesyuarat membubarkan ahli jawatankuasa sesi 2013/2014 dan melantik Ahli Jawatankuasa yang baharu bagi sesi 2014/2015.

PERTANDINGAN KARAOKE PUSPANITA JKPTG 2014

Pertandingan diadakan pada 23 Mei 2014 bertempat di Bilik Mesyuarat Sri Meranti, JKPTG dan disertai oleh 17 orang peserta. Tiga orang juri dilantik untuk mengadili pertandingan dan diakhir pertandingan, setiap peserta menerima sijil penghargaan.

DEMONSTRASI MASAKAN

Satu aktiviti masakan diadakan pada 18 April 2014 bertempat di Bilik Mesyuarat Sri Jati, JKPTG. Ahli-ahli PUSPANITA diajar cara membuat mee kuning tanpa menggunakan bahan pengawet dan juga membuat roti serta piza.

Page 14: Buletin Alam Suri Tahun 2015

14 Buletin ALAM SURI 2015

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia | JPSM

KEUSAHAWANAN

PUSPANITA JPSM mengadakan aktiviti jualan sempena Majlis Penyampaian Sijil Pengawas Hutan dan Renjer Hutan pada 26 Jun 2014 bertempat di Bahagian Latihan Perhutanan, Kepong. Antara jualan pada hari tersebut ialah kentang goreng, jagung manis, keropok keping, dan lain-lain bagi menjana ekonomi PUSPANITA JPSM.

Jualan Sepanjang Bulan Ramadan dianjurkan bagi membantu menambah pendapatan kewangan PUSPANITA JPSM serta membuka peluang kepada ahli PUSPANITA dalam bidang keusahawanan.

Biro Keusahawanan PUSPANITA menyertai program sesi pameran PUSPANITA sempena Persidangan Kebangsaan Penilaian Ekonomi Sumber Hutan 2014 bertempat di Hotel The Everly, Putrajaya pada 2 – 5 September 2014. Selain pameran, PUSPANITA JPSM mengadakan jualan untuk peserta persidangan.

KEBAJIKAN, AGAMA DAN AHLI SEUMUR HIDUP

Kempen Ahli Seumur Hidup PUSPANITA dijalankan secara menyeluruh kepada semua ahli PUSPANITA selama satu minggu. Sebaran dibuat melalui poster dan emel dengan menawarkan “Hadiah Istimewa” kepada 15 orang pendaftar terawal.

Program Nur Ramadan diadakan bermula 16 Julai 2014 dan dibahagikan kepada dua aktiviti iaitu aktiviti “Fikir-Fikir” dan Majlis Sembang Ramadan. Aktiviti “Fikir-Fikir” diadakan pada 9-15 Julai 2014 manakala Majlis Sembang Ramadan diadakan pada 16 Julai 2014. Seramai 45 orang peserta menyertai program ini.

Bengkel Pengurusan Jenazah diadakan pada 17 Oktober 2014 oleh Ustazah Ruzeeta binti Saad daripada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Pengalaman penceramah selama 13 tahun di dalam bidang ini menjadikan perkongsian ilmu pengurusan jenazah lebih mudah difahami. Bengkel dilaksanakan secara teori dan amali.

MESYUARAT AGUNG PUSPANITA JPSM KALI KE-11 TAHUN 2014

Mesyuarat Agung PUSPANITA JPSM kali ke-11 diadakan pada 28 Februari 2014 di Dewan Damar Minyak. Mesyuarat dirasmikan oleh Dato’ Sri Dr. Hj. Abd. Rahman bin Hj. Abd. Rahim, Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia selaku Penasihat PUSPANITA JPSM. Jawatankuasa baharu bagi sesi 2014/2015 dilantik dan laporan aktiviti serta kewangan bagi tahun 2013 dibentangkan.

Page 15: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 15

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia | JPSM

PENDIDIKAN DAN PEMBANGUNAN KELUARGA

Program Kecantikan Untuk Wanita diadakan pada 28 Mac 2014 bertempat di Dewan Damar Minyak, JPSM. Seramai 50 orang peserta menyertai program yang disampaikan oleh konsultan kecantikan Mary Kay Malaysia. Objektif program adalah untuk memberi peluang kepada ahli PUSPANITA JPSM mempelajari ilmu kecantikan bagi meningkatkan keyakinan diri.

Taklimat Penyusuan Ibu diadakan pada 9 Mei 2014 di Dewan Damar Minyak, Ibu Pejabat JPSM. Seramai 39 ahli PUSPANITA JPSM menghadiri taklimat yang bermula pada jam 3.00 petang.

Program memasak murtabak kraker diadakan pada 27 Jun 2014, jam 12.00 tengahari di Bilik Gerakan PUSPANITA JPSM. Program ini merupakan anjuran Biro Kesihatan PUSPANITA. Objektif program adalah untuk memperkenalkan masakan tanpa kolesterol dan mengeratkan silaturrahim serta memupuk semangat kerjasama di kalangan ahli.

SUKAN DAN SOSIAL

Program Senamrobik:1JPSM Sihat Cergas diadakan pada setiap hari Rabu minggu kedua dan minggu keempat pada setiap bulan sepanjang tahun 2014 bermula jam 4.00 hingga 5.00 petang di Dewan Damar Minyak, Ibu Pejabat JPSM.

Aktiviti Futsal Wanita diadakan sekurang-kurangnya tiga bulan sekali sepanjang tahun. Aktiviti ini diadakan pada jam 6.00 petang bertempat di Samba de Futsal, Segambut, Kuala Lumpur.

LAPORAN AKTIVITI PUSPANITA JABATAN PERHUTANAN SEMENANJUNG MALAYSIA (JPSM) BAGI TAHUN 2014

1. MESYUARAT AGUNG PUSPANITA JPSM KALI KE-11 TAHUN 2014

Mesyuarat Agung PUSPANITA JPSM Kali ke-11 telah diadakan pada 28 Februari 2014. Mesyuarat ini telah dirasmikan oleh YBhg. Dato’ Sri Dr. Hj. Abd. Rahman bin Hj. Abd. Rahim, Ketua Pengarah Perhutanan Semenanjung Malaysia selaku Penasihat PUSPANITA JPSM di Dewan Damar Minyak, Ibu Pejabat Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Satu rombakan jawatankuasa kerja baru bagi sesi 2014/2015 telah dilantik dan pembentangan laporan aktiviti dan kewangan bagi tahun 2013 telah dibentangkan.

2. PROGRAM KECANTIKAN UNTUK WANITA

Program Kecantikan Untuk Wanita telah diadakan pada 28 Mac 2014 bertempat di Dewan Damar Minyak , Ibu Pejabat Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia. Pihak konsultan kecantikan Mary Kay Malaysia telah dijemput bagi memberi ceramah di sepanjang program ini berlangsung. Seramai lima puluh (50) orang peserta telah menyertai program ini. Di antara objektif program ini adalah untuk memberi peluang kepada ahli PUSPANITA JPSM untuk mempelajari ilmu kecantikan bagi meningkatkan keyakinan diri dalam penampilan sebagai seorang wanita disamping mengenali jenis kulit dan kaedah penjagaan kulit mengikut jenis kulit masing-masing.

