laopran bulan orentasi

Post on 05-Nov-2015

232 Views

Category:

Documents

9 Downloads

Preview:

Click to see full reader

DESCRIPTION

LAPORAN

TRANSCRIPT

Program Pembangunan Guru Baharu

Program Pembangunan Guru Baharu

KANDUNGAN ORENTASI:MINGGU 1MAKLUMAT UMUM SEKOLAH

VISI DAN MISI SEKOLAHVisi:Guru Cemerlang, Murid Gemilang, Sekolah TerbilangMISI : Memberikan Pendidikan Berkualiti ke arah melahirkan murid yang cemerlang dalam semua bidang berlandaskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

SEJARAH SEKOLAH

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.Sekolah Kebangsaan Pekan Telupid

JenisSekolah kebangsaan,Sekolah kerajaan

Kod sekolahXBA2151

LokasiMalaysiaPeti Surat 0389300, Telupid,,Sabah Negeri Di Bawah Bayu,Malaysia

Telefon6089521730

Faks6089521731

Sekolah Kebangsaan Pekan Telupidatau nama ringkasnyaSK Pekan Telupid, merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Peti Surat 03.Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Pekan Telupid memiliki 349 pelajar lelaki dan 370 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 719 orang. Ia mempunyai seramai 54 orang guru.2009

SejarahPada tahun 1967, pihak MISSION ROMAN KATOLIK telah membina sebuah bangunan sekolah dan rumah guru di kawasan tanah kepunyaannya di Daerah Kecil Telupid. Kawasan ini agak jauh dari kawasan perumahan dan dikelilingi dengan pokok-pokok besar. Sekolah ini dinamakan sebagai ST. MARTIN'S PRIMARY SCHOOL dan dibuka pada 11/09/1967 dengan mempunyai hanya 49 orang murid dan seorang guru. Bahasa penghantar pada waktu itu adalah bahasa inggeris. Murid-murid ini diagihkan kepada dua kelas iaitu Darjah 1 dan Darjah 2. Darjah 1 adalah untuk mereka yang tidak mempunyai asas membaca, menulis dan mengira, manakala Darjah 2 bagi mereka yang mempunyai asas dan yang telah meningkat umur. Kedua-dua kelas ini kemudiannya dinaikkan darjah setelah sekolah dibuka semula pada tahun 1968, di mana satu lagi kelas ditambah menjadikannya tiga kelas. Setiap tahun bilangan kelas itu bertambah sehingga pada bulan Januari 1971, menjadikan sekolah ini mempunyai 6 kelas iaitu Darjah 1 hingga Darjah 6. Bilangan kelas ini kekal sehingga akihr tahun 1979.Pada Januari 1980, pendaftaran bagi murid-murid Darjah 1 terlalu banyak menyebabkan pihak sekolah terpaksa membuka 2 kelas untuk Darjah 1. Pada tahun berikutnya setiap Darjah mempunyai 2 kelas sehingga pada tahun 1987 jumlah kesemua kelas adalah 12. Pada tahun 1988, Darjah 1 mempunyai 3 buah kelas dan bertambah pada setiap tahun kerana penduduk di sekitar Telupid semakin bertambah.Penggunaan Bahasa Malaysia sebagai bahasa penghantar telah menggantikan Bahasa Inggeris pada tahun 1970 bermula bagi murid-murid Darjah 1. Pada tahun 1983, sekolah ini melaksanakan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan melaksanakan sepenuhnya pada tahun 1988.

PERSEKITARAN SEKOLAH

BANGUNAN LAMA

BANGUNAN BILIK MUZIK, DAN SURAU

BANGUNAN KELAS PENDIDIKAN KHAS INTEGRASI

BANGUNAN KELAS TAHUN 4, BILIK KAUNSELING, DAN SPBT

BANGUNAN KELAS TAHUN 6

BANGUNAN KELAS TAHUN 5

BANGUNAN BILIK GURU, BILIK PENTADBIRAN, DAN PUSAT SUMBER SEKOLAH

DATARAN SEKOLAH YANG DIJADIKAN SEBAGAI TAPAK PERHIMPUNAN, GELANGGANG BOLA TAMPAR DAN TEMPAT MENJALANKAN PELBAGAI AKTIVITI LAIN.

PUSAT SUMBER SEKOLAH

BUDAYA SEKOLAHSekolah Kebangsaan Pekan Telupid, memulakan operasi pembelajaran seawal 7.00 pagi. Pada jam 7.00 sehingga jam 7.10 pagi, murid-murid akan menjalani program nilam. Pengajaran dan pembelajaran akan bermula pada jam 7.10 pagi sehingga jam 12.30 tengah hari bagi sesi pagi. Sesi petang pula bermula pada jam 12.40 tengah hari sehingga jam 5.30 petang. Selain perlaksanaan sesi PDP, pelbagai aktiviti luar bilik darjah juga dijalankan oleh pihak pentadbir, guru-guru, dan murid-murid serta seluruh komuniti SK.Pekan Telupid. Antara aktiviti yang dijalankan adalah seperti berikut:

MENGADAKAN MAJLIS PERPISAHAN UNTUK MURID-MURID TAHUN 6

MENJALANKAN PROGRAM GURU PENYAYANG

MENGADAKAN SAMBUTAN MAULIDUR RASUL

MENGADAKAN MESYUARAT PADA WAKTU MALAM UNTUK MENGELAKKAN PERLAKSANAAN PDP TERGANGGU PADA SESI PAGI DAN PETANGMENGADAKAN SAMBUTAN KEMERDEKAAN

MENGADAKAN SAMBUTAN HARI GURU

AKTIVITI KOKURIKULUMAktiviti kokurikulum dijalankan pada setiap hari rabu, bermula pada jam 2.00 petang sehingga jam 5.00 petang. Perlaksanaan ketiga-tiga bidang kokurikulum, iaitu Unit Beruniform, Persatuan dan Kelab, serta Sukan dan Permainan dijalankan secara bergilir setiap minggu. Setiap guru diberikan satu jawatan iaitu sama ada sebagai penasihat Unit Beruniform, Persatuan dan Kelab, atau Sukan dan Permainan.

Aktiviti Unit Beruniform Pengakap sedang dijalankan.

LAGU SEKOLAHKami datang dengan penuh hatiSk.Pekan TelupidBerilah kami sinaranAgar cerah masa depanKamikan berjanji belajar bersungguh-sungguhMemenuhi hasrat ibu bapa

Kami ingin supaya menjadi Pelajar berilmu berbaktiBerguna kepada bangsa Serta negara tercinta

LENCANA SEKOLAH

PENGURUSAN KURIKULUM

PENTADBIRAN DAN PENGURUSAN

PENGURUSAN PDP

PENGURUSAN PELAJAR

Norhasidah Mohd.Nasir 1

top related