psasir.upm.edu.mypsasir.upm.edu.my/id/eprint/52143/1/remaja terlanjur... · 2017-04-26 · dalam...

Post on 01-Feb-2020

13 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

, I r-1-/

21 BESTARI HARlAN METROISNIN 13 MAC 2017

.Mula rasainsaf, malu

denganperbuatandilakukan

kekosongan, kesunyian .dan berdosa. Saya rasa hinadan malu dengan apa yangberlaku terhadap diri saya.Saya ingin bertaubat danberubahserta berharapternan lelaki juga sedar dosaini. Berikanlah panduan, kepada saya untuk membtnakekuatan bertaubat.Usia saya masih belasan

tahun tapi sudah berkali-kali terlanjur dengan ternanlelaki. Sebelum ini, sayatiada langsung rasa insaftapi sejak akhit-akhir iniseperti ada sesuatu yangmenyedarkan saya. Entahkenapa secara perlahan-lahan saya mulai rasa

PENUH PENYESALAN,Pahang

Kesedaran untuk berubahitu sebaiknya datang daridalam diri. Bagaimana

- dan bilakah perasaan itoakan hadir, bergantung

kepada pelbagai faktordan semestinya itu adalah ,petanda Allah SWTsedangmenantikan taubat, daripada hamba- Nya. Sayaserahkan perihal hukumitu kepada pengamatananda sendiri kerana andaseharusnya sedar selama inibergelumang dengan sesuatuyang jauh menyimpang.daripada ajaran agama.

Kenyataan itu sudah'cukup memberitahu nilaiyang pernah anda simp andan pelajari sebelum ini balksecara pendidikan formalatau tidak formal. Tapipengetahuan saja ternyatatidak mencukupi dalam .menjadi benteng kerohanianseseorang individu. Ia perludiselangi beberapa perkarayang lebih utama sepertiamalan seharian, pergaulansosial, pengetahuan agamadan sebagainya.

Oleh itu, saya akankongsikan satupersatunilai yang periu diterapkandalam kehidupan anda agarperubahan diharapkan itu

_bermula dengan baikdanpenuh istiqamah.

Pertama, dahulukan-Allah SWT dalam segala halyang ingin dilakukan. Se_tiapkali tergerak melakukanhal salah di sisi agama dannorma sO'sial,ingatlah Allah-sentiasa melihat. Rasatakut, gentar dan berdosaitu periu ada bagi tujuanmempertahankan diri dari

melakukan kemungkaran.Kedua, mendidik jiwa

untuk menghargai maruahdan jati diri sebagai seorangmuslimah dan individuberagama. Mendidik jiwainiperlu diselaraskan denganamalan-amalan wajib dansunat. Sekiranya anda gagaluntukmenjaga tertib diridan arnalan beragama itu,sudah pasti anda ketahu{kesannya terhadap akidahdanakhlak anda.

Ketiga, bertaubat denganpenuh keinsafan danbersyukurlah kerana andadiberikan kesedaran itu.Anda sendiri pun hairanbagaimaha perasaan inihadir sedangkan selamaini tidak pernah merasabersalah mahupun berdosa.lnilah masanya untuk andakembali semula ke jalandiredhai dan bersama -sarnamengajak teman'lelaki (jlkabeliaujuga.ingin berubah) .'ke arah kebaikan. ~_ Keempat, meningkatkanpengawalan diri darihawa nafsuseks dansegala kemungkaran.Bunyinya agak skeptikaltapi ini sahaja cara untukmemperkukuhkandiri dad terpengaruhdengan hasutan syaitan.Kegagalan mengawal nafsumenyebabkan keterlaniuranitu berlaku berkali-kali.. Kesannya bukan setak-atakidah, malahan lebihdaripada itu. Lebih terukapabila menjadi ketagihuntuk melakukan hubunganseks luar nikah.Jika iaberterusan dan tanpakawalan, mungkin akanmenyumbang.kepadakes-kes sosial. Berusahalahmempertingkatkan amalib'ddat agar keimanan itubertambah dati usaha andadipermudahkan.

Kelima, mendapatkan~sokongan emosi danmoral daripada sahabatatau ahli keluarga. Atau

mendapatkan khidmatkaunseling peribadi (secarapercuma atau berbayar)yang tersedia untuk semuaorang. Sokongan emosi iniamat penting bagi tujuanmengurangkan bebananemosi yang tertunda dalamdiri. Bersemuka denganpakar kaunseling pasti .memberikan satu impakemosi yang lebih jitu danpositif. Syaratnya, anda

. sendiri ingin berubah danbenar-benar istiqamah .

Keenam, ialahdengan teknik batasanpergaulan. [ika kekerapananda berjumpa secarapersendirian dan privasidengan ternan lelaki bolehmembawa kepada hubungan. terlarang, maka bataskanlahperhubungan itu. Jikalaubenar beliau ikhlas danserius dengan anda, makabeliau juga akan berubah.Sekiranya begitu, makasokonglah usaha masing-masing. Kenal pasti carauntuk mengelakkan andadaripada melakukanhubungan seks luar nikahitu. Jika berkernampuan,maka segerakanlah urusanperkahwinan.

Ketuluh, sedar keperluanuntuk berubah dan yakinakan perubahan itu pasti.Berikan semangat pada dlridengan penuh keinsafandan tidak jemu berdoa agarusaha itu berterusan. Jikaanda tidak melakukanapa -apa hal yang bolehmembawa perubahan,maka selarha itulah andaakan terus hanyut dalampermainan nafsu andasendiri. Fikirkan kesandan akibat perbuatan yang.dilakukan ini. Jika andabahagia dengann'yil, makateruskanlah sehingga anda.tersedar ia'satu kemusnahandalam diri dan agama.Berubah demi agama dandiri sendiri. Segalanyabergantung kep~da anda .

............................................. ' .

top related