3. KEMPEN AHLI SEUMUR HIDUP

Biro Kebajikan, Agama dan Ahli Seumur Hidup, PUSPANITA JPSM telah melaksanakan Kempen Ahli Seumur Hidup PUSPANITA. Kempen ini dijalankan secara menyeluruh kepada semua ahli Puspanita selama 1 minggu secara langsung. Sebaran dibuat melalui poster dan emel. Kempen ini menggalakkan ahli Puspanita mendaftar sebagai ahli seumur hidup dengan menawarkan “Hadiah Istimewa” kepada 15 orang pendaftar terawal.

Penceramah dari Mary Kay Malaysia Sesi amali pemakaian produk kecantikan

PROGRAM SUKARELAWAN ZOO NEGARA (SIRI II)

Program Sukarelawan Zoo Negara PUSPANITA JPSM diadakan pada 19 November 2014 dengan kerjasama pihak Zoo Negara. Program ini bertujuan untuk membina hubungan baik dengan pihak luar serta menerapkan nilai-nilai sayangi haiwan.

dianjurkan adalah bagi menggalakkan warga JPSM untuk melibatkan diri dalam aktiviti sukan, meningkatkan stamina diri, selain mencari bakat baru dalam sukan futsal dan menubuhkan pasukan futsal wanita JPSM.

6. TAKLIMAT BREASTFEED: METHOD & BENEFIT (PENYUSUAN SUSU IBU: KAEDAH & FAEDAH

Taklimat ini telah diadakan pada 9 Mei 2014 (Jumaat) Di Dewan Damar Minyak, Ibu Pejabat Perhutanan Semenanjung Malaysia. Taklimat yang telah dihadiri seramai 39 ahli Puspanita JPSM ini bermula pada jam 3.00 hingga 5.30 petang.Antara objektif program ini adalah memberi peluang kepada ahli PUSPANITA JPSM untuk mempelajari ilmu penyusuan susu ibu, menggalakkan penyusuan susu ibu kerana khasiat susu ibu yang amat berguna kepada bayi, meningkatkan keyakinan kepada bakal ibu dan ibu yang menyusukan anak ke arah melahirkan generasi yang berminda sihat dan cemerlang, mengeratkan silaturahim di kalangan ahli serta memupuk kerjasama erat melalui aktiviti yang dianjurkan.

Pemain futsal wanita yang terlibat

Penceramah dari PumpOnTheGo (POTG) Sesi soal jawab bersama peserta taklimat

Page 16: Buletin Alam Suri Tahun 2015

16 Buletin ALAM SURI 2015

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.Ambillah waktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi. Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. Ambillah waktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan. Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menuju kebahagiaan.Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah musik yang menggetarkan hati.Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuat hidup terasa bererti.Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilai keberhasilan.Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

MUTIARA KATA

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia | JPSM

SUKAN DAN SOSIAL

Program Jelajah Kuala Lumpur diadakan pada 16 Mei 2014 yang disertai oleh 29 orang ahli PUSPANITA JPSM. Antara tempat-tempat yang dilawati adalah Muzium Negara, Tugu Negara, Istana Negara Lama dan Asean Sculpture Garden.

Aktiviti Bola Jaring Wanita diadakan pada jam 5.30 petang bertempat di Kompleks Belia dan Sukan Kawasan Kepong/Segambut, Jalan Dato Onn, Kuala Lumpur dan juga di padang bola jaring, Institut Penyelidikan Perhutanan (FRIM). Objektif utama aktiviti ini adalah untuk menubuhkan satu pasukan Bola Jaring Wanita IPJPSM sebagai persediaan bagi Pesta Bola Jaring Antara Jabatan Kerajaan 2014 yang dijadualkan berlangsung pada 6 - 7 September 2014.

Program Perjumpaan PUSPANITA JPSM sempena Persidangan Pengarah-Pengarah Perhutanan Negeri kali ke - 34 pada 30 November 2014 hingga 5 Disember 2014 di Negeri Sembilan. Program dihadiri oleh Pengerusi PUSPANITA JPSM dan Pengerusi-pengerusi peringkat negeri. Program ini merupakan usahasama PUSPANITA JPSM dengan Jabatan Perhutanan Negeri Sembilan.

Page 17: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 17

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Alam Sekitar | JAS

MESYUARAT TERHIMPUN JAS 2014

Mesyuarat Terhimpun PUSPANITA JAS 2013 diadakan pada 28 Januari 2014 bertempat di Bilik Mesyuarat Cempaka, JAS Ibu Pejabat. Mesyuarat ini diadakan bagi membentangkan laporan aktiviti dan penyata kewangan tahun 2013 serta perancangan aktiviti bagi tahun 2014. Mesyuarat ini turut melantik Ahli Jawatankuasa yang baharu bagi sesi 2014/2015.

SESI PERKONGSIAN PENGALAMAN MISI KEMANUSIAAN KE GAZA

Program ini diadakan pada 28 Januari 2014 di JAS Ibu Pejabat. Datin Paduka Che Asmah binti Ibrahim, Pengarah Bahagian Bahan Berbahaya, JAS telah berkongsi pengalaman

tentang misi kemanusiaan yang disertai. Kutipan tabung bantuan kemanusiaan bagi penduduk Gaza dijalankan dan hasil kutipan tabung ini diserahkan kepada Islamic Relief Malaysia (IRM).

JABATAN

ALAM

SEKITAR MALAYSIA

SEMARAK CINTA RASUL

Majlis ini diadakan pada 28 Januari 2014 di JAS Ibu Pejabat sempena sambutan Maulidur Rasul 1435H/2014. Dalam program ini, seramai 50 orang ahli PUSPANITA mengalunkan selawat ke atas Baginda Rasulullah SAW beramai-ramai.

LAWATAN KE KILANG VANTAGE

Pada 25 Jun 2014, seramai 15 orang ahli PUSPANITA JAS telah menyertai lawatan ke Kilang Vantage, Petaling Jaya, Selangor. Dalam lawatan ini, pihak Vantage telah memberikan penerangan tentang produk-produk Vantage dan ahli-ahli PUSPANITA berpeluang untuk menampal sendiri decal vantage pada pinggan seramik.

MAJLIS KHATAM AL-QURAN DAN SINAR ILMU RAMADAN

Pada 23 Julai 2014, Majlis Khatam Al-Quran diadakan untuk mengimarahkan bulan Ramadan dengan aktiviti kerohanian dan memupuk jalinan silaturrahim di kalangan warga JAS. Majlis ini disertai oleh 60 orang pegawai dan kakitangan JAS. Antara aktiviti yang diadakan adalah ceramah Ramadan yang disampaikan oleh Ustaz Wan Adam bin Yaakob. Turut diadakan kutipan tabung bagi penduduk Gaza dan hasil kutipan telah diserahkan kepada Aman Palestin.

AKTIVITI PUSPANITA JABATAN ALAM SEKITAR

Mesyuarat Terhimpun PUSPANITA JAS 2014

Mesyuarat Terhimpun PUSPANITA JAS 2013 telah diadakan pada 28 Januari 2014 bertempat di Bilik Mesyuarat Cempaka, JAS Ibu Pejabat. Mesyuarat ini diadakan bagi membentangkan laporan aktiviti pada tahun 2013, penyata kewangan tahun 2013 dan perancangan aktiviti bagi tahun 2013. Mesyuarat ini turut melantik Ahli Jawatankuasa (AJK) yang baru bagi sesi 2014 dan 2015.

