kekeliruan umat islam dan warga tentera...

Post on 16-Aug-2019

225 Views

Category:

Documents

0 Downloads

Preview:

Click to see full reader

TRANSCRIPT

25

KEKELIRUAN UMAT ISLAM DAN WARGA TENTERA TENTANG IDEOLOGI DAESH @ ISIS

Naratif yang paling utama disebarkanoleh Daesh @ ISIS adalah berkenaanpenegakan sebuah Khilafah Islamiyah.Daesh@ISISmengatakanbahawaumatIslam perlu menyokong perjuanganmereka untuk menegakkan sebuahKhilafah Islamiyahdansesiapayangtidakberbaia’ah menyokong atau menyertaiperjuangan mereka dikira berdosa sertamenjadi murtad. Adakah perkara inibenar? Memahami naratif-naratif Daesh @ISIS adalah perkara yang amat pentingkerana inilah punca yang menyebabkanmasih ada segelintir umat Islam dananggotaATMcenderungmenyokongataubersimpati dengan perjuangan Daesh@ISIS.MalahdisebabkanketidakfahamansertakekeliruanumatIslamtentangnaratifDaesh @ ISIS menyebabkan merekamenganggap bahawa perjuangan Daesh@ ISIS untuk menegakkan Khilafah Islamiyah itusebagaisatutuntutanagamatanpa menyedari bahawa agama Islamhanyalah dijadikan sebagai alat untukmeraih sokongan, merekrut pengikut,

menggalakkan umat Islam berhijrahke Khilafah Islamiyah ciptaan merekadan seterusnya mewajibkan umat Islamberbai’ahkepadaAbuBakarAlBaghdadiselakuKhalifahbagiseluruhumatIslamdiduniaini. Polemik tentang Daulah Islamiyah atauKhilafah Islamiyah sebenarnya ber-puncadaripenafsirantentangdoktrindanusahauntukmengaitkannyadenganrealitiumatIslamkontemporari. Kedua-dua perkara ini yang mence-tuskan pelbagai konsep, pandangan,kaedah,matlamatsertagagasanyanghen-dakdibawaolehpelbagaigolonganyangmenjadikan Islam sebagai asas perjuan-ganmereka.

Bagi sesetengah ahli masyarakat,Islam adalah merupakan agama yangmengintergrasikan keseluruhan aspekkehidupantermasuklahkaedahberpolitik.Konsep Khilafah Islamiyah atau bentuk

26

negara itu sendiri sebenarnya tidakditerangkan dengan jelas dalam Islam(melalui Al Quran) malah dalam AlQuran sendiri tidak ada perintah untukmenegakkanKhilafah Islamiyah.

Justeru, ia bukan satu hukumyang wajib kerana jika ia merupakansatu perintah Allah S.W.T dalam AlQuran maka semua umat Islam yangtidak berjuang menegakkan Khilafah Islamiyah akan dikira berdosa. Perkarapertamayangharus diakui bahawa tidakada konsep Khilafah Islamiyah yangdinyatakan dalamAl Quran. Di dalamAl Quran cuma ada dinyatakan konsepummah (masyarakat) yang berasaskandua teras iaitu adil dan ihsan. Ummahperludibangunkanberasaskankedua-duaterasini.AdakahkitahendakmengatakanbahawaumatIslamdinegara-negaraBaratdan di merata pelosok dunia yang tidakmemperjuangkan Khilafah Islamiyahakanmasukkeneraka?

27

PESANAN* Islam itu mudah.

* Islam itu bukan agama yang eksklusif.

* Islam itu agama ‘rahmatan lil alamin’.

* Islam itu ad diin (cara hidup).

* Islam itu bukan agama yang menganjurkan keganasan.

* Islam itu tidak melampau, masalahnya ialah perbuatan melampau dalam beragama.

* Jangan terpengaruh dengan sentimen.

* Islam adalah agama keamanan dan berkasih sayang.

* Tiada jalan pintas ke syurga.

* Fahami konsep jihad sebenar.

* Baca, faham dan analisa maklumat di laman sosial sebelum bertindak.

* Perjuangan menegakkan Khilafah Islamiyah adalah satu utopia.

27

top related