riwayat hafs

Post on 23-Jun-2015

1.201 Views

Category:

Documents

4 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

i) Imam Hafs

Sumbangan Imam Hafs dalam bacaan al-Quran adalah begitu besar.Kebanyakan umat Islam di dunia pada hari ni membaca al-Quran danmencetaknya adalah mengikut riwayat Hafs.Beliau ialah Abu Umar Hafs bin Sulaiman bin al-Mughirah bin Abi Daud al-Asadi al-Kufi al-Bazzaz.

Riwayat Hidup dan Menuntut Ilmu

Hafs dilahirkan pada tahun 90H. Beliau mengambil ilmu Qiraat daripada Asimyang merupakan ayah tirinya secara talaqqi.Berkata al-Dani: Hafs mengambil Qiraat daripada Asim secara tilawah (bacaan).Beliau pergi ke Baghdad dan mengajar serta membacakannya kepada manusia.Kemudian menetap beberapa waktu di Mekah turut mengajar dan membacakankepada manusia.

Kelebihan-kelebihannya

Berkata Yahya bin Ma’in: Riwayat yang sahih daripada bacaan Asim adalahriwayat Abi Umar Hafs bin Sulaiman. Berkata Abu Hisham al-Rifa’i: Hafs merupakan murid Asim yang paling alim dengan qiraat Asim, Beliau lebih rajih dan sahih daripada Syu’bah pada Dabt al- Huruf (meletakkan baris huruf-huruf al-Quran)

Sumbangan-sumbangannya

Hafs merupakan seorang ulama yang masyhur di dalam bidang Qiraat al-Quran.Ulama-ulama terdahulu berperanan besar di dalam menyebarkan ilmu agamaAllah s.w.t. Begitu juga Hafs turut mempunyai ramai muridnya sebagai buktiketinggian ilmu dan sumbangannya kepada masyarakat Islam. Sumbangannyamelalui majlis-majlis ilmu, muzakarah, pengajaran dan sebagainya. Sehinggalahilmu Qiraat ini berkembang sampai ke hari ini.

Pada hari ini kebanyakan umat Islam menggunakan bacaan al-Quran mengikutriwayat Hafs. Ini menunjukkan terdapat keistemewaan dalam riwayat iniberbanding dengan riwayat-ruwayat lain. Antara keistemewaan riwayat ini ialah:

1. Sanad Imam Hafs bersambung dengan gurunya sehingga kepadaRasulullah s.a.w.2. Perawi-perawi sanad Imam Hafs adalah di kalangan ulama yang muktabar

dan dihormati pada zaman mereka.3. Khilaf yang terdapat pada bacaan Imam Hafs adalah sedikit jikadibandingkan dengan riwayat-riwayat lain seperti terdapat hanya satuImalah, satu Tashil, satu al-Raum atau al-Isymam, empat tempat Saktahdan lain-lain.

top related