Sesi Perkongsian Pengalaman Misi Kemanusiaan ke GazaProgram ini telah diadakan pada 28 Januari 2014 di JAS Ibu Pejabat. YBhg. Datin Paduka Che Asmah Ibrahim, Pengarah Bahagian Bahan Berbahaya, JAS telah berkongsi pengalaman tentang misi kemanusiaan yang disertai oleh sertai. Kutipan tabung bantuan kemanusiaan bagi penduduk Gaza telah dijalankan dan hasil kutipan tabung ini telah diserahkan kepada Islamic Relief Malaysia (IRM).

Perkongsian pengalaman oleh YBhg. Datin Paduka Che Asmah Ibrahim

Semarak Cinta RasulMajlis ini telah diadakan pada 28 Januari 2014 di JAS Ibu Pejabat bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 1435H/2014. Dalam program ini, seramai 50 orang ahli PUSPANITA telah mengalunkan selawat ke atas Baginda s.a.w beramai-ramai.

Majlis Khatam Al-Quran dan Sinar Ilmu Ramadhan

Semarak Cinta RasulMajlis ini telah diadakan pada 28 Januari 2014 di JAS Ibu Pejabat bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 1435H/2014. Dalam program ini, seramai 50 orang ahli PUSPANITA telah mengalunkan selawat ke atas Baginda s.a.w beramai-ramai.

Majlis Khatam Al-Quran dan Sinar Ilmu Ramadhan

Program ini diadakan untuk mengimarahkan bulan Ramadhan dengan aktiviti kerohanian dan memupuk jalinan silaturrahim di kalangan warga JAS. Majlis ini telah disertai oleh 60 orang pegawai dan kakitangan JAS. Antara aktiviti lain yang turut diadakan adalah ceramah Ramadhan yang disampaikan oleh Ustaz Wan Adam bin Yaakob. Dalam majlis ini turut diadakan kutipan tabung bagi penduduk Gaza dan hasil kutipan telah diserahkan kepada Aman Palestin.

Lawatan Keusahawanan ke Kilang VantagePada 25 Jun 2014, seramai 15 orang ahli PUSPANITA JAS telah menyertai lawatan ke Kilang Vantage, Petaling Jaya, Selangor. Dalam lawatan ini, pihak Vantage telah memberikan penerangan tentang produk-produk Vantage dan ahli-ahli PUSPANITA berpeluang untuk menampal sendiri decal vantage pada pinggan seramik.

Demonstrasi menampal decal pada pinggan seramik

Program ini diadakan untuk mengimarahkan bulan Ramadhan dengan aktiviti kerohanian dan memupuk jalinan silaturrahim di kalangan warga JAS. Majlis ini telah disertai oleh 60 orang pegawai dan kakitangan JAS. Antara aktiviti lain yang turut diadakan adalah ceramah Ramadhan yang disampaikan oleh Ustaz Wan Adam bin Yaakob. Dalam majlis ini turut diadakan kutipan tabung bagi penduduk Gaza dan hasil kutipan telah diserahkan kepada Aman Palestin.

Lawatan Keusahawanan ke Kilang VantagePada 25 Jun 2014, seramai 15 orang ahli PUSPANITA JAS telah menyertai lawatan ke Kilang Vantage, Petaling Jaya, Selangor. Dalam lawatan ini, pihak Vantage telah memberikan penerangan tentang produk-produk Vantage dan ahli-ahli PUSPANITA berpeluang untuk menampal sendiri decal vantage pada pinggan seramik.

Demonstrasi menampal decal pada pinggan seramik

Program ini diadakan untuk mengimarahkan bulan Ramadhan dengan aktiviti kerohanian dan memupuk jalinan silaturrahim di kalangan warga JAS. Majlis ini telah disertai oleh 60 orang pegawai dan kakitangan JAS. Antara aktiviti lain yang turut diadakan adalah ceramah Ramadhan yang disampaikan oleh Ustaz Wan Adam bin Yaakob. Dalam majlis ini turut diadakan kutipan tabung bagi penduduk Gaza dan hasil kutipan telah diserahkan kepada Aman Palestin.

Lawatan Keusahawanan ke Kilang VantagePada 25 Jun 2014, seramai 15 orang ahli PUSPANITA JAS telah menyertai lawatan ke Kilang Vantage, Petaling Jaya, Selangor. Dalam lawatan ini, pihak Vantage telah memberikan penerangan tentang produk-produk Vantage dan ahli-ahli PUSPANITA berpeluang untuk menampal sendiri decal vantage pada pinggan seramik.

Demonstrasi menampal decal pada pinggan seramik

Semarak Cinta RasulMajlis ini telah diadakan pada 28 Januari 2014 di JAS Ibu Pejabat bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 1435H/2014. Dalam program ini, seramai 50 orang ahli PUSPANITA telah mengalunkan selawat ke atas Baginda s.a.w beramai-ramai.

Majlis Khatam Al-Quran dan Sinar Ilmu Ramadhan

Page 18: Buletin Alam Suri Tahun 2015

18 Buletin ALAM SURI 2015

KELAS MEMBUAT TIRAMISU

Kelas membuat tiramisu diadakan pada 13 Jun 2014 disertai 20 orang ahli PUSPANITA JTLM termasuk Pengerusi PUSPANITA, Puan Milaton binti Hassan. Kelas tersebut diajar oleh En. Maulud bin Sukaimi dan dibantu oleh Cik Fatin Asalammiah binti Ishak. Dua kaedah telah diajar untuk membuat tiramisu iaitu menggunakan biskut jejari dan kek span.

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Taman Laut Malaysia | JTLM

MESYUARAT AGUNG PUSPANITA JTLM TAHUN 2014

Pada 17 Mac 2014, Mesyuarat Terhimpun PUSPANITA JTLM diadakan di Bilik Mesyuarat Jed, JTLM bertujuan untuk melantik barisan AJK PUSPANITA yang baharu serta merancang aktiviti PUSPANITA JTLM sepanjang tahun 2014.

SAMBUTAN HARI LAUT SEDUNIA BERSAMA KOMUNITI PULAU SIBU

Pada 7 - 8 Jun 2014, PUSPANITA JTLM bekerjasama dengan Komuniti Pulau Sibu, Johor dalam meraikan Sambutan Hari Laut Sedunia. Seramai 200 orang terlibat dalam sambutan tersebut dan pelbagai aktiviti diadakan, antaranya acara sukan rakyat.

PUSPANITA JTLM juga memberi sumbangan kepada penerima E-Kasih, Warga Emas dan Orang Kurang Upaya yang merupakan penduduk Pulau Sibu berupa barangan dapur.

KELAS MEMBUAT DONUT MINI DAN PIZA MINI

Pada 19 September 2014, PUSPANITA JTLM mengadakan kelas membuat donut mini dan piza mini di Sky Garden, Aras 11, Wisma Sumber Asli. Kelas tersebut dibimbing oleh Puan Suzilawati, dari Biro Keusahawanan dan disertai oleh 18 orang ahli.

Page 19: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 19

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Taman Laut Malaysia | JTLM

SUMBANGAN CEK KEPADA ADIK NORHIDAYAH BINTI ABDUL RAHMAN, MANGSA GIGITAN BIAWAK DI PULAU TIOMAN

Satu majlis penyerahan sumbangan cek daripada YB Menteri Datuk Seri G. Palanivel kepada adik Norhidayah binti Abdul Rahman, mangsa gigitan biawak di Pulau Tioman, pada 15 Oktober 2014 bertempat di Pejabat Taman Laut Negeri Johor. Cek disampaikan oleh Ketua Pengarah JTLM, Dr. Sukarno bin Wagiman. Di majlis tersebut juga, PUSPANITA JTLM turut memberi cenderahati kepada adik Norhidayah.

Majlis turut dihadiri oleh ibu bapa bayi berkenaan, Pengarah Pejabat Taman Laut Negeri Pahang, Encik Mohd Fazli bin Long, Pengarah Pejabat Taman Laut Negeri Johor, Encik Mohd Nizam bin Ismail, wakil PUSPANITA JTLM Cik Fardilah binti Mohd Basri, Cik Norlinda binti Mat Riffin dan beberapa orang pegawai dari Pejabat Taman Laut Negeri Johor dan Pahang.

KELAS JUNIOR CHEF UNTUK ANAK-ANAK AHLI PUSPANITA

Pada 18 Oktober 2014, PUSPANITA JTLM menganjurkan kelas Junior Chef untuk anak-anak ahli PUSPANITA JTLM di Bagus Bakery Academic, Seri Kembangan bagi memupuk minat memasak pada anak-anak. Seramai enam orang kanak-kanak yang berumur dari 3 - 6 tahun menyertai kelas tersebut. Mereka diajar menyediakan cupcake dan piza.

Seseorang yang sabar seperti orang yang menggenggam tali dengan kuat, dia menggenggamnya dengan rasa amanah yang tinggi. Tetapi dia juga menyedari dia

bukanlah pemilik sebenar tali tersebut. Oleh itu, jika pada suatu masa ketika tali itu ditarik dan diambil daripadanya, dan dia tidak mampu menahannya, maka pada

saat itu dia menyedari bahawa saat perpisahannya dengan tali tersebut sudah tiba.

MUTIARA KATA

Page 20: Buletin Alam Suri Tahun 2015

20 Buletin ALAM SURI 2015

BIRO KESIHATAN

Hospital Sultan Haji Ahmad Shah menganjurkan Program Pemeriksaan Kesihatan pada 4 Mei 2014 bertempat di HOSHAS. Seramai 10 orang ahli PUSPANITA PERHILITAN menyertai program yang diadakan untuk mempromosikan gaya hidup sihat. Selain sesi kaunseling dan soal jawab, terdapat juga aktiviti seperti pameran penjagaan kesihatan, pemeriksaan tekanan darah, diabetes, BMI dan kolesterol.

PERHILITAN

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara | PERHILITAN

BIRO AGAMA

PUSPANITA PERHILITAN telah menganjurkan satu Program Ceramah Agama sempena Israk Mikraj pada 30 Mei 2014 bertempat di Surau Kuarters Kerajaan Jabatan PERHILITAN. Ceramah disampaikan oleh ustaz yang dijemput khas dari Maahad Tahfiz, Lanchang. Majlis diteruskan dengan solat isyak berjemaah dan bacaan Yassin.

Pada 6 Oktober 2014 sempena 10 Muharram, PUSPANITA Cawangan Rezab Krau mengadakan Program Memasak Bubur Asyura bertempat di hadapan Surau Kuarters Kerajaan Jabatan PERHILITAN. Seramai 16 orang ahli PUSPANITA serta kakitangan Jabatan PERHILITAN terlibat dalam program ini.

BIRO PENDIDIKAN

Satu demonstrasi mengenai peralatan memasak iaitu Multi Purpose Cooker dan Peralatan Memasak Crepe diadakan pada 25 Februari 2014 di Bilik Mesyuarat Belatuk Pinang, Ibu Pejabat Jabatan PERHILITAN. Demonstrasi oleh dua orang wakil dari Syarikat Graes Appliances Sdn. Bhd. Seramai sembilan orang ahli menyertai program ini.

Taklimat Kesedaran Pencegahan Kebakaran diadakan pada 12 Disember 2014 di Bilik Mesyuarat Enggang Papan, disampaikan oleh wakil badan bukan kerajaan (NGO) iaitu Pertubuhan Pencegahan Kebakaran Kuala Lumpur. Tujuan taklimat adalah untuk meningkatkan kesedaran masyarakat tentang bahaya kebakaran, langkah pencegahan serta tindakan yang perlu diambil sekiranya berlaku kebakaran.

Page 21: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 21

PERHILITAN

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara | PERHILITAN

BIRO SOSIAL

Kursus Protokol dan Etika Sosial diadakan pada 28 Februari 2014 di Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan Kuala Gandah. Seramai 30 orang ahli PUSPANITA menghadiri kursus tersebut termasuk Datin Sharifah Rohani binti Kamaruddin, Pengerusi PUSPANITA PERHILITAN. Kursus dikendalikan oleh Pegawai Perhubungan Awam dari Telekom Malaysia. Peserta didedahkan dengan tatacara layaran VIP.

PUSPANITA PERHILITAN dengan kerjasama JKKK Bolok Hilir menganjurkan Program Sambutan Hari Warga Tua bertempat di Dewan Serbaguna Kampung Bolok pada 15 April 2014 bagi mengenang jasa warga emas terhadap pembangunan negara. Seramai lima orang ahli PUSPANITA dan tujuh orang warga emas turut menyertai program ini. Pihak Klinik Kesihatan Lanchang turut mengadakan pameran penjagaan kesihatan dan sesi kaunseling mengenai pemakanan sihat.

Majlis Hari Lahir ahli-ahli PUSPANITA PERHILITAN diadakan pada 19 Oktober 2014 bertempat di Starmall Mentakab, Pahang. Majlis dihadiri oleh seramai 30 orang ahli dan keluarga. Majlis dimulai dengan acara memotong kek diikuti sesi bertukar hadiah. Majlis diteruskan dengan pertandingan boling antara ahli PUSPANITA.

Program Majlis Makan Malam Perdana diadakan di Rainforest Resort Taman Negara Pahang pada 7 Disember 2014 bertemakan ‘Pengantin - Raja Sehari’. Seramai 35 orang ahli menyertai majlis ini yang dimulai dengan bacaan doa dan makan malam serta persembahan pentas oleh peserta.

Page 22: Buletin Alam Suri Tahun 2015

22 Buletin ALAM SURI 2015

INSTUN

AKTIVITI JABATAN / AGENSIInstitut Tanah dan Ukur Negara | INSTUN

MESYUARAT AGUNG PUSPANITA INSTUN KALI KE 7 BAGI SESI 2014/2015 Mesyuarat Agung PUSPANITA INSTUN diadakan pada 20 Januari 2014 bertempat di Kafetaria Aras 2, Wisma INSTUN dihadiri oleh 37 orang ahli. Mesyuarat membubarkan ahli jawatankuasa sesi 2012/2013 dan melantik ahli jawatankuasa 2014/2015.

AKTIVITI MEMBUAT DAN MENJUAL KEYCHAIN PUSPANITA INSTUN berinisiatif untuk membuat dan menjual keychain sebagai permulaan bagi menjana pendapatan PUSPANITA. Aktiviti menyiapkan keychain ini diadakan pada 8 Februari 2014 dan dijual kepada warga INSTUN serta peserta kursus yang berkursus di INSTUN sepanjang tahun 2014.

MESYUARAT AJK PUSPANITA INSTUN BIL. 1/2014 Mesyuarat AJK PUSPANITA INSTUN Bil. 1/2014 diadakan pada 28 Januari 2014. Mesyuarat membincangkan aktiviti yang akan dijalankan sepanjang tahun 2014 dan perbincangan mengenai taska INSTUN.

KURSUS RESEPI RAHSIA DAN JOM MEMASAK BERSAMA CHEF KHAIRI

Pada 24 - 25 Mac 2014, PUSPANITA INSTUN menganjurkan satu kursus masakan Resepi Rahsia dan Jom Memasak Bersama Chef Khairi. Kursus ini diadakan dengan kerjasama Seksyen Pengurusan Sumber Manusia dengan kehadiran 30 orang peserta. Peserta didedahkan kepada resepi kek “Secret Recipe” iaitu butterscotch dan raspberry cheese,

chicken chop dan kek brownies. Di akhir kursus, peserta dibekalkan dengan masakan yang siap dimasak dan resepi daripada Chef sendiri.

KEMPEN MAKANAN SIHAT – DEMONSTRASI MASAKAN TANPA KOLESTEROL

Sebagai langkah berjaga-jaga daripada gejala kegemukan, PUSPANITA INSTUN menjemput wakil daripada Syarikat Graes Appliance Sdn. Bhd. untuk menunjukkan demonstrasi masakan tanpa kolesterol. Dalam program ini, peserta diberi peluang merasa masakan tersebut dan mendapat resepi dari pihak penganjur. Program ini diadakan pada 23 Mei 2014 dengan kehadiran seramai 20 orang ahli PUSPANITA.

Page 23: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 23

PERTANDINGAN NASYID PERINGKAT NEGERI PERAK SEMPENA KARNIVAL MESRA BELIA JOM KE PUTRAJAYA PUSPANITA INSTUN telah menyertai Pertandingan Nasyid sempena Karnival Mesra Belia Jom Ke Putrajaya. Seterusnya, berjaya mewakili daerah ke peringkat Negeri Perak yang diadakan pada 20 Jun 2014. Pasukan nasyid PUSPANITA INSTUN dianggotai oleh lima orang penyanyi dan seorang pengurus.

INSTUN

AKTIVITI JABATAN / AGENSIInstitut Tanah dan Ukur Negara | INSTUN

AKTIVITI JUALAN FRIDGE MAGNET INSTUN

PUSPANITA INSTUN mengambil inisiatif membuat tempahan fridge magnet untuk aktiviti jualan kepada peserta kursus dan warga INSTUN. Fridge magnet tersebut telah diletakkan di Qiosk Qistina (kiosk pegawai INSTUN). Sebanyak 100 unit fridge magnet dengan pelbagai corak yang direka khas oleh pereka INSTUN sendiri berjaya dijual.

GIANT PANDA CONSERVATION CENTRE EXPERIENTIAL VISIT Pada 22 Jun 2014, PUSPANITA INSTUN telah melawat ke Pusat Konservasi Giant Panda. Tujuannya adalah untuk menyaksikan giant panda yang dikenali sebagai Xing Xing dan Liang Liang, beruang besar yang tiba di Malaysia pada 21 Mei 2014. Aktiviti lawatan ini disertai oleh empat orang ahli PUSPANITA bersama keluarga. Peluang ini diambil dengan sebaiknya memandangkan giant panda ini merupakan lambang persahabatan antara Malaysia dan China.

PROGRAM MEMASAK BUBUR LAMBUK Program memasak bubur lambuk diadakan pada 3 Julai 2014 dengan kerjasama 25 orang ahli bermula jam 10 pagi. Acara kemuncak adalah pengedaran bubur lambuk kepada semua pegawai INSTUN pada 3.30 petang. Program ini berjaya mengedarkan 300 bekas bubur lambuk.

PERTANDINGAN MEMBUAT KAD RAYA TAK LAPUK DEK ZAMAN Pertama kali pertandingan membuat kad raya ini diadakan pada 8 Julai 2014 disertai oleh 15 orang peserta. Pertandingan membuat kad raya ini menggunakan bahan-bahan seperti akhbar, kulit kalendar, kotak dan sebagainya.

PROGRAM TADARUS DAN KHATAM AL-QURAN

Pada 22 Julai 2014, PUSPANITA INSTUN mengadakan program ini di surau INSTUN dengan kerjasama daripada Seksyen Hal Ehwal Islam dan Kelab INSTUN. Seramai 15 orang pegawai INSTUN mengambil bahagian. Cenderahati berupa sebuah buku, bunga telur dan pulut kuning berlaukkan serunding daging telah diberi kepada semua peserta.

Page 24: Buletin Alam Suri Tahun 2015

24 Buletin ALAM SURI 2015

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

21 MAC 2014PROGRAM KESEDARAN PENYAKIT BELL PALSY DAN CARA

PENCEGAHAN

5

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Pengairan dan Saliran | JPS

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

18 APRIL 2014LAWATAN KE MUZIUM COKLAT DI KOTA DAMANSARA

7

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

18 APRIL 2014LAWATAN KE MUZIUM COKLAT DI KOTA DAMANSARA

7

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

17 Julai 2014MAJLIS IFTAR 1435H JPS MALAYSIA

8

PROGRAM KESEDARAN MENGENAI PENYAKIT BELL’S PALSY DAN CARA PENCEGAHAN

Program kesedaran mengenai Penyakit Bell’s Palsy diadakan pada 21 Mac 2014 di JPS Ampang. Seramai 25 peserta hadir menjayakan program ini termasuk Datin Sri Hjh. Norliyati binti Hj. Said, Pengerusi PUSPANITA JPS Malaysia. Program ini dilaksanakan bertujuan memberi pendedahan tentang bahayanya penyakit Bell’s Palsy kerana penyakit ini boleh datang secara tiba-tiba tanpa mengira usia.

LAWATAN PUSPANITA JPS MALAYSIA KE MUZIUM COKLAT

Pada 18 April 2014, seramai 60 ahli bersama Datin Tan Meh Yah, Timbalan Pengerusi II PUSPANITA JPS Malaysia menyertai lawatan ke Muzium Coklat di Kota Damansara. Objektif utama lawatan untuk memberi pendedahan dan pengetahuan tentang pembuatan produk berasaskan koko dan coklat di samping diperkenalkan kepada teknologi dan peralatan terkini pembuatan coklat.

MAJLIS IFTAR 1435H JPS MALAYSIA

Majlis Iftar diadakan pada 17 Julai 2014 di Auditorium JPS Ampang. Majlis dihadiri oleh Datuk Sri Hj. Ahmad Husaini bin Sulaiman, Ketua Pengarah JPS serta Datin Sri Hjh. Norliyati binti Hj. Said, Pengerusi PUSPANITA, Pegawai-pegawai Kanan Jabatan JPS seramai 300 orang.

JAMUAN HARI RAYA AIDILFITRI PERINGKAT JPS MALAYSIA

Jamuan Hari Raya diadakan pada 29 Ogos 2014. Penganjur utama adalah Jawatankuasa Pembangunan Islam dengan kerjasama PUSPANITA JPS Malaysia. Seramai 500 orang hadir pada majlis tersebut. Penyediaan jamuan adalah berkonsepkan gerai, di mana setiap bahagian telah ditugaskan menyediakan menu yang ditentukan mengikut cabutan undi.

LAWATAN KE HALALFEST THE MINES SERI KEMBANGAN, SELANGOR

PUSPANITA JPS Malaysia telah melawat pameran HALALFEST pada 5 September 2014. Peserta didedahkan dengan produk-produk halal dalam dan luar negara.

Page 25: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 25

PERTANDINGAN BOLING PUSPANITA JPS MALAYSIA 2014

Seramai 94 peserta mengambil bahagian dalam pertandingan ini yang dirasmikan oleh Datin Siti Kustina binti Yunus, Timbalan Pengerusi PUSPANITA JPS. Sebanyak 24 pasukan iaitu dua pasukan VIP dan 22 pasukan dari Bahagian mengambil bahagian bagi merebut Piala Pusingan Datin Sri Hajjah Norliyati Haji Said.

AKTIVITI JABATAN / AGENSIJabatan Pengairan dan Saliran | JPS

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

13 APRIL 2014 PERTANDINGAN BOLING PUSPANITA NRE 2014

THE MINES SHOPPING MALL, SERI KEMBANGAN

6

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

10

MAJLIS HI-TEA PUSPANITA JPS MALAYSIA

Majlis Hi-Tea bertemakan Radiant Orchid diadakan pada 25 September 2014 di Auditorium JPS Ampang. Seramai 100 ahli PUSPANITA JPS diketuai Datin Sri Hjh. Norliyati binti Hj. Said, Pengerusi PUSPANITA JPS termasuk isteri-isteri Pengarah Bahagian di JPS Malaysia turut hadir. Acara menarik seperti Peragaan Pakaian dan Tudung oleh Butik Ratu, tarian dan persembahan artis jemputan.

MAJLIS KORBAN DAN AQIQAH PERINGKAT JPS MALAYSIA 1435H/2014M

Majlis Korban dan Aqiqah Peringkat JPS Malaysia 1435H/2014M yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Pembangunan Islam dengan kerjasama PUSPANITA JPS diadakan di JPS Ampang pada 17 Oktober 2014. Seramai 70 orang pegawai hadir dan empat ekor lembu yang dikorbankan.

PROGRAM WARGA JPS TURUN PADANG BERSAMA PENASIHAT DAN PENGERUSI PUSPANITA JPS MALAYSIA KE ZON SELATAN

Seramai 150 orang peserta menyertai program ini bertujuan untuk menjana aktiviti JPS Malaysia yang menyokong dasar-dasar kerajaan ke arah mewujudkan masyarakat sihat, cergas serta penyayang dan prihatin terhadap alam sekitar dan sungai. Program ini diketuai oleh Datin Sri Hjh. Norliyati binti Hj. Said, Pengerusi PUSPANITA JPS termasuk isteri-isteri Pengarah Negeri JPS. Program berlangsung selama 3 hari iaitu dari 18 – 21 Oktober 2014.

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

18 – 21 OKTOBER 2013PROGRAM WARGA JPS TURUN PADANG BERSAMA PENASIHAT D

PENGERUSI PUSPANITA JPS MALAYSIA KE ZON UTARA.

Taklimat drpd pegawai Felda Air Tawar 3

13

LAWATAN KE MAHA 2014, SERDANG

Seramai 24 ahli PUSPANITA JPS Malaysia menyertai program ini yang bertujuan untuk mendedahkan peserta dengan produk berasaskan pertanian di Malaysia dan menyokong industri tempatan.

LAPORAN AKTIVITI TAHUNAN PUSPANITA JPS MALAYSIA | 2014

7 OKTOBER 2014MAJLIS KORBAN DAN AQIQAH PERINGKAT JPS MALAYSIA 1435H/2014M

11

Page 26: Buletin Alam Suri Tahun 2015

26 Buletin ALAM SURI 2015

ZIARAH MESRA RAMADAN 2014 & SUMBANGAN MAJLIS BERBUKA PUASA NAHRIM 2014

Sempena Majlis Berbuka Puasa NAHRIM 2014 pada 11 Jun 2014, PUSPANITA NAHRIM menganjurkan lawatan ziarah ke rumah penghuni kuarters NAHRIM bertujuan untuk mengeratkan ukhuwah antara pekerja NAHRIM dan penghuni wanita kuarters. Lawatan tersebut diketuai oleh Pengerusi PUSPANITA yang turut menyumbang cenderahati. Selain itu, PUSPANITA NAHRIM juga menyumbangkan bayaran untuk penceramah dan imam solat tarawih bagi Majlis Berbuka Puasa NAHRIM 2014.

NAHRIM AKTIVITI JABATAN / AGENSIInstitut Penyelidikan Hidraulik Kebangsaan Malaysia | NAHRIM

BAZAR RAMADAN PUSPANITA 2014

Mengekalkan tradisi menganjurkan Bazar Ramadan bagi tahun ketiga pada 21 Julai 2014, pelbagai jualan makanan dibuat dan dijual seperti nasi kerabu, nasi tomato, puding, popiah goreng, lepat ubi, ondeh-ondeh, kuih bakar dan air soya. Penyediaan juadah disediakan secara gotong-royong oleh 20 orang ahli.

MESYUARAT AGUNG PUSPANITA NAHRIM 2014

Mesyuarat Agung 2014 diadakan pada 4 April 2014 di Hotel Residence Uniten bagi membentangkan laporan aktiviti dan kewangan tahun 2013, pelantikan Timbalan Bendahari baharu, perbincangan usul dan aktiviti PUSPANITA NAHRIM tahun 2014 serta penghargaan kepada ahli yang bakal bersara. Mesyuarat tersebut dirasmikan oleh Datuk Hj. Ahmad Jamalludin bin Shaaban, Ketua Pengarah NAHRIM selaku Penasihat PUSPANITA NAHRIM.

JUALAN SEMPENA KOLOKIUM MAKMAL KUALITI AIR (MKA) NAHRIM

Biro Ekonomi PUSPANITA NAHRIM membuka sebuah gerai yang menjual pelbagai barangan makanan iaitu jagung rebus, waffle dan cheese tart sempena Kolokium Makmal Kualiti Air (MKA) NAHRIM pada 11 Jun 2014. Jualan tersebut mendapat sambutan hangat daripada warga NAHRIM dan peserta kolokium.

VITAGEN/MARIGOLD HEALTH EDUCATIONAL TOUR

Program lawatan ke kilang VITAGEN/MARIGOLD diadakan pada 23 September 2014 bertujuan untuk memberi pendedahan kepada ahli PUSPANITA berkenaan operasi dan pembuatan susu kultur VITAGEN dan produk MARIGOLD. Peserta lawatan diberi penerangan berkenaan proses pembuatan serta khasiat terhadap sistem penghadaman dan kesihatan secara keseluruhannya. Peserta turut dibekalkan dengan cenderahati dan jamuan ringan produk-produk VITAGEN dan MARIGOLD di akhir lawatan tersebut.

CERAMAH RAMADAN PUSPANITA 2014

Ceramah bertajuk ‘Pengertian Lailatulqadar dan Kebaikannya’ disampaikan oleh Ustazah Norzalila binti Ahmad Zaki bertempat di Mini Auditorium NAHRIM pada 24 Julai 2014. Program ini disertai oleh 20 orang ahli dan turut disertai oleh Pengerusi PUSPANITA NAHRIM, Datin Norhayati binti Ali.

Page 27: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 27

DEKORASI LAMAN BAGI RUANG TERHAD

PETUA DAN TIPS

TIPS

Ramai beranggapan hanya pasu saja yang sesuai bagi tujuan bercucuk tanam. Tahukah anda, penggunaan kotak tanaman juga sesuai bagi menanam tumbuhan hiasan mahupun tanaman boleh dimakan serta herba. Penggunaan kotak tanaman yang diletakkan di tingkap atau balkoni juga tidak memerlukan belanja dan peralatan yang mahal malah mudah diperolehi daripada kedai peralatan atau nurseri bunga.

PILIHAN TUMBUHAN

Tumbuhan boleh dipilih daripada dua atau tiga jenis warna dan ulang penanamannya di seluruh taman kecil di balkoni atau jendela anda. Ini adalah merupakan satu kaedah untuk mendapatkan reka bentuk yang menarik dan tidak terlalu serabut untuk sebuah taman kecil, terutama di balkoni.

Ruang balkoni yang kecil? Namun masih inginkan taman yang indah? Faktor keluasan bukanlah penghalang untuk menyediakan satu ruang taman yang comel. Jom kongsikan tips sentuhan dekorasi bagi ruangan kecil dan terhad seperti balkoni, sudut dinding atau kolong udara di apartmen atau kondominium.

TUMBUHAN YANG SESUAI DIPILIH

DAUN PUDINA BAGI KOTAK TANAMAN

Dikenali juga sebagai Salvia. Berbunga kecil dan berwarna garang seperti merah, merah jambu, jingga serta ungu, biasanya mudah ditemui di nurseri pokok. Ciri menarik Salvia adalah pokoknya merimbun dan sesuai diletakkan di serambi tingkap, muka pintu atau di laman.

TANAMAN GANTUNG

Tanaman yang menjuntai ke bawah merupakan pilihan yang lebih tepat seperti bunga seri pagi atau daisi gerbera kerana ia mempunyai daya tarikan tersendiri termasuk bunga warna terang dan mudah didapati.

Antara tanaman lain yang berpotensi digunakan sebagai taman gantung adalah tanaman jenis petunia atau bougenville (bunga kertas), orkid dan tanduk rusa. Petunia amat sesuai untuk kediaman yang mempunyai keluasan terhad dan ia bertambah menarik jika ditanam dalam pasu.

Page 28: Buletin Alam Suri Tahun 2015

28 Buletin ALAM SURI 2015

“Shopping Online”Jika anda ingin membeli-belah secara dalam talian, ada beberapa perkara penting yang perlu dititik beratkan bagi menjamin keselamatan di dunia siber. Panduan keselamatan ini merangkumi peranti, peribadi, sistem dan juga beberapa isu teknikal.

1. Sekuriti laman• Jika ingin membeli-belah di laman-laman web biasa, perhatikan kepada penyulitan Secure Sockets Layer (SSL) yang dipasang pada laman tersebut.• Ini dapat dikesan di alamat URL, jika ia memiliki alamat yang bermula dengan HTTPS:// (biasanya hanya HTTP://), ia ternyata selamat.

2. Testimoni• Ingin berjual beli di media Facebook? Perkara terpenting yang ingin dilakukan ialah lihat TESTIMONI daripada pelanggan terdahulu di akaun tersebut. • JANGAN terpedaya dengan testimoni yang telah dipilih dan di screen shot oleh penjual. • Dapatkan pandangan rakan lain yang pernah melakukan pembelian melalui penjual tersebut.

3. Elak spammers• Elakkan daripada berurusan dengan e-mel daripada syarikat yang tiba-tiba menawarkan barangan murah ataupun diskaun. • Ia mungkin spam yang dihantar secara rawak kepada ribuan e-mel. Potensi anda ditipu amat tinggi.

4. Cara pembayaran• Kad kredit ialah cara pembayaran yang paling selamat berikutan pakej sistem keselamatan daripada institusi kewangan kad itu sendiri. • Perkhidmatan pembayaran dalam talian ialah cara terbaik untuk dipraktikkan. Jika anda diminta memasukkan bayaran ke akaun bank, jaga-jaga dengan akaun persendirian.

5. Polisi laman• Sebelum membuat pembelian, kaji polisi laman web dan dasar pengembalian barangan pada laman web tersebut. • Setiap laman web yang memiliki kredibiliti dalam urus niaga memiliki Polisi Peribadi tersendiri. Ini akan memberikan perlindungan sekuriti siber kepada anda sebagai pelanggan.

6. Tawaran mustahil• Kadangkala tawaran potongan harga yang anda dapat melalui e-mel atau sebagainya boleh diistilahkan sebagai tidak masuk akal berbanding harga sebenar. • JANGAN terlalu cepat gelap mata, selidik terlebih dahulu berkaitan caj-caj sampingan atau polisi penjualan barangan tersebut secara teliti.

7. Maklumat peribadi• JANGAN terlalu mudah mendedahkan maklumat peribadi yang dirasakan tiada kena mengena dengan urusan pembelian barangan secara dalam talian. Apa kepentingannya jika sesuatu laman

8. Simpan penyata• Setiap urusan akan menghasilkan penyata urusan tersebut telah selesai. Jangan menunggu penyata daripada pihak penjual. Jika anda membeli secara manual, simpan slip debit kepada akaun penjual. Ini penting untuk perlindungan kepada anda jika berlaku masalah berkaitan urusan barang.

PETUA DAN TIPS

Page 29: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 29

Lelaki dan Wanita di Dalam Satu Kereta?

Hukum bagi lelaki dan perempuan yang bukan mahram menaiki satu kereta bergantung kepada keadaan, bukan hanya tujuan dan matlamat semata-mata

Hari ini, kita disuruh untuk berkongsi kereta bagi mengelakkan kesesakan jalan raya. Tetapi bagaimana jika rakan kita adalah berlainan jantina menaiki satu kereta bertujuan bekerja? Entri ini merungkai hukum lelaki dan perempuan naik satu kereta.

Hukum bagi lelaki dan perempuan yang bukan mahram menaiki satu kereta adalah bergantung kepada keadaan, bukan hanya tujuan dan matlamat semata-mata. Sekiranya keadaan tersebut boleh membuka ruang fitnah kepada orang lain, maka hukumnya ialah haram. Contohnya adalah menaiki kereta berdua-duaan, kereta bercermin gelap, pergi ke tempat sunyi dan sebagainya.

Walaupun membawa isteri berdua-duaan dalam satu kereta pada waktu yang sunyi dan gelap, tetapi orang ramai tidak tahu bahawa dia isteri kita (kerana menyembunyikan perkahwinan), maka hukumnya tetap menjadi haram kerana boleh menimbulkan fitnah kepada orang lain. Diingatkan bahawa suami yang membiarkan isterinya menaiki kenderaan berdua-duaan dengan lelaki yang bukan mahram ialah suami yang dayus.

Cara yang dibolehkan untuk menaiki kenderaan bersama antara lelaki dan perempuan adalah tidak berdua-duaan, lelaki dan perempuan tidak boleh duduk sama di hadapan, cermin kereta tidak gelap dan pergi ke tempat yang tidak mencurigakan.

Bercakap Ketika Berwuduk

Pernahkah anda melihat, seseorang mengambil wuduk dan pada masa yang sama bercakap? Sedangkan banyak lagi masa-masa lain yang boleh bercakap. Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah status wuduk tersebut. Adakah ia sah? Entri kali ini merungkai persoalan anda.

Bercakap semasa berwuduk tidak membatalkan wuduk, sekalipun sah wuduknya ia adalah makruh. Meninggalkan bercakap semasa mengambil wuduk adalah lebih disukai (mustahab) kerana seseorang itu dapat menumpukan perhatiannya pada wuduk kerana ia dikira sebagai ibadah. Wallahu a’lam.

BIMBINGAN ROHANI

Page 30: Buletin Alam Suri Tahun 2015

30 Buletin ALAM SURI 2015

Kemurungan adalah gangguan perasaan seseorang yang menyebabkan seseorang itu merasa sedih yang berpanjangan, keletihan dan ketiadaan tenaga, cepat marah serta hilang minat dalam aktiviti harian. Ia berlarutan sekurang kurangnya dalam masa dua minggu. Penyakit ini boleh dihidapi oleh sesiapa sahaja tidak kira umur, jantina atau bangsa. Kemurungan boleh berlangsung sehingga berbulan- bulan atau bertahun -tahun.

Apa itu kemurungan ?

Tanda -tanda dan gejala kemurungan

• Kesedihan atau “kekosongan” perasaan yang berpanjangan• Hilang minat atau keseronokan terhadap hobi dan aktiviti -aktiviti lain yang biasanya mendatangkan keseronokan• Cepat rasa letih dan tidak bertenaga• Perasaan pesimistik dan mudah putus asa• Perasaan bersalah• Rasa diri tidak berguna• Gangguan tidur, bangun terlalu awal atau berlebihan tidur• Hilang selera makan dan penurunan berat badan• “Rasa lebih baik mati”, kadang kala disertai dengan percubaan bunuh diri• Rasa tidak tenteram dan mudah marah• Kurang daya tumpuan dan ingatan• Sukar membuat keputusan• Simptom fisiologi seperti sakit kepala, sakit -sakit badan dan gangguan penghadaman• Kurang nafsu seksual• Pergerakan menjadi terhad/ kaku atau menjadi resah gelisah• Mudah cemas atau fobia

Siapa yang berisiko

• Pernah mengalami kemurungan pada masa lepas• Mempunyai ahli keluarga yang menghidap kemurungan• Menghidap penyakit kronik (kanser, diabetes, hipertensi, sakit buah pinggang, strok, sakit jantung atau kesakitan berpanjangan)• Hilang anggota tubuh badan secara tiba -tiba• Kematian orang yang disayangi secara tiba- tiba• Perceraian• Masalah rumah tangga• Masalah keluarga• Penyalahgunaan dadah dan arak• Pengambilan ubat -ubatan tertentu• Mangsa penderaan• Tekanan di tempat kerja• Pernah mengalami penderaan semasa kanak- kanak• Kecenderungan mudah risau atau bimbang• Perasaan sedih semasa dalam pantang (selepas bersalin)• Krisis ekonomi

Kemurungan

BIMBINGAN KESIHATAN

Page 31: Buletin Alam Suri Tahun 2015

Buletin ALAM SURI 2015 31

Kesan sampingan

• Mulut kering : minum air yang banyak, kunyah gula -gula getah yang kurang gula, bersihkan gigi setiap hari• Sembelit : makan bijirin, buah prune, buah- buahan dan sayur -sayuran• Masalah pundi kencing• Masalah seksual• Penglihatan yang kabur• Pening

Pencegahan

• Ketahui penyakit anda• Patuh kepada ubat- ubatan dan rawatan susulan• Bertenang dan sentiasa bersikap positif• Rancang kewangan anda• Amalkan gaya hidup sihat• Menyertai aktiviti yang akan membuat kita rasa gembira. Contohnya bersenam, menonton wayang, menyertai aktiviti keagamaan atau sosial• Pecahkan tugasan yang besar kepada yang kecil dan beri keutamaan

Rawatan • Penyakit kemurungan boleh dirawat, lebih 80% daripada pesakit dapat disembuhkan sepenuhnya dengan rawatan yang teratur dan intensif• Penggunaan ubat ‘Anti depressant’• Terapi elektrokonvulsif (ECT)• Psikoterapi• Kaunseling

Apa yang perlu dibuat jika anda mengalami kemurungan

• Berjumpa dengan doktor di Hospital/Klinik Kesihatan yang terdekat• Berjumpa dengan kaunselor• Buat sesuatu yang boleh membuat anda ketawa• Rehatkan diri dari perkara rutin• Elakkan membuat keputusan yang besar dan berisiko• Pecahkan tugasan yang besar kepada yang kecil dan beri keutamaan• Dekatkan diri kepada tuhan

Salah faham tentang kemurungan

• Ia tidak boleh dirawat• Ia tidak perlu dirawat dan boleh hilang dengan sendirinya• Ia sesuatu yang memalukan• Ia petunjuk seorang yang mempunyai karektor yang lemah

BIMBINGAN KESIHATAN

Page 32: Buletin Alam Suri Tahun 2015

32 Buletin ALAM SURI 2015

Diterbitkan oleh:PUSPANITA Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia

TERISTIMEWA

Manis senyumanmu membuai rasa Anggun mempersona tiada taranyaLembut suaramu menyapa telinga Tidakku jemu mendengarkannya Leteranmu umpama laguGurindam bermadah sarat nasihat Kau titipkan ilmu berirama asliRap dan inang diselitkan sekali Detik waktu kian berlaluMenggamit memori, rindu bertamu Dimatamu kami tetap kecil Perlu diasuh, dijaga rapi Lena tidurmu sering tergangguTatkala kami dedar berhingusMerengek meminta itu ini Kau tunaikan jua sehabis daya Kasihmu kasih nan abadi Tiada tandingnya di dunia ini Ibumu, ibumu, ibumu Sabda BagindaTatkala ditanya siapa yang utamaAntara ibu atau ayahanda Betapa mulianya seorang wanita Dialah isteri dan ibu Penghayun buaian penggoncang duniaJadilah dirimu seteguh Sumayyah, Seabid Rabiatul AdawiyahSesetia Khadijah, Semanja Aisyah.. Selagi kau bergelar wanitaLembut sifatmu usah dilupa Tetapkan imanmu selusuri pancaroba Mengharungi kehidupan di duniaTegas berwibawa menggalas amanah Tanggungjawab terlaksana walau kau wanita Berjiwa kental setanding jejaka Kerana kau wanita teristimewa..